Як навчити дитину програмувати. Ідеї та поради

Відео у ютубі, в яких обіцяють роз’яснити усе про якусь із мов програмування за три години, або навчити програмувати за тиждень — просто рекламний трюк. Ми ж то з вами знаємо, що вчитися треба усе життя. А от сучасним дітям перші знання і навички з програмування варто отримати ще до завершення школи, і робити це треба поетапно, з урахуванням віку дитини та її інтересів.

Я Вячеслав Поліновський, я СЕО ІТ-академії та батько трьох дітей. Досвіду, як навчити дітей програмувати, у мене предостатньо — сьогодні охоче поділюся ним з вами.

Як поетапно вводити дітей у програмування

Початкова школа

Один із найефективніших способів ввести дитину у світ програмування — це використовувати прості візуальні мови програмування, такі як Scratch та Alice.

Scratch — це одна з найпопулярніших мов програмування для дітей, розроблена спеціально для того, щоб зробити навчання веселим і доступним. У Scratch діти створюють програми, перетягуючи кольорові блоки, які представляють різні команди та логічні структури, що дозволяє зосередитись на концепціях програмування, не відволікаючись на складність написання коду.

Scratch дозволяє дітям створювати свої перші анімації та прості інтерактивні ігри. Вони можуть керувати персонажами (спрайтами), додавати фон, звукові ефекти та навіть взаємодію між різними елементами гри.

Alice — ще один потужний інструмент для навчання дітей програмуванню, що дозволяє їм створювати 3D-анімації та інтерактивні історії. Використовуючи Alice, діти можуть познайомитися з основними принципами об’єктно-орієнтованого програмування, як-от класи, об’єкти, методи та властивості.

Середня школа

У базових класах навчання програмуванню має перейти на більш системний рівень. Діти починають розуміти, що програми складаються з певних інструкцій та правил, які комп’ютер виконує послідовно. Тут на перший план виходять такі важливі поняття, як алгоритми, цикли, події, умови та функції.

Так варто навчити дітей складати прості алгоритми, що складаються з послідовних кроків. Наприклад, учень 5-7 класів вже може впоратися з алгоритмом для створення простого застосунку, що включає. Або ж для відточування навички можна давати дітям завдання написати алгоритм для вирішення простої задачі, наприклад, проходження лабіринту або створення анімації — попросіть їх пояснити кожен крок алгоритму.

Для вивчення циклів теж можна використовувати Scratch: для цього попросіть дітей створити програму, де персонаж рухається вперед кілька разів поспіль. Давайте дітям такі завдання, де потрібно використовувати цикл, наприклад, змусити персонажа виконати танцювальний рух 10 разів. Введіть поняття циклів і поясніть, як вони допомагають скоротити код.

Аби ознайомити дітей з поняттям «події», поясніть для початку, що натискання клавіші, кліки мишкою або дотик до екрана можуть бути подіями, що викликають виконання певного алгоритму. Потім знову ж таки в Scratch дайте дітям завдання створити гру, де персонаж стрибає при натисканні на клавішу. Або створіть гру разом з дітьми, де персонаж збирає предмети на екрані після кліку мишкою. Обговоріть, як події роблять програму більш динамічною та цікавою.

Щоб навчити дітей використовувати умови для прийняття рішень у програмі, у Scratch разом з дитиною створіть програму, де персонаж змінює напрямок, коли стикається зі стіною. Або дайте завдання, де персонаж змінює колір при досягненні певного місця на екрані. Поясніть, як використовуються умови для перевірки різних ситуацій у програмі.

Далі вчимо дітей організовувати код у функції для повторного використання. Наприклад, у Scratch можна створити функцію, яка змушує персонажа рухатися вперед і назад. Для закріплення — давайте дітям завдання написати програму, де функція використовується для повторення певної дії кілька разів у різних частинах програми.

Круто, якщо наприкінці дитина навчиться застосовувати всі вивчені концепції для створення власного застосунку або гри.

Старша школа

У старшій школі діти вже можуть робити сайти та віджети, вчити мови програмування і навіть виконувати проблемні завдання (пошук багів, заповнення пробілів).

Раджу спробувати показати дитині якомога більше мов з різних парадигм. Це дасть ширше розуміння програмування в цілому і дозволить визначити, який напрямок вам підходить більше. Багато хто зациклюється на «академічних» C/C++ і навіть не здогадується, що існують також скриптові, функціональні мови.

А починати найкраще з мови Python. На мою думку, вона є найпростішою для вивчення і добре підходить для тих, хто тільки почав займатися програмуванням, бо дає змогу мінімальними зусиллями вирішувати досить широкий спектр задач і не відволікає новачка на тонкощі. Її код легко читати (порівняно з іншими мовами) і вона має інтерактивну оболонку, в якій можна ввести програми і подивитися, як вони працюють. Тут діти закріплюють розуміння того, що таке цикли і як їх застосовувати, як користуватися класами й об’єктами, які є вбудовані функції мови.

Після цього можна вивчити JavaScript, SQL, Java, Shell(bash), C. Також варто знайомитися з різними операційними системами: Windows, Linux, macOS.

Знаю, що JavaScript — одна з найпопулярніших мов програмування серед підлітків. Для роботи з нею необхідний лише браузер. Тут діти зможуть опанувати роботу з рядками, масивами та циклами, інструментами DOM та jQuery та елементом canvas для малювання графіки.

Кілька загальних, але потрібних порад

Не обмежуйте дитину шкільною програмою

Традиційні дисципліни можна доповнити вивченням суміжних напрямів. Наприклад, знання математики застосувати на заняттях із робототехніки або кодингу для початківців. Інтеграція різних дисциплін через міждисциплінарні проекти також сприятиме розвитку критичного мислення та творчого підходу до вирішення задач.

Допомагайте опанувати софти

Комунікація, вміння працювати в команді, лідерство, емоційний інтелект — сьогодні це, можливо, найголовніші критерії успішності програміста. Важливо вчити дитину не лише технічним скілам, а показувати їй, як правильно співпрацювати, допомагати одне одному, вислухати думку іншого та донести свої ідеї до членів команди. Поясніть, що найкращі рішення приходять під час обговорення, «мозкового штурму», тому важливо бути контактним.

Англійська мова — must-have

Коли мова заходить про навчання програмуванню, однією з найважливіших навичок, яку потрібно розвивати з раннього віку, є знання англійської мови. У світі інформаційних технологій англійська є мовою спілкування, документації та більшості ресурсів, що робить її незамінною для програміста.

З самого початку навчання раджу привчати дитину працювати з англомовними інструментами. Наприклад, під час роботи з Scratch або іншими візуальними мовами програмування, встановіть англійський інтерфейс.

Заохочуйте дитину читати англомовну документацію, навіть якщо це здається складним на початку. Спочатку можна почати з простих підручників, де використовуються зрозумілі терміни, а потім поступово переходити до більш складних текстів.

На YouTube та Coursera є безліч відео, де викладачі пояснюють основи програмування англійською мовою. Перегляд таких відео допоможе дитині розвинути розуміння англійської мови в технічному контексті.

Попросіть дитину писати прості технічні нотатки, блоги або документацію англійською мовою. Це допоможе їй закріпити знання англійської та навчитися формулювати свої думки у письмовій формі.

Будьте реалістами, друзі

Значно простіше й приємніше розвиватися, коли справа тебе драйвить. Важливо допомогти дитині знайти ті аспекти програмування, які їй найбільше подобаються, і підтримувати її в цьому. Це може бути створення ігор, веб-розробка, робототехніка або щось інше — варто пройти профорієнтаційні тести, походити на пробні уроки тощо.

Знати основи програмування корисно всім, але не кожен зможе працювати в IT.

Якщо дитина виявляє інтерес до іншої сфери, варто підтримати її у цьому. Розвиток особистості не обмежується лише однією галуззю, і головне завдання батьків — допомогти дитині знайти своє справжнє покликання.

👍ПодобаєтьсяСподобалось0
До обраногоВ обраному1
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Програмування для дітей — це одна з таких самих позашкільних активностей, як і танці, гімнастика, плавання, теніс, легка чи важка атлетика, єдиноборства, тощо. Всеодно діти не влаштуються на роботу програмістами до 18 років (у сусідньому топіку якраз 17-річний хлопець жаліється, що його не беруть на роботу через вік, хоча техскіли у нього чудові).

Головна задача дитинства та підліткових років — це максимально широко спробувати різне, щоб потім зрозуміти, що тобі подобається, а що ні. І в залежності від цього — обирати універ для отримання вищої освіти або взагалі зрозуміти, що тобі та вища освіта не треба, бо ти хочеш професійно пекти тортики на замовлення і продавати через Інстаграм.

Тому, на мій погляд, спробувати програмування — це окей, щоб можна було його порівняти з іншими видами діяльності і зрозуміти чи подобається тобі писати код чи ні. А от з дитинства вирощувати з дитини програміста, як, вибачте, корову на молокофермі — щоб вона потім у сім’ю приносила кілобакси — це вже якесь психологіче знущання над дитиною. Вже була така історія 15-20 років тому, коли батьки масово змушували своїх дітей йти вчитися на економістів та юристів саме через фінансовий аспект. Як показало життя — більшість потім всеодно працювала не за фахом, а за покликом душі.

А я у середній школі вчився програмувати МК-52... Та BASIC за книгою без комп’ютера.

У нас тута тоже такое бывает, когда света нет, пишешь код на бумажке. Вернее будет сказать блок-схему, потом код. Такой себе скил не от хорошей жизни!!!

Та BASIC за книгою без комп’ютера

Бляха. Я думав я один такий

МК-52

О, то був крутий девайс. А ще був якийсь недосяжний з постійною памяттю. Бо вводити код кожен раз з нуля напрягало😂

Так MK-52 мав EEPROM, навіть мав можливість підключати зовнішні модулі пам’яті
Це МК-61, які часто плутали з МК-52 сильно зарізали

Дійсно. Я не на ті картинки в гуглі подивився🤦‍♂️

Далі вчимо дітей організовувати код у функції для повторного використання.

Крінж якийсь

а дитина цікавиться програмуванням?

Краще би підприємництву навчали. До сраки то програмування.

привіт. ось дитячий mit app inventor code.appinventor.mit.edu

зробіть мені на ньому позитивну клавіатуру для смартвотчів і отримайте плюс в портфоліо і грошову винагороду.

В дитинстві вчать фундаментальні навички.
Програмування не є такою навичкою. Так системне та логічне мислення можна опанувати і через програмування (не у всіх виходить) Але краще через більш цікаві дитині речі

Наприклад? Мені програмування було дуже цікаво у середній школі. Системне та логічне мислення це трохи розпливчато.

Нічого розпливчастого тут немає. Системне мислення взагалі дуже прикладна штука.

Розпливчатість полягає у тому, що немає строгого математичного визначення. Як відрізнити системне мислення від несистемного?

На 122-ой на первом курсе у нас действительно были хлопцы, которые уже имели опыт программирования в джс, у меня была только пыха(страшное слово, которое не особо любят местные преподы) и верстка. В итоге, сейчас уже мы приблизительно выровнялись, а если касаться ML, низкоуровневого программирования, даже возможно где-то их и превосхожу. Я очень рад, что мои родители не заставили меня это учить, когда мне было 10-15 лет, бо это я все потом пришлось выучить в универе!

к 10 рокам ми хочемо вивчити Pythoт, SQL, C++, а к 14 ми вже плануємо нервний срив

Не забирайте у детей -детство!

Ну... Для мене це наприємніші спогади.

Всё идёт к тому, что через пяток лет — программировать, в основном, будет ИИ. А через 10 лет, профессия «программист» вымрет за ненадобностью.

В общем, сомнительный скилл для ребёнка.

Подумав тільки що.
Щоб заохотити сучасних дітей, до програмування, треба показати якусь глобальну ціль.
Як то було наприклад в мене — компьютер який може вести бесіду з тобою будь про що.
І хоч я не пішов до цієї цілі, але діти мого покоління створили сучасні LLM які це і роблять.
Хтось мріяв створити робота і ми вже бачимо розробки дітей мого покоління як то Boston Dynamics.
Яку ідею можна посадити в голову сучасної дитини, щоб вона сама плекала її розвиток?

Яку ідею можна посадити в голову сучасної дитини, щоб вона сама плекала її розвиток?

Я своїй доньці розповів про fat FIRE.

Та от вам ціль gamedev.dou.ua/forums/topic/50801 Ніхто хлопця з під палки на заставляв.
Тут більше прибац батьків. Шановні батьки, для того, що ви хочете — дітей та молодь треба вчити робити бізнес, не так вже важливо в якій окремо взятій сфері. Той же ветеренар — це теж в нормальних умовах, дуже не погана профессія. В цивілізовному світі найпристижнішими є профессії : юриста, медика та пілота. Але в топі усеодно — бізнесмени. Можна вміти програмувати — але не вміти це монетізувати. І напаки є купу хакерів, які якраз зайшли в прогрмування на абсолютному інтузіазмі і за рахунок вміння тогрувати, зробити те, що американською зветься успішність.

Я б сказав так — у топі масштабуємі професії. Бізнес це не одна із професій, але не єдина. Перевага бізнесу у тому, що масштабувати можна безкінечно, але там є доля везіння. Більшість бізнесів не взлітають і це треба мати на увазі.
Але масштабувати до певних величин можна усе.
Ось наприклад Вася — зварювальник 5-го розряду на заводі. Він вже уперся у поріг ринку зварювальників на підприємствах та місцеве законодавство, яке не дозволяє йому працювати більше.

Він може апнутись у підрядника. Це вже трохи бізнес, але з меншим ризиком. Там більше гнучкості і більша диверсифікація ризиків адже ти не залежиш від одного підприємства. Вася вже може брати більш складні та різноманітні завдання, отримуючи більше грошей, але всеодно упирається у свій час.

Наступний ап це реміснитство. Вася, бачить потреби ринку і створює різноманітні фіговини у майстерні та продає. Вже можна отримувати набагато більше, але і з більшими ризиками. Можна наймати помічників, які економлять твій час. Хтось може сказати що це і є бізнес, але не зовсім — ти як і раніше використовуєш свої не бізнесові навички для отримання прибутку. У той час як бізнесмени використовують лише свої бізнесові навички (Як було у Насіма Талеба із продажником який дуже успішно торгував «зеленою» деревиною, свято віручи що вона дійсно зеленого кольору)

Далі апнутись можна у консультанта. Це не дуже про зварювальників, але до програмістів ок. Ти витрачаєш мінімум часу, для отримання максимуму прибутку. Адже ти не робиш роботу як таку, а лише ділишся своїм досвідом.

Як висновок можу сказати що не треба щось нав’язувати дітям. Хай займаються будь-якою улюбленою справою, усього лише треба дати трохи бізнесових скілів (якщо вони у вас є, адже давайте по чесному — більшість цього форуму сидить на галерах і по суті нічим не кращі за Васю L1 на заводі)

Ага в починаючи зі степу намба ту Васю вже іпуть податківці та профспілки) і вася з понеділка вже на заводі жує сухарі у столовці

А нащо ця навичка дитині?
Ще й якісь курси проходити. Ще й на Coursera.

Є конструктори типу Makerzoid чи Mindstorm — можна з використанням візуалного програмування Scratch, датчиків і сервоприводів весело час провести і навчитись бачити проблеми, формулювати задачі, розбивати на простіші частини — і вирішувати.
Для натхнення є багацько досить оригінальних інструкцій, які потім можна модифікувати.

Якщо дитина в старшій школі, то ардуїно + набір датчиків, якісь протоколи обміну даними IoT і задачі прив’язані до відкритих джерел інформації і власне збір датчиками даних з довкілля, а потім обробка за допомогою LLM і якесь власне API з мінімалістичною UI-кою

Нащо ламати дитині життя змушуючи вивчати js і dom? Щоб вона завтра створила конкуренцію багаторічним веслярам? Розкручувало колесо сансари.
Може б краще якісь нові компанії засновували б базуючись і на залізі і на оригінальному мислені, яке не здобудеш на курсері — на курсері можна хіба теорію для компетенції заповнити.

Тут навпаки радше, як зробити вивчення технологій кращим ніж курси на курсері. Менш нудними і теоретичними — більш практичними і такими, що легше споживати

Підписатись на коментарі