Майстер ключів. Лише один розробник зав’язав на собі всю IT-систему митниці — як це допомагає йому переживати будь-який кадровий «шторм»

1 лютого 2022 року Кабінет міністрів України звільнив керівний склад Державної митної служби через підозри в корупції. Це сьома кадрова перестановка в цій службі за президентства Володимира Зеленського. Але один з департаментів митниці вже багато років проходить крізь цей «шторм» — IT-відділ разом з його старожилом Олександром Івашковичем, архітектором IT-системи ДМС.

«Державне управління щодо нього не працює. У нас було багато зустрічей, на яких він просто відмовлявся щось виконувати. Просто казав: „Ні, я цього робити не буду“. Він при мені та співробітниках Служби безпеки України відмовляв двом заступникам міністра фінансів — і йому нічого за це не було», — характеризує його Євген Єнтіс, колишній CDTO митниці.

DOU дослідив, що саме дозволяє Івашковичу залишатись на посаді за всіх керівників і обставин.

Деталі

1 лютого Кабмін звільнив в.о. голови митниці В’ячеслава Демченка, його першого заступника Олександра Щуцького та іншого заступника Руслана Черкаського (щоправда, останній пішов на лікарняний того ж дня — проти нього розпочали дисциплінарне провадження та відсторонили від виконання обов’язків).

Місце в.о. голови митниці посів Сергій Звягінцев, який до цього також був заступником Демченка. Зміна керівництва митниці стала сьомою за три роки президенства Зеленського.

Нині ж в Офісі президента міркують над подальшими кадровими змінами в митниці, яку можуть передати під управління Мінцифри, Мінрозвитку, або ж можуть оголосити на посаду відкритий конкурс.

При цьому кадрові зміни на митниці торкнулися лише її вищого керівництва і не зачепили ІТ-департамент держоргану, відомого скандалами щодо інформаційної системи «Інспектор-2006», і її розробника Олександра Івашковича.

Хто такий Олександр Івашкович

Олександр Івашкович — начальник спецуправління проєкту та розробки інформаційних систем IT-департаменту митниці, який працює у держоргані з 1995 року. Він є одним із розробників внутрішньої інформаційної системи митниці «Інспектор-2006».

«Інспектор-2006» містить дані про перевізників та їхні товари, включно з вагою, розміром, вартістю речей тощо. При цьому система в напівавтоматичному режимі аналізує ризики та визначає, які вантажі митникам варто перевірити більш уважно, а які можуть проїхати «зеленим коридором».

Робота митних пунктів без системи з таким функціоналом неможлива — якщо вона зупиниться навіть на день, бюджет України може недоотримати від півтора мільярда гривень. У матеріалі «Бабеля» від 2021 року, спираючись на слова ексголови ДМС Максима Нефьодова та колишнього CDTO ДМС Євгена Єнтіса, йшлося: інформаційна система митниці, розроблена Івашковичем, застаріла та містить безліч корупційних ризиків. Втім замінювати її Івашкович відмовляється.

При цьому звільнити його майже неможливо: архітектура системи «Інспектор 2006» не задокументована, фактично в ній розбираються лише сам Івашкович і його команда. Тож без їхньої участі є ризик зупинки митниці, а це — надто великі грошові втрати для бюджету країни, адже до війни служба приносила близько 40% надходжень до держбюджету, нині цей показник — майже 18%.

Під час написання цього матеріалу в нас виникло безліч запитань, не на всі з яких ми можемо дати чіткі відповіді. Втім зібрана інформації допомагає зрозуміти, як працює «внутрішня кухня» в ІТ-департаменті митниці та чи є тут потенційні ризики для держави через застарілі процеси.

Для цього ми поговорили з одним з IT-керівників митниці Олександром Івашковичем, нинішнім CDTO служби Олегом Ніколайчуком, колишнім очільником ДМС Максимом Нефьодовим і попереднім керівником з цифрової трансформації держоргану Євгеном Єнтісом.

Проблеми системи «Інспектор 2006»

Документація

Одна з ключових проблем «Інспектора 2006», яку обговорювали в публічному просторі ще кілька років тому — нібито відсутність документації на систему, що унеможливлює роботу з нею розробників, не ознайомлених з початковим кодом.

«Через це виникає ситуація, коли 40% державного бюджету залежать від доброї волі, здоров’я та чесності однієї людини. Навіть якби до „Інспектора“ не було жодних технічних претензій і це була б найкраща ІТ-система митниці у всьому світі, це все одно нездорова ситуація ані для держоргану, ані для будь-якої компанії», — каже Максим Нефьодов.

🔻 То чи є документація до «Інспектора 2006»?

Ми поставили це питання самому Олександру Івашковичу, пресслужбі ДМС, Олегу Ніколайчуку та Максиму Нефьодову. Втім єдиної відповіді так і не отримали.

В офіційній відповіді на запит DOU в ДМС зазначили, що сьогодні у митної служби є всі документи для експлуатації «Інспектор 2006», а створення необхідної документації — це один з основних компонентів роботи ІТ-підрозділів Держмитслужби.

«Сьогодні у митної служби є всі документи для забезпечення експлуатації автоматизованої системи митного оформлення „Інспектор“, від настанов користувача та адміністратора до регламентних наказів щодо введення системи в експлуатацію», — стверджують у пресслужбі ДМС.

Тим часом Максим Нефьодов переконаний, що повного доступу до системи ні в кого, крім Івашковича, досі немає — як це було і за його керівництва у ДМС.

Сам Івашкович твердить, що документація до «Інспектора» є, однак визнає: задокументовано не все. Пояснює це високим темпом роботи ІТ-відділу і браком ресурсів для написання документів.

«Документації не зовсім немає. Але її справді не так багато, як хотілося б. Чому? Бо наш останній тестувальник звільнився у 2013 році. Ми просто не встигаємо робити папери, бо здебільшого працюємо на швидкість. Наприклад, нещодавно [депутати] ухвалили закон щодо контролю валютного обігу, який набуває чинності протягом 30 днів. Отже, у нас місяць на розробку цієї системи, складність якої полягає в тому, щоб об’єднати її з податковою, Нацбанком і комерційними банками. Лише уявіть обсяг роботи. Якщо разом з цим змусити програмістів писати велику кількість паперів, вони просто не вкладуться в терміни».

За його словами, до останньої системи, яку розробляв ІТ-відділ митниці — поштового клієнта, створена вся документація, попри те, що «потрібної кількості людей, щоб все це описувати» в його відділі, мовляв, немає.

Але найцікавіший момент, пов’язаний з робочими процесами в ІТ-департаменті митниці, — там немає жодного тестувальника. Івашкович каже: сьогодні на митниці шість людей відповідають за розробку, вони ж і перевіряють системи. До 2013 року в команді працювали від трьох до чотирьох тестувальників, які писали документацію та інструкції користувача/адміністратора, але вже майже 10 років цим ніхто не займається.

У розмові з DOU колишній голова митниці Нефьодов стверджує: проблеми з документацією досі є.

«Можливо, десь і лежить весь вихідний код „Інспектора 2006“. Але ніхто, хто за посадою повинен мати до нього доступ, за часів нашої команди у держоргані його не отримав, і я переконаний: це й нині так. Це не має бути таємницею. Наприклад, початковий код системи закупівель Prozorro ви можете побачити у відкритому доступі, а ось код „Інспектора 2006“ ви не знайдете ніде. Тож ІТ-система митниці фактично є приватною і належить не державі, а пану Івашковичу. Він — єдина людина, яка має до неї повний доступ; знає, як вона працює, і прямо під запис відмовлявся надавати будь-який доступ, інформацію та можливості для інтеграції системи будь-кому, хто йому особисто не подобається, навіть якщо це керівник ДМС».

CDTO української митниці Олег Ніколайчук опосередковано підтвердив слова Нефьодова про вибіркове надання доступу до IT-систем:

«Документація до „Інспектора“ є і завжди була. Чого не було раніше — так це доступу до коду системи в команди [колишнього керівника з цифрової трансформації] Євгена Єнтіса».

Але наразі доступ до первинного коду є «у всіх, кому цей код необхідний», стверджує Ніколайчук, не назвавши конкретних посад і прізвищ.

Доступи

Ключове питання щодо системи «Інспектор 2006» справді стосується доступу до неї. Якщо Олександр Івашкович єдиний, хто має повний доступ до «Інспектора», як стверджує Нефьодов, то це несе потенційну можливість корупції та безпекові ризики для митниці.

🔻 Чи справді Олександр Івашкович має повний доступ до «Інспектора»?

Максим Нефьодов і Євген Єнтіс стверджують: в Івашковича повний доступ є. Сам розробник це заперечує. У пресслужбі ДМС просто додають: доступи до системи надають за заявкою у вигляді службової записки.

«З того, що я бачив — у нього є повний доступ до системи, без обмежень. У нього і ще однієї людини. Його підлеглі теж мають доступ, але, здається, більш розподілений [відповідно до задач]: умовно, хтось пише інтерфейс системи на Blazor, і йому не потрібен доступ до центральної бази даних тощо», — каже Євген Єнтіс.

Олександр Івашкович переконує, що в ДМС діє принцип: до кожної IT-системи мають доступ троє фахівців, але жоден не володіє доступом до всіх складників програми.

«Тож в ІТ-системі ДМС є речі, до яких я не маю доступу, навіть в «Інспекторі». А інші співробітники мають. Це елемент системи безпеки. Неправильно, якщо одна людина матиме доступ до всього. Тож у разі чого — без мене в митниці нічого не «посиплеться».

Додаткова інформація. Скільки айтівців у ІТ-відділі ДМС

У штат департаменту з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Державної митної служби 66 людей. За словами чинного CDTO митниці Олега Ніколайчука, такої кількості спеціалістів на сьогодні недостатньо, враховуючи обсяги робіт.

Середня кількість айтівців у складі регіональних підрозділів ДМС — семеро спеціалістів.

Підрозділи у складі департаменту:

  • з розробки та супроводження програмного забезпечення,
  • адміністрування систем управління базами даних,
  • супроводження та автоматизації інфраструктури,
  • автоматизації інформаційного обміну,
  • підтримки телекомунікацій,
  • управління проєктами та бізнес-аналізу,
  • технічної підтримки якості, надійності системного програмного забезпечення та підтримки.

Стек та архітектура системи

Ще одне питання, яке поставало щодо «Інспектора 2006», — нібито застарілість системи та «дірки» у безпеці, які потенційно можуть використовуватися для різноманітних маніпуляцій.

🔻 Який стек використано в «Інспекторі»?

За словами Олександра Івашковича, систему «Інспектор» розробляли з бета-версії .NET на початку «нульових», а в продакшн вона потрапила на другому «дотнеті». Зараз у коді системи використовується .NET 3.5.

«Якщо система вже почала створюватись на певній технології, то її модернізація можлива в розумних межах», — каже Івашкович і додає, що, на його думку, «Інспектор 2006» не застарів.

«У Німеччині митники використовують систему, розроблену в 1990-х. Наша система розроблена 2006 року, але вона дуже слабко нагадує те, що було 17 років тому, адже її весь час вдосконалюють», — стверджує він.

🔻 У чому питання до архітектури системи?

На думку Євгена Єнтіса, система все ж застаріла, але найбільше побоювань викликає не це, а децентралізація баз даних, що не відповідає сучасним вимогам безпеки.

«Система „Інспектора“ побудована на клієнт-серверному рішенні Microsoft Stack. Це працює так: на пункті пропуску сидить митник і записує дані, після чого програма зберігає їх у локальну базу, яка синхронізується з територіальною базою, а та, своєю чергою, з центральною.

Колись така децентралізована система була виправдана — через те, що онлайнові канали зв’язку були повільними, це дозволяло не зупиняти роботу митниці [завдяки поетапній обробці інформації]. Але водночас така система уможливлює витік даних, адже всі процеси відбуваються на локальних комп’ютерах і серверах, і сучасним вимогам безпеки така архітектура не відповідає».

З безпекового погляду ДМС повинна мати центральний сервер, де вся інформація збирається в режимі реального часу, ділиться думкою Єнтіс. «Нині ж дані до центральної бази надходять з „лагом“, а локальні сховища здебільшого контролюють лише місцеві адміністратори. Звісно, це створює безліч ризиків для маніпуляцій [інформацією]».

Водночас Олександр Івашкович стверджує, що з 2010 року «Інспектор» постійно централізується і нині взаємодія з системою здебільшого здійснюється саме через «центр».

При цьому розробник не може запевнити, що маніпуляції із системою на місцях неможливі.

«Я не можу повністю виключити ризик різних маніпуляцій, адже система має локальні бази даних з локальними адміністраторами. Проте всі справді суттєві речі дублюються на центральному рівні, майже в режимі онлайн, тож нічиї руки туди дістатись не можуть», — каже Івашкович.

Які речі він вважає «справді суттєвими», а які — ні, наш співрозмовник не деталізував. При цьому Івашкович наголосив редакції, що децентралізація системи частково врятувала ДМС під час повномасштабної війни — і в аргументах згадав загрозу ядерної війни.

«Не секрет, що в березні 2022 року путін кілька разів розглядав можливість застосування ядерної зброї проти України, в тому числі проти Києва. Нам необхідно було зробити так, щоб навіть попри це все [в ДМС] працювало. Тоді ж з’ясувалося, що децентралізована система має певні плюси, які важко швидко перекрити в централізованій системі».

Тим часом нинішній CDTO служби Олег Ніколайчук твердить, що жодних задокументованих доказів «дірок» у системі митниці немає.

«Виступи в публічній площині старої команди ДМС зі звинуваченнями у корупційних ризиках нічим не підкріплені. Як посадова особа я не бачив жодного документа, який би фіксував наявність потенційних корупційних „дірок“. Я не заперечую, що такі „дірки“ можуть бути, але якщо вони є — це вже справа відповідних органів. Ми готові надати код на перевірку Службі безпеки, Держбюро розслідувань та іншим структурам, якщо така потреба виникне», — каже він.

Щодо ризиків на місцях, то Ніколайчук додає: дії інспекторів у системі фіксуються, і ці дані можна витягнути як з локальних баз, так і з центральної.

«Інспектора» намагалися замінити, але невдало

Заміну «Інспектору» почали готувати ще за часів Євгена Єнтіса на посаді CDTO митниці. При цьому команда екскерівника з цифрової трансформації намагалася долучити до розробки Олександра Івашковича та його підлеглих, але взаємодія не вдалася, говорить Єнтіс.

Його наступник Олег Ніколайчук зазначає: всі системи, що розробляли під час пошуків аналога «Інспектора», такі як Електронний журнал пункту пропуску, не пройшли випробування митними органами.

У розмові з DOU Олександр Івашкович звинуватив команди Максима Нефьодова та Євгена Єнтіса в неефективності: «Вони просто ходили та показували слайди», — каже він.

Деталі про підготовку системи на заміну «Інспектору» нам розповів Євген Єнтіс. Далі — його пряма мова.

❓ Чому «Інспектора» потрібно замінювати

Розробники не можуть мати доступу до виробничої системи, адже вони цілковито знають, як саме ця система працює. На митниці ж чи не всі в ІТ-департаменті мають до неї доступ й потенційно можуть вносити будь-які зміни, не залишаючи слідів. Звісно, це величезний ризик. Якщо архітектура системи уможливлює такі дії — її потрібно замінювати або ж добре «латати дірки» та переробляти. Але Олександр Івашкович і його команда не хотіли цього робити.

Ми тоді розглядали кілька варіантів. Перший — отримання митної системи від інших країн, як було з NTCS. Але на той час європейські системи не надто добре координувалися з нашим законодавством, треба було вносити багато змін.

Довідка:

Нова комп’ютеризована транзитна система (New Computerized Transit System, або ж NCTS) — це система, в основі якої лежить Конвенція про процедуру спільного транзиту. NCTS пов’язує митні служби в країнах-учасницях Конвенції, дозволяючи обмін митними даними для контролю за транзитними переміщеннями.

Другий варіант — писати систему з нуля. Ми обрали саме цю опцію.

❓ Якою могла бути нова система

Це мала бути мікросервісна система з двома окремими модулями — системою оформлення та системою ризиків. Тобто ми будували дві різні, але пов’язані між собою системи. Робили це на Kafka, працювало все як open source модель. Зараз таку ж використовує платформа Мінцифри, у неї «під капотом» схожі рішення.

Писали все на двох стеках — Java і Python. Концентрувалися на тому, щоб спростити взаємодію митника із системою, прибрати зайві поля і зайві дії, узгодити бізнес-процеси в системі тощо.

❓ Хто розробляв

У нас були тендери на розробку окремих мікросервісів і рішень. Нас фінансували міжнародні донорські організації. І роботу частини девелоперської команди, яку ми залучали, а це продакт-овнери, бізнес-аналітики, архітектор, головний DevOps, головний QA, — оплачували ці організації. Ця частина команди координувала роботу над системою.

При цьому в мене була позиція: ключові кадри ми повинні мати «на борту». Але штат митниці був обмежений, я не міг наймати необхідну кількість людей — і тоді виникав конфлікт. Частина команди розробки була на боці підрядників. Ми також пропонували команді Івашковича розробляти нові системи разом — вони відмовилися.

Потім ми запропонували, щоб ми робили свій модуль, а вони свій — і згодом все це інтегрували б, при цьому стек і компетенцію їхньої команди врахували б. Ми одразу прописали єдині правила взаємодії всіх команд, підходи до баз даних і написання коду, який має бути рівень покриття юніт-тестами тощо. Це базові речі, які використовують усі ІТ-компанії. Олександр Івашкович переглянув їх і сказав, що не готовий працювати в такому режимі.

❓ Коли розробка нової системи припинилась

Протягом усієї роботи над проєктом у ДМС змінювалися керівники. Кожному доводилося доводити, що нову систему потрібно робити, — і це не завжди вдавалося. Попри все ми продовжували створювати систему. Коли модуль з оцінкою ризиків був готовий, хотіли інтегрувати системи, змішувати дані тощо. Але нам не дали доступів — мовляв, зачекаймо на повну систему. І почалися вічні обговорення, що затягували процес. У результаті модуль так і не вийшло впровадити.

Я казав, що впровадити всю систему за один день складно. Треба робити це помодульно і постійно тестувати. У нової системи оцінки ризиків була купа нового функціоналу, з повним відстежуванням того, хто вніс цей ризик і чому. Система мала аналізувати всі дані й показувати, який саме ризик блокує митні операції.

Чи можна «перехопити» контроль над «Інспектором-2006»

Коли я побачив, що інтеграції нової системи не буде, то сказав, що готовий взяти на себе відповідні ризики. Розписав погодинний план, що треба зробити, щоб вийти з цієї ситуації. Описав, як чинити, якщо Івашкович буде недоступний, і як ми зможемо підхопити цю систему. Яка команда мені потрібна — а це близько 10 людей з певним рівнем компетенції та знань. І сказав, що ми або це робимо, або продовження проєкту не має сенсу.

Цей план не прийняли.

Нова система готова на 50%

У розмові з DOU Івашкович повідомив, що повністю централізовану систему в ДМС запустити таки планують — нині вона перебуває на стадії розробки і готова на 50%. Програмний продукт впроваджують частинами: наприклад, функції митного оформлення коштів, експрес-відправлення — це елементи нової системи.

У пресслужбі ДМС кажуть: роботи зі створення нової Автоматизованої системи митного оформлення (АСМО) «відбуваються на постійній основі», а сама розробка почалася в третьому кварталі 2021 року.

«Але щодо переведення на нову систему пунктів пропуску та митних декларацій, то такі речі краще притримати до кінця війни й уже потім поширювати на регіони. Навіть у мирний час для централізованої системи потрібно тричі все зарезервувати — і бази даних, і канали зв’язку тощо. Ми рухаємось у цьому напрямку, але в нас немає такої інфраструктури, яку ми б хотіли», — каже Івашкович.

На запитання, коли саме централізована система буде готова на 100%, один з керівників IT-департаменту ДМС відповісти не може:

«Нам важко прогнозувати роботу. В умовних Швеції та Німеччині програміст знає, що робитиме через півтора року. Ми не знаємо, що робитимемо завтра. Ухвалюють новий закон — ми терміново вносимо зміни й відкладаємо довгострокові плани на потім, і так постійно».

Питання про звільнення Івашковича

Після того як 2019 року Державну митну службу очолив Максим Нефьодов, між ним і старожилом ДМС Івашковичем виник конфлікт довкола «Інспектора». Розробник співпрацювати з новою командою не захотів і навіть написав заяву про відставку, сам Нефьодов у той час проводив дисциплінарне розслідування і домагався його звільнення. Втім екскерівника ДМС звільнили швидше, ніж Івашкович встиг піти з посади.

У розмові з DOU Нефьодов згадує, що питання про звільнення Івашковича розглядали на «найвищому державному рівні».

«І врешті, наскільки мені відомо, ухвалили рішення залишити його на місці. Це рішення цинічне, але обґрунтоване, бо з погляду зовнішнього стейкхолдера, який нічого не тямить в ІТ, це виглядає так: до тебе приходять бородаті хіпстери й кажуть, що в IT-системі на митниці пекло, просто жах, і це треба змінювати. Стверджують, що на це потрібно два роки, багато грошей. І водночас це несе великі ризики, адже немає жодної гарантії, що, коли Івашкович зрозуміє, що „День X“ настав, він не зайде в систему і не обнулить всю базу даних», — каже колишній керівник ДМС.

Нефьодов вважає, що незамінність Івашковича ґрунтується саме на супутніх ризиках, пов’язаних з його звільненням, і водночас відсутністю миттєвих результатів для держави від впровадження нової IT-системи:

«Чи після всіх цих ризиків, з’ясувань і сварок наступного дня в державі стане більше надходжень від митниці? Не стане. Нові зручні сервіси можна буде впроваджувати згодом, і в довгостроковій перспективі це забезпечить більше надходжень. Але це потім.

І ти обираєш: ось тут є великі ризики, аж до зупинки митниці й відповідних втрат, ось тут — примарна стабільність. На цьому і базується незамінність Івашковича вже багато років: кожен новий керівник, який хоче щось змінити, стикався з такою ситуацією і врешті приходив до опції озброєного нейтралітету».

Доручення Івашкович виконував лише ті, які хотів, і з цим неможливо було нічого зробити, характеризує його Євген Єнтіс.

«Державне управління щодо нього не працює. У нас було багато зустрічей, на яких він просто відмовлявся щось виконувати. Просто казав: „Ні, я цього робити не буду“. Він при мені та співробітниках Служби безпеки України відмовляв двом заступникам міністра фінансів — і йому нічого за це не було».

У нас було багато зустрічей щодо цієї ситуації на рівні керівництва Мінфіну, Мінцифри та інших відомств. Всі одноголосно казали: ми не можемо зупинити роботу митниці, а він єдиний, хто знає, як працює ця система. Чому так? Бо немає доступу до вихідного коду. Так не може продовжуватись — це питання безпеки«.

Водночас чинний CDTO Олег Ніколайчук стверджує, що раніше зауваження до роботи Івашковича справді були, але наразі він працює «як слід» та «виконує всі доручення», а його дії протоколюються. Він додає, що доступ до коду системи «Інспектор» є не тільки в Івашковича, а й в інших членів IT-команди.

Чи очікувати на IT-трансформацію митниці?

Схоже, документувати всі IT-процеси в ДМС митники, як зазначав Івашкович, справді не встигають: попри те, що цифровізація структури почалась ще 2020 року, а відповідальний за неї посадовець уже змінився, на сайті служби «відповідальним за митну ІТ-політику, а також за реалізацію проєкту «е-Митниця» досі вказаний Євген Єнтіс, а більшість новин у сфері диджиталізації структури датуються літом минулого року.

Останній допис у цьому розділі містить посилання на стратегічний план з IT-трансформації української митниці у 2023-2025 роках.

Крім загальних намірів щодо «трансформації митних послуг в електронну форму» і «готовності до швидкої гармонізації митних сервісів до європейського законодавства», там йдеться про розробку Єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів України, до складу якої входитимуть автоматизовані системи митного оформлення та управління ризиками, а також митного аудиту.

Розробляти та підтримувати IT-системи, вочевидь, буде той самий Олександр Івашкович. Наостанок ми запитали його, чи готовий він залучати зовнішніх спеціалістів до трансформацій на митниці.

«Так вийшло, що для ДМС всі системи ми розробляємо самі. У нас була спроба залучити аутстаф, є європейські фонди, які дають можливість профінансувати зарплати фахівцям, але через специфіку нашої роботи навіть на високу компенсацію важко знайти нормальних фахівців. Якихось шлафуцерів — легко, вони прибігають натовпом, але нічого не роблять.

Ми використовуємо такі стеки: фронтенд — Blazor, вебсервіси — .NET 4.7, бази даних — Microsoft SQL Server. Такі фахівці є, і ми знаходили їх в Україні, пробували їх залучити й обіцяли їм більшу зарплату, ніж за ринком. Але їх мало, і всі вони вже працюють на західні компанії з хорошими стабільними умовами та не готові кидати все це заради нас».

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось19
До обраногоВ обраному5
LinkedIn



44 коментарі

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

"

змусити програмістів писати велику кількість паперів

"
Шо за тухлий звиздьож? Таски из жиры и дока в конфьюенсе — делается нормальным разрабом по дефолту.

Нажаль, знову якась джинса та вентилятори з різних боків, з яких складно зробити якісь логічні висновки.
Цікаво, чому не спромігся зробити сторонній аудит за ті ж грантові кошти попередній СДТО?
А ще, чому відсутність документації — це проблема саме відділу розробки (а не управління проектами та бізнес-аналізу, наприклад)?
Скільки людей має знати як працює вся ІТ система митниці, якщо: 1) СДТО змінюються часто (кожні 2-3-4 роки)? 2) команда складається з 8 розробників? Якнамене, навряд чи в такій команді буде більш 2-х людей, що розбираються в ній досконало.
Хочете зменшити busfactor або ж ризики одноосібного володіння? Варіанти відомі, це додаткові ресурси та ноледж шаринг.
Присвоєння авторських прав? Дивно, чому Івашкович не зробив це за 20 років.
Проблеми з ІТ безпекою та доступами? — то СДТО або голова митниці мав залучити на постійній основі з іншого відомства або створити ж підрозділ ІТ безпеки. Який мав би цим перейматися та контролювати.

Ліквідуйте митницю разом з тією інформаційною системою. Всіх працівників мобілізувати в ЗСУ.
Знайшли проблему!

тобто ви спонсоруєте — лише декілька млрд, що поступають щомісяця від митниці. посміхнуло

Ці мільярди залишаться в економіці. Нам вже 30 років ліберали втирають, що держава — неефективний власник. Чим менше у держави коштів, менше корупції та чиновників.
Наприклад зможете купити авто для прикладу за $25к, а не за $27-30к.

Говорити щось про неефективність держави, коли навколо неї обертається та від неї залежить головна структура, яка береже життя кожного українця...

Директор іт відділу й за сумісництвом той, хто спроектував систему спочатку, знає найбільше і це очевидно.

Та я шось не вірю наче лише він один знає все, а інші нічого. Невже архітектор пише код на всіх участках програми? Це нереально фізично. А отже команда теж має код і робить в ньому правки.

Я вважаю, що галас навколо тіпа політично вмотивований.
7 разів змінили склад митниці й директорів за останні 4 роки. І якщо таке зробити в іт департаменті, то це буде треш. На любому іт проекті якщо за 4 роки змінять архітектора 7 разів, то це буде треш.

І людям на політичних посадах просто не йметься, як це існує людина яку не можна міняти так часто як їх. А відповідно й ставити на його місце когось «свого».
От вони й вкладають в вуха: немає документації, ніхто не має доступу до коду, і треба все переписати, бо система застаріла. Про любий проект можна так сказати і це буде частково правда. Але ці наративи легко трігерять людей, що й створює дискредитує архітектора.

В будь-якому іт-проекті, цінність — це люди, бо вони носії знань про продукт. Як би код детально не задокументували, в ньому буде дуже складно розібратись комусь окрім авторів.

Треба розвивати проект — найміть більше людей в команду й розприділіть знання на більшу к-ть людей. Є підозра що на проекті відбувається щось дивне — аудит коду незалежною стороною.

Підхопити, ключ, вихідний код — тут про розробку нової системи за спеціфікаціямі взаємодії з іншими органами/реєстрами, що не належать лише митниці, на заміну діючим системам, чи про інші цілі? Корея,наариклад, 6 років подібні систеии розробляє, ще розмірковує чи переходити зі старих на них. А а нас: депутат — 5 років, посадовець категорії А — дай бог протриматися 5 років, бюджетування на послуги та капіталку — щорічно на 1 рік. Є ще донори. Але це вже про доступ до донорів зі своїми проєктами.

З точки зору розробника — це дуже цинічно, зухвало і все таке, але блін, з точки зору профіту — ти просто робиш себе єдиним ноледж-холдером і все: можеш виставляти будь-яку ціну на роботу. Трохи схоже на те як зараз іноді шукають COBOL-розробників за всі бабки світу)
Не здивований що держ. структура дозволила себе так спіймати на гачок.)

Що це за маячня «немає документації»?!
Добре, на захист розробника — постійні зміни до законодавства — окей, валідно. Але це не аргумент, щоб нічого не міняти.
План дій такий:
1. Призначається команда аудиторів: архітектор, до 5 FTE інженерів по стеку, правник, якісь менеджери.
2. Шановний (ні) пан Івашкович, або його компанія, отримує вимогу від силовиків/РНБО підтримувати свою систему «скільки треба» і поки що сидіти рівно, тихо і нікуди не тікати.
3. Формується скоуп з перевіркою на першочергові корупційні ризикі (потрібен РО від держави, хтось з профільного комітету Ради, бажано за рекомендацією ЦПК, НАБУ тощо).
4. Перевіряються і патчаться критичні діри в існуючій системі згідно #1,3 (які там 100% є).
5. В паралель розробляється документація на нову систему. Вимоги / документація оформлюються згідно світових вимог до проєктів enterprise і public sector, тобто повне документаційне пекло, як то маэ бути по практиках таких проєктів.
6. За рішенням аудиторів пропонується план міграції: поступової (якщо технічно можливо), або, якщо стара система повний треш — то після готовності нової системи.

Цих щурів треба гнати! Це ще ми не сагрились на 750 000$ за сайт бориспільского експрессу і додаток uz.gov.ua — там теж є що повивчати на обґрунтованість таких кошторисів як для фірми яка сидить на вул. Шовкуненка на 20кв.м на двух компах з ЕЛТ моніторами і має річний дохід на рівні топ 5 аутсорсерів України. Вірю, що прийде і їх час.

немає жодної гарантії, що, коли Івашкович зрозуміє, що «День X» настав, він не зайде в систему і не обнулить всю базу даних

Даже если гипотетически предположить, что у него есть такая волшебная кнопка, неужели вы думаете что он ею воспользуется и обнулит базу? Все ж понимают, это подсудное дело и тюрьма.
Мне кажется все это глупости.

А як тоді пояснити його супротив змінам на такому рівні. У версії де зе-керівники хороші він отримує величезні хабарі від митної мафії за те що тримає ІТ-систему в такому стані і/або йому подобається сам процес
З його боку буде не обнулити базу — як не завдати ядерного удару у відповідь

Вот это сравнение. Думаю, если он увидит, посмеется. Или поплачет :))

мені здається, що у такому випадку найліпше що можна зробити — це доп угода з цією людиною, за якою вона надає доступ, підтримує поточну систему, всіляко сприяє написанню нової і не вставяє палки, після виконання угоди ця людина іде на пенсію з парашутом в кілька мільйонів долларів і до неї не мають претензій силовики, імхо тільки фінансова та безпекова мотивація може спрацювати в такому кейсі

Вихід тільки один: рівні права — рівні можливості.
Код повинен бути як мінімум відкритий. Для всіх держ сервісів.
Якщо GPL не підходе то є Apache MIT...
А так і далі будє закрите, зачинене... це на роки...
Простіше митницю «прибрати», а на кордоні с рашкой все на олівець брати )))

А ось Вам просте пояснення, чому код відкритим не стане: це дасть довгострокові бенефіти країні, але от в момент відкриття і перший рік-два після цього кількість знайдених дірок і можливих атак на таку систему різко виросте. А от профіт прийде років може за 4-5. І виходить, що та влада, яка на таке піде — нашкодить собі тут і зараз, а добре зробить своїм наступникам років за 5. Тобто фактично зіграє на руку своїм конкурентам на наступних виборах. Ну от і хто на таке піде?

Просто так щось написати і викинути на паблік це я вважаю глупо. Потрібен план розробки публічних модулей. Щоб виявлена дірка немогла впливати на працездатність системи. І викладивати згідно з планом.
Вкрасти сам код вважаю не важко.
Це все біда-пєчаль.

Вы вообще много видели у нас или в других странах государственных или коммерческих программ/сайтов с отркытым кодом?
Можете себе представить например, чтобы какой-нибудь банк имел ПО с открытым кодом?

Нет не видел. Думаю что они есть. Но мониторить другие ресурсы в других странах не приходилось.
Я помню эти фразы «видели ли вы...» когда Маск коров гонял бочкой керосина. В итоге у него все получилось. Все технари так смеялись с него...
Банки — прфукали прибыль от крипты. Они потеряли потенциальную прибыль несмотря на ресурсы. Ну люди и пошли строить на открытом коде свои площадки — сети. Это говорит о том что все меняется.
Мне бы тоже больно было открыть большой проект в который так много вложенно эмоций сил и труда. Но это душевное жлобство надо отбрасывать.
Я намекаю на бОльшую открытость. А то эта история с перемещением товаров — черный ящик. Сам код это верхушка.

