Чим загрожує зникнення «Мавіків» у підрозділах і чи є заміна китайським дронам
Нещодавно Володимир Зеленський заявив, що Китай припинив продаж дронів DJI Mavic Україні та європейським країнам. При цьому поставки в росію зростають з 2024 року.
Mavic 3 українські військові використовують для різних цілей — від розвідки до скидання боєприпасів. DOU розібрався, що означає поступове зникнення Mavic для ЗСУ, чи їм заміна і як зарекомендували себе українські та іноземні аналоги.
🟢 Як застосовують Mavic 3 військові
Дрони DJI Mavic на фронті можуть виконувати різноманітні завдання, як-то ISR (розвідка, спостереження та рекогностування), коригування вогню. А з модифікаціями навіть скидати невеликі боєприпаси, розповідає DOU командир першого батальйону безпілотних систем «Хижаки висот»
Нині, за словами військового, в його підрозділі вже відчувається брак DJI Mavic третьої серії. Особливо це стосується модифікованих версій дрона, як-то Mavic 3T, який має термальне бачення.
«Якщо загалом оцінити, то відсоток використання Mavic нашим підрозділом близько 60%, хоча раніше він був значно вищий. Через дефіцит почали переходити на інші дрони», — каже він.
Схожа ситуація у батальйоні безпілотних систем Black Raven
Точна частка Mavic у ЗСУ не розголошується. Проте їх масовість на фронті незаперечна, додає засновник фонду Darkstar Рагнар Саас, який інвестує в оборонні компанії. Головним ризиком від поступового зникнення саме цієї моделі є не повна втрата можливостей, а зростання вартості ведення розвідки.
«Відсутність саме „Мавіків“ збільшить операційні витрати, оскільки альтернативні дрони того ж класу коштують дорожче», — каже Рагнар.
🔵 Чи є аналоги і скільки вони коштують
Є європейськи дрони зі схожими характеристиками, як у Mavic: час польоту, якість камери, стійкість до РЕБ та шифрування, але не за тією ж ціною. У такому ціновому діапазоні дрони мають відчутно менше можливостей.
Серед потенційних європейських виробників у фонді Darkstar називають:
- KrattWorks (Естонія);
- Parrot (Франція);
- Novadem (Франція);
- UAVTEK (Велика Британія);
- AirRobot/Quantum Systems (Німеччина);
- Atlas (Латвія).
Деякі з цих компаній вже активно співпрацюють з Україною. Наприклад, компанія Quantum Systems постачає свої розвідувальні дрони Vector. Навесні 2023 року вона відкрила в Україні Центр із сервісу, підтримки, навчання та логістики (SSTLC). Тут почали готувати операторів дронів. Згодом на базі SSTLC створили окремий R&D-центр. У середині квітня 2025 року компанія підписала меморандум про партнерство з українською deftech-компанією Frontline.
Українські військові досі використовують переважно іноземні варіанти. Найчастіше Mavic 3 заміняють американсько-китайськими Autel. За словами «Кондора» з
- Mavic 3 — 66
498-99 999 гривень; - Mavic 3T — 161
655-303 939 гривень; - Autel EVO Max 4T — 192
000-451 916 гривень - Autel EVO Max 4N — 319
500-433 204 гривень.
Також використовують інші продукти DJI — Mavic 4 Pro і Matrice 4T.
«У цієї моделі проблеми із запчастинами, з прошивкою, анонімізацією. З Mavic 3 у нас були запаси запчастин, схеми з ремонту і майстри, які вміли їх ремонтувати. Зараз треба заново навчати людей працювати з новими дронами», — каже Денис Кардаш з Black Raven.
Фото: БФ «Повернись живим»
Максим Богачук висловлює таку саму позицію:
«Як командир батальйону безпілотних систем, скажу прямо: повноцінної заміни „Мавікам“ наразі немає. Це найкращий засіб у своїй категорії. Можливо, з часом його зможе замінити Matrice 4T. Щоб перейти на Matrice, потрібно все перебудовувати з нуля: інші антени, зарядні станції, акумулятори — тобто створювати нові запаси для всього. Тому говорити про реальну альтернативу Mavic 3 поки що зарано», — каже військовий.
Проте через те, що доводиться використовувати дрони різних виробників, зростає навантаження на військових. Заїжджаючи на позицію, треба брати з собою обладнання як на Mavic/Matrice, так і на Autel, зауважує Максим Богачук.
🔵 Чи пропонують заміну українські виробники
Україна активно розвиває власне виробництво дронів, зокрема — у категорії розвідувальних БПЛА мультироторного типу. За словами заступниці міністра з питань стратегічних галузей промисловості України Анни Гвоздяр, перший кодифікований аналог Mavic з’явився восени 2024 року. У листопаді того ж року провели перші демонстраційні польоти таких моделей на полігоні в умовах дії РЕБ — виробники отримали фідбек від військових для покращення пристроїв.
«Станом на кінець травня 2025 року у нас є 16 українських розробок у цій категорії, з яких десять — уже кодифіковані та застосовуються на фронті», — розповідає Гвоздяр DOU.
Вона уточнює, що в останні місяці суттєво покращилися показники дронів — передусім у частині зв’язку, ергономіки та стабільності серійного виробництва. Зросли обсяги держконтрактів.
«Один виробник уже законтрактований, ще два — у процесі підписання контрактів. Нові вироби поступово надходять у підрозділи. «Військові частини звикають до нових засобів», — каже Гвоздяр.
За її словами, Мінстратегпром і Сили безпілотних систем регулярно проводять спільні заходи, щоби налагодити зв’язок між виробниками і користувачами, покращити якість дронів і зробити їх відповідними до бойових умов. Виробники, які брали участь у тестах торік, помітно просунулися: оптимізували продукти, стабілізували якість у серії та отримали кодифікацію, каже Гвоздяр.
Ще одна демонстрація відбулася наприкінці травня. Тестували одразу сім дронів найбільших виробників України. Назви компаній не розкривають.
Щодо українських аналогів, то командир першого батальйону безпілотних систем «Хижаки висот»
Денис Кардаш вказує, що ББС Black Raven працює з виробниками дронів «Шмавік» і «Лінза». За його словами, ці дрони застосовують, але їх треба ще «дообкатувати».
«Я не можу сказати, що відсутність „Мавіків“ критично вплине на фронт. Все одно ми щось придумаємо, знайдемо заміни і зможемо працювати. Але це досить складно буде зробити», — підсумовує командир батальйону безпілотних систем «Хижаки висот».
🔴 Коли стали перекривати постачання «Мавіків»
Протягом останніх років поширювалася інформація про можливе припинення експорту дронів Mavic з Китаю до України. Ще у квітні 2022 року видання Reuters повідомляло, що компанія DJI офіційно оголосила про призупинення всієї бізнес-діяльності в росії та Україні, щоб запобігти використанню своєї продукції у бойових діях. Однак, попри офіційну позицію, дрони продовжували потрапляти на фронт.
З 1 вересня 2023 року Китай запровадив нові обмеження на експорт безпілотників та комплектуючих. Це була не повна заборона, а вимога до експортерів отримувати спеціальні ліцензії на вивезення дронів, що відповідають певним характеристикам — тривалість польоту понад 30 хвилин і вага понад 7 кг або наявність інфрачервоних камер. За рік Міністерство комерції Китаю розширило перелік компонентів для дронів, які підпадають під обмеження. Обмеження стосувалися характеристик, що умовжливлювали використання дрони у військових цілях: потужні авіадвигуни (понад 16 кВт), тепловізори, РЛС, лазери, інерціальні сенсори, звʼязок з дальністю понад 50 км, РЕБ і антидрон-лазери.
Тоді DOU збирав думки представників спільноти щодо того, як вплине заборона експорту на виробництво дронів в Україні. Більшість співрозмовників вказували на те, що це значно ускладнить процес. Більшість компонентів закуповували у заводів напряму або через AliExpess. Українські аналоги деталей на той момент не мали широкого поширення через вищу ціну або гірші характеристики.
Проте в міжнародному інвестиційному фонді Darkstar пояснили DOU, що причини можуть бути не лише політичними, чи як заявляє КНР, «безпековими», а й комерційними.
«Проблема не обов’язково в тому, що DJI чи Китай раптово припинили продажі в ЄС, а радше в тому, що Mavic 3 — це застарілий продукт, який поступово виводиться з ринку. Компанія переходить до Mavic 4. Це вимагає перебудови логістичних ланцюгів, а жорсткий експортний контроль з боку Китаю сприяє уповільненню і здорожчанню цього процесу», — каже засновник фонду Рагнар Саас.
30 коментарів
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.