Ласкаво просимо в епоху кіберпанку: коли корпорації диктують етику штучного інтелекту

💡 Усі статті, обговорення, новини про AI — в одному місці. Приєднуйтесь до AI спільноти!

Вступ

Уявіть, що ви експерт із кібербезпеки, якому терміново доручили перевірити вразливості корпоративної інфраструктури. ШІ мав би скоротити дні монотонних перевірок до кількох годин — звучить як мрія, правда? Та чи доводилося вам коли‑небудь отримувати відмову від AI без жодних пояснень і альтернатив? Ситуація здається абсурдною, проте трапляється дедалі частіше.

Нещодавно я зіткнувся саме з таким випадком. Я звернувся до AI‑системи з конкретним аналітичним запитом і почув сухе: «Вибачте, але я не можу у цьому допомогти». На моє запитання «Чому?» система відповіла: «Я не можу надати пояснення для цього», запропонувавши написати електронного листа до компанії‑розробника.

Я — далеко не противник штучного інтелекту. Навпаки, я користуюся ним щодня: пишу матеріали, шукаю джерела, ловлю помилки й навіть готую цей аналіз. Саме через це мене тривожить нова форма влади: коли навіть професіоналам блокують доступ до критично важливих інструментів — і жодного «чому».

1. «Кіберпанк» сьогодні: корпоративний контроль

Дедалі більше наша реальність нагадує кіберпанк‑роман: корпорації витискають держави із ключових сфер, а соціальні мережі вже замінили традиційні медіа як головне джерело інформації. З появою ШІ цей вплив лише посилюється: приватні компанії моделюють громадську думку, обмежують доступ до знань і фактично керують інноваціями.

Конкретні приклади

Ось конкретні приклади, коли великі технологічні компанії вводили обмеження у використанні штучного інтелекту або соціальних мереж без повного розкриття причин:

  • OpenAI: Обмеження доступу до GPT-4 API для аналізу шкідливого коду

У лютому 2024 року OpenAI повідомила про припинення діяльності п’яти державних кібергруп, які намагалися використовувати їхні AI-сервіси для шкідливих кібероперацій. Зокрема, ці групи використовували моделі OpenAI для дослідження компаній, відлагодження коду, створення фішингових кампаній та інших шкідливих дій. OpenAI не надала детальної інформації про технічні обмеження API, які були введені для запобігання таким зловживанням.

📄 Джерело: (OpenAI)

  • OpenAI: Введення верифікації для доступу до розширених можливостей API

У квітні 2025 року OpenAI оголосила, що доступ до розширених можливостей API, таких як GPT-4.1, буде надано лише верифікованим організаціям. Це рішення було прийнято для запобігання небезпечному використанню AI, але компанія не надала повного пояснення щодо критеріїв верифікації та причин обмеження доступу для інших користувачів.

📄 Джерело: (Analytics India Magazine)

  • Meta (Facebook): Автоматична модерація контенту без пояснень

Meta застосовує автоматичну модерацію контенту на платформах Facebook та Instagram, видаляючи пости за ключовими словами без надання користувачам детальних пояснень. Це може призводити до видалення контенту без чітких причин, що викликає занепокоєння щодо прозорості таких дій.

📄 Джерело: Meta’s Community Standards

  • Google: Тимчасове призупинення генерації зображень людей у Gemini

У лютому 2024 року Google тимчасово призупинила функцію генерації зображень людей у своєму AI-сервісі Gemini після хвилі критики. Компанія не надала детальних пояснень щодо причин призупинення або змін у фільтрації контенту.

📄 Джерело: Google тимчасово відмовився від генерування зображень людей у Gemini

Кейс же про те, коли приватна соціальна мережа перетворилася на рупор пропаганди, яку власник цієї мережі просував у власних політичних інтересах навіть в переліку не вказую. Це також приклад численних маніпуляцій з алгоритмами — коли інформація від опонентів системно «приховувалася» або придушувалася, натомість вигідні наративи підсилювались, масштабувались, зокрема через бот-мережі, ймовірно, за сприяння самої компанії-власника.

Деталізувати тут навіть не обов’язково — всі чудово розуміють, про що йдеться.

Ці приклади демонструють, як великі технологічні компанії можуть вводити обмеження або змінювати політики використання своїх сервісів без повного розкриття причин, що викликає занепокоєння щодо прозорості та відповідальності таких дій.

При цьому моделі навчаються на чужих роботах — зокрема тих, що захищені авторським правом — без дозволу чи компенсації. Чому користувач повинен дотримуватися правил, а розробник — ні?

2. Як це б’є по галузях

Така політика має прямі, відчутні наслідки:

  • Кібербезпека: аналітики витрачають години на ручні перевірки, бо AI не «впускає» їх до потрібних даних.
  • Фінанси: системи виявлення шахрайства втрачають точність через обмеження доступу до анонімізованих наборів.
  • Дослідження: вчені, що аналізують дезінформацію, отримують відмови у використанні моделей.
  • Освіта й медицина: AI‑платформи блокують медичні протоколи й навчальні матеріали, гальмуючи розвиток.

Це не гіпотези — це щоденна картина, яка впливає на ефективність цілих індустрій. А що, якщо завтра ваш GitHub Copilot скаже «ні», коли ви пушитимете патч у продакшн?

3. Мій кейс із LinkedIn: алгоритм без обличчя

Після публікації статті про етику AI на LinkedIn охоплення зросло вибухово — лайки, коментарі, шеринг. А вже наступного дня пост зник зі стрічок. Чому? Кнопки «Дізнатися причину» не існує. Лишається створити тикет, чатити з ботом і сподіватися на відповідь людини — не факт, що менше ніж за 48 годин.

Автоматичні блокування та даунґрейди без пояснень стали нормою: Instagram, Twitter, YouTube — алгоритми різні, результат однаковий. Компанії кажуть: «Ми не можемо модерувати вручну мільярди користувачів». Це правда, але ці платформи вже інфраструктура — і суспільство залишається без захисту.

4. Посилений дисбаланс сили

Соцмережі вже перекинули «важіль» на корпорації, а ШІ закріплює та розширює цю перевагу: алгоритм вирішує, що ви бачите й що замовчується. Користувач не має важелів впливу, а прозорість відсутня.

5. Хто відповідальний: держава чи корпорація?

Держави недосконалі, проте підзвітні виборцям. Завдяки суспільному тиску з’явилися GDPR та інші закони. А корпорації? Внутрішні політики створюють самі, орієнтуючись на прибуток. Коли етика стикається з прибутком — зрозуміло, що перемагає.

6. Регуляція: GDPR та CCPA — крок, але не панацея

  • GDPR (ЄС) гарантує право на пояснення та захист даних, проте процес запитів довгий і бюрократичний.
  • CCPA (Каліфорнія) дає схожі права, але працює лише у межах штату.

Закони корисні, та все ж приходять «після». А якщо саме завтра ваш стартап отримає автоматичну відмову в Azure AI через нову, але ще не оголошену політику? ШІ змінює реальність швидше, ніж встигають пера законодавців.

7. Що робити вже сьогодні?

  1. Вимагати прозорості: чіткі правила, пояснювальні звіти, відкритий процес апеляції.
  2. Етичні ради: незалежні експерти з реальними повноваженнями.
  3. Зовнішній аудит: доступ до кодів і логів, а не PR‑презентації.
  4. Глобальні стандарти: жодних «безпечних гаваней» для неетичних практик.
  5. Активний голос суспільства: не лише споживати продукт, а формувати правила гри.
  6. Повний зовнішній контроль інфраструктурних сервісів: корпоративні продукти, що фактично виконують роль суспільної інфраструктури, мають підпадати під незалежний державний і громадський нагляд — так само, як енергомережі чи автошляхи.
  7. Explainable AI&Appeal: запровадити інтерфейси, які показують користувачеві, чому алгоритм ухвалює те чи інше рішення, і дають змогу оскаржити його у два кліки.

Ширші наслідки для суспільства

AI‑системи стали критичною інфраструктурою, як електрика, водопровід чи дороги, — але без відповідальності постачальника. Коли алгоритм блокує доступ або відмовляє в сервісі, ніхто не відшкодовує збитків і не гарантує справедливості. Інформаційні «магістралі» приватні, а наслідки їхніх збоїв — суспільні.

Висновок

ШІ відкриває фантастичні можливості. Але непрозорі корпоративні рішення перетворюють прогрес на контроль.

Хіба це не саме той кіберпанк із книжок — тільки без неонових вогнів, зате з EULA та ліцензійною угодою в один клік, але без жодних гарантій чи пояснень?

👍ПодобаєтьсяСподобалось1
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Дякую всім за коментарі — справді цікаві й змістовні. Вони підштовхнули мене до того, щоб ще глибше і зрозуміліше розкривати цю тему. І водночас підтвердили, що проблема існує, але її усвідомлення у суспільстві поки що доволі фрагментоване.

Ми як суспільство вже починаємо рефлексувати над цим, але навіть у професійному середовищі ще не сформована чітка суспільна думка. І саме тому — варто про це говорити, писати, дискутувати. Бо без широкої розмови не буде й змін.

Цей коментар був видалений автоматично з етичних міркувань

Корпорація може творити все що завгодно до моменту коли це зачепить інтереси держави. І тоді їм досить швидко пояснюють куди їм запхати свою EULA.

нажаль останне десятеріччя не встигають так швидко їх дії регулювати — і це на мій погляд проблема

Можливо, Вам не доводилося працювати з подібними системами, й відповідно, відірвані від реальності очікування.

> Мій кейс із LinkedIn

Я не співробітник LinkedIn, але працював з багатьма схожими системами, й відповім: скор Вашої статті зменшився, от і все. Причини? Так формула ранжування:
— може включати сотні термів включаючи недетерміновану поведінку
— час, це важливий фактор що впливає на лічильники
— щоб визначити причини потрібно довго їх аналізувати
— зважайте, що розробники не мають доступу до персональної інформації
Навіть, той хто кілька років розробляв цю систему тиждень може возитись, щоб зрозуміти якусь помилку в ранжуванні. А опублікувати код також не дуже варіант, бо це прямий шлях зловживання рейтингом + тих, хто буде зловживати значно більше, ніж потенційно тих, кому це взагалі потрібно.

Звичайно, деякі запропоновані Вами речі технічно можна імплементувати — от тільки це буде кошувати помітні гроші, які ніколи не відібються. Та навіть, якщо й зробити, то що Вам це дасть? От приклад:
— буст new_like_score став з 0.9 до 0.1. Чому?
— бо для 10% відбувається declining. Чому?
— бо 0.05 < 0.1, а corr_group стала 0.05. Чому?
— бо 1638 / 32678 ~ 0.05, а звідки 1638?
— бо попередній стан конгруентного генератора 9325
...

Якщо Ви вирішили щось пропонувати в даній, досить складній темі, я рекомендую хоча б ознайомитись з «Recommender Systems: The Textbook» Charu C. Aggarwal, «Mining of Massive Datasets» Jure Leskovec, «Learning to Rank for IR» Tie-Yan

Усі ці аспекти мені добре відомі, але в будь-якому разі дякую за детальний коментар. Проблема якраз і полягає в тому, що ми поступово нормалізуємо роботу автоматизованих систем, які функціонують як «чорні скриньки» — і часто проти інтересів користувача.

І так — ми як суспільство починаємо приймати аргумент корпорацій, мовляв, розробка відкритіших, чесніших і справедливіших механізмів взаємодії з користувачем — це «занадто дорого». І все це — в умовах, коли ці системи перестали бути просто комерційними продуктами, а стали критичною суспільною інфраструктурою.

Ваші уточнення й деталізація — справедливі, я їх поділяю. Але вони не змінюють суті того, що я описав у статті. Я свідомо не заглиблювався в такі деталі — щоб підсвітити саме суть проблеми.

Можливо, справді варто доповнити статтю технічнішими деталями — особливо для таких читачів, як ви, хто добре розуміється на подібних системах і бачить більше, ніж пересічний користувач.

Тобто, незалежно від того, наскільки детально ми опишемо принципи роботи того чи іншого сервісу, сутність проблеми не змінюється: це автоматизована система прийняття рішень, яка може обмежити або повністю позбавити користувача доступу — без пояснень, без діалогу, без відповідальності.

І ця модель вже стала «новою нормою» — позицією корпорацій щодо суспільства: «Ми вам нічого не винні. Ви просто користуєтеся комерційним продуктом.»

Але я й пишу саме про це:
ні, це вже не просто комерційні продукти — це критична інфраструктура, без якої повноцінна участь у суспільному житті сьогодні вже неможлива. І саме тому корпорації повинні забезпечувати користувачам значно вищий рівень відповідальності, захисту та прозорості, ніж зараз.

При цьому сподіватися, що вони самі себе «виправлять» — марно. Жодна компанія добровільно не змінює модель, яка забезпечує їй абсолютний контроль і мінімальні витрати на підтримку користувачів.

Пригадуєте, як з’явився GDPR? Це не ініціатива корпорацій. Це наслідок суспільного тиску через державні інституції, який змусив їх грати за новими правилами.

І як бачимо — гроші на імплементацію знайшлися, попри всі скарги на складність і витрати. Бо коли вимоги чіткі й обов’язкові, виконання знаходить ресурси.

Ще один важливий аспект, який я лише частково зачепив у статті, але який, безумовно, заслуговує на окрему увагу — це те, чому особливо небезпечно маскувати порушення прав користувача тезою «це ж комерційний продукт».

Коли зневага до прав користувача нормалізується під виглядом «економічної доцільності» або «бізнес-моделі», наступний крок — це зловживання. І ми вже починаємо його спостерігати.

Для мене найяскравіший приклад цього — Twitter після придбання його Ілоном Маском. У статті я натякав на це. Під прикриттям аргументу «це моя приватна компанія — роблю, що хочу», Маск почав відверто маніпулювати алгоритмами, застосовувати адресні бани та «shadow bans» до своїх особистих опонентів. Ідеться не про тролів або ботів, а про реальних людей, які просто аргументовано критикували його або викривали його неправду.

Це — відкритий приклад зловживання владою, що базується на вже нормалізованій ідеї: приватний бізнес нікому нічого не винен. І я переконаний, що прихованих прикладів ще більше — і їх буде ще значно більше, якщо ми нічого не будемо робити.

А чому має бути інакше?

Якщо корпорації будуть отримувати все більше влади й впливу, якщо не створюватимуться прозорі механізми зовнішнього контролю, і якщо суспільство й далі «купуватиметься» на зручну тезу про приватну власність та високу вартість етичного ставлення до користувача — то чому їм зупинятись? І де буде межа?

Ніде.
Бо жодної причини зупинятись не буде.

І так — навіть запропоновані в статті рішення не є панацеєю.
Тим більше, що мова йде, зокрема, про зовнішній контроль з боку держави та громадських організацій — а це само по собі теж складне й неоднозначне питання.

Чи ми, як суспільство, повністю довіряємо державі? Ні.
Чи повністю довіряємо громадським організаціям? Також ні.
І ті, й інші можуть помилятися або зловживати своїм становищем.

Але якщо подивитись на класичну інфраструктуру — дороги, електромережі, водопостачання — ситуація там була подібною. Проте саме регулювання, навіть із усіма своїми недоліками, покращило ситуацію. Не ідеально — так. Проблеми виникають і в межах регульованих систем. Але регулювання зробило більше добра, ніж зла.

Бо уявіть, якби сьогодні приватний постачальник електроенергії міг просто сказати: «Ми приватна компанія. Не подобається — купуйте генератор». Це було б неприйнятно.
І лише завдяки законодавчим нормам і споживчому захисту ми маємо базовий рівень безпеки, передбачуваності й справедливості у таких сферах.

Так само має бути і в сфері цифрових продуктів, які стали критичною інфраструктурою для нашого життя. Інакше — користувач назавжди залишиться безправним.

Поки читав усе це, подумав про банки, які зі своїм фін. моніторингом на чолі з НБУ перетворилися з сервісних організацій, що обслуговують, на каральний орган. Банки можуть заморозити всі твої рахунки, розірвати договір без пояснення будь-яких причин, плюс ще й забрати собі 30% всіх грошей за цю «послугу» і все це з прямого схвалення держави (НБУ). Ба більше, тепер з подачі НБУ створюють чорний список таких клієнтів, щоб більше в жодному банку не змогли відкрити рахунок, якщо хоч якийсь банк тебе «відфінмоніторив». А враховуючи, що згідно із законом, хоч скількись великі покупки потрібно здійснювати виключно через банки, то тебе фактично викреслюють із життя — більше ти ніколи не купиш ні авто, ні нерухомість.
Або санкції від держави, які підмінили собою суд. Маячня якась.
Загалом, чим менше держава кудись лізе — тим краще. Залізе в регуляцію AI — нічого доброго з цього не вийде.
Нехай краще компанії самі між собою конкурують і буде як буде. Не все ідеально, але явно краще, ніж якщо туди держава зі своїми регуляціями залізе.

Ви навели справді важливий кейс — це приклад зловживання владою з боку держави. Така проблема дійсно існує.

Власне, те, про що я писав у статті — це лише фрагмент взаємодії в складній системі «суспільство — держава — корпорації». Особисто мене найбільше турбує зростаюча влада корпоративного світу — чому саме, я пояснив у статті.

Це не означає, що державний контроль є ідеальним або завжди справедливим. Абсолютно ні. Але все ж, на глобальному рівні, держави хоча б частково підконтрольні суспільству — через вибори, закони, громадянський тиск. Так, є безліч винятків і складних ситуацій, але системно — держава все ж більше зобов’язана реагувати на громадську думку, ніж приватна корпорація.

Звісно, у кожного може бути свій погляд на те, хто становить більшу загрозу — держави чи корпорації. Але моя стаття була саме про одну конкретну проблему, яку я вважав за важливу підняти зараз.

Не думаю, що має сенс зміщувати фокус у бік аргументів на кшталт: «А є ж ще голод в Африці» — бо це не веде до конструктиву. Проблем у світі багато, і вони не взаємовиключні. Те, що є гірші проблеми, не означає, що не варто говорити про ті, які вже зараз впливають на цифрове середовище, в якому ми живемо щодня.

Я так и не понял, какие предложения? Отдать государству (читай лоббистам разного толка) на откуп регуляцию отрасли? Попахивает (нет, не так: воняет) каким-то левачеством.
Тут всё просто: ещё лет несколько и с возрастанием вычислительных мощностей (ну или как вариант — появлением квантовых компьютеров по доступной цене) и оптимизации алгоритмов эти ваши (точнее, уже наши) LLM можно будет развернуть локально на своей домашней тачке с перманентным дообучением на новых данных в сети.
Кроме того, уже сейчас крупные организации (не государственные структуры, обычные банки, к примеру) имеют LLM, развёрнутую на своих сервисах и никакой OpenAI им не указ в плане ограничений. Просто не юзай общедоступный чатГПТ для анализа корпоративных данных (кстати, данное деяние обычно ещё и запрещено корпоративными полиси), а юзай свой, развёрнутый на мощностях своей конторы — и не будешь зависеть от воли производителя.

Те, що ви описали, сьогодні все ще виглядає радше як фантастика. І я не думаю, що ситуація зміниться так швидко та радикально.

Наведу простий приклад — поштові сервіси. Принцип взаємодії між користувачем і такими системами — саме той, про який я писав: «чорна скринька» і автоматична модерація. До того ж, усе це позиціонується як комерційні продукти — тобто з боку провайдерів жодних зобов’язань перед користувачем, за винятком формальних правил користування.

Gmail, Yahoo, Outlook, ProtonMail — усі працюють за дуже схожими принципами. Якщо ваш акаунт зламано, заблоковано, або щось пішло не так — у більшості випадків немає ні прозорої підтримки, ні відповідальної особи, ні чіткої процедури відновлення. Максимум — автоматична відповідь або розмиті рекомендації.

Це вже десятки років як нормалізована модель.
І навіть теоретична можливість «підняти поштовий сервер у себе вдома» нічого не змінила. Вона технічно існує — але не стала реальною альтернативою для масового користувача.

Так само, на мою думку, буде й із ШІ.
Наявність альтернатив, доступ до open-source, кастомні локальні інстанси — усе це добре й потрібно. Але без системного регулювання, модель «все вирішить ринок» не працює в умовах, коли вибір формальний, а в реальності — існує 2–3 домінуючі гравці з неконтрольованою владою над інфраструктурою.

Щодо рекомендацій — вони у статті теж є. Але це не той випадок, коли можна дати якийсь простий рецепт на кшталт: «зроби раз-два-три, і проблема зникне».

Одна з порад — на індивідуальному рівні усвідомити, що те, як сьогодні функціонують великі цифрові продукти корпорацій — це не нормально, і що наші права системно порушуються.

Але чи може одна людина змусити Google змінити правила? Ні, це нереалістично.
Спочатку має сформуватися суспільне усвідомлення, потім — суспільний запит, а далі — тиск на державні інституції через громадські організації, пресу, відкриті дискусії.
Так свого часу й з’явилося GDPR — не тому, що корпорації захотіли регулювання, а тому, що на них натиснуло суспільство через державу.

Тобто «як це виправити» я і описав у статті, просто не в форматі миттєвого рішення. У цій темі не існує універсального рецепту, який ви або я можемо застосувати і негайно змінити ситуацію — як у стилі поради «чистити зуби, щоб не було карієсу».

Що реально можна зробити на індивідуальному рівні —
це змінити своє ставлення, не закривати очі на порушення, не ігнорувати тривожні сигнали, і поширювати розуміння цієї проблеми серед інших.

А далі — впливати як частина суспільства на створення механізмів контролю, прозорості, балансу. Зокрема — через такі статті, які пояснюють суть проблеми та дають поштовх до діалогу.

Про що цей плач? про те що жахливі корпорації за просто так не створили саме потрібний вам інструмент і так щоб «все було і ничого за це не було»?
така собі ідея

Вибачте, але те, що ви написали, звучить приблизно так, якби хтось сказав: «А чого це малі народи СРСР скаржилися? Радянський Союз просто не створив їм зручного інструменту, щоб усе було в них — і нічого за це не було? Треба було самим».

Світ не влаштований так, щоб справедливість і рівні права були гарантовані всім автоматично. Навпаки — він часто нерівний і несправедливий. Сьогодні ми бачимо, як великі корпорації не лише вже сильніші за звичайну людину, а й продовжують зміцнювати свою позицію. Баланс сил зміщується настільки, що навіть суспільства й держави не завжди спроможні регулювати їхню діяльність.

Але повинні.
Саме про це — моя стаття.

А що, якщо завтра ваш GitHub Copilot скаже «ні», коли ви пушитимете патч у продакшн?

А нічого що ще рік-два тому ти так і працювали =) ?

Але якщо серйозно, то мені видається все що описано в пункті 2 доволі логічним. Бо де гарантії того що АІ видача це не булшіт? Тому в багатьох сферах обмеження використання АІ є дуже резонним, як на мене.

Ви описуєте цілком реальну проблему — недосконалість ШІ. Але, на мою думку, це дещо інша тема, ніж та, про яку йдеться у статті.

Так, недосконалість ШІ, помилки, нерелевантні відповіді або «марення» через недостатню або нерепрезентативну тренувальну вибірку — це технічні обмеження. Вони справді ускладнюють застосування ШІ в багатьох сферах, але, з часом, їх, швидше за все, буде подолано.

Я ж у статті писав про свідоме маніпулювання — коли приватні корпоративні структури цілеспрямовано впливають на поведінку ШІ. Коли певна інформація навмисно приховується, блокується або спотворюється. І це вже не технічний, а соціально-політичний виклик — бо наразі жодним чином не регулюється, не контролюється і не є публічно підзвітним.

Корпорації можуть ухвалювати такі рішення одноосібно й кулуарно, без будь-яких механізмів апеляції. І суспільство, і держава не мають на це жодного впливу.

Подобається нам це чи ні — але роль ШІ у нашому житті лише зростатиме. Він стане такою ж критичною суспільною інфраструктурою, якою вже є соціальні мережі, поштові сервіси чи картографічні системи. Проте, попри свою роль, ця інфраструктура юридично все ще є приватною власністю.

Ми вже бачимо наслідки: користувача можуть позбавити доступу до сервісу без пояснення причин, без права на апеляцію — просто тому, що це «приватна платформа». І якщо така логіка перекочує у сферу ШІ, ми отримаємо аналогічну ситуацію, але на глибшому рівні.

Уявіть собі, що енергетична компанія відключає електрику мільйонам людей без пояснень — а на звернення відповідає: «Ми — приватна компанія. Ми нікому нічого не винні. Не подобається? Купуйте генератор».

Це саме та модель, до якої ми вже близькі. І саме про це — моя стаття.

Звичайно, можна відповісти у дусі: «Ринок усе вирішить. Якщо корпорації будуть поводитися неетично — користувачі просто підуть до конкурентів, і компанія втратить прибуток».

Але в реальному світі це так не працює. Саме тому й виникають спроби регуляції.

Не працює — бо занадто часто трапляються ситуації, коли корпоративні сервіси не просто стають частиною суспільної інфраструктури, а й фактично перетворюються на монополії. І користувачеві вже нікуди йти.

Саме в таких умовах і проявляється найбільший ризик: корпоративна поведінка стає агресивною і небезпечною, бо втрата користувача вже не виглядає критичною. Якщо вибору немає — то й мотивація дбати про прозорість, етику чи навіть елементарну ввічливість падає.

Звідси й приклад із постачальником електроенергії. Це може бути приватна структура, і часто — монополіст. У багатьох регіонах ви не можете просто обрати іншу енергетичну компанію. А якщо й можете — то вибір номінальний.

І саме тому в таких галузях потрібне регулювання. Саме тому потрібна відповідальність. Бо якщо штучний інтелект справді стає критичною частиною інфраструктури — значить, ми не можемо дозволити, щоб доступ до нього визначався корпоративною волею без жодної підзвітності.

Ті самі постачальники електроенергії — навіть якщо вони є приватними компаніями — все одно жорстко регулюються на рівні держави. І права споживача в цьому контексті добре захищені. Це так звана «класична» інфраструктура, і для неї вже існують зрозумілі механізми: як повинна працювати, хто за що відповідає, як оскаржити дії постачальника, і т.п.

А от із цифровою інфраструктурою нового покоління, яка часто належить приватним технологічним компаніям, — усе зовсім інакше. Регуляції або не існують, або тільки починають з’являтися, і при цьому вони катастрофічно відстають від темпів розвитку та масштабування самих цифрових сервісів.

Наприклад — чи існують сьогодні чіткі регуляції щодо обов’язкового забезпечення доступу до електронної пошти, яку обслуговує приватна компанія? Чи є норми, які зобов’язують провайдера надати людині підтримку у відновленні втраченого доступу до акаунту, залучити реальну людину до вирішення складного кейсу?

Майже ні. А між тим, електронна пошта стала для мільйонів людей точкою входу до всіх інших цифрових сервісів — включно з банками, держпослугами, контрактами, ідентифікацією особи тощо. Втрата доступу до такої пошти — це вже ризик системного виключення людини з цифрового життя, і, відповідно, з частини її реального життя теж.

І саме тому нам уже сьогодні потрібен новий підхід до регуляції цифрової інфраструктури, навіть якщо вона створена й підтримується приватними гравцями. Бо за масштабом впливу вона давно перейшла межу «просто продукту» і стала частиною критичної суспільної екосистеми.

У нас-то киберпанк, только не из-за ИИ, а из-за разрыва между уровнем технологий и средним уровнем жизни, а так же из-за упадка нравов

Це і е класична коротка формула кіберпанку — high tech, low live. + Корпорації які стають більш могутні за державні установи. Не думаєте що схоже на час в якому ми знаходимось? ШІ тут остання крапля яка може остаточно нас занурити в той самий кіберпанк

Я ж написал — думаю. Ещё пару лет назад так думал

Підписатись на коментарі