Як розробник заснував внутрішню школу для IT-рекрутерів. Інсайти з викладання

Привіт, мене звати Микола. Я обіймаю посаду CTO в IT-рекрутинговій агенції ITExpert. Почав свій кар’єрний шлях понад 13 років тому, займався переважно Back-end розробкою та технічними рішеннями. Згодом ми з друзями заснували власну рекрутингову агенцію, де я не лише розробляю ATS для внутрішніх потреб та консультую клієнтів з питань технічних навичок кандидатів, а й навчаю рекрутерів говорити з айтівцями однією мовою.

Викладання часто сприймають як один з пікових моментів кар’єри. Після здобуття рівня Senior айтівець ніби обов’язково має вичитати мінімум один курс і кілька вебінарів. Здається, що лекторство покращує навички комунікації та допомагає закріпити визнання: «ось тепер я точно Senior!». Але насправді викладачі мають окремий розвиток, не схожий ні на що інше. Вони потребують специфічних знань та ще й безліч часу для навчання.

Далі я розповім про власний досвід викладання в ITExpert. Близько семи років тому я заснував внутрішню школу технологій для рекрутерів в компанії. Відтоді постійно актуалізую програму та регулярно супроводжую групи новачків до адекватного та професійного рекрутингу.

Якщо ви нещодавно почали викладати або задумуєтеся над тим, чи варто бути лектором — цей матеріал для вас. Хоч мій досвід і стосується навчання саме IT-рекрутерів, інсайти будуть актуальні для спікерів будь-якого напряму.

Навіщо IT-рекрутерам внутрішня школа за технологіями

Якщо вам стало цікаво, навіщо взагалі рекрутерам технічне навчання, ділюся внутрішньою кухнею (але якщо ви тут лише за інсайтами — сміливо пропускайте цей блок).

Як на мене, меми про різницю Java та JS вже давно не смішать. А от проблема, пов’язана з їх появою, актуальна. На ринку немає якісних курсів, які б дали рекрутерам знання про архітектуру, структуру інструментів, взаємозв’язки між технологіями. Хоч деякі навчальні програми й проводять вступ у технології, їх замало. А також вони не беруть до уваги специфіку роботи рекрутера.

Не можна просто дати розробнику завдання пояснити рекрутеру IT-сферу та очікувати, що він закриє усі сліпі плями. Айтівці насправді не знають усі критерії, за якими рекрутер може і має відбирати кандидатів. Так інколи можна пропустити інформацію, яка здається очевидною, але впливає на найм і фільтрацію відгуків. Наприклад, ви відкриваєте вакансію розробника зі знанням C++ для створення серверного ПЗ (а не вбудованих та настільних програм). Якщо не уточнити цю деталь в описі вакансії, рекрутер не зможе надати якісний результат.

Досвідчені спеціалісти здобувають такі знання з часом завдяки практиці, однак в ITExpert ми спрощуємо цей процес за допомогою курсу від технічного фахівця з розумінням рекрутингу. Тобто від мене.

Отже, внутрішня школа допомагає нашій команді:

  • Покращувати якість послуг як для клієнтів, так і для кандидатів. Рекрутери самі знають, що уточнити, якщо кандидат не має критичної навички, і не спамлять hiring-менеджера нерелевантними резюме.
  • Наймати талановитих рекрутерів та мотивувати їх навчанням. Такі курси — великий бенефіт, якщо ви хочете виділитися серед роботодавців. А ще ви матимете більший вибір кандидатів, бо не відмовлятимете рекрутерам лише тому, що вони не працювали з Node.js вакансією.
  • Готувати універсальних бійців. Їх не лякають нетипові та дуже різноманітні вакансії.

Знаю, що в деяких компаніях є лекції та тренінги для рекрутерів за технологіями проєкту. Це крутий підхід, однак зазвичай він орієнтований на вузький стек. Якщо ви захочете запустити мобільний застосунок, а не лише писати сайт, потрібна буде окрема лекція про найм для iOS/Android.

Чотири інсайти зі створення та викладання IT-курсу

Навчаючи, я вчуся сам. Створення власного курсу допомагає структурувати та оновити знання, перш ніж передати їх іншим. Але це не єдиний інсайт з викладання — ділюся чотирма найважливішими далі.

1. Навчання для студентів, а не для лектора

Ця думка здається очевидною, але на практиці її легко пропустити. На початку викладання я багато розповідав рекрутерам про теорію, історію інструментів та навіть прикладний кодинг. Ці знання були цікавими мені, але не завжди актуальними для аудиторії курсу. Те, що розробник може передати рекрутеру, не дорівнює тому, що рекрутер має врахувати під час створення сорсингової стратегії.

Це крутий інсайт не лише для лекторства, а й для найму загалом. Привіт усім айтівцям, які беруть участь у рекрутингу!

Саме тому раджу першочергово думати про аудиторію. Що їм потрібно для роботи? Які знання критичні? Яка інформація буде справді цікавою? А ще старайтеся прислухатися до запитань студентів. Зазвичай саме там на вас чекають цінні думки. Врахуйте фідбек у наступній лекції чи переробіть весь матеріал так, щоб його покривати. Саме це допоможе створити ефективний курс для студентів, а не власного задоволення.

2. Неможливо вчитись без практики та контексту

Якщо ви думаєте, що достатньо один раз розповісти інформацію і студент її зрозуміє, ви помиляєтеся. Тим більше коли мова про про складні питання чи щось виключно теоретичне. Щоб підвищувати залученість аудиторії та полегшувати запам’ятовування матеріалу, я використовую такі інструменти:

  • Схеми для пояснення структури, взаємозв’язків чи складних процесів.
Приклад схеми з handbook ITExpert для рекрутерів
  • Зворотну послідовність перевірки. Спочатку студент вивчає матеріал та складає тест з відкритими питаннями. На груповому дзвінку ми обговорюємо його результати з елементами лекції та додатковою практикою. Це крутий формат, якщо ви надаєте відеокурс, але хочете стежити за якістю засвоєння матеріалу.
  • Тести для самоперевірки з поясненнями правильної відповіді, що є більш інтерактивними за перечитування тексту.
  • Максимум практики. Я показую резюме та вакансії, схожі за стеком, який ми обговорюємо. Розпитую, чи підійшов би кандидат на ту чи іншу позицію. Окрім того, розглядаємо кейси з нетиповими вакансіями та вчимося відповідати на питання фахівців.
  • Метафори, порівняння з простішими темами, а також меми — куди ж без них?;) Коли тема сприймається дуже сухо, меми можуть стати гачком для запам’ятовування матеріалу. Ось один з моїх улюблених:

Як використовувати меми у навчанні

3. Потрібно постійно актуалізовувати інформацію

Якщо ви не можете прийняти цей факт, краще не бути лектором. В IT та в IT-рекрутингу все змінюється досить динамічно. Я структурно перероблював програму вже чотири-п’ять разів. Додавав нові теми, розділяв одну на декілька. Траплялося й таке: я актуалізовував тему, але коли наставав час проводити лекцію, треба було знову врахувати нові факти в матеріалі.

А ще теми потрібно оновлювати за запитами від студентів. Лише після відкритого діалогу з ними я зрозумів, що моєму курсу не вистачає проміжної теми — як працює Web. Коли вперше вичитав цю лекцію, у більшості рекрутерів відпало багато запитань.

Таке можливо, якщо аудиторія відчуває до вас високу довіру. Студенти не мають боятися ставити питання, навіть коли вони здаються занадто базовими чи дурними. Зрештою, ви викладаєте саме для того, щоб на них відповідати.

4. Викладання займає більше часу, ніж ви очікуєте

Порахуйте, скільки часу буде займати викладання на курсі, а потім помножте його на два. Для прикладу, навіть з готовими матеріалами викладання в одній групі займає у мене до шести годин на тиждень.

Я впевнений, що якісне викладання — це не просто доєднатися до лекції та вимкнути ноутбук рівно за годину. Головна цінність вас як лектора полягає саме у відповідях на додаткові питання та індивідуальних рекомендаціях, що часто йдуть після основного матеріалу та прямо впливають на його засвоєння.

Наприклад, я вважаю курс успішним, коли його студенти-рекрутери:

  1. Уважно аналізують вакансію та знають, що з опису потрібно додати у пошуковий запит, а що — уточнити.
  2. Самостійно створюють та покращують питання за технічним досвідом для скринінгу, які дозволяють якісно фільтрувати відгуки.

Для таких навичок потрібно багато індивідуальних розборів та обговорень. А що глибшими будуть знання студентів та вищою їхня впевненість у здобутих навичках, то крутішим викладачем ви є. Звичайно, для такого результату недостатньо просто читати лекції.

Насправді викладання — надзвичайно цікава справа, яка розвиває різні навички та дає можливість поглянути на звичні питання з нового боку. Однак я рекомендую розглядати створення курсів, якщо ця ідея вам щиро відгукується. Лише так у вас вийде створити матеріал, що стане цінним та визнаним продуктом серед студентів.

👍ПодобаєтьсяСподобалось9
До обраногоВ обраному2
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Підписатись на коментарі