Продакт чи лідер — хто насправді веде за собою команду
Всім привіт. Мене звати Роман Астаф’єв. Я — Product Manager в Skylum та екзистенційний коуч-консультант лідерів та команд. В березні разом з Орестом Дмитрасевичем, Андрієм Мандрікою, та Дмитром Канєвським у войсчаті DOU ми обговорювали близьку для мене тему — лідерство, менеджмент та як це впливає на продуктову розробку.
У цій статті ви знайдете самарі та думки з нашого войсчату, де обговорювали, що таке лідерство в продакт-менеджменті та чи обов’язково саме продакт має бути лідером команди. Ми поділилися думками про те, як розвивати лідерські навички, уникнути вигорання на шляху до лідерства та які софт-скіли найважливіші для успішного продакт-менеджера.
Цей матеріал буде корисний продакт-менеджерам різного рівня, які прагнуть розвивати свій лідерський потенціал, керівникам команд, які працюють з продактами, а також всім, хто цікавиться балансом між технічними компетенціями та лідерськими якостями в сучасній розробці продуктів.
Що таке лідерство в продакт менеджменті — і чи має ним бути саме продакт
Продакт-менеджер — це однозначно лідерська роль. Це людина, яка завжди знаходиться в центрі перетину багатьох інтересів: бізнесу, команди, користувачів. Яка здатна впливати, надихати й вести інших, створювати потрібне продуктове середовище, беручи на себе відповідальність за досягнення певних цілей та метрик. У продуктовій сфері це особливо важливо, адже більшість викликів не розв’язуються в межах одного фахівця і потрібна постійна колаборація з багатьма людьми та командами. Це все можна віднести до управлінських та лідерських компетенцій.
Також лідерство — це і про глибинну роботу над собою: усвідомлення своїх внутрішніх станів, страхів, цінностей, розуміння чужих емоцій і перспектив. Це певний екзистенційний вимір — адже, зрештою, те, як ти бачиш світ, впливає і на продукт, і на людей. Про цей рівень дуже часто забувають, та більше починають задумуватись на сіньйорних позиціях або в персональній кризі.
Таким чином, лідерство продакта — це симбіоз кількох площин: впливу, внутрішнього стрижня, уміння надихати, створювати середовище й досягати цілей, а також здатності залишатися в контакті з собою та іншими.
Чи може продакт бути ефективним без лідерства
Таких продактів можна зустріти, та їх достатньо на ринку. До цього може спонукакти організація, яка очікує виключно операційного виконання: ведення беклогу, написання документації, аналітики, передачі вимог команді. Можуть бути випадки, коли призначили зручну для менеджменту людину, яка буде все виконувати та готова до мікроменджменту над нею. У такому випадку продакт більше схожий на проксі між бізнесом і розробкою. Але якщо він дійсно лідер, то йому цього буде недостатньо, бо продактам треба більше, ніж іншим. Як Андрій Мандріка підмітив:
Лідер, якому не дають простору, піде туди, де зможе мати вплив
Можуть бути випадки, коли просто не вимагається від продакта бути лідером. Так буває часто за кордоном, коли роль дуже звужена на рівні індивідульного контриб’ютора з набагато меншою кількістю влади, прав та ресурсів. В українських реаліях або стартапах більше свободи та можливостей.
Але не завжди компанія навіть очікує, що саме продакт-менеджер буде драйвером. Дмитро підмітив ще такий організаційний кейс, коли в деяких командах лідером може бути CTO, Design Lead або інший учасник.
Також Андрій Мандріка підсвітив ще таку класну штуку: продакт дуже часто є неформальним лідером. І насправді це така конфліктна роль, ти якби і лідер, але і не менеджер, ти не менеджер розробників, не менеджер дизайнерів. Але бувають такі ситуації, коли ти не є менеджером, але слухають саме тебе.
А що з вигоранням? Чи не вбиває лідерство самого продакта
Ще одна причина, чому людина може не проявляти лідерських навичок — бо вона вже просто задовбана великою кількістю зон відповідальності. А до неї ще підходять менеджери, кажуть, мовляв, ти не мотивована. Але продакт просто вже втомився. І тут також важливо розуміти, тримати цей баланс права влади. І в цьому може допомогти менеджер або коучі з менторами. Може бути таке, що насправді проблема не в лідерських навичках людини. А просто треба відредагувати «температуру».
