Фронтенд, фулстек чи гейм-дизайн — куди піти навчатись у 20 років? Потребую поради!

💡 Усі статті, обговорення, новини про Front-end — в одному місці. Приєднуйтесь до Front-end спільноти!

Мені 20 років, навчаюсь на 3 курсі ІТ-спеціальності. Уже кілька місяців не можу остаточно визначитись, який напрям в IT обрати для подальшого розвитку: фронтенд, фулстек чи гейм-дизайн.

Ці три варіанти мене дійсно захоплюють, і кожен по-своєму цікавий. Але що більше читаю — то більше сумнівів і плутанини. Хочу зробити обдуманий вибір, бо розумію, що зараз найкращий час вкладати сили в розвиток.

Що мене турбує:

Геймдизайн мені дуже близький творчо. Я люблю ігри, мені цікаво придумувати механіки, рівні, сюжет. Але читав багато негативних відгуків: мовляв, у геймдеві знайти першу роботу дуже складно, ринок перенасичений, зарплати нижчі, а конкуренція жорстка. Чи дійсно все так погано? Чи варто пробувати, якщо це реально «горить в душі»?
Фронтенд виглядає більш «прикладним»: швидко можна побачити результат, легше почати з невеликих проєктів. Але також чув, що ринок перенасичений, особливо для джунів. З іншого боку, завжди можна почати з фрілансу чи стажування. Але наскільки це реально? Чи можна вивчитись і знайти першу роботу за 4–6 місяців, якщо я готовий витрачати по 5+ годин щодня на навчання?
Фулстек здається найперспективнішим з точки зору працевлаштування, але ж він охоплює і фронт, і бекенд. Можливо, краще зосередитись спершу на чомусь одному?

Також поки не визначився з технологіями. Знаю, що у фронтенді популярні:

React (кажуть, найбільший попит)

Vue (більш простий для новачків?)

Angular (використовується в корпораціях, але складний для старту)

Який із цих фреймворків варто обрати? Чи має сенс одразу починати з TypeScript?

Мені дуже важливо не просто вчити щось «модне», а розуміти, де реально можна влаштуватись на роботу найближчим часом, і де буде розвиток у довгостроковій перспективі.

Основні питання:

  1. Який напрям краще обрати з точки зору перспектив у 2025 році?
  2. Наскільки реально знайти першу роботу без досвіду у фронтенді чи фулстеку?
  3. Чи має сенс розглядати геймдев, якщо він мені дійсно цікавий, але начебто менш стабільний?
  4. Які фреймворки чи технології обирати новачку?
  5. Який шлях розвитку виглядає найкращим для старту в ІТ саме зараз?

Буду щиро вдячний за будь-які поради, реальні історії з досвіду або просто конструктивну думку. Можливо, хтось був у схожій ситуації буду радий поспілкуватись.

👍ПодобаєтьсяСподобалось0
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Hardware, ai/ml , справжня інженерія, а не ’сурогат с формочками’, поки рівень входу не занадто високий.

На джуна за 4-6 місяців по 5 годин в 2025, коли сенйори не можуть знайти роботу по декілька місяців. Це красиво.

Якщо серйозно, то дивитись різні безкоштовні курси від компаній типу epam university(я не знаю чи працюють вони ще, на доу є розділ «перша робота» чи якось так) і намагаєтесь попасти кудись, і під це і вчитесь. Іншого варіанту зараз не має.

Якщо нічого немає, і хочете щось вчить, то як варіант це пайтон бек+реакт. І дивитись що краще йде, можливо дивитись в бік ML. І так поки кудись не візьмуть. Але навчання та пошук роботи буде явно більше року, а може і двох трьох з 5 годин в день.

Три роки в університеті на ІТ факультеті і задавати такі питання, це багато каже про рівень навчання в Україні. З моєї точки зору починати вкат в ІТ у майже середині 2025- майже без перспектив, без образ, подумай на рахунок чогось іншого, особливо, що стосується менеджменту та продажу.

починати вкат в ІТ у майже середині 2025- майже без перспектив

Чому?
Чим «майже середина» гірше початку 2025-го, наприклад?

Мова йде про теперішні часи, коли людям з багаторічним досвідом туго при пошуку роботи, бо часи складні, куди там джунчикам, які навіть не знають, чого вони хочуть? Я навіть не уявляю як зараз людині знайти першу роботу без досвіду, якщо її не привели за руку по знайомству.

Перспективи вебпрограмування не дуже ясно вимальовуються з подальшим розповсюдженням аі, тому доволі очікувано поява все більшого ’cry baby cry’ у відповідному bubble.

Працюю в вебі, по АІ бачу лише те, що він замінив мені стек оверфлоу та безкінечне гугління, а не мене, працювати стало цікавіше та швидше. Я більше кажу про те, що у бізнесу в цілому бабла стало менше і це відчувається як по найму, так і по проєктам. Джуни зараз не потрібні від слова зовсім, особливо з перспективою, що його виростят, всьому навчать і він відвалиться з часом на ЗП х2. Краще розчехлити кишеню, найняти нормального спеца, який все зробить і отримати результат, ніж нянчитися з малодосвідченою людиною. Я це так бачу в наші часи, можливо я не правий, можливо правий, але найм показує таку картину.

Ну дешёвое мясо любят все. Вкатиться не проблема. Проблема строить карьеру.

Ви говорите про Українське IT чи міжнародне?, я про:(З моєї точки зору починати вкат в ІТ у майже середині 2025- майже без перспектив)

Толя: Папо, а я коли вирасту вивчуся на фулстека чи фронтендщіка. А що луччє — фронтендщік чи фулстек ?
Гриша: Та один %yu

Рекомендую занятся чем-то более созвучным времени — Ardupilot, Mavlink и далее по списку.

BTW Усі дронщіки спочатку тренуються в силах, типу Lift Off, Velocity Drone, і т.д.
А Пентагон має программу підтримки GemeDev дуже давно, власне якщо вам цікаво чому більшість ігор — це симулятори війни, або фактично аналогічні військовим системам, тренажерам та симуляторам — то саме тому. Цим направлено займались і займаються. Навіть знімали документальні фільми де генерали які цим активно займаються видають фрази типу «Наступна фаза — наші хлопці мають залучати їхні навички управління бойовою робототехнікою через джойстики та маніпулятори на практиці».
Усі ігри насправді є одним із найдавніших методів людства із навчання, ігри дорослі вигадували для дітей із конкретними цілями скажімо ухилятися від холодної зброї розвивати кмітливість, або маскуватись на місцевості. І мозок людини інстинктивно сприймає гру та включає механізм навчання.

люди непогано заробляють на тренажерах, які по суті ігри з специфічними контролерами

З досвіду, нажаль не ти обираєш присягу — а присяга обирає тебе.
Спробуй влаштуватись або туди або туди, де піде — там і закріпляйся.
Скажімо мені після декількох спроб, вдалось потрапити в GameDev, та вистачило лише декількох місяців як я опинився вже в іншій компанії в продуктовому відділку, що працював із Java та JNI.
Насправді справа куди як більша в оточуючих людях та підходах до роботи, ніж безпосередньо в типі бізнесу.
Якщо вам шеф контори де ви працює на усіх присилає фінансові звіти де видно, до ваш геймдев С++ відділ не рентабельний, а от Web PHP — рубить бабло лопатою, потім присилає свою 22 річну нову дівчину публічно принизити менеджера твого відділку і він звільняється — то це 100% це не те місце де би ти хотів працювати, хоч там і GameDev.
А в іншій конторі ти в 23 роки неочікуваного для себе починаєш сабмітити патчі із багфіксами в головний код Mozilla сапортити людей по усьому світу, співпрацювати із спеціалістами із JetBrains, отримувати дзвінки навіть із офісу QT з Осло Норвегії і т.д. А також опинитись а атмосфері стартапу. При цьому це не GameDev (хоча і там з’явився GameDev відділок аутсорсовий як не дивно, пиляли якісь ігри для FaceBook та щось робили для PS3 та Xbox).
З іншим досвідом — романтика довго гроші замінити не здатна. Романтика без грошей — діє усе гірше, чим старший ти стаєш.

Геймдизайн мені дуже близький творчо. Я люблю ігри

Власне на відміну від голівудських фільмів змішувати хоббі і роботу не рекомендується. Нічого не заважає в вільний від роботи час робити якісь моди і тд тп. Це зовсім не те, що в продакшені — де ти сидиш 12 годин і в 25 раз переробляєш одне й те ж саме.

Мій шлях у фронтенді починався з чистого JavaScript. Згодом я відкрив для себе jQuery, як і багато хто на той час це був зручний інструмент для спрощення взаємодії з DOM.

Далі я зробив вибір на користь AngularJS на той момент один із найпопулярніших фреймворків.

Десь у 2015 я працював із PHP та Laravel, мені дуже імпонув підхід, чітке розділення, DI, шаблони, сервіси. І коли я почав шукати фреймворк для фронтенду, Angular 2+ став очевидним вибором, який повністю базувався на TypeScript. Відтоді вже майже десять років основна частина моїх проєктів реалізована саме на Angular.

На мою думку, якщо ви добре розумієте базові концепції на кшталт ООП, шаблонів проєктування, принципів DI то Angular буде для вас найбільш зрозумілим фреймворком.

Плюс зараз його нехіло так спростили, додали сигнали, це зараз мейнстрім, більшість інших фреймворків переводять свою реактивщину на них. Викинули модулі, тепер у вас також є підхід одного комопненту, завезли покращений control flow, де у шаблонах ви контролюєте, що і як буде відображатись завзядки @if/else/for. Також є SSR з коробки + додали адекватну гідрацію. Короче, спробуйте, не пожалкуєте :)

Якщо ж вам ближчий функціональний стиль, підхід «один файл один компонент», то мої симпатії тут на боці Vue. Він дуже вдало поєднує в собі філософію AngularJS та React, залишаючись при цьому простим і гнучким.

Щодо React — він беззаперечний лідер ринку, але особисто для мене менш зручний. JSX здається диким після Angular або Vue. Проте, якщо говорити про щось більш цілісне, то рішення на кшталт Next.js набагато більше схожі на повноцінний фреймворк і в них працювати значно приємніше, хоча там вже стільки всього накрутили, з серверними компонентами, екшенами, і тд :D

навчаюсь на 3 курсі ІТ-спеціальності. Уже кілька місяців не можу остаточно визначитись

Університети треба заборонити. Забагато вчать думати, а не діяти.

Треба реально провести аудит, бо більшість універів це ми навчимо вам всього що вам треба і не треба. Бо майже всі люди мають якісь геть інакші уявлення про диплом чим реальність.

: мовляв, у геймдеві знайти першу роботу дуже складно, ринок перенасичений, зарплати нижчі, а конкуренція жорстка. Чи дійсно все так погано?

Це так. Не завжди і не усюди, але «в середньому по лікарні» десь так.

Чи варто пробувати, якщо це реально «горить в душі»?

На це питання зможете відповісти лише ви. Якою кількістю грошей та нервових клітин ви готові пожертвувати заради цього «вогню в душі»?
Майте на увазі, що працювати вам скоріш за все, особливо на перших порах, доведеться не над тими іграми, які вам цікаві, а над тим, за що заплатять. А це може бути не умовний Балдурс Гейт, а якась нудна 3 в ряд.

В будь якому випадку, як тут вже сказали, англійська маст хев в обох випадках.

доведеться не над тими іграми, які вам цікаві, а над тим, за що заплатять

+ хотілось ААА, 3D движки та стати наступником Джона Кармака — а пишеш приймання тестового файлу з Flash гри на насервер, яка промоутить одну відому колу. Щоби потім там лотерею підрахували і дали приз — ще коли.
Виявляється що засновники гейм студій роками коплять гроші, щоби з якогось пристижу там зробити якийсь : Stalker, Metro 2030, World of Tansk, Escape from Tarkov і т.д. та інвестують дуже суттєві гроші зі своїх, на такі проекти. І у перелічениїх просто вдалось стрельнути, тоді як дуже багато хто усе просрав, дехто навіть не отримав продукту взагалі. Якраз зароблені такі гроші були саме такими підрядами.
І не тільки в нас, Майкл Гаррінґтоном та Ґейбом Ньюел робили Half-Life на свої зароблені в Mircosoft, Valve — досі не публічна компанія через це, вони не робили IPO і не залучали сторонніх грошей взагалі. А от Кармак та Ромеро — якраз піддались ворожому поглинненю.

Залізобетонна порада — вивчати Англійську.

в современном мире еще китайская становится актуальной в дополнение

Я цю мантру вже років 30 чую. З того часу нічого не змінилося.

??? Фігасобі нічого. Ну ви напевно сліпо глухонімий тоді. Там якби на днях США з Китаєм ввели проти одни одного тарифи мит в 120%, в 3 роки повномасшабної війни де з обох сторін інструктори та добровольці та різноманітна зброя чи компоненти для її виготовлення і т.д.
Так Китай так само як і США зараз дуже сильна метрополія, а як відомо мову метрополії як то Латина наприклад, чи BASIC англіської, чи російську, німецьку, або діклект путунхуа китайської (це для нас усі китайці, а там більше 120 національностей так само як скажімо є шотландці та північні Ірландці, канадці, австралійці і т.д.) завжди дуже вигідно вивчати — бо вони центри метрополії.

+100500
про 30 лет я не согласен, но лет 10 последние да, заговорили про китайский язык.
но в свете последних событий это становится еще более актуальным и сильно ускорились события.

Тем более, никто не говорит, что его надо первым учить. Английский остается намбер ван.
Но знание китайского ну очень неплохие бонусы будет давать скоро.

с китайским проблема в том, что он сцуко сильно другой. и еще хорошего музыкального слуха требует.

Мда но на деле они учили русский, и Украинский тоже. Ключевая особенность китайцев — они конечно вкалуют так что стахановцы с этого охеревают. Сорян но на западе все чаще вижу — что работают в основном люди старше 45, и наоборот младше 35. Хотя с исключениями. У них там образовалась целая прослойка — поколение ходителей по митингам. Подозреваю последствия развала СССР, когда за белых вкалывают разные эмигранты и иностранцы. Безусловно — сейчас Трамп и придется платить по счетам.

особенно, если учесть, что за стахановца работала бригада, а они таки в одиночку

Також постійно чую такі наброси, але в основному від жителів сусіда зправа, який в мови взагалі не здатний і марить безумними ідеями, що китайська замінить англійську. На жаль, тут є одна проблемка: англійська — скрізь однакова, а в «китайській» тільки письмо більш-менш універсальне, а розмовних варіантів існує під 3 сотні.

Ви можете спробувати усі перераховані напрями — безкоштовна документація на все є.
Далі, помацавши різні сфери, обрати яка вам до смаку спираючись на свої відчуття.

навчаюсь на 3 курсі ІТ-спеціальності

Начебто за 3 роки ви мали вже ознайомитися з базовими нарямами в університеті.

Я пробував багато чого, вивчав і так далі, просто обрав 3 напрями які найбільш цікаві з ними я уже ознайомленний

Підписатись на коментарі