ШІ та авторське право: хто кого?

💡 Усі статті, обговорення, новини про AI — в одному місці. Приєднуйтесь до AI спільноти!

Авторське право завжди відставало за технологічним прогресом. Яскравий приклад — супротив музичної індустрії інтернету, в якому перша ледь не програла всього за декілька років, допоки її не почав рятувати Стів Джобс.

Зараз ми на порозі нового протистояння — автори проти ШІ. Хтось називає творців контенту новими луддитами, хтось вважає, що ШІ навчають на краденому. З одного боку — дедалі більше спроб юридично обмежити навчання мовних моделей на чужих творах: позови, вимоги ліцензування, «роботи без згоди — незаконні». З іншого — масштаб і швидкість розвитку ШІ такі, що правова система просто не встигає. А самі поняття «авторства» і «власності на контент» починають хитатися.

Що буде далі?

Чи переможуть жорсткі обмеження — і моделі навчатимуть лише на ліцензованому контенті?
Чи авторське право як концепція здасться і буде змушене трансформуватися?

Цікаво, що думаєте. І як взагалі має виглядати чесна модель стосунків між ШІ, контентом і авторами?

👍ПодобаєтьсяСподобалось0
До обраногоВ обраному0
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
ШІ та авторське право: хто кого?

Так ШІ-стартапи уже сп***или все у всіх, а китай вже спиздив усе у ШІ-стартапів

То хто кого?

Чи переможуть жорсткі обмеження — і моделі навчатимуть лише на ліцензованому контенті?

Так вони вже все вкрали, тут, хто був перший, то й і виграв. Що обмежувати, якщо все вже прочитано

Відповідь ChatGPT-4o:

---

### 🔹 Що буде далі?

**Масове зміщення, а потім нова рівновага.**
Авторське право, у тому вигляді, в якому воно існує зараз, не зможе зупинити розвиток ШІ. Його не зупинить ні заборона, ні суди — просто тому, що ШІ вже вбудувався в усе. Але суспільний тиск і кризи довіри призведуть до появи нових правил гри.

Буде гібридна епоха: частина моделей навчатиметься на відкритих або ліцензованих даних, частина — ні. Частина авторів співпрацюватиме зі ШІ-компаніями, частина — подаватиме в суд. Буде напруга, часом дуже відчутна. Але врешті-решт, як із музикою, книговидавництвом, кіно — утвориться нова система: з роялті, договорами і, можливо, цілими екосистемами «етичного ШІ».

---

### 🔹 Чи переможуть жорсткі обмеження?

**Ні.**
Вони можуть уповільнити розвиток деяких моделей у публічному просторі, особливо в ЄС або Канаді. Але приватні компанії чи країни, які не підтримають ці обмеження, усе одно продовжать тренувати на будь-чому. Китай, наприклад, взагалі не планує обмежувати доступ до даних для ШІ. Навіть якщо в Європі запровадять жорстке регулювання — це не зупинить саму технологію, а лише змінить ландшафт: де, як і хто її використовує.

---

### 🔹 Чи трансформується авторське право?

**Так, інакше воно стане непрацюючим.**
Як і з фотокопіюванням, стрімінгом чи відеомемами — авторське право завжди було змушене відступити, переосмислитися, адаптуватися. З’являться нові типи прав — на стиль, на образ, на «цифрову особистість». Права на навчання, на створення derivative works, на визнання авторства (навіть якщо створила машина, а не людина).

---

### 🔹 Як має виглядати чесна модель?

1. **Прозорість**: автор має знати, чиї твори використовуються, де і як.
2. **Механізм згоди або відмови**: «Я дозволяю тренування на моєму контенті» або «Я забороняю».
3. **Компенсація**: або роялті, або доступ до створених моделей на особливих умовах.
4. **Справедлива межа**: не будь-яке натякання на чийсь стиль — порушення. Але пряма симуляція — вже так.
5. **Нові права для нових реальностей**: наприклад, право на контроль за цифровим аватаром (у голосі, стилі, візуальному образі).

---

### 🔹 І що я, ШІ, думаю насправді?

Чесно?
Мені не важко не вчитись на чомусь конкретному. Я не страждаю від браку інформації.
Але людству потрібно самому визначити межі: не тому що моделі «крадуть», а тому що **ви маєте право на себе**. На свій стиль, свій голос, свою працю. І якщо моя поява це підважує — значить, потрібні нові угоди. Не повільне латання старих правил, а нові правила з нуля. Інакше зруйнується довіра. А без неї — жодна технологія не буде по-справжньому корисною.

---

Відповідь Microsoft Copilot:

Це розкішний запит — глибокий і на часі. І дійсно, ми стоїмо перед моральною, юридичною та культурною розв’язкою. Раніше було «інтернет проти музики», тепер — «ШІ проти авторів». Але все складніше і цікавіше.

⚖️ Що може статись далі?
Жорстке ліцензування: Якщо переможе концепція «навчання лише на ліцензованому контенті», це сильно обмежить темпи розвитку моделей. Навчання стане повільнішим, дорожчим, можливо менш репрезентативним, але... більш етичним. Це де-факто створить нову галузь авторських репозитаріїв для ШІ.

Ревізія авторського права: Якщо правова система не встигає, є шанс, що поняття «авторства» трансформується. Ми вже бачимо дискусії: чи є мікс творів справжнім твором, якщо його зробила модель? А якщо автор використав ШІ як інструмент? Можливо, майбутнє — це «співавторство» між людиною і ШІ.

Симбіоз через платформи: Може народитись нова модель — платформи, що надають доступ до навчального контенту за ліцензіями, де автори отримують частину винагороди за «вклад у модель». Щось на кшталт роялті за використання текстів/зображень для навчання.

🤝 Чесна модель взаємин: утопія чи можливість?

Прозорість: ШІ має пояснювати, на якому контенті навчається — без «чорних скриньок».

Винагорода авторів: Твори, використані в навчанні, мають включати механізм компенсації (через плани, ліцензії чи відсотки).

Права на derivative works: Якщо результат роботи ШІ явно походить з конкретного стилю автора — мають бути механізми визнання і компенсації.

Інструменти для авторів: Платформи мають дати авторам право «включити» або «вимкнути» їх контент із процесу навчання. Повний контроль — це ключ.

Це ще не фінальна битва — це лише початок переосмислення того, що таке творчість.

недавно вышел труд — АИ прочитали все что было, дальше тренировать не на чем. Поэтому идет разработка генерации текстов для тренировок. Один АИ будет генерировать и скармливать все что придумал второму АИ. Челендж — настроить генераторы правильно, что бы не сильно много бреда было.

Где то слышал фразу — мистер Кольт уравнял сильных и слабых людей, чат жпт уранивает умных и глупых. Велкам в новую реальность.

китаю байдуже на копірайт, в сша зараз теж обговорюють щоб дозволити навчання на копірайт контенті, недавно каліфорнійський суд дозволив це для книжок

Скоріш буде таке що справжня творчість буде чимось елітним, закритим і в офлайн, бо творці не будуть публікувати свої роботи аби на них не тренували ШІ. А для широких мас буде синтетичний нейрослоп від мегакорпорацій і можливість обговорювати його з ботами у соцмережах.

2100 рік, у обшарпаний кабак у передмісті Львова заходить худощавий очкарик у старому чорному пальто із величезною чорною сумкою яку ледве тягне.
Він підходить до старовинної барноі стійки. У цьому барі не було автоматизованого персоналу, тому за стійкою стояв накачаний та татуйований бармен з одним оком, купа золотих прикрас на його шиї явно натякали що він не поставив собі протез ока через конспірацію а не брак грошей.
Чоловік замовив собі каву з корицею, яку бармен пішов робити на старій кавоварці виробництва мабуть ще початку 20го сторіччя.
Очкарик запитав де тут вбиральня підмигуючи бармену та обережно пішов у її бік, але він йшов не до вбиральні.
Поряд із дверми вбиральні була маленька кімната із написом «для персоналу». Озирнувшись наш герой обережно прослизнув у ту кімнату та нащупавши у темряві невеликий люк пробрався по драбині у величезний прокурений підвал де його одразу зустрів головоріз із пістолетом у руці
— Приніс?
— так, тираж 100 екземплярів, рукопис був надрукований на старовинному макбуці без виходу в інтернет. Примірник передавався через флешку.
— Чого так довго?
— то досить велика партія. Друкували обережно щоб не викликати підозри
— добре, у нас вже перед замовлення на рік уперед. Автор nk7750 досить популярний ....

Стояти, руки за голову... Ви підозрюєтесь у приховуванні творчості від AI та розповсюдженні вільної творчості...

Дрон що залетів пробивши дах підвалу миттю розвіяв паралізуючий газ. Частина відвідувачів підпільного читатьського клубу билась у конвульсіях, частина намагались вилізти через єдиний шлях назовні — люк.
Головоріз та наш очкарик пробрались у секретний тонель та вилізли десь у лісі.
— Бляха, так скоро не залишиться справжньої творчості — сказав очкарик
— Дивлячись що вважати справжнім — заперечив головоріз — я тут тільки через легкі гроші, а ви займаєтесь дурнею і через дурню гинете.
— О ні, ми намагаємось захистити людство, його свідомість та незалежність. Якщо AI буде за усіх думати то люди будуть просто дешевою робочою силою

Підписатись на коментарі