Як створити рішення для працевлаштування ветеранів за 2 дні

Практика організації благодійних хакатонів стартувала в США на початку 2010-х, коли Google, Microsoft, NASA, Yahoo! та Світовий банк ініціювали подію Random Hacks of Kindness. Вони обʼєднали розробників для створення технологічних рішень, які підтримали б некомерційні організації та допомогли б у відновленні після катастроф.

Українські соціально-відповідальні компанії також розвивають цю культуру серед своїх співробітників, надаючи спеціалістам можливість не тільки прокачувати скіли на інженерних змаганнях, а й впливати на розвиток громадського сектору, знайомитися з його лідерами. З такою метою SKELAR та Universe Group організували для своїх співробітників 2-денний благодійний хакатон із розробкою рішень для Українського ветеранського фонду. Ми запитали в учасника команди-переможця та члена журі, як створювали й оцінювали розробки. А також у представниці замовника — який потенціал для ветеранів має рішення, створене на хакатоні.

Якщо не наважувались долучитися до хакатону раніше, читайте, до чого бути готовими та яку неочевидну користь може дати участь у таких змаганнях.

Олександр Хникін, капітан команди-переможця, Backend Guild Master at TENTENS Tech by SKELAR

Я доєднався до хакатону вже пʼяте — за попередні 3 роки отримав досвід у таких змаганнях як учасник, ментор та суддя. Минулого року на хакатоні, який компанія вперше організувала для співробітників, ми з командою розробили круте рішення, але не перемогли. Тепер вдалося перевершити свій торішній результат, хоча це не було ключовою мотивацією. Коли ти долучаєшся до хакатону як ментор, то більше прокачуєш скіли оцінки та аналізу рішень, вчишся дивитися збоку, як можна його покращити. Я працюю на позиції менеджера, тому в роботі часто зустрічаюся з подібними викликами. А брати участь у хакатонах мені більше подобається в ролі учасника, бо це можливість частково переключитися від менеджерських процесів і знову заглибитися в розробку, кодити нон-стоп :)

Цього разу ми з командою (до речі, назвалися ми CodeFront) створювали military skills translator для Українського ветеранського фонду. Нашим завданням було розробити рішення, яке спростить працевлаштування ветеранів, буде переводити їхні військові навички в потрібні цивільні професії. А інструментом зможуть користуватися і ветерани, і роботодавці.

Ми розробили платформу HeroPath, яка має допомогти знайти максимально релевантні для себе вакансії, враховуючи досвід.

Так працює Military Skills Translator (MST) у країнах НАТО: ветеран обирає свою військову спеціальність, частину, де служив, тип військ і отримує список цивільних професій, де потрібні його навички, наприклад, управління персоналом чи водіння.

Видачу вакансій на HeroPath зробили з robota.ua завдяки відкритому в них API (Application Programming Interface). До речі, вже на презентації рішень від усіх команд помітили, що інші учасники теж вибрали такий шлях (зокрема, тому що API Work.ua був непублічний ;).

Очікування — реальність роботи на хакатоні

На розробку в нас було 48 годин: ми очікували, що вже в перший день створимо космоліт, який долетить до інших галактик, згенерує інопланетний MVP і запустить його на Марсі :) Насправді ж весь наш час зайняла розбудова фундаменту рішення. Тут я переконаний, що готуватись до хакатону — це база. Вивчити бекграунд та ключові виклики замовника, для кого ви будете розробляти рішення, проаналізувати наявні рішення, вибрати технологічний стек краще завчасно, щоб не зупинятися на цих моментах на самому хакатоні. Крім того, так навіть цікавіше. Якщо твоя робота — будувати будинки, то більш захопливо розробляти їхній дизайн, інтерʼєр, а не копати фундамент, адже у всіх він буде базовий. Так само й на хакатонах. Так чи інакше є флоу, за яким варто будувати свою роботу на хакатоні:

  • Збір команди

Перед хакатоном ми думали, що будемо розробляти рішення, для якого потрібна фронтенд-експертиза і планували зібрати в команді бекенда, фронтенда, дизайнера та PM. Насправді ж зібралися троє бекендів та аналітик. На щастя, всі більш-менш кросфункціональні. Тоді зрозуміли, що потрібно рухатися в бекенд-орієнтовану ініціативу.

  • Сетап

Вибрали фреймворк Laravel, тому що для нас було важливо знайти готове коробкове рішення, в якому сконфігуровано більше інструментів, щоб не писати все з нуля, а пришвидшити розробку MVP.

Після визначення, на якому фреймворку будемо працювати, розподілили між собою завдання і закріпили відповідальність за кожним по процесах:

Розробка інфраструктурного скелетона зі створеним репозиторієм, аби всі могли його відкрити та працювати на своїх компʼютерах

Формування юзкейсів та контрактів, які будуть у спілкуванні фронтенда/бекенда

Підйом базового темплейта, на якому ми робили фронтенд — шаблон із формою реєстрації, базою користувачів тощо

Збір матриці цивільних та військових скілів, спеціалізацій у військових

В нашому випадку це було інвестицією в ефективну роботу на наступні 2 доби: кожні 2 години ми разом перевіряли, наскільки все виходить, за що братися наступним і додавали задачі тому, хто виконав свою частину. Багато часу спрямовували на те, щоб розібратися в процесах поза нашою спеціалізацією.Оскільки наша основна експертиза в бекенд-стеку, нам потрібно було розібратися зі зв’язкою Laravel & VueJS & Inertia. А також домовитися між собою про те, як саме ми будемо розробляти фронтенд+бекенд та організовувати кодову базу, щоб кожен не робив це по-своєму.

  • Допоміжні інструменти

Окремим сегментом роботи була обробка даних через AI: ми спарсили з альтернативного американського порталу навички військових, і яким спеціальностям вони відповідають — за допомогою ШІ потрібно було згрупувати по 5 ключових скілів, які актуальні для конкретної професії в Україні. Таким чином ветерани, визначаючи свої навички на платформі, зможуть побачити, яким вакансіям релевантний їхній набір скілів. Надалі ми запланували впровадження AI, щоб робити підбір кандидатів для роботодавців та розсилати релевантні вакансії ветеранам на пошту або в месенджер.

Швидкість і потенціал рішення переважають над якістю

Мій досвід на хакатонах вже неодноразово показує, що в процесі розробки важливо не зациклюватися на деталях, а сфокусуватися на тому, чи працює взагалі ваша концепція. MVP, створене за 2 дні, точно буде не супер якісним, але принаймні ви зможете протестувати свою ідею.

Аналізуючи останній хакатон, розумію, що ми з командою не до кінця дотримались цього принципу: наприклад, нам потрібно було розробити функціонал, який дозволить ветерану вказувати міста, заповнюючи свій профіль: де проходив службу, де навчався тощо. Ми витратили час на те, щоб інтегрувати в платформу повноцінну базу з усіма містами, які є в Україні, але для MVP швидше було б додати 10 міст як приклад, а вже згодом розширювати цей список. Фокус на фічах, а не на деталях!

Зокрема через такі нюанси команди втрачають час, який можна було б спрямувати на інші важливі процеси. Наприклад, на підготовку презентації нашого рішення. Взагалі в розробників є особливість, що ми отримуємо більше задоволення безпосередньо від реалізації рішення, його створення, а не презентації. З одного боку дуже цінно, коли люди концентруються на якості, але на хакатоні впевнена та логічна презентація і момент «продажу» ідеї переважають над невеликими багами, які можуть виникнути в процесі.

Хакатони — корисні для менеджерів

Я вже не один раз перевірив на практиці твердження, що хакатон позитивно впливає на продуктове мислення спеціалістів. Справді, якщо ти не PM, то хакатон допомагає тобі глибше зануритися в продукт й бачити його комплексно, змушує мислити з позиції користувача. На роботі є продакт-менеджер, який може провалідувати твоє рішення, а на хакатоні ти маєш самостійно як сформувати ідею, так і пропрацювати та вигадати її.

Та неочевидний інсайт, який я отримав цього разу — те, що хакатон відкриває менеджерам можливість побачити своїх підлеглих у нових обставинах та в іншій роботі, аніж та, яку вони виконують щодня. Хакатон — це абсолютний вихід зі своєї «робочої зони»: ти вигадуєш ідеї, шукаєш та ухвалюєш рішення за максимально короткий термін, покриваєш процеси, якими в роботі займаються твої колеги. Після завершення хакатону я закликав тімлідів у своїй команді активно долучатися до таких змагань. Це класний спосіб попрацювати з колегами та N-1 в інших обставинах, відкрити серед своїх співробітників нових стратегів, ініціаторів та інших сильних гравців і залучити їхні суперсили в роботі.

Ми продовжуємо розробляти рішення

Найприємніше здивування цього хакатону — це члени моєї команди, які навіть після події постійно запитували, коли ми будемо допрацьовувати рішення. Зараз ми на звʼязку з Українським ветеранським фондом, вже отримали їхнє бачення щодо дизайну, завершуємо розробку та передамо платформу їм у роботу. Для нас принципово важливо розробити рішення, яке фонд зможе технічно підтримувати і яке буде приносити користь, а не просто зробити аби зробити. Можливо, для імплементації нам доведеться щось переробляти, але це варте того, щоб допомогти ветеранам реінтегруватися в суспільство.

Ігор Закутинський, член журі, Head of Engineering FORMA by Universe Group

Взагалі, я — такий собі світчер між ролями учасника, ментора та члена журі на хакатонах :) Ще зі студентських років брав участь як в українських, так і в міжнародних змаганнях із розробки вебпродуктів, створення IoT-систем, застосування технологій машинного навчання тощо. У своїй команді я пропагую культуру постійного прокачування скілів, тому заохочую колег долучатись до хакатонів, адже це топовий інструмент для саморозвитку. Хакатони допомагають виходити за рамки стандартного підходу до розробки та прокачують не тільки харди, а й софти: командну роботу, швидкість ухвалення рішень та ефективну комунікацію. Завдяки досвіду учасника хакатонів я розумію, як працюють команди зсередини: які виклики вони проходять, як ухвалюють рішення та чого можуть не помічати. І якраз у ролі члена журі я міг поглянути на їхній шлях збоку та підказати, на що варто звернути увагу при розробці продукту в обмежені терміни.

Оцінити не можна пропустити

Я знаю, наскільки важливий баланс між технічною складовою, бізнес-логікою та презентацією, тому оцінював рішення всіх команд не лише з позиції коду, а й з погляду їхньої реальної цінності та можливості масштабування. Основний акцент я ставив не на конкретні інструменти, а на їх застосування та адаптації під специфічні потреби ветеранів. А технічну складність рішень ми з іншими членами журі аналізували з позиції, де використані оптимальні підходи у відношенні час/якість, а де не дуже.

Платформа HeroPath, яку розробила команда CodeFront, стала найближчою до реального застосування. Команда створила найбільш комплексне рішення, продумавши багато деталей, на які інші команди не звернули увагу. Наприклад, додали на платформу зручний функціонал для побудови CV в декілька кліків, адже у багатьох ветеранів відсутнє або не оптимально оформлене резюме, що ускладнює відгук на вакансію. А також розробили план інтеграції з державними платформами та з сайтами пошуку роботи, щоб відкрити можливість ветеранам бачити всі вакансії для ветеранів з різних джерел в одному місці. А роботодавцям — поповнювати базу кандидатами з релевантними навичками та досвідом.

Я раджу всім, хто планує вперше брати участь у хакатоні як учасник, сприймати критерії оцінювання вашої розробки як орієнтири й мислити ними з моменту, коли ви тільки визначаєте свій фреймворк:

  • Інноваційність та унікальність рішення — наскільки продукт вирізняється серед інших та чи пропонує він новий підхід до розв’язування проблеми.
  • Задоволення потреб кінцевого користувача — чи відповідає рішення реальним вимогам замовника.
  • Технічна реалізація — як добре була реалізована ідея з технічного погляду.
  • Масштабованість і потенціал впровадження — чи можна це рішення адаптувати, чи масштабувати в майбутньому, чи можливо його інтегрувати з уже наявними системами.
  • Презентація та подача рішення — як команда змогла презентувати свою ідею, наскільки чітко вони донесли цінність та можливості свого продукту.

