Як виростити Senior QA у своїй команді

💡 Усі статті, обговорення, новини про тестування — в одному місці. Приєднуйтесь до QA спільноти!

Вітаю, мене звати Андрій, я працюю на посаді Director of Quality Management Office в компанії Leobit. Свій шлях я розпочав у 2008 році з позиції QA trainee і в цій статті хотів би поділитись думками та власним досвідом щодо професійного розвитку QA рівня Senior.

З кожним роком все більше людей обирають напрямок QA, а з ростом залученості ChatGPT конкуренція стає все більшою, тож нам необхідно постійно розвивати навички та бути ефективними у своєму напрямі.

Безумовно, більшість з нас прагне розвиватись й надалі. Отримувати цікаві та складні задачі, визнання від колег, та й, зрештою, добре заробляти. Щоб досягти цього, недостатньо просто робити буденну роботу добре та очікувати, що щось прийде чи зміниться саме. Особливо у світі тестування, де технології постійно змінюються, а кількість доступної нам інформації зростає в геометричній прогресії. Окрім того, не потрібно забувати й про можливе вигорання. Отож логічним наступним кроком для багатьох QA рівня Middle є підвищення до рівня Senior.

Хто ж такі Senior QA

Senior QA — це людина, що здатна принести компанії додаткову вигоду. А саме:
— Мати довгострокове бачення, мислити на ширшому рівні.
— Чітко та ефективно комунікувати.
— Підходити до справи з можливим розв’язанням проблеми, а не просто зі знаходженням чи адресуванням дефекту.
— Розвиватись не тільки самому, а й допомагати в цьому людям навколо себе.
— Постійно демонструвати та створювати цінність як для своєї компанії, так і для замовника.

Можна знати всі типи тестування, але якщо ви не вмієте добре спілкуватися зі своєю командою або не зосереджуєтесь на тому, щоб принести реальну цінність своєму замовнику, скоріше за все на даному етапі ви ще не Senior QA.

Senior QA — це не просто назва посади, а скоріше здатність використовувати свій професійний досвід, щоб принести реальну користь своїй компанії, своєму замовнику та й зрештою самому собі в перспективі.

Щоб краще зрозуміти різницю між рівнями Middle та Senior — пропоную розглянути їх визначення.

Middle QA. На цьому рівні тестувальник вже має достатній досвід, що виражається не лише у високому рівні володіння теорією тестування та її інструментами, але й у здатності самостійно вирішувати завдання не базового рівня. Потреба в допомозі чи менторстві є епізодичною та більше персональною. Якщо ви все ж прагнете перейти на рівень Senior, варто бути готовим братися за завдання, до вирішення яких ніхто не знає, як підступитися. Ви повинні знати достатньо, щоб робити більше, ніж просто якісно та вчасно виконати те чи інше завдання.

Senior QA. Тестувальник на цьому рівні має достатньо досвіду, а також професійних навичок, щоб вирішувати комплексні завдання тестування. Це повністю незалежний інженер, який може організувати роботу самостійно без будь-якої зовнішньої допомоги чи підтримки. QA даного рівня може працювати навіть з типами тестування, з якими раніше не стикався. Такий тестувальник вже зумів себе проявити в написанні тестової документації, виконанні тестів та, можливо, найголовніше — зробив низку помилок та виніс з них правильні висновки. Цей інженер завжди оцінює можливі рішення, обирає найкраще з них та застосовує його в конкретному випадку.

Чому для компанії важливо вирощувати Senior QA? Передусім, це можливість реалізовувати нові складніші проєкти, розширювати технічний стек, збільшувати лояльність своїх працівників.

Які напрями є важливими у розвитку Senior QA

Матриця компетенцій з відповідними hard та soft skills

Це набір компетенцій та навичок, необхідних для досягнення стратегічних цілей. Надзвичайно важливо, щоб даний інструмент був доступним для всіх тестувальників. Оскільки це дозволяє отримати прозорість в роботі: ідентифікувати очікування щодо можливого кар’єрного росту як в працівника, так і в компанії, та бути скоординованими щодо стратегічних цілей, яких необхідно досягти.

Якщо порівняємо матрицю компетенцій Middle QA та Senior QA, можемо побачити, що в останньому значно більшу увагу приділено навичкам:
— визначення та побудови тестової інфраструктури в межах фази Test Planning;
— оцінювання часу тестування більш комплексних завдань в межах фази Test Estimation (наприклад, скільки часу займе регресивне тестування або тестування мобільного застосунку в межах додаткового розширення екрана);
— аналізу, уточнення та роботи з вимогами в межах фази Test Analysis;
— створення та ведення матриці відстеження вимог та побудови тестових умов на основі таксономії помилок в межах фази Test Design;
— пріоритизації та вибору тест-кейсів для автоматизації; виконання експертної перевірки (так зване «peer review») результатів тестування та надання зворотного зв’язку в межах фази Test Implementation;
— виконання нефункціональних видів тестування (наприклад, навантаження, відновлення), тестування безпеки, пошуку першопричин дефекту, та й, назагал, повне ведення дефекту (а не тільки його заведення) в межах фази Test Execution;
— формування власного бачення, презентації та ефективної комунікації не тільки в межах команди, а й із замовником;
— знаходження та вибору необхідної аплікації для ефективного тестування;
— роботи з новими проєктами на стадіях Pre-discovery та Discovery, зокрема: визначення проблематики замовника, побудова тестової стратегії та попередня оцінка часу залучення тестувальників;
— менторства до проведення технічних інтерв’ю потенційних кандидатів в компанію.

Професійні навички та звички

Senior QA важливо щодня навчатись та дізнаватись щось нове. Це не означає, що вони проводять по 10 годин на день, сидячи перед комп’ютером, проходячи різноманітні тренінги чи читаючи статті. Вони здатні більш ефективно керувати своїм часом впродовж дня та поєднувати щоденні задачі разом з навчанням.

Такі спеціалісти завжди прагнуть поговорити з іншими тестувальниками, поцікавитись їхніми проблемами, запропонувати рішення або дослідити нові тренди.

Важливо не зосереджуватись лише на одному напрямі тестування. Ви можете бути найкращим зі створення тест-дизайну у світі, проте якщо ви не маєте загального розуміння того, яку проблему ви вирішуєте — скоріш за все ви вже не найкращий.

Senior QA налаштовані на професійне зростання та інвестують в здобуття нового досвіду з задачами, які ще вчора вважались для них надто складними.

Вони розуміють, що навчитися всього одночасно неможливо, тому витрачають свій час на те, що їм подобається, і те, що є найважливішим та принесе користь в майбутньому.

Такі люди ніколи не скажуть, що ненавидять даний тип задач. Здебільшого ті, хто говорять схожі речі, ненавидять задачу, тому що не до кінця розуміють, як її вирішувати.

Безумовно, спеціалісти високого рівня можуть змінити свою думку чи визнати помилку, оскільки люблять навчатися в інших і пробують нові концепції, перш ніж вирішать, що щось «ненавидять».

Вони роблять свій внесок у спільноту тестувальників, незалежно від того, це команда, компанія, місто, країна чи навіть континент. Це може бути як коротка приватна розмова, так і виступ на конференції. Розробка корисного шаблону або навіть написання статті на DOU :)

Це той тип людей, які готові ділитися своїм досвідом та знаннями з іншими. Замість того, щоб пересиджувати у замкненій коробці власного проєкту, вони готові виходити та спілкуватися з іншими тестувальниками, що дозволяє розширити кругозір.

Можливості професійного розвитку

Крім закриття стратегічних цілей та підвищення до рівня Senior QA, надзвичайно важливим є створення середовища в компанії чи команді назагал, де даний тестувальник зможе реалізувати свій потенціал. Мати визначеного наставника чи ментора, який допоможе в складних ситуаціях, мати можливість, зрештою, попрацювати зі складнішими задачами, які вимагають нових знань та бажання вирішувати вчорашні «not doable» задачі.

Також хотів би навести власні принципи наставництва. Гадаю, вони можуть стати в пригоді й майбутнім наставникам Senior QA у вашій команді.

Адекватна реакція на помилки

Припуститися помилки в роботі — абсолютно нормально. Важливо постійно працювати над можливими прогалинами у знаннях та докладати максимум зусиль для напрацювання відповідних професійних навичок, що в майбутньому допоможуть запобігти повторенню схожих ситуацій. Аналіз та робота над власними помилками — це постійний рух власною траєкторією до прогресу та самовдосконалення.

Коли я починаю роботу з інтернами, я завжди їм розповідаю про власні допущені помилки в роботі. Навіть не виявлений вчасно дефект не є чимось смертельним чи негативним, проте може таким стати, якщо аналогічна допущена помилка стається знову і знову.

Завжди наголошую на тому, що будь-який P1 (найкритичніший дефект, який був помічений кінцевими користувачами) зазвичай повторюється з часом. Тому наступного разу важливо вчасно його знайти та знешкодити на безпечних тестових середовищах.

Ваш інтерн має усвідомлювати, що його зусилля є важливими, оскільки вони безпосередньо впливають на підвищення його обізнаності та професійної компетентності. Такий досвід розвиває цілеспрямованість та розуміння того, що успіх залежить безпосередньо від особистої наполегливості та вкладених зусиль.

Своєчасний зворотний зв’язок

Майбутньому Senior QA легше відстежувати власний прогрес, якщо він регулярно отримує своєчасний зворотний зв’язок від наставника. Для цього можемо скористатись класичною схемою навчального процесу:
— Знайомство з теоретичною частиною чи схожим проєктом/проблематикою з минулого.
— Застосування отриманих навичок на практиці.
— Допущення помилок.
— Отримання зворотного зв’язку від наставника.
— Аналіз власних помилок та повторне практичне опрацювання.

В ідеалі перші зустрічі проводити доволі часто. Це пришвидшить надання зворотного зв’язку та скоротить час життя допущеної помилки, якщо вона мала місце.

Вчасна «сепарація»

Наскільки важливою є вчасна допомога в старті наставництва для тестувальника, що прямує в напрямку рівня Senior QA, настільки ж важливим є вміння вчасно відпускати та давати можливість самостійної роботи надалі. Цей етап є надзвичайно важливим, оскільки він допомагає розвивати незалежність, впевненість у собі, вміння приймати відповідальність за свої дії чи бездіяльність.

Ми часто знаходимо безліч причин, щоб вчасно не відпустити людину у вільне плавання, не до кінця усвідомлюючи, що робимо ведмежу послугу. Такому Senior QA буде важче ухвалювати самостійні рішення і може статись ситуація, коли будь-яке рішення буде потребувати поради наставника, а сам тестувальник в цей момент відчуватиме мікроменеджмент та небажання розвиватись чи зростати професійно.

Висновки

Загалом «вирощування» Senior QA є доволі складним та клопітким процесом, проте логічним продовженням в кар’єрі будь-якого тестувальника. Щоб даний етап промайнув якомога комфортніше та зручніше, зі сторони QA має бути бажання рости та розвиватись професійно, а зі сторони компанії мають бути створені умови та налагоджені відповідні HR-процеси.

Залишилися питання? Задавайте в коментарях, спробую відповісти.

👍ПодобаєтьсяСподобалось12
До обраногоВ обраному8
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
— визначення та побудови тестової інфраструктури в межах фази Test Planning;
— оцінювання часу тестування більш комплексних завдань в межах фази Test Estimation (наприклад, скільки часу займе регресивне тестування або тестування мобільного застосунку в межах додаткового розширення екрана);

Гарна стаття,дякую! Загалом цілком згодна з усім що сказано. Хіба, що Нема Test Estimation фази, це частина Test Planning фази

Дякую за відгук. Частково спробував описати Test Estimation в межах розділу ’Матриці компетенцій’, можливо з часом спробую розширити та приділити цьому більше уваги.

Підписатись на коментарі