Коли англійської недостатньо: як не провалити інтерв’ю у закордонних компаніях?

Привіт, мене звуть Дарія Тараненко, я IT-рекрутер з 8+років досвіду у США та Європі. Також я допомагаю IT-фахівцям покращувати резюме та допомагаю будувати кар’єру в закордонних компаніях. Ви можете переглянути записи зустрічей https://youtu.be/4LaTe-sjUg4 та https://youtu.be/q5DMXZBaeDs, а також приєднатися до безкоштовного майстер-класу, який я проводжу щосереди, де допомагаю IT/Digital фахівцям зрозуміти, де саме вони мають червоні прапорці, які заважають отримати роботу і як це виправити.

Зараз склалася цікава ситуація, коли багато компаній звільняють дуже досвідчених фахівців високого рівня, з відмінними хардами і знанням англійської, і звільнені не можуть знайти собі нову роботу, тому що їх навички проходження інтерв’ю залишилися в минулому. У той час, як фахівці-початківці легше знаходять собі роботу в закордонних компаніях з рівнем англійської B1.

Справді, колись у минулому, на «ринку кандидата» інтерв’ю у більшість компаній проходило всього в три етапи, вона зараз ситуація в США та Європі дуже сильно відрізняється, оскільки зараз існує вже десять етапів. Звичайно, дуже малоймовірно, що вам доведеться пройти їх усіх, але підготуватися краще відразу по всіх.

Хоча етапи різні, але вони зводяться до одного — зрозуміти, які цінності компанія упустить, якщо не найме саме вас. Запитання можуть бути різними, дуже хитрими, але загальна канва одна. Я надала розшифровку таких питань для всіх десяти етапів, щоб вам було легко донести цінності при інтерв’ю.

Співбесіда — це ваш шанс продемонструвати, що ви ідеально підходите для обраної посади. Це можливість показати, що ви маєте необхідні компетенції та можете легко вписатися в колектив, і вам підходить корпоративна культура компанії. Правильна підготовка до співбесіди допоможе вам виділитися серед інших кандидатів. Як відповідати на питання на поведінковому інтерв’ю, щоб вигідно презентувати себе та отримати роботу в зарубіжній компанії?

1. Питання особистих цінностей та культури

Більшість роботодавців прагнуть формувати партнерську позицію при найманні персоналу. Для вас це означає, що не лише керівники підбирають співробітників, а й ви самі вирішуєте, чи підходить вам конкретне місце. Тому ключове завдання співбесіди — допомогти обом сторонам зрозуміти, наскільки вони підходять одна одній.

Рекрутери намагаються будувати співбесіди так, щоб не лише оцінити вас, а й дати можливість вам краще познайомитись із компанією та посадою. Тому важливо обговорити ваші особисті цінності. Ви можете бути професіоналом високого класу, мати потрібні компетенції, проте не стикуєтеся з особливостями компанії. Через це вам може бути важко працювати і уживатися з іншими співробітниками. У результаті або впаде ваша продуктивність, або ви просто підете. Краще вияснити на старті свої цілі, особисті професійні цінності, принципи, щоб зрозуміти — чи зможете ви довго та ефективно працювати у компанії.

Питання, які можуть вам поставити:

  • Розкажіть, які у вас принципи взаємин із колегами.
  • Як би ви хотіли, щоб до вас ставилися?
  • Що ви не готові терпіти на роботі? Чому ви дуже раді і що підтримуєте?
  • Яка корпоративна культура була на ваших попередніх місцях роботи?
  • Яке у вас було найцікавіше місце роботи? Як саме вибирали ці компанії?

Зрозумівши ваші цілі, рекрутер буде співвідносити їх з цінностями компанії та запропонованої посади. Наприклад, якщо ви виявились індивідуальним гравцем, який сфокусований на особистому успіху, а посада передбачає активну роботу в команді, можуть виникнути труднощі. Є великий ризик, що в результаті або ви звільнитеся, або ваша продуктивність (і всієї команди) буде нижчою за очікувану.

2. Питання особистої мотивації

Розуміння вашої особистої мотивації є ключем до успішного працевлаштування. Щоб роботодавець міг зрозуміти, як з вами взаємодіяти, стимулювати вас та оцінити вашу ефективність у конкретній компанії, потрібно розібратися: що вами рухає, від чого в роботі ви отримуєте задоволення, і що у вас виходить найкраще.

Існує два типи мотивації: «від» і «до». Мотивація «від» означає, що ви прагнете уникати проблем, конфліктів та всього негативного. У такому випадку ви будете підлаштовуватися під оточуючих, намагатися не допускати помилок. Мотивація «до» означає, що ви прагнете досягати певних цілей: вищої зарплати, кращої посади, більшої кількості вільного часу. Ваш роботодавець буде використовувати різні підходи в залежності від вашої мотивації.

Питання, які можуть вам поставити:

  • Яке з місць роботи для вас було найцікавішим? Що вам там сподобалося?
  • Яке з місць роботи для вас виявилося невідповідним? Чому?
  • Як ви визначаєте для себе, наскільки успішно справляєтесь із завданнями?
  • Як ви обираєте нове місце роботи? На що звертаєте увагу?

Відповідаючи на ці питання, ви допоможете роботодавцю зрозуміти, що вас мотивує і як з вами найкраще працювати. Це також допоможе вам уникнути місць роботи, які можуть не відповідати вашим очікуванням, і знайти таке, де ви зможете максимально реалізувати свій потенціал.

3. Питання особистих та кар’єрних амбіцій

Важливо розкрити свої амбіції на різних рівнях: особистому, професійному, глобальному та у межах конкретної посади. Це допоможе роботодавцю зрозуміти, чого ви очікуєте від роботи, і як ваші бажання співвідносяться з можливостями компанії.

Амбіції стосуються не лише кар’єрного зростання, а й того, чого ви хотіли б досягти на своєму місці. Наприклад, у бухгалтера з розрахунку заробітної плати амбіції можуть бути пов’язані з тим, щоб максимально ретельно вивчити нову ділянку роботи та успішно здати звітність до податкової із зарплати. А у менеджера з продажу головною амбіцією може бути стати комерційним директором.

Питання, які можуть вам поставити:

  • Які у вас особисті амбіції на найближчі кілька років?
  • Які професійні цілі ви ставите перед собою?
  • Що ви хотіли б досягти на цій конкретній посаді?
  • Як ви бачите свій кар’єрний шлях у цій компанії?

Відповіді на ці питання допоможуть вам продемонструвати роботодавцю, що ви маєте чітке уявлення про свої цілі та знаєте, як їх досягати. Це також дозволить вам зрозуміти, чи відповідає компанія вашим очікуванням і чи зможете ви реалізувати свої амбіції в цьому середовищі.

4. Кейсові питання

Кожна компанія унікальна своїми процесами, цілями, можливостями, атмосферою та культурою. Наприклад, стартапи на стадії зростання характеризуються великою часткою невизначеності, не завжди зрозумілими процесами, високою швидкістю роботи. А компанії, що існують 15-20 років на ринку — стабільністю, консервативністю, повільними процесами.

Важливо, щоб ви самі розуміли, куди прийшли і наскільки вам співзвучна конкретна компанія. Якщо ви швидка, активна людина, заточена на результат, вам буде важко працювати в консервативній компанії. І навпаки, якщо ви звикли до стабільності, повільно розбираєтесь із завданнями, часто дієте за стандартами і не готові відходити від них, вам буде некомфортно у стартапі.

З’ясувати, чи співпадають ваші цінності з цінностями компанії, допомагають кейсові питання, що пропонують поринути у ситуацію та вирішити її. Наприклад: «Продукт, над яким йшла робота два місяці, не злетів, як очікувалося (це не ваша вина), терміново треба щось змінити. Як діятимете?». Відповідаючи на такі питання, ви зможете зрозуміти відмінні риси компанії та показати, як справляєтесь із ситуаціями, наскільки швидко адаптуєтеся.

Питання, які можуть вам поставити:

  • Як ви адаптувались на попередніх місцях роботи?
  • Як довго тривала ваша адаптація? З чого починали?
  • Як і коли ви зрозуміли, що добре справляєтесь з роботою?
  • Що ви робитимете під час випробувального терміну?
  • Як бачите свій вхід на посаду?

Ці питання допоможуть вам підготуватися до кейсових ситуацій і показати свою здатність швидко адаптуватися та вирішувати проблеми.

5. Професійні питання

Перевірка ваших hard-skills, тобто технічних навичок і компетенцій, є важливою частиною співбесіди. Це дозволяє роботодавцю зрозуміти, наскільки ви відповідаєте вимогам посади. У більшості випадків питання щодо технічних навичок фахівця ставлять на окремому етапі співбесіди.

Зазвичай першу та другу частину співбесіди проводять різні люди. Важливо заздалегідь зрозуміти, хто буде оцінювати ваші технічні навички і яким чином це буде робитися. На жаль буває так, що кандидат повністю губиться, коли йому пропонують live coding або починають ставити дуже глибокі питання за якоюсь технологією. Підготовка до технічного інтерв’ю — дуже важлива, так що постарайтеся освіжити знання та розібрати декілька завдань на LeetCode.

Як правило, типи питань можна розділити на три категорії:

  • Розповісти про технологію, у форматі «Що робить X у Y», «Яка різниця між X та Y в Z», «Що у випадку X краще вибрати — Y або Z» і так далі. Правильна відповідь тут розповість про ваш випадок із практики, а якщо дозволяє експертність — поставити допоміжне уточнююче питання. Не бійтеся здатися «душилою» — чим глибшими і конкретнішими будуть питання за технологіями — тим вища цінність вашої експертизи.
  • Попросити описати системний дизайн, спроектувати щось теоретичне без урахування бюджетів. Правильною відповіддю буде серія уточнюючих питань, щоб зрозуміти, що саме очікує від вас інтерв’юер. Для цієї категорії навпаки, важливими є верхньорівневі абстракції, а не використання якоїсь технології.
  • Найрідкісніший, але улюблений усіма айтішниками — з вами просто розмовляють, щоб зрозуміти трек вашої кар’єри, знайомлять з лідами і розповідають про те, що саме найближчим часом вам належить зробити, а також для чого саме — у довгостроковій перспективі. Тут однаково важлива як експертність, так і вміння бути на одній хвилі з лідами. Більше я нічого не пораджу, ви й так краще знаєте, як треба.

6. Питання розуміння прагнень кандидата

Розуміння, чому ви прийшли до конкретної компанії і на конкретну посаду, є важливим для роботодавця. Це дозволяє оцінити ваші очікування і зрозуміти, чи відповідають вони можливостям компанії.

Питання, які можуть вам поставити:

  • Опишіть своє ідеальне місце роботи та робочу атмосферу.
  • Які три причини стимулюють вас щодня ходити на роботу?
  • Якби з’явилася можливість не турбуватися про фінансове становище, чим би ви займалися?
  • Які б причини вас змусили змінити роботу?
  • Як нова робота допоможе вам досягти професійних цілей?
  • Яка з попередніх посад вам найбільше сподобалася і чому?

Також можуть ставити додаткові уточнюючі питання про ідеальний колектив, стосунки з начальством. Ваші відповіді порівняють з тим, що ви фактично отримаєте на поточній позиції в конкретній компанії. Якщо розбіжності величезні, вам можуть безпосередньо запитати: «Чому ви хочете працювати у нас?».

7. Особистісні питання

Виявити ваші особисті якості не менш важливо, ніж зрозуміти ваші професійні можливості. Це стосується вашої поведінки на конкретній посаді, відносин із колегами, з керівництвом, з клієнтами тощо. Особистісні питання можуть бути спрямовані на виявлення ваших лідерських якостей, комунікативних, організаційних, інтелектуальних. Це залежить від того, на яку посаду ви претендуєте і які будуть завдання.

Питання, які можуть вам поставити:

  • Якщо різко змінюються дедлайни, як ви реагуєте?
  • Як вибудовуєте роботу у режимі багатозадачності?
  • Потрапивши в нову команду, як ви до неї будете адаптуватись і вибудовувати комунікацію?
  • Які якості ви хотіли б у собі розвинути і чому?
  • Якщо ви не згодні з точкою зору керівника, він об’єктивно не правий, як доноситимете свою правоту?
  • Якщо вам доведеться стати лідером команди, як будете мотивувати колег на продуктивну роботу?

Що слід врахувати:

Проблема особистісних питань у тому, що ви можете завищити рівень своїх навичок. Наприклад, не зовсім чесно розповісти, наскільки добрим лідером ви були для команди або наскільки якісно проводили переговори з клієнтами. Тому рекрутери можуть ставити непрямі питання, щоб отримати розширену відповідь. Наприклад: замість «Чи часто ви пропонували ідеї в групових обговореннях?» можуть запитати: «Що вам потрібно для продуктивної генерації ідей? В якій обстановці простіше їх вигадати?».

8. Проективні питання

Проективні питання вимагають від вас оцінити вигадану людину та її вчинки або якесь явище, формуючи проекцію. Таким чином, роботодавець може оцінити вас за маскою «ідеального фахівця» і зрозуміти ваші приховані риси та мотиви. Неможливо відповісти на проективні питання «як хоче рекрутер», оскільки тут відповідь — це міркування щодо іншої людини, а не про себе. Перед тим, як поставити проективні питання, рекрутер може повідомити вас, що вони не стосуються вашого особистого досвіду.

