Як я зібрав оптично-цифро-аналоговий мікроскоп на базі старого фотозбільшувача, об’єктива, CCD модуля та перетворювача S-Video на VGA

Привіт!

Сьогодні я розповім, як я зібрав оптично-цифро-аналоговий :) мікроскоп на базі старого фотозбільшувача «Ленінград-2», об’єктива від фотоапарата «Індустар» 61 2.8/50, CCD модуля SONY 4140+811 HD 700TVL та перетворювача S-Video на VGA (ATIS VGA-AV).

Потрібно буде трохи паяти та надрукувати кілька кастомних деталей на 3D принтері.

Як все почалося

Я давно хотів мікроскоп для пайки, але ніяк не міг знайти хороший варіант за невеликі гроші.
Переглянувши кілька оглядів дешевих і не зовсім дешевих китайських цифрових мікроскопів, я зрозумів, що головна проблема майже у всіх — це затримка та розмита картинка під час руху.
Я не знав, наскільки це заважало б мені під час пайки, але вирішив довіритися відгукам і не розглядати дешеві варіанти.

Пізніше, коли подивився на ціни дорогих мікроскопів, зрозумів, що це явно не мій варіант (особливо враховуючи мої «криві» руки для пайки).

І тут я натрапив на кілька відео про те, як роблять мікроскопи на базі CCTV камери та старого фотозбільшувача.
Трохи дослідивши цю тему, я зрозумів, що це мій варіант — і за ціною, і за якістю.



З чого все почалося

Як виявилося, все, що мені потрібно було купити — це CCD модуль (дуже рекомендують Sony Effio для цього) і простий S-Video на VGA перетворювач.
Все інше у мене вже було.
На горищі лежав старий фотозбільшувач «Ленінград-2».
Старий фотоапарат «Зеніт» неохоче поділився своїм об’єктивом — «Індустар» 61.
А все інше можна було надрукувати на 3D принтері.








Моделювання та друк

Для початку я вивчив фотозбільшувач і визначив, які деталі потрібно буде змоделювати та надрукувати на 3D принтері:
— Перехідник для фотооб’єктива на фотозбільшувач (M42 на M39)
— Корпус для кріплення CCD модуля та для кнопок управління модулем (OSD keypad)
— Кришку для фотозбільшувача з S-Video на VGA перетворювачем та живленням.

Дизайн усіх деталей я створював у Tinkercad.
За основу для різьби взяв модель M42 з Thingiverse, але, на жаль, не пам’ятаю яку саме.
Усі моделі (STL) можна завантажити на GitHub проєкту (посилання у кінці статті).




Деталі друкував за допомогою свого 3D принтера — Creality Ender 3.
Після кількох ітерацій отримав деталі, які майже ідеально підійшли (щоправда, трохи довелося підпиляти і підкоригувати молотком :) ).

Пайка OSD keypad

Далі потрібно було спаяти плату управління для CCD модуля (OSD keypad).
У мене було багато маленьких кнопок і односторонніх PCB плат.
Пошукавши в інтернеті, я нарешті знайшов розпіновку OSD для свого модуля (фото додав до GitHub).

Я вирішив використати еthernet кабель, якого у мене було вдосталь.
Єдиний мінус — він досить жорсткий і погано гнеться, але для цього проєкту підійде.
Кабель я вставив у термоусадкову трубку, щоб виглядало більш професійно.
Коли все було готово, перевірив працездатність кожної кнопки за допомогою мультиметр.




Живлення на 5 вольт

Наступним кроком було зробити живлення на 5 вольт для S-Video to VGA перетворювача.
CCD модуль працює на 12 вольт, а перетворювач — на 5 вольт.
Тому вирішив використовувати блок живлення на 12 вольт та зробити перетворювач на 5 вольт.
Взяв односторонню PCB плату, стабілізатор напруги LM7805, пару конденсаторів, DC роз’єми in/out, S-video кабель і все спаяв разом.
Не забув про термоусадкову трубку, щоб усе виглядало більш акуратно.




Збирання всіх компонентів

Тепер потрібно було встановити всі компоненти у фотозбільшувач та з’єднати їх:
— Вийняв непотрібні деталі з фотозбільшувача.
— Через перехідник, надрукований на 3D принтері, вкрутив об’єктив.
— Вставив OSD keypad у корпус і закріпив його на деталі, яка триматиме CCD модуль (двох шурупів було більш ніж достатньо).




Перед встановленням кришки потрібно було спаяти конектори для OSD keypad, оскільки отвір у кришці був розрахований на кабель без конекторів.
Я встановив CCD модуль і надійно прикрутив його до корпусу.
Потім закріпив S-Video to VGA перетворювач на кришці за допомогою затяжок, пропустивши їх через отвори; зайві частини затяжок обрізав.

Далі вставив корпус CCD модуля — він підійшов щільно, завдяки геометрії фотозбільшувача (але стукати молотком цього разу не було потрібно :) ).

Після цього встановив кришку з S-Video to VGA перетворювачем, під’єднав конектори до CCD модуля, живлення та кабель S-Video до перетворювача.
Закрутив кришку двома болтами, що були в комплекті з фотозбільшувачем.




Під’єднав кабель монітора і блок живлення — все готово!

Тестування

Для тесту я використав плату Arduino Mega, щоб перевірити якість зображення та зум.
Голова фотозбільшувача рухається, що дозволяє вибрати оптимальну висоту.
Тонке налаштування різкості виконується за допомогою об’єктива.




Я погрався з налаштуваннями CCD модуля — за замовчуванням він працює в авто режимі (день/ніч, яскравість, контраст та інше).
Після цього я встановив денний режим і зробив ручні налаштування яскравості та контрасту, що значно покращило зображення.

Сподіваюсь, ця стаття була корисною для тебе (тоді з тебе «вподобайка» та підписка на YouTube :D ).
Якщо маєш питання — пиши у коментарях, я обов’язково відповім.

Додаткову інформацію та файли до цього проєкту ти можеш знайти на
GitHub: github.com/2CoderOK/microscope-diy
Повне відео Youtube: www.youtube.com/watch?v=W8HXRcmqQwQ

До нових зустрічей!

👍ПодобаєтьсяСподобалось5
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Няша няшева. Окремий плюс за використання конвертора замість повноцінного компа, бо затримка значно менша. Від себе раджу зробити на об’єктив кільце з світлодіодами — додасться функція підсвітки, яка (майже) не буде займати додаткового місця на столі.

Трохи заздрю тим, в кого на столі (і над ним) є стільки вільного місця, що можна втулити фотозбільшувач :)

Дякую!
О, підсвітка це цікаво.
Треба спробувати.

Единственная статья здесь за полгода, которую прочитал до конца. Уже давно хотел, что то подобное сделать для пайки.

Дякую!
Сподіваюсь і у вас знайдеться час зробити щось подібне для себе.

Время найдется, в этом месяце начал закрывать все свои проекты. Вот только один облом, фотоувеличитель, на который рассчитывал, был выброшен 20 лет назад. Но Зенит, где то валяется

Тю, вже налаштувався читати як ти зробив вакуумну камеру чи систему електронних лінз. А тут ....
Ні, молодець. Тільки це не електронний мікроскоп, а оптичний

Якщо маєш питання — пиши у коментарях, я обов’язково відповім.

йшла п’ята година. Автор досі не відповів на критику.

хоча питань не задавали, тому претензія знімається

А я ще сидів і думав, як це автор за допомогою фотозбільшувача «Ленінград-2» керує пучком електронів...

Ну щонайменш одне питання було :))

ну це було питання до самого себе, не щітово

Ну і інше питання — навіщо мучитись з аналоговим сенсором з VGA розміром та конвертором, якщо за тіж самі гроші можно було 2МР USB-шній готовий модуль купити, та не возитись с OSD, мати можливість скріншоти робити і таке інше...

Мабуть, я такий ще не бачив ... можна приклад такого модуля за 20 баксів? (не сарказм)

так в тебе ж не 20$ — в тебе модуль + конвертор + монітор якій досі вміє VGA :)
Окуляри під мікроскоп, які не дуже стремні будуть десь під $40-$50, не $20 звісно

ну модуль і конвертор це ~$20 (филячись де брати), а монітор мені підігнав знайомий за $0 :)
а на олх такий (биті пікселі як у мене ) за 300 грн. можна взяти

Крутий проект!
Але аби люди не придирались, краще все ж перейменувати це на Цифровий мікроскоп, Digital.

Ну тоді не дуже не придирайтесь до рекрутерів, коли вони джаву та джаваскипт наступного разу «переплутають», або net vs gross та про VAT забудуть :))

Ну особисто я особливо і не придираюсь до рекрутерів)
Їх задача пропонувати мені щось цікаве, а далі я вже сам розберуся.

Дякую!
Ну я гадаю кожен автор розуміє що буде після опублікування постів на доу ;)

Не вистачає інформації по
1) Витрати часу на проектування, друк, налагодження....
2) Витрати матеріальні на комплектуючи
3) Висновок — «моє рішення економить Х гривень порівняно з аналогічними по якості рішеннями на аліекспрес, але потребує додатково Y годин часу».

А так, звісно великий ПЛЮС за рівні руки і DIY проект

Так, ваша правда.
Якщо бути дійсно чесним і порахувати години витрачені на цей проєкт, то можна впевнено сказати що по грошах воно того не вартує :)
Як розробник заробляю достатньо щоб придбати й не дешевий мікроскоп.
Але здоровий глузд не дозволить це зробити, гадаю ви це розумієте (у моєму випадку це все просто хобі).

А як хобі проєкт за ~20 баксів (ccd module + vga convertor, бо інше все було), який дозволяє отримати досить непогане зображення, а потім ще можна й на доу додати і послухати про пучкі, саме то :)

Дякую!
Над руками працюю, поки все у процесі, але можливо колись навчусь гарно паяти або ще краще, робити самому PCB на власному DIY CNC :D

Електронний мікроскоп — прилад для отримання збільшеного зображення мікроскопічних предметів, в якому використовуються пучки електронів. Електронні мікроскопи мають більшу роздільну здатність у порівнянні з оптичними мікроскопами, окрім того вони можуть застосовуватися також для отримання додаткової інформації щодо матеріалу й структури об’єкта.

Тримайтеся, вам ще ним у мікроскоп колись дивитись ;)

А я ще сидів і думав, як це автор за допомогою фотозбільшувача «Ленінград-2» керує пучком електронів...

Бо автор як доктор Стрендж, керує не тільки пучком :D

Доречі, гарний проєкт. Радію за людей з прямими руками. Просто заголовок трішки поправити.

А можна це буде electronic а не electron ? ;)
Бо пучкі ще не знайшов :)

Мабуть, на англійський більш зрозуміло.

Підписатись на коментарі