Час повернути контроль над фактами про себе

Роки поспіль великі онлайн-платформи збирали факти про нас — що ми шукаємо, що купуємо, що нас цікавить. Але кому це дало реальну користь? Найчастіше — лише рекламодавцям.

А як же ми, користувачі?

Уявімо інше майбутнє: не ти шукаєш інформацію — а твій AI-помічник вже знає тебе і підказує те, що справді потрібно. Без нав’язливої реклами. Без випадкових порад з форумів. Але для цього він має знати факти про тебе — правдиві, актуальні, погоджені.

Це те, до чого ми прагнемо в проєкті OpenProfile.AI.

Ми хочемо створити відкритий стандарт, який дозволяє:

  • Збирати особисті факти з різних джерел (Amazon, Facebook, Google тощо) у стандартизованому вигляді.
  • Давати користувачу повний контроль: які факти залишити, які видалити, а які — дозволити використовувати AI-додаткам.
  • Визначати термін дії факту, категорії, правила обробки персональних даних (PII), вимоги щодо зберігання (data residency) та інше.

Це можливо завдяки концепції Fact Pods — ізольованих модулів, які надають факти про користувача через уніфікований API. А SuperApp або AI-помічник — лише запитує дані, які дозволені саме вам.

Ми на дуже ранньому етапі. Зараз ми обговорюємо формат фактів, протокол обміну, сценарії використання. Можливо, подібні стандарти вже існують — будемо вдячні за будь-яку інформацію чи думку.

Якщо вам близька ця ідея — приєднуйтесь до обговорення на GitHub.

Настав час повернути свої факти собі.

👍ПодобаєтьсяСподобалось0
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Вот вам кейс з е-комерс, який досі ніхто не може зараз нормально вирішити, — наприклад я підбираю собі ноутбук, на різних майданчиках я залишаю цифровий слід по якому мені потім таргетує реклама. І коли я придбав ноут ця реклама мені показується ще довгий час- бо рекламні системи не знають що я вже придбав, та мені не потрібно всі ці ’спеціальні пропозиції ’ Якщо ваша апішка буде надавати інформацію про покупця -це буде бімба

твій AI-помічник вже знає тебе і підказує те, що справді потрібно

звідки він знає мене?
так чи інакше — від мене...
але якщо ці знання є в мене, нахіба мені АІ-помічник ?

тут можна зауважити, що помічник може допомагати мені працювати з моїм досвідом — сортувати, узагальнювати і т.д.

і знову ж таки — звідки він дізнається, які в мене критерії сортування інформації в моменті... зараз...?

знову треба це йому якось повідомити...
а чи не простіше самому подумати за цей час?

а чи не простіше самому подумати за цей час?

Це корисно для мозку, а ШІ хоче, щоб ви не думали:
https://aboutdifferentthings.com/pro-shtuchnyi-intelekt/

якщо це не людина хоче, тоді — так як desire у філософії можуть розглядати як прояв the highest state of human nature, то хтось схоже вже наділив ШІ людськими рисами right now)

Є питання :)
— навіщо великим компаніям по типу гугла, фейсбуку і т.д. шерити свої FactPods про їх користувачів? Вся їхня бізнес модель в тому, що цього нема в конкурентів. В них є навіть така інфа, яку ви про себе не усвідомлюєте. Да в тому ж chatGPT можете запитати «Напиши риси мого характера як позитивні так і негативні, які ти про мене знаєш, але думаєш що я їх не усвідомлюю» і побачите трішки інфи :)

Мені здається щось подібне вже було, але заглохло. Здається OAuth технологія називається :) Якщо подивитись історію як воно починалось і що ми маємо зараз, то все стає зрозуміло)

Дякую за коментар. На мою думку, довіра до ШІ стрімко зростатиме. Вже за кілька років, Ви помітите, що користуєтеся ШІ частіше ніж Гуглом. Я це вже помітив.

Дуже скоро великі компанії по типу OpenAI, X, Google, Facebook почнуть просувати свої Super App — додатки які загрегують в собі купу інших.

Життя міняється. Зміняться і правила гри. Ви не будете гуглити, не будете ходити по сайтах. Замість того, Ви запитаєте у ШІ помічника або Super App — дай мені свіжі новини, стисло.

Це призведе до того, що контекстна реклама на яку всі моляться — втратить сенс. Ви не будете ходити по сайтах, не будете її бачити.

Як бізнесу вижити? Як Zara Впм підсуне нову колекцію? Їм доведеться потоваришувати з вашим ШІ! Інакше вони лишаться поза грою.

Уявіть собі середньо статистичну Аню. Зранку, за чашкою кави вона запитає у ШІ — «що нового в світі моди»? І ШІ (чи Super App) їй не просто згенерує «лєнту» з новинками, але (і це головне) згенерує замість моделей зображення Ані в новій сукні від Zara (в комбінації з тими аксесуарами Zara які в Ані вже є).

Якщо коротко:
— маленькі компанії створять Facts Pod бо це нові ринки збуту
— великі, щоб дати приклад та збільшити довіру до себе від клристувачів, щоб ті — обрали саме їх Super Duper App

Це, звичайно моє бачення майбутнього та моя думка...

На мою думку у Вас дуже наївне бачення цього процесу.
Як на вашу думку, чи є зараз супер апп?
Чи є різниця між супер апами в Китаї і в іншому світі? Чому?
Чого були антимонопольні справи проти Інтернет Експлорера і Хрому?
Чому Гуглу, наприклад, потрібно віддавати свої дані, щоб люди користувались ЧатЖПТ, чи Грок, якщо у них є Джемінай і вони усіма силами будуть робити так, щоб користувачі були на їхній платформі?
Як відкрита передача даних, що є товаром, збільшить їхню конкурентну перевагу?

Подивіться зараз на інтернет провайдерів, і я не про місцевих типу УкрТелекому чи Волі, я про найбільших світових.
Що заставило їх перестати брати гроші за пересилку трафіку по своїх мережах? Чому і коли це сталося? Це ж була велика частина доходу в свій час. Чому не обмінюються даними зараз фейсбук і гугл?

Також про роботу «відкритих» протоколів і старндартів.
Ознайомтесь з історією стандартів для документів. Як Майкрософт поборов ці відкриті протоколи? Як Ви вважаєте, чи будуть найбільші компанії робити подібні речі для того щоб залишити свою частку на ринку?

Якщо заглибитись в історію і подивитись як з*являлись нові технології і як поширювались, то все буде зрозуміло.
Подивіться як з*являлись залізні дороги, телефон. Як з*являлись парові двигуни, а потім і двигуни внутрішнього згорання. Як з*явився і поширився електричний струм, комп*ютер і інтернет.

Я не кажу що подібний протокол не потрібний взагалі, просто я не розумію за чий рахунок це все буде і як можна вплинути на компанії застосовувати цей протокол
Мотивація може бути як в прикладі з Інтернет провайдерами, так і така як в ситуації з інтернет експлорером. Але коли дійде до діла, то можливо створяться не ФактПоди в вашому розумінні, а буде універсальна мова для спілкування між ШІ. Чи може факт поди будуть в вигляді навченої моделі

Навіщо взагалі факт поди, якщо легше навчити ШІ працювати з 3д моделями і Зара просто буде закидувати зд моделі свого одягу? Факт под, як для мене — це тільки для переносу данних від одного ШІ провайдера до іншого, більше я не бачу сенсу. Бо зараз той же гугл, фейсбук купляють інформацію про користувачів у інших компаній, як наприклад телекомів, або банківських установ.

Навіщо створювати окремий протокол, якщо, наприклад, гугл може зробити протокол який краще для його імплементації і вимагати у тої же Зари щоб вона дані давала в цьому форматі і ще платила гроші за те, що їх товар буде продаватись через Джемінай?

Я б хотів, щоб Ви відповіли собі на питання, чому цей протокол не повинен повторити історію DNT(Do Not Track) хедера?
Бо питання навіщо це компаніям основне. І без відповіді на це питання вся робота може бути марною. Під час конкурентної боротьби, конкуренти дуже часто роблять не те що не гарно для всіх, а те що погано для конкурентів. Так вони і виграють.

Це навіть я ще не запитав про маркетинг цього протоколу, регуляції з боку законодавства, в якій юрисдикції буде хед офіс, як буде побудована взаємодія між різними юрисдикціями. Типові бізнес питання, а не технічні. В мережі багато чудових технічних рішень, які покрилися пилом і померли, бо з точки зору бізнесу їх не розвивали.

Я задаю ці питання щоб Ви знайшли недоліки в своїй ідеї і якщо змогли, то виправили їх.
Це як пентест :)

На мою думку у Вас дуже наївне бачення цього процесу.

не сперечаюся. Саме тому дякую за розгорнутий коментар — він додав нових напрямків до ресерча.

Факт под, як для мене — це тільки для переносу данних від одного ШІ провайдера до іншого, більше я не бачу сенсу.

саме так. Ця комунікація якось має бути описана, стандартизована, як schema.org.

Доєднуйтеся до ресерча :) Разом цікавіше.

Доречі, не знав я про сайт схем і поліз до чатуЖПТ:

Сайт schema.org — це спільний проєкт великих пошукових систем, який визначає стандартизовані схеми розмітки (відомі як «structured data») для вебсторінок.
Схеми — це структуровані набори даних (vocabularies), які описують об’єкти на сторінках: товари, події, рецепти, фільми, профілі компаній тощо.
Це стандарти для додаткової розмітки HTML, яка дозволяє пошуковим системам краще розуміти зміст сторінки.

Саме так. OpenProfile.AI — це ідея створити таку ж саму схему, тільки для Facts Pod. Є ще проект Solid Project. Він був створений вже давно але не пішов (через ті причини, які Ви описували)

One Ring to rule them all,
One Ring to find them,
One Ring to bring them all
And in the Darkness bind them.
—-
удачи

“Even the smallest person can change the course of the future.”
— Galadriel

«Вот зачем ты сказал і глаза куда-то увел?!»
— Кернес

а серьезней, данные о пользователях очень ценный капитал компаний, для того чтобы какому нить стартапу разрешили их(почти) бесконтрольно собирать и тем более модифицировать. Тут бы провалидировать на уровне бизнеса как работать с этими проблемами, прежде чем над АПИ задумываться.

Не буде стартапу. Суть ідеї в тому, щоб розробити протокол (набір ендпоінтів, схему, як schema.org) щоб кожна компанія могла цей протокол імплементувати та зробити на своєму боці «Facts Pod».

По суті, дійсно АПІ ендпоінт, який би вертав факти про користувача. Користувач сам би вирішив, кому ті дані пошарити.

Я б, пошарив ChatGPT. Але спершу, подивився, що там зібрано і обрав релевантні.

Тобто ніякого стартапу немає. Мова про протокол.

Навіщо компаніям робити Fact Pod, це інше питання.

Повторюсь, имха данные о пользователях — ценные активы компаний, которыми он делиться не любят в любом виде. Считаешь иначе — оке, пробуй, вдруг получится

Технічних ресурсів для цього знадобиться досить-таки багато, але в цілому ідея цікава. Не впевнений що в тому вигляді, що ви собі уявляєте, але когось з грошових мішків це може зацікавити. Звичайно в тому випадку, якщо ви дійсно розумієте що ви робите)

Дякую за щиру відповідь. Етичні Міркування є частиною дослідження питання.

Які Ви бачите в ризики? Було б корисно дізнатися Вашу думку.

Рік тому, база клристувачів провайдера Komitex (яким я користуюся) витікала в інтернет. Раніше, був витік у Приват Банка... Хто знає де мої дані зараз і хто і що з ними робить. Я не знаю що про мене зібрав Гугл чи Фейсбук... А насправді хотів би знати... І мати змогу сказати — «видаліть цей факт, він не актуальний!»

Чи користуєтеся Ви CtatGPT? Я — так. Мені подобається те, що з усіх наших розмов тримається частина контексту. Він знає, що я працюю в IT. Чим цікавлюся. І це робить його поради якісніше... Я видалив Chrom з «основного екрану» мобільного телефону. Тепер там ChatGPT :) За такими додатками майбутнє. Все частіше і частіше зявляються новини про Super App. Вангую, що за 5 років на Вашему смартфоні не буде і половини додатків які Ви маєте зараз. Календар, нотатник, браузер, соц мережі, месенжери — все це замінить якийсь Super App.

а твій AI-помічник вже знає тебе і підказує те, що справді потрібно

Так гугл/фейсбук це саме і роблять, а саме намагаючись показати тобі те, що тобі потрібно. Що рекламодавцям, що фейсбуку, немає смислу показувати нерелевантну рекламу, вони обоє в погоні за конверсією.

Так, все вірно. Проте AI помічник обмежений тими знаннями які в нього є. Ідея в тому, щоб ті знання розширити.

Amazon знає про мої покупки. Zara про одяг. Cofelab про каву яку я люблю. Факти про мене розкидані по всьому інтернету.

Якби кожен з тих сайтів мав Facts Pod, який я міг би додати до AI помічника — пазл би склався :)

пазл би склався

я не хочу щоб він складався, мене нудить від того всього лайна. Я б заплатив за продукт який забезпечив би мені максимальну приватність.

Розумію Вас. Я теж втомився від того, що все збирається десь, без згоди і без контролю.

Але хіба не в цьому і є суть приватності — коли ти сам вирішуєш, що зберігати, що видалити, а що — нікому не показувати?

Може, прозорість — це не протилежність приватності, а її необхідна умова?

Але реклама завжди нерелевантна. Наприклад мені треба дриль, я йду і купляю її на розетці. Але півроку Гугл буде мене довбати рекламою всіх можливих дрелей, замість того щоб показати наприклад рекламу свердел для вже купленого дриля. Амазон взагалі про мене знає досить абстрактно, бо купляю я на ньому унікальні речі в унікальних ситуаціях. Так що ШІ гірше тут явно не зробить.
Може б реклама так не дратувала, якщо була б хоча б іноді релевантною.

Саме так. А якби Rozetka мала б Facts Pod, де я б міг пошарити з ШІ чи Super App інформацію про те, що дріл вже куплений — я б не бачив вже дрилі в контекстих оголошеннях.

Fact Pod це не тільки про те, щоб шарити факти, а ще й про те, щоб бачити що про мене зібрано (я міг би мати на то право теоритично); відмічати факти які вже не релевантні...

Насправді ідея Facts Pod мені виглядає цікаво та на часі. Особливо зараз, коли корпорації зацікавлені в позробці Super App... Якийсь такий стандарт має бути... Я здивований що про це ніхто не говорить (може я просто не туди дивлюся)...

Існує SolidProject. Його придумав один з праотців www... Він навпаки про те, щоб мати один єдиний Facts Pod куди всі сервіси писали б дані... Проте ця ідея не прижилася... Ідея мати Facts Pod per Service меньш категорична в могла б прижитися...

Як вважаєте?

В продовження теми, щойно Etsy прислав лист: «Personalized red leather laptop case for MacBook Air 13, 15 inch»

А у мене немає MacBook :)

Щодо етичних міркувань: яким би був той лист (і чи був би він взагалі) якби Etsy знав (з Facts Pod з інших сайтів), що я маю HP Laptop, механічну клавіатуру, що у мене вже є сумка для ноутбука і я мінімаліст...

Etsy прислав лист: Personalized red leather laptop case for MacBook.
А у мене немає MacBook.. маю HP Laptop

а може той Etsy натякає на — поміняти ноут на інший для якого будуть актуальні ті аксесуари)

Тобто тобі треба була дриль і тобі гугл пхав рекламу всіх можливих дрилей. В чому тут не релевантність? В тому що вчасно не викупив що ти вже купив? Ну тут важко викупити.

Не знаю як це в гуглі, но в інстаграмі достатньо сказати що тобі цей топік не цікавий і він перестане тобі його пхати, переключиться на інші топіки більш-менше релевантні.

Ну тут важко викупити.

в тому і суть. А ще в тому, що в майбутньому ми будемо менше гуглити, менше ходити по маркетплейсах, а більше питати ШІ.

будемо менше гуглити, менше ходити по маркетплейсах, а більше питати ШІ

це краще, чи гірше?

(без розгляду окремого в цьому випадку питання телеметрії)

Це простіше та швидше

Підписатись на коментарі