Як джуну стати тимлідом у 23 роки без шаленого програмування
9 секретних soft skills, які допоможуть вам швидко зайняти позицію Тімліда.
Багаторічний особистий досвід та спостереження за успішними колегами показує, що уявлення про ключові навички Тімліда сильно відрізняються від тих, які справді затребувані. На початку шляху Джун свято впевнений, що необхідно напружено та багато працювати, перевершувати очікування свого менеджера, невпинно підвищувати професійний рівень. Почасти так і є, але цього недостатньо. Не дарма з’явився жарт про коняку, який так і не став головою колгоспу, хоч і орав найбільше. Виявилося, що ключовим фактором кар’єрного просування є певні навички та якості , але не всі IT-фахівці їх розвивають.
1. Стратегічне бачення
Це не вміння писати багатосторінкові стратегічні концепції — хоч і це корисно. Це погляд на бізнес-модель, замовника, галузь, регіон присутності через призму поєднання аналізу. Щоб утримати в голові десятки параметрів різних аспектів довкілля, потрібен певний масштаб мислення.
У будь-якому випадку, розуміння «на вході», в який човен ти сідаєш і куди , а головне, як плануєш веслувати — це мінімум 50% кар’єрного та професійного успіху. Погодьтеся, нерозумно чекати кар’єрного зростання Тімліда в компанії, у якої IT не є ключовою діяльністю. Наприклад — у маркетинговому агентстві підвищення виключено, оскільки всі IT зводиться до встановлення сайтів на хостинг та налаштування поштових скриньок.
2. Вміння знаходити баланс інтересів
Це навичка бачити центри сили і вибудовувати логіку бізнесу, виходячи з інтересів усіх гравців. Як сказав один із керівників на початку моєї кар’єри: «Вибудувати баланс інтересів у бізнесі — це найголовніше. Адже якщо бізнес успішний, то поряд із ним завжди є чиїсь інтереси». Не одна амбітна IT-команда хвацько заскакувала до того чи іншого проекту, буквально «танком переїхавши» поточних розробників.. Щоб згодом тихо і безславно його покинути. Не врахували балансу інтересів.
Погодьтеся, що якщо ви чудово розумієте бізнес-процеси своєї компанії та замовника, то відразу можете брати участь у завданнях, які генерують прибуток. При цьому вам не потрібно бути універсальним фахівцем з унікальними знаннями або добре знати алгоритми — це ніхто не оцінить. А ось прибуток — це те, довкола чого вам потрібно постійно бути в центрі уваги.
3. Вміння швидко вчитися, вбираючи величезний обсяг інформації
У будь-якій IT-компанії існує своя «пташина» мова. Типовий приклад — розробка, де люди розмовляють між собою буквосполученнями: КРУД, БЕК, КЕШ. Тімліду важливо швидко розібратися на прийнятному рівні у професійному сленгу, щоб розуміти та використовувати цю мову, стати своєю. А також розібратися в поєднання монструозної системи прийняття рішень, щоб команду не налякати і бізнесу догодити.
4. Навичка віртуозної комунікації
У будь-якій технократичній бюрократії кількість інструкцій та регламентів така, що виконати їх усі одночасно — фізично неможливо. Фактично, ти перебуваєш у ситуації постійних переговорів: весь час із кимось про щось домовляєшся, просиш про послугу, відстрочку, ресурс, в обмін на зустрічну підтримку зі свого боку на наступний хід.
Багато з цих ситуацій — такий собі win-lose, коли один виграє, а інший бік гарантовано програє. Тоді ти вважаєш ризики, а чи варто вплутуватися, чи зможеш перемогти та зафіксувати перемогу. Буває, що грають тебе, наприклад, твій же менеджер, і тут важливо не тільки зробити очікуваний хід, а й проскочити «між струмків» , вийти без втрат із «не своєї війни», максимально зберегти ресурси, стосунки, та й посаду, звичайно.
5. Майстерність нетворкінгу
Побудова та нарощування мережі ділових контактів дозволить бути успішною всередині компанії, мати більше поля для маневру та кількість можливих варіантів домовленостей. Але це не все. У амбітного Тімліда має бути
Щоправда в тому, що працювати і швидко досягати результатів із перевіреними розробниками справді ефективніше, ніж набирати команду збоку. Тож дружите з усіма, хто гідний того, щоб ви витрачали на них свій час. А ще — це свого роду гарантія від звільнення — бути у класних стосунках із командою. Якщо вас раптом звільнять — ви зможете перетягнути їх у нову компанію.
6. Навичка політичної гри
У нашій IT-культурі термін «політика» — це синонім якоїсь професійної та особистісної вади. Але політичної гри стає одним із ключових для кар’єрного зростання для Джуна.
Навичка політичної гри включає наступні вміння:
- Бачити політичне поле та центри сили на ньому, аналізувати їх позиції та пов’язані з ними інтереси та потреби.
- «Підбирати ключі», «знаходити важелі і гачки» — це набір ресурсів і стимулів, щоб якісно мотивувати об’єкт впливу змінити свою поведінку на необхідне вам або відмовитися від тих чи інших дій.
- Вибудовувати комбінації, при яких ви досягаєте намічених результатів переважно комунікаційними методами, або гарантовано руйнуєте цільовий результат ваших опонентів — бажано чужими руками.
- Вести грамотний та ефективний обмін ресурсами.
- Розширювати мережу ділових контактів усередині та зовні.
- Посилювати через перелічені механізми свою стратегічну позицію в компанії та у спільноті загалом.
7. Емоційна стійкість
Посада Тімліда у IT-компанії — це потужний емоційний тиск. Терпіти все це — прямий шлях саморуйнування. Важливо напрацювати навичку дисоціації від того, що відбувається на публічних «порках», зберігаючи при цьому конгруентність зовнішньої поведінки, вчасно приймаючи то недоумкуватий, то цілеспрямовано-заклопотаний вигляд, то щиро радісний, якщо замовник пожартував. Перебувати при цьому в чіткій раціональній свідомості, фіксуючи факти, цінні вказівки, а також вербальну та невербальну поведінку всіх учасників дійства.
З іншого боку, Тімлід перебуває у стані постійної нестачі часу та ресурсів. І тоді важливо вміти підняти на барикади своїх розробников, когось запалити, комусь натиснути на почуття обов’язку чи провини. А когось просто залякати.
8. Навичка самопіару
Звична установка «Нічого не треба просити — самі все побачать і все дадуть» докорінно невірна: не побачать, а якщо побачать, то не дадуть. Про свої результати потрібно трубити буквально «з кожної праски». Прагніть публічності , напрацьовуйте навичку яскравих виступів на аудиторії. До заліку йдуть і численні невеликі послуги всередині компанії та в рамках своєї ділової мережі. Все має працювати на ваш імідж — як надійного, акуратного у виконанні взятих зобов’язань, приємного та привабливого у спілкуванні, передбачуваного у своїй поведінці професіонала. Насамперед, для вашого менеджера, звичайно. Бо якщо він відчує загрозу собі та своєму авторитету, то постарається позбутися вас, незважаючи на всю користь, яку ви йому приносите.
9. Результативність
У наш турбулентний час за результат запитують швидко та жорстко. Був вкотре свідком того, як один Тімлід просунув на знайомого на позицію «своєї людини», а через 6 місяців показово її «зніс» відповідно до політичної кон’юнктури та досягнутих результатів. Так що результат понад усе!
37 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів