Мілтек — це про реальний вплив. Як цивільні спеціалісти адаптуються до оборонної індустрії

💡 Усі статті, обговорення, новини про оборонні технології — в одному місці. Приєднуйтесь до DefTech спільноти!

Вітаю, мене звати Ольга Фалько, я Recruitment Team Lead у Skyeton — компанії, що створює безпілотні авіаційні системи та рішення для оборони. Останні два роки у мілтек-галузі вдало поєдную технічну обізнаність із людяністю та емпатією.

Я вірю: справжній рекрутинг починається там, де люди знаходять не лише роботу, а в першу чергу себе — з місією, змістом та перспективою. Це моя перша публікація на DOU і я вирішила присвятити її темі, що продовжує набирати значущості: як фахівці з цивільного ринку — ІТ, hardware, embedded, automotive — переходять у мілтек. І головне: що на них там чекає.

Якщо ви — інженер або технічний фахівець, який розглядає можливість долучитися до оборонної індустрії, — можливо, ця стаття допоможе вам у прийнятті зваженого рішення.

У країні, що воює, military tech перестає бути нішевою темою — він перетворюється на одну з ключових точок сили. Зростає попит, бюджет, вплив — а разом із цим змінюється і сприйняття самої сфери. Якщо раніше мілтек здавався закритим і технократичним, сьогодні туди активно придивляються фахівці з цивільного ринку — передусім з ІТ, інженерії, стартапів. Хтось хоче бути корисним, хтось — зростати на складних задачах, хтось шукає сенс. Але чи достатньо цього, щоби швидко влитися у військову індустрію з її темпом, відповідальністю та вимогами? І що чекає на тих, хто наважується на цей перехід?

Чому цивільні фахівці взагалі цікавляться мілтеком

Мотивації у фахівців, які переходять із цивільних сфер у military tech, дуже різні. Але найчастіше — це не гроші. Людей приваблює сенс, вплив і виклики.

У нас були кандидати, які прямо казали: «Я не готовий воювати, але хочу приносити користь». Це про внутрішнє відчуття — коли хочеш бачити реальний, відчутний результат своєї роботи. І бачити його на полі бою.

У гарному сенсі — це професійна цікавість: складні технічні завдання, нові для них сфери, можливість зростати через виклик. Ще одна часта й дуже щира причина — патріотична мотивація. Бажання зробити свій внесок, допомогти країні, використовуючи саме свої навички.

Але навіть така правильна на перший погляд мотивація може завадити. Наприклад, у кандидата вже є особисті напрацювання, він волонтерить, активно долучається до розробок. І в якийсь момент з’являється потреба у визнанні, у власному «я знаю краще». Тоді виникають труднощі в комунікації, бо мілтек — це насамперед командна гра.

Коли мотивація хибна

Найчастіша з «неправильних» мотивацій — це бронювання. Дехто чесно зізнається: «Я працюю, все ок, але мені потрібно врегулювати документи». Це ще більш-менш чесно. Але коли патріотичність використовується як прикриття для особистих гарантій — ми це відчуваємо.

Інша проблема — це спроба знайти компанію, яка «вирішить питання». Люди приходять не по роботу, а по формальність. І на цьому все закінчується.

Ми шукаємо тих, кому дійсно цікаві задачі, команда, продукт. І дуже часто кандидати приходять саме за експертизою — сильним середовищем, конкретними людьми, з якими хочуть працювати.

Найбільші виклики для новачків

Перш за все — це зміна мислення. Мілтек — це про темп, відповідальність і реальний вплив. Рішення, що ти схвалюєш сьогодні, вже завтра має працювати в бойових умовах.

Люди, які приходять із комерційних продуктів, іноді вражені швидкістю: тут не можна «дозріти» з рішенням за кілька тижнів. Усе — зараз. І не завжди є право на помилку.

Другий виклик — ментальне навантаження. Тут не баг у коді, тут ризик для місії. Навіть коли працюєш добре, з’являється відчуття, що цього недостатньо. Це втомлює. Але якщо є правильна мотивація — витримується.

Цивільна vs військова інженерія

Одна з найбільших відмінностей — у широті ролей. В ІТ інженер зазвичай має чіткий фокус. У мілтеку це часто «full-stack на максимумі»: ти розробляєш, тестуєш, береш участь у польотах, бачиш, як саме твоя розробка працює в полі.

Інженерна команда теж функціонує інакше. Часто одна людина поєднує кілька ролей. А менеджер — це не «про процес», а про експертизу й участь у розробці. Це додає гнучкості, але й вимагає більшої зрілості.

Тут особливі вимоги до надійності та відмовостійкості. Виріб має працювати в екстремальних умовах: пил, волога, удари, радіоелектронні перешкоди, бойове навантаження. Також варто зазначити більш жорсткі вимоги до перевірки, тестування, сертифікації — ніж у цивільному секторі.

Військові розробки це про безпеку, відповідність стандартам, перевірені рішення. Наприклад, продукт для цивільних задач і для коригування артилерії — це різний рівень точності, відповідальності та ризику.

Продукт має інтегруватися зі системами управління, зв’язку, РЕБ, ППО тощо.

Ну, і звісно ж, фідбеки. Військовий може не мати другого шансу. Фідбек із фронту— найцінніший.

Як адаптуватися фахівцям із цивільного ринку

Онбординг із роз’ясненням місії та контексту ми починаємо робити ще на етапі співбесід.

Тобто починаємо не з процесів, а з відповіді на запитання, навіщо:

  • пояснюємо, яку роль відіграє компанія в системі оборони;
  • показуємо, як продукт працює в реальних умовах (наскільки це дозволено);
  • знайомимо з польовим зворотним зв’язком, щоб людина побачила — її робота не абстрактна, вона має вплив.

Це допомагає перейти від сприйняття «робота в техкомпанії» до «я частина команди, яка робить важливе».

У Skyeton ми шукаємо фахівців, які можуть мислити продуктово, працювати міждисциплінарно й відчувають зв’язок із місією. Найчастіше до нас приєднуються hardware-розробники, інженери-конструктори, спеціалісти з авіації, електроніки, тестування та системної інтеграції.

Також активно шукаємо інженерів із досвідом у embedded C/C++, навігаційних і комунікаційних системах, а також фахівців із тестування безпілотних платформ. Нам важлива не лише технічна експертиза, а й готовність працювати з реальними викликами — коли швидкість, надійність і відповідальність критично важливі.

Новачкам із цивільного ринку часто не вистачає:

  • розуміння військової термінології;
  • специфіки командної структури;
  • логіки пріоритетів.

Саме на це на початку роботи роблять акцент наставники та керівники. Для нас є важливим менторство у команді, ми заохочуємо новачків ставити якомога більше запитань.

Що допомагає включитись у місію:

  • Реальні історії з фронту, в яких використовують наші рішення.
  • Комунікація не про бренд, а про вплив. Коли людина бачить, що вона будує не просто деталь, а можливість вижити — це змінює мотивацію глибше за будь-які KPI.

З яких сфер до нас найчастіше приходять: ІТ, авіація, автомотив

Авіація та аерокосмічна галузь — це ідеальний метч: інженери, технологи, конструктори мають суміжну базу та розуміння безпекових вимог.

Автомотив — добре працює на перетині hardware, електроніки, системного мислення, тестування.

ІТ (embedded, QA, системне програмування) — особливо ті, хто хочуть бути дотичним до «заліза».

Оборонка/заводи — фахівці, які прагнуть більшої динаміки, але вже звикли до стандартів, специфікацій, відповідальності.

І тут знову ж таки допомагає переорієнтація інженерів із цивільного hardware у мілтек через зміст і місію.

Які спеціалісти адаптуються швидше та за якими ознаками це видно

Швидко адаптуються ті, хто:

  • Вміють працювати з невизначеністю, але не вимагають повної свободи (баланс між гнучкістю та дисципліною);
  • аналітичні, системні, але при цьому не бояться «руками залізти в проблему»;
  • звикли до міжфункціональної взаємодії — бо тут постійний перетин: розробка, тестування, польове застосування, зворотний зв’язок;
  • готові до відкритої комунікації — бо в мілтек важливо уточнювати, ставити запитання, шукати контекст.

Видно це вже в перші тижні: як людина ставиться до фідбеку, наскільки швидко «втягується» у продукт, чи цікавиться його застосуванням.

Найкраще заходять embedded-інженери. Вони вже працювали з «залізом», розуміють, як усе пов’язано, звикли до точності. Так само добре заходять люди з автомотиву чи хардверного продакшену — там сильна технологічна дисципліна.

Ще один профіль — ті, хто працювали в стартапах. Вони звикли до гнучкості, до багатофункціональності, до умов, де треба швидко приймати рішення. У мілтеку це дуже цінується.

Хто не приживається

Проблеми виникають у людей, які не готові до командної роботи. Особливо — коли є сильне технічне его.

У нас був кейс: кандидат мав чудову технічну підготовку, продемонстрував свої розробки на співбесіді — все виглядало ідеально. Але вже в перший день він почав демонструвати невдоволення — до місця, до формату спілкування, до комунікації. Ми дали час подумати, він повернувся — і за тиждень пішов остаточно.

Мілтек не терпить «я знаю краще». Тут важлива взаємодія.

Також важко адаптуються ті, хто орієнтовані лише на швидкий результат, без глибокого змісту (мілтек — це про витримку, іноді повільні, але критично точні рішення), і, звісно, ті, хто не готові працювати в умовах часткової закритості даних, NDA, браку публічного визнання.

Найкраще в команду заходять фахівці, які шукають не просто нову технологію, а саме сильну місію, сенс і команду, де важливо, що ти створюєш.

Чи є простір для зростання — і чи безпечно взагалі працювати у мілтеку

Простір для зростання є і дуже реальний. У мілтеку зростаєш не по посаді, а по впливу, в першу чергу.

Наприклад, у нас інженери не просто «виконують задачі». Вони розуміють продукт, впливають на нього, беруть участь у випробуваннях, бачать результат. Навіть у серійному виробництві є простір для R&D, для ініціатив. І це дуже мотивує.

А щодо безпеки, то, на моє переконання, більшість побоювань — у голові. Ми не стикаємося з тим, що люди бояться вказувати роботодавця або не хочуть говорити про свою роботу.

Навпаки, мілтек — це про репутацію, про повагу. Люди не приховують, де працюють. І навіть у публічному просторі — це не проблема. Якщо хтось справді хоче дістати інформацію — він її знайде і без LinkedIn.

Приклад успішної адаптації

Одним з прикладів успішної адаптації є інженер з автомобільної галузі (у минулому), який став тімлідом відділу електроніки в мілтек.

Фахівець мав сильний досвід в automotive: робота з електронними системами, якісні процеси тестування, досвід на виробництві у ролі технолога. Проте звик до чітких стандартів, прозорого roadmap і передбачуваного циклу розробки.

Очікувано стикнувся з певними викликами при переході:

  • military tech виявився менш структурованим і більш динамічним;
  • частина процесів ще формувалась «у польоті»;
  • новий військовий контекст.

Що допомогло адаптуватися:

  • Прямий контакт з продуктовою логікою: пояснили, як працює продукт у реальних бойових умовах.
  • Можливість впливу: з перших місяців брав участь у рішенні не тільки «як зробити», а й «що саме потрібне».
  • Довіра + технічна свобода: дали можливість покращити процес у відділі електроніки з урахуванням досвіду і працюючих інструментів в automotive — але адаптованих до мілтек-реальності.

І тепер на виході ми маємо потужні результати:

  • Зміна структури та підпорядкування у відділі радіоелектроніки, перерозподіл зон відповідальності, розвантаження керівника відділу радіоелектроніки та результативна взаємодія з ним.
  • Фахівець допоміг адаптувати новачків, які теж прийшли з цивільних сфер.
  • Наразі має успішний досвід роботи у компанії вже понад 2 роки.

Інженери з automotive добре заходять у мілтек, якщо бачать, де саме їхній досвід додає вартості, і мають простір для лідерства. Та не менш важливо — дати їм контекст і причетність до місії.

Що варто врахувати, коли думаєте про перехід у мілтек

Почніть із мотивації. Якщо ви шукаєте «броню», стабільність чи більшу зарплату — подумайте ще раз. Але якщо вас драйвить сенс, бажання впливати, працювати над справжніми речами, з реальними людьми — тоді вам може бути з нами по дорозі.

Якщо думаєте про перехід у military tech, раджу дивитися не лише на стек чи роль, а трохи глибше — на сенс. Дана сфера — не про ідеальний процес або легкі рішення. Вона для тих, хто хоче бути частиною чогось, що має значення.

У мілтек найчастіше переходять фахівці з ІТ, авіації, машинобудування, оборонної промисловості, а також колишні військові з технічною освітою. Такий перехід зумовлений як суміжністю технічних компетенцій, так і зростаючим попитом на інженерні рішення, що працюють в умовах реального бою.

Фахівці з ІТ мають сильні навички у розробці програмного забезпечення, роботі з великими масивами даних, штучним інтелектом та алгоритмами.

Авіаційні та машинобудівні інженери приносять глибоке розуміння принципів аеродинаміки, міцності матеріалів і серійного виробництва.

Фахівці з оборонної промисловості вже знайомі з нормативами, специфікою військових замовлень та технологіями подвійного призначення.

З мого досвіду найкраще у military tech адаптуються також ті, хто не лише сильні технічно, а й мають гарні комунікаційні навички та готовність до командної роботи. Такі люди:

  • Відкриті до нового — не бояться ставити запитання, коли щось незрозуміло, і готові вчитися не лише на початку, а протягом всієї своєї роботи.
  • Комфортно почуваються в умовах невизначеності — можуть працювати, коли ще не все чітко сформульовано, і залишаються гнучкими.
  • Беруть відповідальність не тільки за свою зону, а й за спільний результат — коли важливо не «зробити свою частину», а зробити разом, вчасно й правильно.
  • Готові «працювати руками» — навіть якщо мають великий досвід, не уникають «не своїх» задач: можуть увімкнутися, підхопити, підтримати, коли цього потребує команда.

Отже, мілтек — це непросто. Але це середовище, в якому багато справжнього. І багато можливостей для зростання.

👍ПодобаєтьсяСподобалось13
До обраногоВ обраному7
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Готові «працювати руками» — навіть якщо мають великий досвід, не уникають «не своїх» задач: можуть увімкнутися, підхопити, підтримати, коли цього потребує команда.

Це стосується всіх чи лише «обраних»?
Ви теж працюєте руками й не уникаєте не своїх задач? Бо нажаль мене не дивує очікування декого, що інженери або програмісти стоятимуть із паяльником, напильником чи шабером, чи чимось ще подібним. Але щось про участь HR-департаменту я ніколи не чув — чи тому що в них ʼлапкиʼ, чи тому що це «біла кістка», чи ці цінності не для усіх? Якщо це цінності компанії — тоді це повинно бути для всіх, якщо це цінності-обовʼязки для ʼобранихʼ, то це булшит.

Найчастіша з «неправильних» мотивацій — це бронювання. Дехто чесно зізнається: «Я працюю, все ок, але мені потрібно врегулювати документи». Це ще більш-менш чесно. Але коли патріотичність використовується як прикриття для особистих гарантій — ми це відчуваємо.

Якою треба бути щоб шеймити людей за це в той час, як ти сама — привілейований гендер без обмеження прав. Вже після цього вся решта — bs що нічого не вартий.

Якусь фігню понаписували з якої зрозуміло лише те що:

Мілтек це тяп-ляп і в прод, і з цього ж витікає, що займаємось бпла бо це найпримітивніше, що можна зробити
Мілтек це коли в тебе немає інженера, є якийсь чел на якого повісили все підряд, тобто процесів нема, посадових інструкцій нема, відповідального за конкретний вузол нема, і кого вішати, якщо все пішло не по плану також нема.

Авіація та аерокосмічна галузь — це ідеальний метч

У нас такої галузі немає, а освіта знищена

Автомотив — добре працює на перетині hardware, електроніки, системного мислення, тестування.

Такої галузі в Україні теж немає, а ті хто шльопали на qt для глобаллоджика це і близько не спеціалісти з автомотіва.

Авіаційні та машинобудівні інженери приносять глибоке розуміння принципів аеродинаміки

Звідки авіаційні інженери з України можуть мати глибоке розуміння аеродинаміки, якщо вони літака ніколи не бачили.

Колись давно читав у ЖЖ гайд про адаптацію у в’язниці. Так ось — наративи дуже схожі.

Забавно что даже лояльнейший чат gpt не в восторге

🔍 Повна оцінка етичності публікації

🟢 Що можна вважати етичним:

• Відвертий намір допомоги ЗСУ — підтримка національного спротиву в умовах агресії.
• Спроба дати шанс ветеранам реалізуватися в технічному тилу.
• Відкритий заклик, а не наказ чи тиск.

🔴 Що робить публікацію етично проблемною:

1. Маркетинговий стиль у воєнному контексті

Публікація стилістично побудована як рекламний пост або мотиваційна колонка, але її зміст — залучення в де-факто військово-промислову діяльність. Така форма знижує усвідомлення ризику, і це етично сумнівно, особливо якщо мова йде про людей, які втратили роботу, повернулися з фронту або перебувають у вразливому стані.

> 📌 Маніпуляція позитивною емоцією у контексті, який містить реальні екзистенційні загрози — ознака неетичної комунікації.

---

2. Замовчування серйозних ризиків

У публікації не згадано жодного з таких потенційних наслідків:

обмеження мобільності (наприклад, через допуск до держтаємниці);

ризики, пов’язані з розробкою зброї;

наслідки у разі геополітичної поразки України (екзистенційна загроза);

юридичні, етичні чи ментальні зобов’язання.

> 📌 Це порушує базовий етичний принцип інформованої згоди.

---

3. Знецінення чинних працівників («ті, хто втомилися»)

Використання риторики типу «деякі вже не заряджені, ми шукаємо інших» — це:

формування образу «поганого працівника», що демотивує або емоційно вигорає;

створення корпоративної культури, де вигорання = слабкість, а не сигнал для підтримки.

> 📌 Це суперечить етичному принципу пошани до людської гідності та меж витривалості.

---

4. Відсутність механізму зворотного виходу

Жодного слова про:

можливість повернення до цивільного ІТ-сектору;

чи можна відмовитись, якщо морально не готовий;

що буде з тими, хто передумає.

> 📌 Це формує відчуття «входу без виходу», що підсилює екзистенційну небезпеку такого кроку.

---

🧭 Загальний висновок:

❗️Етична оцінка: 🔴 Проблемна. Неетична в подачі, хоч і з благородною метою.

Авторка діє, ймовірно, з патріотичних або щирих мотивів, але:
— викладає заклик однобічно;
— не попереджає про серйозні наслідки;
— використовує мову виключення і тиску (заміна «втомлених»).

📌 Рекомендація:

Такий заклик може бути етичним тільки якщо доповнений повним інформуванням про:
— юридичні обмеження (в т.ч. виїзд за кордон);
— ризики роботи в оборонці;
— можливості добровільного припинення участі;
— повагу до вибору тих, хто «втомився».

Ви коли джинсу робите, хоч приставляйте когось на коментарі відповідати, це ж не газета, а форум.

Найчастіша з «неправильних» мотивацій — це бронювання. Дехто чесно зізнається: «Я працюю, все ок, але мені потрібно врегулювати документи». Це ще більш-менш чесно. Але коли патріотичність використовується як прикриття для особистих гарантій — ми це відчуваємо.

А який сенс тоді з вами співпрацювати, якщо ви не надаєте бронювання?) ось цей весь ура-патріотизм залиште для молодих і наївних, що ви можете запропонувати спеціалістам з великим досвідом?

Мілтек не терпить «я знаю краще».

Звісно, бо є пан полковник без технічного досвіду, який знає краще?

Готові «працювати руками» — навіть якщо мають великий досвід, не уникають «не своїх» задач

Копати окопи і фарбувати траву, наприклад.

І багато можливостей для зростання.

Яких саме?

Чи можлива у нас така практика, що спеціаліст в мілтек стане «невиїздним»? Важливо: мова не про мобілізацію, воєнний стан і т.ін — з цим зрозуміло. Скажімо, якщо війна закінчиться — чи буде спеціаліст невиїзним? Є в когось інфа?

Сейчас скорее всего об этом никто не задумывается, потому что «выездных» сейчас не больше, чем при Совдепе.
А по факту так и окажется. Если в принципе, когда-то можно будет выезжать.

Наскільки пригадую, колись було мінімум 5 років, якщо був доступ до «секретів», але як воно тепер і як воно буде: «ніхто не знає майбутнього»

якщо війна закінчиться

смотря чем
Если коллапсом государства, то будет некоторый период (не очень продолжительный) когда границы с этой стороны станут совсем прозрачными

колапс це як? Третя УА республіка? Антія? Хозарія? Сарматія?

Ви дуже недооцінюєте наших тюремників на західних рубежах.

Ці всі БПЛА контори існують, поки буде йти війна, вони не являються саме оборонними підприємствами, ти не являєшся працюючи там військовим інженером. Невиїзним ти стаєш, якщо працюєш конкретно на підприємствах УкрОборонПрома і підпорядковуєшся МО (ті самі інженери яких мобілізували ще в 2022-23, щоб поліцейських не мобілізувати). А ці всі дронороби, які не відрізняються один від одного, це все приватні контори, які ніякого відношення до оборонки не мають.

Спокойно, пара выездов к на полигон к кастомерам и твое имя появится в списке.
Рядовых «пайщиков», как эти дебилы называют монтажников, это конечно не касается, но инженерные позиции вперед и с песней.

В списке чего? Ты или подписываешь бумагу о допуске к «тайне» (и сопутствующим ограничениям, перечисленным в действующем законодательстве), или не подписываешь и, соответственно, не допускаешься.

Ты или подписываешь бумагу о допуске

В каждой первой такой вакансии «выезды на полигон».

И ты или на входе подписываешьбумажки и даёшь копаться в своем грязном белье или «ты не их человек».
Вообще меня конечно поражает настырность, с которой они продавливают людей на свои скотские условия. При том, что рынок вобшем-то не переполнен специалистами подобного профиля.

В глобальному масштабі тренд найближчим часом має змінитися
www.youtube.com/watch?v=lfqIN7GMb4w
з лагом в півроку-рік до нашого оутсорсу

Якщо пройтись по сухим фактам, то виходить, що «мілтек» — це дно, гірше за останню галеру з анналів італійського сайту.

У нас були кандидати, які прямо казали: «Я не готовий воювати, але хочу приносити користь».

Ми йому кажемо «спочатку сходи в тцк і виріши проблему розшуку в резерв+», після цього чомусь спеціаліст пропадає кудись.

Ефективний спосіб відсіювати немотивованих майбутніх працівників

драйвить сенс, бажання впливати, працювати над справжніми речами, з реальними людьми

З мого досвіду рівень «реальності» людей (інженерів) корелюється з рівнем зп. Тому напевно Цукерберг пропонує інженерам ОпенАІ мільйони, а не те, що ви перечислили.

дякую за черговий текст згенерований LLM, так переможемо

Хоча б $2000 зарплати є?
Бронювання є?

цікаво що фільм майже вгадали, а епізод — ні
youtu.be/diAmUYWmr60?t=6

«Операція ы» і «Кавказька полонянка» це два різні фільми. Хоча спільне в них є.

цікаво, корисно. дякую авторці

Що мені подобається у мілтек — так це дисципліна! Ось ці три курсанти: romanel, Roman L (стоп, а де Roma L — знову сачкує?!) і Руслан Лихолоб — організовано зареєструвалися на Доу і залишили по одному схвальному коменту в 17+ годин. Струнко! Вільно! Розійтися!

А всі інші хто до 18 години не встиг відкоментувати — отримають 2 доби гауптвахти і залишаться без компоту)

Не працював ти в мілтеху совка

Я два роки в окопах військової кафедри КПІ секретчиком пробув — секретний чумадан з зошитами тягав!
але в мілтеху совка дійсно не працював, в інституті Патона працював — там артефактів совка ще вистачало)

Це про «виробничу дисципліну», чи думаєш, що як на BMW?

1. Тільки офіс.
2. Тільки КЗпП.
3. Рідний менеджмент.
4. Працювати честь.
5. Стабільна з.п.

6.Полиграф и пожизненая опека спецслужб.

пожизненая опека спецслужб

максимум — цікавість на вулиці з боку ТЦК

максимум — цікавість на вулиці з боку ТЦК

і не пожиттєва, а всього до 60 рочків)

Мил человек, у меня отец работал в оборонке, я знаю о чем говорю.

в якому тисячолітті то було?

в якому тисячолітті то було?

В третьем, мой оптимистичный друг.
Папочки заботливо собранные в свое время Кей Джи Би, бережно хранятся Эси Би Ю.
И что-то мне кажется, что за истекшее время последние сильно подтянули качество работы

з операторами дронів та ж історія

З цікавего — кожен виїзд за кордон тільки за дозволом СБУ. І це буде не те СБУ, яке робить цікаві речі не фронті, а те СБУ яке кришує пальоні цигарки на базарі.

Хіба це не за умови, якщо був «допуск»?

мілтек можливий без допуску до державної таємниці? в США без security clearance навіть підлогу не надуть помити

Я колись працював на так званому заводі оборонного комплексу (якого давно декомунізували). Робота як робота. Не думаю, що з того часу щось змінилося в совкових процедурах.

Думаєш, яке ФОП чи ТОВ має «держтаємницю» (на китайський мавік, тощо)?

P.S.
В Польщі при оформленні на фірму (причому навіть не громадянина Польщі чи якої іншої держави ЄС), яка виробляє та розробляє електроніку для НАТО, вимагалася тільки польска довідка несудимості. З іншого боку, в укроутсорсі, якщо на який фінтех проект, теж подібну замовляв в МВС.

Андрійко, мій батько за радянських часів займав невеличку керівну посаду, яка давала певний доступ до секретної інформації. І коли ця інформація звідкись витекла, він ходив на допити на Володимирську, хоча давно був на пенсії.
І це було вегетаріанське СБУ зразка ранніх нульових.
Я цей урок засвоїв.

посаду, яка давала певний доступ до секретної інформації

так отож

Рівень сучасного главQA.
Він приймав рекламації від кастомерів, а кастомерами були Енгельси і Старкони.
Частоти, координати, серійні номери, які були відвантаженні.

Чи може зараз ТОВ чи ФОП, який пише що «мілтек вакансія» мати статус з доступами до секретки?

Чи може зараз ТОВ чи ФОП, який пише що «мілтек вакансія» мати статус з доступами до секретки?

Виїзд на полігон це вже секретка.
Мій давній поінт, що кращій агент, це агент працюючий втемну в наших реаліях не існує.
Тобто людина, яка робить брінг-ап довільній борді, може не знати, яке там буде навантаження, це не про нас. Затягнуть усіх.

Я так розумію, авторка тексту вже давно відписалась від теми і тлумачень з її боку не буде.

Як правило, автор по дефолту підписаний

:) тільки не в корпоративних топіках

То ми тут задармо піарим Skyeton Ж)

То ми тут задармо піарим Skyeton Ж)

Йому це не допоможе.

Ну є заводи укроборонпрому, де рулять вояки, і є якісь процедури, наприклад там не можна телефон проносити на завод, і там підписок куча. А є всякі дроншосьтампермогалялятополя, які являються просто складом в полі які паяють фпвшки на кого армійські закони ніяк не розповсюджуються. Оборонна промисловість, це завжди державна мегакорпа і повальна картелізація виробництв з централізованим управлінням. Приватні просто доїдають крихти з барського столу. В Україні немає культури держконтрактів, де держава видає гроші і ТЗ, і корпи починають роботу. У нас совкова система, де всі контракти відходять державній корпорації.

То є труьмілтех і тіпамілтех, чи як?

Ну взагалі так. Але у нас і тру оборонка працює так собі, інакше яким таким магічним образом на гасять ракети з нашими ж розробками. А ніякої магії нема, просто в свій час коли в Україні була криз, одна із криз, більша частина військових інженерів, просто зібрали манатки і поїхали працювати в рашку на більші підприємства. Так само Україна і кб южное втратила, бо весь інтелектуальний потенціал зібрав чумудани і поїхали 50 на 50 в наса і роскосмос.

Ну там є різні рівні цього кліренсу. Проте навіть якщо в проекті є імена ветеранів у відставці вже змусять лайтову перевірку пройти і скоріше за все таке не оустсорс за межі сша не піде. Далі вже як і в своку інформація для службового користування, таємно, цілком таємно і особливої важливості.

:D якось не мотивує коли ти працюєш за зарплату а не за вплив який ні на що не впливає в майбутньому житті

Как же вы задолбали со своим маркетингом

Підписатись на коментарі