Як має працювати кафедра технічного університету, щоб студентів не перевчали роботодавці

Привіт! Мене звати Петро, у 32 роки я працюю завідувачем кафедри «Комп’ютеризовані системи управління» в Сумському державному університеті. Ми займаємося автоматизацією процесів на виробництвах, робототехнікою. Це історія посередині між електронікою та IT.

Для мене кафедра — це бізнес-одиниця великої компанії — університету. Я прагну змінювати підходи до роботи й давати підприємствам розуміння, які переваги може надавати університет. Тут хочу поділитися своїм досвідом, баченням і запустити цю дискусію серед людей.

Навчали дітей від семи років паяти й збирати робота

Моя кафедра — частина факультету «ЕлІТ» — електроніки та інформаційних технологій. Тому наші спеціальності поєднують електроніку та IT. У нас вивчають програмування, але це більше стосується прикладних речей: контролерів, різних механізмів. Готуємо спеціалістів з електроніки, автоматизації, датчикам, електроприводам і подібному. Навчаємо інженерів, які можуть розробляти системи керування для технологічних процесів, промислових об’єктів, роботизованих систем.

Один зі студентів, наприклад, розробляв колісного робота, який їздить по маршруту за наліпленими на підлогу QR-кодами. Це прототип логістичних роботів, яких використовують на складах із великим товаропотоком, наприклад, на Amazon. Такі розробки дозволяють бачити роботу процесу в менших масштабах.

Ми хочемо, щоб студенти отримували практичні знання, тренували навички, генерували нові рішення й розробки. Для цього заохочуємо працювати над проєктами, які їм самим хочеться зробити. Пояснюємо, що завдяки практичним навичкам їх зможуть долучати до роботи й вони уже під час навчання отримуватимуть заробітну плату як лаборанти.

На своїй кафедрі я опинився одразу після школи й пройшов шлях від бакалавра до завідувача. Почав працювати під час аспірантури, коли викладав підліткам курси робототехніки й електроніки в приміщеннях університету, але проєкт був не їхній. А пізніше, вже у 2019, відкрили з товаришем по суті на базі СумДУ власний навчальний центр для школярів, який працює досі — E-school.

Там діти семи-дванадцяти років вивчають елементи електроніки, вчаться паяти, проєктувати й виготовляти плати, програмувати контролери, займатися 3D-моделюванням, друкувати на 3D-принтері. На робототехніці учні від дев’яти років збирають робота, програмують його й забирають додому. Їм цікавіше працювати над власним виробом. Дітей від одинадцяти років навчаємо Python, JavaScript, веброзробці.

Робимо це й для профорієнтації дітей, бо більшість учнів нашої школи вступають в технічні університети за різними спеціальностями. Також це дає можливість студентам кафедри здобути перший досвід роботи, адже ми запрошуємо їх викладати дітям. Заняття проходять вихідними, якраз коли студенти вільні від пар.

Я вже не викладаю в E-school і майже не менеджерю її. Але, як правило, перед новим навчальним роком наприкінці серпня проводжу презентації з майстер-класами для батьків. Розповідаю, що ми не є франшизою, а самостійно розробляємо курси, надаємо матеріали для паяння плат, виготовлення пристроїв.

E-school працює вже шостий рік і зараз це для мене не про комерцію. Я радий, що ми навчаємо дітей, зацікавлюємо їх наукою. Вони після цього йдуть навчатися в різні університети й займаються крутими проєктами. Зокрема, зараз дехто вже має розробки у сфері Defense tech.

Ще в нас є простір, який називаємо Hub Lab. Раніше там була лабораторія, якою майже не користувалися. І на цій площі облаштували майданчик, де студенти різних спеціальностей, курсів, досвіду в першу чергу спілкуються, знайомляться одне з одним.

Hub Lab став місцем для нетворкніг-тусовок молодих інженерів. За кошти деяких проєктів та грантів туди купували нове обладнання, тому студенти можуть працювати над своїми ідеями в атмосфері свободи й схожих людей поруч.

Я й сам зараз працюю в Hub Lab над проєктом з автоматизації разом зі студентами. Є тенденція: хто був активним у цьому просторі, той успішно після навчання працевлаштовувався за спеціальністю у різних містах, країнах. Вони на співбесідах могли показати не просто диплом, а проєкти у своєму портфоліо.

Чи справді студента після універу треба перевчати

Справді, рівень технічних спеціалістів протягом останніх кількох десятків років поступово знижувався. Це пов’язано із нижчим рівнем освіти в школах і в університетах. Тому серед роботодавців є стереотип, що студентів треба перенавчати.

Але це далеко не завжди так. Треба розуміти, що ми не вчимо конкретно під якогось роботодавця.

Наприклад, якщо хтось зі студентів автоматизує технологічні процеси за допомогою пневматики, то роботодавці думають, що ці ж люди мають знати абсолютно все про пневматику. А ми її, звичайно, вчимо, але ж не лише це.

Іноді говорять, що студенти не вміють працювати в команді, але, як на мене, цьому можна навчитися доволі швидко. Ми більше фокусуємося на технічних знаннях у навчальному процесі. А soft skills в нас можна розвивати під час роботи в Hub Lab.

З об’єктивніших проблем — в університеті досі за радянською інерцією готують спеціалістів для конкретних заводів. У Сумах це машинобудівний завод чи завод електронних мікроскопів, які або взагалі вже не працюють, або давно не актуальні.

Водночас професори цих галузей дають справді якісні знання, але на них немає попиту в нашому регіоні. Наприклад, за спеціальністю «мікро- та наносистемна техніка» важко знайти роботу в Україні загалом. Але випускники їхали за кордон і успішно працювали в наукових установах за цим напрямом.

Так само деякі студенти досліджують процес обробки цукрового буряка, а подібних заводів зараз набагато менше, ніж 50 років тому. Щоб такого не було, викладачам і менеджерам університетів треба постійно моніторити ринок праці й відповідні компанії, аби розуміти актуальні проблеми й потреби. На жаль, система вищої освіти довго адаптується до трендів.

Змінити це було однією з головних задач, коли я очолив кафедру. Тепер ми запрошуємо молодих спеціалістів із компаній ділитись актуальними знаннями на практичних, лабораторних роботах.

Одного спеціаліста, що останні п’ять років працював за напрямом спеціальності, вдалося долучити працювати на кафедрі. По суті він став лідером напрямку за спеціалізацією інтернет-речей. На кафедрі ми поділили напрями й тепер на кожному є викладач, що формує дисципліни, працює з аспірантами, поступово збільшує складність і комплексно розвиває свою частину.

Ще, наприклад, раніше за деякими спеціальностями проводили заняття на мікроконтролерах Intel 8051, підтримка яких закінчилася в 90-х роках. Ми ж почали працювати з контролерами STM32 — одними з найбільш популярних у компаніях, які займаються розробкою Embedded.

Насправді нормативна база Міністерства освіти диктує, що ми повинні моніторити сучасні тренди, працювати з роботодавцями. До кожної спеціальності ми формуємо Ради роботодавців — це стейкхолдери, із якими проводимо наради, вислуховуємо їхні думки й після коригуємо освітні програми. І до цього теж зобов’язує нормативна база.

Потім на акредитаційних заходах показники взаємодії з роботодавцями впливають на оцінку університету.

Університет — це підприємство з купою бізнес-одиниць

Коли став завідувачем кафедри, почав сприймати університет як підприємство з певним бюджетом, який формується залежно від ефективності дій. Гроші на комунальні платежі чи зарплати не з’являються нізвідки. Хоч наш університет державний і фінансується з бюджету, але цей прибуток залежить від кількості вступників. Щоб їх було достатньо, треба заохочувати абітурієнтів, проводити рекламну кампанію.

Міжнародні, наукові проєкти, гранти, виконання різних робіт для замовників також приносять кошти в бюджет. І я собі ставив запитання, хто має приносити ці кошти? По суті це — кафедри — бізнес-одиниці великої компанії, тобто, університету. Саме там безпосередньо і студентів залучають, і займаються науковою роботою. А ректорат виконує менеджерські, організаційні функції.

В університеті можна працювати над науковими проєктами, наприклад, пов’язаними з робототехнікою, й взагалі не викладати. Зазвичай цією діяльністю займаються люди, які вже мають наукові ступені доктора філософії чи доктора науки, й ведуть задуми, які знайшли самі, виграли конкурс чи домовилися з замовником.

Звичайно, в аспірантурі можна займатися більш теоретичною науковою роботою. Але в умовах ринкової економіки вигідніше працювати над тим, що має попит. Якщо багато ресторанів бачать, що роботи-офіціанти можуть замінити людей і це буде вигідно бізнесу, то варто це розробляти, аби заробляти.

Я доношу цю ідею викладачам, бо кошти з наукових проєктів у першу чергу йдуть як зарплата науковцю, який їх виконує. В університеті є відділ, де адмініструють усі ці проєкти. Кошти від них розподіляють на зарплати виконавців, купівлю потрібного обладнання й невелику частину — на потреби діяльності університету. Якщо це комерційні проєкти, то до 5%, якщо державні — 15-20%, але залежить від суми — що вона більша, то менше відсотків бере університет.

У міжнародних проєктах науковці можуть отримувати нормальні зарплати й з них відкрито сплачуватимуться податки. Викладачі їздять за кордон, на стажування, починають проєкти або дослідження з партнерами. Університет виконує адміністративну функцію. У такому випадку мені не треба відкривати свою компанію, заклад освіти, бо замість мене саме універститет домовиться із замовником. А я, як працівник великої компанії, виконуватиму задачі.

Фокус на науковій роботі — єдиний шлях до виживання

Роль університетів в економіці країни, світу загалом — це місце, де з’являються ідеї і їх втілюють у розробки. На прикладі нашої кафедри — це може бути про технологічні процеси. Нещодавно сумський завод, де виготовляють силікатну цеглу, прийшов до нас із припущенням, що завдяки змінам у технологічному процесі можна зекономити кількість газу, яку використовують для обпалювання цегли. Поки ми в процесі перемовин.

Але теоретично, щоб перевірити це, ми можемо створити подібну систему керування й шукати можливість оптимізації. В результаті їхня теза може справдитися або ж ми помітимо інше рішення й запропонуємо його. Наприклад, розробимо специфічну систему, якої немає в серійному виробництві.

Ми також працюємо з сумським підприємством, яке виготовляє пластиковий одноразовий посуд. У них є обладнання, де будуть вакуумувати певні продукти в контейнери. А ми для цього розробляємо систему керування. Над проєктом якраз працюють студенти й аспірант.

Взаємодія університетів і бізнесу має відбуватися двосторонньо. За нашою спеціальністю будь-яка дисертація має розв’язувати технічну задачу у сфері автоматизації. По суті, захист дисертацій — це вже пропозиція бізнесу якось покращувати їхню діяльність.

Більш сучасні компанії, які заснували в кінці 90-х або на початку 2000-х чи пізніше, набагато конструктивніше оцінюють університети й більше готові співпрацювати.

У нашій сфері автоматизації загалом маємо подвійну реальність. Є старі підприємства, як машинобудівний завод у Сумах. Яким досі потрібні фахівці у сфері автоматизації, але там застарілі підходи до організації роботи, ведення бізнесу. З іншого боку існують підприємства, як-то «Технологія» в Сумах чи «Mondalez» у Тростянці, де є новітні підходи, але теж потрібні наші спеціалісти.

Є IT-компанії, які більше займаються хардовою частиною, але їх просто менше, ніж класичних IT-компаній. З ними будуємо співпрацю на рівні університету. З меншими підприємствами це часто працює завдяки особистим зв’язкам, наприклад, коли засновники — випускники нашої спеціальності. Тоді студенти можуть проходити там практику, а надалі й працевлаштовуватися.

Університет також може виконувати роль R&D (research and development) відділу в компаніях. Успішні навчальні заклади світу так працюють. У Каліфорнійському технологічному університеті навчається зовсім небагато студентів, але вони мають великий бюджет для наукових розробок. Це проєкти для NASA, Пентагону тощо, тому студенти — це не їхній фокус.

Ми стежимо, як працюють закордонні університети. Заводимо ці контакти під час наукових конференцій. Це зазвичай стається саме під час таких подій, коли обмінюєшся з колегами науковими результатами. Українським університетам також варто розвивати наукову діяльність — це єдиний шлях до виживання, на мою думку.

Читайте також 👇

За останній рік прибуток СумДУ від цього напряму склав понад 100 мільйонів гривень — це все, що заходить від замовників, враховуючи потім видатки на зарплати. Цифра зростає протягом останніх п’яти років і це хороший результат.

Утім, найбільше грошей українські університети досі отримують від держави, яка платить за навчання на бюджеті, — це понад 50% прибутків.

Але ця цифра зменшується останніми роками, зокрема, й через меншу кількість студентів. Тому треба фокусуватися саме на науковій, дослідницькій діяльності. Робити так, щоб це було головним джерелом доходів.

Але в баченні нашої кафедри студенти також важливі. Можливо, їх буде менше, але ми зможемо виховувати фахівців, які потім стануть інженерами, науковцями та виконуватимуть комерційні проєкти.

Водночас за три роки моєї роботи ми щоразу набираємо понад 30 студентів на перший курс — і це гарний результат. Важливо, що ми заповнюємо надані бюджетні місця. Буває ж в інших вишах, що на якусь спеціальність виділили 50 місць, а заповнили — лише 30. Утім загальна кількість заявок і в нас, на жаль, зменшується, бо загалом абітурієнтів стає менше й конкуренція між університетами зростає.

Університет більше отримує від комерційних проєктів чи грантів? На своєму прикладі: зараз беру участь у чотирьох проєктах. Два з них для молодих вчених, які фінансує Міносвіти. Ще один — державний проєкт від Національного фонду досліджень, і останній — з європейськими коштами за програмою «Горизонт-2020». Це проєкти тривалістю від двох до трьох років на тему робототехніки.

Для участі в цих програмах потрібні були певні наукові показники, а коли я подавався, то мав не так багато досвіду. Тому знаходив партнерів, колег на інших кафедрах і спільною командою ми починали проєкти. Тут це вже працює, як у компанії: із задачами, дедлайнами. Врешті зараз більше державних конкурсів, але комерційну частину також розвиваємо.

Студентів також долучають до реалізації задумів науковців. Їх працевлаштовують на посаду лаборанта й виплачують гроші за роботу. Це можуть бути люди з другого-третього курсів бакалаврату. Один із показників, за якими ми оцінюємо нашу роботу — це те, наскільки вони залучені до виконання проєктів.

У нас прибрали не всі вулиці, тому є, чим займатися

Університет має розвивати світову економіку, але, мабуть, краще — своєї держави. Наприклад, чеські колеги кажуть, що виконують замовлення для місцевих великих компаній. Їхня компанія Skoda може замовити розробку деталі в німецькому чи американському універі. Але замовляє в чеському, інвестуючи у свій університет, хоч і розуміє, що це може бути довше чи з певними нюансами.

Українським закладам освіти важко повторити цей досвід через кризу кадрів. Можливо, нам потрібно більше програм від бізнесу, держави, які б підтримували розвиток спеціалістів та їхні розробки. З іншого боку в нас уже працюють стартап-школи. Думаю, якщо буде бажання, то мети можна досягти.

У нас багато хто працює над закордонними проєктами, хоч і отримує зарплату через СумДУ, який адмініструє процес. Звичайно, це не провина науковців, бо вони реалізовують себе там, де можуть. Утім, я намагаюся більше виконувати державні проєкти, які будуть корисні для України в першу чергу. У мене немає цілі працювати на закордон.

Я не хочу їхати жити в іншу країну тільки тому, що там чистіші вулиці чи кращі дороги. Це просто хтось там колись зробив, а їхні нащадки користуються. У нас, можливо, не всі вулиці й дороги прибрали, тому нам є чим займатися. Я відчуваю, що в нас багато можливостей і ними треба користуватися.

Часто собівартість виготовлення певного товару нижча, ніж в умовній Німеччині. Завдяки цьому можна конкурувати на міжнародному ринку.

Я фокусуюся на студентах. Багато свого часу вкладав в те, щоб допомогти їм розвиватися в цьому ж Hub Lab як спеціалістам. Ми тісно працюємо зі тими, хто сам проявляє цікавість, ініціативу, і хоче працювати ще, крім навчального процесу. Це наша особливість порівняно з іншими спеціальностями.

У нас є Денис, який зараз завершує навчання в магістратурі. Він потрапив до нас, коли ще був на першому курсі й особливого нічого не вмів. А ми якраз робили світлодіодну матрицю, щоб на ній можна було відображати певну анімацію. Денис хотів щось робити, допомагати — спочатку вчився паяти, потім займався електронікою, програмуванням. А наразі працює в одному з проєктів на ключовій посаді.

Урешті ми маємо чимало викликів: зменшення кількості абітурієнтів, небажання фахівців лишатися працювати в університеті, недовіра компаній до компетенцій кафедри чи випускників. Але шукаємо підходи, які допоможуть змінювати становище: розвиваємо напрямок наукової діяльності, залучаємо спеціалістів з актуальним досвідом до занять і розробки програм, формуємо зв’язок із компаніями.

Переконаний, що потенціал наукових праць в українських університетах дуже високий і ці знання та навички потрібні на ринку. Ми продовжуємо будувати кафедри як бізнес-одиниці в структурі вишу, й шукати можливості, які допоможуть заробляти й впливати на свою сферу науковим працівникам і студентам.

👍ПодобаєтьсяСподобалось9
До обраногоВ обраному5
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Чи добре чи погано що в нас з пару сотень вузів? Якщо Марь Іванівна виживає тим що має ставку у вузі А і стаку у вузі Б — і ми їй такі вуз Б закриємо. То тепер та сама Марь Іванівна буде змушена шукати собі ще десь ставку. Офіціянткою — репетитором? Чи стане вона краще готуватись до пар?

Те ж саме по ректорах — стане в нас їх не 200 а 100 — що це значить? Що у вузі буде не десять а 20 проректорів — і як це покращить їх роботу?

При реоргонізації звільнять купу люду і підвищять ЗП решті? Так буває? ЗП держ установ визначає уряд (тобто 5..6 ефективних менеджерів), це не так просто. Якщо 5...6 ефективних менеджерів суттєво збільшать оклади викладачам — то й інші захотять — то які ж вони ефективні?

Тобто якщо ми зменшуємо кількість навчальних закладів * з метою зменшення витрат — це не факт що покращить якість освіти.

* вищу, середню початкову — не суть, це взаємоповязані сосуди.

Ахах, перевчати, ще б хтось на підприємстві тебе вчив чомусь. Ти просто одразу попадаєш в продакшн, і намагаєшся вижити на підприємстві, а потім втягуєшся. В тебе чисто емпіричний шлях буде. Але в цьому є і плюси, якщо ти вижив на українському підприємстві, то переїхавши за кордон, тобі буде набагато легше, ніж місцевим.

Головне щоб не можна було просто заплатити і пройти сесію а далі отримати диплом. Коли це буде реалізовано, тоді можна говорити про все інше, а так то все суцільна деградація

З самого початку (ще з УРСР) в України багато років було десь 140 (+\-10) вишів. Потім десь наприкінці 19хх років стався бум. Виші стали з’являтися як гриби після дощу. Всі ПТУ\коледжі забажали стати інститутами\університетами\академіями. Нові виші відкривалися в будівлях дитсадків і навіть був випадок коли виш було зареєстровано в 3-кімнатній квартирі. На максимумі в Україні було більше п’яти сотень вишів та їх філіалів. З 2008 по 2023 кількість випускників шкіл скоротилася майже в 2 рази. Демографічний тренд в Україні такий, що ці кількість школярів буде надалі тільки сколочуватись. А кількість вишів залишилась такою самою. Ніхто з ректорів не хоче втрачати своє крісло і об’єднуватись з іншим вишем. Зараз в Україні десь 340 вишів, а при такій демографі вистачило б 200, максимум 250. Перед війною ~80% випускників українських шків вступало до вишів, тоді як середній показник у Євросоюзі десь 30%. Може і добре було б мати 80% населення з вищою освітою, але з якісною вищою освітою. Нажаль багато вишів є просто «друкарнями дипломів».
В Польщі давно впроваджено систему моніторингу працевлаштування випускників вишів. У нас в МОН про таку систему розповідають десь з 2015 року. Там можна було б подивитись який відсоток випускників того чи іншого вишу працює за отриманою спеціальністю, який відсоток працює на посадах які взагалі вимагають вищої освіти, який відсоток тих, хто не знайшов роботу протягом 1-2-3 років після закінчення. І ця статистика мала бути включена до формули розподілу державного фінансування. Багато випускників працюють за спеціальністю — на тобі багато грошей. Багато випускників продають шкарпетки на троєщинському ринку — ніяких грошей з бюджету. Я кожного року шлю у МОН запит — покажіть як працює обіцяна система моніторингу працевлаштування. І кожного року вони відповідають — почекайте ще трохи ось-ось вона вийде з тестової експлуатації в загальний продакшн. CDTO в МОНі змінюються і змінюються, а ця система не працює і не працює. Може тому, що для більшості «ректорського лоббі» вона не вигідна?

Нажаль багато вишів є просто "друкарнями дипломів

Думаю, десь 95% таких

у нас диплом університету є у кожного дурня. а у багатьох — ще й два

до речі, одна з причин — строкова служба. значний відсоток хлопців йшло чисто щоб не забрали траву косити

систему моніторингу працевлаштування випускників вишів
У нас в МОН про таку систему розповідають десь з 2015 року.
Може тому, що для більшості «ректорського лоббі» вона не вигідна?

якось сумнівно що ректорішки можуть вплинути на «5-6 ефективних менеджерів».

Поставте себе на місце міністра освіти. Вам, як міністру, вигідна буде ця система? І якщо так — то яка саме? І якщо вона буде вигідна ефективним менеджерам — то чи буде вона вигідна освіті?

гарні ідеї, правда.
одна проблема: ідеї ці рівня пту або академій шаг та мейт.

Для мене кафедра — це бізнес-одиниця великої компанії — університету.

Дуже контроверсійний підхід, особливо, якщо подивитись як така філософія вплинула на універи в Штатах. На нашому ринку є своя специфіка, але вона теж негативна. Наприклад:

цей прибуток залежить від кількості вступників. Щоб їх було достатньо, треба заохочувати абітурієнтів, проводити рекламну кампанію.

Лише збільшенням вхідного потоку ви не досягнете максимізації прибутку, особливо враховуючи, що у вас є верхня границя тих кого вам дозволять набрати. Тому я думаю ви в курсі найпростішого способу вирішення проблеми і здатні оцінити (а скоріше просто побачити), як це впливає на якість випускників.

---

Ну і якщо вже заговорили про СумДУ, може ви або хтось з адміністрації зможе розповісти, як він досяг найвищих показників серед наших універів у цьому рейтингу dou.ua/...​ankings-2025-and-ukraine
Редакція доу не вміє в журналістику, а справді цікаво, особливо враховуючи, що у КПІ банально більше ресурсів.

Ну і якщо вже заговорили про СумДУ, може ви або хтось з адміністрації зможе розповісти, як він досяг найвищих показників серед наших універів у цьому рейтингу dou.ua/...​ankings-2025-and-ukraine

Похоже, имеет место некоторое приукрашательство статистики.

Скажем, в рейтинге по сумскому универу такие цифры:

Student total = 8253
International student percentage = 16%
Students per staff = 13.5
www.timeshighereducation.com/...​ngs/sumy-state-university

В то время, как на сайте универа такие:

навчається більше 12 тисяч осіб
500 іноземних студентів із 30 країн світу => 4.16%
sumdu.edu.ua/...​sumdu/gen-info/about.html

==> получаем завышение показателей в «International outlook» (где учитывается количество студентов/преподавателей-иностранцев)

итд...

Впрочем, похоже они серьёзно подсели на собирание зарубежных грантов. Возможно, за счёт этого действительно получили хороший «Research quality» и «Research environment»

получаем завышение показателей в «International outlook»

Якраз іноземні студенти — це один з показників на якому маніпулюють всі виші, що хочуть місця в цьому рейтингу. Але навряд вони виїхали лише на цьому. Знову ж абсолютна кількість іноземних студентів там навряд чи сильно вище за КПІ.
Я все ж хочу сподіватись, що відкриється щось цікаве про наукову діяльність вишу.

Там і якість цих іноземних студентів сумнівна. В наші ВНЗ не їдуть вчитись з розвинених країн, американців, британців, німців, китайців у нас нема, хоча раніше їздили китайці. Тобто сенсу з того, що у нас навчаються іноземці нема, це не додає престижу. До нас їдуть прям з дуже бідних країн, пакистанці, індуси, бангладешці, африканці різні, з ближнього сходу, там сирійці, палестинці і їм подібні. Або люди з колишнього срср у яких рівень такий самий як і у нас, тобто це казахи, росіяни, білоруси, таджики, азербайджанці.

Там і якість цих іноземних студентів сумнівна. В наші ВНЗ не їдуть вчитись з розвинених країн, американців, британців, німців, китайців у нас нема, хоча раніше їздили китайці.

Хочеш прикол? ©
В Штатах у них дуже схожа ситуація, там те ж саме в плані країн. Є певна різниця, що туди їдуть діти з багатших родин :)
Знову ж в контексті якості студентів, то у нас певна перевага, що ті хто їдуть до нас більше вмотивовані отримати знання та навички, а не посвідку на проживання.

знання та навички, а не посвідку на проживання

Та ні, до нас також їдуть бо тут Європа під боком.

Та ні, до нас також їдуть бо тут Європа під боком.

Та так. Навчіться читатит:

більше

Я не стверджував, що до нас лише за знаннями, а до них лише за посвідкою.
Знову ж «під боком» і країна ЄС — то різне. Та і совковий спадок вже не так сильно працює, бо освіта в розвинених країнах стала доступнішою, а місцеві еліти умовного Китаю багатші.

Велика повага вам, пане Петро! Дуууже важкий цей викладацький труд. Вірю що ви впораєтеся.

Университеты — это заведения, выпускающие академические кадры. В этом смысле, если цель получитъ бакалавра или даже магистра — в универе делать нечего, т.к. для этого должно быть достаточно прикладного заведения, типа ПТУ и прочей «профшколы», выпускающих кадры для индустрии/работодателей. А университет нужен, чтобы выпускать PhD-шников — которые дальше будут двигать науку.

И то, что в Украине любой ПТУ стал называться «университетом» — это не фича, а баг. Скажем, в технических дисциплинах, следовало бы оставить лишь 2 универа на всю Украину (1 киевский и 1 харьковский) + может ещё 1 львовский — и дальше от этого плясать.

Образование, соответственно, академическое. С использованием ЯП и прочих фреймворков — лишь в качестве вспомогательных тулов для практических занятий по предмету (ЯП/фреймворк студент при этом должен освоить сам, по-быстрячку).

Скажем, в технических дисциплинах, следовало бы оставить лишь 2 универа на всю Украину (1 киевский и 1 харьковский) + может ещё 1 львовский — и дальше от этого плясать.

А було вже таке, при совку. Був, наприклад, КПІ і у нього було 100 філіалів по країні. Можна було отримати диплом КПІ не виїзжаючи з умовного Козятина. Наслідки очивидні: вчили то тебе ті люди, що жили біля твого філіалу. Як уміли. В результаті — знецінення диплому, бо хто його знає хто і де тобі його видав. Другий наслідок — відсутність конкуренції. А навіщо, якщо всі кругом — це ті самі «філії КПІ» ? Одним словом, так собі ідея. І вона швидко, слава богу, навернулася після розвалку совка.

Ни о каких филиалах я ничего не писал. Технический универ в Киеве, Харькове, Львове. И всё — этого достаточно.

Ну і де тоді брати людей на посади інженерів в усіх інших містах країни? Киянин після закінчення КПІ поїде інженером в Жмеринкатеплокомуненерго?

Киянин після закінчення КПІ поїде інженером в Жмеринкатеплокомуненерго?

Якраз енергетики нормально роз’їжджались, коли я навчався. Але там фокус був в тому, що простіше було отримати вищу ЗП в регіоні аніж в Києві (тут норм посади вже були зайняті).

У нас системна проблема, що всі хочуть «в столицю» (або ще пару великих міст), як результат норм спеців немає в малих містах, як результат норм спецам не цікаво лишатись в малих містах і всіх хочуть «в столицю». І це вирішується нормальною політикою держави і просвітою населення.

Ну і де тоді брати людей на посади інженерів в усіх інших містах країни?

Инженеры — это должен быть уровень учёбы в ПТУ (типа колледжа) и прочих «ремесленных школ». С выпуском бакалавров (редко магистров) или тупо инженеров. И учёбой, с параллельной практикой на предприятии.

Универы для этого (кадры для индустрии) — как из пушки по воробьям.

Инженеры — это должен быть уровень учёбы в ПТУ (типа колледжа) и прочих «ремесленных школ».

Розберіться з термінологією :)
ПТУ != колледж (технікум по совєтськи).
Інженер — це якраз випускник університету, вищої школи. Бакалавр, що обрав займатись прикладними речами, а не наукою, тобто не пішов в магістратуру і або лишився бакалавром, або в деяких країнах ще окремо 1-2 роки повчився «спеціалізації» (аналог спеціаліста є не лише в постсовку)

UPD
ПТУ — це трейдскул

У нас є те саме, є магістр прикладний, є магістр науковий, на першого вчаться 1.5 року, на другого 2 роки.

Університети мають готувати саме науковців. І таких ВИШів достатньо 3-4. А інженерів мають готувати інститути і можливо коледжі.

Університети мають готувати саме науковців. І таких ВИШів достатньо 3-4. А інженерів мають готувати інститути і можливо коледжі.

А академії — теологів :)
Інститут — це просто спеціалізована науково-дослідницька (!) організація, що може навчати людей, але не зобов’язана. І вже точно не має навчати інженерів (прикладних спеціалістів).
Знову ж не ясно, що ви вкладаєте в поняття «коледж». Якщо 2-річну освіту, то з поточним рівнем шкільної освіти, інженерів вони готувати нездатні

В коледжі 4 роки навчаються, і викладають там програму бакалаврату, але стиснену(3 роки), бо перші 1.5 роки ти витрачаєш щоб екстерном закінчити школу і здати ЗНО. А через те що в коледжі навчаються неповнолітні, до них відносяться більш суворо (там система закриття пропусків, поточні контролі, вихователі в гуртожитках, завдання робиш в залі як в школі на продовженому дні, а не в кімнаті) кароч філіал військового училища, але без казарми і тебе не б’ють офіцери, і з коледжа більше шансів щось корисне запам’ятати, ніж з університету. Але якщо є ціль отримати диплом принципово нічого не зробивши, то це також можливо. Найефективніше навчають, у військових вишах, бо у тебе розпорядок як на зоні, і там б’ють людей, того вони такі ерудовані виходять, правда не дуже гнучкі у мисленні.

Інститут це виробниче підприємство туди ідуть після університету на аспірантуру і далі.

КПІ і ХПІ ніколи не були академічним ВНЗ, вони завжди випускали інженерів-практиків. Бо в часи срср з яких вийшли ці універи, академічними були московські МГУ, і чисто практично-науковий фізтех. У нас цю роль грає тільки КНУ ім. Шевченка, більше нема в Україні ВНЗ з яких вийдуть наукові кадри і підуть в НДІ (насправді чухнуть за кордон).

тільки КНУ ім. Шевченка, більше нема в Україні ВНЗ з яких вийдуть наукові кадри і підуть в НДІ (насправді чухнуть за кордон)

не один: ми прямо зараз розвиваєм КАУ. з часом може й КНУ попустим ))

не один: ми прямо зараз розвиваєм КАУ.

1) Володимир скоріше за все говорить про 90-ті — початок 2000-х. Зараз ланшафт явно не такий, як він описав.
2) КАУ — це що? Київський академічний університет? Звучить як «народна республіка». Та і в вікі там усі кафедри на базі різних НАНівських інститутів, виглядає як «парасолька» для магістратур/аспірантур при НДІ.

КАУ — це що? Київський академічний університет? Звучить як «народна республіка».

так, це він. ну да, назва у нас так собі.

Та і в вікі там усі кафедри на базі різних НАНівських інститутів, виглядає як «парасолька» для магістратур/аспірантур при НДІ.

в якомусь сенсі можна і так сказати: всі викладачі з НДІ, а кафедри в тих же НДІ базуються. ну в нас це основний selling point: побільше наукової роботи, викладачі які безпосередньо займаються наукою ітп.

це основний selling point

Може мені так «щастило», але наука зараз ніх не селлінг поінт для студнів :)
В принципі круто, бажаю вам удачі, останні 5+ років (в деяких і довше) багато правильних кроків робиться в НАН і та його інститутах (звісно хотілось би більше і краще :) )

Може мені так «щастило», але наука зараз ніх не селлінг поінт для студнів :)

так у нас і набори мізерні, якщо чесно.

Вони якраз філіалом московського фізтеха були.

дивиний порохобот попався. Порохоботи — вони ж вумні мають бути. І ввічливі. Як я))

если цель получитъ бакалавра или даже магистра — в универе делать нечего, т.к. для этого должно быть достаточно прикладного заведения, типа ПТУ

ПТУ — це кваліфікований робочий. Технікум/коледж — це молодший спеціаліст. Бакалавр — це або універ або коледж.

Якщо ПТУ випускатиме бакалаврів — то хто випускатиме молодших спеціалістів та робітників?

Тобто можливо, звісно, вигадати якесь слово для закладу що випускає виключно бакалавра, але нащо? Якщо в закладу є база для бакалавратури зі спеціальностей А та Б — а для магістратури зі спеціальності Б — як тоді називати?

Не нравится ПТУ? Та хоть «академией» назови.

Мой поинт в том, что универы следует оставить лишь для научных кадров.
А потребности индустрии — перекрывать иными, более приземлёнными, дешёвыми, краткосрочными (в плане учёбы) учебными заведениями.

Не нравится ПТУ? Та хоть «академией» назови.
Мой поинт в том, что универы следует оставить лишь для научных кадров.

Якщо вам все одно як що називати, то це вже є — називається не університет, а ОНП, і далі аспірантура.
Інженерів готують на ОПП

То, что в Украине сейчас называется «университет» — это уровень ПТУ по выпуску формошлёпов.

Сто пудово! Ну так це ж бабло і понти. Усяка шваль яка з трудом випускала полу-бомжів які пробухали усі 5 років, після перестройки «внєзапно» стала «університетами». А усілякі дебільні і тупі «комп’ютерні курси» де навчали максімум як запустити офіс, «внезапно» стали «комп’ютерними академфями» Шаг, і тому подібне. А бивші ПТУ — супер коледжі. Усе оце повністю обезцінило і опустило нижче плінтуса освіту в Україні. Зараз це вже просто наслідки

ПТУ — це кваліфікований робочий. Технікум/коледж — це молодший спеціаліст. Бакалавр — це або універ або коледж.

То у вас трошки застаріла інформація.
Є «Фаховий молодший бакалавр» (колишній молодший спеціаліст) і готують і в коледжах і в училищах — osvita.ua/...​fmb-doroznya-karta/69931

Я усе тут не осилив... щось було таке... «намагаємося працювати для роботодавця»...

От цікаво... бабуся пече пиріжки, продає на базарі за живі гроші...
Хто є її роботодавцем? 🤔

Якщо її онук зробить мікроскоп... або смартфон... продасть...
Хто буде роботодавцем у цьому випадку?
Ринок...

А якщо не зможе зробити і продати — нашо тоді вчитися? 🤔

Пригадалася книжка... бізнес-роман
bookmood.com.ua/...​elijahu-goldratt-6377209

В ній викладач університету намагається поєднати свої ідеї у навчанні з реальним виробництвом... ну і трохи грошей заробити...

в технічних вузах ті часи вже пройшли, не всіх і палкою загониш бути зав кафедрою, особливо якщо квартиру не дають.

Університет має розвивати світову економіку,

Нмд, місія університету — давати якісну фундаментальну і універсальну освіту, а не гнатись за ринком найма і звільняти роботодавця від навчання вузьконаправленим навикам. І в цьому має бути фокус і так ставити питання треба. Як зробити якісну освіту якіснішою і доступнішою. Фундаментальну а не вузькоспеціалізовану. Книжку Кодда чи Ульмана а не постгрес, розбирати алгоритм паксос і рафт, опенайді стандарт а не вчити працювати з імплементаціями. Давати писати власні, а не вчити готові

Кружок роботехніки чи фаблаб не робить освіту якіснішою, він робить її різноманітнішою і цікавішою може і це треба але це настільки прісно, це ж на рівні дитячого садочка чи «чим забити час дитини» тільки вже вчорашньої. Чому взагалі можна навчитись помигавши діодом чи ще шось подібне. Якщо це робототехніка в уні то студенти мають як на мене і друковані плати робити і чіпи кастомні замовляти і збирати щось серйозне а не чергові дрони з готового. Залежить від складності звісно але це не має бути щось просто пописати код для мікроконтролєра і скрутити комплект який вже сотні мільйонів раз до цього скручували китайці на фабриці.

Уні це суспільне благо, і має бути на бюджеті, тобто державне за суспільний кошт. Уні не має місії ні бути ні самоокупним ні генерувати прибуток ні рухати світову економіку.

Якщо зводити уні до корпоративної моделі й робити з них придаток, то це вже якесь майже пту для швейних фабрик і оборонних заводів, тільки в профіль

Розглядати все підряд як бізнес і компанії це не нове до речі. Це зветься корпоративізм, цим корпоративізмом страждає зара собсно хто не плюнь. Зараз цим страждає, і Президент, і Верховна Рада і громадяни України. Нічого хорошого в цьому підході нема і це не ново. Цим страждав мусоліні і на цьому прийшов до влади. Цим же страждає фекальна западня, її вождь і його громадяни-рашисти

Дуже цікаво як світчеру з фізики напівпровідників спостерігати, як довільно малюють границю між «фундаментальним» і «прикладним», не розуміючи, що ті всі алгоритми з точки зору фізики виглядають таким же вузьким частковим прикладним випадком.

Вуз має давати спеціальність, диплом мав би мінімально гарантувати придатність людини для роботи, те, що купа всього виноситься в самоосвіту, гарантує відсутність цінності диплому саме як доказу придатності до роботи.

диплом мав би мінімально гарантувати придатність людини для роботи

define придатний? Чому уні має фокусуватись на штампуванні якихось складу інженерів? Може замість диплома сертифікатів по aws, azure, k8s тоді краще навидавати? Бо гайп. Ой вже ж не гайп, вже ейяй гайп. Срочно переписати всі спеціальності!!! Для цього можна відкрити айті-пту десь на останній станції метро. Це не рівень університету.

Дай вгадаю всі уні мають штампувати формошльопів для галєр яким треба react+spring mvc+hibernate+чотамще?

з точки зору фізики

define фізика бо щось ясно видно бажання самоствердитись але незрозуміло про що. раз сратись є бажання то сратись я люблю. То це ти про тєорію струн і швидкість світла у вакуумі, про сопромат чи про хвилі у оптоволоконному кабелі?

Цікаво який прикладний випадок фізика виділяє для paxos, TLS, блокчейну, б+деревам, нормалізації баз даних, побудові DWH, протоколу DNS

кібєрнєтіка лженаука © срср

диплому саме як доказу придатності до роботи.

Диплом не доказ придатності до роботи. Може закрити всі ці гуманітарні вузи к бісу. Кому всрався той Кант, Гегель і всяка ета ваша подібна археологія. Країні треба мільйон формошльопів я десь чув

define придатний?

Ну наприклад, у сенсі видачі робочих віз в консульствах як кваліфікованому спеціалісту. По букві закону, має бути саме за цінність спеціаліста в конкретних дефіцитних на місцевому ринку праці сферах, а не просто за те що людина гарна і освічена.

Дай вгадаю всі уні мають штампувати формошльопів для галєр яким треба react+spring mvc+hibernate+чотамще?

Так, як це і робиться, скажемо, у харчовій промисловості чи юриспруденції.

Цікаво який прикладний випадок фізика виділяє для paxos, TLS, блокчейну, б+деревам, нормалізації баз даних, побудові DWH, протоколу DNS

Випадок, що це все виконується на процесорах, які в свою чергу є частковими випадками FSM. Чомусь наприклад протоколи подібної складності на асихронній логіці в масі не вивчають, наприклад.

щось я заплутався, тут вже навіть не кіоск по штампуванню крудів навіть має бути щасливий, а якесь консульство :) отето справді той рівень огого до якого прагнути в освіті!

FSM

Ну і яким боком це до фізики?

А шо фізика каже про тризначну логіку? Що каже фізика про NULL в SQL?

у харчовій промисловості чи юриспруденції.

Те що ще позавчора називалось інстітут і пту не рахується за університет навіть з новою вивіскою сорі.

Навіть КПІ з натяжкою можна назвати університетом. Може в цьому проблема? Що якось дох_я «університетів» які самі не знають нафіг вони в цьому світі?

щось я заплутався, тут вже навіть не кіоск по штампуванню крудів навіть має бути щасливий, а якесь консульство :)

Бо саме диплом на виході — це підтверджуючий документ про освіту, і консульства — це місця, де вимоги до нього закріплені законодавчо. Просто надивитися розумних відосів з ютубчику чи начитатися енциклопедій можна і самостійно.

Ну і яким боком це до фізики?

Тим боком, що електронними засобами воно реалізується у фізичному світі. І знову ж, це не єдино можлива реалізація, донедавна часто застосовувалася і пневмоніка на вибухонебезпечних виробництвах.

Що якось дох_я «університетів» які самі не знають нафіг вони в цьому світі?

Вони тому і не знають, що вчать вчитися і розводять іншу відірвану від життя дічь, а зараз навіть у справі її виробництва LLM відбирає нішу.

FSM абстрактне знання, вона ж не працює ніде. Архітектура, література й живопис так теж частковим випадком чогось є. Так і степан гіга є прикладним випадком фізики. Ето настільки широко розтягнуто що втрачає зміст. Так можна все зробити частковим випадком біології, а її хімії, а її фізики. бо все ж воно створено в голові. Але то все не треба, все одно ні біологи ні фізики на ринку не цінуються

І вобще фізика ж не наука, яка ж це блін наука, в якої сонце ще вчора літало навколо землі, земля була плоска, а зараз от раптом 70% неучтьонної маси всесвіту й 11 вимірів. Депортувати всіх цих дармограїв першим же рейсом на їх такий бажаний марс. Капітаном призначаю маска. Хай виживають курви серед свого любого марсіанського каміння там, поки я тут неминуче вимиратиму у цьому земному пеклі задихатимусь серед парникових газів у тіньочку засохлої від потепління сливки

розводять іншу відірвану від життя дічь

От у цьому щось таки є

Країні не потрібні мільйон формошльопів, країні потрібно мільйон піхоти. Таке чув?

Та навіть все зсу по мойму зара не дотягує до мільйона, але як фьодоров скаже мільйон формошльопів вже не треба — то буде звісно піхота

і в зсу помойму навіть платять краще ніж джунам. Не кажучи про годують одягають, робота на свіжому повітрі і тд і тп. Ще тут питання про яких роботодавців стаття собсно

Підписатись на коментарі