Data, Deals, and Rock ’n’ Roll: як виглядає робота юриста в продуктовій компанії
Привіт! Мене звати Олександр Голод, я — General Counsel в EdTech компанії Headway. Займаюся ІТ-правом уже 9 років, майже 4 з них — у продуктових компаніях. Продуктове ІТ — динамічна галузь, у якій юристи мають чимало можливостей для швидкого карʼєрного зростання і головне — безліч цікавих викликів. Юриспруденція зазвичай асоціюється з нудними текстами, на кшталт terms of use, які багато користувачів приймають, не читаючи. Насправді ж робота справжнього юриста — про відносини між різними сторонами, і саме в ІТ можна це по-справжньому відчути.
Перелічені переваги стосуються скоріше in-house роботи. Я починав карʼєру з юридичного консалтингу. Там завдання справді типово зводяться до роботи з паперами: надсилаєш опитувальник, вивчаєш відповіді, складаєш документ та віддаєш клієнту. Ти не бачиш, як контракт надалі використовується, як впливає на бізнес. Мені було цікаво здійснити deep dive, зануритися в деталі, тому я змінив вектор на роботу in-house. Цей формат — можливість відчути свій вплив на продукт. Юрист не просто складає договір, а імплементує його в діяльність компанії: веде за ним перемовини, отримує фідбек та можливість його допрацювати — документ стає «живим». Перш ніж взятися за будь-яке завдання, є можливість як слід подумати, вивчити бізнес-цілі та концептуально побудувати юридичну стратегію.
У цій статті я опишу основні напрями роботи in-house юристів продуктових ІТ-компаній, ключові виклики та їхні рішення. Текст буде цікавим початківцям, або просунутим спеціалістам у суміжних галузях, які думають про світчинг.
Персональні дані — нова нафта. Як бути «рибою у воді» в найдинамічнішій ніші ІТ-права
Глобальні компанії збирають і обробляють величезні обсяги персональних даних. Паралельно із цим розвиваються нові підходи до їхньої обробки й захисту, а законодавство різних країн постійно оновлюється, щоб відповідати сучасним викликам. Без перебільшення, захист персональних даних — найдинамічніша галузь в ІТ-праві. Потужний поштовх до розвитку вона отримала у 2016 році, коли був прийнятий GDPR (General Data Protection Regulation, 2016/679) — регламент про захист персональних даних у ЄС. І хоча ще до 2000 року існували певні закони та директиви, такої масштабної політичної волі захищати персональні дані користувачів не було. Європейський Союз першим зрозумів, що дані — нова нафта нашого світу, тож почав регулювати їхнє використання.
Перший челендж для юриста продуктової ІТ-компанії — розібратися, що таке обробка персональних даних, а також на кого розповсюджується цей закон. Правил мають дотримуватися не тільки компанії, зареєстровані в ЄС, а всі, хто працює на європейських ринках і обробляє дані резидентів цих країн. Подібний закон діє у Великобританії. У США кожен штат впроваджує власні законодавчі ініціативи. Юрист ІТ-компанії має тримати руку на пульсі та відстежувати зміни в законодавстві на цільових ринках.
Еволюція банерів про використання Cookies у вебі — приклад такої юридичної роботи. Раніше вони були майже непомітними та мали лише одну опцію — прийняти умови. Зараз ці банери уже важко пропустити, також зʼявилися налаштування, та розʼяснення. Юристу недостатньо написати Privacy Policy. Потрібно також подбати про правильний збір згоди користувачів, щоби вони розуміли свої права й могли їх реалізувати. Для цього потрібно побудувати певні організаційні заходи всередині компанії. Наприклад, навчити команду підтримки, що користувачі можуть звернутися із проханням видалити їхні дані, і що такий запит матиме високий пріоритет. Також має бути технічна можливість його виконати. Водночас не можна просто видалити всі дані на вимогу користувачів. Крім GDPR є податкове право, яке вимагає зберігати фінансову інформацію, зокрема про транзакції. Тому потрібно дати розʼяснення команді, що саме видаляти, а що — ні.
Отже, юрист продуктової ІТ-компанії не просто працює із міжнародними законами, а імплементує всі вимоги в продукт, як project manager. Робота з даними — критично важлива для будь-якої продуктової ІТ-компанії й вимагає високої кваліфікації.
Deep Dive: думати як користувач та стежити за health-метриками продукту
Щоб добре розумітися в аспектах бізнесу компанії, а також відстежувати динамічний розвиток продукту, юрист має бути в постійній комунікації з іншими юнітами бізнесу. Зокрема з командами продукту, маркетингу та сапорту.
Варто відстежувати health-метрики продукту: яка кількість користувачів просить повернути кошти, які скарги та на які фічі ми отримуємо тощо. Наприклад, велика кількість refund-запитів може свідчити про розбіжність очікувань від продукту й реальності. У такому разі варто перевірити, чи достатньо чітко описується продукт у рекламі, чи не вводить вона в оману користувачів. Це важливий red flag, над яким треба попрацювати з маркетинговою командою.
Причини негативних відгуків допомагають зрозуміти, з чим у користувача виникають складнощі. Щоб бути в курсі цих проблем, я часто спілкуюсь із командою сапорту, що є досить неочевидною ініціативою для юриста. Проте це дає безліч корисних інсайтів та допомагає покращити відповідність законам про захист прав споживачів.
Зазвичай законодавство встановлює певні принципи, яким треба слідувати. Однак, як вони мають бути реалізовані на практиці, важко зрозуміти. Наприклад, Federal Trade Commission наголошує, що користувачу має бути легко відмовитись від підписки в застосунку. Проте що означає це «легко» — в один, два чи три кліки? Чи мають розробники право додати ще один екран і запропонувати користувачу переглянути своє рішення? На ці питання можна відповісти, вивчаючи відгуки юзерів. Так, якщо ви додали екран до процедури відписки, де пропонуєте користувачам знижку, щоби вони залишалися з вами, і при цьому в сапорт не надходить скарг, що комусь складно відписатися, значить потенційно порушень вдалось уникнути.
З технічними командами юристи спілкуються дещо менше. Зазвичай із питань кібербезпеки, зокрема її організаційної частини або укладання сервісних контрактів, коли потрібно вказати правильні вимоги, щоби надалі претендувати на міжнародну сертифікацію.
Захист інтелектуальної власності: гра на випередження та мистецтво маневрів
Основи для захисту інтелектуальної власності встановлює низка міжнародних конвенцій, проте норми законодавства кожної країни можуть різнитися. Наприклад, у Мексиці строк дії авторських прав становить 100 років після смерті автора, в Україні — 70 років. І таких нюансів — безліч. Тож один із викликів юриста — побудувати стратегію захисту інтелектуальної власності з урахуванням локальної специфіки.
Захистити свої авторські права у всьому світі — складно, адже для кожної країни потрібно реєструвати окрему ТМ чи патент. На це йде чимало ресурсу, часу і коштів. Тому варто продумати, на яких ключових ринках компанії краще захищати свій продукт. Наприклад, 60% користувачів вашого застосунку живуть у США. Тоді слід знайти всіх конкурентів у цій країні, проаналізувати їхні продукти, визначитись, чи може компанія зареєструвати ТМ у теперішньому вигляді або мусить спершу провести ребрендинг на цей ринок. Лиш після цього переходити до формування заявки на реєстрацію ТМ.
Також команда має визначитися, що саме вона вважає найбільшою цінністю продукту: код, функціонал, UI/UX? ІТ-продукти стрімко розвиваються і можуть кардинально змінитися за один рік. Водночас патент — це певна статика: ви фіксуєте, у якому вигляді застосунок є вашою оригінальною ідеєю. Будь-яка суттєва зміна вимагає проходити процедуру реєстрації патенту спочатку — ось чому важливо сфокусуватися на ключовому функціоналі продукту. Наприклад, Facebook оформив собі патент на стрічку новин. Apple — на метод розблокування пристрою. Microsoft — дизайн інтерфейсу для мобільних пристроїв у вигляді «плиток». Неочікувано предметом патенту може бути навіть маркетинговий креатив. Якщо бізнес-модель компанії побудована на тому, що продукт класно зростає завдяки унікальним рекламним креативам, захист самого продукту і його функціоналу може відійти на другий план.
Також юрист будує тактику боротьби з конкурентами, які намагаються «надихнутися» або взагалі повністю прямо скопіювати продукт, та обирає відповідні інструменти. Наприклад, є ціла індустрія, яка створює клони популярних застосунків. Писати їм офіційні прямі скарги немає сенсу. Це тривалий процес, а їхня бізнес-модель якраз будується на швидкому заробітку на схожості. У такому разі варто одразу звертатися до служби підтримки App Store чи Play Market. Платформа, що розмістила клона, також може нести юридичну відповідальність за порушення авторських прав, тому вони створили спеціальні механізми розв’язання цього питання.
Коли конкурент не копіює продукт повністю, а незначно змінює оригінальні елементи, аби приховати запозичення, потрібна інша стратегія — подавати прямі скарги через локальних юристів. Оскільки це вже не «одноденні» клони, а бізнеси, які багато інвестують у свої продукти, вони будуть готові до діалогу. Змусити працювати лише в певних нішах чи взагалі відмовитися від усіх скопійованих практик — юрист має знайти слабкі місця порушників та домогтися оптимального для бізнесу рішення.
Архітектура міжнародних угод: баланс інтересів та бізнес-цілей на практиці
Крім шаблонної роботи з документами, ІТ-юристи багато працюють зі стратегічними контрактами. У роботі з ними потрібно пропрацювати усю механіку, узгодити умови співпраці, спрогнозувати потенційні труднощі, врахувати безліч нюансів, включно з тим, як вийти із цієї угоди. Наприклад, розробники ігрових застосунків можуть укладати угоди з паблішерами ігор. Це надзвичайно складні контракти, у яких визначаються умови, хто відповідає за підтримку гравців, як обраховується винагорода та багато інших деталей.
При розробці спільного продукту з іншою компанією, необхідно чітко визначити, кому належатимуть права на результати спільної діяльності. Юрист має узгодити умови, за яких кожна сторона зможе використовувати ці результати, а також передбачити механізми захисту від неправомірного використання або передачі третім особам.
Укладання договорів про колаборацію з великими брендами, такими як Disney, Netflix чи Warner Bros., потребує особливого підходу. Важливо забезпечити, щоб умови угоди були вигідними для обох сторін, а також щоб всі юридичні ризики були мінімізовані. Якщо IT-компанія планує використовувати контент цих брендів у своєму застосунку (наприклад, інтегрувати відеоконтент), необхідно чітко визначити права та обов’язки сторін щодо використання контенту, включаючи питання авторських прав та ліцензування. Також важливо визначити обмеження щодо використання за часом, територією, способами.
При створенні спільних маркетингових кампаній із застосуванням технологій доповненої реальності (AR) або віртуальної реальності (VR), важливо узгодити технічні аспекти та права на інтелектуальну власність. Наприклад, якщо компанія передбачає використання AR-технології для інтерактивної взаємодії з брендовими речами, юрист має забезпечити, що всі технічні вимоги та специфікації чітко визначені в договорі, а також, що компанія отримує всі необхідні ліцензії на використання моделей цих речей.
Найбільший виклик для юриста — зрозуміти інтереси іншої сторони та вміти їх збалансувати з бізнес-цілями вашої компанії. Без глибокого розуміння ІТ-індустрії скласти якісний документ не вийде.
Ідеальний велосипед: як обрати корпоративну структуру та форму управління
Пошук рішення для корпоративного структурування та управління можна порівняти з колекцією велосипедів. Кожен із них призначений для певної задачі: легкий та зручний — для міста, міцний із хорошою амортизацією або спеціалізований Mountain bike з високою прохідністю та функціональністю — для бездоріжжя. Так само вже випрацювано достатньо типових рішень для корпоративної структури, але кожне з них має свої особливості та переваги, які підходять для різних бізнес-цілей та умов.
Перше, що має врахувати юрист — домовленості між стейкхолдерами. Зручно, коли сто відсотків компанії належать одному фаундеру. Проте коли їх 10 і кожен претендує на інструменти впливу і стримування, певне місце в борді — домовленості можуть бути досить специфічними. Від них залежить корпоративне управління та пошук гнучкої юрисдикції, де його вдасться реалізувати.
Наступне, на що звертають увагу — на якому ринку операційні компанії отримуватимуть прибуток, особливості його звітності та оподаткування. А також, наприклад, чи планується виведення дивідендів, та яким буде податок на виведений капітал, чи хоче компанія підіймати інвестиції тощо.
Отже, юрист має зібрати до купи всі вхідні дані (домовленості між акціонерами, потенційне залучення інвестицій, отримання прибутків та нюанси оподаткування тощо) і визначити корпоративну структуру. Це важливе завдання, яке забезпечить стабільність та ефективність роботи компанії на міжнародних ринках.
Інвестиційні угоди та M&A: як пройти Due Diligence
IT-продукти потребують великих інвестицій, адже їхня бізнес-модель передбачає постійне масштабування та вливання значних коштів у розвиток та маркетинг. Це пояснює новини, коли компанія, яка вже давно коштує мільярди доларів, нарешті вийшла на самоокупність. Згодом бізнеси або виходять на IPO, або скорочують витрати та стають високоприбутковими, або їх викуповують великі корпорації, такі як Microsoft. M&A (Mergers and Acquisitions) — ще один спосіб розвитку ІТ-компанії, коли вона купує конкурентів або компанії в суміжних нішах, щоби швидше вийти на нові ринки або розширити свої можливості.
Один із викликів юриста продуктової ІТ-компанії — юридичне забезпечення інвестиційних угод та M&A. Перш ніж залучити інвестиції, компанія має пройти процес Due Diligence, коли оцінюють її фінансову та юридичну спроможність, відповідність нормам комплаєнсу, ESG тощо. Юристу необхідно підготувати компанію до цього процесу: надати всю необхідну інформацію, сформувати Data Room, провести перемовини та підписати перший драфт інвестиційної угоди. Після цього потрібно правильно оформити угоду та стежити за її виконанням. Юрист має розуміти міжнародну практику, відповідне законодавство, які гарантії можна надати інвесторам. Формат угод може суттєво відрізнятись від кейсу до кейсу. Наприклад, YCombinator пропонує такі інструменти як конвертовані векселі або SAFE.
Як розвиваються юристи в ІТ: нетворкінг, законодавча практика та колективні позови
Одна з найбільших переваг для юриста в ІТ-галузі — це можливість динамічно зростати вертикально. Щоби підвищити грейд, необовʼязково мати десятки років сумлінної роботи. А спеціаліст із
Водночас будь-якому спеціалісту, який працює в продуктовій компанії, важливо постійно навчатися, адже бізнес швидко розвивається та масштабується. Ми працюємо із законодавством багатьох країн (здебільшого Tier 1). Щоби підтримувати знання в тонусі, ІТ-юристи зазвичай слідкують за тим, як розвиваються різні законодавчі ініціативи. Імплементувати нові норми до продукту допомагає нетворкінг із колегами — найцінніше, коли вдається знайти спеціаліста, який стикався із судовим позовом або органами контролю з питання, яке тебе цікавить. Також ми вивчаємо законодавчу практику: як закони трактуються судами, які штрафи накладаються тощо.
У США поширена практика колективних позовів. Є спеціальні ресурси, де можна знайти оголошення, на кшталт: «Якщо ви — резидент Каліфорнії та користувалися продуктом X в певний період, приєднуйтеся до позову й отримуйте 500 доларів. Ваші права були порушені». Я моніторю такі ресурси. Звичайно, не претендую на 500 доларів, але можу знайти корисні інсайти: за що судяться з компанією та що тригерить користувачів. Це допомагає зрозуміти, як мислять люди в різних країнах з іншим культурним бекграундом, а також, як діють юристи в схожих нішах. Часом це дає ідеї, як покращити наступні ітерації та уникнути юридичних ризиків.
На мою думку, спробувати себе в ІТ можуть спеціалісти із суміжних галузей, наприклад, банківського права. Якщо є мотивація, заглибитися в нюанси роботи ІТ-бізнесу можна доволі швидко. Специфічні знання, наприклад, англійське право, за яким укладаються практично всі міжнародні угоди, допоможуть підтягнути колеги. В ІТ працюють чудові люди, завжди готові допомогти. Тому головний секрет — знайти класну команду та бути готовим пізнавати нове.
Щоби дізнатися більше про цю галузь, варто слідкувати за профільними івентами. Один з таких — Genesis IT Law Intensive. Це безоплатна подія для українських правників, що відбудеться у липні. На ній спеціалісти юридичних команд розкажуть про особливості роботи у сфері продуктового ІТ. Я читатиму лекцію про інтелектуальну власність. Кому цікаво, реєструйтеся.
Отже, роботу юриста в продуктовій ІТ-компанії ніхто не назве монотонною. Тут спеціалісти не закопуються в паперах, а разом із командою покращують продукт та користувацький досвід, захищають бізнес від судових ризиків та неправомірних дій конкурентів, а також забезпечують його динамічний розвиток та фінансову стабільність. Це важлива роль у компанії, чию роботу справді цінують. І найголовніше — відчувається результат докладених зусиль. Це драйвить розвиватися далі. Пропоную колегам звернути увагу на цю сферу і спробувати свої сили. Якщо в когось виникнуть питання, пишіть, буду радий поспілкуватися.
3 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів