Як бізнесу виростити для себе фахівців. Кейс від Львівського національного університету ім. Івана Франка
Які у вас асоціації зі словом «геологія»? Певно, корисні копалини, земля, надра... Чи є в цьому ряді щось про ІТ? Певно, ви чули про розробки для енергетичного сектору, та чи була у тих чутках конкретика?
Я, Віталій Кухарський, проректор із науково-педагогічної роботи та інформатизації Львівського університету, хочу в цій колонці розповісти, як геологи ефективно співпрацюють з ІТ-фахівцями. І роблять це в університеті.
Що ми робимо
Геологія завжди була важливою наукою для енергетичного сектору, але з появою цифрових технологій її потенціал значно зріс. Від традиційного аналізу структур земної кори до створення складних 3D моделей — сучасні методи змінюють уявлення про дослідження надр. Та питання: чи готові університети до таких змін у галузі? Чи розуміють як підібрати обладнання, щоб студенти могли розвинути навички, які потрібні для роботи вже зараз? Адже закупити і техніку, і програмне забезпечення — це дуже дорого. Але без цього ніяк. То що робити?
Моїм першочерговим завданням на роботі і став пошук відповідей на питання: «Що робити, коли треба багато дорогого обладнання просто зараз?». Моя діяльність спрямована на впровадження цифрових рішень, які готують студентів до роботи у висококонкурентних галузях. Я ініціював співпрацю з десятками європейських університетів та долучився до створення понад двадцяти лабораторій, зокрема у сфері робототехніки, штучного інтелекту, кібербезпеки та VR.
Моя ціль: знайти і дати студентам та науковцям якомога більше засобів для розвитку та досліджень. Бо університет — це той простір, в якому виростає завтрашній день кожного з нас.
Одним із найефективніших проєктів стало відкриття лабораторії цифрових технологій у нафтогазовій геології. Ми це зробили в партнерстві з «Нафтогазом» та «Укргазвидобуванням». Вважаю, що співпраця університету з бізнесом є виграшним кейсом для усіх сторін. Ми отримуємо не тільки обладнання, але й можливість запрошувати провідних фахівців-практиків, які на реальних робочих кейсах вчать студентів, а компанії — доступ до талантів, як підсумок — готових до роботи в реальних умовах добре підготовлених фахівців.
Студенти можуть не тільки вчитись розв’язувати актуальні задачі, а й іти на практику чи працевлаштовуватись у компанії. А бізнес має можливість «виростити» і навчити фахівців, які після закінчення навчання не треба буде довго адаптовувати на робочому місці. Вважаю, що від такої співпраці виграють всі.
Та повернемось до лабораторії. Її створили за темою проєкту «Створення наукової лабораторії з вивчення перспектив формування покладів водню в осадових басейнах України». Лабораторія є простором для виконання наукових досліджень, спрямованих на розвиток енергетичного сектору України. Інвестиції від партнерів у розмірі 1,4 мільйона гривень дали можливість закупити все необхідне обладнання. А це 5 робочих станцій (згідно вимог спеціалізованих програмних пакетів), 4 ноутбуки і 2 планшети для польових досліджень.
Та найважливіше — це дуже дороге потужне програмне забезпечення, яке для лабораторії надала компанія «Шлюмберже Україна». Дослідники у лабораторії активно використовують Petrel і Techlog — програмні платформи, створені Schlumberger Limited. Програмне забезпечення Petrel для геологічного моделювання об’єднує в єдиний технологічний ланцюжок геофізику, геологію і розробку родовищ. Ці рішення дозволяють об’єднувати геофізичні, геологічні та інженерні дані, створюючи інтегровані моделі.
Завдяки таким платформам відкриваються нові можливості для ІТ-фахівців, адже аналіз великих масивів даних, автоматизація процесів і створення складних алгоритмів лежить на перетині геології та цифрових технологій.
Навіщо ми це робимо
Глобальніша мета — це спільні наукові дослідження з ТОВ «Надра Юзівська». Разом шукати нові енергетичні ресурси, які допоможуть реалізувати концепцію зеленого переходу в рамках Енергетичної Стратегії України до 2050 року. У лабораторії створюють 3D-моделі геологічної будови осадових басейнів. А потім проводять оцінку їхньої перспективності щодо виявлення покладів природного («золотого») водню.
Через світову кризу ресурсів відкриття нових джерел енергії стає критично важливим. Водень, особливо природний («золотий» водень), є перспективною альтернативою викопним паливам. Його використання сприятиме декарбонізації економіки та зменшенню викидів парникових газів.
Та лабораторія не лише для досліджень. Важливо щоб студенти мали простір, в якому зможуть працювати над своїми проєктами. Використання сучасного програмного забезпечення дозволяє практикувати і вже у процесі навчання створювати якісні моделі, які мають велике значення для галузі.
А після навчальної та дослідницької роботи у лабораторії студенти можуть розраховувати на працевлаштування у провідних міжнародних компаніях. Їхні навички роботи із програмами Petrel і Techlog роблять їх конкурентоспроможними на ринку праці, відкриваючи можливості для співпраці з великими світовими корпораціями.
Реальні результати. Чому ці дослідження важливі
Результати досліджень лабораторії не тільки відкривають можливості для енергетичного сектору, але також важливі для ІТ-фахівців. Сучасне програмне забезпечення, як-от Petrel і Techlog, створює інноваційні рішення в аналізі та моделюванні даних. Інтеграція геологічної інформації з цифровими технологіями дозволяє розширити межі застосування ІТ у галузі енергетики, автоматизації та штучного інтелекту.
Геологічна інформація, отримана у лабораторії, дозволяє краще розуміти структуру басейнів і оцінювати їхній потенціал для видобутку ресурсів. Зважаючи на глобальну кризу ресурсів, дослідження у сфері водню як безвуглецевого джерела енергії набувають надзвичайного значення. Ці дослідження забезпечать інтеграцію України до світового енергетичного ринку. І важливо, щоб всі ці процеси контролювали та проводили саме українські фахівці. Навчити таких спеціалістів непросто. Для цього потрібно змінювати парадигму сприйняття геології як галузі, в якій «щось копають» на галузь, де ти моделюєш, використовуючи обчислювальну техніку, заставляючи машину, шукати тобі (чи країні) нові ресурси.
Тому дослідники поспішають використати нове обладнання на повну. З моменту відкриття лабораторії вони встигли напрацювати низку вагомих результатів:
- Розпочали дослідження проблеми генерації та акумуляції природного водню в осадових басейнах України (зокрема Західного регіону), як альтернативної безвуглецевої корисної копалини для декарбонізації економіки України.
- Проводять оцінку перспектив формування покладів водню в осадових басейнах України на основі польових газо-геохімічних досліджень портативними газоаналізаторами у складі газу ґрунтового шару.
- Розробили методику польових досліджень для визначення вмісту водню портативними газоаналізаторами Biogas 5000 (переданих Університетом Леобене геологічному факультету) у ґрунтовому газі Західного нафтогазоносного регіону.
- Сформували систему збору та аналізу первинної (польової) геологічної та геохімічної інформації, що стосується вмісту водню у ґрунтовому газі.
- Створили ГІС проєкт локальних тестових ділянок Передкарпатського прогину на основі результатів польових досліджень з даними про вміст водню у ґрунтовому газі.
- Формують базу геологічних, геофізичних та гідрогеологічних даних, як основи для побудови, геолого-геофізичних та водневих 3D ГІС-моделей
- Розробили тестові методики створення гідродинамічних та геохімічних комп’ютерних моделей водневої системи осадових басейнів, на прикладі локальних ділянок Передкарпатського прогину.
Геологія традиційно сприймається як менш популярна наука серед молоді, але інтеграція цифрових технологій змінює це уявлення. Сучасне програмне забезпечення, аналіз даних та автоматизація процесів роблять геологію цікавою не лише для дослідників, але й для ІТ-фахівців, які бачать можливості у створенні інноваційних рішень.
Лабораторія цифрових технологій у нафтогазовій геології — це яскравий приклад того, як традиційні науки можуть інтегрувати сучасні ІТ-рішення. Вона не лише розширює можливості геологічних досліджень, але й відкриває нові горизонти для фахівців обох галузей. Успішне поєднання технологій та науки сприяє розв’язанню глобальних проблем та формує нове покоління спеціалістів, готових до викликів майбутнього.
Немає коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів