Створюємо цифрову «шафу» для мозку. Як перестати втрачати знання, використовуючи Obsidian

Привіт! Мене звати Олег, я Lead UX/UI Designer в ORIL, займаюсь проєктуванням мобільних та вебзастосунків вже близько семи років. Але сьогодні хочу поділитись не лише дизайнерськими болями, а такими, які притаманні всім нам до певної міри. Почну з прикладу.

Коли замовники або тіммейти запитують щось за моєю спеціальністю, а я не маю відповіді тут і зараз — починаю нервуватися. Все стає ще гірше, якщо я колись знав відповідь на це запитання, можливо, навіть володів цифрами та фактами, проте не можу пригадати нічого.

Впевнений, я не один в цьому човні й багато хто стикався з подібним відчуттям. Звісно, завжди можна «запаркувати» запитання чи обговорення та згодом повернутись до нього, зібравши готові рішення. Проте тут мова про важливішу проблему. Втрату, навіть викрадення нашого попереднього досвіду та знань цілком звичним і знайомим всім злочинцем — слабкістю людської пам’яті.

У цьому матеріалі я хочу поділитися способами боротьби із цією проблемою: засобами, практиками та софтом, що допомогли мені вибудувати стратегію збереження досвіду та забезпечити його перевикористання в майбутньому. Я також покажу, як ця стратегія працює на конкретному прикладі.

Наші цілі

Отож до практики. Багато з того, що наведено далі, базується на доволі поширеній методології під назвою «Запасний Мозок» (Second Brain). Щоправда, з певними змінами.

Проведу аналогію з часом навчання в університеті: замість того, щоб викидати всі шпаргалки, реферати, зошити та курсові роботи, можна зберігати їх у цифровій «шафі». Це дало б змогу повертатися до накопичених знань, коли виникає потреба, і ефективно використовувати їх у майбутньому. Таким чином, цифрова «шафа» слугувала б як ресурс для підживлення професійних знань і навичок. Це і є Second Brain.

У роботі наше завдання — створити таку цифрову «шафу» для всіх матеріалів, з якими ми працюємо. Процес наповнення цієї шафи організувати так, щоб він був якомога швидшим, а найголовніше — інкрементальним та легким для інтеграції у наявний робочий процес. Дуже мало людей можуть дозволити собі виділити багато часу на ретельну каталогізацію інформації — ми не серед них.

Підсумовуючи, мета цього підходу — створити власну цифрову «шафу» знань, що зберігатиме власні дослідження та робочі матеріали, і зробити механізм її наповнення поступовим та легким.

Це передбачає декілька кроків:

  1. Обрати текстовий редактор (в моєму прикладі — Obsidian).
  2. Сформувати в цьому редакторі підхід до зберігання знань.
  3. Розглянути процес від початку до кінця на конкретному прикладі.
  4. Подбати про забезпечення довговічності цих знань.

Текстовий редактор

Я переконаний, що багато людей уже користуються певним текстовим редактором. І хороша новина полягає в тому, що, швидше за все, немає потреби змінювати його та звикати до нового інструменту. Важливо зосередитися на швидкості інтеграції цього процесу у власний робочий ритм. Тому я рекомендую уникати переходу на новий софт, щоб не витрачати час на адаптацію, за винятком випадків, коли в наявному редакторі є суттєві недоліки.

Ключовими функціями у процесі будуть:

  1. Теги.
  2. Фолдери.
  3. Форматування.
  4. Future-proofing (про це — більше в останньому розділі).

У свій час я спробував багато різних нотатників, як-от EverNote, Google Keep, Apple Notes, Notion. Та врешті зупинився на Obsidian, який вразив мене своєю можливістю кастомізації. Він став моїм to-go нотатником. Одна з його ключових переваг — це можливість сортувати та витягувати інформацію з записів у різноманітний спосіб за допомогою плагіну Dataview, що буде корисним для створення звітів та досліджень.

Якщо йдеться про пошук нових інструментів для ведення нотаток або якщо їх систематичне ведення ще не розпочато (і немає проблеми з міграцією наявних даних), то наполегливо рекомендую придивитись до Obsidian. Проте незалежно від вибору редактора слід пам’ятати: він слугуватиме лише ґрунтом для знань. Найважливішим тут є метод збереження інформації — своєрідна «посівна», яка і забезпечить багатий «урожай» згодом.

Підхід до зберігання знань

Щоразу, коли мені потрібно створити документ — звіт, дослідження, ідеї, підготовку до воркшопу тощо, я роблю це в Obsidian. Незалежно від кінцевого місця його використання (гугл-документ, дзвінок із замовником, імплементована фіча чи презентація тощо), спершу він стає простим текстовим документом у моїй «шафі» знань.

Навіть цей текст, що ви зараз читаєте, був першочергово написаний там. Лише після завершення я мігрую (читайте: копіюю) його у відповідне місце. Це забезпечує безперервне наповнення моєї «шафи» знань у неймовірно простий спосіб — адже я й так створював би ці матеріали, а централізація в одному текстовому редакторі дозволяє відразу інтегрувати їх у second brain.

Коли текст готовий, я додаю йому теги для класифікації й/aбо за потреби переміщую у відповідну папку.

У своїх книгах «Second Brain» та «The PARA Method» Тьяґо Форте пропонує ось такий підхід до каталогізації знань:

Знову хороша новина — не потрібно бути настільки скрупульозними! Достатньо перебрати основу його підходу: класифікацію за темами та проєктами, а також архів.

Після завершення роботи з документом (або навіть у процесі написання) я присвоюю йому відповідні теги (такі як User Interview, Usability Heuristic, Mobile Design, Conversion тощо), щоб у майбутньому швидко знаходити всі матеріали на потрібну тему, наприклад, Mobile Design за цим тегом.

Далі я переміщаю цей документ у відповідний фолдер. Нерідко це проєкт (проєктом в моєму розумінні є все, що має більш ніж одне завдання). Згодом, коли проєкт завершиться, я переміщу весь фолдер в архів, що дозволить повернутись до нього в майбутньому і знайти всі матеріали, які я готував.

Декілька слів про форматування. Я рекомендую базово оформляти свої документи: робити заголовки, списки та виділяти важливе жирним. Це забезпечить читабельність і зрозумілість при перегляді в майбутньому.

Проте в цього є й зворотна сторона: надмірне форматування, потяг до якого виникає в декого, особливо в перфекціоністів. Це шкодить швидкодії більше, ніж ви думаєте. Якщо виникає спокуса створити вже третій рівень заголовків, то, швидше за все, варто зупинитись з оформленням документа та рухатись далі.

Підсумуймо основні кроки наповнення «шафи» знань:

  1. Створення документа/нотатки у текстовому редакторі.
  2. Класифікація за темою через теги.
  3. Форматування для читабельності документа.
  4. Переміщення у відповідну папку проєкту.
  5. Архівація закінчених проєктів.

Цей процес має мінімальний вплив на робочий ритм, проте точно забезпечить централізацію та збереження ваших знань і досвіду.

Практика на прикладі

Нещодавно в мене виникла ситуація, коли замовники не могли вирішити, чи використовувати придбану дизайн-систему, чи інвестувати в розробку своєї з нуля, аби бути незалежними від оновлень. На другому варіанті особливо сильно наполягала технічна частина команди замовника.

Нам із командою потрібно було дати оцінку обом підходам і запропонувати своє рішення, виходячи з нашого досвіду та експертизи. Оскільки я багато працював з дизайн-системами, то добре знав про їх переваги та недоліки з погляду дизайну. Проте ми не могли запропонувати рішення, базуючись лише на цьому, тому вирішили доволі ретельно дослідити обидва підходи зі всіма їх плюсами та мінусами.

Отож я створив документ у своїй «шафі» та почав збір інформації. Ось скриншот цього документа.

Дослідження мало на меті допомогти нам підготуватися до наступного дзвінка з клієнтом, тому я виокремив основні моменти та зробив презентацію, перенісши туди ключові висновки з документа.

Презентація вийшла успішною: ми змогли знайти підхід, що задовольнив технічну команду замовника, бізнес-сторону та нас самих. Ми запропонували створити дизайн-систему, проте не з нуля, а базуючись на обраному нами UI-Kit. Це дало змогу зберегти бажаний рівень незалежності, при цьому не сильно впливати на наші ресурси та рівень швидкодії.

Опісля цього я класифікував та переніс презентацію й документ дослідження у фолдер проєкту в моїй «шафі», де вони лежатимуть до наступного разу, коли мені знадобиться допомога в цьому питанні.

Сподіваюся, цей приклад доволі чітко обґрунтовує важливість існування такого підходу. Оскільки без нього ця презентація, а разом з тим і цей досвід, загубилися б і забулись би мною через рік-два.

Декілька слів про Future-proofing

Оскільки важливо забезпечити довговічність «шафи» досвіду, необхідно оцінити, наскільки вона витривала з технічного погляду. Це ще один аспект, на який впливає обраний текстовий редактор для нотаток. Чи дає змогу цей інструмент легко вивантажувати документи в читабельному форматі для інших текстовиків? Наскільки впевнено можна стверджувати, що компанія-власник цього програмного забезпечення існуватиме протягом 5-10 років? Якщо на ці запитання є позитивні відповіді, то, ймовірно, не варто хвилюватися.

Ще одна перевага використання Obsidian полягає в тому, що він створює і зберігає нотатки локально на вашому пристрої у .md-форматі, який читає більшість інших текстових редакторів. Якщо час від часу робити резервні копії пам’яті пристрою або придбати план підписки для синхронізації з Cloud, цей текстовик буде певною мірою убезпечено у вимірі часу та впливу сторонніх чинників.

Зрештою, закликаю усіх подумати про цей аспект та облаштувати власну екосистему нотаток із врахуванням впливу часу на них.

Підбиваючи підсумки

Сподіваюся, що цей доволі простий підхід для збереження свого досвіду та знань зацікавить вас так само, як мене. І допоможе вам бути ефективнішими та більш впевненими у своїй роботі й експертності.

Я намагався структурувати цей матеріал так, щоб кожен міг легко впровадити запропоновані практики незалежно від своєї спеціалізації.

Дуже вдячний, що дочитали до кінця!

👍ПодобаєтьсяСподобалось36
До обраногоВ обраному21
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Чудово, мені якраз таке потрібно. Дякую !

Дуже задоволений Obsidian. Власне саме в ньому набирався цей сайт
tavor118.github.io/...​ew_questions_and_answers

Також для початку PARA забезпечує найкращий старт. Трохи модифікував під себе — більше категорій. Але папки — це перевірений десятиліттями спосіб організації контенту.

Теги — є профіт, якщо їх до 10. Якщо більше — стає важко підтримувати. Коли їх більше сотні — проставляти на новому документі — це біль.

Також в статті не згадується канвас, Excalidraw, граф, презентація, канбан-дошка, перехресні послиання. Ну і як не згадати queries.

Багато людей радить тримати таск менеджер окремо. Є як прихильники, так і противники, але з часом комбайн стає надто перевантаженим. Тож як і з машинами — програма під задачу. Але це знову ж таки індивідуально.

Ще раджу подивитись в сторону GTD. Для книжок — Zotero. Для закладок — Readwise + Raindrop.

хм, пару центів на тему

колись був геть молодий вистачало тримати в памяті багато чого, бо перед нульовими ще не потрібно було стільки памятати для навіть мінімальної компетентності в своїй обраній сфері

потім почав писати файлики з текстом і інколи зі скріншотом

потім почав шукати щось, що буде в одному місці це тримати і почав вести mybase, іноді робив мапи у freemind
потім onenote і не до кінця перенесене з mybase
потім docuwiki і zim бо є і на win/lin
потім корпо onenote від якого вже неможливо відмовитися (бо зашарений досвід інших людей іноді дуже придатний)
потім тут десь почитав про obsidian, поставив побавитись але не пішло, не з вини самого тулу

тепер в мене іноді все перелічене у вигляді різного ступеню «археологічності» з 90% часу з ванноутом і файлами, але відверто кажучи пропало бажання все це організовувати
чому так?
тому, що страх «втратити знання» про який у статті — це нормальне явище молодого мізку в 2х-3х (хоч і не характеристичне для будь-кого, тільки для невеличкої субгрупи людей, чия профдіяльність вимагає тримати в голові багато ефемерного і рідкопотрібного знання)

біда в тому, що технічна організація памяті навіть з усіма тріками які матінка-природа наінженерила описується експонентою, менш крутою ніж пряме 2(в ступені кількість елементарних звязків) але все одно непереборною з точки зору нашого розуміння математики і всесвіту

тому перекласти все це на ідеально організовану ієрархічну структуру можна допоки ще не накопичилося критичної кількості власне елементів
і півтора десятки років профдосвіду в інфовимагаючих областях вже робить прогноз сумним, прийдеться мати зоопарки інструментів, бібліотеки і так нелюбимі молодими (тут) мітінги з пірами, щоб виколупати існуюче знання хоч якось, хоч звідкись

ну і другий аспект, до демотивації займатися ідеальним організуванням — ми памятаємо не «те, що було» і не «правду про явище фізичного світу», ми просто постійно перезаписуємо нейронні звязки, пригадуючи або зубрячи (самі, чи по інгеренції пропанди і інших методів переконування) щось, таким чином «великий клауд» в голові, якому в поміч має бути зовнішній інтрументарій з часом все менше може спертися на цей інструментарій, як я не намагався завжди виділяти в своїх нотатках ключові речі, з вивітрюванням/знеформленням рідкісного контексту з голови, відповідні нотатки стають все менш зрозумілі, причому зі спостережень, я ще геть непогано їх писав, інші люди мають з цим більші проблеми (фактично з пошуком балансу під час їх написання)

от таке от сумне імхо

Дякую за статтю! чекаю продовження..

Відкрив для себе

Obsidian

роки 2 назад. Теж перепробував багато варіантів. Саме

Obsidian

мені сподобався найбільше. Проста синхронізація (синхронізація у вигляді файлів), багато плагінів для оформлення, для різних платформ, зручний контекстний пошук та по сруктурі та тегам

Колись намагався створювати якесь персональне вікі, але це марна трата часу. Зупинився на ~20 папках проектів/напрямків з текстовими файлами під конкретні задачі чи тип, десь є картинки. Відкрито у notepad++ чи sublime поточне. Все прямо з примонтованого контейнера veracrypt, є бекапи.
Туду ліст — Todoist
Ну і всіляке не дуже важливе в чатику з собою, гугл док, draw.io

Спройбуйте wikidpad. Він хоч і старий, але працює. Я ніяк з нього не перейду на обсідіан, бо звик і вистачає.
Була ідея навіть — плагін для обсідіана написати, як не написаний вже

Win аплікуха з 2018 в 2025? Дякую, але камон, більшу половину часу лише з телефоном, іншу мак, не буде діла

Win аплікуха з 2018

десктопна wiki на стероідах. Там багато що додано до підходу wiki

більшу половину часу лише з телефоном

А коли ви працюєте?
Чи ким?
Програміст зазвичай сидить в IDE. З телефона незручно програмувати, конфіги правити, вебуай дебажити і по серверам бігати.

іншу мак

А, ну це да, в мене Вінда всюди, не маю проблем.

Альтернативні інструменти (з випробуваних):
— joplinapp.org (!)
— zim-wiki.org
— www.giuspen.net/cherrytree
— .md файли + будь-який редактор з превью + www.voidtools.com + global hotkey (!)

Це потрібно скоріше тоді коли в вас в житті налаштований постійний процесс редагування і оформлення ваших знань, інакше це воно буде просто лежати після написання чи просто будете туди кидати нотатки і все

Повністю погоджуюсь! Це точно також і про вироблення звички та самодисципліни

Obsidian — це база. Користуюсь вже пару років, в основному для навчання щоб в зручному форматі додавати отриману інформацію. За цей час назбирав 465 записів. Відправив би скрін графу, але доу не дозволяє прикріплювати фото в коментях

Я ж забув, у мене для нотаток взагалі то ще є зошит і олівець, і в цьому зошиті чисто на автоматі багато чого записується, і одразу забувається бо а як інакше.

Якщо час від часу робити резервні копії пам’яті пристрою або придбати план підписки для синхронізації з Cloud, цей текстовик буде певною мірою убезпечено у вимірі часу та впливу сторонніх чинників.

Але ж оновлення все-одно іноді встановлюються, то виходить що все-таки вплив сторонніх чинників є.

Звісно, проте тут мова про мінімізацію цих ризиків. Ваш зовнішній хард з нотатками за 5 років теж може втратитись/зламатись. Якщо сильно вдатись в цей момент — можна думати про резервні копії в різних місцях та про синхронізацію даних між ними.

Скільки не намагався зробити організованіше, все одно закінчувалось месенджером з самим собою для оперативних нотаток, google keep для вічних або потребуючих нагадування по таймеру, і суцільною портянкою в keepassxc для паролів.

Гарна тема для статті. Реально крута, що для доу дууууже велика рідкість. Нажаль, не розкрита до кінця.

Основні проблеми, що не до кінця розкриті в тексті:
— Чи підтримує Obsidian ієрархії побудовані не на папках?
— Якщо у мене декілька тисяч нотаток в деревовидній ієрархії, як Obsidian справиться з такою структурою? Ні Evernote, ні ніщо подібне просто не витримує таку складну ієрархією.
— Зрозуміло, що в структурі з папками, неможливо, щоб в одної нотатки було декілька перентів. Як Obsidian вирішує проблему запобіганню дублюванню нотаток, якщо одна нотатка належить до різних топіків в деревовидній структурі знань?
— Що там з шифруванням, бекапами, доступом з різних девайсів та приватними вкладками?
— Мені здалось, що архівація в Obsidian також зроблена по-ламерськи. Є якісь альтернативи?

Насправді всі ці питання та багато іншого уже дуже давно було вирішено в такому простому додатку, як Trilium Notes. Мало того, що в Trilium є повноцінна підтримка ієрархічної системи нотаток не на папках файлової системи, а на віртуальному дереві, тут також є крос-посилання, теги, шифрування, захист нотаток паролем, доступ з будь-якого девайсу (це self-hosted рішення) та багато іншого.

А ще в Trilium є гарна вікі, де, наприклад, гарно описані Patterns of personal knowledge base (те, що в статті, тільки набагато глибше).

Дякую.

Обсідіан не використовує папки для побудови ієрархій, це робиться за допомогою посилань всередині самих нотаток. Папки це просто структура файлів на диску, вона може бути будь-якою. Шифрування, бекапи — все це можна робити просто працюючи з файлами, за допомогою будь-яких призначених для цього утіліт.

Ну тобто як такого шифрування немає і, наприклад, зберігати креди в Обсідіані по дефолту безпечно не вийде? Виходить, це те саме, що я встановлю плагін для md-файлів в vscode і це будуть мої нотатки. Ну, тут Тріліум на 2 голови вище.

Ну тобто як такого шифрування немає і, наприклад, зберігати креди в Обсідіані по дефолту безпечно не вийде?

Теоретично можна зробити або знайти такий плагін.
Але система для нотаток — не менеджер паролів.

Виходить, це те саме, що я встановлю плагін для md-файлів в vscode і це будуть мої нотатки.

Абсолютно так, ще можна портувати їх граф і всьо в принципі для нотаток закриває. Фічі «публікації нотаток як веб-сторінок і тд» — це 1) вже трохи не про нотатки, 2) так само можна зробити/знайти плагін для вскод.

Ну, тут Тріліум на 2 голови вище.

Під ваш юзкейс так. Що у них з епловою інфраструктурою? Аплікухи для масос та іос є, з синхронізацією між пристроями?

Але система для нотаток — не менеджер паролів.

В Тріліум можна створювати нотатки захищені паролем. Так, наприклад, якщо хтось візьме ваш телефон/ноут і захоче подивитись нотатки, то для перегляду захищених нотаток потрібно буде ввести спеціальний пароль. Я, наприклад, маю під-дерево з нотатками для кожного робочого місця, де я працював, і в батьківській нотатці для роботодавця є захищена нотатка з паролями від аккаунтів та інфраструктури роботодавця.

Під ваш юзкейс так. Що у них з епловою інфраструктурою? Аплікухи для масос та іос є, з синхронізацією між пристроями?

Тріліум — це self-hosted продукт. Я розгорнув інстанс на своєму VPS та підвязав під домен для простоти доступу. Тепер маю доступ до нотаток з будь-якого девайсу та місця, де є інтернет.

Тріліум — це self-hosted продукт.
де є інтернет.

На вихід :)
Для багатьох людей, аплікуха — це щось що зменшує витрати їх часу та інших ресурсів на щось, селф-хост — це не лише витрати на розгортання, а ще й на підтримку сервера. Підтримку сервера задля того, щоб вести нотатки, Карле!

Про інтренет — це взагалі блокер для мене, мені важливий офлайн доступ (ггарантія доступу).

Так, наприклад, якщо хтось візьме ваш телефон/ноут і захоче подивитись нотатки, то для перегляду захищених нотаток потрібно буде ввести спеціальний пароль.

Це задача під інструмент, замість інструменту під задачу.
Є клас програм — менеджери паролів, що вирішує цю проблему. По типовим практикам така система ще й має контролюватись роботодавцем, для уникнення ситуацій, коли хтось отримав доступ до пристрою працівника (додаткові паролі тут сповільнюють злам, але не дають інших можливостей, як то моніторинг чи реакцію на злам).
Ну і ще питання: а де ви зберігаєте паролі від сторінок з паролями? :)

Так, ви абсолютно праві. Я повинен був зробити дисклеймер, що Тріліум буде в нагоді едвенсд юзерам. Але більшість інших додатків для нотаток також не працюють без інтернету. Я дуже довго користувався Google Keep (не повторюйте мою помилку) і для доступу до Кіпа потрібен інтернет. Епловські нотатки також не можуть синхронізуватися без інтернету.

Ну і з селф-хост рішенням я впевнений, що все моє — при мені. Коли почали відключати світло, то переніс все з домашнього НАСу, на приватний сервер.

Але основний посил статті був саме про організацію знань в додатку для нотаток і автор не зміг розкрити тему. Тому я привів приклад організації бази знань на прикладі додатку Trilium, який буквально був створений для цього.

Ну і ще питання: а де ви зберігаєте паролі від сторінок з паролями? :)

Ще майже 4 роки тому зліз з LastPass і захостив свій інстанс Bitwarden. У Bitwarden є додатки/плагіни на всі основні системи та браузери + нативна інтеграція з iOS. Тому для доступу до всіх паролів, потрібно знати тільки один пароль від Bitwarden.

Зараз налаштовую Trilium, дуже цікаво. Чи можна якось зробити continuous sync в текстові файли (так зроблено в Joplin)?

Нотатки можна експортувати руками, а можна налаштувати крон-джобу, яка буде дьоргати апі і вивантажувати нотатки куди скажете.

Дякую. Як тільки знайшов дуже годний інструмент, виявилось він вже на штучній вентиляції, тобто інвестувати в освоєння немає сенсу. Можливо github.com/TriliumNext/Notes є замінником, не перевіряв.

Так штучна вентиляція там чисто тому, що запиляли багато фіч і із-за цього полізли баги, а у автора немає часу няньчитись з опен-сорсом, який йому нічого не дає. Там десь в останній issues писали, що як тільки пофіксять основні баги і набереться достатня кількість нових фіче реквестів, то повернуться до активної розробки. Така доля багатьох гарних опен-сорсів і не тільки.

Сумно, бо Trilium це реально вау. Я спробував ну дуже багато подібних інструментів. Якби це був не електрон, а скажімо C++, то якось спокійніше було б, враховуючи поточний стан проекту.

— В Обсідіані є купа плагінів, які додають багато функціональностей. Наприклад малювати схеми від руки (стилуса) в Excalidraw, або менеджети проєкти чи таски.
— Але можна легко зловити перегруз — налаштовувати плагіни замість того, щоб робити нотатки.
— Обсідіан «заточений» саме під zettelkasten підхід. Основна фішка — це звʼязування нотаток між собою. Але щоб отримати максимум користі — треба з самого початку правильно вести нотатки. Я поки не зміг усі свої нотатки перевести на цей підхід — бо перехід займає чимало часу.
— Теги не дуже працюють вдовгу — бо треба постійно тримати в голові усі наявні теги. А це — неможливо.
— Підхід PARA працює, можна навіть його модифікувати під себе.
— Таблиці в Обсідіан — це жах. Я всі свої трекери переніс з Обсідіан в Ноушн. Бо там — зручніше.
— Не всім до душі писати нотатки в markdown.

Я чесно намагався використовувати Обсідіан замість усіх інструментів, але це не зручно. Наразі це звʼязка Obsidian + Notion + TickTick.

Так, як і будь в якого інструменту в нього є плюси, мінуси та ключові відмінності. Правильно що кожен сам обирає собі софт+підхід. Особисто в мене такий-собі франкенштейн з підходу PARA та семантичного дерева, який працює дуже добре конкретно для мене. Проте, я думаю головним у всьому цьому процесі є власне систематичний його характер — зробити його собі звичкою.

В автора

zettelkasten

правда був інший контекст як ми пам’ятаємо)

На мою думку всі системи для нотаток оверінженирнути з самого початку. Навіть найкращій з усіх додатків, OneNote, має сходинку входу, яка не зменшується з часом. Тобто, якщо треба побудувати якусь важливу річь, типу підготувати весілля доньки, тоді це ще зрозуміло, а для повсякденного використання воно вже якось не тойво.
Зі свого досвіду — папки з входом з робочого столу, текстові файли і скріншоти, або пдф з картинками, якщо є. Працює як годинник. Пережила кілька переносів. Бекап через OneDrive, відповідно доступ з телефону. Поріг входу майже нульовий. Якби посилання в Windows були не абсолютні, а прив’язані до файлів, що на мій погляд з самого початку було безальтернативним варіантом, але вони примудрилися вигадати казна що, тоді взагалі це була б ідіальна систем збереження інформації.
Чому всі згадують про тегі? Наче ж ментальне сховище даних це виключно про місце. Це звичайні полиці. Без підписів і тегів. Це не бібліотека з каталогом. Це просто склад в якому може щось знайти лише одна людина. Тегі те ж для інших людей, наче.

Перейшов з папок і тхт файлів на обсидіан, бо так зручніше щось шукати. Наприклад, якщо файли називаються по даті, то по приблизному контенту можна знайте що треба.
Але трохи неподобається, що іноді виходять оновлення і я не знаю, що там приходить.

Я скоріше про побутове використання. Типу текі з рецептами тістечок. Для промислового наче треба не так багато, насправді. І вікі мусить вистачити. Якщо мені знадобиться якусь мапу мультівсесвіту малювати, то я за добу накидаю MVP виключно під свою задачу. З базою, тегами і BLOB. Але не потрібно. І ніколи не було потрібно.
Просто всі ці нотатники розробляються не для живої людини. От навіть в OneNote, є сходинка в вигляді книжок і загалом там вже інтерфейс як у кабіні боінга. Я. Хочу. Написати. На. Клаптику. Паперу. І. Зберегти. Все. Це ж наче просто але розробники цих шаф мозку постійно хочуть продати мені миючий пилосос. Нащо він мені?

Дякую за статтю. Історично склалось що юзаю для цих цілей OneNote, пробував EverNote, obsidian виглядає як непогана альтернатива.

Після запису інформація забувається.

Дуже часто потрібно записати швидко і немає часу на продумування структуризації, тегів. Більше того з часом це може мінятися.

«If you know what you are looking for why are you looking and if you do not know what you are looking for how can you find it?»

Кращий підхід це побудова семантичного дерева для всіх документів з переходом від слова до фрази і т.д.
Рекомендації як суміжної інфи до пошуку так і протилежної.
Hyperindex, NLP і т.д.

Ось тут описують підходи і проблеми
arxiv.org/pdf/2105.08716.pdf

Незрозуміло в чому плюси Obsidian порівняно з Onenote і тд

Незрозуміло в чому плюси Obsidian порівняно з Onenote і тд

Основний плюс — візуальний граф (через посилання, теги), дозволяє не забувати про старі записи.
А в цілому система нотаток важливіша за інструмент (обсідіан, оненоут і тд).

А в цілому система нотаток важливіша за інструмент (обсідіан, оненоут і тд)

цілком згоден, це найскладніше і найкорисніше

Нема плюсів, бо з усіх блокнотів лише onenote дозволяє писати в блокноті від руки, малювати якусь фігню і це все одночасно. Обсідіан цього не вміє, це банальний маркдаун редактор, ще й не зручний. Але OneNote як і більшість продуктів майкрософт не популярний у нас.

Я думаю, що люди які не користувалися OneNote просто не мають права обговорювати такі додатки. Але дійсно не популярний через диктатуру єпл.

Я користувався всіма. В тому числі OneNote — незграбне роздуте одоробло.

Google Keep теж підтримує малювання від руки

Кожні декілька років з’являється нова йоба апка для нотаток, яка не така як всі інші 10 років назад це був еверноут, 5 років notion, зараз обсідіан, але по факту всі ведуть нотатки або в месенджері, або в айфоновській апці дефолтній, або блокнот в вінді

месенджеры тоже меняются, 10 лет назад тот же телеграмм только появился

В світі найпопулярніший мессенджер, це imessage, потім whatsapp і ця парочка не змінюється з часів як вимерли жаббер і bbm

Возитись з окремими фолдерами під нотатки це вбивство часу. Фолдер з тимчасовими нотатками, фолдер з усіма нотатками, фолдер для файлів. Один темплейт під всі нотатки. Замість тегів просто нотатка з назвою «тегу». Потім заходиш у цю нотатку і через backlinks бачиш усі посилання на неї. Цього достатньо для 99% юзкейсів, чим простіше структура — тим більше шансів мати звичку активно цим користуватись. Через якийсь час вже маючи розуміння та свої потреби можна почати щось ускладнювати.

Погоджуюсь. Фолдери — це дорога в нікуди. Якщо вести нотатки 10 років (як веду я) та на абсолютно різні теми (personal kb, book reviews, work related, personal diary, credentials), що дає тисячі нотаток, і при цьому ще треба мати крос-посилання між топіками, то ці всі еверноти, обсідіани чи інші апки просто сміття.

Trilium. Дивіться мій коментар вище.

Так obsidian i notion дають кросс-посилання і папки. В чому претензія.
Почитав про цей трілліум — ще одна оверкомплікейтед фігня, де шашечки, а не їхати

Так от в папках і проблема. На кой мені папки в файловій системі, що створює обсідіан, якщо у мене більше 5 тисяч заміток в деревовидній структурі. А що, якщо у мене є віртуальна папка з моїми найкращими рецензіями на книги (Home -> Book Reviews -> Best Reviews -> #xxx_review) і я щойно написав круту рецензію на прочитану книгу (Home -> Book Reviews -> Author_-_Title -> Review) і я хочу, щоб ця одна рецензія була в 2-х місцях зразу (для редагування, правки помилок, тощо)?

переосмислити методи організації інфи
Ці всі суперспецифік вкладення — безглузда дроч.
Потрібні тільки теги і лінки. Все

Чому б не запхати знання в якусь кастомну LLM?

Чому б не запхати знання в якусь кастомну LLM?

Навіть не смішно:
Ivan Franko National University of Lviv
Bachelor’s degree, Applied Mathematics
2014 — 2018

Це ж доковідні часи, ну мали б вам там дати хоч якусь базу по МЛ. Якщо вже не розповідали і вам впадло почитати що таке ЛЛМ і як воно працює, то задайте це питання чатГПТ.
За 20 шекелів можу продати «промт».

у вас досить обмежені знання з ЛЛМ, але критикуєте ви людину яка дала нормальне запитання

у вас досить обмежені знання з ЛЛМ

Тут ви практично вгадали, знання у мене досить базові, але при цьому навіть їх достатньо, щоб зрозуміти «цінність» питання.

але критикуєте ви людину яка дала нормальне запитання

Ну то розкажіть, як ви __гарантуєте__, що модель __завжди__ буде відтворювати рівно ту саму інформацію, що отримала на вхід. Особливо цікаво скільки ресурсів (як на обчислення так і на зберігання) ви на це витратите в порівнянні з текстовими файлами.

Модель тут не для того щоб бути БД для нотаток, а для того щоб їх категоризувати, знаходити звязки, шукати споріднені, створювати контекст і тп.

Модель тут не для того щоб бути БД для нотаток, а для того щоб їх категоризувати, знаходити звязки, шукати споріднені, створювати контекст і тп.

А як в ЛЛМ з’являться ті дані?
Сюрприз — дана стаття фактично описує розмітку даних. Далі гірше — об’єм даних на яких треба буде навчати модель, витрати на перенавчання моделі.
І що ще гірше — це все одно не вирішить проблему ні галюцинацій, ні «забування» інформації.
Саме тому питання:

Чому б не запхати знання в якусь кастомну LLM?

Максимально тупе, бо «запихувати» нотатки людина все одно буде в умовну БД (хоча б файли). А вже __потім__ за бажання можна застосувати якийсь ШІ/МЛ підхід для пошуку прихованих зв’язків.
Але це для тих хто «Типовий випадок Данінг-Крюгера». Справжні опенмандид ШІ ентузіасти знають, що все вирішується за допомогою ЛЛМ.

Мало того, багато компаній уже це роблять внутрішньо для своєї документації, а також є уже стартапи, що використовують таку ідею комерційно.

Є, а в світі поза ефекотом Данінга-Крюгера:
Яка у них прибутковість?
Як вимірюється ефективність цього підходу? Наскільки він краще за банальний повнотекстовий пошук?
Що є/було драйвером для додавання цієї функціональності? (Даю підказку: це якось пов’язано з маркетингом)

В конфлюенсі є така фіча, вона чудово шукає визначення абревіатур DB, API, навіть деяких, що зустрічаються чи не на кожній сторінці. А от чомусь абревіатуру для проекту, що почався місяць назад не може пояснити. Чому так?

Типовий випадок Данінг-Крюгера.
Ви маєте якесь поняття про LLM, але безпідставно вважаєте себе експертом і на цьому базисі висміюєте абсолютно справедливе питання. Мало того, багато компаній уже це роблять внутрішньо для своєї документації, а також є уже стартапи, що використовують таку ідею комерційно.
Купіть собі за 20 шекелів трохи скромності.

Обсідіан підтримує RAG як екстеншн. Цього достатньо

Ну вони всі зараз роблять доступ до комп’ютера. Поки що демо, але коли дороблять то теоретично умовний «ШІ секретар» буде знати все. Інше питання які на це будуть потрібні ресурси.
Формально, наче як треба згодувати лише історію пошуку, і тоді LLM, маючи доступ до всіх джерел могла б щось згенерувати схоже на оті всі мапи.
Але я гадаю тут поки що питань більше ніж відповідей. Перше — Нащо?

На каких данных будешь ее учить, какие параметры использовать, и кто эти данные будет вводить, и если у меня проект поменяется ты будешь заново переобучать ее? Боюсь что получится, как с Дзан Янгом из сериала кремневая долина и его «смори продукты».

Ще одна перевага використання Obsidian полягає в тому, що він створює і зберігає нотатки локально на вашому пристрої у .md-форматі, який читає більшість інших текстових редакторів. Якщо час від часу робити резервні копії пам’яті пристрою або придбати план підписки для синхронізації з Cloud, цей текстовик буде певною мірою убезпечено у вимірі часу та впливу сторонніх чинників.

Досить зручно (якщо не користуватись мобільною версією і не дуже часто використовувати різні пристрої) і безкоштовно зберігати ці файли і зміни до них в GitHub-репозиторії.

Можна просто синхронізувати фолдер з будь-яким клаудом.

Мені подобається і здається важливим дивитись зміни (diff) в файлах після збереженням але перед синхронізацією, тому GitHub в цьому плані подобається більше ніж Google Drive тощо.

Гіт це цікаво. Але інші клауди рендерять прев’ю. Це неймовірно прискорює пошук. Я навіть іноді текст зберігаю як картинку, а потім по формі тексту на прев’ю примудряюся знаходити через роки дуже швидко. Не знаю як це працює.
Ну і фічі типу «останній переглянутий» «ваші картинки»

Але ж GitHub теж непогано показує MD файли тощо.

MD це вже для роботи. Тре редактор якійсь... і потім ти вже встановлюєш лінукс.

Ну ось Obsidian (про який стаття) і є редактором і переглядачем цих файлів.

Ну так в цьому і проблема. Це як переписувати вміст чеку в блокнот, замість того щоб кинути його в коробку.

Користувався мобільним сінком десь півроку — а зараз відключив. Бо сінхронізація дуже незручна, як і сам додаток. А резервні копії можна робити в будь-яких клауд рішеннях, що дозволяють сінхронізувати теки.

Дякую за корисний матеріал і цікавий підхід до систематизації знань!

Підписатись на коментарі