Ще один важливий аспект, про який не завжди думають учасники, але на який звертають увагу журі: процес розробки. На хакатоні команди працюють в умовах обмеженого часу, тому цінно бачити, як вони розподіляють задачі та розвивають ідею від початкової концепції до презентації. Якщо плануєте взяти участь у хакатоні вперше, будьте готові: на етапі розробки вас може кидати зі стану «все йде не за планом, ми не встигнемо, не доведемо рішення до фінального вигляду» до надзвичайної впевненості та відчуття, що рішення ідеальне. І так по колу :)

Як працювати з блокерами

Головний блокер у команд, який я помітив — те, що на першому етапі вони не мали чіткого розуміння, яким має бути кінцевий продукт. Через це вони або бралися за занадто широкий функціонал, або обирали технічні рішення, які складно реалізувати в межах хакатону. А вже в процесі роботи поступово звужували фокус, краще усвідомлювали потреби користувачів та адаптували свої рішення, що значно покращувало результат.

Ще одна моя порада для всіх учасників: незалежно від треку та обраного рішення максимально взаємодійте з менторами й замовниками, щоб зрозуміти, який продукт від вас очікують на виході. На нашому хакатоні завдяки цим консультаціям ідеї команд еволюціонували в процесі. Я особисто рекомендував учасникам фокусуватися на головному: не намагатися зробити все й одразу, а виділити ключову цінність свого рішення та максимально якісно її реалізувати.

Всім фанатам хакатонів та тим, хто тільки планує починати, я раджу зосередитись на кількох ключових моментах:

  • Чітко визначте проблему: На початку важливо точно визначити проблему, яку потрібно вирішити, і не витрачати час на занадто складні чи неактуальні функціональності. Задача має бути конкретною і реалістичною.
  • Час — ваш ворог: слідкуйте за часом, оптимізуйте процеси та роботу команди, щоб встигнути представити готовий продукт до кінця. Пріоритетом має бути завершений, хоча й базовий, але робочий продукт.
  • Не забувайте про презентацію: гарно поданий продукт важливий не менше за його функціональність. Оцінюють не тільки технічні аспекти, але й те, як ви презентуєте свою ідею.
  • Будьте готові до зворотного зв’язку: приймайте критику та коментарі від журі чи менторів конструктивно.

Каріна Дорошенко, заступниця виконавчого директора Українського ветеранського фонду, представниця замовника на благодійному хакатоні

В Україні близько мільйона людей служать у Силах безпеки й оборони, тож після завершення війни кількість ветеранів, їхніх родин та сімей загиблих захисників та захисниць може сягнути 5 мільйонів. Усіх героїв важливо ресоціалізувати й що швидше вони повернуться до економічної активності, то швидше розпочнеться відновлення країни.

Ми вже якийсь час шукаємо рішення щодо автоматизації процесів для ветеранів, зокрема в напрямку працевлаштування. Та через навантаження команда Українського ветеранського фонду не може здійснити самостійну розробку інструменту для пошуку роботи, проте зможе забезпечити її підтримку. Тому для нас дуже цінно було долучитися до хакатону як замовники та отримати від професійних розробників не тільки ідеї, а розгорнуті пропозиції платформ, через які ветерани зможуть знаходити роботу.

Результати точно перевершили мої очікування: я передбачала, що учасники підготують хоча б теоретичний ескіз, як можна автоматизувати пошук роботи, які інструменти для цього знадобляться, але за 48 годин вони встигли загорнути це в практичну форму.

Команда-переможець CodeFront розробила не тільки логіку платформи, а покрокове рішення:

  1. Реалізувати «переклад» ключових компетенцій із військових на цивільні.
  2. Спростити авторизацію та підтвердження даних для ветеранів через інтеграцію з державними реєстрами.
  3. Майбутній розвиток та розширення платформи в контексті освітніх можливостей: якщо кандидату не буде вистачати скілів для певної професії, платформа буде рекомендувати власні та зовнішні курси, а також ресурси для розвитку актуальних навичок.

Ми дуже приємно вражені, що команда вирішила реалізувати рішення до кінця, тож зараз ми спільно працюємо над тим, щоб імплементувати його.

👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
буде переводити їхні військові навички в потрібні цивільні професії

если не секрет, куда решение «переводит» впихотинцев? водоканал?)

Підписатись на коментарі