Як навчити дитину програмувати, якщо ви не програміст

Мене звати Павло і я не є програмістом у чистому вигляді, але десь поряд. Я очолюю департамент у компанії «Viseven», який займається якраз тим, що допомагає клієнтам побудувати складні великі системи автоматизації маркетингових комунікацій. Працюємо саме з MarTech. Водночас я маю сина, якому на цей час виповнилось 11 років.

Приблизно 3-4 роки тому я замислився над тим, що непогано було б навчити його програмувати до певної міри. Якихось занадто амбітних задач на кшталт «він має за рік стати програмістом на Python» я не ставив, але розвивати дитину й у цьому напрямку вважав і досі вважаю корисним. Саме цим досвідом взаємодії з сином я і хочу поділитись з вами.

Я, звичайно, ознайомився до певної міри з деякими рекомендаціями, трохи вивчив тему навчання дітей, тому схожі думки ви можете знайти в різних онлайн-джерелах. Але разом з тим спробую додати якомога більше і від себе. Сподіваюсь, що комусь це стане у нагоді.

Особливо якщо ви не ставите собі за мету зробити з дитини програміста, самі не впевнені, який шлях у житті він обере, і чи не буде це все зайвим.

Навіщо це все

  1. Розвиток мислення. Тут, я гадаю, багато пояснювати не потрібно. Навіть ті, хто не є програмістами, розуміють, що всі ці алгоритми й послідовності дуже добре розвивають мислення. Так, це не всебічне мислення і в чомусь спеціалізоване, але дитина ж у вас буде займатися не тільки цим. Тому розглядайте це як дуже гарне доповнення до процесу навчання.
  2. Гарний привід проводити трохи більше часу разом. Ми всі постійно зайняті та кудись біжимо, тому мати «законну» нагоду регулярно проводити з дитиною 20-30 хвилин на день дуже корисно.
  3. Це вчить дитину вчитися. Тут не треба багато зайвих слів. Всі ми розуміємо, наскільки важливо розвивати навички навчання та опанування чогось нового.
  4. Додаткове вивчення англійської мови. Не заміна базовому навчанню, але непоганий додаток.
  5. Це буде корисно і вам з усіх боків. Може певною мірою стати у пригоді на роботі, з колегами-програмістами буде легше спілкуватись і себе додатково будете розвивати.
  6. Дитина зрозуміє, що ноутбук існує не тільки для гри й веселих відео на YouTube. Одна справа це дитині говорити, інша — дати їй це відчути.
  7. Дасть дитині змогу зрозуміти, що навіть невеликі регулярні зусилля дають змогу досягти значних результатів.

Можна ще багато чого перелічити, але, сподіваюсь, достатньо обґрунтування на цьому етапі.

Ключовий фактор успіху — вам самим теж повинно бути цікаво. Тоді легше буде, дитина це відчує і буде підживлюватись вашим інтересом.

Коли і як починати

Це не таке просте питання, як може здаватися. Тут може виникнути думка: що раніше почнемо, то краще. Але старт у віці 6-7 років може значною мірою відбити інтерес у дитини. На цьому етапі розвитку більшості дітей ще дуже складно щось таке опановувати.

Складно не тільки у площині сприйняття концепцій, але й у площині приділення уваги, концентрації, долання труднощів. Тому моя особиста думка, підкріплена практикою: вік 8-9 років є близьким до оптимального. Звичайно, якщо ви почнете трохи пізніше, нічого страшного теж не буде.

Маю глибоке переконання, що найкращим стартом є Scratch.

Якщо ви не чули про цю платформу, можете швидко прочитати декілька статей і подивитесь два-три відео у мережі, і все стане зрозуміло.

A screenshot of a computerDescription automatically generated

Безкоштовна платформа з великими можливостями. Графічний інтерфейс, де треба просто обрати потрібний функціональний блок, перетягнути його, доєднати до інших і ввести одну-дві цифри (на кшталт напрямку руху об’єкту). 4-6 таких блоків і дитина одразу поряд буде бачити результат, як це працює. Зможе відчути, як вона керує логікою всього, що відбувається. Наприклад, як м’ячик плигає саме за тим алгоритмом, який вона обрала.

У Scratch можна легко провести 1-2 роки. Дуже органічно можна рухатись від зовсім простої логіки до створення досить масштабних ігор.

На середньому етапі ми доєднались до платного онлайн-навчання. Спочатку курс для початківців, а потім окремі практичні навчання, де за 1,5 години діти робили невелику гру від початку до кінця. Не можу сказати, що я був дуже задоволений цим навчанням, але свій внесок це зробило, і користь від цього була.

Через п’ять-шість місяців мій син сам створив складну логіку лабіринту із загадками та графічним кодом на чотири екрани. А пізніше видав гру-платформер, де екрани змінювались і персонаж рухався рівнями, долаючи ворогів і перешкоди. При цьому юний програміст з моєю невеликою допомогою час від часу сам шукав рішення в мережі, дивився навчальні відео і перевикористовував окремі напрацювання інших. Я навіть купив для нього набір моделей (скінчики), щоб все виглядало більш тематично і додатково мотивувало його на звершення.

Платформа дуже органічно і невимушено дає первинне розуміння деяких ключових концепцій: послідовність виконання коду, змінні, умови if-else і навіть цикли.

A screenshot of a computerDescription automatically generated

Як все має проходити

Головна наша мета на цьому етапі — це сформувати інтерес і втягнутись у регулярні заняття. Зареєструйте дитину і покажіть, як все працює.

Вашими завданнями буде:

  • Контролювати регулярність. Паузи будуть, це нормально. Намагайтесь, щоб вони не були більше ніж один місяць. Якщо дитині трохи набридло, не тисніть дуже сильно, дайте змогу відпочити декілька днів або навіть тижнів. Але допоможіть повернутись після цього. Я на будь-яких етапах навчання намагаюсь погодити короткий план: «Давай зараз 30 хвилин Scratch, потім годину можеш погратись, а потім разом вигуляємо собаку».
  • Мотивувати. Особливо, якщо щось не виходить, або коли інтерес трохи згасає.

Тут я хотів би виділити три важливих принципи:

  1. Що менша дитина, то більше зусиль ви повинні спрямовувати саме на мотивацію, а не на передачу інформації.
  2. Не намагайтесь мотивувати чимось матеріальним. Це пастка, через яку багато батьків пройшли. Так, треба періодично винагороджувати дитину чимось смачненьким, або дати їй змогу погратись більше звичайного після цього. Але підхід «Зроби цю вправу і дам тобі 50 гривень» — це шлях в нікуди. Це буде підміняти бажання вчитись бажанням отримати бонус. Дитина ж не працює на вас.
  3. Сварити, звичайно, ніколи не треба. А от хвалити треба саме за зусилля. За приділений час та увагу. Саме це ключове, а конкретні досягнення це вже додатковий стимул.

Ознакою, що все іде досить успішно, буде те, що дитина сама періодично сідає за роботу без усіляких нагадувань і проводить за нею більше часу, ніж ви домовились. Таке буде далеко не завжди, але повинно відбуватись час від часу.

Що далі

Після того, як відчули, що інтерес до Scratch активно згасає, і ви обидва готові рухатись далі, переходьте на наступний етап. Тут можуть бути два варіанти:

  1. книга;
  2. спеціалізована платформа.

Ми спочатку спробували перший варіант і обрали:

A book cover with a green and black textDescription automatically generated

Це може спрацювати непогано. Написано для підлітків, читати неважко, матеріал побудований логічно. Але у нас не дуже гарно пішло:

  • Такий процес вимагає, щоб дитина була дуже мотивована.
  • У книзі є ціла низка ігор, які підживлюють інтерес, але все-таки результату на багатьох етапах одразу не видно. Теорія, яку важко одразу застосувати, погано мотивує юних програмістів. «Вчись, і потім будеш розумним і заробиш багато грошей» для вас може спрацювати, а для дитини це далеко та примарно.
  • Без вашої постійної активної участі таке навчання дитини у віці 10-12 років скоріше за все швидко припиниться.
  • Важко втримати мотивацію на довгому проміжку часу. Два місяці у нас якось все рухалось, далі інтерес почав сильно просідати.

Тому ми переключились на вибір спеціалізованої платформи. Їх досить багато у мережі. Побудовані вони трохи за іншим принципом, ніж Scratch. У ігровій формі даються завдання, в яких треба щось зробити: пройти з однією точки в іншу, дістати щось, оминути небезпеку у вигляді крокодила чи ще щось таке. У всіх них теж є графічне відображення, як працює створений код. І ви по суті рухаєтесь з рівня на рівень з поступовим ускладненням задач і додаванням все нових і нових понять, але без детальної теорії.

Я перебрав близько десятка платформ і зупинився на CodeMonkey. Там до речі теж є простий графічний конструктор на зразок Scratch, без написання будь-якого коду. Хоча останній, на моє переконання, все ж краще для початку.

A screenshot of a computerDescription automatically generated

На платформі є низка модулів для написання загальної логіки коду й окремі модулі, які спрямовані на вивчення Python. Вони по суті дуже схожі. Їх всі я і пропоную проходити. І не бійтеся повторень, це тільки плюс. Якщо ви у першій групі модулів вже пройшли умови if-else, їх повторення у модулях Python буде корисним.

Додатково по підходу

  • Регулярність важлива, як завжди. І тут це навіть легше зробити. «Давай пройдемо 4 завдання разом, а потім вже будеш щось інше робити». 20-50 хвилин, 3-5 разів на тиждень буде якраз.
  • Пам’ятайте, що це все ж марафон, тому не потрапляйте у пастку «все так гарно йде, давай потроїмо наші зусилля і час». Дитина може погодитись, тому що ви для неї авторитет, і вона хоче догодити вам. Це можна робити лише до певної міри, інакше ви просто не втримаєте такий темп і «випалите» весь інтерес і завзяття.
  • Перш за все вчиться дитина, а не ви. Тому якщо вам зрозуміло, як все зробити, не треба виривати ноутбук з рук зі словами: «дай я сам напишу вже». Зрозуміли самі, поясніть, потім поясніть ще раз, наведіть приклади, дайте підказку, поставте питання, які наштовхнуть на правильну думку.
  • Іноді ваш учень може сам посидіти попрацювати над завданнями або періодично кликати вас на допомогу. Але краще за все працює, коли ви разом сідаєте, він все робить, ви допомагаєте, обговорюєте. Перехоплюєте ініціативу трохи, де треба, і розумієте, коли варто закінчити. Можливо, вам пощастить, і ваша дитина буде максимально мотивована та завзята все робити самотужки, але мені це здається скоріше виключенням і подарунком, ніж тим, на що варто розраховувати.
  • Абстракті концепції дитині завжди важче розуміти, ніж вам. Вони часто швидко схоплюють, але діють швидше за прикладом і аналогією. Моєму сину, наприклад, досить швидко стала зрозумілою загальна концепція циклів. Але як працює масив і як за індексом обираються значення в ньому, я дуже довго не міг пояснити. І чому взагалі перший елемент має індекс нуль, а не один. Довелось прямо на папері писати приклад за прикладом. Тренуйте терпіння! Мені з цим дуже важко, тому з собою доводиться працювати й стримуватись.
  • Не поспішайте вперед. Краще п’ять разів пересвідчіться, що дитина зрозуміла ключову концепцію. Платформа по суті охоплює все потрібне, включно з функціями та класами. Тому зупиняйтесь час від часу й обговорюйте ці абстракції. Групуйте вивчене в пов’язані блоки інформації.
  • Допомагайте, коли є блокер у розв’язанні задачі, та не зрозуміло, як саме правильно написати код. Платформа дає підказки, але на просунутих етапах навіть з ними ви самі можете мати певні труднощі час від часу. Проговорюйте ваші думки вголос і намагайтесь разом знайти рішення. Також пам’ятайте, що дитині складно сидіти й «дебажити» неробочий код цілу годину. Якщо не виходить, знайдіть рішення самотужки, а далі через підказки та питання, що наводять на думку, проведіть до рішення вашого учня.
  • Стимулюйте не копіювати цілі рядки, менше використовувати вирази через графічні блоки. В початкових модулях є така можливість. Нехай дитина сама пише всі рядки коду з усім базовим синтаксисом. Так ліпше буде сприйматись і запам’ятовуватись.

Так а що з теорією

І от якраз на цьому етапі ми повернулись до книги, з якою не склалося одразу. Почали перечитувати окремі розділи, піддивлятись, як там пояснюються ті чи інші поняття. Такий собі довідник-посібник вийшов. Бо платформа у формі гри й на прикладах все показує, але пояснень теорії повноцінно не дає. Тому додавати теорію з книги дуже корисно як доповнення до практики.

Тут вже будувати процес варто по ситуації: поєднувати те, в чому потрібно підсилити розуміння, а також дивитись, що дитині самій цікаво прояснити. Зауважу, що книга дає багато адаптованих термінів, які на мою думку, варто все ж дублювати англійського, щоб дитина розуміла, що масив = array, змінна = variable і так далі.

Next level

На просунутому рівні платформа дає можливість попрацювати над невеликим проєктом — власним чат-ботом на Python. Робота над проєктами різного рівня складності, використання книг час від часу і пошук інформації у мережі і є логічним продовженням.

На цьому етапі обговоріть, які проєкти можна створити. Головне не перебрати з амбіціями та рухатись поступово до складніших і об’ємніших речей. Більшою мірою перемикатись на проєкти варто, коли:

  • База більш-менш пройдена.
  • Нових модулів на платформі вже практично не залишилось.
  • Дитина накопичила запал робити щось цілісне.
  • Та сприймає ідею проєкту як свою, а не нав’язану.

Непоганою ідеєю може бути прив’язка проєкту до того, що дитина і так робить як хобі чи у школі. Наприклад, у нашій школі багато активності по географії з низкою презентацій, проєктів та ігор. І зараз ми саме раз обговорюємо, як можна щось з цього автоматизувати, використовуючи отримані знання з початкового програмування.

Чи варто використовувати ChatGPT і подібні рішення

Моя практика і бачення, що використовувати ШІ для навчання дитини програмуванню треба дуже обмежено й обачно, або взагалі не відкривати його. Якщо просто показати, що майже весь код можна генерувати там, дуже важко буде рухатись.

Copy-Paste мало чому дозволить навчитися. Код дитина так не зрозуміє і швидко втратить інтерес. Це може більше стати у пригоді на просунутих етапах, коли база вже сформована, і треба десь в чомусь допомогти, прискорити окремі моменти в рамках проєкту.

Діліться у коментарях вашим власним досвідом, буду радий обговорити.

👍ПодобаєтьсяСподобалось16
До обраногоВ обраному3
LinkedIn

Найкращі коментарі пропустити

«В Одессе: — Ой, какие у вас милые крошки! И сколько им уже лет? — Гинекологу уже шесть, а адвокату еще четыре.»

Залиште вже дітей в спокої з цим програмуванням, тим більше якщо ви самі не програмісти. Ви просто намагаєтесь нав’язати дитині свою думку про те що вона хоче стати програмістом і випалювати собі очі за монітором.

На мою думку, дитина ніколи не буде програмістом, якщо у неї не має таких навичок:

1)Всидчивість
2)Бажання читати книжки(паперові, електронні), читати дуже багато і швидко ,також мати змогу досить швидко зрозуміти контекст
3)Бажання постійно( все життя) розвиватись

Тому, ось що потрібно розвивати в саму першу чергу.Все інше прийде саме.

Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

О мамo, знайди мою стару панаму.
Болять мої айтішнi рани.
Ниють віртуальні шрами.
шукаю кращої нірвани

Був вчителем в одній школі програмування, мав дітей віком від 11-14 років. Як ви думаєте, скільки з них хотіли слухати що я їх там про ООП, бібліотеки і тд розказую )
Була одна дитина, яка сама вивчила все що я їй розказував, на питання чому його мама привела його сюди він сказав, що мама каже що тут навчуть більше (ні, я вчив лише базовим основам пайтону і ООП).

На відкритих уроках було видно по очам батьків, що вони нічого не розуміють з того що діти зробили, діти тоже не дуже хотіли то розуміти. Питання: от для чого ви туди дітей посилаєте?

ну для деяких дітей все таки цікаво але це серйозна проблема бо коли я був на дитячих курсах програмування інші діті списували код з дошки ну й все але якщо дитині цікаво їй може бути і зрозуміло бо мені наприклад 12 років і мені зрозуміле ООП я вже знаю 2 мови програмування

Нє ну гени там... Знаєш агрономи та комбайнери також навчалися з фінансовими фахівцями, але здоровий глузд фермерства і династія феодалів батьків перемогли.

На відкритих уроках було видно по очам батьків, що вони нічого не розуміють.
Страшніше лише онлайн уроки з алгеби та геометрії чи фізики в ліцеях, де є батьки, які розуміють тему, але коли слухають вчителя, то також не розуміють.
Треба було виставити 1. Нехай додатково ходять на репетиторство.

Все це дуже КРУТО звучить: розвиток мислення, абстрактного-логічного мислення, але хтось взагалі окрім психологів та деяких викладачів розуміє цей процес?
Навчить міркувати свою дитину самостійно, без ніякої допомоги щоб він сам створив свій світогляд та аутентичний спектро-погляд на життя.

Налаштуйте умови, фізична, творча, музикальна активність, ЗОЖ — це все що потрібно від родичів

Взагалі-то дітей треба вчити базовим навичкам виживання в сучасному світі, тобто це грамота, там читати, писати, рахувати до 100, знати табличку множення і декілька геометричних формул. Далі софт скіли, в основному тре навчити дитину брехати і маніпулювати іншими, але не піддаватись маніпуляціям в свою сторону і чим раніше ти її цьому навчиш, тим простіше їй буде по життю, і далі різні фізичні навички, там навчити лікам, навчити якійсь базовій медичній допомозі хоча б собі, обов’язково навчити керувати автомобілем, ремонтувати, навчити користуватись базовими інструментами, бігати, плавати, битися, можливо стріляти ну і готувати їсти ну і мінімальна фінансова грамотність. Ну і головне навчити, що будь-яка робота норм і не тре її соромитись, гроші не пахнуть. А всьому іншому він сам навчиться, особливо сичувати за компом.

Мій батько в 90ті хотів щоб я став банкіром.
Добре що я не послухав батька(частково, 13 років я працював на фінтех).
Та нажаль він не зміг побачити чому добре.
Краще інвестуйте час та зусилля дітей в англійську та якусь іншу іноземну мову(виходьте з власних думок), щоб мовний бар’єр не був перепоною їх можливим планам.

а ви в дитини спитали чи хоче він цим займатись?

«Мама мне холодно или я есть хочу ?» ©

ну так стаття про те як навчити дитину, а не як зацікавити. якщо відноситись до дітей як до дебілів які не знають чого хочуть то і виростуть дебіли. програмуватимуть правда, так.

Для цього не погано би зрозуміти — а чого ви самі то хочете ? Бо там раптом може статись — що космонавтом який вивчає Тайну третьої планети чи Скруджем Макдаком, Вільямом Фогом і т.п.
От зараз підлітки переодягаються тваринами, а як подивитись дитячу мультиплікацію — то там людей мають як тварин, історично починаючи із Міккі Мауса та Багса Банні.
Щоправда воно вискочило в такий косплей майже через 100 років. Та до цього були : панки, металісти, хіп хоп, готи, еммо і т.д. що не сильно то і відрізнялось.

я хочу щоб я був непотрібен дітям.
все інше якийсь потік підсвідомості.

От зараз підлітки переодягаються тваринами, а як подивитись дитячу мультиплікацію — то там людей мають як тварин, історично починаючи із Міккі Мауса та Багса Банні.
Щоправда воно вискочило в такий косплей майже через 100 років. Та до цього були : панки, металісти, хіп хоп, готи, еммо і т.д. що не сильно то і відрізнялось.

Контркультура і деструктивна поведінка в підлітковому віці це база, коли мені було 16 років, я жив в Бердичеві, а місто по значимості для хасидів десь як Умань, і от ми збиралися в єврейські свята, міняли гроші на копійки, заскакували на звісно ж крадений скутер брали ізраільський прапор і їхали в місця скупчення хасидів, зазвичай в парк, там у них якась могила. і кидались в них копійками з криками «Гулі — гулі, шекелі, шекелі», а коли вони достатньо заагрились щоб набити нам лице, просто давали тапку в пол і зникали з місця пригоди. Одного разу вони навіть мусорнулись, але вони явно не очікували, що менти поржуть і нас просто відпустять.

Я тут нещодавно бачив відео як один хасид ходив в протести палестинців по Нью Йорку з криками Газа! і барабанами. Коли його спитали чому ? Той відповів — що не має бути держави Ізраїль, бо єврейська державність має бути відновлена із пришеством месії. Тобто що їх месія то — Йозеф Джугашвілі Салін, вони не дуже то вірять. Хоча держава — є.
BTW Народ в ковбойських прикидах із прапором конфедерації, біля офісу Fox News просто собі стояв і дивився на цей натовп палестинців. За ними ганялась лише поліція, та коли було BLM — винувата чомусь опинилась теж поліція у якої треба було бюджет забрати, щоправда там воно швидко перейшло на те — що не подобається Дональд Трамп і політика Куклус Клана а не поліція і малювали серп та молот на будівлях.
Так що воно далеко далі за підлітків простягається. Майдан наприклад переріс в 10 років війни. Ніби всі дорослі — в ти не менше з’ясовують стосунки і суперечності навіть не кулаки, а на Ultima Ratio. Може десь в дитинстві головний герой був Саша Бєлий з Бригади (Прототип голова Солнцевскої злочинного угрупування — на погоняло Сільвестр, він же тракторист. Між іншим зразковий комсомолець і комуніст в минулому). А фільми типу Жмурки — наявне пособіє до катуваннь та вбивств.

Ну ми Ізраільский прапор для того і брали, ми як досвідчені тролі, знали, що ортодокси не признають ні Ізраіль, ні Єврейську автономну область. Ну ортодокси, вони дуже близькі по поглядами до радикальних ісламістів, але пасивно агресивні, якщо їх не чіпати, то вони існують в своєму закритому релігійному світі і все. Їх деструктивна діяльність виражається в тому, що вони брудні, і те що вони дуже захоплюють території і поряд з ними жити неможливо. Ті ж релігійні мусліми вони більш соціально активні, вони агресивні і небезпечні для суспільства того їх краще і не донімати, бо хасід поругається на тебе і піде, а муслім тобі голову відріже.

Та ХЗ, до війни у мене на районі була дуже велика діаспора мусульман, сирійців та інших, а також індусів, китайців та нігерійців було багато. Здебільшого сирійці дули анашу через кальян в створеному генделику особливо нікого не чіпали. Щоправда той генделик винайняв приватну охорону, бо десь приходили місцеві в п’яному вигляді їх грабувати. Щоправда в Рамадан (Курбан Байран) вони стріляли із пістолетів в повітря (може пугачів ХЗ та мале місце). І один, що винаймав квартиру у нас в будинку типу «сам» підірвав себе гранатою. Ну і закладки були усюди, щоправда поліція та анти наркотичні активісти ті діла припинили. Закладки клали якраз неповнолітні, їх ганяли я також.
А зчинювати перформанс підозрюю вас теж хтось навчив, дуже може бути, що якись не отордоксальний равин і навчив, а може і православні хз. Там якщо би не ті Шекелі, які наші люблять сильно — їх би можна було просто на кордоні завернути усіх і до побачення. В нас тут нема необхідності будувати стіну із Мексикою, через яку усеодно можна перелізти через вірьовочну драбину здатись властям і записати політичного притулку.

А зчинювати перформанс підозрюю вас теж хтось навчив

Та ніхто нас не вчив, ми просто кончені, я особисто ненавиджу представників всіх релігій, ну особливе місце в моєму серці займають католики, їх я ненавиджу більше за всіх, чатково через представників родини, але останньою краплею була дівуля, яка поставила перед фактом, що щоб продовжити з нею зустрічатись, я повинен в їхню релігію вступити, ходити в церву, молитись, хреститись, бахнута в голову короч і її сімейка така сама. А мій друг він просто косив під скінхеда. Але зі скінхедського у нього була тільки лиса башка, кирзачі батіні і джинси з базара з підворотами. Той самий скін з 9Б класу який слухає рамштайн.

Хм дивно косив? Тут вже Duck test чистий. White power! тільки не вистачає. Взагалі класичних скінів в Україні я не бачів, під них косили УНА/УНСО та інші націоналісти. Та серед націоналістів ціла купа різних ідеологій — як бачимо. Свобода, Правий Сектор, Братство і т.д. — прямо не радикально інші політичні погляди, від ультра правих до ультра лівих, деякі прямо навіть кажуть — що їх установчі документи це Майн Кампф, деякі навпаки від такого в шоці.
Більшість із націоналістів відправились на фронт і під командуванням єврейського керівництва на захист інтересів єврейського капіталу — проти інтересів іншого єврейського капіталу, тільки із сусідньої країни. Відповідно націоналісти є росхідним матеріалом, більшість націоналістів — штурмова піхота, яка за усіма статистиками несе найбільші втрати.

Якщо хтось пам’ятає в 2015 в Україні був бум околофутбольщиків, вийшла якась кіношка, і 13 річні пісюки бігали по секондам і шукали стон айланд, і за шмот спрашували от він був таким самим скіном, як ті околофутбольщики тільки на декілька років раніше. Дитина росла на тесаку, шо ти з нього хочеш.

Та коли вийшли Ямакасі, школота подалась в паркур, дивлюсь у двір — черговий зламався і потащіли на первинну медичну допомогу. Після того прибрали хиткий забор, потім мерія робила ремонти та поставили в дворах дитячі майданчіки турніки і т.п. і воно счезло. Коли я був малим і при чому значно молодшим, ми по ньому і по деревах просто так лазили і стрибали та не знали — що то зветься паркур, ламались теж. Обов’язкова розвага була запалити багаття, хоча піонерська організація вже спочила.

бюджет забрати

У пожежних вони вже забрали бюджети, так сказати волонтерські бригади самі справляться. В Каліфорнії прям справились. Цікаво, ця подія вплине на те щоб МНС була централізована, з бюджетом і утримувалась за рахунок держави, а не на волонтерських засадах.

Вчора слухав подкаст від Ілона Маска і двох сенаторів республіканців. Там державні чиновники віддають перевагу за мільярдні сумми в прямому сенсі сидіти в офісі Вашингтон Дс, про тому 6% від тих то сидить справді мають роботу, решта «на бенчі» тобто релаксує полові органи в тих офісах. А коли сенатори вимагають звіт про діяльність — відмовляють, кажучи що Сенат не має повноважень їх перевіряти. Там сумми, при чому реального кешу — а не капіталізацій акціями, яким заздрив сам Ілон — найбагатша людина на планеті за списком Forbes. А на тушити пожежі і т.д. усі інші функції держави звісно грошей нема. Десь мені трапилась книга про бюрократію і її розвиток, де це системно науково вивчалось. Колись на флоті США ставилась ситуація коли кількість адміралів росла, а кількість кораблів зменшувалась в при цьому росли видатки. Бюрократія і корупція — мають системний і закономірний розвиток.

А насправді це батьки так чи інакше вводять коридор, для дітей. Скажімо в більшості олімпійських чемпіонів, там батьки та тренери вклались в нього мало не більше ніж вони самі. Так само музиканти віртуози.
А кого батьки нічим не захочуть, це робить вулиця — що порожнє зазвичай або злочинця або девіантну поведінку, або знову таки спортсмена коли десь командними видами спорту займаються типу футболу чи баскетболу.

ну чому завжди тільки дві крайності або олімпійський чемпіон або девіантний злочинець? Невже не можна просто підтримувати здорові схильності дитини і просто дати їй знайти себе?

Я про те — що як ви цього не робитимете, за вас це зробить хтось інший. Бо «Буття визначає свідомість». А там може бути хто завгодно, дивлячись яка середа.
Між іншим часто так трапляється , що ти хто хуліганів в дитинстві потім стають одними із кращих правохоронців. І коли їх питали — про дитинство, то виявлялось що співробітник правоохоронних органів по справах неповнолітніх там займався по суті вихованням.
А хто забив — ну як у Ілона Маска і буде. І зовсім не Махоні вийшов із поліцейської Академії. BTW Дональда Трампа в дитинстві довелось відправити до військової школи, де він ти не менше став примірним кадетом.

Якщо це ваша дитина, то ви, напевно, зможете сказати — які в неї схильності. Фізики / лірики, і тд тп. Якщо схильність до точних наук, то базове програмування знадобиться в будь-якій сфері.

Є приклад з родини, коли дівчина не любила інформатику. Мала здібності до малювання, пішла на архітектурний. На 4 курсі почала працювати з пайтоновськими ноутбуками для конвертації файлів різних форматів і роботи з найромережами.

«В Одессе: — Ой, какие у вас милые крошки! И сколько им уже лет? — Гинекологу уже шесть, а адвокату еще четыре.»

Залиште вже дітей в спокої з цим програмуванням, тим більше якщо ви самі не програмісти. Ви просто намагаєтесь нав’язати дитині свою думку про те що вона хоче стати програмістом і випалювати собі очі за монітором.

На мою думку, дитина ніколи не буде програмістом, якщо у неї не має таких навичок:

1)Всидчивість
2)Бажання читати книжки(паперові, електронні), читати дуже багато і швидко ,також мати змогу досить швидко зрозуміти контекст
3)Бажання постійно( все життя) розвиватись

Тому, ось що потрібно розвивати в саму першу чергу.Все інше прийде саме.

Залиште вже дітей в спокої з цим програмуванням, тим більше якщо ви самі не програмісти.

А які ще є в Україні спеціальності, де вже зі старту всім платять +/- пристойні гроші? :) А за півроку взагалі фантастичні для 95% населення.

//Невдобний момент з тим що все це завдяки іноземним компаніям поки не будем чіпати. І ті батьки що зараз силоміць пхають дітей в «айтіакадемії» про такі тонкощі не знають.

Активізм/грантожерство?

Бо історії успіху в контрабанді та онліфансі це результат вдалого збігу купи факторів, а не системне явище.

А «програмування», в головах далеких від «конплюторів» людей, просте. Кнопачку настискаємо туточки, а отуточки дірочка з якої висипаються долярі.

//Колись в Україні майже всі ломилися в автослюсарі. Потім всі хотіли стати юристами. За кілька років всі вони стояли в чергах за сертифікатами весільних фотографів. Десь після 2020 ці ж люди сплять і бачать себе повелителями нулів та одиничок. На доларових купюрах, звісно ж.

От народ й реагує відповідно. Ті хто (ще) не чкурнув «в Польщу на трускавки».

А які ще є в Україні спеціальності, де вже зі старту всім платять +/- пристойні гроші? :)

Советую спросить в жалобных тредах джунов и трейни :)

А які ще є в Україні спеціальності, де вже зі старту всім платять +/- пристойні гроші? :) А за півроку взагалі фантастичні для 95% населення.

А хто сказав, що для цих дітей буде робота? Уже зараз випускникам університетів які вступали в 2018 — 2020 роботи нема, бо Ukraine high risk, а на тих місцях які є, вже сидять люди яким 40, і будуть сидіти там до пенсії, а внутрішній ринок України маленький, а ще девелопери зажрались, і хочуть з української компанії такі самі зарплати, як з американської, хоча такого впринципі не може бути.

Колись в Україні майже всі ломилися в автослюсарі.

Все ще адекватний варіант, темпи автомобілізації в Україні високі, а купівельна спроможність не дозволяє купувати новий автомобіль кожні 3 — 5 років як в цивілізованих країнах, кредити також дорогі, тобто всі ті відра які старше 5 років треба комусь ремонтувати.

Потім всі хотіли стати юристами.

Ну у юристів зараз також підйом, бо купа проблем зі спадщиною, купа проблем з військовими, у військових і околовійськових, у них все ок, тіпа якщо не здав екзамен на адвоката, то он на консультаціях зараз маєш нормально. Їм війна прям на руку, у юристів майже вільних слотів ніколи нема, а якщо ти ще й умудрився таки здати екзамен на адвоката чи нотаріуса, то взагалі імба.

Вакансії майже відсутні для початківців.
Заробітні плати зростають.

Про підвищення платоспроможності громадян та соціального рівня громадян України вже тема зрозуміла.
Низька платоспроможність населення — загроза для економіки.

При цьому кількість благ, які люди реально готові придбати (величина попиту), прямо залежить від рівня ціни, за якою така купівля можлива. На підставі аналізу коефіцієнтів еластичності ухвалюють рішення щодо підвищення або зниження ціни на товари заради збільшення доходів фірми. Попит на товар нееластичний, коли еластичність менша за одиницю за абсолютним значенням: тобто зміни ціни мають відносно невеликий вплив на кількість попиту.
Товари з нееластичним попитом за ціною:
Предмети першої необхідності: ліки, взуття, одяг, опалення, електрика, вода.
Товари, вартість яких незначна для сімейного бюджету: олівці, зубні щітки, миючі засоби.
Важкозамінні товари: хліб, крупи, олія, сіль, цукор.

Питання

Як навчити дитину любити читати книжки

ще складніше, ніж

Як навчити дитину програмувати

Згоден,але а як тоді дитина навчиться програмувати, з відосиків на ютубі?)

поки таску не зробиш — планшета не дам!

Ну це ви вже й почали софт скіли прокачувати)

Я би виходила з того, що подобається дитині. І розвивала б ці здібності+ додала би базіс( іноземна мова, шахи, музика/ танці). Але так, щоб не забирати дитинство дитини.
Я жодним чином не заперечую майбутнє програмування, але ж все менш зустрічаю знайомих, у кого дітки хотіли б бути археологами, пілотами, істориками ітд.

Один вопрос: «Зачем?»
Бум программирования уже отходит, а лет через 20 это будет такой же архаикой, как паровые машины.
Как по мне, лучше пусть в шахматы играет или гербарии собирает.

лет через 20 это будет такой же архаикой, как паровые машины.

Складність предметної сфери і формування її моделі з розрізнених хотілок юзерів комусь робити та доведеться, навіть якщо це буде робитися промптами в чатботах.

Какая там нафиг складність...
Не сложнее, чем пирожки продавать.

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Якщо ви не шарите в низькорівневому програмуванні і всієї складності данної сфери то не пишіть такі коментарі бо в любому випадку інші програмісти просто вас назвуть ідіотом
і не тільки

1.Перед тем, как кидаться словом «идиот» стоило бы заглянуть в LinkedIn адресата, чтобы не выглядеть бледно.
2. В низкоуровневоем программировании тоже ничего особенно сложного нет. Все уже давно описано и формализовано, обложено библиотеками и фреймворка и.
А действительно сложными вещами типа трансляции адресов или SIMD-оптимизации занимаются единицы.
3. Речь собственно не о программировании шла, а о

формування її моделі з розрізнених хотілок юзерів

, мой невнимательный и поспешный друг.

з 2 пунктом не згоден бо якщо люди будуть опиратися тільки на фрейми і т.д то програмування загнеться як і весь світ з ним це раз а два даже з фреймворками не все легко! і мені все рівно на linkedIn

з 2 пунктом не згоден

А тебя никто не спрашивает. Keilы и IARы имеют свои миллионные обороты и авторитет на рынке.
И даже Linux kernel максимально формализован.

і мені все рівно
на linkedIn

Что демонстрирует твои когнитивные способности.

А тебе ніхто не запитує.

Грубувато.

Keil’и і IAR’и мають свої мільйонні обороти і авторитет на ринку.

Та й що? Який це має сенс? Їх все одно розробляють нормальні люди, на відміну від тебе. Але суть в іншому, бо хоч і всі ці програмні продукти використовують стандартний підхід, але хтось же повинен придумувати нові підходи та нові рішення, і в тому числі підтримувати старі і як раз в таких людях ми нуждаємося. Та на відміну від тебе я це розумію, а ти — ні!

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Ти знущаєшся? Я намагаюся будь-яким чином сказати тобі, що ти не правий! Та яке відношення має твоє повідомлення до теми спору?

Що демонструє твої когнітивні здібності.

Ідіот? Я можу судити людину і без LinkedIn, і це ніяк не впливає на мої когнітивні здібності! Ти хоч би на українській навчився розмовляти!

розмова йшла про програмування все ж таки

Якщо ви не шарите в низькорівневому програмуванні

А скільки треба програмістів які програмують на низькому рівні? От скільки з 200 тисяч програмістів в Україні являються прям важливими low level програмістом, от прям щоб він був частиною машини і займався mission critical діяльністю. Чоловік десять, сімом з яких далеко за 50 років?

А ми тільки про Україну говоримо? Просто якщо ти так вважаєш, то, скоріш за все, ти скуф на роботі, якому пофіг на всі ці складні речі (без обід це моя власна думка). Але не в тому справа, я просто хочу сказати, що програмування — це складна річ, а не

Не складніше, ніж пиріжки продавати.

, як заявив Євген.

А ми тільки про Україну говоримо?

Ну я живу в Україні, тож говорю про Україну. Ок можем поговорити про США, там буде не 10 чоловік, а 200, і більшості так само далеко за 50 років. Скільки треба часу щоб заповнити місця які звільняться, один університетський набір по спецкурсу.

Та до речі, якраз діти, які почали займатися програмуванням в малому віці, можуть стати важливими low-level програмістами.

А ще вони можуть стати алкоголіками, наркоманами, прийняти іслам, почати продавати траву, вмерти в 17 років від передозу, або в 27 застрелитись. Як тобі такий варіант розвитку подій людини яка з дитинства займалась програмуванням з під палки, або чим завгодно іншим.

а давай без таких варіантів розвитку подій

В мене офісі тільки чоловік 10. Двом з них за 50.

Бум програмування як залишився так і буде залишатись ЗАВЖДИ, та мозгів у AI не більше ніж у школьника а у вас можливо і менше бо ви не можете зрозуміти важливість данної сфери

То автор навів 7 пунктів на початку статті, які не відносятся до програмування) Шахмати швидко дитині набриднути своїм одноманіттям, як і гербарій, може не всім подобатися. Та і можна поєднувати чи чередувати.

автор навів 7 пунктів

Это попытка убедить самого себя.
На самом деле очень хреновая штука — пытаться впихнуть в ребенка то, чего тебе не хватало в детстве.

Шахмати швидко дитині набриднути своїм одноманіттям,

Ох да, Питон весёлый :)

як і гербарій

Аквариум, террариум, авиамоделизм, верховая езда, стрельба из воздушки, таэквондо, бальные танцы, ударные инструменты, горный туризм... было бы желание и кругозор.

Але ж автор не виключає всього іншого й гербарій в тому числі) Відверто, я також би не хотів свою дитину втягувати в програмування, але автор подіився своїм досвідом... най буде) Кожен прийме своє рішення)

з тим самим пітоном можно робити цікаві речі в тому числі і ігри

якась крінжа для пенсіонерів

Згоден але спробуй докажи цьому Євгену цей факт

Дайте дитині пограти в Factorio або Satisfactory. Там приблизно такі самі принципи як в програмуванні. Якщо зайде — то потім набагато простіше буде вивчати вже реальне програмування.

Цікава ідея але не впевнений в її дієвість

Тільки не факторіо... навіщо травмувати дитину? Просто гра яка виклече залежність після першої години. А потім доведеться купувати ноутбук, бо своїм ділитися не захочеш... )

Популяризації немає.
Ось відьмак там є книги.

Можливо цікавіше буде зайти в програмування через робототехінку. Тому можу порекомендувати свою Ардуїнку для дітей з уроками, відео, прикладами і нескладними завданнями: solderkid.netlify.app

Блін нібито і реклама і просто порада...

LEGO MINDSTORMS подаруйте дитині

а... ще згадав... без мотивації нічого не буде...

я десь у 7 класі заявив вчителю математики, що не збираюся робити домашні завдання, бо не збираюся бути бухгалтером...🙂
(хоча до цього вигравав районні олімпіади)
в моєму дитячому розумінні уся математика була у шкільних підручниках... а використовувалася вона — отою товстою тіткою в бухгалтерії... 🙂

так от... весь клас засміявся, вчитель аж розгубився, бідолашний...
наступного дня він приніс якусь технічну книжку з формулами... каже: ось дивися, гад... математика всюди 🙂

не переконав мене тоді... на жаль...

В нас трохи по іншому дисципліні навчали. Після таких витівок класний керівник дзвонив/ла батькам, а потім ще писочили на батьківських зборах. Після чого усі швидко ставали як шовкові, те що ремінем по сраці не можна, це вже новітні здобутки після яких той же Ілон Маск має несподівані проблеми).
У кого батьки забили на усе, а бували і такі — СРСР розвалився коли я якраз був школьником, два в чверті на раз ставили і могли залишити на другий рік, що вважалось такою стидобою, що цього не хотів навіть скінчений хуліган. За два рази на другий рік — до побачення зі справкою без атестату і в сройбат (типу за весь час існування школи був лише один такий, що постійно сидів в тюрмі з рештою, яким лякали). Щодо мотивації діяли заохоченням і кружками. А там доволі швидко виникали природня необхідність до вивчення фізики, математики інформатики і т.д. просто з практичних потреб задля реалізації власних проектів як то зібрати приймача наприклад, або створення комп’ютерної гри — потреба знання теорії виникає сама по собі.
Коли дивитись в тупу темній аудиторії на подряпану дошку із крейдою, нідо чого призводить окрім як бажання по швидше звалити як у учнів/студентів так і викладачів до цього і призводить. Взагалі воно так і влаштовано, ставлення вчителя до діла передається його учням.

У книзі є ціла низка ігор, які підживлюють інтерес, але все-таки результату на багатьох етапах одразу не видно. Теорія, яку важко одразу застосувати, погано мотивує юних програмістів. «Вчись, і потім будеш розумним і заробиш багато грошей» для вас може спрацювати, а для дитини це далеко та примарно.

no shit, sherlock

Когда показал ребенку, как тягаешь по экрану мышкой разноцветные картинки и как из этого получается игра, у него не будет интереса читать кигу и набирать страницы кода питона в консоли, не видя никакого результата неделями, и когда даже самые лучшие результаты, которых можно достичь, ни в какое сравнение не идет с автоматизированными интерактивными системами создания игр, которые сами по сути являются играми.

Also, подобный опыт дает ребенку очень завышенную оценку своих скилов, что в будущем сильно мешает потреблению каких-либо знаний то авторитетов. Условно, приходит ребенок на урок информатики, ему учитель 40 лет говорт, вот давайте я вам расскажу про двоичную систему счисления. Ребенок смотрит и говорит, зачем? Я уже могу игры делать мышкой, зачем мне какие-то системы счисления, этот учитель из прошлого века, ничего не знает, индустрия уже двинулась вперед и мы, молодые ее двигаем.

Сорян, но начинать со scratch это тупиковый путь, который отобьет у ребенка какое-либо желание учиться, думать и тяжело работать и с большой вероятностью погубит карьеру или сильно ее ограничит.

Я в свое время начал с Visual Basic, такой себе scratch 90-х. Это вполне себе язык программирования, где надо писать код, но даже это дало мне настолько нереалистичные ожидания о том, что такое программирование, и настолько завышенную самооценку, что стоило мне минимум 10 лет карьеры как профессионального инженера, пока мне во многих местах не объяснили насколько ограничены мои знания и квалификци и насколько на самом деле больше компьютерная наука, чем я себе представлял, пока я не сломал собственное ограниченное мировоззрение и не прозрел.

вполне себе язык программирования, где надо писать код, но даже это дало мне настолько нереалистичные ожидания о том, что такое программирование, и настолько завышенную самооценку

по-моему, это какие-то твои личные проблемы

В бейсіку є POKE, PEEK і USR.

І, побачивши швидкодію на асемблері, зразу пропадає бажання щось далі писати на бейсіку

А зачем это детям? Почему ребенок обязан следовать примеру родителей и горбатиться за компом? Полно людей открывают свое дело, бизнес. Программист в 50-60 это тупиковый путь развития. Может с него выйдет знаменитый артист или хороший гуманитарий, юрист, а вы его садите с детства месить код. Уже ж сравнивали что в развитых странах водитель автобуса или сантехник может зарабатывать на равне прогера

Ну, ще 5 років до тупіка...

Я програмую з 12 років, і ця діяльність дарувала мені багато насолоди. Ну а так може вийде артист, а може й не вийде. Так, відомий артист може й заробояє багато, але не всі стають відомими, а от якщо порівнювати посереднього програміста та посереднього артиста?

Уже ж сравнивали что в развитых странах водитель автобуса или сантехник может зарабатывать на равне прогера

Розрив є, плюс... у ці страни треба якось емігрувати.

Мені здається що якщо хочеться логіку розвивати то ігор цілком достатньо. Писати код нудно для дітей.

А може краще зайти з протилежного боку. Розказати, що якісь тупі клікери можна автоматизовано зачітерити, спалити за порносайтом і сказати що його можна заскрапити цілим, показати як можна зафлудити форум чи чат з кимось неправим в інтернеті, показати як 3д-принтер можна приладнати для імітації рукописного написання конспектів, чи ще якийсь злободенний для школяра приклад показати, як його проблеми можна вирішити програмуванням.

Врешті-решт, Білл Гейтс вилетів з вузу і став ким став саме за таке.

окуляри дітям усі купили? 🤔

Це поширений міф, який має дуже-дуже МАЛО спільного з реальністю.
Поганий чи хороший зір це на 99% генетика і жодні «комп’ютерні окуляри» чи кактус коло монітора не допоможуть зберегти зір, якщо він почне падати через генетичні чинники.

Ну і навпаки, при хороших даних, можна по 15+ годин сидіти перед моніком і мати близький до 100% зір.

на 99% генетика

ну як це...
тобто узяти двох близнюків... нехай вони однаково харчуються, однаково заробляють...
але один буде по 8 годин сидіти в офісі за монітором...
інший — працювати вантажником...

і через 10 років у них буде однаковий зір ?

З вірогідністю 99% абсолютно саме так. Навіть не через 10, а через 20 так само. Через 30 вже можуть початися вікові дегенеративні зміни, але до того часу все буде однакове.

Хіба вантажнику чи айтішніку хтось око виб’є, тоді можуть бути нюанси.

Це фігня повна про приклад близнюків. В мене батько має відмінний зір, а його рідний брат з яким вони двійнята все життя ходить в окулярах з товстими лінзами. У їх батьків не було суттєвих проблем з зором. Я до того, що все набагато складніше ніж просто «генетика».

Фігня то окремі приклади, треба дивитися на статистику. Це може бути наслідком травми, наприклад.

Генетика є визначальним фактором.
Наведений приклад є на 80% не повним.
«Суттєві проблеми» це розпливчасте формулювання яке може проховувати причини.
Як із зором було у його бабів/дідів, прабабів/прадідів? Різні генетичні маркери на ізі передаються через 3-4 покоління.
Як щодо травм і хвороб які один з них переніс, а інший ні?
Не можна відкидати генетичні мутації( та втручання прибульців звісно ж ), які перетворили нас із простих гомінідів на хомо сапієнс.

Як щодо травм і хвороб які один з них переніс, а інший ні?

ага, тобто травми впливають... а щоденне багатогодинне напруження зору — ні? )

Саме так.
Інакше б кожен сініор, та й всі решта професій які щодня змушені напружувати очі, були б напівсліпими очкариками. Але якщо ви вийдете на вулицю або зайдете в офіс будь-якої ІТ компанії, то побачите, що в окулярах там менше половини, якщо не менше третини.

Щоденне напруження це не травма.
Не вся ІТ-шна робота це напруження очей. Якщо сісти в крісло перед сучасним монітором на адекватній відстані з адекватним рівнем яскравості та розміром шрифту, то це взагалі не напружуватиме очі. Ви просто сприйматимете візуальну інформацію. Просто ця інформація примушує «напружуватись» мозок, але не очі.

якщо ви вийдете на вулицю або зайдете в офіс будь-якої ІТ компанії, то побачите, що в окулярах там менше половини, якщо не менше третини.

пам’ятаю, у нас в класі з приблизно 30 учнів окуляри носили 1-2...

сьогодні так само? 🤔

Ну.. коли ти ночував за EGA-моніторами в ОЦ, тоді так, можна казати про багатогодинне напруження зору, трохи, але відчувалося. Зараз? Не відчувається взагалі як напруження. Тому без цифр щось казати важко, скільки годин, за яким монітором. Знову, зараз втикають в мобільники майже усі, не тільки айтівці. І я не бачу червоних очей від втоми.

А от якщо брати бокс, то там є багато результатів на кшталт

10% боксерів, які регулярно ходять на тренування протягом року, згодом розвивається глаукома травматичного типу.

Не погоджусь з вами. Я якраз посадив зір, після того як в 5 класі мені купили перший комп і я почав грати за ним, вже навіть не за квадратним монітором. До цього багато грав в SEGA за квадратним телевізором, але все було ок. Зір треба берегти з дитинства.

Це не міф, це просто було актуально коли у всіх були CRT монітори, який випромінював кучу бяки і випалював очі, так сказати робив корекцію зору. Сучасні панелі ніякої шкоди майже не наносять, можуть тільки дратувати якщо це якийсь олед мерцаючий.

А хтось зараз сидить за CGI ЕЛТ моніторами?

Окуляри пов’язані з моніторами опосередковано. Проблеми з зором у дітей виникають не через монітори чи ґаджети, а через малу кількість перебування на вулиці з великою кількістю світла.

Ну... я в дитинстві читав «Наука та Життя» та «Техніка Молоді». Потім мені купили калькулятор МК-52, от так і навчився. Пам’ятаю слова друга, як його вчили: «це BASIC, це PRINT, це INPUT, це IF, далі розберешся сам».

Про Scratch я чув десь на початку 2010-х, навіть пробував щось зробити. Вийшло не дуже, закинув. Ніби-то мали підрости діти за цей час, але... Щось не бачу покоління, яке б виросло на Scratch.

Більш менш складна програма там дуже жахливо виглядає. Я писав дітям тестування по табличці множення, то вже було стільки блоків, що я б сам не зроузумів про що вони, якби на знав. З текстом таки легше.

Тому я й закинув, бо вирішив, що це занадто складно. І повернувся до C++.

Ну сам скретч складнуватий, але другий портал, в якому можна було апки для андроїда робити, прям потужна, і в часи коли воно з’явилося, а це 2011 андроїд 2.3, було прям непогано.

Ну в штатах може і є, а у нас всі ці бест практісес від MIT не прижились, і не працювали по більшій мір, бо ті хто вчилися в 2010 в Україні, у них юзкейс комп’ютера був набагато складніший, за однолітка з США який тільки знайомився з пк. Бо нашому брату щоб пограти в гру, тре було її спочатку десь вкрасти, крякнуть і тільки потім розчаруватись в ній, і паралельно воювати на форумах ігроманії хто, де, і як саме соснув і чому це саме консольщики. А чувачку з США в цей час просто купували диск з марєвом для його Wii. Поки там вчили сліпому друку на хромбуці, наш міг писати з помилками слова і всього двома пальцями, зате точно знав, як через скайп скинути русаку вінлокер або ратку у вигляді читів для варфейса.

А тепер гайд для дорослих

можна скачати або купити сучасні шкільні підручники з інформатики...
там усе з нуля детально розтлумаченою...

В мого Scratch входить у шкільну програму інформатики. З 5 класу. В цьому році(6 клас) ДЗ було зробити найпростіший редактор зображень — типу 5 кнопок, завантажуєш зображення і кнопки його скейлять, роблять мозаїку і т.п.

В мого в 4-му вже є, якраз сьогодні на уроці щось робили.

Якщо ви навчаєте молодших дітей або початківців, Scratch — найкращий вибір.
Якщо потрібно ознайомити з більш складними програмними концепціями або навчати принципів інформатики, Snap! з UC Berkley підходить краще: snap.berkeley.edu/about

Підписатись на коментарі