Приклади проективних питань:

  • Співробітник часто ігнорує прохання керівника. Що має робити керівник?
  • Що означає «досягти успіху у роботі»?
  • Як має діяти ідеальний керівник, щоб його співробітники працювали ефективно?
  • Чому деякі співробітники працюють із задоволенням, а деякі — ні?
  • Яка причина для запізнення може вважатися поважною і чому?
  • Людина довго адаптується у новій команді, у неї часто трапляються конфлікти. Чому так відбувається?

Що слід врахувати:

Відповідаючи на проективні питання, важливо не переводити стрілки на себе («Особисто я б...»). Якщо ви починаєте відповідати таким чином, рекрутер може нагадати вам, що ситуація абстрактна і людина в ній також. Або він може поставити питання з іншого кута. Уникайте розмитих відповідей на кшталт: «Залежить від людини», «Для всіх по-різному». У такому випадку вас можуть попросити навести два-три конкретні приклади.

Як підготуватися:

  • Подумайте над тим, як ви б діяли в різних робочих ситуаціях, але під час відповідей уникайте безпосереднього переносу на себе.
  • Практикуйте відповідати на подібні питання, фокусуючись на абстрактних ситуаціях і вигаданих персонажах.
  • Вчіться давати конкретні приклади та чинники, які пояснюють ваші міркування.

Проективні питання допоможуть роботодавцю побачити ваші приховані риси та мотиви через ваші міркування щодо інших людей і ситуацій. Це також дасть вам можливість показати свою здатність аналізувати та вирішувати складні проблеми з різних точок зору.

9. Ситуаційні питання

Ситуаційні питання пов’язані з вашим попереднім досвідом. Тут важливо фокусуватися не лише на кількості успішно виконаних проектів, зроблених продажів чи задоволених замовників, а на процесі та особливостях ваших дій. Під час співбесіди рекрутери можуть розібрати одну-дві ситуації з вашого минулого досвіду, якщо вони є релевантними для конкретної посади.

Питання, які можуть вам поставити:

  • Яке завдання ви вважаєте найскладнішим і не хотіли б з нею не стикатися?
  • Чому це завдання було складним? Що ви робили?
  • Чому вживали саме таких заходів, чому вони не спрацювали, на вашу думку?

Що слід врахувати:

Рекрутери можуть задавати серію питань «чому», щоб побачити, як ви розмірковуєте, як оцінюєте свій минулий досвід і наскільки цей досвід реальний. Так вони дізнаються не тільки про те, як вам вдалося виконати завдання на «відмінно», але й як ви могли б усе покращити. Вони можуть запитати, чому ви обрали одну методику розв’язання задачі замість іншої тощо.

Як підготуватися:

  • Згадайте кілька складних завдань, з якими ви стикалися на попередніх місцях роботи.
  • Подумайте про процес їх вирішення: які заходи ви вживали, чому обрали саме їх, які були результати.
  • Будьте готові пояснити, чому ваші дії могли не спрацювати та що ви зробили б інакше.
  • Підготуйтеся до питань «чому», щоб показати глибоке розуміння своїх дій і рішень.

Ці питання допоможуть роботодавцю зрозуміти ваш підхід до вирішення проблем, здатність аналізувати ситуації та виносити уроки з минулого досвіду. Це також дасть вам можливість продемонструвати свою компетентність і здатність до самовдосконалення.

10. Нестандартні питання

На окремих посадах може бути важлива стресостійкість виконавця, його винахідливість, креативність, вміння правильно діяти у складній ситуації. Щоб зрозуміти, чи володієте ви цими якостями, рекрутери можуть ставити нестандартні питання. Найчастіше цінність має не конкретна відповідь (бо «правильної» відповіді не існує), а те, як саме ви до неї приходите — як розмірковуєте, як поводитесь. Ключова мета таких питань — вивести вас з рівноваги та відійти від шаблонів.

Приклади нестандартних питань:

  • Якби ви писали автобіографію, які п’ять подій, що відбулися з вами та вплинули на вашу особистість, обов’язково згадали б? (Це допоможе зрозуміти, які риси своєї особи ви вважаєте значущими).
  • Вам доручено відкрити нову філію нашої компанії в іншій країні — як діятимете, з чого почнете? (Це допоможе побачити, як ви дієте, отримавши несподівано величезну відповідальність. Звичайно, ставити таке питання потрібно не менеджеру C-level).
  • Спробуйте пояснити простими словами будь-яке складне поняття чи методику за дві хвилини. (Це дозволить дізнатися, наскільки легко ви доносите до інших інформацію).
  • Збираючись у подорож на море, ви оберете катання на серфі чи відпочинок на пляжі? Чому? (До чого ви більше схильні: до ризику чи стабільності).
  • Чому тенісний м’яч має «шорстку»? (Чи здатні ви мислити нестандартно, вибудовувати логічні ланцюжки з мінімумом відомих даних).

Як підготуватися:

  • Відповідайте на нестандартні питання чесно і спокійно, не намагаючись вгадати «правильну» відповідь.
  • Пам’ятайте, що важливо показати свій процес мислення і логіку, а не знайти точну відповідь.
  • Практикуйтесь в поясненні складних понять простими словами, щоб бути готовим до таких питань.

Нестандартні питання допоможуть роботодавцю побачити ваші справжні якості, творчий підхід і здатність до нестандартного мислення. Вони також дадуть вам можливість продемонструвати свої здібності до швидкого і ефективного розв’язання проблем.

Які ж відповіді будуть правильними?

На які блоки рекрутер буде наголошувати, а з яких візьме одне-два питання, залежить від компанії, посади і самого кандидата. Співбесіда — процес індивідуальний. Питання важливо підбирати так, щоб розкрити вашу особистість, а не просто отримати формальні чи «правильні» відповіді. Тому формально — правильних відповідей не існує.

Однак є маса лазівок, якими можна зрозуміти, які відповіді будуть прийняті роботодавцем як red tapes. На це впливає комплекс складових — психотип керівника, який відкрив позицію та зацікавлений у певній експертизі, методологія схвалення особи, яка приймає рішення про найм — як правило CEO, у якого свій погляд на співробітника та його мотивацію. Крім того, загальна інформація про саму компанію вже може дати багато — у стартапах люблять швидких і ризикових, а в банках — надійних і стабільних. Тому варіанти для підготовки є однозначно!

Зараз я допомагаю покращити резюме, але якщо вам буде цікаво пройтися співбесідами і зрозуміти чому вам відмовили — напишіть у коментарях, чи буде вам цікавий такий формат?

👍ПодобаєтьсяСподобалось0
До обраногоВ обраному2
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Збираючись у подорож на море, ви оберете катання на серфі чи відпочинок на пляжі? Чому? (До чого ви більше схильні: до ризику чи стабільності).

Я покатаю на серфі, потім полежу на пляжі. От просто цікаво, що дасть така відповідь рекрутеру? Що я схильний до стабільності і ризику одночасно?

що дасть така відповідь рекрутеру

Це питання-тест на вашу стійкість до дурнуватих питань колег і вміння спокійно реагувати на будь яке, навіть, особисте або недоречне питання.
Десь в іншій темі хлопець писав, що він на схожі питання від рекрутерів починає тригеритись і його пасивно-агресивно бомбить.

80% це повна нісенітниця

що це? Те, що написала ТС? Чи питання на інтервʼю

людей з похожим стеком

А це що означає?) Про який стек мова? Типу для людей, що пишуть на Ангулярі чи на Джаві?

Я читаю з телефона. На мобільній версії показують лише імена. Але все одно треба було б додумати, що люди з похожим стеком — це люди, з похожим стеком на ваш. В Україні можу припустити. Але ж стаття про західні компанії і про найм в штат (припускаю), а не через аутсорсінгову компанію в Україні. Бо коли наймають через аутсорсінг, то таких питань не задають. Питають лише те, що треба на завтра. Бо за аутсорсінг замовники платять погодинно і можна звільнити людину в будь який момент. А от коли мова про найм в штат в Європі, то калчерал-фіт важливий, бо людину дуже важко звільнити після випробовального терміну.

Dasha, вашому DOU-профілі вказано:

Founder в Smartworkers

Відсутня можливість знайти юридичну інформацію про компанію «Smartworkers», усюди пусто:

«Smartworkers» юридично існує?

90+ клієнтів ’не можуть помилятися’. Все є. Але не для всіх . На сайті доречі теж немає контактів. Ніяких.

Мені не подобається тенденція, коли на співбесіді «лізуть в душу».
Це всього лише робота.

100% .. більш того вас наймають робити якусь дрібну роботу , на яку у співвласників немає часу, але задають питання про мотивацію, амбіції — якби до ТоП менеджера з MBA та пропонують опціони. До речі деякі локальні ’галерки’ вже переймають цю дурну практику

Підписатись на коментарі