Перевірка міграцій БД «up → down без слідів» у CI: пакети Migration Checker для Symfony та Laravel
Вітаю! Мене звати Олександр Рослов. Я програміст із
Про що і для кого стаття
У цій статті я коротко розповідаю:
- яку проблему міграцій я закриваю і чому вона часто «не болить», доки не стане пізно;
- як працює підхід «up → down → schema diff» як автоматична перевірка якості;
- що саме роблять мої пакети Migration Checker для Symfony та Laravel і як їх запускати локально та в CI;
- які типові фейли проходять код-рев’ю, і як їх ловить автоматична перевірка.
Чому вирішив написати? Бо бачу, що тема «міграції як артефакт, який треба тестувати» досі недооцінена: часто ми рев’юємо міграції очима, але не маємо механічної гарантії, що відкат поверне схему в нульовий стан. А саме це відрізняє «міграції працюють» від «міграції безпечні».
Стаття буде корисна:
- PHP-розробникам на Symfony/Laravel, які регулярно додають міграції;
- тим, хто займається код-рев’ю і хоче менше «людського фактора»;
- DevOps/Tech Lead’ам, які відповідають за стабільні деплої та rollback;
- командам з raw SQL у міграціях (тригери, індекси, constraints), де ризики вищі.
У більшості команд міграції сприймаються як «код, що еволюціонує схему». Але з практики проблема часто не в up, а в тому, що down не повертає базу в початковий стан: лишаються таблиці, індекси, тригери, «тимчасові» колонки, зміни default-значень, коментарі або інші артефакти. Це може довго не проявлятися — аж поки не знадобиться rollback, відкат релізу або прогін міграцій у чистому середовищі.
Саме через це я зробив набір пакетів Migration Checker, який формалізує просте правило: після up → down стан схеми має бути ідентичним, і це має перевірятися автоматично (локально та в CI).

Чому я взагалі до цього дійшов
Класичний біль міграцій виглядає так: