UX-дослідження: як спростити продукт, не втрачаючи цінність
Коли я тільки доєдналась до стартапу Ренесандро як продукт дизайнер, функціонал видався мені Ходячим Замком Хаула — складний механізм, оформлений в таблиці в AirTable. Фактично продукт працював без дизайну, але використовувався у компанії. Я почала розбиратись — проводити UX інтервью із графічними дизайнерами та маркетологами в українських продуктових компаніях. Моя задача полягала в тому, щоб зробити складний продукт — простим, доступним та інтуїтивним. Ось так виглядав продукт на початку:
Користувацькі інтервью
Під час користувацьких інтервью дуже важливо створити рапорт із користувачем. Хоч часто таке інтервью і скріптується, питання мають слугувати більше орієнтиром, і розмова має проходити максимально натурально — це допоможе респонденту розслабитись, зосередитись, та дійсно розповісти «як він робить свою роботу».
Важливо стати в «черевики» респондента, тому зазвичай питаю, та прошу показати як проходить його типовий робочий день, що його дратує, перешкоджає, фруструє в роботі. На початку побудови продукта стараюсь відводити більшість часу саме на дослідження цього процесу, бо саме так вимальовуються гіпотези, а далі вже можна додавати експерименти із прототипом. Паралельно можна збирати кількісні дані використовуючи гугл форми або будь які зручні. Важливо, щоб користувацькі інтервью лишались дешевими для бізнесу, тож процес варто гарно продумувати, але не ускладнювати.
Результати інтерв’ю та проблематика в перформанс маркетингу
Після
- Графічний дизайн у перформанс маркетингу зникає, але все ще блокує команду. З появою АІ роль дизайнера суттєво змінилась. Тепер на курсах по графічному дизайну від вкликих компаній ви побачите радше промпт-інженеринг та валідацію, аніж знання із типографії.
- Дизайнери, які вже працюють стикнулись із великим челенджем: комунікація з АІ. І вона займає часто більше часу, аніж зробити креатив вручну. Їм часто доводиться перемикатись між багатьма додатками — до фігми додались Firefly, Captions, Midjourney, тощо. Для компаній це проблема — АІ, у правильному застосуванні, може десятикратно, якщо не стократно пришвидшити створення маркетинг креативів, за правильного використання. І це вже роблять конкуренти — тож або стрибати на АІ-потяг, або програвати.
- Дуже багато мануальної, неавтоматизованої роботи. Локалізувати 100 креативів, навіть використовуючи ChatGPT, вручну — це дні роботи графічного дизайнера.
- Гонка за топовим креативом, яка постійно набирає швидкість. Стратегічні знання — не ключові у перформанс маркетингу, все вираховується тестами та метриками, in-field. Кожна компанія шукає топовий креатив, який має суттєво кращі показники. Для цього потрібно протестувати сотні, якщо не тисячі креативів, що дуже дорого в А/Б тестуванні. І навіть, якщо такий креатив знаходиться — він вигорає за тиждень-два.
- Це диктує динаміку роботи креативної команди — постійно зростаючі цілі по запуску креативів. Компанії змушені розширювати команду, щоб не втрачати у CPU (cost per user) — що зумовлює додаткові витрати для бізнесу, і . Є альтернативне рішення — автоматизація, дизайном якої поділюсь дещо пізніше.
- 80%+ роботи графічних дизайнерів та перформанс маркетологів — ітерації того, що спрацювало. Тобто додати зміни на текст, колір, зображення, лейаут. Забагато думок в ітераціях може лише нашкодити — потрібно тестувати. АІ чудово справляється із створенням варіацій, якщо коректно упакувати ці можливості.
Платформа Ренесандро мала стати двигуном для автоматизації мануальної роботи на усіх етапах — агрегувати найновіші генеративні моделі, які мають B2C інтерфейс чи ні, власні алгоритми та спрощувати комунікацію дизайнера з АІ, локалізувати креативи в один клік, запускати кампанії одразу на майданчики. На початку вдалось зібрати «космічний корабель», який не спрощував роботу, бо виглядав як прилад для керування атомною станцією. Цей дизайн відображав актуальний хаос у компаніях при намаганні інтегрувати різні генеративні ШІ в перформанс команди, тож не вирішувало проблему. Залишалась ціль спрощення — рішення мало працювати інтуїтивно, в 1 клік. Ось так виглядала перша ітерація дизайну — вона покращувала взаємодію із таблицею, але навігація та управління креативом лишалось не зрозумілим:
Тестування із прототипом
Для тестування використовувала Useberry. Цей тул дозволяє створити клікабельний прототип із завдданнями та описами, імпортувавши фігма прототип, та переглядати хітмапи та аналітику по проходженню. Тим не менш, я стараюсь супроводжувати у проходжені завдань на дзвінку, щоб спостерігати за поведінкою та висновками людини в реальному часі. Дуже важливо не пояснювати, не впливати на взаємодію із прототипом. Якщо користувач надто розгубився — в Useberry можна скіпнути завдання.
Висновки із досліджень для створення B2B SaaS платформи
За хітмапами, на початку користувачі натискали скрізь, але не на потрібну кнопку. Потрібно було розробити інтерфейс, який був би вже звичним, та створював би місток між технічно складним функціоналом та звичним процесом роботи у кревній команді.
В процесі досліджень я винесла для себе основні моменти, які потрібні для спрощення інтерфейсу:
- Чіткий фокус уваги (тут і UI рішення такі як чітка ієрархія кольорів та форм, та UX — покрокове флоу)
- Візуалізація. Дизайнери звикли працювати із складними редакторами, де фокус уваги лишається на зображенні.
- Відображення концептуальних моделей усієї креативної команди. Логіка платформи Ренесандро базується на блоках або шарах — топові креативи із фігми розбиваються на шари, та кожен із них можна ітерувати, використовуючи різні моделі та алгоритми, створюючи багато варіантів у кілька кліків. Складність дизайну такої платформи полягала у різних концептуальних моделях у дизайнерів, маркетологів та UAM-ів. Маркетологи та User Aqusition Менеджери бачать креатив цифрами та блоками, як ми і уявляли, а от графічні та моушн дизайнери — комплексно та візуально. Дизайн полягав в об’єнанні цих моделей — візуальна, покрокова робота із шарами.
- Відповідність існуючим тулам. Навігація та логіка додатку мала бути схожою на ті, з якими вже знайомі користувачі — файрфлай, міджорні. Взагалом хороша практика UX-у не вигадувати велосипед, та не навчати користувачів новому там, де це непотрібно. Виключень немає — такі базові речі як створення, видалення, налаштування мають бути там, де користувачі звикли їх бачити.
- Підтвердження дій — протягом усього шляху масштабування платформи дії користувача підверджуються статусами, прогрес барами, підказками.
- Уніфікованість — хоч перформанс команди і виконують різні дії — генерація, локалізація, запуск кампаній, логіка цих дій має бути подібною. Таким чином, згенерувавши зображення, користувач зможе одразу згенерувати і відео, або ж локалізувати креатив, без потреби вивчати нову інформацію або функціонал.
У результаті створила дизайн, який допомагав візуалізувати найскладніший концепт із шарами креативу, мав зрозумілу навігацію та налаштування для кожного шару, та орієнтував на фінальну ціль — створення кретиву за рахунок розташування та простору для елементів.
Дизайн адаптації
Автоматизація потребує не лише UI/UX дизайну. Вона потребує психологічного дизайну, адже перехід до іншого способу, організації роботи викликає перешкоди на рівні людини, її упереджень та переживань. Коли ми запустили продукт із новими клієнтами, все працювало, але команда не хотіла ним користуватись. «Занадто складно», «Буде тільки довше» — казали вже і без того втомлені темпом дизайнери. У відповідь ми з командою розробили геймифікований, поступовий онбординг, який включав челенджі та сесії 1 на 1. Це допомогло боротись з упередженнями — ми допомагаємо комунікувати з АІ, зменшити рутинну роботу та повертаємо в руки дизайнерів та маркетологів креативні задачі та ідеацію.
Дизайн після запуску
На цьому не зупиняюсь — попереду фідбек сесії, аналітика та розвиток продукту як під новинки ринку, так і під потреби компаній, що еволюціонують. Проте, завдяки комплексному підходу до користувачів, їх флоу, технічної логіки вдалось перетворити продукт в Airtable на інтуїтивний, простий в користуванні та вивченні SaaS продукт — Ренесандро.
Буду рада вашим думкам, коментарям сприводу процесу побудови та дизайну SaaS платформ. Цікаво почути з якими челенджами ви стикались, як вирішували їх!
2 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів