Що треба знати до мобілізації і як працювати з БПЛА у війську. Поради від спеціалістів «Хартії»
У сучасній війні дрони є невіддільною частиною бойових дій. Особливо гостро це відчувається на фронті, де вони перетворилися на високоточні інструменти розвідки та коригування вогню.
DOU поспілкувався з IT-спеціалістами, які наразі перебувають на посадах операторів або техніків БПЛА в бригаді «Хартія». Вони розповіли, як модернізуються безпілотні системи, як відбувається гонка озброєнь у сфері радіоелектронної боротьби та які навички з цивільного життя допомагають на службі. Також ми попросили дати кілька порад тим, хто планує мобілізуватися і працювати з БПЛА.
DOU разом з благодійним фондом KOLO збирає 10 мільйонів на систему ISTAR для розвідки «Хартії». Підтримайте, будь ласка, збір, задонативши будь-яку комфортну суму.
«Справжня гонка озброєнь відбувається в системах РЕБ»
«Лірик», зовнішній пілот
До мобілізації я займався інтернет-магазином, керував переходом на новий сайт. Водночас почав навчатися з БПЛА. Купував собі апаратуру для FPV, тренувався на симуляторі. В останньому потрібно близько 50 годин нальоту, щоб навчитись найлегших маневрів.
З мавіком було простіше працювати і літати з першого запуску, бо в нього є стабілізація в повітрі, на відміну від FPV, де потрібно весь час контролювати висоту та швидкість.
Мобілізувався 27 липня цього року. Пройшов співбесіду з «Хартією» і потрапив у навчальний центр. Я вже проходив строкову службу 2019 року, тож мені було не так складно, я знав, куди йду, чого очікувати. Попри це в «Хартії» була більш технічна підготовка, з акцентом на тактику, медицину, використання спеціального обладнання. Навчання дуже інтенсивне. Зараз я оператор БПЛА, зокрема працюю на DJI Mavic.
Про типовий робочий день
На зміні є четверо осіб, які працюють у парах: пілот і дешифрувальник. Залежно від обставин завдання можуть змінюватись. Найчастіше це розвідка для пошуку позицій противника та спостереження за ним. Доводиться коригувати вогонь для артилерії чи мінометів, допомагати точно наводитись на ціль. Інколи є тривале спостереження за визначеною територією, щоб зібрати якомога більше даних. Це ми називаємо «каруселлю».
Перед кожним польотом ретельно перевіряємо техніку. Особливо в холодну та мокру погоду, коли йде сніг або дощ. Треба змащувати пропи, дивитись, щоб дрон не обмерзав, щоб не було помилок моторів. Стежити за камерою, за гімблом (стабілізатором). Бувають проблеми, коли дрон перемерзає, його трусить. Це варто контролювати.
Позиції для роботи облаштовуємо самостійно. Завжди важливо подбати про захист від дощу чи снігу, щоб потім не відволікатися на погодні умови. Ну і зрозуміло, хоч якийсь час виділяти на те, щоб трошки підкріпитись, випити чаю.
Іноді доводиться працювати під тиском, коли ворог застосовує засоби радіоелектронної боротьби. Це великий стрес, але досвід допомагає швидко адаптуватися.
Як модернізують дрони
Я займаюся пілотуванням вже чотири місяці. Дронів, на мою думку, в нашій бригаді вистачає. Окремо скажу про їхню модернізацію. Тут триває постійна боротьба частот. Наприклад, у росіян є FPV з різними частотами, а ще ті, які літають на оптоволоконному кабелі, що робить їх стійкими до засобів РЕБ.
Справжня гонка озброєнь відбувається у сфері радіоелектронної боротьби. Спочатку створюють новий дрон на нових частотах, а потім під них доробляють засоби РЕБ. Щойно ці частоти починають давити, виготовляють нові дрони. І так по колу.
Залежно від ефективності дронів на полі бою, виробники можуть оновлювати їх кожні
Проте якщо конкретний тип дрона починає масово знищуватись або глушитись засобами РЕБ ворога, то адаптація (зміна каналів зв’язку, кодів шифрування) чи розробка нового покоління стає пріоритетом.
Коли наші військові виявляють новий тип дрона ворога, інженери можуть розробляти відповідні засоби РЕБ у межах
«Корисно знати основи електроніки»
Dismas, технік БПЛА
До війни я працював програмістом. Займався C#, писав софт і паралельно вивчав, як працює електроніка. У вільний час перебирав свій китайський 3D-принтер, експериментував з технікою. Усе це завжди було для мене цікавим. Навіть робив технодемки в Unity та Godot.
На рішення піти у військо вплинула розмова з другом, який уже служив. Він сказав, що на фронті потрібні люди, які вміють паяти. Я спочатку не повірив, а потім вирішив, що більше користі принесу там, і мобілізувався. Безпосередньо на БЗВП потрапив у липні цього року.
Як підготуватися до служби
Моральна підготовка — це, мабуть, найважливіше. На БЗВП буде важко: втома, ти постійно на ногах, майже не маєш часу на відпочинок.
Для мене найважчим було ФІЗО. Я проходив базову військову підготовку влітку і постійно відчував втому через спеку і фізичні вправи. Але я знав, куди йшов і навіщо. Не скажу, що це було дуже важко. Просто важче, ніж все інше.
Щодо технічної підготовки — тут усе залежить від посади, на яку ви плануєте йти. Якщо це робота з технікою, наприклад, із дронами, варто розуміти основи: як вони працюють, як паяти, як налаштовувати. І, звісно, завжди корисно знати основи електроніки: як не закоротити плату чи що робити, якщо щось згоріло.
IT-навички допоможуть з дронами. Наприклад, дрони часто прошивають через Betaflight, де є CLI (command line interface), тобто командний рядок. Загалом це те, що я робив, коли був програмістом.
Корисною є англійська. Нею написано багато інструкцій тощо, можна швидше знайти рішення, коли, наприклад, щось не працює.
«Питання фінансів були одними з найбільш заплутаних»
«Мохіто», оператор БПЛА
Мені 40 років. З 2012 року працював як спеціаліст технічної підтримки, останні роки у сфері фінтеху у кількох платіжних сервісів.
Коли долучався до війська, «Хартію» обрав майже випадково. Друзі порадили звернути увагу на бригаду через рекламу. Звернувся на гарячу лінію, описав власний досвід і домовився про підписання контракту. 1 серпня 2024 року підписав контракт і приїхав до навчального центру.
Під час підготовки до нас приїздили розповісти про «Кропиву», роботу з БПЛА. Це були спеціалісти з VictoryDrones, інструктори з хартійного підрозділу БПЛА «Ясні очі». Я заповнив анкету останніх, щоб працювати з дронами як технік.
Майже під завершення навчання дізнався, що мене ще спочатку призначили на напрям БПЛА.
Поради тим, хто планує піти у військо
Перед початком служби корисно докладно дізнатися про підрозділ. Наприклад, де він здебільшого дислокується, які відгуки, які у підрозділу пріоритетні напрями роботи. Це допомагає краще підготуватись як морально, так і матеріально.
Важливо розуміти, як формується та нараховується зарплата, які існують варіанти фінансової допомоги та бонусів, а головне — як їх отримати та до кого звертатися.
З мого досвіду питання фінансів були одними з найбільш заплутаних серед бійців у навчальному центрі. Без розуміння, яке буде повне матеріальне забезпечення, складно розрахувати, які додаткові кошти доведеться вкласти, і планувати подальші кроки. У відкритому доступі таку інформацію знайти непросто, навіть не всі офіцери могли чітко відповісти на ці питання.
Також до служби я б радив більш детально з’ясувати, з якими дронами працює підрозділ. Бо управління різними типами БПЛА відрізняється. Тож підготовка знадобиться різна.
До мобілізації, без жодних сумнівів, варто знайти тренінги операторів БПЛА. Якщо ж людина обирає інший напрям роботи, наприклад, артилерію, то, зрозуміло, потрібно зосередитись на технічних аспектах цієї сфери.
Важливими є базові навички поводження зі зброєю, знадобиться навіть досвід відвідування тиру, а ще вміння керувати автомобілем.
Чи знадобилися навички в IT
Поки що мені найбільше знадобились практичні знання з кабель-менеджменту (процес організації та управління кабелями в корпусі), а також теоретичні знання про радіочастоти та принципи роботи антен.
Корисними є навички орієнтування у малознайомих інтерфейсах програмного забезпечення та базові навички з налаштування мереж. Проте, на мою думку, значним плюсом є досвід у геймінгу. Я з підліткового віку грав на приставках, любив шутери. Для прогресу у багатьох іграх потрібно адаптуватись до зміни обстановки, швидко реагувати, тренувати точність рухів для управління персонажем або юнітом у контексті гри. Тож якщо потрібно використовувати контролер для управління будь-чим, геймерам простіше адаптуватись.
З власних спостережень можу сказати, що люди, котрі більше стикались з IT-сферою або просто мали досвід роботи з цифровими продуктами та електронікою, адаптуються швидше за інших. До застосування більш просунутих навичок, як-от пайка електроніки, програмування або налаштування мереж, у мене наразі справа ще не дійшла.
Типовий день оператора дрона
Зазвичай зміна починається з перевірки та підготовки обладнання для роботи. Далі — залежно від обставин і вказівок диспетчерів. Робота часто координується з суміжними підрозділами.
Початок і завершення польоту узгоджуються з іншими екіпажами. Наприклад, «екіпаж альфа» інформує про виліт, дотримується вказівок диспетчерів, виконує завдання та, з урахуванням заряду батареї для зворотного шляху, повідомляє про необхідність заміни «екіпажем браво». Після того як «екіпаж браво» прибуває на місце, «екіпаж альфа» повертається для заміни батареї.
Нова позиція в процесі облаштування
Іноді так можуть працювати два, три і більше екіпажів. Під час роботи постійно перевіряємо обладнання, уточнюємо бойові завдання і спілкуємося з іншими екіпажами. Після зміни активного екіпажу на одній позиції інший екіпаж може відпочивати або залучатися до інших завдань, якщо є потреба.
Якщо погодні умови задовільні, вильоти не припиняються протягом 24 годин. Завдання для спостереження є завжди, і екіпажі (пілот і помічник) однієї позиції змінюють одні одних за встановленим графіком.
Як розвиватимуться дрони
Уже сьогодні виробники дронів в Україні намагаються максимально впроваджувати інновації. Йдеться про нові конфігурації лопатей, модифікації програмного забезпечення, покращені антени, вдосконалені додаткові механізми — наприклад, для доставки або скиду зарядів.
Серед нових технологій тестують штучний інтелект для ідентифікації цілей, відстеження точок, ціленаведення. ШІ здатен зіставляти зображення з камер дрона з картою, спрощуючи суміжні операції.
Однак цей напрям ще потребує доопрацювання через специфіку алгоритмів ШІ та низку інших технічних нюансів. Здебільшого ми використовуємо невеликі легкі дрони, інколи навіть із заздалегідь встановленим програмним забезпеченням. А для роботи ШІ все ж потрібні обчислювальні ресурси, тож треба додати електронних компонентів. Це збільшує вагу та вартість кожної окремої одиниці БПЛА.
Також ШІ потрібно певним чином «тренувати», це займає час і вимагає додаткових перевірок, щоб запобігати помилкам. На полі бою помилка ШІ може коштувати життя бійцям або втрати переваги.
Усі нові розробки техніки та пілоти тестують, і що саме з них залишиться, покаже лише час і практичний досвід. Як пілот я особливо помічаю ентузіазм у розвитку безпілотних систем і суміжних галузей. Можна чекати наказу для впровадження покращень, а можна самостійно шукати можливості, ідеї та пропонувати їх, доводити переваги.
Навіть тестування нових матеріалів, які можуть зробити дрон легшим і надійнішим — це розвиток. Чи пропелерів, які вплинуть на гучність роботи двигунів. І це, на мою думку, теж надихає.
Немає коментарів
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.