Що я збагнув, організувавши понад 200 онлайн-тімбілдінгів
Коли я востаннє працював «на дядю», а це ще було до ковіду, такого поняття як remote-корпоратив майже не існувало. Ну якого милого збиратись в Zoom, якщо можна разом випити наживо? Ковід і повномасштабна війна сильно змінили ринок корпоративних розваг, я побачив в цьому можливість і вирішив зробити стартап.
Колись давно я займався організацією різних вечірок та івентів, й мені це подобалось. Може, завдяки цьому, а може тому, що це була вже сьома моя спроба запустити якийсь власний продукт, нарешті все вдалось. За пів року ми з партнером створили квест про детектива-айтішника Толянчика, з чого і почалась наша платформа для онлайн-тімбілдінгів Detectolic Games.
Онлайн — це наразі чи не єдиний спосіб команді зібратись разом, трохи переключитись й повзаємодіяти неформально. За останній рік ми провели понад 200 онлайн подій для різного розміру ІТ-компаній, тож я вирішив поділитись досвідом, який може стати корисним HRам й тімлідам під час організації саме віддалених активностей для своїх команд.
1. Упередження
Ринок онлайн-івентів стрімко розвивається, але все одно ще відносно молодий, тому досі можна зустріти квізи, створені в PowerPoint (серйозно!). Багато хто отримав негативний досвід і дотепер ставиться до всіх онлайн-івентів зі скепсисом. Як і всюди — часто дешевий продукт означає крінжовий досвід, а якісні онлайн-події коштують грошей, бо туди інвестовано купу людиногодин і доларотисяч.
Поради:
- Важливо побачити, що «в мішку». Красивий лендінг ще не означає цікавий досвід. Попросіть потестувати гру для оргкоманди, або як мінімум зняти відео геймплею, щоб розуміти, що вас очікує, і чи зайде це вашим колегам.
- Продайте це внутрішньому замовнику. Досвід може починатись ще до початку самого івенту. Подумайте, як «підігріти» інтерес колег та збільшити кількість реєстрацій.
Наприклад, якщо у вас планується квіз, можна за тиждень-два до події надіслати цікаві «розминочні» загадки, щоб залучити людей й навіть дати їм заробити призові бали ще до початку івенту.
2. Ми там, де наша увага
Монітор — це скриня спокус. В будь-яку секунду може прийти робочий лист або новий мемасік в чатіку. Нам здається, що ми можемо паралельно слухати ведучого, запам’ятовувати правила гри та продовжувати нацарапувати імейл, але ніт.
Поради:
- Підберіть правильний формат. Хтось любить мафію, хтось квізи, хтось онлайн-дегустації. З нашого досвіду найкраще заходять формати, де є різноманіття або чергування різних завдань. Ну і в ідеалі, щоб це було об’єднано спільною канвою або сюжетом — люди люблять історії.
- Динаміка — наше все. Онлайн-подія має бути відповідно зрежисована, аби люди висиділи перед екраном скільки треба і не засумували. З перших секунд важливо переконати колег, що це буде щось цікавеньке, і вони не дарма підключились. Це може бути якась емоція, вдалий жарт, здивування. Далі все має розвиватись, як в драматургії — «зав’язка — кульмінація — розв’язка».
Ми звикли до цього формату з книг, фільмів й серіалів, тож і в подіях він заходить «на ура». Ну і звісно, якщо формат передбачає ведучого, він/вона має бути харизматичним та енергійним, заряджати й утримувати увагу публіки.
3. Бути разом, але уникнути «стовпотворіння»
Звісно, хочеться, аби на тімбілдінгу всі були залучені, всі переспілкувались і відчули себе єдиним колективом. Це задача із зірочкою, яку непросто досягти й на офлайн-подіях, тож в онлайні, особливо коли багато людей, зазвичай доводиться ділити їх на групи/команди/кімнати.
По-перше, тоді харизматики не забирають всю увагу та ефір на себе, а по-друге, дрібніші групи дозволяють проявлятись кожному та ефективніше взаємодіяти. Плюс динаміка гравців завжди вища в активностях, де є дружня змагальницька складова. Належність до певної команди й наявність суперників часто «підстьогує» інтерес й мотивує активніше включатись. Плюс поділ на команди дозволяє краще роззнайомитись колегам, які у звичайному житті менше спілкуються між собою.
4. Яку активність обрати
Зазвичай вікторини люблять найбільш ерудовані гравці, квести — фанати настільних ігор, а мафію — екстраверти. Людям подобається проявляти свої сильні сторони, і приємно, коли інші це помічають. Але водночас важливо, щоб обрана активність всім була однаково цікавою, плюс брати до уваги попередній досвід гравців. Якщо ви проводите онлайн-корпоратив чи не вперше — варто почати з чогось простішого.
Поради:
- Окрім релевантного формату, важливо обрати й релевантну тематику. Коли людям не вистачало гострих емоцій — був великий попит на хорор-сюжети, розслідування вбивств і так далі. Коли хорор в тебе за вікном, ми потребуємо чогось доброго і легкого, куди можна хоча б на годинку «втікти» і переключитись.
- Якщо працюєте із провайдером — заздалегідь дайте чіткі вводні. Чи був у команди досвід з онлайн-активностями, який профіль співробітників, чи багато новачків тощо? Якщо формат передбачає поділ на команди — подумайте, як краще це зробити (наприклад, поставити разом тих, хто з одного відділу/проєкту для кращої динаміки або поміксувати, щоб люди роззнайомились).
- Врахуйте особливості команди. Один наш клієнт був «помішаний» на квестах й вони пройшли все, що можна, й для них все було залегко. Тому ми з їхньої згоди поставили максимальну складність і запропонували зіграти на рейтинговий результат. І окрім цього ведучий обіграв, буцімто він впізнав імена гравців, і вони числяться в спеціальних списках івент-агенцій, як гравці, які обіграли казино :)
5. English, darling! Do you speak it?
Українські ІТ-компанії все частіше беруть курс на мультикультурність й наймають іноземців. Але попри те, що англійська мова є зазвичай робочою мовою в багатьох компаніях, лет мі спік фром май харт — не всі можуть однаково легко грати в ігри англійською (адже часто запорука успіху в грі — це швидко читати, слухати й говорити). Звісно, можна розділити команду і провести різні заходити різною мовою, але ж тимбілдинги створені для того, щоб об’єднувати, а не сегрегувати.
Порада: надавайте перевагу активностям, де гравці самі можуть обирати мову (наприклад, інтерфейс, тексти, озвучка). Таким чином загально подія може вестись англійською, а далі гравців варто поділити на команди за рівнем володіння мовою і вони самостійно зможуть обрати, якою їм комфортніше.
6. Таймінг
Великий нюанс з онлайном — це те, що людина цілий день просиділа перед монітором, і ми пропонуємо їй подовжити цей час ще на годинку-дві.
Поради:
- З нашого досвіду: що пізніше гра, то менше приходить людей, і водночас, якщо тімбілдинг хоча б частково припадає на робочий час, відвідуваність одразу збільшується.
- Дуже рідко компанії замовляють ігри на вихідні, це точно не найвдаліший слот для корпоративної події.
- Тривалість. До 90 хвилин — це достатньо часу, аби гравці могли зануритись в активність й водночас не втомились і не знудились.
7. Гібридні події
Якщо ви робите гібридну подію, де частина колективу зустрічається вживу, а частина — онлайн, подумайте, як не обділити увагою других.
Поради:
- Найкраще, якщо з онлайн-колегами буде окремий модератор/ведучий, який матиме бекапний план на випадок, якщо виникнуть якісь технічні моменти й онлайн та офлайн не зможуть синхронізуватись. Таким чином, онлайнери не будуть відчувати себе покинутими й за будь-яких обставин подія відбудеться.
- Якщо вся подія відбувається онлайн, і до неї долучаються групи співробітників, які зустрілись фізично, то найкраще, аби вони підключались з одного акаунту та пристрою. Наприклад, з переговорки, в якій є великий екран (але, звісно, варто все заздалегідь потестити).
8. Поріг входу
В онлайні увагу людей легко втратити, тож чим менше перепон, складнощів і правил, тим більше ймовірність, що все пройде як треба.
Поради:
- Незалежно від того, чи ви самі організовуєте подію, чи з підрядником, важливо мати ведучого/координатора. Події, де команді самій треба з усім розібратись — це дуже ризиковано. По-перше, людям завжди простіше задати своє питання комусь, аніж писати в саппорт чи шукати відповідь в інструкції. По-друге, присутність ведучого — це все-таки про людську взаємодію, і коли ми юзаємо онлайн-формат (який по-дефолту є менш «живим»), цим не варто нехтувати.
- Любителі настолок готові витрачати години на вивчення правил, але якщо ви влаштовуєте захід на загальну аудиторію — що швидше почнеться сама активність, то краще. Складні правила, механіки, управління або необхідність встановлювати додатковий софт (привіт всім, кому для цього треба заводити окремий тікет!) — все це зменшує залученість й збільшує «відваленість».
- В ідеалі мати підрядника «під ключ» і тоді ви, як замовник, можете бути повноцінним учасником події й спокійно спостерігати за тим, як все проходить і наскільки це заходить вашим людям.
9. Процес vs результат
Коли ми граємо в футбол з друзями, ми зазвичай фокусуємось на процесі, коли в футбол грають на рівні чемпіонату світу — гравцям чхати на процес, вони думають тільки про результат. Якщо подія передбачає змагання, то впевніться, що перемога стане приємним бонусом, а не ціллю.
Порада: якщо ви плануєте нагородити переможців, пам’ятайте про наступне (до речі, з нашого досвіду призи дарує 1 компанія з 10, зазвичай це внутрішня валюта або якийсь мерч). Призи не мають бути занадто дорогими, бо вони перетворюють гру в напружене змагання. Один з наших замовників святкував день народження компанії й оголосив, що переможці квесту отримають новенькі айфони (таким чином вони хотіли залучити на подію більше людей). Такої нервової гри в нас ще не було — всі настільки хотіли отримати приз, що не могли розслабитись і кайфувати від самого процесу. Одним словом, не перетворюйте гру на «гру в кальмара». І хіба подія, оплачена компанією, вже не є сама по собі подарунком?
10. Очікування, які варто перевершувати
Індивідуальний підхід — це те, що завжди виводить подію на інший рівень. Тож якщо потрібно щось особливе, було б добре мати можливість кастомізувати продукт під ваш запит. Справжня кастомізація не обмежується додаванням логотипу компанії в інтерфейс активності, а часто є окремим проєктом, який вимагає і часу, і ресурсу, і гнучкості від провадейра. Ми, наприклад, можемо зробити зі співробітників компанії персонажів гри, відмалювавши їх та озвучивши їхніми голосами, але існують сервіси, які допомагають втілити подібні фішки власними силами.
Поради:
- Не обов’язково лізти в код. Надайте провайдеру якусь цікаву інформацію про вашу компанію, а ще краще — поділіться свіжим локальним мемом, аби ведучий міг вплести це в інтро.
- Поекспериментуйте зі сторонніми сервісами (до речі, багато з них безкоштовні, як-от Kahoot, Wordwall). З їх допомогою ви можете створити якісь вікторини, завдання чи міні-ігри, які будуть базуватись на ваших історіях, фактах, діяльності компанії. Наприклад, можна обробити фотки колег в Midjourney в певному стилі й потім разом вгадувати, хто є хто.
В сьогоднішніх умовах тімбілдінги набувають нового значення як інструмент підтримання менталочки колективу. Тепер це не тільки розвага, щоб підсилити дружню атмосферу в команді, а й форма терапії, що допомагає переключитись і зняти стрес. Особливо це працює у форматах, які передбачають здорову порцію гумору, адже сміх знижує рівень кортизолу і підвищує рівень ендорфінів. Звісно, онлайн має свої обмеження й не може бути панацеєю, але якщо правильно все зробити — тімбілдінг буде віртуальним, а емоції ваших колег — реальними.
15 коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів