Трохи дьогтю в бочці з медом

💡 Усі статті, обговорення, новини про HR — в одному місці. Приєднуйтесь до HR спільноти!

Автор статті

Добрий день, шановне IT-спільнота України. Ця стаття буде особливо корисною: Source manager, Recruiter, HR (D/BP/PP), Employer Brand (Lead/Head), Business Owners.

Спершу я хочу зазначити, що метою цієї статті є зовсім не привернення уваги до моєї особи, не бажання отримати схвалення, підтримку чи розуміння, а виключно бажання привернути увагу до проблеми, яка однозначно має місце, з надією, що цей висновок змусить замислитися хоча б деяких представників деяких компаній. У зв’язку з цим матеріал передано редакції DOU на умовах повної анонімності та з моїм дозволом опублікувати його від імені DOU, з повними правами на будь-яке використання цієї статті, що я сподіваюсь, і буде зроблено.

Перш ніж перейти до очевидної проблеми, з якою я зіткнувся на шляху здобуття досвіду в пошуку роботи в сфері IT, я хочу коротко занурити читачів у контекст, аби масштаб проблеми набув потрібних фарб.

Я — Head of Marketing в українському підрозділі компанії, яка входить до списку Fortune Global 500.

На позиції Head я працюю 5 років, загальний досвід у маркетингу — 8 років (product brand + company brand + employer brand).

Якщо дуже коротко, основні напрями моєї роботи:

Company brand strategy external + communication (Europe)

Product brand strategy + implementation (Ukraine)

Employer brand strategy external/internal + communication (Ukraine + Europe)

Список задач, які стояли переді мною за останні 8 років, більш ніж вражаючий, і простіше перелічити те, з чим я не стикався, ніж навпаки.

Чому IT? Початок подорожі

Маючи досить непоганий нетворк у сфері IT, я не раз чув від багатьох її представників, що варто спробувати змінити вид діяльності й долучитися до великого, адже, з їхніх слів, враховуючи мій бекграунд і досвід, усі двері попереду відкриватимуться легко. Я довго відкладав це рішення, але у зв’язку з певними змінами у моєму житті я все ж вирішив випробувати на власному досвіді, як це — бути причетним до досить привілейованого шару трудових кадрів. Мій шлях почався з січня 2025 року.

Позиції, на які я претендував: Employer brand team lead, Head of Brand, Head of employer brand, Head of Marketing.

Для пошуку вакансій я використовував Djinni, LinkedIn.

Моя конверсія:

27 відгуків

26 відповідей

20 співбесід з source/recruiter

5 співбесід з HRD/CEO/Head of Brand/Head of Marketing

4 офери

Щось тут не так!

Якщо подумати, то, мабуть, 15% оферів на 27 відгуків — досить непогана статистика. Проте моя життєва школа маркетингу навчає, що іноді варто сконцентруватися на тому, що не вдалося, аніж на success story. Помилки вижившого нам точно не варто робити! Нам потрібно розібратися в тому, що насправді відбувається, а насправді відбувається одне з двох: або відсутність необхідних компетенцій сорсерів і рекрутерів, або неправильно вибудуваний процес підбору персоналу... Хоча, можливо, має місце і те, й інше.

Що впадає в око насамперед, коли дивишся на мою воронку?

Як так вийшло, що після 5 співбесід на рівні HRD/CEO/Head of Brand/Head of Marketing у мене 4 офери (80%), а конверсія на 2 рівні вище — тобто від первинної відповіді на резюме з уточнюючими питаннями і співбесіди з source/recruiter до людей, які приймають рішення — 5 з 26 (19%)?

Можливі два варіанти:

Рекрутери й сорсери прекрасно знають, яким має бути маркетинг і як він має розвиватися в конкретній компанії, і вони на 100% точно впевнені в тому, хто саме їм потрібен, і тому я був відсіяний одразу з певних об’єктивних причин, чим, шановні колеги, заощадили час своїм керівникам.

Рекрутери й сорсери погано орієнтуються в тому, що таке стратегія, побудова бренду, та й маркетинг загалом, і отримавши нову інформацію та інший погляд під іншим кутом, який не збігається з наперед прописаними шаблонами, вирішили, що кандидат не підходить з певних «об’єктивних причин».

Обрати один з цих двох варіантів я запропоную читачеві після того, як я перелічу ці самі об’єктивні причини, і ми їх розберемо.

Нагадаю, я подавався на Employer brand team lead, Head of Brand, Head of employer brand, Head of Marketing.

Трохи статистики

26 відповідей — 20 співбесід з source/recruiter (6 відмов)

a) У вас немає або недостатньо досвіду в користуванні Figma, Canva, Photoshop, Premier Pro, DaVinci etc. — 6 відмов

20 співбесід з source/recruiter — 5 співбесід з HRD/CEO/Head of Brand/Head of Marketing (15 відмов). Тут трохи складніше, бо, на жаль, не всі потенційні роботодавці дали фідбек, чому мені відмовлено, тому я роблю висновки, виходячи з того, чим саме деякі представники були максимально стурбовані під час інтерв’ю (може бути кілька причин на одного роботодавця, тому загальна кількість не збігається):

a) У вас немає або недостатньо досвіду в користуванні Figma, Canva, Photoshop, Premier Pro, DaVinci etc. — 9 відмов

b) У вас немає або недостатньо досвіду безпосередньо в налаштуванні реклами в кабінеті FB — 2 відмови

c) У вас немає або недостатньо практичного досвіду в media buying у конкретній вертикалі — 4 відмови

d) У вас немає досвіду пошуку лідерів думок у конкретній сфері — 2 відмови

e) У вас немає досвіду роботи з конкретною ЦА (IGaming, GameDev, Crypto etc.) — 5 відмов

f) І моє улюблене: у вас немає досвіду роботи в IT — 13 відмов

Гадаю, багато з тих, хто дочитав до цього місця, побачили досить стандартні й об’єктивні причини відмов.

А тепер давайте розберемо їх уважно в розрізі позицій, на які я проходив співбесіди: Employer brand team lead, Head of Brand, Head of employer brand, Head of Marketing

Про вакансії

Абсолютно в кожній вакансії, на яку я відгукнувся, майже завжди першим пунктом ішло щось на кшталт:

Розробка стратегії бренду роботодавця / продукту / компанії

Оцінка ЦА (клієнтів / наявних співробітників / потенційних співробітників) Одразу впадає в око, що пункти ці 100% мають бути в іншому порядку

Розробка комунікаційної стратегії, створення Tone of Voice + EVP

Після цього зазвичай йдуть варіації на тему, як і через які канали та якими інструментами це реалізовувати, на думку того, хто писав вакансію.

Крім того, 95% роботодавців вказали, що в них або є своя команда (дизайнери, таргетологи, байєри тощо), або є «необмежений бюджет на втілення найсміливіших ідей»

І ось нарешті ми переходимо до найцікавішого...

З 15 представників роботодавця, які мені відмовили, лише 4 змогли дати мені конкретну осмислену відповідь, навіщо їх компанії потрібна стратегія бренду і маркетинг загалом (покращення фінансових показників). Можливо, я когось засмучу, зламавши уявлення про ідеальний світ, але єдина мета будь-якого маркетингу — це генерація додаткового прибутку (або шляхом збільшення маржі, або шляхом економії на костах). Будь-яка активність, яка робиться у відриві від цілісної стратегії, спрямованої на прибуток — може бути названа як завгодно, але, на жаль, точно не маркетингом. Проте, я все ж роблю знижку на те, що рекрутер або сорсер може не усвідомлювати або не до кінця розуміти подібні концепції, і це в межах норми.

АЛЕ...

11 з 15 представників роботодавця мені говорили, що розвиток бренду потрібен для того, щоб: Створити сторінку в інстаграм, зробити і залити контент у тікток, покращити нашу представленість у LinkedIn, провести незабутній offline event, згенерувати надзвичайно-креативний eye-catching контент у Canva, Figma, організувати закупівлю трафіку і зменшити вартість за клік.

І ЦЕ ВЖЕ ДУЖЕ ДАЛЕКО ВІД НОРМИ!

Представники компанії банально плутали причину і наслідок. Інструменти для досягнення цілей стратегії, якими є все вищеперелічене, в їхній інтерпретації маркетингу і стратегії ставали самою ціллю.

На питання на кшталт: «а навіщо, на вашу думку, потрібно саме це? Чому саме тікток? А ви впевнені в тому, що ваш посил до клієнта/співробітника має бути саме таким? А чи проводили ви дослідження? На які дані ви спираєтесь, бажаючи використати конкретний канал комунікації? У вас є брендбук, якому ви слідуєте?»... Зазвичай слідувала затяжна пауза, а після фраза з загальним контекстом «ну так же всі роблять».

Повторюсь ще раз, але запуск компанії в інсті, тікток, FB, проведення офлайн івенту, створення гарної презентації для співробітників і т.д., не можуть бути ціллю! Це інструмент для досягнення цілі! І це тотальне нерозуміння причини і наслідку призводить до того, що практичний досвід створення презентації в конкретному редакторі або вміння працювати з кривими у фотошопі переважають досвід мислити стратегічно і вміння знайти відповідь на питання: Навіщо? Що? Як?

І це все — при живій-то команді дизайнерів, смм-щиків, баєрів і необмеженому бюджеті. Звісно, безперечно, лід має контролювати свою команду або підрядників. Але чи потрібно йому для цього знати всі тонкощі того, як саме робиться анімація? А як бути з поняттям делегування повноважень та задач?

Хоча, звісно, якщо компанія потребує людину, яка може провести аудит поточної ситуації, написати стратегію, поставити процеси, вигадати креативний контент і, у випадку потреби, виступити в ролі команди і реалізувати все в усіх редакторах, а потім самостійно налаштувати таргетовану рекламу — що ж, можна тільки поспівчувати рекрутерам і побажати їм удачі.

Життя ледь вистачає, щоб досягти успіху хоч у чомусь одному.

І нарешті: У вас немає досвіду роботи в IT.

Колеги, Друзі! Першим пунктом будь-якого маркетингу завжди! Повторюсь — завжди йде вивчення того, Хто ми? Де ми? Хто наша ЦА?

Будь-який новий проєкт, будь-який новий продукт, будь-який новий шлях досягнення цілі починається з дослідження! І хорошому маркетологу абсолютно байдуже, запускає він проєкт у на 100% відомій йому сфері, чи в абсолютно новій.

Ці люди не дадуть збрехати:

Фернандо Мачадо

Burger King (Global CMO) — Activision Blizzard (CMO)

Дебора Волл

McDonald’s (CMO) — General Motors (CMO)

Джефф Коттрілл

P&G, Coca-Cola (FMCG) — Chief Brand & Games Officer at Topgolf

Джонатан Мілденхолл

Coca-Cola (FMCG ) - CMO Airbnb

......

Ствердження у форматі: ви були Employer Brand Lead у страховій компанії і тому ви не зможете бути Employer Brand Lead у FinTech. Ви були Head of Marketing на ринку FMCG і тому ви точно не розберетесь, як працює IGaming — у будь-якого професійного маркетолога здатне викликати лише подив і трохи нервову усмішку від усвідомлення, що можливо одна з найвисокооплачуваніших і найповажніших сфер діяльності може бути, зовсім трішечки переоцінена.

І на додачу — 9 з 15 представників компаній дізналися, що в мене немає досвіду в IT, безпосередньо на співбесіді, тому що вони не змогли, з вочевидь певних об’єктивних причин, перейти за посиланнями на компанії з мого досвіду, які я надав у резюме...

Чому так?

Чи відбувається це через низький рівень компетентності рекрутерів, через їх банальну завантаженість, чи тому що багато компаній в IT-сфері, хоч як дико це не звучить, не розуміють, що таке маркетинг і як він має працювати, або ж вони просто не розуміють, хто саме їм потрібен? А може мені просто не пощастило, або така ситуація лише з маркетингом, адже як не крути — це штука складна і дуже багатогранна?

Я не берусь відповісти на ці запитання.

Але що мене дійсно лякає — це думка про те, скільки компетентних і талановитих людей не знайшли роботу в цій сфері через стереотипні переконання щодо бекграунду, досвіду і того, як має працювати те, в чому, на жаль, у самих опитуючих іноді не вистачає компетенції?

Як це виправити?

Рішення проблеми починається з її визнання, а далі — довгий шлях.

Делегувати оцінку кандидатів профільним спеціалістам.

Створювати вакансії з реальною участю профільних лідерів, а не за шаблонами.

Проводити внутрішні та зовнішні навчальні сесії щодо покращення обізнаності рекрутингового персоналу.

...

Але, можливо, для початку й тривіального відкидання стереотипів буде достатньо.

👍ПодобаєтьсяСподобалось3
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Автору респект!

В сенсі, що написав так, що читати не можливо, купа води, наляпав TRUMP CASE та болд шрфітом, мета тегів і т.д.
Якщо це такий маркетинговий матеріал, то вийшло так собі.
Може це звісно тролінг такий, та тоді вже би писав, що от як треба і як не реба.

Не погоджусь з вами, мені все було досить ясно з матеріалу. Автор ділився своїм досвідом і криком душі про ймовірний некваліфікований підхід в підборі персоналу. Типу: Це так не працює!!!

Болдом виділені основні аспекти на чому він хотів сфокусувати увагу.

Все це звичайно суб’єктивно і справа смаку, але від мене був позитивний коментар😉

Як тонко підмічено і детально розписано. Відчуваю абсолютно схожий принцип роботи рекрутерів на співбесідах (не думаю що це збіг) і зібрані історії не витримала і запустила з колегою подкаст — «Це так не працює», щоб проговорити їх з різними колегами. Який же ящик пандори ми відкрили, вже 3й випуск на тему рекрутменту, а тема досі невичерпна...

Якщо зацікавить, напишіть і може наступний випуск буде з вашими історіями😉

Я думаю що ви дарма звинувачуєте рекрутерів. Вас реджектять або наймаючі менеджери самі, або ж рекрутери, але згідно відповідних інструкцій і вимог від цих же менеджерів. І коли мова про найм Head of, то мабуть ці менеджери це CMO, COO, VP, а то і СЕО.
Там де реджекти через незнання якихось інструментів, очевидно, що компаніям потрібна більш hands-on людина, можливо для зовсім маленької команди і тд. А ви їм про "стратегії і цілі"(:. Overqualified.
А там де реджекти про відсутність досвіду в ІТ може бути що завгодно: сумніви чи впишетесь культурно, небажання ризикувати або ж просто чимось не сподобались особисто. Це ж штучна позиція для компанії, очікування можуть бути дуже специфічними.
Тому радійте такій високій кількості відгуків і оферів, чудовий результат як на мене(:.

Хохо.

Я не берусь відповісти на ці запитання.

як обережно _) хоча і зрозуміло, настає час коли переростаєш необхідність «щось доводити світові»

скільки компетентних і талановитих людей не знайшли роботу в цій сфері

не тільки в цій. Воно виглядає як загальна проблема нашого суспільства та країни.

Автору респект.

Ходил на интервью в большие АИ и финтех компании, вот эти самые единороги которые конкурирую с фангами и старыми банками. Звонят тебе поговорить, и ты разговариваешь с чувачком который пилил 5-10 лет мэйл.ру, или яндекс или даже сам видео в контакте. И в команде у него таких еще 5-10 человек из питера, или зажопинска или мухосранска, их всех вывезли из рашки и теперь они работают в этих эдинорогах. И дальше первого интервью я еще не заходил....вот это мля тренд наметился. Я думал им всем канцел сделали, ан нет, они даже в тренде и принимают решения кого брать кого не брать.

Як так вийшло, що після 5 співбесід на рівні HRD/CEO/Head of Brand/Head of Marketing у мене 4 офери (80%), а конверсія на 2 рівні вище — тобто від первинної відповіді на резюме з уточнюючими питаннями і співбесіди з source/recruiter до людей, які приймають рішення — 5 з 26 (19%)?

В рекрутера є вилка.
Коли ректрутер бачить що вас не прогнути щоб у вилку влізти то вас режектять. А написати щось треба, тому і видумують «відсутність фотошоп скілів».
Через це відсіюють більшіть технічних людей, але думаю що в маркетингу те саме.

У вас немає досвіду роботи в IT.

ІТ має свою специфіку, культуру, вимоги по іноземних мовах.
Це як протилежність до державної роботи.
А решта галузей девь посередині.
Ви ж не візьмете людину без досвіду носіння хабарів на С левел в укробронпром.

але єдина мета будь-якого маркетингу — це генерація додаткового прибутку (або шляхом збільшення маржі, або шляхом економії на костах)

Воно і так і ні.
От тут ІТ специфіка добре проявляється. Бренд для сервісної компанії важливий щоб залучати як клієнтів так і працівників. Маркетолог без досвіду в ІТ не догадається що треба гнати поточних працівників на конференції оплачувати їм сертифікації, наймати гарних НR, проводити всякі паті.

оверквалифайд. За текстом атовра відчувається «тонна досвіду». Плюс він сам зауважив, що багато тих хто нерозуміє, чи «розуміє специфічно», сферу для якої хоче найняти людину.

Хто проти лікувати зуби в кваліфікованого стоматолога за помірну плату є?
Навіть якщо там карієс звичайний, який може не супер кваліфікований, але є бюджет вакансії.
Немає такого надкваліфікований. Це солодка брехня є.

Есть желание взять более дешёвого и покорного сотрудника.
"It’s not personal. It’s just business"©

Це зараз називається мотивація.
Дорого вивозити рабів є. Треба створити умови, щоб самі оплачували дорогу і купували білет на Тітанік. Є багато книг про працю, мотивацію.

оверквалифайд

це також означає, що той хто наймає, має дуже слабке розуміння для чого (і якої саме роботи) він шукає людину.

Чому?
Навпаки.
Бюджет не завжди підходить. Це робота з цифрами.

Що значить «скрутити» у даному випадку?

Створити умови, щоб він погодився на бюджет вакансії.
Як купити підприємство?
Бюджет. Далі банкрот.
Спосатку створюємо умови. Така є практика у світі.
Хто що бачить у фільмі красотка.

рецепт що виходить з погляду, що люди це логічні автомати (Мілі там, або Мура)), а це точно не так. ))

Автомат Мілі. Шифрування даних. Дійсно знайти людину, яка може ті дані зламати, як в Енігмі. Не буде здавати персональні дані.

мати артистичні здібності, щоб зіграти саме те що очікує опонент;
мати сторіврайтінг талант щоб правильно прописати собі роль;
мати навички в психологічному аналізі, щоб прочитати опонента, і зрозуміти, що саме він хоче побачити, щоб прописати собі роль, щоб зіграти її.

мати навички в психологічному аналізі, щоб прочитати опонента

Серіал Дюна на вихідних не дивимося. Bene Gesserit. Релігійна та соціальна організація. Там тон тренували, щоб підходив голос.

Коли ректрутер бачить що вас не прогнути щоб у вилку влізти то вас режектять. А написати щось треба, тому і видумують «відсутність фотошоп скілів».

Цифри.
Спочатку було слово.
Зміна законодавства.
Правда, що різниці немає між рекрутинговим і кадровим агенством.
Хто оплачує найм?
Так ось стрьом брати з кандидата гроші за роботу, яка мізерно оплачується, а продавати топові посади з хорошою вилкою є норм. Є психологія «ніщєброда». Він радий, що безкоштовно знайшов і щось отримав. Капіталізм є про безкоштовно. Все в голові є. Багато було незадоволених і хотіли безкоштовно. Був відсоток агенства. Якщо кандидата знайшли, далі за адаптаційний період і вже сума коли пройшов випробний період і то є норм. Там хороші відсотки були і мотивація знайти кандидата. Тут якщо не підійде і все рівно буде робота, будемо нового онбордити і так є. Також біржа праці. Там досвід є важливим. Зміна законодавства цікавою. Спочатку є слово.

Дам досвід в IT в обмін на послуги маркетолога :)

Підписатись на коментарі