Чому провалюються ІТ-проєкти: політика в технологічних змінах

Привіт, мене звати Юлія, і я вже 18 років працюю в ІТ. За цей час упровадила багато десятків проєктів — як в Україні, так і за кордоном — для різних клієнтів: від стартапів до міжнародних корпорацій. Траплялося всяке. Деякі проєкти, хоч неймовірно складні й ризиковані, успішно запускалися. Бувало, що лідерами ринку ставали маленькі продукти. А іноді важливі трансформаційні проєкти так і залишалися на папері або не були запущені в експлуатацію, попри значні інвестиції та ризики утраченої вигоди.

Кажуть, що в кожного хорошого керівника проєктів має бути своє «кладовище» невдалих кейсів, щоб уміти робити успішні. Мені знадобився якийсь час, щоб зрозуміти: стандартних практик і методологій, які описані в книжках з управління проєктами, недостатньо для успіху. Зазвичай усі вони фокусуються на процесах, артефактах і технологіях, проте приділяють недостатньо уваги впливу клієнтів або замовників.

На посаді Delivery Director я впроваджую великі програми для міжнародних клієнтів. З часом прийшло усвідомлення, наскільки впливовий людський фактор, або те, що називають «політикою». Культура організації їсть стратегію на сніданок, а політичні фактори з’їдають технологічні проєкти навіть раніше. Неважлива складність проєкту і наскільки професійною є команда — завжди може виникнути ситуація, яка лежить поза стандартним поняттям управління проєктами. І якщо менеджеру або команді не до снаги її обробити, то проєкт може зазнати невдачі. Коли на співбесідах у менеджерів питають, чи працювали вони з клієнтами, то часто мають на увазі саме навички менеджера працювати з політикою на стороні замовника.

Цей блог — моя спроба поділитися досвідом і допомогти іншим професіоналам зрозуміти не лише технічні аспекти, але й політичні чинники успішності проєкту. Тут наведено найчастіші проблеми, з якими я стикалася в розробці, впровадженні й запуску проєктів у корпоративній сфері. А наприкінці кожного блоку — способи мінімізувати вплив «політики».

Стаття буде цікава проєктним менеджерам, тимлідам, аналітикам, а також усім, хто бере участь у розробці та впровадженні ІТ-проєктів.

Політичний опір змінам

Як виявилося, це є однією з найсуттєвіших проблем. Унаслідок впровадження ІТ-систем зміщуються важелі контролю і впливу; може змінитися баланс влади, розподіл ролей, бюджетів, організаційна структура; деякі люди ризикують утратити роботу.

Наприклад, під час упровадження ERP-системи я стикалася з тим, що завданням автоматизації процесів було зменшення ручної праці. Як наслідок — звільнення працівників, які раніше виконували ці завдання. Проте саме вони, носії знань бізнес-процесів, могли запропонувати посутні вимоги до функціонування ERP. Звичайно, такі працівники не виявляли ентузіазму долучатися до створення системи, що призначена їх замінити.

Інший приклад — опір менеджерів з продажів під час впровадження CRM-системи. Вони боялися втратити частину свого впливу та контролю за зв’язками з клієнтами, оскільки дані про клієнтів мали централізовано зберігатися в системі. Тож менеджери виступали проти впровадження, аргументуючи це незручністю системи, браком часу тощо.

Через зміну ролей і автоматизацію процесів може змінюватися розподіл бюджетів в організації або збільшуватися контроль за використанням ресурсів.

Топменеджери можуть втрачати владу, якщо з упровадженням системи вони позбуваються впливу на ухвалення рішень або рішення ухвалюється автоматично. Імовірно, що навіть деякі позиції топменеджерів стануть рудиментарними, оскільки вся зона їхньої відповідальності автоматизована.

Впровадження ІТ-системи може суперечити KPI менеджерів, особливо у великих корпораціях, де зміни в системи мотивації вносять дуже повільно.

У моєму досвіді траплялися ситуації, коли замовник був зацікавлений співпрацювати з іншим постачальником, але, наприклад, за результатами тендеру вибір пав на нашу компанію.

Всі ці проблеми важко виявити, оскільки вони потребують розуміння контексту, історії клієнта, особливостей їхньої організаційної структури й особистостей менеджерів. Стейкхолдери, що опираються змінам, намагатимуться завалити проєкт або зіпсувати репутацію постачальника послуг.

Що можна зробити:

  • Прийняти наявність політичних проблем, адже рідко який суттєвий проєкт не стикнеться з такими проблемами.
  • Заручитися підтримкою керівництва компанії клієнта й обговорити з ними ці ризики. Разом спланувати важелі впливу.
  • Налаштувати постійний комунікаційний канал з керівництвом для надання звітів і обміну зворотним зв’язком.
  • Запропонувати керівництву замовника мотивацію для їхнього менеджменту на впровадження системи.
  • Дотримуватися принципу: анонсувати зміни в організації клієнта (як-от зміна ролей, позицій, процесів) має замовник, а не постачальник.
  • Відразу запровадити метрики оцінки якості вашої роботи та звітувати за ними, навіть якщо цього не вимагають.
  • Не брати участі у внутрішніх конфліктах клієнта і не ставати ні на чий бік.
  • Не уникати стейкхолдерів, які проти вашого проєкту, а навпаки — залучати їх до зустрічей.

Ці кроки допоможуть зменшити політичний опір і підвищити шанси на успішне впровадження ІТ-проєкту.

Відсутність політичної волі

Це — друга проблема. Якщо в першому випадку відчувається супротив упровадженню, то за такого сценарію всім байдуже: проєкт нікому насправді не цікавий або не потрібний.

Таке трапляється, коли замовник утратив інтерес і перемкнувся на іншу ініціативу. Можливо, проєкт стартували через гайп, проте він не має реальних переваг для клієнта.

Часто ситуації такого штибу виникали під час автоматизації бекофісних процесів (внутрішній документообіг, HR-процеси тощо), що не є ключовими в бізнесі. Такі проєкти замовляють, щоб зменшити витрати на бекофіс. Проте для власників бізнесу вони не цікаві, оскільки не створюють конкурентної переваги. Тому клієнти сподіваються, що проєкт «зробиться» без їхньої уваги.

Також буває, що стейкхолдер не бачить політичних переваг виконання проєкту. Адже впровадження нових систем часто потребує від менеджменту непопулярних рішень, що невигідно для репутації керівника. Міркують вони на кшталт «краще дочекатися результатів, а у випадку невдачі можна перекласти провину на постачальника».

Відсутність політичної волі призводить до недостатньої підтримки зі сторони замовника. Клієнт не приходить на зустрічі, не відповідає на листи, не цікавиться статусом проєкту. У такому випадку важко зібрати вимоги до проєкту або просунути його впровадження. Якщо немає підтримки від керівництва замовника, вся компанія клієнта матиме інші пріоритети й технологічна трансформація не отримає належних ресурсів. Урешті проєкт покладуть «на полицю», а постачальник заробить репутацію того, хто взагалі незрозуміло чим займався й так і не впровадив систему.

Що можна зробити:

  • Якщо втрата інтересу була суто суб’єктивна (тобто керівник утратив цікавість, але проєкт потрібен), треба шукати підходи до клієнта і «розважати» його. Показувати, що конкуренти працюють у цьому ж напрямку, що впровадження надає певного статусу тощо.
  • Організовувати публічні події та запрошувати виступати клієнта, розказувати про цілі й прогрес проєкту.
  • Шукати союзників серед менеджменту. Знайти тих, кому проєкт цікавий і хто може вас підтримати.
  • Якщо він дійсно не становить цінності, треба по змозі переформатувати проєкт так, щоб віднайти його значущість.
  • Іноді є сенс зупинитися, сказати клієнту, що він марно витрачає гроші, і запропонувати інші сервіси або доречні покращення (з огляду на відому про замовника інформацію). Ви можете втратити прибуток цього разу, проте здобудете довіру клієнта, що окупиться в майбутньому.

Зміна керівництва

Класична ситуація, в якій ми розуміємо, що насправді співпрацюємо не з абстрактною компанією, а з конкретною людиною-замовником. Якщо ця людина звільняється або змінює позицію, це створює величезний вакуум у цілях проєкту. Інший менеджер може зовсім по-іншому бачити стратегію компанії, і ймовірно, що впровадження цієї ІТ-системи або співпраця з вами як постачальником там не фігуруватимуть.

У моїй кар’єрі був такий випадок. Ми реалізовували масштабний проєкт автоматизації тестування, але після зміни стейкхолдера новий менеджер визначив інші пріоритети для інвестицій — як наслідок, автоматизацію тестування повністю зупинили.

Найбільші складнощі виникають тоді, коли зміна керівництва відбувається на рівні, що є поза вашою досяжністю.

Що можна зробити для того,..

...щоб дізнатися про зміни:

  • Пізнати свого клієнта, щоб розуміти, що відбувається в індустрії, організації, департаменті замовника.
  • Довідатися все можливе про стейкхолдерів: їхні кар’єрні плани, структуру KPI, хобі, інтереси. Слухати більше, ніж говорити. Підтримувати дружні стосунки.
  • Налаштувати сповіщення про зміни в новинах (якщо вони публічні), питати у своїх стейкхолдерів про зміни, зробити звичкою обмінюватися апдейтами про стан справ.

...щоб зменшити проблеми з новими стейкхолдерами:

  • Документувати всі рішення, ухвалені впродовж проєкту. Це допоможе вам аргументувати свою позицію перед новим керівництвом. Ведіть реєстри ризиків і ескалацій.
  • Налагодити стосунки всередині компанії клієнта, щоб новий менеджер міг отримати про вас позитивні відгуки від своїх колег.
  • Після зміни керівництва сприймати це як роботу з новим клієнтом у новому проєкті. Не припускайте, ніби все налагодиться само собою. Активно будуйте стосунки з новим менеджером. «Продайте» себе знову, спитайте про плани, передивіться цілі проєкту, поцікавтеся вподобаннями в комунікації та інше.

Психологічний опір змінам

Або іншими словами — «ми завжди так робили». Під час автоматизації процесів у банках я нерідко запитувала, чому бізнес-процес побудований саме так. Відповідь — так колись було заведено або так вимагали регулятори чи керівництво. Хоча умови відтоді давно змінилися.

Люди загалом не люблять змін, і без чіткого управління процесом на рівні організації ці зміни саботують. Компанії з жорсткою ієрархією можуть стикатися з більшим опором через відсутність практики нововведень і надання зворотного зв’язку в організації. Як нерідко трапляється, «внизу» організації лише вдають, що впроваджують зміни, і малюють відповідні звіти. А фактично очікують, коли керівництво втратить інтерес до проєкту або зміниться. На жаль, цей процес також може лежати поза горизонтом і зоною впливу команди проєкту.

Що можна зробити:

  • Використовувати техніки управління змінами. В ІТ-проєктах під управлінням змінами зазвичай розуміють зміни у вимогах, не враховуючи той факт, що будь-яке впровадження — це велика зміна для компанії клієнта. Підходьте до цього відповідно.
  • Застосовувати рекомендації з першого пункту. Політичний опір схожий на психологічний у тих кроках, що може зробити постачальник.

Зміни в процесах та управлінні

Впровадження нових технологій потребує не лише технічних змін, але й суттєвих перетворень у внутрішній організації та управлінні компанією. Одночасна зміна процесів і впровадження ІТ-систем — ризиковий замір, адже може розірвати основні ланцюжки створення цінності, тобто порушити бізнес клієнта. Також це може призвести до конфліктів і роздратування серед персоналу, які відчувають невизначеність у розподілі робочих обов’язків.

Інша річ, коли компанії не можуть описати свої процеси у вигляді алгоритму для автоматизації, адже цих процесів просто не існує. У мене траплялися випадки, коли навіть у банках ухвалення певних рішень щодо кредитів залежало не від об’єктивних параметрів, а від настрою ризик-менеджера або від того, який з менеджерів узяв розглядати справу клієнта. Автоматизація хаосу створює автоматизований хаос, і впровадження системи провалюється.

Що можна зробити:

  • З’їсти слона частинками. Уникайте підходу «все і зразу». Важливо правильно поділити впровадження на етапи. Дуже рекомендовано дотримуватися value chain, тобто робити це через відокремлені бізнес-процеси, на противагу впровадженню «подепартаментно».
  • Описати процеси AS-IS і TO-BE. Необхідно мати опис поточних процесів (AS-IS) і бажаних процесів (TO-BE), щоб розуміти різницю й коректно спланувати зміни.
  • Підготувати детальний план змін. Бажано, щоб він був відрепетируваний, аби запобігти негативному впливу на бізнес клієнта.
  • Виділити час для персоналу, щоб вони могли ефективно впроваджувати зміни.
  • Сформулювати процеси (якщо вони не описані взагалі). Це не завжди можливо, тому можна використовувати поступову автоматизацію, починаючи з базових завдань, і плавно підштовхувати клієнта до усвідомлення необхідності формалізації.

Відсутність стратегії розвитку

Коли в керівництва клієнта не вироблена чітка стратегія та бачення майбутнього розвитку, це може призвести до хаотичного й неефективного впровадження технологій. Немає чіткого уявлення, як технологічна зміна пов’язана з загальною візією розвитку і планами. Проєкти стикаються з труднощами через постійні зміни вимог, зумовлені непостійними стратегічними напрямками або браком уваги з боку клієнта.

Інша проблема в багатьох компаніях — щорічне бюджетування. Керівництво зосереджується на короткострокових цілях без урахування довгострокової перспективи, що може знижувати ефективність технологічної трансформації. У таких умовах віддають перевагу короткостроковим проєктам і змінам, не інвестуючи в автоматизацію тестування, деплойменту, зменшення технічного боргу та інші стратегічні напрями.

Що можна зробити:

  • Установити жорстке управління вимогами і їхніми змінами. Хоч ви й не визначите стратегію за клієнта, однак можете створити умови для оплати вашої роботи з імплементації цих змін і для уникнення перевантаження команди.
  • Налагодити процеси пріоритезації завдань та затвердити ці пріоритети. Встановлення структурованих процесів для пріоритезації й схвалення завдань допоможуть уникнути ситуацій, коли різні зацікавлені сторони мають відмінні уявлення про пріоритети. Це також допоможе відсіяти деякі завдання під час узгодження.
  • Спробувати ітеративне впровадження зі «швидкими перемогами». Так можна демонструвати клієнту успіх проєкту і повернення інвестицій у їхньому фінансовому циклі. Завдяки цьому підходу ви мінімізуєте ризик розходження зі стратегією і зможете регулярно виправляти курс.
  • Домовитися з клієнтом про відсоток часу, заздалегідь виділений на технічні стратегічні покращення. Уникайте дискусій на рівні окремих завдань, фокусуючись на загальному концепті.
  • Ввести критерії якості, definition of done, acceptance criteria на початку і не допускати прецедентів їх недотримання. Це забезпечить високу якість продукту навіть у нестабільних умовах.

Відсутність кваліфікованого персоналу

Брак кваліфікованого персоналу на стороні клієнта або його обмежене залучення серйозно ускладнюють впровадження проєкту. Без достатньої експертизи від клієнта може бути складно сформулювати чіткі цілі проєкту, продуктивно співпрацювати з командою постачальника, усувати перешкоди та ефективно управляти змінами в процесі впровадження.

Також важливо мати на боці клієнта спеціалістів, що розуміються на ІТ і що беруть участь у проєкті. Колись я витратила три незабутні тижні в ескалаціях від замовника, бо наша система документообігу «не розшивала і не зшивала» фізичні документи. Пояснити, чому ERP-система не може цього зробити, було важко.

Клієнт може помилково вважати, що достатньо мати лише керівника проєкту на стороні постачальника, і не бачити потреби виділяти додаткові ресурси.

У такій ситуації постачальник може взяти ініціативу та запропонувати варіанти рішень на кшталт:

  1. Навчити персонал клієнта. Запропонувати навчання ключових осіб на стороні клієнта, щоби підвищити їхню експертизу й здатність ефективно співпрацювати з командою постачальника.
  2. Розглянути можливість найму. Рекомендувати клієнту розглянути можливість найму або залучення консультанта з необхідними навичками та досвідом для успішного управління проєктом.
  3. Додати члена команди зі своєї сторони. Постачальник може запропонувати залучити додаткового члена команди зі своєї сторони для підтримки клієнта в управлінні проєктом або в технічних аспектах, якщо це дозволено умовами угоди.

Головне на початку проєкту — з’ясувати наявність достатньої експертизи на стороні клієнта і, якщо необхідно, спланувати дії для забезпечення необхідної підтримки й керівництва з їхнього боку. Такий підхід дозволить уникнути потенційних проблем і забезпечити успішне впровадження проєкту.

Резюме

З власного досвіду я описала політичні чинники, що суттєво впливають на успішність проєктів. Звичайно, це далеко не весь перелік викликів, які можуть постати на вашому шляху. Так само немає стандартних рекомендацій, які спрацюють у будь-якій ситуації.

Щоб виробити розуміння, як вирішувати ці проблеми, а також власний стиль управління й комунікації, менеджеру потрібен досвід і кваліфікація. Значний вплив політичних факторів — основна проблема для молодих менеджерів проєктів, оскільки успішність проєкту залежить не так від технічних аспектів, як від уміння ефективно взаємодіяти з різними стейкхолдерами та вирішувати поточні політичні виклики.

👍ПодобаєтьсяСподобалось12
До обраногоВ обраному8
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

З мого багаторічного досвіду я вважаю, що скоріше треба ставити питання «чому проєкти НЕ провалюються». 90% з того над чим я працював вже зникло з мережі. Я задавався питанням чи це я один такий лузер. Задаваючись ним я заходив на сайти галер, які мали портфоліо з лінками на проєкти, і передивлявся ті проєкти. Десь 60% з найстаріших були вже стерті з хостингу. Я дійшов висновку, який зняв мої рожеві окуляри. Аутсорс галєри вони є лиш допоміжною ланкою для тих хто стартує власний проєкт, бізнес чи стартап. Так само одинак-фрілансер, який виконує чиєсь завдання. І більшість з цих проєктів провальні вже на етапі ідеї. Просто аутсорсингу галері глибоко насрати чи вони буде робити наступного єдинорога чи забаганку не дуже розумної людини, головне аби платила по інвойсах вчасно. Саме тому у нас так мало продуктових компаній. У всіх власників галер мислення заточене на друге. Аби клієнт платив, а що він там бажає — нікого не хвилює. Тому більшість того що пишуть програмісти йде на смітник.

Як часто ви ловили себе на думці, що не користувалися би тим, що вам дали писати у якості робочого проєкту?

Зараз я працюю над банк-додатком у Грузії. Я намагаюся через продукт овнера просушити ідею хоча б зробити презентацію монобанку для вищого керівництва. Але поки що цього не відбулося. Вони десь на 10 років позаду в розумінні того яким має бути банківський додаток і роблять франкенштейна більш схожого на райфайзен або перші версії привату, але навігація навіть складніше. Ба більше їх закони вимагають робити смс-верифікацію відносно кожного пуку в додатку. Глянути date+cvv карти — смс верифікація, залогінитись — смс верифікація, поповнити баланс мобілки — смс верифікація.

vas3k.blog/notes/pets_vs_cattle
Цікава стаття на цю тему — «Питомцы vs. Скот». 99% вашей работы в итоге выбросят. Но это и сделает вас профессионалом.

"

Іноді є сенс зупинитися, сказати клієнту, що він марно витрачає гроші

"

Прилетить від вертикалі VP і вище, бо в них відсотки в KPI / OKR не зійдуться.
Живі гроші зараз (особливо зараз) набагато важливіші за якусь гіпотетичну довіру в майбутньому.

Це залежить, яка культура в компанії і того, наскількі довгострокові стосунки будуються з клієнтом. Також, довіра може бути гіпотетична, а ось фінансові втрати від незапущеного проекту (залежить від того яка комерційна модель) можуть бути дуже реальними.

Живі гроші зараз (особливо зараз) набагато важливіші за якусь гіпотетичну довіру в майбутньому.

На ризикових ринках. На сталих ринках, ділова репутація може дуже дорого важити.З 2008 ми просто не бачили сталих ринків, а в IT їх ніколи і не було, наша галузь по Муру «В середні Торнадо», тому у нас і в топі : Безос, Маск та Цукерберг — зразки «софт скілів». Так само був рівень дебатів Трампа та Байдена, перемовини в стилі : «- Дурак! — Сам дурак!», та «- Я тобі морду поб’ю ! — Ризикни здоров’ям», тобто рівень десь класу 6-го і то де гопники.

Неплохая заметка, очень жизненно описано.

Особенно понравилось:

Автоматизація хаосу створює автоматизований хаос, і впровадження системи провалюється.

как есть описывает состояние дел во многих структурах ...

У Де Марко в Dadline там цілі глави з цього приводу. Особливо багато написано про реальні причини провалу створення автоматизованої системи аеропорту. Фактично аналогічні причини скажімо відвертого провалу по строкам і бюджету проекту винищувача F-35. Ну а про відкритий саботаж Бредлока там багато глав.

Так это классика — мусор на входе мусор на выходе и административные проблемы не имеют технического решения

Иногда имеют, техническое решение может создать новый рынок который полностью заменит старый. Как пример — давно видели в природе музыкальный магазины или стенды с компакт дисками с софтом ? Интернет создал другой рынок, который просто изменил существующий. Производители дисков и рады бы были противодействовать, но это оказалось не возможным кроме перекрывать пиратские торренты периодически. В целом лидер этого рынка в мире это Apple с iTunes и это их основной бизнес по финансам, а вовсе не компьютеры — которые платформа для запуска iTunes. Тоже самое скажем Uber и подобные службы, кое где типа Ньйю Йорка или Лондона такие службы местные монополисты на желтых такси и кебах прикрыли. В остальных местах этого не удалось сделать. Netflix — альтернатива прокату видеокасет и т.д. и т.п. Цыфра наступает на классический бизнес, фактически пожирая его и создавая бизнес монстров близких к монополистам: Amazon, eBay, FeedEx и т.д. Собственно по этому инвесторы и трейдеры массово и вкладывались в ИТ с 80-х годов прошлого века. Сегодня бизнеса без цифры уже очень мало. Те кто жив вынуждены развивать свои платформы, бежать со всех ног что бы просто оставаться на месте.

Тут речь о том если в компании бардак с бизнес процессами , то это сложно автоматизируется

Бардак, т.е. отсутствие формальных процедур и процессов в деятельности автоматизировать невозможно в принципе. Процесс создания ПО это процесс поэтапной формализации требований предметной области (бизнес процесса английскими терминами). Если проблема в отсутствии процесса — автоматизация в принципе невозможна. Однако хаос часто имеет причины. По Массаки Имаи причина часто заключается во внутренней конкуренции в организации и подрядчиках при конфликте интересов сторон, т.е. политике. Так и выходит, что при попытке автомтизировать систему получается масса противоречивых, иногда радикально требований или вообще не возможности их собрать. В этом случае такую организацию просто уничтожит конкурент, способный формализовать свои процессы нормализовать структуру предприятия, осуществлять действенное управление — т.е. достигать стратегических целей руководства на всех уровнях. Относится к любым типов организаций, от киоска по продаже ширпотреба до государства.

Не уничтожит, на растущем рынке пример как это было в торговле в ранних 2000х при определенной смекалке и ресурсе , достаточно было офис с ’ менеджерами и менеджерками’ и один эс. И уже позже начались игры в автоматизацию. Появились свежие замотивированные менеджеры с mba

свежие замотивированные менеджеры с mba

Лычка то такое, очень относительное. Может означать как все — так и ничего, в зависимости от контекста. Покажите мне деньги. youtu.be/CJVEAyEZWBQ?t=61

Лычку нужно было отрабатывать — директору предприятия готовилась убедительная презентация как все плохо в компании и толь я как носитель сакральных знаний mba могу провести реинжиниринг бизнес процессов по Демингу, с ТоС и сикс сигма ... Как правило такие менеджеры долго не жили в компании, но зп получали норм

Так это сразу выгонят, если все плохо — то кто виноват? Выходит что создатели системы — директор и/или другие ответственные руководители против которых выступают с критикой. Выходит учинили заговор с целью отторжения должностей и доходов у тебя любимого ?
Ответом будет — поиск новой работы в 99% случаев, для создателей подобных презентаций, очень быстро. А скажем, Пригожина за это и вообще убили.
Бессмысленная трата времени. В капитализме закрываются в гараже и если все выходит, пускают конкурентов с молотка от Николы Теслы до Илона Маска и т.д.
Сам же : Деминг, Киосаки, Адизис, Кесинджер и подобные — хитрые малые, они сделали бизнес из консалтинга. Кто хочет тот у себя и вводит. Ну и инфоциган развелось немеряно.
Кстати выгнать или выжить (перевести заниматься проектом Macintosh, с глаз долой) запросто могут просто потому как чей-то проект или программа как раз приносит результаты, и потому ее руководство стало представлять политическую опасность. Самый известный такой проект IBM PC — у которого сменили все руководство как только он начал приносить огромные результаты, директора мейнфремов имеющие политическую власть в совете диркторов мгновенно руководителей программы по переводили на незначимые роли в компании.

Это сквозь призму МБА менеджеров все плохо и так не должно работать, а директору основателю как раз очень даже хорошо.

MBA это университетское образование по управлению бизнесом всего навсего, вроде военной академии для генералов. Потому там множество выпускников не достигают никаких результатов, ибо перед тем как стать генералом надо было пройти путь до полковника и поступить в академию среди прочих претендентов, тоесть уже хорошо разбираться как в своем деле так в людях так и политике. А там часто просто произвольные люди, которые нашли не малые деньги и время чтобы пройти обучение.
В образовании применяют естественно научный подход, собирают сведения об успешных и не успешных практиках бизнеса или организации войск. Реальным же руководителям и командирам такие знания дают огромный буст. В американских бизнес школах в основном изучают методы и приемы работы Джона Рокфелера как богатейшего человека в истории человечества, основателя многих университетов которые дают эти программы MBA и отца монополии. Так же Генри Форд, Ли Яккока, Гордон Мур и многие другие. Множество приемов и практик которые вы наблюдаете на работе — именно Рокфелерские, хотя ВКП(б) и комсомола у нас тоже предостаточно.
Конкретно же в : IBM и Apple извращенная политика завела в бездну и ставила на грань банкротства. Nokia она вообще привела к нему.

Саме тому треба правильно обирати проєкти де нема політичних проблем.
Найкращій вибір — це легасі ентерпрайз у великих компаніях. Там з боку клієнта вже нема політики: проєкт давно «мертва кобила», яку шкода остаточно закопати. Тому на підтримку регулярно виділяються кошти, які розпилює місцевий менеджмент. Аутсорсна галера їм потрібна тільки аби робити видимість якоїсь роботи (і для списання грошей).
З боку галерного менеджера головне знайти правильних девелоперів які згідні мовчки гнити у цьому болоті, розуміють що нікому нічого не треба, мовчати про якість і технічний борг і старанно декілька годин на день імітувати роботу.

Саме тому треба правильно обирати проєкти де нема політичних проблем.

Таких не існує, окрім лопатою гній кидати чи сапачкою полоти город, де вибір не принциповий або нюхати штин, або на жарі сракою до гори — кому що більше сподобається.
ІТ це одна із найконфліктніших галузей бізнесу. Часто сам факт розробки ПЗ — це вже конфлікт «гільдії пильщиків».

Ще років 15-20 тому існували. Більшість оутсорс галер саме на таких ’довгих’ проектах і стали топовими. Це зараз розказують про хайтек, аі,мл, біг дата... А перші великі гроші це саме з за такого легасі

ПЗ буває як дуже просте, так і вкрай складне. Конфлікти та бізнес війни бувають в будь яких випадках. Звісно ставити Word Press за $300 на внтурішній ринок, чи налоштовувати скайп пенсіонерам — це ж і є сапачкою або лопатою. А за керівну посаду яка приноситиме гроші по більше $500 в місяць з періодичними з касовими розривами — буде бізнес бійка.

О це ви мабуть з держустановами не працювали — там ’пекельні борошна’ на кожному кроку. Звісно якщо у вас немає протеже

я дійсно не працювала з українськими держустановами і це було свідомим вибором :)

В бізнесі тим більше великому, усе те саме 1 в 1, навіть гірше. В державі умовно може бути демократія і плюралізм думок, в бізнесі або жорстка монархія і диктатура або банкрутство чи сепаратизм. Навіть коли вводять системи управління типу Kaidzen, це робиться керівниками по ієрархії.
В цілому так само можуть бути інноваційні вкрай і відповідно ризиковані проекти, так само і болота, більшість усього десь по середні.

Проте саме вони, носії знань бізнес-процесів, могли запропонувати посутні вимоги до функціонування ERP. Звичайно, такі працівники не виявляли ентузіазму долучатися до створення системи, що призначена їх замінити

Босам занесли хабаря і рішення спустили
Хто винен? Невістка

Проте саме вони, носії знань бізнес-процесів, могли запропонувати посутні вимоги до функціонування ERP. Звичайно, такі працівники не виявляли ентузіазму долучатися до створення системи, що призначена їх замінити

Дуже корисний пост. Справді рішення проблем і рекомендації дуже вдалі. Тільки я очікувала, що політика буде описана в іншому контексті. Навіть подивилась визначення політики у вікі-— діяльність з вирішення питань життя суспільства чи певної його частини. Цікаво, що саме ці виклики в проектах назвали політикою.

Тільки я очікувала, що політика буде описана в іншому контексті. Навіть подивилась визначення політики у вікі-— діяльність з вирішення питань життя суспільства чи певної його частини. Цікаво, що саме ці виклики в проектах назвали політикою.

В даному випадку річ про політику в управлінні, англійською — це policy en.wikipedia.org/wiki/Policy
Ось приклади політик для компанії www.indeed.com/...​e/c/info/company-policies

Так. Але це не політика, а політики. Як набір якихось правил. І це справді має сенс. І мені здається, що автор описує саме політики.

Так. Але це не політика, а політики. Як набір якихось правил. І це справді має сенс. І мені здається, що автор описує саме політики.

Політика чи політики — це різниця однина чи множина (річ про конкретну політику чи про список), але я мав мав на увазі політику в управлінні (policy) uk.wikipedia.org/...​i/Політика_(в_управлінні

Хоча, як виявилося в коментарі нижче, в авторки своє розуміння цього слова, як намагання описати ним корпоративну культуру uk.wikipedia.org/...​iki/Корпоративна_культура

+Дана стаття скоріше має відношення не до озвученого заголовку «Чому провалюються ІТ-проєкти: політика в технологічних змінах», а до проблем з стейкхолдер/енгейджмент/аккаунт менеджментом в сервісних (аутсорс) компаніях.

В коментарі вище я надаю визначення також з вікі, то не моє власне. Щодо корпоративної культури, то це інше. Ми говоримо не про цінності всієї компанії, а про інтереси конкретних людей, психологічне ставлення до змін, а також стан бізнесу.
Щодо заголовку: я розглядаю проблеми, які виникають, по суті, через клієнта. Чи є підрядчиком сервісна, продуктова чи інфраструктурна компанія, то вже другорядне. З мого досвіду, з продуктом були ті самі проблеми

В коментарі вище я надаю визначення також з вікі, то не моє власне. Щодо корпоративної культури, то це інше. Ми говоримо не про цінності всієї компанії, а про інтереси конкретних людей, психологічне ставлення до змін, а також стан бізнесу.

Процитоване вами визначення політики є в загальному значенні, що іррелевантно до описного вами в статті. А навіть якби уявити, що річ була би про політику, то ви б мали надавати приклади, наприклад, коли особа чинить супротив певним змінам із-за певних своїх політичних переконань (соціалістичних, право-консервативних та ін.), чи нюанси коли компанія декларує не політичну нейтраність, а фінансування певної політичної сили.

Щодо заголовку: я розглядаю проблеми, які виникають, по суті, через клієнта. Чи є підрядчиком сервісна, продуктова чи інфраструктурна компанія, то вже другорядне. З мого досвіду, з продуктом були ті самі проблеми

Ви допустили помилку.
Також хочу нагалати, що згідно PMBOK ви мали б уникати Conceptual ambiguity:
Conceptual ambiguity in the context of PMBOK refers to a situation where there is a lack of clarity or multiple interpretations about a specific concept or idea related to the project. This can lead to misunderstandings, miscommunications, and potential project risks.
... як мінімум подібне призводить до проблем з комунікацією, як максимум до проблем з імплементацією проекту.

Дякую за коментар. В англійському варіанті визначення більш підходяще на мою думку: “Politics is the way that people living in groups make planned decisions. Politics is about making agreements between people so that they can live together in groups such as tribes, cities, or countries.” Організація — це таке собі “плем’я”, яке має пристосовуватись щоб існувати разом.

Цікаво, що Ви вживаєте політику в такому контексті. Навіть англійською. Компанія — це плем’я, в якому постійно змінються люди, проекти, замовники, потреби. Якщо бути чесними, основана мета компанії — це не взаємодія з людьми в середині компанії, а результат, гроші, ефективність. І всі кейси, які Ви описали напрвлені саме на основну мету і як її досягти, якщо виникають проблеми в комунікації, що дуже корисно. Чомусь дуже не подобається це слово. Може ще і тому, що справжня політика також впливає на успішність проекту: закони країни, економічний стан країни, платеспроможність аудиторії, навіть тренди, просування продукту, умови праці, і тд(дуже довгий список).

Щось я не зрозумів, чому йдеться про «проблеми з комунікацією»? Коли деякі люди відверто саботують проект або будь яку діяльність, тому що він їм є не вигідним з будь яких причин, наприклад мита автоматизації — прибрати ручну працю, що означає ліквідацію відділку керівник якого перестане ним бути тобто дістанеться кар’єрного краху, а його підлеглі змушені будуть шукати іншу роботу.
Це не проблема з комунікацією, це прямий бізнес конфлікт на базі конфлікта інтересів, який не може бути вирішений без посередника в лиці хазяїна бізнесу який його вирішить, надавши якісь гарантії іншої роботи із забезпеченням еквівалентного прибутку чи соціального статусу, або надавши фінансову компенсацію.
Інакше проект звісно будуть буд що саботувати і буде бізнес війна.
Так перелічені «методи» в статті не усі я би назвав дієвими, а часто і просто наївними. Тут в цілому йдеться про стратегії жорстких переговорів, та вирішення конфліктів.

Дякую за статтю!
Мав очікування, що основний фокус буде на ризик-менеджментові — приклади формування реєстрів ризиків та практики їх пом’якшення чи уникнення, але ви поділилися досвідом переважно стейхолдер менеджменту.
Маю також запитання, чи використовуються в Luxoft практики описані в ITIL при імплементації проектів з цифрової трансформації бізнесів клієнтів?

Дякую за відгук. Уточніть будь-ласка питання. ITIL зазвичай застосовується в сервіс-менеджменті, тобто ми надаємо таку послугу клієнтам і впроваджуємо та підтримуємо партнерський софт в цьому напрямку. Проте це не зовсім стосується цифрової трансформації.

Ви зазначили наступне =>

Мені знадобився якийсь час, щоб зрозуміти: стандартних практик і методологій, які описані в книжках з управління проєктами, недостатньо для успіху.

Хоча я не побачив від вас чому недостатньо практик описах для певного фреймворку, наприклад, в XP, яких достатньо було для такого гіганта як Microsoft чи взлетівшого стартапу Uber.

ITIL зазвичай застосовується в сервіс-менеджменті, тобто ми надаємо таку послугу клієнтам і впроваджуємо та підтримуємо партнерський софт в цьому напрямку. Проте це не зовсім стосується цифрової трансформації.

ITIL є метолологічним посібником, я не знаю як ви це надаєте як послугу, напевно, річ про те, що від клієнта є вимога сертифікації чи досвіду спеціалістів відповідно ITIL. А стосовно цифрової трансформації, то це одне із очевидних застосувань ITIL, і одна із книг присвячена саме цьому — ITIL 4 Digital and IT Strategy.
Запитання про ITIL поставив, бо це фактично єдиний крупний методологічний посібник для ведення ІТ-проектів, ... наприклад, для PMBOK, як для «Біблії проектного менеджменту», ІТ-проекти не є цільовим доменом, хоча в українських аутсорсних компаніях — це один із основних фокусів, ще й типу коли менеджерам не подобається останнє 7-ме видання PMBOK, а керуються попереднім, яке ще менше має відношення до ІТ 🙃

Всі фреймворки фокусуються на тому як розробити софт (scrum, kanban, XP...) або як виконати проект (PMI, Prince2..). Більш пізні, як SAFE, намагаються комплексно розглядати процес, поєднуючі дві складові і основи change management. Там, нажаль, не розглядається як жити в недосконалому світі недосконалих людей.
Щодо ITIL — це набір практик для IT Service Management (управління інцидентами, проблемами, конфігураціями і т.д.). Це окрема ніша ІТ бізнесу під специфічні задачі обслуговування софта. Наприклад, наша материнська компанія впроваджує ServiceNow і надає супутні послуги. Я не можу погодитись, що це єдиний посібник для ІТ проектів, або ми з вами по різному розглядаємо термін.

Всі фреймворки фокусуються на тому як розробити софт (scrum, kanban, XP...) або як виконати проект (PMI, Prince2..). Більш пізні, як SAFE, намагаються комплексно розглядати процес, поєднуючі дві складові і основи change management. Там, нажаль, не розглядається як жити в недосконалому світі недосконалих людей.

Фреймворки містять опис процесів та практик для виконання проектів щоб отримати розроблений продукт.
SAFe-фреймворк не є тим, що ви описали, основне, що він приніс — це додаткові процеси і практики щоб можна було масштабувати Scrum для більш комплексних проектів та з великою кількістю розробникі (50+ осіб).

Щодо ITIL — це набір практик для IT Service Management (управління інцидентами, проблемами, конфігураціями і т.д.). Це окрема ніша ІТ бізнесу під специфічні задачі обслуговування софта. Наприклад, наша материнська компанія впроваджує ServiceNow і надає супутні послуги. Я не можу погодитись, що це єдиний посібник для ІТ проектів, або ми з вами по різному розглядаємо термін.

IT Service Management — це тільки одна із частин ITIL, а позиціонувати це як єдине призначення було б все рівно, що сказати типу достатньо лише розробки фронтенду для певного веб-проекту.

Це буде ризик в стилі «Следствие ведут колобки» коли цей ризик записується на папері і потім підкидується до стелі, бо з ним нема чого робити (походили багато разів). Коли ризик у відсутності вимог або якихось доступів і т.п., бо їх вам просто не надають — записуйте будь які акшн пойнти, назначайте ріск овнерів, пішіть письма «на деревню дедушке» не допоможе жодним чином.
Стаття про жорсткі переговори та вирішення конфліктів. Так, є конфлікти які не мають не силового вирішення. Тобто Win-Win часто не можливий, акула бізнесу часто жере жертву і усе тут. Скажімо начальник фірми назначає менеджера або особисто сидить на усіх зустрічах і вимагає від співробітників відділку чи субпідрядчика, який несе збитки, видавати вимоги. Довго такий пуш не діє, через певний час той начальник буде сидіти на тих мітингах сам бо люди просто позвільняються і узагалі усю експертизу буде втрачено. Ще варіант, потаємно, одного з співробітників який може надати усі потрібні вимоги, переводять в команду розробки ІТ проекту з підвищенням в посаді і зарплатні. Також обіцяють подальше підвищення по кар’єрі — скажімо посаду начальника відділку експлуатації ІТ за успішну реалізацію проекту (часто обдурюють і беруть скажімо індійців на аутсорс).
А коли ви поступились власними інтересами — це не Win-Win, це Win-Loose торги. Інші конфлікти можуть бути вирішені різними чинами.

Підписатись на коментарі