Дія City для виробників дронів. Наш досвід, особливості та застереження
Привіт! Я — Тарас Кібіткін, засновник сервісної компанії Lineup. Волонтер і співзасновник компанії WINFLY — виробника дронів, систем ретрансляції, нічних і тепловізійних модулів, рам та акумуляторів для своїх дронів.
В цьому проєкті ми маємо інженерну команду, інвестуємо в R&D, розробляємо нові продукти для оборони. Грантів чи допомоги від держави не отримували.
У
Зареєстрували нову ТОВ та долучилися до Дія City. Ми перевели на цю нову компанію кілька контрактів на експорт послуг, а також, звісно, реалізацію виробництва дронів.
І ось ми прожили свій перший рік в Дія City, пройшли перший аудит. Тепер треба ухвалити рішення, чи цей рік не буде останнім для нашої компанії.
Дисклеймер 1. Цей допис створений з метою поширення досвіду та привернення уваги до особливостей та розбіжностей, про які майже ніхто не говорить. Тут будуть наші труднощі, спостереження та застереження для новачків.
Дисклеймер 2. Ми повідомили про наявні проблеми в проєктний офіс Дія City, і неочікувано з нами вийшли на дзвінок керівниця проєктного офісу Natalia Denikeieva та Oleksii Dobronravov. Ми обговорили всі описані в статті проблеми, і дізналися, як можна було б їх уникнути. Але не всіх.
Я додам саммарі розмови з Мінцифрою в кінці кожного пункту в такому сірому квадраті.
Почнімо.
1. Затримка початку роботи
Ми зареєстрували нову ТОВ у червні
Чому стільки часу очікування? Це пов’язано з тим, що спеціальні податкові умови починають діяти тільки з наступного місяця після набуття статусу, а статус видається упродовж 10 днів. Якби ми отримали статус 30.08, то могли б працювати уже з 1.09.
Щоб уникнути додаткового очікування, подавайте заявку не в кінці місяця, а в середині. Щоб після отримання статусу у вас був тільки 1 місяць на перехід. Щобільше, зі сторони закону ви можете не чекати жодного дня, і отримавши статус резидента і виконуючи всі умови резидентства, маєте право одразу користуватися податковими пільгами, але з цим категорично не згодна податкова, тому в своїх офіційних поясненнях вимагає переходу тільки з наступного місяця. Навіть для нових компаній.
2. Складність в пошуку бухгалтера
Щоб реалізувати переваги членства в Дія City, ми обрали спосіб оподаткування «на особливих умовах», також відомий як ПнВК. Нам це підходить, бо ми плануємо реінвестувати всі прибутки (якщо вони будуть) в нові розробки. Ми найняли спеціалістів в штат і на гіг-контракти, щоб відповідати критеріям про кількість спеціалістів та їхню середню зарплату. Почали шукати нового бухгалтера.
В Україні бухгалтери часто бояться роботи з резидентами Дія City. Їхні аргументи: нове, незрозуміле, ризики змін, відсутність нормативки, ПнВК, гіг, страшне. Ті, хто готовий працювати, просять високу ставку.
Насправді ведення ТОВ у Дія City нічим не складніше за звичайне, а іноді навіть простіше. Це проблема скоріш відсутності досвіду, бо в новому правовому полі ризик помилок вищий. Що гарно ілюструє наступний пункт.
3. Штраф 61 500 грн від ПФУ
За пару тижнів ми знайшли бухгалтера і почали діяльність. Найняли шістьох штатних працівників та трьох гіг-контракторів. Почали адмініструвати виробництво, писати специфікації, робити штатні розклади, якісь накази, охорону праці, ще купу всього.
Як ви, мабуть, знаєте, гіг-контрактори не є найманими працівниками і їхні відносини з ТОВ не є трудовими, і це всі знають, окрім Пенсійного фонду. Бо після Нового Року ми отримали лист щастя від ПФУ з повідомленням про штраф у 61,5 тис. грн за те, що ми не найняли особу з інвалідністю.
Виявляється, ПФУ вважає наші відносини з гіг-спеціалісами трудовими, і маючи вісім трудових контрактів, ми мали обов’язково найняти особу з інвалідністю. Ми мали тільки шість трудових, тому не зробили цього. Що цікаво, штраф нараховується як відсоток від річного фонду оплати праці!
Тобто є деяке непорозуміння. Ми намагалися спілкуватися з ПФУ, але це ні на що не вплинуло. Оскільки штраф ПФУ нараховується в відсотках від зарплатного фонду, ми в терміновому порядку оформили в штат людину з інвалідністю.
Насправді штраф ми отримали через помилку нашого бухгалтера. Подаючи якусь форму звітності в пенсійний, в комірці, яка відповідає за загальну кількість працівників, вона вказала 9, а потім розділила їх на підрядників (3) та найманих (6), а повинна була вказати тільки 6 найманих.
4. Аудит і його вартість
У січні ми отримали кілька листів від різних аудиторських компаній, на які не звертали увагу, поки фіндиректор не повідомила:
Відповідно до Закону України №
З аудитом все зрозуміло, навіщо його проводити, але вражає ціна. Перші пропозиції, що ми отримали, були в діапазоні
В результаті, провівши
Аудит забирає трохи грошей. До цього треба бути готовим морально. Також він забирає багато часу, до цього потрібно бути готовим адміністративно. Наприклад, у нас вимагали паперові копії договорів з американськими замовниками, акти звірки з контрагентами тощо.
Без аудиту неможливо реалізувати цю систему справедливою та незалежною. Вартість аудиту може бути висока, але натомість ми отримуємо пільги та інші цінності спеціального податкового режиму. З часом аудит має здешевшати.
5. Ліміт на роботу з ФОП (насправді з усіма єдинщиками) і принцип його розрахунку
Це найстрашніший недолік, який ми виявили на цю мить. Він містить найбільше розбіжностей та непорозумінь між маркетинговими матеріалами Мінцифри та нормативкою Податкової служби.
Ілюстрація. Що каже про роботу з ФОП Мінцифри.
Що є насправді:
1. Обмеження діють не тільки на роботу з ФОП, а на усі суб’єкти господарювання платників єдиного податку, тобто на ТОВ також.
2. У 2024 році ліміт на роботу з ФОП (насправді з усіма платниками єдиного податку) складає не 50% від загальних витрат поточного року, а 50% від загальних витрат попереднього 2023 року. Що зіграє злий жарт для компаній, зареєстрованих у 2023 році, як наша.
Що це означає для нас. Якщо ми попрацювали у 2023 році тільки три місяці та зробили загальних витрат, наприклад, на 500 тис. грн, на весь наступний 2024 рік наш ліміт на роботу з ФОП (насправді з усіма платниками єдиного податку) складає 250 тис. грн. Якби ми попрацювали у 2023 році лише 1 день і зробили витрат тільки на 100 гривень, наш ліміт на наступний рік складав би рівно 50 грн. Абсурд? Так, але законодавство визначає це абсолютно чітко.
Ми, звісно, хотіли апелювати до статусу новоствореного, та сподівались на якийсь пропорційний розрахунок. Але ні. Закон такого не передбачає. Ми уже не є новоствореними, і розрахунок за поточним роком на нас не діє.
Якщо врахувати, що обороти компаній мають здатність рости, а інколи в рази, ми зробили перевищення нашого ліміту в Х разів уже за перший квартал 2024 року. Всі кошти поверх ліміту оподатковуються за ставкою 9% як виведення капіталу.
Хочу пояснити, що для виробників дронів ФОП та інші єдинники не є трудовими відносинами, які приховуються. Це є постачальники компонентів, які складають
Для сервісної компанії це обмеження не було б критичним, але для виробника, на жаль, є.
Тобто фактично наразі ми отримали блокування роботи ТОВ.
А також ми винні державі купу грошей (9% від перевищення ліміту).
Аудитор: «За розʼясненнями та детальними розрахунками, в межах компетенції, необхідно звернутися до ДПС».
Звертатися до ДПС не бачимо сенсу, бо всі обмеження прописані чітко, трактування однозначні.
Дія City: «Так, це наш факап, ми будемо виправляти маркетингові матеріали. Це обмеження неможливо ніяк обійти. Порада — вам потрібно було залишитися перший рік на загальній системі, і переходити на ПвНК тільки з наступного року. Тоді ліміти рахувалися би за оборотом поточного року»
Є ще, звісно, багато неприємних і дивних речей для виробників, які не пов’язані з Дія City, наприклад:
- необхідність адмініструвати
0-вий ПДВ; - офіційний імпорт в Україну в усій його красі (про це можна написати окрему статтю з замальовками про те, як ПриватБанк просив у нас копію паспорта кінцевого бенефіціара компанії Samsung);
- ризик оподаткування ПДВ на експорт послуг;
- неможливість нормально бронювати людей, незважаючи на статус критичного підприємства (тут можна розказати історію від наших колег, як юрист з інженером приходять до ТЦК оформити бронь, і їх обох забирають, або як наших інженерів з повним авто дронів та обладнання, працівники ТЦК затримують на цілий день, зриваючи нам тестування);
- військовий облік та його ведення;
- неможливість чесно пройти сертифікацію в МО тощо.
Звісно, ці проблеми можна вирішити шляхом вливання додаткових людино-годин в адміністрування. А от питання з лімітами вирішити неможливо.
Я не маю на меті якось дискредитувати Дія City, сам проєкт і люди, що його реалізують, мені дуже подобаються. Хочу тут подякувати їм за відкритість та людяність, непритаманну іншим держструктурам, на жаль.
Але можливо, цей досвід буде комусь корисним.
Якщо ви в такій же ситуації як ми, зупиняйте всі виплати на ФОП-ів та ТОВ-єдинщиків. Інакше в кінці року вас попросять 9% від таких видатків.
Буду вдячний за коментарі та поради. Також можете дізнатись більше про наші дрони.
А висновки про те, як працюється в Дія City виробникам дронів, робіть самі.
Дякую за читання.
73 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів