Традиційні підходи до розвитку PM більше не працюють — ось як ми їх змінюємо

💡 Усі статті, обговорення, новини про продукти — в одному місці. Приєднуйтесь до Product спільноти!

Привіт! Мене звати Інна Перевалова, я PMO competence manager в SoftServe. У сфері ІТ я вже понад 15 років, з яких більшість часу присвятила управлінню проєктами та програмами. Зараз моя робота зосереджена на розвитку проєктних менеджерів (PM-ів) в компанії. В цій статті я хочу поговорити про те, чому традиційні підходи до розвитку PM-ів більше не працюють — і що приходить їм на зміну.

Кар’єрний ріст ≠ професійному зростанню. На ринку змінюється парадигма — фахівця визначають не ролі, а набір навичок, здатність орієнтуватися в складному контексті й пропонувати гнучкі рішення для різних бізнес-задач. І саме це відкриває для PM-ів ширше поле для зростання, яке не обмежується кількома вертикальними сходинками.

Тож минулого року ми запустили нову модель компетенції PM-ів у SoftServe, що дозволяє обирати власну траєкторію розвитку, поглиблювати експертизу, фокусуватися на своїх сильних сторонах і підсилювати свою цінність як фахівця. У цій статті я розповім, що в майбутньому визначатиме сильного професіонала і як можна вже будувати свою траєкторію розвитку.

Чому універсальний підхід більше не працює

Уявімо двох PM-ів. Один роками працював на стабільному проєкті — усе за планом, мінімум змін, знайомі задачі. За цей час він поступово зростав вертикально, адже усе йшло гладко, дохідність проєкту зростала, але здебільшого він працював з однаковими підходами та інструментами до вирішення задач.

Іншому «пощастило» менше, адже за той самий час він змінював проєкти, зіштовхувався з різними викликами, використовував різні підходи, та вирішував складніші задачі. То хто з них «кращий PM»?

З точки зору традиційних підходів до управління проєктами, цей контекст не грає ролі, адже значення мають універсальні знання — вміти планувати, координувати команду, управляти ризиками, бюджетом і дедлайнами — незалежно від типу проєкту чи галузі. Тобто це підхід, у якому PM — це функція, а не експертиза. Менеджер сприймається як універсальний «рушій процесів», який має знати трохи про все, але не заглиблюватися.

Ми давно усвідомили, що універсальний PM — це зручно, але не завжди ефективно. Сучасна реальність вимагає унікальної експертизи: не тільки що ти вмієш, а й як ти це робиш. Раніше було достатньо сказати «я вмію керувати проєктом». Тепер ми запитуємо: «А як саме ти це робиш? І чому цей метод був найефективнішим у конкретному випадку?».

Класичний підхід також не враховує доменного контексту. Один менеджер на фінтех-проєкті буде успішним і результативним, а інший — буде губитися та затримувати процеси. Чому? Бо контекст — регуляторне середовище, бізнес-логіка та економічні моделі, культура й організаційні фактори тощо — грає роль.

У всьому світі зростає попит на вузькоспеціалізованих фахівців: тих, хто не просто фасилітує виконання задач, а глибоко розуміє предметну область, може говорити з технічними командами їхньою мовою, розуміти проблематику і пропонувати не просто рішення, а оптимальне рішення. Про це говорить T-shape концепція, яка багато років була стандартом професійного росту у нашій сфері.

Уявіть велику літеру «Т»: вертикальна риска символізує універсальні, необхідні кожному PM-у без виключення професійні навички, а горизонтальна — спеціалізовані. У випадку PM-ів вертикаль — це, наприклад, навички комунікації, планування, роботи з командою та стейкхолдерами. Горизонталь — це поглиблене розуміння доменів: наприклад, фінтех, e-commerce чи машинного навчання.

Саме T-shape концепція стала основою нашої моделі компетенцій для PM-ів. Але двох вимірів було мало. Ми виявили, що лише горизонталь і вертикаль не дають повної картини. Нам важливо, яких результатів наші PM-ми досягають, як саме вони це роблять і яким контекстом вони при цьому володіють.

Тривимірна модель розвитку: базові знання, навички та спеціалізація

Власне, тому ми вирішили ввести третій вимір, усвідомивши, що існує три незалежні напрямки росту компетентності PM-а:

Стандарти роботи — базові очікування до кожного PM, незалежно від типу проєкту, контракту чи моделі залучення, які націлені на результат — успішність проєкту.

Набір макро-фокусів (областей компетенцій) роботи проєктного менеджера уніфікований для всіх рівнів. Всі проєктні менеджери так чи інакше управляють проєктами. Однак чим вищий у вас рівень, тим глибшими мають бути ці компетенції.

Йдеться, зокрема, про роботу з клієнтами та вміння розпізнати нові можливості для бізнесу, формування та розвитку команд, виконання самого проєкту тощо. Також важливим критерієм є і масштаб проєкту. Для рівня програмного менеджера, наприклад, додатково потрібен досвід в управлінні кількома проєктами одночасно, що дозволяє оцінити його здатність грамотно розподіляти ресурси, керувати ризиками та бачити ширший ландшафт для бізнесу.

Доменна експертиза/спеціалізація, або як ми це назвали — «перки». Як у грі: коли персонаж набуває унікальних умінь, які відкривають нові можливості, нові рівні й нові перемоги. У нашому випадку ці перки — це доменна або технологічна експертиза, підтверджена досвідом. Вони показують, у якому середовищі ти найбільш ефективний.

Частина перків розробляється, частина — у планах, але є й уже визначені. З технологічних доменів ми вже виокремили, наприклад, генеративний ШІ, хмарну розробку й DevOps, дата інженерію й аналітику. Також є перки за методологією, зокрема, прогнозоване управління (predictive project management), адаптивне управління (adaptive project management) та управління розробницькими проєктами — це той технічний бекграунд, якого ми зазвичай потребуємо для управління інженерними командами.

І третій, додатковий вимір — це набір навичок, які дозволяють проджект-менеджеру вирішувати задачі різними способами, залежно від контексту. Це збільшує ефективність роботи, адже кожен проєкт є унікальним і потребує окремого підходу.

Наразі в нашій базі є понад 230 зафіксованих навичок, але ми поступово розширюємо цей список. Скажімо, PM може планувати проєкт, використовуючи той чи інший спосіб оцінки обсягу — залежно від потреб. Або ж користуватись структурою декомпозиції робіт (WBS), продуктовим беклогом чи обидвома інструментами. Важливо досягнути того, що ви як фахівець можете бути гнучкими в підходах, підбираючи їх під унікальні виклики й вимоги кожного проєкту.

В сучасному світі немає «усереднених» проєктів. Є страхові, фінансові, телеком-проєкти; є проєкти, побудовані навколо Generative AI, є такі, де важлива регіональна специфіка (наприклад, регуляція в США порівняно з ЄС). Розвиток компетенцій за такою моделлю для PM-а це — глибший вплив, складніші завдання, і зрештою — цікавіший досвід. Для клієнта це означає менше часу на адаптацію команди.

Наразі ці три концепції існували у відокремленому вигляді, проте ми першими на ринку вирішили поєднати їх в одну 3D-модель. І я особисто переконана, що вона наразі є найефективнішою як з точки зору росту професіоналів, так і з точки зору цінності для клієнта. Ми навіть мали випадок, коли один з наших великих клієнтів попросив поділитися досвідом і напрацюваннями з їхнім PMO.

Практичний вимір: як здобути навички й спеціалізацію

Кожен PM може задекларувати свої навички та «перки». Для їх підтвердження необхідно пройти інтерв’ю з відповідним subject matter експертом, де обговорюються реальні кейси та рішення робочих задач. Експерт може підтвердити ці навички та «перки» та надати рекомендації щодо заповнення прогалин у знаннях, якщо такі є.

Ця система оцінки базується на внутрішньому стандарті, який забезпечує прозорість процесу і зрозумілу траєкторію для розвитку. Компанія не залишає PM-ів у цій подорожі сам на сам. Разом з SoftServe University ми вже підготували спеціальні матеріали — самостійні навчальні треки для розвитку перків, які охоплюють широкий спектр тем: від базових курсів про основи управління проєктами до поглиблених тем зі стратегічного бізнес-розвитку, інноваційного менеджменту та внутрішніх сертифікацій в доменах.

Крім того, ми плануємо запустити спеціальні менторські програми для прокачування навичок, де людину буде супроводжувати експерт.

Тут може скластися хибне враження, що початківцям тепер потрібно буде не лише виконувати свою базову роботу, а й уже проходити якісь валідації, розбиратися в доменах і так далі. Проте насправді логіка цього підходу дозволяє обирати власний темп і шлях, упродовж якого компанія надаватиме можливості та підтримку в розвитку.

Тож так, якщо ми говоримо про Senior PM-а — він повинен не просто орієнтуватися в проєкті чи домені, а впевнено застосовувати різні стилі управління, бачити картину проєкту як системи, бути готовим до складних випадків та мати спеціалізацію. Натомість від фахівця-початківця вимагатиметься досить базовий рівень, але, щоб рухатися далі, вже необхідно буде розвивати навички та глибину.

Наразі 3D-модель не є обов’язковою та впроваджується на добровільних засадах. Торік ми почали показувати її нашим PM-ам і запрошували долучатися за бажання. Зараз понад 30% PM-ів в компанії вже мають принаймні один задекларований перк. Тобто ми вже перейшли поріг «ранніх адептів» і входимо в стадію органічного масштабування, згідно з теорією Diffusion of Innovations. А це значить, що модель працює не тому, що так сказали зверху, а тому, що вона актуальна, логічна та перспективна для професіоналів.

Відгуки учасників програми також про це свідчать. «Уявіть, що ви в кімнаті, де всі говорять мовою, яку ви майже не розумієте. Саме так почуваєшся, коли керуєш технічним проєктом, не маючи бекграунду в інженерії. Але щойно здобуваєш ці знання — це як отримати backstage pass. Ти починаєш бачити, що відбувається насправді», — поділився один з PM-ів.

Інший PM з досвідом у GenAI пояснює, як ця спеціалізація допомагає бачити більше: аналізувати тренди, передбачати ризики й будувати кастомізовані рішення під клієнта. «Це не про глибину заради глибини. Це про точність, ефективність і проєкти, які справді резонують з потребами бізнесу».

Що далі

Ми продовжуємо розвивати 3D-модель компетенцій проєктних менеджерів, поступово інтегруючи її у процеси професійного розвитку. Це дозволяє швидше знаходити потрібних спеціалістів для конкретних завдань і вибудовувати прозорі траєкторії зростання для наших проєктних менеджерів. Для нас ця модель — не про формальності, а про людей. Вона створена, щоб кожен PM міг обирати власний темп і напрям росту, знаходити нові сфери, які відгукуються саме йому, і отримувати підтримку на цьому шляху.

Далі ми хочемо зробити розвиток ще доступнішим: розширювати навчальні можливості, запускати спільноти практики, залучати менторів і створювати простір, де менеджери можуть ділитися досвідом і вчитися один в одного. Адже сила проєктного менеджменту — у спільноті, яка зростає разом.

Я вірю, що ця модель має потенціал стати основою для розвитку й інших спеціалізацій. Уже зараз вона змінює не лише спосіб, у який ми керуємо проєктами — вона змінює спосіб, у який ми мислимо про розвиток.

👍ПодобаєтьсяСподобалось9
До обраногоВ обраному2
LinkedIn
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter
Дозволені теги: blockquote, a, pre, code, ul, ol, li, b, i, del.
Ctrl + Enter

Чим вас не задовільняють існуючі системи оцінки ПМ, наприклад від PMI або IPMA?
Лише хіба додати експертну оцінку знань (простіше — співбесіду) певного домену.

Project Management Professional (PMP)®
Certified Associate in Project Management (CAPM®)
GPM-IPMA, Levels A — D
PRINCE2 Foundations and Practitioner
Agile project management certifications (Certified/Professional Scrum Master I or PMI-ACP)

Ми цінуємо і використовуємо сертифікації. Проте вони закривають лише одну частину задачі — підтвердження знань про процеси та методології. Але на практиці бізнесу цього недостатньо, особливо коли йдеться про нашу модель, масштаб і, наприклад, доменність проєктів. Сертифікації також прямо не оцінюють успішніть, результативність проєктів.

Наразі 3D-модель не є обов’язковою та впроваджується на добровільних засадах. Торік ми почали показувати її нашим PM-ам і запрошували долучатися за бажання. Зараз понад 30% PM-ів в компанії вже мають принаймні один задекларований перк.

Ну от якби ви зробили б публічну версію, де будь-які бажаючі ПМ-и не з вашої компанії змогли б зробити швидку самооцінку за такою 3D-моделлю, та надали б зворотній зв’язок — то була б користь для розвтку такого продукту (моделі). Дайте нам погратися в цю модель! Інакше стаття виглядає як «у нас єсть такіе прібори, но ми вам про ніх не покажем» :)

Ну а далі трохи менш серйозних цитат та коментарів:

Кар’єрний ріст ≠ професійному зростанню.

Це чому так? Це є ствердження чи це формула? Для чого будь-якому фахівцю зростання? Відповідь проста — більше грошей заробляти. Якщо фахівець має кар’єрний рост згідно професійних навичок, то це норма. Інакше нема сенсу обговорювати, зрозуміло усім відразу.

На ринку змінюється парадигма — фахівця визначають не ролі, а набір навичок,

Тобто це про масляне молоко чи про молочне масло? Набір навичок визначає професійну придатнсть фахівця виконувати певну проектну (або ж операційну) роль. Роль містить визначення множини придатних для неї навичок.

здатність орієнтуватися в складному контексті й пропонувати гнучкі рішення для різних бізнес-задач.

А, зрозуміло. В армії про таке казали «розберуться де не треба і накажуть будь-кого». Або розуміється це так: «у нас проблема в складному контексті, ніхто не врубається що робити, запропонуйте нам гнучке рішення!»

Статття не тільки з клікбейтним заголовком, а також зовсім не про те, як «Традиційні підходи до розвитку PM більше не працюють» ...
Схоже, якщо в ситні роки в SoftServe покладалися на PM-ім з недостатньою кваліфікацією, але проводили внутрішні воркшопи та тренінги для підняття їхньої компетенції до більш-менш належного рівня, то тепер вирішили змінити вимоги до компетенцій типу досвідчених PM-ів, бо overhead мати в штаті велике стадо загальників стало фінансово обтяжливим і бізнесово неефективнеим, ... але нічого нового в цьому впровадженні немає, бо подібні підходи є типовими для провідних світових компаній і спеціалісти з такими компетенціями зазвичай мають тайтли: Product чи Engineering Manager (в залежності від потреб конкретної розробки); хоча перейменовувати ще тайтли для SoftServe було би занадто, бо це вимагало б відповідного перегляду компенсацій.
IMHO, описане автором => намагання позбавитися баласту, а також «з-під палки» заставити розвиватися тих, хто подібної мотивації раніше не мав і спробувати підвищити їхню ефективність, як загалом в рамках проекту, так і щоб ведення декількох проектів не було чимось особливим (але щоб даний Project Manager зберігав свій тайтл без необхідності визнавати його як Program Manager, Engineering Manager чи Product Manager).
В старі часи, хто був мотивований розвивати свої компетенції, то після певного досвіду в SoftServe переходили працювати в продуктові компанії, ... і, враховуючи, що SoftServe є сервісною компанією сфокусованою переважно на аутсорсі послуг, то це все рівно накладує обмеження в розвитку менеджерів, а також з вузькою сервісною специфікою, а не необхідністю реально мати високу компетенцію в «The 10 Project Management Knowledge Areas» згідно PMBOK.
Такі мої takeaways, ... і хочу лише побажати SoftServe вдачі в даній трансформації, бо це не тільки вимушені міри, а й на краще для компанії.

Схоже що стаття ще й просто для галочки або kpi компетенції 😅. Бо перша і автор не включається в дискусію в коментарях.

Andre, відповідаю Вам ввечері після роботи — певно мої KPI ще більше злетять))

Це вже овертайм. Бережіть себе)

У Вас цікава думка, я Вам також дякую, що вирішили її висловити.

Не буду апелювати до Ваших припущень.
Що хотілось би прямо підкреслити: я б не називала «баластом» людей, які в складних умовах безпросвітної невизначеності нашого часу, попри все витягують проєкти в зону успіху. Модель, яку ми запровадили — про структурування розвитку наших проєктих менеджерів згідно викликів сьогодення. Віримо, що це на користь і будемо продовжувати.

1. Стандарти — тут зрозуміло, це ПМські Hard&Soft Skills
2. Perks — це Domain knowledge, галузеві знання (можливо що і деякі навички)
3. Навички — skills — це які ще? «вирішувати задачі різними способами, залежно від контексту.»
Ну хоч приклади наведіть що за профілі виходять в результаті. Щось типу {STD-4, P-3, S-8} або {STD-2, P-9, S-18} ?

І ще

глибоко розуміє предметну область, може говорити з технічними командами їхньою мовою, розуміти проблематику і пропонувати не просто рішення, а оптимальне рішення.

— це IMHO дуже токсична тема, чи має/повинен ПМ пропонувати рішення технічним командам. Розуміти й говорити — ПМ мусить, але всеж експертами технічних рішень мають бути інженери (сеньори, прінципали, архітектори)

Вітаю! Дякую і за Ваші коментарі.

Давайте спочатку по термінах:

Стандарти — це не skills. Стандарти це про результат. Наприклад «Спланований проєкт і узгоджений бюджет» — це результат роботи проєктного менеджера. А от відповідь на питання «як?» — яким способом/методом це було досягнуто — в нашій моделі це skill. Ви їх, власне, і назвали «ПМські Hard&Soft Skills». Стандартизуємо ми результати, а розвиваємо — навички.
Доречі, поняття Skill — це ж не тільки ПМ навички. ПМ може володіти навичками з інших областей. Project Manager і Program Manager мають багато спільних навичок, але стандарти роботи у них різні.
Perks — це дійсно Domain knowledge, або спеціалізація. Це дозволяє ПМу приймати рішення у відповідному контексті, але ми тут не говоримо про технічні рішення замість технічних спеціалістів. Існують ПМи які можуть ці речі робити (приймати технічні рішення), але такі сетапи не масштабуються. Та і чи потрібно це? Ви ж кажете — токсична тема. Не дарма.

Що виходить в результаті? В результаті у нас висококваліфікований ПМ, який досягає результатів на проєкті у конкретному домені і тим самим збільшує вірогідність успіху проєкту. Класно ж?

Дякую за відповдь.
Я не зовсім погоджуюсь з фразою «стандарт це про результат». Стандарт декларує певний спосіб досягнення результату. Я також намагаюсь чітко уявити оголошену вами 3D-модель компетенцій проєктних менеджерів і дотриматись одної термінології.

Стандарт — в широкому розумінні — зразок, еталон, модель, які приймаються за вихідні для порівняння з ними інших подібних об’єктів. Стандарт як нормативно-технічний документ встановлює комплекс норм, правил, вимог до об’єкта стандартизації.
Простіше, стандарт це задокументована краща практика, якої мають дотримуватися за умовчанням (або частково змінювати відповідно контексту).

Результа́т (через фр. résultat від лат. resultatum — «те, що відскочило»), ви́слід, також пі́дсумок — кінцевий наслідок послідовності дій.

Навичка — це здатність виконувати певну дію автоматично, раціонально та ефективно внаслідок багаторазових вправ. Це результат практики, що дозволяє досягати мети з меншими витратами сил та часу, відрізняючись від знань, які є фактичною інформацією.

Знання — це сукупність відомостей, уявлень та понять про об’єктивну реальність, набутих у процесі досвіду, навчання та дослідження. Це систематизований результат пізнання дійсності, який дозволяє людині усвідомлено діяти, аналізувати та приймати рішення.

Вміння — це здатність успішно й усвідомлено розв’язувати практичні чи теоретичні завдання, що формується на основі знань і навичок.

Експертиза — це розгляд, дослідження та аналіз певної справи чи питання фахівцем (експертом) з використанням спеціальних знань для отримання висновку.

Компетентність — це динамічна сукупність знань, умінь, навичок, способів мислення, цінностей та особистісних якостей, яка дозволяє людині успішно діяти в професійній, навчальній та соціальній сферах. Вона визначає здатність ефективно застосовувати набуті знання на практиці для досягнення результатів.

Складові компетентності:
К1. Знання: факти, концепції, теорії та ідеї, які людина засвоїла.
К2. Уміння: це здатність успішно й усвідомлено розв’язувати практичні чи теоретичні завдання
К3. Навички: здатність виконувати певні процеси та використовувати знання для досягнення результатів.
К4. Способи мислення: вміння аналізувати інформацію, приймати рішення та критично мислити.
К5. Цінності та ставлення: особистісні переконання, погляди та налаштованість, що спонукають до певних дій.
К6. Особистісні якості: такі риси, як ініціативність, соціальна активність та відповідальність.

Отже, ви маєте 3D модель компетенції проектних менеджерів.
Ви оцінюєте:
A) Стандарти роботи — це саме __ЗНАННЯ___ стандартів проектного менеджменту? (К1)
B) Доменна експертиза/спеціалізація або перк — це схоже також __ЗНАННЯ___ певного економічного або технологічного домену, сфери діяльності людини. (К1)
C) набір навичок — певна множина (230) __НАВИЧОК__ (К3)

Складові К2, К4, К5 і К6 до вашої моделі не відносяться (скорше щось залишили для роботи HR-ам)

Отримуємо 3D координати у вигляді кортежу { К1.A, K1.B, K3.C }.

Мета оцінки проектних менеджерів за 3D моделлю? Як я здогадуюсь це релевантий підбір ПМ-а до певного проекту задля забезпечення вищої ймовірності успішності проекту, а це керування бізнес-ризиками на рівні делівері (або аналогічному).

Поки питаня про наявність методики отримання аналогічної оцінки проектів пропустимо, але з математичної точки зору вона вже має бути, інакше втрачається сенс запропонованоїї оцінки проектних менеджерів за 3D моделлю.

Ну далі я насмагаюсь собі уявити геометричну фігуру в 3D. Прямий паралелепіпед напевно. Уявлю і навмисно припущу, що знання К1 мають по одному лінійному вектору, або оцінки від "незнання«=0 до «високе знання» = 100 (умовно). Але ребро «навички» (К3.С) залежить від нелінійної кількості, наприклад з 230 навичок об’єкт оцінки (ПМ) володіє 40 навичками, з них 40% в діапазоні номерів навичок 1-100, 10% в діапазоні 101-200 і 50% в діапазоні 201-230
Хоча насправді
К1.A — множина стандартів проектної діяльності (грубо наприклад PMBOK, PRINCE2, Scrum) кожен з яких має свій вимір знань, отже це 2D матриця
K1.B — множина доменів, кожен з яких також має свій вимір знань, отже це теж 2D матриця
Щось не склалася картинка такого «бруса» і як його зручно застосувати для відповідно оцінених проектів.

Далі що. По кортежу { К1.A, K1.B } можна оцінити як проект, так і менеджера, і математично вирахувати кількість співпадінь оцінок.
А як використати оцінку K3.C для проектів?

Миколо, щиро дякую Вам за проявлений інтерес і глибоке занурення в тему.
я бачу, що Ви аналізуєте модель крізь призму класичних компетентнісних підходів — це цікавий ракурс, і ми також розглядали такі рамки на ранніх етапах. Але ця 3D-модель створювалась з дещо іншою метою — не академічною, а практично-бізнесовою.

Спробую пояснити, в чому суть: ми не намагаємось декомпозувати PM-а лише за типами знань чи навичок. Ми відповідаємо на питання: як PM зростає як професіонал, у яких контекстах він здатен бути ефективним і яку бізнес-цінність здатен створювати.
Саме тому, наші стандарти — це не «знання стандартів», а здатність стабільно досягати очікуваного результату.
Perks (спеціалізація) — це не просто факт обізнаності в домені, а підтверджена здатність працювати ефективно в конкретному середовищі, де важлива швидкість адаптації та розуміння логіки бізнесу/індустрії.
Навички — це не перелік автоматизованих дій, а набір підходів, які дозволяють вирішувати задачі різними способами залежно від складності контексту. Більше навичок дають більше гнучкості.
Тобто 3D — це не координатна система знань, а модель розвитку, в якій людина рухається від базового рівня → до гнучкого мислення → до глибокої експертизи → до більшої впливовості та цінності для клієнта й бізнесу.

Якщо буде інтерес — можливо, окремо розповімо як ця логіка трансформується у розвиткові треки та реальні приклади зростання фахівців. Тут і справді вистачить на ще одну статтю)

Інна, дякую вам за змістовні відповіді та пояснення.
Мої очікування і уявлення щодо цієї 3D-моделі схоже були дещо завищеними.
Але системний аналіз цієї моделі мені не вдається провести. Напевно що я не розумію коректно деякі ваші поняття («Oops. Segmentation fault. System halted. Core dumped»).

Що таке 3D? Для мене це 3-Dimentional, тобто Три Виміри. Отже я можу щось виміряти трьома значеннями (координатами). Що таке Модель я тут поки не розкриваю, то надовго.

Як (не лише) я сприймаю поданий вами приклад — спрощено, це всеж три виміри (параметри):
1) Знання загального проектного менеджменту (абстрактний проект, як зазвичай подається в PMBOK)
2) Навички — здатність виконувати певні процеси проектного менеджменту та використовувати знання для досягнення результатів (проектних процесів).
3) Галузеві знання — знання інших стандартів, окрім п.1. Усе це вивчається, з цими знаннями проектні менеджери не народжуються, перевіряв особисто. Припущу, що тут можуть долучити й непроектні навички, наприклад керування міжнародною вантажівкою для деяких логістичних проектів.

Ну от і все. Інші компанії теж так роблять. It’s not a Rocket Science!

Модель — це спрощене, узагальнене або формалізоване відображення об’єкта, системи, процесу чи явища, яке зберігає найважливіші властивості й взаємозв’язки реального прототипу, щоб можна було вивчати, пояснювати, прогнозувати або керувати ним без необхідності працювати з самим об’єктом у реальності.
Реальний прототип — це фахівець названий проектним менеджером.

Чому я навів приклад з профілями? Вони мають параметри вимірів. От не бачу я їх приклади у вас в статті, на цьому вона втрачає пізнавальну цінність.
Відповідно ніяк «оригінальна 3D модель» компетенції нажаль не вимальовується.
Ба більш, ви стверджуєте що це «3D модель розвитку, в якій людина рухається від базового рівня»... ну ок, далі просто не буду розвивати аналіз ствердження. Нащо ви так складно? У мене мозок перегріється від таких аналогій.

Без формального профіля Проекту підбір кандидата на роль PM здійснюється стейкхолдерами або емпірічно особисто, або за делегуванням (наприклад, кого призначить аутсорсер).
Якщо ви вимірюєте компетенції ПМ-а, ці виміри мають легко накладатися на виміри, що застосовуються в профілі Проекту. Тобто, оцінивши Проект, маємо вимоги до компетентного ПМ.

Напрямки розвитку ПМ так само формуються вимогами (виміряними профілями) Проектів.
Проекти бувають складні, прості, довготривалі, залежні від стандартів, та ще багато вимог можна додати. На мою думку, не маючи таких формальних профілів, до біса витрачати час на оцінку ПМа. І навпаки, маючи профіль проекта, розуміємо який профіль ПМа потрібен.
Далі, маючі оцінку кандидатів і множину потенційних проектів (виходячи з маркетінгових оцінок, або специфічної галузі), можемо обгрунтовано розвивати навички ПМа, створюючи кадровий запас релевантних проектних менеджерів.
Ось тут я лише добрався до обрунтованого підходу до розвитку проектних менеджерів, про що ви в заголовку статті зазначили.

Свої аналізи вашої статті та судження я розписав не заради академічної мети або празного занудства. Сприймайте це як професійний фідбек. Сподіваюсь він буде вам корисним в розвитку методології оцінки компетенцій ПМ та надання напрямків професійного розвитку.

Дуже цікаво буде прочитати від вас статтю з прикладами спрощеної вимірювальної моделі та її практичного застосування з оціненим результатом.

з хорошого, класно бачити, що хтось пробує імлементовувати будь яку модель без «палки» і давати людям можливість самим включатись в процес

з смішного, ви в 2025 «зрозуміли» Т-модель, серйзно? Причому те як ви описуєте її +\- лягає на те як її описав Valve ще 15 років тому (якщо не більше) у своїх онбординг пдф файлах для нових працівників.

круто коли є Т-профіль бо якщо ти, умовно, дев + вмієш писати сценарій для гри + шариш як малювати щось.... ти можеш просто взяти свій стіл на колесах (в прямому сенсі) і поїхати до іншої команди на інший проект в будь який момент.

ну але в загальному, краще мати якись прогнозований шлях розвитку чим 0 і взнавати куди\шо самому)

Дякую за коментар, і за здорову іронію)
Відомі речі у нових поєднаннях, формах і контекстах часто приносять неочікувано позитивні результати. Погодьтесь, інновація це ж не завжди щось виключно нове? Ми дійсно використали речі, які існували раніше, але ще ніколи у такому 3Д поєднанні. Наша модель еволюційна і така, яка створює свою суттєву цінність. Про прогнозований шлях розвитку — 100% з Вами погоджуюсь — і це одне з ключових «для чого ми це робимо».

Ви розробили методику трекінгу компетенцій. До чого тут саме ПМство.
Коротка суть — «Краще мати більше компетенцій ніж менше».

P.S. А ПМ кращий той що більше подобається вищому менеджменту.

Дякую за статтю. Запитання. Що ви вкладаєте в термін «проєктний менеджер» та які в нього обовʼязки?

Привіт! Дякую за запитання.
У нашому контексті «проєктний менеджер» (PM) — це фахівець, який веде проєкт до успіху. Під «успіхом» мається на увазі не просто «вчасно й у бюджет», а ще й створення цінності для клієнта та команди.
Щодо обов’язків, наприклад: робота з клієнтом, створення команди під проєктні цілі, управління командою, планування і виконання проєкту — це багато щоденних активностей, які залежать від потреб проєкту.

У вас продуктові менеджери є?

Розкажіть будь ласка докладніше про створення якої цінності йде мова. І чому необхідна окрема людина для того, щоб привести проект до успіху?

Під цінністю для користувача зазвичай мається на увазі ряд речей, які створюють привʼязку клієнта до продукта, через яку він довго не полишає його та продовжує сплачувати протягом тривалого часу.

Що саме є цінністю — залежить від багатьох факторів: його зручності, дизайну, швидкодії, функціональністі, масштабування, можливості конфігурування, безпеки, стабільності, швидкості внесення змін, терміну розгортання, вартості утримання, інтеграційних можливостей, вимог до апаратної частини, дешевизни, доступності, тощо. Кожен оцінює це самостійно.

Підписатись на коментарі