Програма реінтеграції ветеранів і ветеранок: ключові інсайти проєкту
Вітаю! Мене звати Вікторія Фільцева. На початку 2023 року я ініціювала програму реінтеграції ветеранів і ветеранок в українській ІТ-компанії Abto Software, де обіймаю посаду Head of HR Department.
За короткий проміжок часу вдалося практично втілити задум та перевірити ефективність програми на ветеранах з нашої компанії. У статті ділюся ключовими інсайтами зазначеного проєкту. Буду рада, якщо наш приклад допоможе іншим зацікавленим компаніям почати розвиватися у цьому напрямі.
Все починається з ідеї
Коли перший рік повномасштабного протистояння російському війську був майже позаду, і всім стало зрозуміло, що це тривала війна, а отже, потрібно адаптовуватися до нових реалій, я почала думала про комісованих з військової служби. Очевидно, що осіб, які повертатимуться з фронту до цивільного життя, ставатиме дедалі більше. «А чи готові ми належним чином до їхнього повернення?», — замислилася я тоді.
Насамперед на думку спали такі моменти:
- ІТ — динамічна галузь. За час відсутності у професії людина втрачає кваліфікаційні навички. Грубо кажучи, є потреба «надолужувати пропущене».
- Учасників бойових дій також можуть спіткати важкі травми, зокрема втрати кінцівок, а це означає, що робоче середовище повинне відповідати всім вимогам інклюзивності.
- Варто брати до уваги й психологічний стан людей і те, як каталізуються їхні почуття та емоції після повернення із зони бойових дій.
- Зрештою, українському бізнесу важливо демонструвати небайдужість.
Ще рік тому тема впровадження адаптаційних програм для колишніх військовослужбовців не була настільки популярною. Не було достатньої кількості перевірених кейсів від українських компаній нашого розміру (250+ працівників). Відтак, на думку спало звертатися до досвіду інших країн, запозичивши деякі механізми іноземних підприємств.
Я почала вивчати досвід США та Ізраїлю. Довідалася, що Ізраїль має більш централізовану систему управління програмами адаптації, натомість у США інфраструктура послуг ширша, великі кошти залучають приватні інституції.
Загалом теоретична база всюди схожа, але реалії війни, культурні особливості, галузь, в якій ми працюємо — усе це має значення. Отже, перед нами стоїть новий виклик — розробити персональну програму реінтеграції ветеранів, адаптовану під специфіку нашої компанії.
Коли я розповіла ідею керівництву, отримала «зелене світло» на її втілення, і після представлення проєкту більшість пунктів ми запустили в роботу майже одразу. Гадаю, немає сенсу вдаватися у подробиці організаційних аспектів, бо ці моменти завжди індивідуальні.
Очевидно, що кожна компанія стикатиметься зі своїми нюансами, залежно від персонально визначених цілей, наявних фінансових та людських ресурсів, рівня мотивації, інших внутрішніх і зовнішніх обставин. Перейду до опису того, що станом на зараз нам вдалося досягти.
Складові програми реінтеграції ветеранів і ветеранок
Чинна концепція програми реінтеграції ветеранів і ветеранок, адаптована під нашу компанію, налічує вісім розділів.
Водночас намагаємося підтримувати належний рівень обізнаності й вчасно ініціювати необхідні покращення до наявної бази. Це означає, що проєкт є динамічним і доповнюватиметься корисними оновленнями за умови запиту на них. Тепер почергово розберімо всі зазначені елементи програми.
Збереження робочого місця
Логічно, що першим пунктом програми підтримки ветеранів і ветеранок є гарантія збереження робочих місць. Після мобілізації працівник залишається в статусі unpaid, ми не віддаємо документи й не прощаємося. Статус ФОП під час служби залишається відкритим. Водночас, згідно зі законодавством, військовослужбовці звільнені від сплати ЄСВ. Після звільнення з військової служби мобілізований працівник може повернутися до роботи, знаючи, що компанія залюбки продовжить з ними співпрацю.
Оскільки ІТ — це часто про проєктну роботу, варто розуміти, що проєкт може банально закритися аби можуть відбуватися інші зміни. Роботодавець обіцяє зробити все можливе, аби в найкоротші терміни знайти для комісованих працівників нові проєкти та забезпечити на них комфортний старт.
Менторська програма для ветеранів
Менторство має на меті підготовку ветеранів і ветеранок до залучення на комерційний проєкт. Основна ціль менторства — забезпечити міцні та продуктивні стосунки з наставниками й відновити відповідний технічний рівень. Так, на старті ментор проводить рев’ю і визначає актуальний технічний рівень менті, розробляє персоналізований план розвитку для набуття необхідних скілів.
Програма в середньому триває один або два місяці, за потреби період менторства може бути збільшеним. Ба більше, підопічні мають змогу отримувати підтримку у своїх наставників навіть після завершення формальної програми. Визначальне у менторстві — це індивідуальний підхід, бо різні люди, що цілком природно, мають різні запити та темпи.
Послуга менторства доступна як для наших комісованих працівників (двоє вже скористалися цією нагодою), так і для нових спеціалістів, які будуть приєднуватися до колективу (поки у нас не було нових ветеранів, але ми вже організаційно готові до належної зустрічі з ними).
Buddy
Buddy — це друг, який допоможе адаптуватися у компанії: розповість про бенефіти, історію компанії, внутрішні традиції, взаємостосунки в команді, з яким можна проговорити всі особливості взаємодії. Buddy завжди готовий зорієнтувати, розрадити, змотивувати.
Стати Buddy може будь-яка людина, яка висловить таке бажання, не залежно від посади та кваліфікації. Для цього потрібно пройти відповідне навчання, що стосується реадаптації ветеранів у цивільне життя. Однозначно, Buddy — це людина, яка викликає довіру, є співчутливою, відкритою, благородною. Щире бажання допомагати та готовність вчитися — це головні вимоги, але, погодьтеся, вони не є простими.
Buddy — це поки що лише теоретичне наше напрацювання, бо відсутні працівники, яким ми могли б запропонувати цю послугу. За задумом, Buddy має гармонійно доповнити менторську програму. Поки остання дозволяє заповнити технічні прогалини, ініціатива Buddy відповідає за додатковий емоційний комфорт.
Екстрабонуси для ветеранів і ветеранок
Доцільно, аби люди, які повернулися з війни, частіше обстежувалися, відновлювали втрачене на фронті здоров’я. Зважаючи на такі потреби, учасникам бойових дій доступні покращені пакети медичного страхування.
Додаткові кошти ми також заклали у бюджет для покриття витрат на навчання. Тобто, крім технічної підтримки за менторською програмою, ветерани й ветеранки можуть обирати курси підвищення кваліфікації, потрібні їм фахові лекції й практикуми тощо — і компанія компенсує ці витрати в межах бюджетного плану.
Бібліотека знань на базі Workplace
Наша компанія активно використовує Workplace. На базі цієї корпоративної соцмережі ми створили бібліотеку знань, де зібрали всю важливу для ветеранів інформацію щодо пільг, виплат та іншого забезпечення. Простими словами, це таке місце, де можна швидко і зручно знайти одразу все, від конкретного бланка до цілих посібників із самодопомоги. Для цього згрупували всі актуальні дані із відкритих джерел.
Позаяк ми живемо у час миттєвих змін, найважливіше і найскладніше — це підтримка актуальності нашої бібліотеки. Ми уважно відстежуємо законодавчі нововведення, щоб представлена у Workplace інформація щоразу була доречною.
У бібліотеці знань можна:
- завантажити посібники з психологічної взаємодопомоги;
- дізнатися всі контакти організацій та центрів, що надають психологічну допомогу чинним і колишнім військовим та їхнім сім’ям;
- знайти всю необхідну інформацію про пільги для учасників бойових дій та їхніх сімей та про соціальні гарантії та пільги для сімей загиблих;
- завантажити всі потрібні шаблони заяв та рапортів, що стосуються грошового забезпечення, отримання відпустки, звільнення зі служби, одержання одноразової допомоги у зв’язку з пораненням;
- переглянути інструкцію з отримання протезування для УБД;
- ознайомитися з деталями програми адаптації ветеранів та ветеранок у компанії.
Співпраця з релевантними організаціями
Оскільки тема побудови довірливих та комфортних стосунків з ветеранами є багатогранною, доводиться пізнавати тонкощі, прислухаючись до експертів. У цьому плані багато переваг дає співпраця з профільними організаціями. При їхньому виборі слід звернути увагу на прозорість діяльності, доступність поданої інформації, освіту та кваліфікаційні здобутки тих людей, які проводять лекції чи практикуми.
Насамперед ми активно взаємодіємо з Veteran Hub, бо станом на зараз це найбільш помітна та активна мережа підтримки для воїнів та їхніх близьких. Veteran Hub пропонує тісну співпрацю з компаніями, зокрема через надання консультацій та проведення тренінгів для персоналу.
Представники провели для нас низку навчань щодо особливостей роботи з ветеранами та їх грамотної адаптації у різні відділи компанії. За потреби консультуємося у фахівців фонду. Моя команда взяла участь в офлайн заході від Veteran Hub в Києві. За запитами фонду, регулярно оновлюємо свої досягнення в роботі з комісованими захисниками. Зараз ми вже на останньому кроці до здобуття відзнаки «компанії, дружньої до ветеранів».
Неодноразово мали й спільні події з БФ «Веста» (підтримка військових, ветеранів та їхніх близьких — це спеціалізація зазначеного фонду) за участі психотерапевтів. Мета заходів полягала в тому, щоб глибше зрозуміти психологію людини, яка пройшла шлях війни.
Ми шукали відповіді на важливі питання: як передбачати, що можуть відчувати учасники бойових дій, чому їх потенційно тригеритимуть ті чи інші звичні для цивільних речі та як покращити ситуацію. Експерти зазначають, що навіть банальна лампочка, що мигає яскравими спалахами світла, може загострити в комісованої людини відчуття тривоги. Це дало нам розуміння того, наскільки важливо розвивати уважність, планувати найдрібніші деталі.
На мою думку, співпраця з організаціями — це чудовий бонус, але кожна компанія самотужки повинна обдумати таке партнерство та вибрати для себе оптимальний формат співпраці. Маленьким компаніям може бути більш зручно співпрацювати не з фондами, а замовляти консультації індивідуальних фахівців, тоді як великі корпорації подекуди спеціалістів з відповідною психологічною освітою наймають у штат. Гадаю, варіативність цього питання лише зростатиме.
Комунікація з усіма працівниками
Всі операційні відділи (HR, Recruiters, Sysadmins, Finance) пройшли окремі навчання від Veteran Hub, що стосуються співпраці з ветеранами та їх кращої адаптації. Оскільки співробітники цих відділів першими зв’язуються з новими працівниками (у перший робочий день) і надалі активно комунікують з ними, ми хотіли підготувати їх до потенційних зустрічей з ветеранами.
Ми можемо лише припустити, що відчувають люди, які побували у гарячих точках та які тригери, постравматичні синдроми, травми, фобії й хвилювання можуть бути приховані за спокійними обличчями. Комунікувати етично, проявляти емпатію та водночас підтримувати невимушену атмосферу, розпізнавати емоційні сигнали — ці та інші завдання при розмові з ветеранами важко відтворити інтуїтивно, краще довіритися фахівцям та дотримуватися їхніх перевірених рекомендацій.
У нас ще не було змоги перевірити ефективність згаданого навчання, оскільки ми поки не працевлаштовували нових ветеранів, але підготовленість додає впевненості. Раджу іншим компаніям, якщо немає змоги організувати відповідне навчання для всіх операційних відділів, то принаймні HR та Recruiters точно варто пізнати цю тему глибше.
Взагалі, ми постійно нагадуємо всім нашим колегам про важливість коректної взаємодії з причетними до військової служби, зокрема періодично запрошуємо на події з теми тактовної комунікації з учасниками бойових дій (цього року мали дві відповідні зустрічі з психологами). Заохочуємо працівників ставати менторами, приєднуватися до програми Buddy та й загалом цікавитися цією темою.
Тут варто зазначити, що патріотизм — це одна з цінностей нашої компанії, офіційно прописана на кар’єрному сайті та інших ресурсах. Оскільки для нас завжди було важливим формувати коло однодумців в цьому контексті, така комунікаційна стратегія якось природно вписалася в нашу корпоративну культуру.
Інклюзивний простір
Рік тому ми почали роботу над змінами в офісі, щоб зробити його доступним для людей з інвалідністю. Довелося замінити вхідні двері. Зараз майже всі внутрішні двері також замінені, тому що раніше не відповідали вимогам вільного пересування. Покращуємо тепер заїзд в офіс, доробляємо пандус і поручні.
Наразі наш офіс ще в процесі розбудови, тож роботи у цьому напрямку перед нами ще багато. Другий поверх офісу ми вже обладнали за вимогами. Сподіваємося завершити усі етапи створення інклюзивного простору якнайшвидше.
Скільки ветеранів вже випробували програму
Навесні 2023 року до нас повернулися двоє працівників після звільнення з військової служби. Адаптація обох хлопців минула дуже швидко. Уже за місяць люди пристосувалися до професійної рутини.
Перший працівник одразу приєднався до внутрішнього проєкту. Паралельно з цим активно працював з ментором, щоб підготуватися до залучення на комерційний проєкт. Уже за пару тижнів цей фахівець успішно стартував на комерції як розробник, але продовжив підтримувати зв’язок з ментором до планового завершення програми (близько двох місяців).
Інший працівник, коли повернувся до офісу, виявив бажання перекваліфікуватися. Він отримав ментора та вчився з ним близько місяця. Спробувавши, людина все ж вирішила залишитися на попередній позиції. Невдовзі цей інженер також вдало приєднався до комерційного проєкту.
В обох випадках адаптація пройшла напрочуд легко, без жодних труднощів у процесі. Ці практичні кейси особливо підкреслили цінність менторства, бо саме ця складова програми реінтеграції, як правило, цікавить ветеранів найбільше.
Ми переконалися, що наявність менторської програми є найдієвішим пунктом корпоративних програм реінтеграції. Безоплатні медичні послуги, психологічну допомогу, юридичну підтримку та інші пільги ветеранам пропонують держава та благодійні й громадські організації, а от відновлення професійної компетентності може забезпечити лише компанія, з якою людина співпрацює.
Підсумую: якщо компанія має обмежені ресурси та не знає, з чого стартувати в програмі адаптації ветеранів чи на чому зробити акцент, рекомендую спрямувати максимум зусиль на побудову ефективної менторської стратегії.
На які висновки наштовхнув цей проєкт
Припускаю, що доцільність впровадження подібних ініціатив набиратиме дедалі більших обертів у бізнесовому середовищі, тому й важливо вже відтепер активно ділитися досвідом.
Ми впевнилися в тому, що створення комфортного для ветеранів середовища — це багатоаспектний проєкт, який потребує багато часу. Є сенс починати вже зараз запроваджувати певні рішення, бо завжди краще бути готовими заздалегідь.
Переобладнання офісів під вимоги інклюзивності, збереження робочих місць для мобілізованих працівників та розробка менторської програми — це база, з якої необхідно почати. Коли ці основні положення взяті до уваги, програму підтримки ветеранів можна доповнювати безліччю пропозицій, залежно від бюджету та креативності.
Сподіваюся, мені вдалося доступно пояснити наш підхід та переконати, що розроблення програми адаптації ветеранів — це не так складно, як може здаватися.
2 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів