Іноді пауза — це найкраще, що можна зробити для себе і для роботи. Як ми впровадили сабатікали
Вітаю, спільното. Я Галина Марчук, очолюю HR-функцію в продуктовій компанії YouScan, тож частенько розказую щось про наш досвід, процеси чи бенефіти в Linkedin і інколи тут.
Цього разу хочу поділитись нашим досвідом планових сабатікалів — це не коли звільняєшся і йдеш в довготривалу відпустку, бо вже ні на що не маєш енергії, а коли плануєш перерву наперед, щоб попередити вигорання.
Одразу зауважу, що особистим досвідом сабатікалу я ще похвалитись не можу, тож розказую організаційну частину і додаю відгуки колег, які цим бенефітом вже скористались.
Коли довго працюєш в одній компанії чи ролі, може накопичуватись втома і замилюватись око від рутини. А від цього знижується залученість, ініціативність, а там вже недалеко й до вигорання. Тож для попередження такого стану ми пропонуємо старожилам планові оплачувані сабатікали — для якісного відпочинку, пошуку натхнення чи сенсів.
Як це працює
За кожні 5 років роботи — тобто після 5, 10, 15 років — спіробітник YouScan отримує 2 місяці сабатікалу зі збереженням зарплатні. І щоб максимально відчути паузу, взяти треба саме 2 повних місяці. Цей бенефіт доступний для усіх посад і відділів, і його можна запланувати у зручний період, з врахуванням кількох простих правил:
- Планування наперед хоча б за місяць, щоб команда встигла підготуватись і розпланувати навантаження.
- Тривалість 60 днів, розбивати на частини не можна — для коротких пауз є відпустки.
- Сабатікали не сумуються між собою. Тобто не можна взяти 4 місяці через 10 років, треба взяти два окремих сабатікали, і між ними має минути хоча б рік.
- Одночасно у такій відпустці може перебувати по одній людині з відділу, перетини між відділами не враховуються.
- Поки колега в сабатікалі, критичні задачі перекладаються на менеджера чи розподіляються між співробітниками відділу, але не всі — все нетермінове паузиться, щоб не створювати команді надмірних навантажень.
Як все починалось
Ми вперше запровадили сабатікали в 2021, проте після початку повномасштабного вторгнення заморожували їх, і відновили знову з початку 2024.
Все почалося із сабатікала нашого фаундера і на той момент СЕО компанії Олексія Орапа, який він взяв через перевтому й вигорання навесні
Ще зіграв свою роль той факт, що у нас висока автономність менеджерів і налагоджене планування й процеси роботи, тож навіть без СЕО за 2 місяці в компанії нічого не зафейлилось і не зупинилось. Так ми зрозуміли, що буквально кожен може відключитись на 2 місяці без втрат для бізнесу.
Цікаво, що якраз зараз наш чинний СЕО Леонід Литвиненко теж знаходиться в сабатікалі, а навесні 2025 одразу троє С-левелів відпочивали одночасно (CFO, CLO, VP os Sales).
Вплив на бізнес-показники
Сабатікали — не єдиний наш welbeing-бенефіт, але ми дуже високо оцінюємо його вплив, адже наші старожили — це найдосвідченіші та найлояльніші колеги, вклад яких у спільний результат дуже вагомий. Тож компанія зацікавлена у їх утриманні та продуктивності.
Оскільки сабатікали для нас швидше профілактична міра, ніж рятувальна, мені важко вказати точно, як цей фактор кількісно вплинув на утримання. Але він впливає однозначно. По-перше, тривалі відпустки точно дешевше нових наймів. По-друге, колеги, навіть маючи цю можливість абстрагуватись, подивитись ринок і переосмислити свої професійні цілі за час відпочинку, повертаються, сповнені нових ідей.
На сьогодні в команді понад 80 людей, з них в такі довготривалі відпустки вже сходило 13 — приблизно половина з тих, хто вже може їх взяти — і до кінця року заплановані ще кілька.
Після сабатікалів усі без виключення колеги повертаються щасливими й дуже зарядженими, вдячними компанії за таку можливість. Навіть саме їх очікування підіймає настрій, і у привітаннях з річницями роботи частенько трапляються згадування про це.


Питання і труднощі
На старті я трохи хвилювалась, чи не буде конфліктів із нашими обмеженнями на перелельні сабатікали у відділах. Та наші команди відносно невеликі, і поки вдало між собою все узгоджують, тож досі усі бажаючі змогли запланувати відпочинок саме на той час, коли їм хотілось.
Більшість планує сабатікали за
Ще ми трохи переживали, чи така перерва не стимулюватиме людей переглянути свою карʼєру і знайти іншу роботу. Та зваживши все, погодились, що з сабатікалами чи без, тих, хто хоче піти, ми в будь-якому разі не утримаємо. І практичний досвід наразі маємо позитивний.
Також зрозуміли, що сабатікали менеджерів потребують високого рівня довіри до команди й автономності спеціалістів. Умовно менеджер, без дозволу якого команда кроку ступити не може, точно не зможе без наслідків відключитись на 2 місяці. Тож перш ніж планувати сабатікал, варто налагодити процеси й делегувати відповідальність.
Дещо іншого штибу проблема, що не всі люди наважуються на такий довгий відпочинок, коли не відчувають сильної втоми. Тобто як рятівна і крайня міра сабатікал зрозумілий всім, а от у якості профілактики — тут ще треба наважитись лишити всі свої задачі чи команду на два місяці. Час від часу спостерігаю ці вагання й відкладання.
Воєнний стан і обмеження на виїзд для чоловіків теж грають роль, бо дехто собі візуалізує ідеальний сабатікал у подорожах чи хоча б на відпочинку без постійних хвилювань за своїх близьких. А хтось просто психологічно не готовий собі дозволити зараз такий відпочинок, поки триває війна.
У нас поки немає ідельного рецепту для всіх згаданих моментів, але позитивні приклади колег потроху додають сміливості тим, хто вагається. Бо про використання цього бенефіту ще ніхто не пошкодував.
Власне, от вам відгуки колег
Лідія Назаренко CFO YouScan
Я працюю в компанії вже понад 7 років, і за цей час було багато всього: зміна посади, нові обов’язки, виклики, пов’язані з війною. Коли в компанії знову відновили можливість взяти сабатікал, десь глибоко всередині я почала про це думати. Але не розуміла, як зможу на два місяці повністю випасти з робочих процесів і не контролювати все.
Зазвичай мої відпустки тривають не більше тижня, і навіть тоді я відповідаю на дзвінки та переглядаю робочі чати. Але після нового року я відчула: мені потрібне перезавантаження, інакше я просто перегорю. І це не принесе користі ні мені, ні роботі. На щастя, на той момент в мене вже була сформована сильна фінансова команда, на яку я могла повністю покластися. Частину контролю взяли на себе наш СОО та СЕО. Перед сабатікалом я провела зустрічі з командою, підготувала файл із розподілом обов’язків — хто за що відповідає, що робити у випадку «якщо все піде не за планом» — і спокійно пішла у сабатікал.
Спочатку я планувала вивчити щось нове під час відпустки та довчити те, на що завжди не вистачає часу, коли працюєш. Але на початку сабатікалу зрозумліа, що сил вже немає зовсім. Тож ці два місяці я присвятила повному відключенню від роботи та відновленню себе. І можу сказати, що це вдалося на 100%.
Так, наприкінці починаєш думати: «Можна було б і ще місяць відпочити», але, як на мене, два місяці — це оптимально і для співробітника, і для компанії. Є час відпочити, але й не випадаєш з робочої хвилі надовго. Повернувшись, можна переосмислити процеси та підправити ті моменти, які «просіли» під час відсутності. У моєму випадку серйозних проблем по роботі не було, і я пишаюся своєю командою, яка здатна працювати самостійно без постійного контролю. Це дало мені можливість свіжим поглядом побачити, як можна реорганізувати роботу команди у майбутньому та зрозуміти, що іноді пауза — це найкраще, що можна зробити для себе і для роботи.
Катерина Гордієнко VP of Customer Succes
По-перше, це чудова можливість справді якісно відпочити. У межах звичайної відпустки ти не завжди встигаєш повністю перезавантажитися. Сабатікал дає час не лише для відпочинку, а й для переосмислення пріоритетів.
По-друге, це шанс подивитися зі сторони, як працюють процеси без твоєї щоденної участі як менеджера. Два місяці — це не так багато, щоб без тебе щось зламалося. Звісно, все залежить від рівня відповідальності людей та самостійності менеджерів у команді, культури, де працюють не «з-під палки», а тому, що їм подобається робити свою справу, і відсутності мікроменеджменту.
І найголовніше — повертаєшся після такого відпочинку з новою енергією, свіжим поглядом і бажанням робити більше та краще. Ти ніби дивишся на свою роботу з нової перспективи, помічаєш речі, на які раніше не звертав уваги.
Сабатікал показує, що добре вибудувана система здатна працювати без постійного контролю, а люди — розкриватися, коли їм довіряють.
Олександра Лісовол VP of Sales
Раніше, коли я брала одно/двотижневі відпустки, то старалася витиснути з них максимум, і по поверненню у робочий вир подій відчувала, що мені потрібна відпустка після відпустки.
Сабатікал дав мені можливість сповільнитись і по-справжньому перезавантажитись.
Я 2 місяці жила в режимі slow-living і просто робила те, що приносить задоволення, оскільки часу було вдосталь. Я хотіла покращити свої навички з серфінгу, і тому обрала провести місяць на Балі. Решту часу я провела вдома, разом з сімʼєю та друзями.
Це чудова змога повністю розвантажити голову та зрозуміти, куди ти дійсно хочеш направляти свій фокус. Я змогла відпустити контроль тих речей та ситуацій, на які не можу вплинути. Якісно проводила час з близькими, що допомогло укріпити стосунки з ними. Переосмислила багато підходів — як в професійному, так і в особистому житті.
І ні, на роботі нічого не розвалилось. Навпаки, команда ще більше згуртувалася між собою.
З мого повернення пройшло уже майже 3 місяці, а мені й досі всі навколо говорять, що у мене горять очі. Напевно, це була моя найкраща інвестиція у своє ментальне здоровʼя.
Висновки
Сабатікалам точно були б раді усі працівники, проте не буду тут стверджувати, що вони потрібні всім компаніям, адже розумію потенційну складність впровадження такого бенефіту. Наприклад, у топових аутсорсингових компаніях. Але для нас — продуктової команди — цей підхід показує гарні результати. Тож буду рада, якщо хтось надихнеться і теж запровадить подібне в себе. Особливо якщо ви вже стикаєтесь із вигораннями та текучістю команди на певному етапі роботи в компанії.
Запроваджуючи сабатікали, зробіть аудит процесів планування й узгодження роботи в командах, performance менеджменту, за потреби — спершу налаштуйте їх. Також акцентуйте на пріоритизації замість спроб усі поточні обовʼязки й задачі колеги передоручити тіммейтам.
Знаю, що деякі компанії пропонують таку опцію під запит, як крайню міру для утримання топів чи ключових колег. Проте на нашу думку, системна робота над покращенням ментального здоровʼя, як і регулярний якісний відпочинок, дуже позитивно впливають на утримання, продуктивність і залученість команди.
Якщо у вас лишились питання, буду рада відповісти на них в коментарях.

Лідія Назаренко CFO YouScan
Катерина Гордієнко VP of Customer Succes
Олександра Лісовол VP of Sales
33 коментарі
Додати коментар Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів