«Voron»: мій шлях від ідеї до робочої ШІ-моделі для FPV-дронів за 48 годин
Вітаю, спільното DOU! Мене звати Олександр Шинкаренко, мені 19 років, і це моя перша стаття тут. Я не працюю в ІТ-компанії й не маю формальної технічної освіти. Я — самоучка, який зацікавився машинним зором і вирішив використати цю технологію для допомоги нашим військовим.
У цій статті я хочу поділитися власним досвідом — як за 48 годин я створив дві робочі моделі штучного інтелекту, здатні розпізнавати цілі на відео з FPV-дронів. Без команди, без бюджету, лише з Google Colab, відкритими інструментами й великою кількістю навчальних матеріалів.

Як усе почалося
Два тижні тому я побачив відео, у якому показували, як можна навчити FPV-дрон слідкувати за ціллю за допомогою нейромережі. Мене це вразило. Я подумав: якщо інші можуть — то й Україна має мати власні такі розробки.
На той момент мій досвід роботи з машинним навчанням і комп’ютерним зором дорівнював практично нулю. Усе, що я знав про нейромережі, походило з кількох статей і відео на YouTube. Але це мене не зупинило. Я вирішив, що найкращий спосіб навчитися — це почати робити.
Я почав готувати дані: збирав відео, вирізав кадри, розмічав цілі вручну. Частину кадрів я записав сам, частину взяв із відкритих джерел. Це був мій перший досвід створення датасету для машинного зору, тому багато речей довелося освоювати прямо на ходу.
Підготовка датасету: два тижні монотонної роботи
Для розмітки я використовував CVAT (Computer Vision Annotation Tool) — відкриту платформу, яка дозволяє зручно розмічати об’єкти на зображеннях. Процес виявився набагато складнішим, ніж я очікував.
Кожен кадр потрібно було уважно проаналізувати, обвести об’єкт у bounding box і присвоїти йому правильний клас. Я розмічав п’ять категорій об’єктів:
- Людина.
- Броньована техніка.
- Трак (легка військова техніка).
- Дрон.
- Машина (цивільні та військові автомобілі).