Давайте повангуем, когда мы увидем такое же, но только для приложения ДИЯ?

оновлення як накатуються? локально на своєму компі білдить файл і віддає адмінам на деплой при кожному оновленні? або ж адміни таки мають доступ до системи?

по FTP на хост с заменой кидает и норм.

Еталонний жабогадюкінг, хоч зараз в палату мір та вагів :)

Можете пояснити, що саме вас так обурило?
"

пропуску сидить митник і записує дані, після чого програма зберігає їх у локальну базу, яка синхронізується з територіальною базою, а та, своєю чергою, з центральною.

"

Нехай буде, що локальна база все ж потрібна на випадок, наприклад, відсутнього зв’язку.
Багато додатків зараз дозволяють працювати в офлайні. Але при цьому майже у кожного такого додатку йде real-time синхронізація, якщо є така можливість.
Це навіть не проблема безпеки, а проблема раціональності.
Звісно, досі є купа легасі систем, які шарять файлики в ФТП двічі на день і оновлюються відповідно. Але чому це має бути на митниці, я справді не розумію.

Це сьома кадрова перестановка в цій службі за президентства Володимира Зеленського

Ну нічого, цього то разу точно все буде добре!

О, попытка номер два. :)
«Бородатые в шортах» никак не угомонятся. Как и прошлая статья, эта полна неточностей и откровенных глупостей.
Если не лень, реальные отзывы от людей, работающих с Ивашковичем и программными продуктами, написанными командой Александра, можно найти на фейсбуке, найдя самого Ивашковича: «Алекс Ива»

Колись у якості науковця співпрацював з однією проектною організацією, яка була пов’язана з УЗ (тобто замовлення були завжди). Для автоматизації проектування було розроблено софт (Бейсік + скриптова мова для AutoCad). Програму для проектування була розроблена одним співробітником, йому за це платили зп роками. А коли захотіли його відправити на пенсію виявилося що кмітливий дід зробив авторські права на якусь частину програми і без цього модуля звісно нічого не працювало. Так той дід ще 3 роки кожного місяця продовжував продавати права на користування його модулем проектній організації, а потім він вмер. І там була дуже велика паніка, через те що ЄВРО 2012 на носі, бюджет треба «освоювати» а видавати проектну документацію нема чим, бо окрім діда ніхто не мав доступу до програми, звісно ключ для користування з того світу він передати був невзмозі. А тепер уявимо, що таке може статися з нашою митницею.

важко уявити подібну ситуацію коли гребець на галері оформить на себе авторські права на код і буде шантажувати кліентів галери.
чому таке можливо в держ секторі?
А хіба цього діда не повинні були засудити до кінця його життя за те що оформив на себе інтелектуальні права за держ кошти. ну тобто він працював на державу фултайм а результат роботи привласнив собі...

У держсекторі така ситуація зустрічається часто.
Схожий випадок був з ЄДЕБО (там зберігається інформація про всі видані дипломи та атестати). Ця система розроблялася за часів, коли міністром освіти був Табачник. Права на дані були у держави, а права на систему управління цими даними — у приватної особи. І держава платила цій особі по кілька мільйонів гривень на рік за право користування її програмою.
Начебто потім розробили аналог, який вже весь належить державі. Цікаво було б дізнатися, чим усе закінчилося.

Держава платила «собі» (тобто Табачнику) кілька мільйонів на рік. А не приватній особі. Таке ....

Держава платила приватній особі і після того як Табачник пішов з посади.

у галєр мета заробляти, тому вони винаймають юристів, які і складають договором таким чином що неможливо щось привласнити з коду. У держпідприємства мета роботи — витрачати гроші, тому я думаю у того діда навіть не було договору з проектною організацією, щодо майнових прав.

Гребець на галері підписує контракт, в якому сказано, що інтелектуальні права на результат його роботи йому не належать.

І чого цей чувак досі не в списку Forbes Україна? :)

У нас було багато зустрічей щодо цієї ситуації на рівні керівництва Мінфіну, Мінцифри та інших відомств. Всі одноголосно казали: ми не можемо зупинити роботу митниці, а він єдиний, хто знає, як працює ця система. Чому так? Бо немає доступу до вихідного коду. Так не може продовжуватись — це питання безпеки

це якийсь бл..ський цирк, а не державний орган

навіть не уявляю, щоб доступ до всієї кодової бази і бази даних НБУ був у однієї людини

А може так і є) Тільки ми про це ще просто не знаємо)))

Там помнится другая ситуевина. Там доступ к базе ограничен, а код нет. Но это те же яйца вид сбоку. Все контролирует команда дба. И да, тоже с 2005го кричат, что все поменяют.
А история с софтом привата не принадлежащему банку после продажи?
Просто так все и везде

«Все пішло по державному органу»

Розстріляти сіллю в сраку мінцифри , цього чувака і керівників митниці. І все побудувати з нуля.

Підписатись на коментарі