«Чому ІТ-компанії можуть конкурувати глобально, а ІТ-освіта ні?». Найважливіше з освітньої дискусії на DOU Day Picnic

Що зараз відбувається з українською ІТ-освітою? Чого бракує вступникам на технічні спеціальності? Які переваги й недоліки онлайн-навчання? Як ІТ-компанії й університети можуть бути взаємно корисними? Ці та інші питання обговорювали під час DOU Day Picnic 31 серпня.

У панельній дискусії взяли участь:

  • Єгор Стадний, перший проректор, декан-засновник факультету бакалаврських студій Київської школи економіки;
  • Тарас Кицмей, співзасновник і член ради директорів SoftServe;
  • Юрій Зубань, директор центру технологій електронного навчання СумДУ.

Модерувала розмову CEO DOU Владислава Зацаринна. Публікуємо найважливіші тези спікерів.

У якому стані зараз українська IT-освіта

Єгор Стадний: Якщо хтось чекав радісних новин на цих теренах, то ні, все стабільно. Нікуди не поділися програми, які важко назвати взагалі освітою. Нікуди не поділися університети, які важко назвати університетами. Але є загальний фон, а є окремі острівці. І таких острівців стає все більше. Їх можна побачити, наприклад, у рейтингах вишів на DOU. Ці університети активно співпрацюють з індустрією, залучають викладачів з ІТ-галузі, перестають озиратися на Міністерство освіти й переживати, хто й що про них подумає. Однак таких усе ще меншість.

На фото, зліва направо: Юрій Зубань, Єгор Стадний, Тарас Кицмей

Тарас Кицмей: Якщо порівнювати з минулими роками, то кількість вступників зменшилася на 33%. Чимало абітурієнтів обирають західну освіту. Зараз це основний виклик для нашої системи, тож ми маємо бути глобально конкурентними.

Ще з негативного — якість абітурієнтів. На відміну від вищої, рівень середньої освіти в Україні падає. Це підтверджують чимало міжнародних організацій, які досліджують ці питання. Тож ми маємо сфокусуватися на ефективності середньої освіти.

Паралельно створюють проблеми тривоги й обстріли. Ми завжди говорили про українську IT-освіту загалом, але сьогодні ситуація різниться залежно від регіону: скажімо, на Сумщині складніші умови для навчання, ніж у Львові. Бачимо, що вступники мігрують до більш безпечних міст.

Юрій Зубань: У Сумському державному університеті IT-спеціальності завжди були серед найпопулярніших. Навіть зараз, незважаючи на війну. Найбільш трендові онлайн-курси серед наших студентів — Udemy і Coursera.

Згоден, що є різниця, де навчаються студенти: у містах біля кордону чи десь глибше, наприклад на Заході країни. Ми зараз змушені віддавати перевагу онлайн-формату — у цьому наша відмінність. Але ми адаптуємося, продовжуємо співпрацювати з десятьма IT-компаніями регіону та України. Тому тренди зберігаються, просто в інших умовах.

Головні проблеми IT-освіти в Україні

Єгор Стадний: По-перше, відсутність відстрочки від мобілізації для викладачів, які не мають наукового ступеня. Якщо взяти будь-яку хорошу програму з вищої IT-освіти, в ній буде певна когорта критично важливих викладачів, котрі не закінчили аспірантуру, бо це не було для них бажаною траєкторією раніше. Таких фахівців можуть мобілізувати. Це стається, може, двічі-тричі на рік, і щоразу треба змінювати програму, якось підлаштовуватися.

Друга проблема — рівень математики, фізики й хімії в школах, де, власне, і мають заливати цей фундамент.

Ми у Києві маємо найвищий конкурсний бал серед зарахованих вступників. І в нашій базі я бачу, наприклад, 13 учасників міжнародних олімпіад від України, а їх загалом є приблизно сотня. Випускники потужних топових шкіл обирають вищу освіту за кордоном. І це наша третя перешкода. Ми націлені на такий контингент, але саме серед цих людей відплив найсильніший.

Юрій Зубань: У нашому закладі IT-інфраструктура — досить розвинене середовище. І воно не тримається лише на викладачах, адже необхідні ІТ-фахівці, програмісти, яких треба також утримувати. Компанії-партнери не можуть забезпечити всі внутрішні бізнес-процеси в університеті, тому розвиток власних платформ, сервісів і цифрового середовища лягає на нас. Це не завжди роблять викладачі, а програмістів утримувати в нинішніх умовах вкрай складно, вони так само ризикують через мобілізацію.

Тарас Кицмей: Ми просіли кількісно, бо раніше SoftServe щороку зростав на 30% в Україні й потребував 3000 нових працівників. Зараз менше, але у 2024-му ми прийняли 200 випускників університетів. Нехай це не рекордні показники, але також добрий результат.

Співпраця між університетами і компаніями покращується, і це добре: нам потрібна синергія. У SoftServe ми робимо фокус на спільні навчальні програми. Це маркетинговий хід, щоб найкращі абітурієнти прийшли потім до нас. Зараз так співпрацюємо із сімома університетами у Львові, Києві, Харкові та Дніпрі.

Стараємося влаштовувати для студентів різні івенти — цьогоріч таких було 62. Проводимо вебінари для викладачів, де ділимося досвідом. У таких заходах упродовж останнього року взяли участь орієнтовно 4000 викладачів зі всієї України. Організовуємо і навчання зі штучного інтелекту. До речі, у 2024-му у SoftServe 80 клієнтів зайшло через ШІ. Тобто що б ми не говорили, штучний інтелект продається.

На фото Тарас Кицмей

Як змінилися вимоги бізнесу до університетів

Єгор Стадний: Ми завжди відкриті до співпраці. Якщо ми відповідаємо очікуванням індустрії та провідних компаній, то можемо щось разом будувати. Це має бути двосторонній рух користі. У нас є спільна програма з Genesis. Спершу ми її пробували робити окремими осінніми школами, а зараз масштабували на майнор. Згідно з американською моделлю, мейджор — це основна спеціальність програми, а майнор — вибіркова дисципліна. Ми не думали, що ця спільна програма буде такою популярною. І наші партнери зараз кажуть: «Та як ми стільки пар проведемо?» Ну, будемо проводити.

Юрій Зубань: Тепер ІТ-компанії потребують не вузькопрофільних спеціалістів, а універсальних фахівців із широким світоглядом і розумінням, що і як взаємодіє в галузі.

Відкритим є питання, на якому рівні є точка дотику між ІТ-компаніями й університетами. Дехто просто шукає кадри з четвертого курсу (чи зараз вже навіть з другого), дехто бачить потенціал і в залученні викладачів для ІТ-проєктів. Вважаю, що позитивною була б співпраця, коли компанія в рамках певного проєкту обʼєднувала б студентів різних закладів, залучаючи також викладача-фасилітатора.

Побутує сприйняття, що університет — це кузня кадрів, але при цьому всі розумні вже чомусь працюють. Виникає питання: «А чого ж навчає університет?» Бувають випадки, коли є ефект синергії. Наприклад, коли викладачі чи аспіранти паралельно залучені в ІТ-проєкти. Це мотивує і підбадьорює. Хотілося б бути не просто джерелом людського ресурсу, а повноправним партнером у цій співпраці.

Тарас Кицмей: У SoftServe добре працюють менторські програми, коли працівники компанії допомагають студентам. До них долучилося орієнтовно 200 наших фахівців, і це дає позитивний результат. Якщо студент має ментора з першого курсу, він виростає в крутого спеціаліста. Ці студенти потім ідуть на роботу й самі стають менторами — розвивається така культура.

Також я вважаю, що кожен викладач має займатися науково-дослідною роботою або ж працювати на проєктах. Ми намагаємося мотивувати наших фахівців, щоб вони йшли викладати, навіть безплатно. Я 10 років викладав у Львівській політехніці — це був дуже класний час. Студенти надихають, і в їхньому середовищі ти і сам ніби стаєш молодшим.

Я пам’ятаю університети 20 років тому, коли кожен викладач будував свою навчальну програму і думав: «Та що мені молоді хлопці можуть порадити? Я краще знаю!». Зараз це змінилося: в університети зайшли відкритість і прозорість.

Що очікують університети від бізнесу й ІТ-індустрії

Єгор Стадний: Важко знайти зараз IT-компанію, яка просто сидить склавши руки. Всі щось роблять. Мова лише про те, щоб частіше спілкуватися й синхронізуватися в тому, хто над чим працює.

Приємно чути, що SoftServe заохочує працівників викладати. Ми часом бачимо й інакшу позицію в компаніях. Наприклад, коли кажуть: «Викладай тільки там і тільки тоді, щоб ми тут не страждали від твоєї відсутності». Така людина вже настрашена своєю рідною компанією і вагається, чи воно їй узагалі потрібно.

Коли фахівець з ІТ викладає, то в цьому є довгостроковий бенефіт. Він передає свій досвід, а вже за рік-два зʼявляється набагато більше людей, які хочуть у вас працювати. І тому втратити цього фахівця буде вже не так лячно.

У стажуваннях, які є частиною нашої чотирирічної бакалаврської програми, ми відмовилися від календарного сприйняття. Ці стажування не обовʼязково мають бути влітку й лише у вільний від навчання час, адже ситуація на ринку не підлаштовуватиметься під студентів. Також ми розуміємо, що не завжди від компанії отримаємо справжнього ментора. Буває, що ця людина просто каже: «Ось басейн — пливи. Може, не вмієш плавати, але давай». Хотілося б частіше обговорювати ці питання, щоб напрацьовувати спільне бачення.

На фото, зліва направо: Юрій Зубань, Єгор Стадний, Тарас Кицмей

Тарас Кицмей: Коли ІТ-фахівці йдуть викладати, то це «win-win». Усі хочуть бути лідерами, а я прагну, щоб у SoftServe 100% людей були лідерами — брали ініціативу, не боялися труднощів. А як стати лідером? Прокачувати свої навички, долати труднощі — тут допомагає і викладання.

SoftServe розробив свій спосіб стажування — це наша ІТ-академія. Ми беремо людей на три місяці, навчаємо їх від ранку до вечора, даємо завдання й у такий спосіб зменшуємо розрив між системою освіти й вимогами індустрії. Раніше ми пропонували працевлаштування 70% студентів, які завершили SoftServe Academy. Зараз так не можемо, тому що складно завести замовлення в Україну. Війна закінчиться, ми все відновимо.

Погоджуюся з думкою, що викладачі мають бути наставниками. Тут корисним є досвід програми з компʼютерних наук Українського католицького університету. Зайдіть і поспілкуйтеся з викладачами Ярославом Притулою, Олесем Добосевичем. Вони добре знають, як і працювати зі студентами, привозять ІТ-фахівців з-за кордону і класних спікерів з Києва.

Освіта — це гра в довгу. Війна закінчиться, й ІТ-індустрія, як ракета, полетить догори. А поки що можна свій час вкладати у саморозвиток. Наприклад, хтось займається дронами, є цілий напрям «ІТ-армія», ми теж чимало проєктів ведемо pro bono. Зʼявляються інші завдання, де можна себе реалізувати, попрацювати для суспільства, України й перемоги.

Єгор Стадний: Університет не завжди мусить випускати тільки тих, хто буде працювати на когось. Серед випускників мають бути й охочі займатися власною справою. Такі студенти у нас стартаплять ще під час навчання. Хороший університет зазвичай має якийсь інкубатор або протоінкубатор, шукає гроші на гранти.

Також вважаю, якщо студент чотири роки відповідально навчався в університеті, справді заглиблювався в якийсь домен, то він не обовʼязково має заходити в компанію на початкову позицію. А якщо і на початкову, то його прогрес по карʼєрній драбині має бути швидшим. Інакше яка тоді різниця між випускником університету і людиною, яка просто світчнулася в ІТ?

Юрій Зубань: Місія університету — вплинути на студента, сформувати його світоглядне бачення, а не лише навчити чогось в ІТ. Коли в університеті працює викладач з ІТ — це чудово. Але мені б хотілося, щоб ми прийшли до більш універсального варіанту. Наприклад, коли викладач не працює в ІТ, але бере на себе роль ментора, фасилітатора, а компанія відповідає за ті завдання, в яких вона є більш фаховою. Тобто коли є реальний проєкт, певні бізнес-процеси, а з іншого боку — студенти з викладачем-наставником, і вони разом пливуть. Підтримую тезу Єгора, що треба комунікувати частіше й регулярно адаптуватися.

У сфері IT конкуренція зростає. І це добре, адже треба більше вкластися у власну освіту, щоб бути успішним на ринку праці. Раніше ІТ-фахівців не вистачало, тож брали навіть сиреньких, слабеньких і довчали. Зараз уже треба на виході мати проєкти, портфоліо, розумітися на ширшому спектрі різних технологічних рішень, бути сильнішим за конкурентів.

На фото Юрій Зубань

Про нюанси і недоліки онлайн-освіти

Юрій Зубань: Проблема в тому, що її складно реалізувати якісно. Більшість викладачів не мають досвіду онлайн-освіти, вони самі вчилися в офлайні. До проведення онлайн-навчання треба також готуватися. Не можна просто взяти те, що відбувалося в аудиторії наживо, й перенести в онлайн.

Є синхронна і асинхронна комунікація. Асинхронна зручніша і не зважає на час, але синхронна дозволяє одразу ж підлаштовуватися під потреби й запити аудиторії. Щось пішло не туди — я адаптуюся, це система з миттєвим зворотним зв’язком. В асинхронній ми так не можемо: щось плануємо, але часом цей план іде кудись не туди. Створити якісний навчальний онлайн-курс важко, але реально: для цього потрібні технологічні рішення, досвідчені викладачі й гроші.

Зараз зросла цінність особистих зустрічей. Раніше студенти ходили в університет на пари, бо так було треба, мали певний розклад. Нині ж треба докласти чимало зусиль для зустрічей наживо: подбати, наприклад, про укриття чи електропостачання.

Єгор Стадний: Наші студенти навчаються чотири роки, і це калькулюється в конкретні години. Отже, нам треба максимально ефективно використати цей час. Що можна засвоїти в асинхронному режимі? Ми почали на студії записувати саме ті елементи наших дисциплін, які легко опрацювати самостійно.

Водночас ми не покинули аудиторії, навпаки — намагаємося туди повертати студентів, але не для пасивного сидіння і слухання. Аудиторія — це час для інтерактивного спілкування, надання фідбеку й спільної роботи. Тому ми зменшуємо кількість людей у групах, часом ставимо двох викладачів, тож під час пари в аудиторії відбувається постійний броунівський рух.

Тарас Кицмей: Я ніколи не був прихильником онлайн-освіти. Віддаю перевагу контакту очі в очі. Але також бачу, що зараз 100% курсів SoftServe — онлайн. І проведення занять у такому форматі — це вже як окрема компетенція. Якщо ці всі процеси вибудувати правильно, то ми будемо потроху наближатися до офлайн-освіти.

Наприклад, як проводити курс із робототехніки онлайн? Створити спеціальні бокси з компонентами та розіслати студентам. Вони зможуть користуватися ними вдома й таким чином матимуть якусь елементарну базу для практики.

Онлайн-освіта має і одну велику перевагу для нас: ми не обмежені територіально й одразу можемо охопити всю Україну, як мінімум.

Вища технічна освіта в Україні vs навчання за кордоном

Тарас Кицмей: Я глобаліст і не можу протиставляти українську й західну IT-освіту. Треба просто здобувати класну, фундаментальну, бакалаврську світоглядну освіту, і неважливо де. В Україні є потужна ІТ-індустрія. Вона вже 30 років розвивається і нараховує 4000+ компаній, які конкурують на глобальних ринках. Чому ІТ-компанії можуть конкурувати глобально, а ІТ-освіта не може?

Я випускник Львівського університету імені Франка, і кафедра прикладної математики зразка 1983 року для мене — найкраща у світі освіта. Не думаю, що десь за кордоном забезпечили б якісніше навчання.

Юрій Зубань: Технічна освіта завжди має ґрунтуватися на реальних проєктах. Інакше вона буде непрактичною. Я за освітою інженер електронної техніки, однак уже забув, коли до війни востаннє брав до рук паяльник. А зараз є шалена кількість запитів і проєктів технічного спрямування, на яких можна навчатися, тренуватися й приносити користь. Саме зараз в Україні створюють надважливі технічні рішення.

Єгор Стадний: У багатьох аспектах ми зараз попереду. Наприклад, маємо фахівців із кібербезпеки, які працюють на війні. І вони в нас є зараз, а не колись там через пʼять років та в статусі професорів. Вони вже можуть нести свої знання. Навчатися в Україні чи за кордоном — світоглядний вибір, і це питання вже взагалі не про освіту.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось0
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



5 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.
декан-засновник факультету бакалаврських студій

What???
(Десь тихо плаче Поплавський по такiй назвi)

Навіть якщо замінити «студії» на звичайне слово типу «вивчення» або «дослідження», то хоть якогось зрозумілого сенсу не зʼявиться.

декан-засновник факультету бакалаврських студій
то хоть якогось зрозумілого сенсу не зʼявиться.

Давайте я спробую вгадати значення:
Людина, що створила і можливо зараз очолює структурний підрозділ (всередині університету), діяльність якого спрямована на створення стандартів, принципів та процесів в побудові бакалаврських програм.

Але це трохи більше слів ніж в офіційному тайтлі. А якесь «вчитель-методист на стероїдах» звучить не солідно і вводить в оману, бо воно про школу, а не універ.

Чому ІТ-компанії можуть конкурувати глобально, а ІТ-освіта ні?

Люба редакція доу, якщо вже не можете найняти не уо, то спробуйте чатГПТ, може у нього вийде адекватно створювати заголовки, що не спотворюють слова тих хто дає вам інтерв’ю. В тексті статті:

Вона вже 30 років розвивається і нараховує 4000+ компаній, які конкурують на глобальних ринках. Чому ІТ-компанії можуть конкурувати глобально, а ІТ-освіта не може?

Тобто в заголовок ви виносите сумнів у спроможності ІТ-освіти, а в тексті респондент використовує питання для підсилення твердження про високу якість тієї самої освіти.

Ну... Якщо IT компанії можуть глобально конкурувати, то звідки беруться там спеціалісти? По-друге, якщо IT освіта програє, то що про це свідчить? Де порівняння з тими, кому вона програє, та показники? Просто незрозуміло, про що взагалі йде мова, кожен розповідає, про що йому свербить, без якоїсь суцільної картинки.

Де програє IT освіта, так це у кількості наукових досліджень, пов’язаних з IT. Але, по-перше, це більше питання до аспірантури+, по друге це просте ринковий ефект: що може отримати аспірант, а що розробник? Хочеться жити тут і зараз, а не невідомо коли. По-третє, невідомо до чого тут прикладне програмування, де треба .NET, TypeScript, Java, що ніяк не пов’язано з науковими дослідженнями? Пиши код, а не придумуй нові підходи. Про Agda, теорію категорій, гомотопічну теорію типів ніхто з цих поважних панів не згадав.

Ну а так комерційні задачі це скіл, навчити якому досить важко, також є питання чи взагалі можливо. Тому університет це просто місце, де кожен має час опанувати цю навичку самостійно, ну а не вийде — отримає диплом. На заході +/- також, там просто для тих в кого не вийшло більше можливостей, бо вони більше інтегровані в місцеве життя та потреби, там часто розташовані головні офіси, то більше можливостей пристойно влаштуватися навколо IT. Тому їдуть туди, бо якщо не вийде працювати розробником, то будуть інші варіанти. А з розробниками ті ж самі проблему, саме тому часто цю роботу аутсорсять до нас, бо своїх кадрів не вистачає.

Підписатись на коментарі