Яких спеціалістів було легко/важко наймати у 2024?

Я Анастасія Шепіда, Talent Acquisition Lead в агенції talentC з понад 7-річним досвідом у рекрутингу. Я створила власну команду в агенції з нуля, яка успішно закриває вакансії різних рівнів і напрямів.

У talentC ми масштабуємо бізнеси, вибудовуємо ефективні процеси рекрутингу та спільно з командою маркетингу розвиваємо бренди роботодавців. З 2014 року наша компанія наймає технічних і нетехнічних фахівців усіх рівнів — від trainee до C-level для провідних бізнесів України та світу. За цей період ми закрили 3500+ вакансій різних напрямів.

У нашій агенції ми застосовуємо data-driven підхід, який ґрунтується на зборі та аналізі ключових даних ринку праці: зарплатних тенденціях, часі закриття вакансій, попиті в різних сферах та інших важливих показників. Такий підхід дозволяє нам робити ефективним процес відбору, виявляти «вузькі місця» у воронці найму, прогнозувати майбутні потреби компаній та оптимізувати бюджети на рекрутинг. При цьому, ми залишаємося гнучкими на кожному етапі процесу.

Кому буде корисно прочитати статтю?

Ринок праці в Україні зараз дуже нестабільний. У таких умовах усе більше кандидатів запитують: як їм рухатися далі, коригувати свій пошук роботи та залишатися релевантними на ринку, що постійно змінюється? В той час, бізнес шукає способи оптимізувати процеси найму та знайти саме «своїх» фахівців.
Стаття буде корисною як для кандидатів, які розглядають можливості кар’єрного зростання або планують зміну професії у 2025 році, так і для компаній, що прагнуть адаптуватися до викликів ринку.

Кого найбільше та найменше наймали у 2024 році?

Внаслідок повномасштабного вторгнення, економічних труднощів і цифровізації бізнесу, компанії потребують нових стратегій залучення юзерів для своїх продуктів. Саме тому роботодавці все частіше наймають маркетологів і фахівців, які працюють з даними (data analytics, data science, ML-спеціалістів).

Водночас ми спостерігаємо зменшення кількості вакансій у сфері розробки. Проте кількість кандидатів технічних спеціальностей, які відкриті до нових можливостей, продовжує зростати.

Аналіз платформ, з яких ми наймали фахівців, показує: технічні спеціалісти зазвичай реагують на вакансії на сайтах для пошуку роботи, тоді як нетехнічних спеціалістів ми наймаємо виключно через холодний пошук на LinkedIn. Коли я і моя команда пишемо кандидатам у LinkedIn, кожна третя відповідь буде про те, що зараз не готові розглядати нові варіанти. Причина — досить турбулентний час на ринку, тому страшно щось змінювати. До того ж перехід на нову роботу — це стрес, а ми й без того живемо у стресі.

Протягом 2024 року кількість вакансій у маркетинговій сфері за внутрішньою аналітикою talentC зросла на понад 13%*. Кількість відкритих технічних вакансій в нашій агенції зменшилися на 5%* у порівнянні з 2023 роком.

У 2024 році пропозицій для Middle-, Senior-спеціалістів було значно більше, але серед закритих позицій переважали саме Junior-спеціалісти. Це сталося через складність ринку та обмежену кількість кваліфікованих кандидатів.

Водночас кількість відгуків на позиції QA, UI/UX-дизайнерів та фронтенд-розробників залишається найвищою. Технічні ролі частіше з’являються в аутсорсингових компаніях, тоді як продуктові компанії не поспішають розширювати свої технічні команди.

Відчутне зниження кількості вакансій й серед контент-фахівців (райтерів, редакторів, контент-менеджерів/дослідників) —50%. Спеціалісти з підтримки також відчули спад: —39,5% у порівнянні з 2023 роком.

Зростання кількості маркетингових вакансій спостерігається в усіх сферах: digital-маркетингу, SMM, PR, а особливо в performance-маркетингу, маркетинговій аналітиці та дослідженнях. Цікаво, що також збільшується час закриття вакансій у сфері маркетингу — в середньому на 35%* порівняно з 2023 роком.


Внутрішня статистика приросту та зменшення к-сть вакансії 2024 року в порівнянні з 2023 роком

Які причини дефіциту кадрів?

Попри високий попит на спеціалістів, підбір кандидатів на нетехнічні позиції стає дедалі складнішим. Багато ІТ-компаній, які шукають маркетологів або аналітиків постали перед труднощами через обмежену кількість кваліфікованих нетехнічних спеціалістів на ринку.

Дефіцит кадрів можна пояснити повномасштабною війною, і відповідно — міграцією, мобілізацією. Деякі компанії, для яких ми закриваємо вакансії, пропонують віддалений формат і готові забезпечити необхідне для remote-роботи — від меблів до техніки й зарядної станції.

Ще однією причиною є недостатня кількість досвіду у кандидатів. Початківцям важче знайти роботу в продуктових компаніях, ніж в аутсорсингових. Для нетехнічних спеціалістів цей бар’єр ще вищий.

В середньому 67%* нетехнічних фахівців у продуктових ІТ-компаніях мають більше ніж три роки досвіду, а 38%* займають позиції Senior або вищі. У той час, як аутсорсингові компанії віддають перевагу кандидатам з меншим досвідом.

Ще один фактор — це брак відповідних практичних навичок і розбіжність між досвідом та зарплатними очікуваннями кандидатів. Освіта, яку здобувають спеціалісти в університетах, часто не відповідає вимогам роботодавців. Внаслідок цього, компанії змушені інвестувати в навчання кандидатів, що впливає на рівень стартової заробітної плати.

Не менш важливим є небажання кандидатів змінювати місце роботи. Протягом останніх двох років ми спостерігаємо, що багато спеціалістів не готові переходити в іншу компанію через страх перед невідомістю. Кандидати детально розпитують про стабільність компанії, перспективи проєктів, умови співпраці та підтримку армії.

Що можуть зробити компанії для подолання цих викликів?

Зміни на ринку праці вимагають всебічного підходу. Бізнес повинен «підтримувати​​» ринок, щоб стати каталізатором змін.

  1. Організовувати програми стажувань для trainee/junior-спеціалістів і студентів, щоб вони мали змогу здобувати практичний досвід на реальних проєктах.
  2. Інвестувати у навчання та розвиток: численні українські ІТ-компанії вже запустили свої навчальні програми для маркетологів, аналітиків та розробників. Це підвищує кваліфікацію кандидатів і дозволяє компаніям швидше наймати вже підготовлених фахівців.
  3. Сприяти популяризації ІТ-професій та працювати над власним брендом роботодавця, з цим і допомагає наша агенція. Наприклад, організовувати конференції, тренінги, зустрічі з експертами, писати корисні матеріали в медіа, вести корпоративні соціальні мережі. Це знижує плинність кадрів, сприяє розвитку та впровадженню інновацій, необхідних для досягнення бізнес-цілей.
  4. Оптимізувати процеси найму: спрощувати та підвищувати ефективність кожного етапу. Варто забезпечити зворотний зв’язок і створити прозорість у процесі найму — компанії мають відкритіше спілкуватися з кандидатами. Важливо надавати зворотний зв’язок після співбесід і заохочувати тих, хто не отримав офер до подальшого розвитку, оскільки так ми формуємо професійну спільноту.
  5. Ми спостерігаємо тенденцію повернення світових компаній до офісного формату роботи після періоду пандемії. Проте в умовах повномасштабної війни в Україні багато кандидатів змушені були переїхати до інших міст і країн. Тому забезпечення віддаленого формату роботи та налаштування відповідної інфраструктури стало важливим викликом для бізнесу. Такий підхід дозволяє залучати зменшувати конкуренцію серед кандидатів і мати доступ до ширшого пулу талантів. Особливо це актуально для складних вакансій (Performance Marketing/PPC/Media Buyer, Data Analysts, Marketing Analysts, Data Scientists), де роботодавці пропонують кандидатам вибір: працювати віддалено, в офісі чи гібридно. Деякі компанії співпрацюють із фахівцями, які перебувають за межами України, та пропонують оформлення в країні перебування.

Як залишатися цінним професіоналом для ІТ-роботодавців ?

  1. Попри поради щодо коректного оформлення резюме та профілю в LinkedIn, кандидати часто роблять помилки. Наприклад, при пошуку User Acquisition Manager ми часто зустрічаємо фахівців, які не планують зміну компанії. Тому команда використовує LinkedIn для пошуку таких спеціалістів. Однак деякі кандидати можуть не потрапляти в пошукові результати через не зовсім зрозумілі назви посад: Marketing Guru, Ninja, Pikachu, Evangelist або Alchemist.
  2. Підготовка до співбесіди так само важлива, як і оформлення резюме та профілю в LinkedIn. Варто розуміти свої сильні сторони, а також уміти говорити про досягнення та результати, адже саме це цікавить роботодавця. Додатково, знання про компанію та специфіку вакансії допоможе вам підготувати приклади успішних кейсів з попереднього досвіду, які будуть максимально релевантними до позиції, на яку ви претендуєте.
  3. Професійне навчання. Будьте в курсі нових технологій: разом з розвитком галузі важливо регулярно оновлювати свої знання про новітні інструменти/мови програмування тощо.
  4. Розвивайте Soft Skills. Комунікативні навички є важливим аспектом роботи в команді. Вміння чітко висловлювати свої думки та дослухатися інших допоможе створити ефективнішу взаємодію з колегами.
  5. Проявляйте ініціативу. Беріть участь у нових проєктах або ініціативах в компанії — це показник виходу за межі класичних завдань, що демонструє вашу проактивну позицію.
  6. Нетворкінг. Участь у професійних конференціях і технічних мітапах дає можливість розширити свою мережу контактів та обмінюватися досвідом з колегами з галузі.

Висновок

Ринок праці динамічно змінюється, і 2024 рік нагадав, що гнучкість потрібна як бізнесу, так і кандидатам. Тільки комплексний підхід, спрямований на розвиток, навчання та співпрацю, дозволяє долати виклики й залишатися конкурентоспроможними. Прогнози на 2025 рік ми не робимо, але одне очевидно — адаптація до змін і готовність інвестувати в людей залишатимуться ключовими факторами успіху під час процесу найму.

P.S Уся аналітика, наведена в статті, базується на внутрішніх даних нашої агенції. Ми спираємося на власний досвід та глибоке розуміння ринку, завдяки чому надаємо актуальну інформацію.

👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному4
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Назва «Genesis» не була згадана в статті чи її звідти видалили після коментарів?

Згідно з копією, назва Genesis не згадувалась у статті, але була вказана у профілі фальшивої рекрутингової агенції talentC.

Натомість була інша публікація від Ella Tyosa з talentC, яку видалили після мого коментаря, що Genesis — це соковижималка.

Дякую. Корисно знати про всяк випадок.

Всі події вигадані, будь які співпадіння з нині живими чи померлими особами, подіями чи місцями вважаються випадковими.
Отже, голоси в моїй голові говорять наступне: персонал там і справді переважно дуже кваліфікований. Багато носіїв унікальних знань.
Зарплати там супер хрінові, якщо ти не друг топів. Один хлоп перейшов на +2100$ (Карл!) до не найщедрішого аутсорсера. В чому ж секрет? Думаю, справа в атмосфері, де культивується ідея «ти найслабший серед команди, впахуй більше, щоб досягти рівня всіх інших». А якщо хтось починає підозрювати, що має високий рівень кваліфікації, то починається «цю експертизу більше ніде використати, тільки ми робимо такий хайлоад/контент/продукт в Україні, а в фаанги тебе не візьмуть». Економлять не лише на зп, але й «на сірниках» по типу кількості тестових енвів чи агентів сі/cd.
Поки людина на онбордингу, очікується, що вона буде працювати по 10+ годин, щоб вдуплитися в проект, після цього так уже й бути, можеш працювати 8, але це якщо ти не прагнеш кар’єрного зростання (а безініціативні бевзі нам не треба). І так, всім треба ходити в офіс (але там хоч годують нашару).
З плюсів, там є можливості змінити роль горизонтально, але і тут є проблема: якщо ти не друг топів, то нову позицію обираєш не ти. Умовно кажучи, ти можеш хотіти перейти з куа в дева, але тобі скажуть «ні, давай в аккаунти». На щастя, від цього можна відморозитися, але тоді вважається, що ти в принципі відморозився і залишаєшся на старій позиції.
Чув і про прям сюрреалістичні випадки, накшталт психіатричних діагнозів внаслідок стресу на роботі, підвищення через романтичні стосунки, пінг по робочим питанням у вихідний внаслідок втрати родича, etc
TLDR: мене колись звільнили з генезису за ̶т̶е̶,̶ ̶щ̶о̶ ̶ш̶у̶к̶а̶в̶ ̶і̶н̶ш̶у̶ ̶р̶о̶б̶о̶т̶у̶ поганий перформанс і непрофесіоналізм, тому я тут вигадую всяке

Тільки комплексний підхід, спрямований на розвиток, навчання та співпрацю, дозволяє долати виклики й залишатися конкурентоспроможними. — Прямо з підручника по менеджменту. Це точно не чатжпт?

Я Анастасія Шепіда, Talent Acquisition Lead в агенції talentC з понад 7-річним досвідом у рекрутингу.
З 2014 року наша компанія наймає технічних і нетехнічних фахівців усіх рівнів — від trainee до C-level для провідних бізнесів України та світу.

А ваша рекрутингова агенція юридично десь існує? Як ви обробляєте персональні дані кандидатів?

Усюди пусто:

Перечитав всю тему, для мене як технічного фахівця в цій статті відсутня користь. Аналітика сумнівна, або це те, що й так знаєш стосовно конкуренції в QA, дизайні та Front-End, або ж вигадані причини стосовно відмов кандидатів розглядати нові варіанти, без інформації, скільки таких відмов було в попередні роки. Може, до 2022 року теж кожен третій відмовляв.

Кандидати детально розпитують про стабільність компанії, перспективи проєктів, умови співпраці та підтримку армії.

Є сенс писати колишнім співробітникам і розпитувати саме їх, ніж розпитувати рекрутера, який фінансово зацікавлений закрити вакансію.

Водночас кількість відгуків на позиції QA, UI/UX-дизайнерів та фронтенд-розробників залишається найвищою.

Десятки платних ІТ-курсів продовжують розповідати про велику потребу в таких напрямках.

У 2024 році пропозицій для Middle-, Senior-спеціалістів було значно більше, але серед закритих позицій переважали саме Junior-спеціалісти. Це сталося через складність ринку та обмежену кількість кваліфікованих кандидатів.

Або ж репутація Genesis відлякує, або ж ви пропонуєте гірші умови. Як ви робите висновки — це поки загадка. Читаю далі.

Коли я і моя команда пишемо кандидатам у LinkedIn, кожна третя відповідь буде про те, що зараз не готові розглядати нові варіанти. Причина — досить турбулентний час на ринку, тому страшно щось змінювати.

Ймовірно, мені потрібно дочитати далі, де ви порівнюватимете з попередніми роками й розкажете, як проводили опитування, щоб дізнатися причину. Бо поки що виглядає так, наче ви її вигадали, навіть якщо вона правдоподібна.

Цікава аналітика та корисні поради, дякую! 👍👍👍

Ми — українська рекрутингова агенція повного циклу з екосистеми Genesis.
У talentC ми масштабуємо бізнеси, вибудовуємо ефективні процеси рекрутингу та спільно з командою маркетингу розвиваємо бренди роботодавців.

Можете пояснити, яка мотивація у фахівців працювати в Genesis? Це псевдо-FAANG та соковижималка з оплатою нижче за ринкову.

псевдо-FAANG

це можна сказати про будь-яку амбітну компанію яка не FAANG)

соковижималка

аналогічно

оплатою нижче за ринкову

так само, це залежить від того що сам собі виб’єш

коротше все це можна сказати про купу компаній, стартапів, фангів, хеджфондів і тд і тп

яка мотивація у фахівців працювати в Genesis

там можна швидко прокачатись, спробувати різні технологій
вони нормально вкладаються в навчання
там багато скілових тіпів
є своя двіжуха))

ніколи там не працював, але колись давно жив на подолі і ходив на їх тех мітапи, школи і спілкувався з розробниками, лідами, архітекторами. тоді працював в усіляких люксофтах і епамах але вони вже на той час були на пару голів вище за них
зараз звісно у мене вже зовсім інші пріорітети, але було б мені 20 років ізі пішов би туди

там можна швидко прокачатись, спробувати різні технологій

Швидко прокачатися й спробувати нові технології можна і в компаніях із гарною оплатою та кращими умовами

тю так ніхто ж не забороняє, все можна, якщо подужиш)

якщо поінт про те що існують ліпші компанії, то ніхто не сперечається, про це можна навіть не писати. але я не розумію чого гензис так запав тут усім в душу, в той час як 90% нашої айтішечки навіть поруч не стояли 🤷‍♂️

У нас із вами різний досвід: для вас Genesis кращий за 90%, а для мене — гірший за 51%

так само, це залежить від того що сам собі виб’єш

Торгуватися щодо зарплати має сенс із компаніями, які готові платити гідні гроші. Для пошуку таких компаній є Levels.fyi.

У випадку з Genesis рекрутери виступають спікерами на подіях на кшталт «Як платити кандидату менше», тож доведеться докласти значних зусиль, щоб виторгувати гідну винагороду. Простіше знайти кращу компанію, ніж вибивати умови у професіоналів.

Вітаю! Я Софія, комунікаційна спеціалістка talentC. Відповідаю на ваше питання 👇

Genesis — це екосистема різних компаній, кожна з яких має свою команду та підходи. Саме тому мотивація співробітників точно відрізняється.

Особисто моя мотивація працювати в Genesis — це можливості для кар’єрного росту, комфортні умови праці, підтримка команди та корпоративна культура.

комфортні умови праці

Ось це ви вже вигадуєте, у вас досі перепрацювання:

Наши специалисты много работают — в среднем это 10-11 часов. Они это делают не потому, что их кто-то заставляет.

“Marketing Guru, Ninja, Pikachu, Evangelist або Alchemist” в саме серденько)

Класну аналітику зібрали 🔥

Підписатись на коментарі