Чим загрожує зникнення «Мавіків» у підрозділах і чи є заміна китайським дронам

Нещодавно Володимир Зеленський заявив, що Китай припинив продаж дронів DJI Mavic Україні та європейським країнам. При цьому поставки в росію зростають з 2024 року.

Mavic 3 українські військові використовують для різних цілей — від розвідки до скидання боєприпасів. DOU розібрався, що означає поступове зникнення Mavic для ЗСУ, чи їм заміна і як зарекомендували себе українські та іноземні аналоги.

🟢 Як застосовують Mavic 3 військові

Дрони DJI Mavic на фронті можуть виконувати різноманітні завдання, як-то ISR (розвідка, спостереження та рекогностування), коригування вогню. А з модифікаціями навіть скидати невеликі боєприпаси, розповідає DOU командир першого батальйону безпілотних систем «Хижаки висот» 59-ї ОШБр імені Якова Гандзюка СБС майор Максим «Кондор» Богачук.

Нині, за словами військового, в його підрозділі вже відчувається брак DJI Mavic третьої серії. Особливо це стосується модифікованих версій дрона, як-то Mavic 3T, який має термальне бачення.

«Якщо загалом оцінити, то відсоток використання Mavic нашим підрозділом близько 60%, хоча раніше він був значно вищий. Через дефіцит почали переходити на інші дрони», — каже він.

Схожа ситуація у батальйоні безпілотних систем Black Raven 93-ї бригади «Холодний Яр». Як повідомив, головний сержант підрозділу Денис Кардаш з позивним «Сєдой», у них відсоток використання Mavic 3 сягає близько 70%.

Точна частка Mavic у ЗСУ не розголошується. Проте їх масовість на фронті незаперечна, додає засновник фонду Darkstar Рагнар Саас, який інвестує в оборонні компанії. Головним ризиком від поступового зникнення саме цієї моделі є не повна втрата можливостей, а зростання вартості ведення розвідки.

«Відсутність саме „Мавіків“ збільшить операційні витрати, оскільки альтернативні дрони того ж класу коштують дорожче», — каже Рагнар.

🔵 Чи є аналоги і скільки вони коштують

Є європейськи дрони зі схожими характеристиками, як у Mavic: час польоту, якість камери, стійкість до РЕБ та шифрування, але не за тією ж ціною. У такому ціновому діапазоні дрони мають відчутно менше можливостей.

Серед потенційних європейських виробників у фонді Darkstar називають:

  • KrattWorks (Естонія);
  • Parrot (Франція);
  • Novadem (Франція);
  • UAVTEK (Велика Британія);
  • AirRobot/Quantum Systems (Німеччина);
  • Atlas (Латвія).

Деякі з цих компаній вже активно співпрацюють з Україною. Наприклад, компанія Quantum Systems постачає свої розвідувальні дрони Vector. Навесні 2023 року вона відкрила в Україні Центр із сервісу, підтримки, навчання та логістики (SSTLC). Тут почали готувати операторів дронів. Згодом на базі SSTLC створили окремий R&D-центр. У середині квітня 2025 року компанія підписала меморандум про партнерство з українською deftech-компанією Frontline.

Українські військові досі використовують переважно іноземні варіанти. Найчастіше Mavic 3 заміняють американсько-китайськими Autel. За словами «Кондора» з 59-ї бригади, вони програють «мавікам» у співвідношенні ціни/якості. Він пояснив, що Autel краще проявляє себе у зв’язку, але гірше у спостереженні і коштує значно дорожче. За даними hotline.ua, вартість найпоширеніших дронів в армії становить:

  • Mavic 3 — 66 498-99 999 гривень;
  • Mavic 3T — 161 655-303 939 гривень;
  • Autel EVO Max 4T — 192 000-451 916 гривень
  • Autel EVO Max 4N — 319 500-433 204 гривень.

Також використовують інші продукти DJI — Mavic 4 Pro і Matrice 4T.

«У цієї моделі проблеми із запчастинами, з прошивкою, анонімізацією. З Mavic 3 у нас були запаси запчастин, схеми з ремонту і майстри, які вміли їх ремонтувати. Зараз треба заново навчати людей працювати з новими дронами», — каже Денис Кардаш з Black Raven.

Фото: БФ «Повернись живим»

Максим Богачук висловлює таку саму позицію:

«Як командир батальйону безпілотних систем, скажу прямо: повноцінної заміни „Мавікам“ наразі немає. Це найкращий засіб у своїй категорії. Можливо, з часом його зможе замінити Matrice 4T. Щоб перейти на Matrice, потрібно все перебудовувати з нуля: інші антени, зарядні станції, акумулятори — тобто створювати нові запаси для всього. Тому говорити про реальну альтернативу Mavic 3 поки що зарано», — каже військовий.

Проте через те, що доводиться використовувати дрони різних виробників, зростає навантаження на військових. Заїжджаючи на позицію, треба брати з собою обладнання як на Mavic/Matrice, так і на Autel, зауважує Максим Богачук.

🔵 Чи пропонують заміну українські виробники

Україна активно розвиває власне виробництво дронів, зокрема — у категорії розвідувальних БПЛА мультироторного типу. За словами заступниці міністра з питань стратегічних галузей промисловості України Анни Гвоздяр, перший кодифікований аналог Mavic з’явився восени 2024 року. У листопаді того ж року провели перші демонстраційні польоти таких моделей на полігоні в умовах дії РЕБ — виробники отримали фідбек від військових для покращення пристроїв.

«Станом на кінець травня 2025 року у нас є 16 українських розробок у цій категорії, з яких десять — уже кодифіковані та застосовуються на фронті», — розповідає Гвоздяр DOU.

Вона уточнює, що в останні місяці суттєво покращилися показники дронів — передусім у частині зв’язку, ергономіки та стабільності серійного виробництва. Зросли обсяги держконтрактів.

«Один виробник уже законтрактований, ще два — у процесі підписання контрактів. Нові вироби поступово надходять у підрозділи. «Військові частини звикають до нових засобів», — каже Гвоздяр.

За її словами, Мінстратегпром і Сили безпілотних систем регулярно проводять спільні заходи, щоби налагодити зв’язок між виробниками і користувачами, покращити якість дронів і зробити їх відповідними до бойових умов. Виробники, які брали участь у тестах торік, помітно просунулися: оптимізували продукти, стабілізували якість у серії та отримали кодифікацію, каже Гвоздяр.

Ще одна демонстрація відбулася наприкінці травня. Тестували одразу сім дронів найбільших виробників України. Назви компаній не розкривають.

Щодо українських аналогів, то командир першого батальйону безпілотних систем «Хижаки висот» 59-ї окремої штурмової бригади Максим Богачук стикався з кількома виробами. І зауважує, що на полігонах українські розробки часто показують дуже високі результати. Але в реальних умовах вони поки що не настільки ефективні й зазвичай дорожчі за «Мавіки».

Денис Кардаш вказує, що ББС Black Raven працює з виробниками дронів «Шмавік» і «Лінза». За його словами, ці дрони застосовують, але їх треба ще «дообкатувати».

«Я не можу сказати, що відсутність „Мавіків“ критично вплине на фронт. Все одно ми щось придумаємо, знайдемо заміни і зможемо працювати. Але це досить складно буде зробити», — підсумовує командир батальйону безпілотних систем «Хижаки висот».

🔴 Коли стали перекривати постачання «Мавіків»

Протягом останніх років поширювалася інформація про можливе припинення експорту дронів Mavic з Китаю до України. Ще у квітні 2022 року видання Reuters повідомляло, що компанія DJI офіційно оголосила про призупинення всієї бізнес-діяльності в росії та Україні, щоб запобігти використанню своєї продукції у бойових діях. Однак, попри офіційну позицію, дрони продовжували потрапляти на фронт.

З 1 вересня 2023 року Китай запровадив нові обмеження на експорт безпілотників та комплектуючих. Це була не повна заборона, а вимога до експортерів отримувати спеціальні ліцензії на вивезення дронів, що відповідають певним характеристикам — тривалість польоту понад 30 хвилин і вага понад 7 кг або наявність інфрачервоних камер. За рік Міністерство комерції Китаю розширило перелік компонентів для дронів, які підпадають під обмеження. Обмеження стосувалися характеристик, що умовжливлювали використання дрони у військових цілях: потужні авіадвигуни (понад 16 кВт), тепловізори, РЛС, лазери, інерціальні сенсори, звʼязок з дальністю понад 50 км, РЕБ і антидрон-лазери.

Тоді DOU збирав думки представників спільноти щодо того, як вплине заборона експорту на виробництво дронів в Україні. Більшість співрозмовників вказували на те, що це значно ускладнить процес. Більшість компонентів закуповували у заводів напряму або через AliExpess. Українські аналоги деталей на той момент не мали широкого поширення через вищу ціну або гірші характеристики.

Проте в міжнародному інвестиційному фонді Darkstar пояснили DOU, що причини можуть бути не лише політичними, чи як заявляє КНР, «безпековими», а й комерційними.

«Проблема не обов’язково в тому, що DJI чи Китай раптово припинили продажі в ЄС, а радше в тому, що Mavic 3 — це застарілий продукт, який поступово виводиться з ринку. Компанія переходить до Mavic 4. Це вимагає перебудови логістичних ланцюгів, а жорсткий експортний контроль з боку Китаю сприяє уповільненню і здорожчанню цього процесу», — каже засновник фонду Рагнар Саас.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось7
До обраногоВ обраному1
LinkedIn



30 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Розповідають що після війни Україна стане військовим технологічним кластером, а потім виявляється що з 2022 (чи взагалі з 2014) неможливо зробити аналог мавіка. При цьому я розумію аргументи що мавіки робляться мільйонами, тому ціна дуже гарна, але звичайна поставка мавіка це пульт і великий кейс, котрі коштують грошей і котрі нафіг не потрібні, вже тут можна оптимізувати, але нехай.
Плюс ви ж самі писали в 2022му що Китай «прикриває лавочку» і в перспективі мавіки не будуть доступні. Більше того, всі українські мавіки перешиваються на 1001 прошивку, розроблену росіянами і котру зняли з трофейного мавіка. А тут виходить що є десятки українських компаній, котрі щось роблять, але скопіювати мавік — не виходить.
Ось вам і рівень технологічного розвитку, не можемо: а) розробляти механіку (корпуси і інше), б) розробляти електроніку, в) розробляти софт. Хоча (теоретично) спеціалісти є (якщо не мобілізовані або не втекли через Тису).

звучить як «піди почитай Біблію, бо я такий розумний і читав, а ти іди витрачай час також». «дослідіть», «подумайте» — звучить трохи зверхньо, не знаходите? Якщо у вас є аргументи, то вони пишуться як «після аналізу такої-то статті я прийшов до висновку що...»

коли люди пишуть, що можна шось там скопіювати, одразу розумієш, наскільки вони далекі від розуміння реалій. Не все і не завжди можна скопіювати, або ж це буде дуже дорого.
Також ще запитання — а де поставити завод в Україні? Просто цікаво. Рити під землю 50 метрів щоб нічого дістати не могло? А яка тоді буде вартість цих дронів?

Нащо рити? В Україні виробляється величезна кількість військової техніки та обладнання. І все цілком на поверхні. Звісно це потребує перевірки персонала, який наймається. Та певних заходів безпеки. Але, нічого під землю не заривається. Фабрика для збірки дронів, це ж не коксохім або НПЗ, які важко заховати. Зазвичай, це просто якась будівля або ангар, яких десятки тисяч по країні.

Зараз не проблема по фото вичислити локацію, це ж не вручну робиться. А фото будуть.

Які фото? У нас виробляється купа військової техніки та обладнання. Так, є випадки влучань. Але, загалом, все працює. Чому цей завод вичислять і знищать!? А десятки інших досі не можуть? Фурії, Лелеки, Шарки, PD-1, Чаклуни/Бобри/Люті і тд виробляються і поставляються. І їх досі не знищіли. І це тільки БПЛА, і тільки дуже маленький список. Працюють лінії виробництва боєприпасів різних калібрів, автомобільної техніки( UAT, Новатор, УБ, Roshel), виготовляється власна артилерія і нічого. І всі вони не під землею. Там є серйозні заходи безпеки, і так, є ризик що їх знадуть і знищать. Але, знайти не так просто.

фото локацій я маю на увазі. Якщо буде невелика лінія, то стріляти в неї ніхто не буде, але якщо це дійсно буде завод — може бути горе

Ну, ніхто наразі не буде будувати завод «все в одному». Виробничі ланцюги розділяються і географічно розносяться. Десь виробляють компоненти фюзеляжу, десь системи звʼязку, десь інші деталі і окремо є місце збірки.

Бпла то ще не велике виробництво. Як я писав вище, триває виготовлення автомобільної техніки(мрапи, сба), артиллерії, бронетехніки. Могли б, вже б знищили.

Бо є певна домовленість.

Ціль для горішника «якось же ж знайшлась»... от за тими ж принципами знаходяться й інші.

Немає ніякої домовленності. По всім, ще радянським заводам, прилітало. Бо їх розташування давно відомо. Артем, КБТРЗ, ЛБТРЗ, Південмаш, Мотор і тд. Є влучання і по новим. Але їх ще треба знайти. Їх маскують, розбивають стадії і географічно разносять, фільтрують людей. Тому, вони і працююь. Знову ж, не без влучань з боку ворога. Але зазвичай це звичайна, непримітна будівля.

То виробляються, чи поставляються ?

Виробляються і постачаються у війська.

Ну то розкажіть реалії, а я послухаю розумну людину.

Так а що там треба копіювати? Військовим треба просто квадрокоптер з відносно гарною камерою. Нам не треба копіювати AI функції. Чим воно від FPV відрізняється, крім того що там «аркадне» управління у польотного контролера, а не пряме. Взагалі не зрозуміло в чому їх прикол, крім кінської ціни, для використання в ролі пілотованої камери.

я теж не розумію. Чи пов’язано це з тим, що і ви, Дмитре, і я НЕ військові? Ну і наскільки я розумію, ви забуваєте один пункт. Дуже важливий — захист від РЕБ/РЕР і можливість літати в багатьох діапазонах. Саме це визначає, чому Мавік НЕ збивають і чому він такий класний

ви забуваєте один пункт. Дуже важливий — захист від РЕБ/РЕР

Відколи це в цивільних споживчих дронах є захист від РЕБу? Там навпаки ще й закладка в ПЗ для їх відстеження та примусового приземлення через фірмовий DJI AeroScope. Та й мобільних комерційних РЕБів по світу для них куча.

можливість літати в багатьох діапазонах

Яких це багатьох? Там їх всього 3, два з яких пересікаються з цивільним WiFi.

чому Мавік НЕ збивають і чому він такий класний

Звідки така інформація що його не збивають? Пам’ятаю в інфопросторі 22-го року, коли все що було це мавіки, вони через місяці стали масово заземлюватися, як ворог почав РЕБ використовувати і пирилітати по пілотах стало, коли китайський DJI AeroScope притягнули.
Так, там класні функції АI типу follow me автопілоту, але ж не військові аспекти.

Скопіювати мавік — це як зробити чергового «вбивцю iphone-а». Чогось багато хто намагався, але не дуже виходить. DJI довго та старанно вибудовували свою екосистему, купували найкращі світові рішення, іноді прямо з компаніями( як Hasselblad). Довго і старанно «вилизували» свій продукт і лікували «дитячі хвороби». Тому вони і виробляють світовий бестселлер, серед подібного класу дронів. Просто взяти і скопіювати, не вийде.

Ось вам і рівень технологічного розвитку, не можемо: а) розробляти механіку (корпуси і інше), б) розробляти електроніку, в) розробляти софт. Хоча (теоретично) спеціалісти є (якщо не мобілізовані або не втекли через Тису).

Ну це не правда. У нас величезна кількість повністю( або майже повністю ) українських miltech продуктів. У тих же FPV вже дуже великий процент локалізації. Є варіанти, навіть, з 100% локалізацією. militarnyi.com/...​tyu-ukrayinskyj-fpv-dron

Але замінити мавік, це дійсно виклик . Не думаю що взагалі якась країна в світі може просто взяти і зробити продукт такого рівня. А потім, ще й масштабувати виробництво, настільки щоб закрити величезні потреби.

Просто взяти і скопіювати, не вийде.

А чим він принципово відрізняється від FPV, які у нас вже навчилися виробляти?

Система стабілізації, ціна/якість камер. Ось тут непогана стаття про проблеми з заміною мавіків mezha.media/...​krajinski-analogi-302336

Є ще французький аналог мавіка, розроблений з урахуванням українських реалій. Але вартість починається від 15к евро. defence-ua.com/...​renij_dlja_zsu-19235.html

Прочитав статтю. Це той самий FPV дрон, тільки з більш дорогою і якісною камерою. Не бачу перешкод, чому це не можна повторити, окрім організаційних чи фінансових.

збирати FPV != виробляти FPV

Так у нас і виробляють їх: мотають мотори, паяють плати, пишуть софт і т.д.

Мова йде не про новий стартап, де треба зробити дешевле, краще або щось таке, а про те що мавіки можуть зникнути з поля бою як класс.

Ну це не правда. У нас величезна кількість повністю( або майже повністю ) українських miltech продуктів.

Це так не працює, ви або можете робити свій софт+зазіло і робите розвідувальний дрон, з гарним звязком і камерою, або ви не можете робити свій софт+залізо. Або-або.
А те що ви написали про наш мілтек, що в нас є купа компаній, котрі в умовних гаражах збирають дрони по мануалам з інтернету, роблять продукт посередньої якості (бо і так куплять, попит дикий) і ніфіга не вкладають в R&D.

Мова йде не про новий стартап, де треба зробити дешевле, краще або щось таке, а про те що мавіки можуть зникнути з поля бою як класс.

Ну, ціна має значення. Французи вже зробили нам заміну мавіка, вийшло 15к евро за штуку. defence-ua.com/...​renij_dlja_zsu-19235.html

Це так не працює, ви або можете робити свій софт+зазіло і робите розвідувальний дрон, з гарним звязком і камерою, або ви не можете робити свій софт+залізо. Або-або.
А те що ви написали про наш мілтек, що в нас є купа компаній, котрі в умовних гаражах збирають дрони по мануалам з інтернету, роблять продукт посередньої якості (бо і так куплять, попит дикий) і ніфіга не вкладають в R&D.

Ну так ми і робимо майже все своє. Свої рами, контроллери камери, катушки і тд. Хотілося б більшого. Але, компаній які системно працюють і вкладаються в R&D доволі багато. Є «oko.camera», які системно працюють в напрямі розробки і виробництва камер, «himeratech.com» які роблять звʼязок( в т.ч. і для НРК), «Drone UA» вже і в США вийшли зі своїми моторами для БПЛА www.facebook.com/...​GaJVRYyij298JPCoRQbJ3BY4l І таких компаній багато.
Тому наявність умовно «гаражного» виробництва, не відміняє наявності компаній які системно вкладаються в R&D і розвивають власні продукти. Ну і цілком можливо, що багато з цих «гаражів», з часом перетворяться в цілком успішні технологічні проекти/компанії: market.brave1.gov.ua/komplektuiuchi

Ну видно китайську PTZ IP камеру за 30$ перешиту на опенсорсну прошивку не просто приліпити до FPV дрона. Звичайно залишається питання каналу зв’язку, бо P2P WiFi чи LTE там навряд чи під ребами працює, хоча ж мавік наче теж на 2.4 ГГц та 5.8 ГГц працює, то не розуміло що заважає. Одноплатники в продажу є, панельні WiFI адаптери є, скручуй ізолентою, пиши софт і все.
Та і дивно що в Україні видно не знайшлося і однієї компанії (а може і знайшлося, але я не в курсі), яка б наляпала хост-плату з декількома трансиверами на різні частоти і софт з SDK щоб пакет з UID пересилався відразу паралельно через декілька трансиверів, а самі трансивери ще й канали змінювали. Щоб інші просто інтегрували готовий трансивер в свої вироби, а не кожен будував велосипед. Реби хтось же виробляє значить радіоінженери є- перерахувати радіотракти трансиверів на нестандартні частоти є кому.

Дякую, цікаво було почитати.
Особиста думка — Китай накопичує дрони сам, тому поступово уповільнює поставки експорту, всі інші причини обходяться як санкції ЄС

Підписатись на коментарі