Є різні рівні вигорання. Спочатку тобі достатньо відновитися на вихідних, наступний раз треба вже взяти відпусточку на тиждень-два. Потім ти розумієш, що вже так задовбався, що тобі вже не вистачає відпустки. Щось треба змінювати, йти відпочивати навіть до пів року, року. Бо все це може призвести до лікарень і дуже страшних відновлень.
І може бути дійсно таке, що це класний лідер, дуже скіловий, дуже софтовий, але людина просто напівзгоріла приходить на співбесіду. І ну не може просто фонтанувати та мотивувати. Треба просто прийняти, що, таке може бути. На жаль. Потрібен час, і тут не треба себе якось критикувати сильно. Краще піти в терапію чи, наприклад, до ментора, до супервізора, зрозуміти, як з цим працювати. Особливо якщо людина вигоріла. Особливо якщо гроші потрібні сьогодні, то не пошкодуйте їх на певного спеціаліста, який допоможе вам побути певним дзеркалом... На допоміжну людину, яка може допомогти впоратися, отримати певну роль або змінити роботу.
Чи можна навчитися лідерству? Якщо ти продакт — як розвивати ці навички
Ми всі погодилися — так, можна і треба. Але не варто чекати, що це швидко. Менеджменту можна навчитися з книжок, лідерство — треба досліджувати. Воно буде змінюватись, розвиватись під впливом різних команд, середовищ, досвіду, криз.
Дмитро підкреслив ще один критично важливий аспект про оточення:
Компанія має створювати простір для розвитку. Якщо ти хочеш рости — це має підтримуватись
Без сприятливого середовища продакт навіть із високим потенціалом може просто не наважуватись пробувати нове, зупинятися після першої ж помилки, не отримавши зворотного зв’язку чи підтримки. Інші люди потрібні нам для підтвердження того, хто ми. Вони допомагають нас формувати.
Але може відбуватись інакше, що лідер розвивається всупереч організації. Може не бути сприятливого середовища, та він його створить сам.
Я б підсумував практичними порадами:
- Спостерігайте. Шукайте у своєму оточенні лідерів незалежно від їхньої ролі. Хто надихає? Хто створює простір, у якому інші ростуть?
- Беріть ініціативу там, де це безпечно. Маленький проєкт фасилітація мітингу, внутрішня ініціатива — це вже тренування лідерства.
- Вчиться постійно. Книги Марті Кагана «Empowered» та «Inspired» — чудові для розуміння продуктового лідерства. Пітер Друкер допомагає побачити системність. А Елік Берн — розібратись із власною поведінкою, ролями, психологічними шаблонами.
- Організаційна динаміка та антропологія: книга С’юзен Кейн «Сила інтровертів» допоможе побачити, що лідерами можуть бути не тільки екстраверти. «Як керувати корпоративним племенем» та «Лідер і плем’я» — про організаційну культуру.
- Дозвольте собі помилятись. Лідерство — це шлях проб і помилок, конфліктів (навіть внутрішніх). Важливо не уникати болю, а вчитись із нього.
- Шукайте зворотний зв’язок. Коуч, ментор або навіть надійний колега можуть стати дзеркалом, у якому ви побачите власний прогрес або сліпі плями.
Що саме треба качати в собі
Кожен з нас поділився своїми «топ-3» софт-скілами, та думками щодо того, чому саме ці навички важливі і як вони проявляються на практиці.
Андрій Мандріка
Управління очікуваннями керівництва та вміння правильно ставити питання. По-перше, треба їх знати. Які у вас стейкхолдери та які в них очікування. Наприклад, ви можете зробити собі матрицю стейкхолдерів, класичний проджект-менеджерський інструмент, який допомагає зрозуміти, які від вас очікування в кожного, та що кожному треба давати.
Вміння давати фідбек своєму керівнику. Це суперскладно, незрозуміло, і ти завжди трошечки боїшся перед цим. І це, до речі, одна з дуже розповсюджених причин, чому люди йдуть з компанії. Тому що ти не виконуєш очікування ті, на які на тебе поклав твій керівник. І відповідно, що ми зазвичай робимо, якщо тебе щось не влаштовує в діях керівника? Ну, мовчимо. А мати сміливість і нормальний рівень взаємовідносин, щоб сказати своєму керівнику, що щось не так, давай по-іншому — то також прояв лідерства, досить сильний.
Вміння слухати. Навіть якщо ви не є формальним керівником, то вміння слухати, розуміти контекст того, що відбувається в команді, які настрої, взагалі чим дихають люди поза роботою, створює більш людяний підхід. Тобто так, є певна субординація і так далі, але це допоможе побудувати нормальні взаємовідносини з людьми. А лідерство — це про взаємовідносини з людьми.
Роман Астаф’єв
Вміння слухати і чути. Тут я теж згоден. Завдяки цьому можна управляти очікуваннями, чути різні сторони: стейкхолдерів, команду та партнерів.
Комунікація та презентація. Часто саме у продактів це одне із болючих місць. Продакти можуть бути дуже крутими, хардскіловими, але не могти це нормально комунікувати та презентувати. А саме від цього залежить, чи будуть бачити тебе як лідера, як людину, яка може доносити, продавати сьогоднішне та майбутнє. Це також про те, щоб розвиватися більше, ніж потребує твоя роль та стан продукту. Тобто ти як лідер не тільки сьогодні в компанії, ти вже в майбутньому. І ти бачиш, що потрібно майбутньому продукту, користувачам, як вийти на потрібну метрику.
Розуміння динаміки в організаціях. Можна слухати й чути, але не розуміти, чому люди конфліктують, чому вони вигорають, чому вони воюють один з одним. І от розуміння динамік дуже допоможе ефективніше спрямовувати своє лідерство. Робити там, де потрібно, не влазити там, де не потрібно, займати потрібну дистанцію і навіть зберегти своє власне здоров’я.
Чи можна розвити лідерство на бажанні, чи це щось вроджене
За наявності бажання та натхнення можна розвинути більшість лідерських навичок, але це не обов’язково потрібно кожному. Можна бути чудовим спеціалістом без лідерських амбіцій, і важливо обирати шлях, який відповідає вашим природним схильностям та приносить задоволення.
Проте важливо враховувати кілька ключових аспектів:
- Мета лідерства. Важливо розуміти, для чого ви хочете розвиватись — для кар’єрного зростання, збільшення впливу, влади та доходу, чи для керування командою. У носіїв різних харакетрологій будуть різні прагнення до лідерства та менеджменту.
- Самоусвідомлення. Треба слухати себе і розуміти, чи відчуваєте ви задоволення від лідерської ролі. Було і є безліч прикладів, коли технічних спеціалістів призначали на керівні посади, але це призводило до дискомфорту і навіть вигорання.
- Бажання як один з рушіїв. Як Андрій Мандріка підмітив, все починається з щирого бажання бути лідером. Якщо людина справді прагне розвиватися в цьому напрямку і докладає зусиль, то з високою ймовірністю досягне успіху, хоча швидкість опанування навичок буде різною для різних людей.
Підсумок
Лідерство — це та рушійна сила, без якої продакт-менеджер скоріш залишиться в ролі «виконавця» або «проксі» для чужих ідей. Так, не у всіх організаціях від продакта вимагають бути надихаючим лідером, й інколи це окей. Проте у середовищах, де хочуть дійсно високих результатів, лідерські навички можуть важити чи не більше за технічні, чи аналітичні знання.
Можуть бути періоди, коли лідеру треба перепочити після важких випробувань, вигорань, та криз. Вчитись займати дистанцію, що не всюди треба включати лідерську позицію та вирішувати питання. І з цього виходить також, що бути лідером — це не тільки казати «так», а й казати «ні». Це розуміти, де дійсно твоє покликання, а де треба зайняти дистанцію.
Лідерство в продуктовій сфері — це вміння не тільки досягти бізнес-цілей, а й створити середовище, де команда зростає та реалізує свій потенціал повною мірою.
Немає коментарів
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів