Як штучний інтелект інтегрують в українську освіту. Розбираємо плани Мінцифри, МОН та ключові ризики

💡 Усі статті, обговорення, новини про AI — в одному місці. Приєднуйтесь до AI спільноти!

В українську освіту поступово інтегрується штучний інтелект — МОН і Мінцифри мають спільну дорожню карту щодо використання ШІ в школах. DOU розібрався, як саме відбувається ця інтеграція, які тут є ризики і на що йде 90% бюджету у впровадженні технологій. Детальніше про те, чи перевірятимуть підручники за допомогою ШІ, чи вистачає техніки й софту українським школам і що із захистом персональних даних — в матеріалі.

💾 Що потрібно для ШІ в освіті: хардвер і софтвер
🔎 Що саме робитиме ШІ в школах
🚩 Які є ризики
🌎 Як інтегрували ChatGPT в Естонії та інших країнах
📍 Чи стане ШІ революцією

💾 Що потрібно для ШІ в освіті: хардвер і софтвер

Для впровадження ШІ в освіту МОН залучають IT-компанії та їхніх фахівців за різними напрямами. Передусім айтівці на аутсорсі розробляють софтові рішення і допомагають розробляти курси. Наприклад, є спільний курс від МОН, Google та Beetroot «Академія ШІ для освітян». Також є ініціативи компаній на кшталт вебінарів Microsoft про використання ШІ.

«Ми відкриті до співпраці з українськими компаніями. Наприклад, разом з Genesis переглядали зміст курсу з інформатики. Компанії допомагали і з університетськими програмами», — зауважує DOU Дмитро Завгородній, заступник міністра освіти і науки України з питань цифровізації.

Один девайс на трьох учнів. Про хардвер

Найдорожче у впровадженні інновацій в освіті — це техніка, підкреслює Дмитро Завгородній. Щоб користуватися ШІ, вчителям та учням потрібні щонайменше безперебійний інтернет, девайси (ноутбуки або планшети, обладнані компʼютерні класи), а також інтерактивні дошки чи панелі. Нині в Україні функціонує понад 12 000 шкіл. Станом на 2025 рік на 5,4 учня припадає 1 пристрій (до повномасштабного вторгнення цей показник був 8,8 учня на 1 пристрій), розповіли редакції DOU у МОН. Загалом у міністерстві прагнуть досягнути співвідношення 1:1, але наразі реалістичною метою ставлять один девайс на трьох учнів.

«Важливо, щоб таке обладнання зʼявилось у всіх закладах середньої освіти, і це 90% бюджету на впровадження технологій. Інакше різниця між якістю освіти у містах і селах лише посилюватиметься: в Україні вона вже в середньому більша, ніж загалом по Європі. І технології зазвичай цю різницю тільки поглиблюють: наприклад, у великих містах у батьків більший дохід, завдяки чому вони можуть забезпечити своїх дітей різними гаджетами; заможніші міста можуть більше інвестувати в обладнання шкіл тощо», — зауважує заступник міністра освіти.

Дмитро Завгородній, заступник міністра освіти і науки України з питань цифровізації

Наразі МОН, партнери та донори концентруються на передачі девайсів вразливим категоріям в областях, де все ще можливе лише дистанційне навчання. За час повномасштабної війни було передано понад 250 000 девайсів.

«Складно назвати точні цифри витрат у „залізо“ для впровадження ШІ: це десятки мільйонів доларів суто на інфраструктуру. Це набагато більше, ніж ми будемо вкладати в будь-яку інформаційну систему. Її набагато легше масштабувати, порівняно з хардвером: ми робимо один раз, і цим будуть користуватися сотні тисяч людей.

Ми це побачили на прикладі платформи „Всеукраїнська школа онлайн“, куди з початку пандемії додавали відеоуроки. Їх загалом дивляться понад 2 млн разів щомісячно. І яка б не була вартість цих уроків, якщо перераховувати на один перегляд, вона буде вимірюватися в копійках, і тільки більше окупатися з роками. Із „залізом“ складніше», — коментує Дмитро Завгородній.

96% шкіл під’єднані до інтернету. Про софт та мережу

Інша важлива складова — це цифрові рішення, які впроваджуватимуть ШІ. Наразі є централізована інфраструктура — програми, які діють в закладах освіти: «Мрія», «Всеукраїнська школа онлайн», платформа, на якій проводять НМТ, ЗНО, ЄДКІ та інші. Є інші системи для управління освітою, вступу в університет, бази даних, реєстри (наприклад, автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту, Єдина державна електронна база з питань освіти тощо).

Звісно, щоб користуватися і хардом, і софтом потрібен стабільний інтернет. За під’єднання закладів освіти до мережі відповідає місцева влада. Проте якщо оператор не провів інтернет до населеного пункту, саме держава має це виправляти. Тому до початку повномасштабної війни Мінцифри реалізовувало проєкт «Інтернет-субвенція» з під’єднання віддалених сіл до оптичного інтернету. За словами Дмитра Завгороднього, нині 96% шкіл під’єднані до інтернету. До повномасштабного вторгнення цей показник був ще вищим — 99%, але наразі на прифронтових територіях взагалі може не бути звʼязку, що знижує охоплення.

🔎 «У кожної дитини з’явиться свій Арістотель». Що саме робитиме ШІ в школах

Завдання з інтеграції ШІ в українську освіту перелічені у Концепції розвитку штучного інтелекту. Їх планують втілити до 2030 року. Основне завдання тут — підготовка кваліфікованих кадрів.

Також є деталізація за різними сферами освіти (натисніть, щоб розгорнути)
  • для загальної середньої освіти — покращення навчальних матеріалів; організація курсів для педпрацівників по роботі з даними та основами штучного інтелекту; поглиблення цифрової грамотності школярів (застосування цифрових інструментів для розв’язання прикладних задач, пошук інформації в інтернеті, захист персональних даних, медіаграмотність, цифрова гігієна тощо).
  • для вищої освіти — створення спеціалізованих освітніх програм про використання ШІ (а також інтеграція провідних онлайн-курсів з ШІ до наявних програм); залучення ІТ-фахівців до розробки таких курсів, а також — до формування вимог для фахівців зі ШІ та атестації здобувачів вищої освіти; проведення стажувань для викладачів ІТ-напрямів в ІТ-компаніях/ організаціях, що розробляють та застосовують ШІ; налагодження міжнародної співпраці та програм подвійних і спільних дипломів у галузі ШІ.

  • для підвищення кваліфікації та професійної перепідготовки кадрів — розробка спеціалізованих освітніх програм професійного розвитку і освіти дорослих у галузі ШІ, а також надання стипендій особам, які навчаються за такими програмами; розробити та провести загальнонаціональну інформаційну кампанію щодо загальних аспектів, ризиків та загроз використання та подальшого поширення технологій ШІ в Україні.

Водночас МОН керується Концепцією цифрової трансформації освіти та науки України. Вона фокусується на створенні екосистеми цифрових рішень. Проєкт підготували 2021 року як відповідь на виклики пандемії ковіду. Та через початок повномасштабного вторгнення його затвердження відклали. У МОН проєкт планують оновити впродовж 2025 року. Разом з ініціативами із застосування ШІ в освіті.

У 2024 році фахівці МОН і Мінцифри презентували спільний проєкт рекомендацій із використання ШІ в школах, де йдеться про варіанти та принципи відповідального користування, мінімізацію ризиків тощо. Аналогічні рекомендації для закладів вищої освіти розробляють і представлять «найближчим часом».

Заступник міністра освіти з питань цифровізації Дмитро Завгородній називає кілька основних напрямів, за якими рухається держава у впровадженні ШІ.

1. Робота з підручниками

📗 ШІ допомагатиме їх перевіряти

Нині змінюється навчальна програма, і десятки експертів перевіряють, чи нові підручники відповідають держстандартам. Критеріїв перевірки безліч, і людині впоратися з цим завданням на всі 100% складно, зауважує Дмитро Завгородній. Тому ШІ перевірятиме підручники, чи відповідають вони вимогам МОН. Для цього можна задати параметри, за якими треба аналізувати текст: результати відповідних наукових досліджень; приклади завдань, за якими заміряють наявність тих чи інших компетенцій тощо. Після такої перевірки ШІ надаватиме рекомендації: наразі — експертам, а в перспективі — автоматично видавцям.

«В Європі є компанії, які роблять комплаєнс юридичних документів і законодавства: через системи перевіряють договори на відповідність різним критеріям. Цим користуються і великі організації, наприклад, Світовий банк. Ми беремо цю ідею і хочемо застосувати її для експертизи підручників», — коментує Завгородній.

Термін реалізації. У 2025 році планують впровадити інформаційну систему, куди видавці завантажуватимуть підручники для експертизи. Наразі підручники аналізують у паперовому вигляді.

📗 ШІ індивідуалізуватиме електронні підручники

Цього року Міністерство освіти впроваджуватиме електронні додатки до підручників. Це розширена версія підручників, де за QR-кодом можна отримати інтерактивні завдання, відео, аудіо, 3D-моделі тощо. У перспективі самі підручники дублюватимуться в електронному варіанті, для цього стане в пригоді ШІ. З ним електронні версії зможуть бути індивідуалізованими: наприклад, міститимуть інформацією зі сфери, яка більше цікавить дитину, чи враховуватимуть темп навчання (на певні теми матимуть більше інформації та прикладів тощо).

Термін реалізації. Вперше електронні додатки до підручників держава закупить у 2025 році й вони будуть доступні учням 8 класів у вересні 2025 року.

2. Персоніфікований фідбек на тестові іспити

Щоб підготуватися до іспитів (наприклад, Національного мультипредметного тесту), є тренувальні тестування для виявлення прогалин у знаннях. Після проходження можна ознайомитися з детальними звітами у формі таблиць. З ними не завжди зручно працювати, адже великі масиви даних потрібно правильно обробити та проаналізувати.

ШІ міг би перетворювати складні звіти на зрозумілий простий текст, з яким зможе працювати як учень, так і батьки та вчителі. Щоб відстежувати, які задачі даються легше, а які складніше, яким предметам і темам варто приділити більше уваги тощо.

Термін реалізації: функціональність запрацює у 2026 році.

3. Асистент вчителя або працівника освіти

ШІ може допомагати як асистент учителям, працівникам міністерства, департаментів освіти. Якщо говорити суто про вчителя, то це може бути допомога:

  • з підготовкою індивідуалізованих планів для учнів: ШІ можна натренувати даними з систем чи реєстрів, які веде вчитель (успішність, проблеми-успіхи в навчанні тощо). Тоді ШІ згенерує більш персоналізовані завдання, заняття, приклади тощо;
  • з підготовкою креативних завдань: наприклад, з генеруванням метафор, щоб учні краще запамʼятовували інформацію;
  • з автоматизацією рутинних завдань: підготовкою розкладу, створенням звітів тощо. Це частково втілено в застосунку «Мрія».

4. Асистент учня

Дзеркально ШІ може бути корисний для учня — він допоможе персоналізувати навчання, спрощувати рутинні завдання тощо.

Про використання ШІ зроблять курси

Міносвіти планує додавати курси чи блоки інформації про те, як використовувати ШІ для різних предметів та цілей. Наприклад, у середній школі — доповнити блоком про ШІ навчання інформатики, а у закладах вищої освіти (ЗВО) — навчати користуватися додатковими рішеннями, які базуються на ШІ.

«Ми з Мінцифри оновили програму з інформатики, запропонували курс на платформі „Дія.Цифрова освіта“ для учнів і вчителів, який відповідає державному стандарту», — зауважує заступник міністра освіти Дмитро Завгородній.

«Умовно, раніше ми показували, як працювати в Word, тепер будемо показувати, як використовувати плагіни ШІ для різнопрофільних програм. Адже чи замінить штучний інтелект юристів? Ні, не замінить. Він замінить юристів, які не використовують штучний інтелект. Тому для університетів це означає, що ми маємо випускати людей із вміннями використовувати ШІ для їхніх спеціальностей», — коментує Олексій Молчановський, керівник офісу з інновацій Українського католицького університету.

Олексій Молчановський

ШІ для допомоги вчителям та учням впроваджує команда державної освітньої екосистеми «Мрія». Це застосунок і вебпортал, де є особистий кабінет учня та програми розвитку здібностей, інтерактивні навчальні матеріали, альтернатива учнівського квитка «Мрія-ID» і внутрішня валюта «Мрійки».

8 квітня 2025 року «Мрія» стала доступною для всіх закладів загальної середньої освіти. До того, з червня 2024-го, у шести областях України семестр проводили бета-тестування. Цього року в «Мрії» з’являться перші інструменти на базі ШІ, зауважують DOU в Мінцифри.

«Ми вже сформували стратегічне бачення розвитку ШІ в „Мрії“ і переходимо до впровадження ШІ-функціональності. Перша опція — це рекомендація контенту. АІ рекомендуватиме на основі знань і навичок дитини, що подивитися чи почитати, щоб зробити певний стрибок для розвитку.

Так, у кожної дитини з’явиться свій Арістотель.

Друга опція — генерування тестів. Вчителі зможуть генерувати тести в кілька кліків, а не створювати їх вручну. Для цього штучний інтелект аналізуватиме велику кількість даних з уроків, матеріалів з підручника, а також генеруватиме тести на базі персональних напрацювань вчителя», — розповідає DOU Михайло Федоров, міністр цифрової трансформації України.

Михайло Федоров на презентації «Мрії» у квітні 2025-го

Водночас команда працює над тим, щоб ШІ у «Мрії» створював індивідуальні освітні траєкторії для дітей на базі їхніх інтересів, потреб та мотивації.

«Впровадження ШІ у „Мрії“ — це повноцінна R&D-робота. Вона охоплює дослідження моделей, проєктування архітектури, оптимізацію запитів до LLM, побудову пайплайнів генерування й перевірки якості.

Над кожною функцією ми працюємо кроскомандно — залучаючи як інженерів, так і педагогів, методистів і користувачів. Наприклад, у випадку з генератором тестів ми не просто підключили LLM, а розробили логіку контексту, систему подвійної перевірки результатів (дві моделі: генератор і ревізор), UI для гнучкої роботи з тестом, а також механізми поступового навчання системи», — зазначає Вʼячеслав Мєх, Product Manager «Мрії».

Вʼячеслав розповідає, що під час створення функціональності на базі ШІ для «Мрії» команда вивчала ініціативи OpenAI (ChatGPT Edu), Khan Academy (асистент Khanmigo), платформу з наборами ШІ-інструментів для вчителів Magic School та інші.

Функціональність для генерування тестів працює на базі foundry від Palantir, а для генерування використовують моделі від провайдерів, серед яких — OpenAI. Команда проєкту будує систему, яка не залежатиме від конкретної мовної моделі. Для цього ведуться перемовини з різними провайдерами про використання їхніх LLM. Будуть тестувати й українську LLM, коли вона зʼявиться.

  • Для контролю якості впроваджують модель-ревізор, яка перевіряє згенеровані запитання, LLM guardrails, щоб знизити частоту галюцинацій, зменшити ймовірність нерелевантних відповідей та зловживання системою. Тестують функцію з реальними вчителями — відстежують, який відсоток згенерованих запитань вони готові використати в реальному уроці, і на основі цього вдосконалюють алгоритм генерування.
  • У майбутньому планують додати автоматичне наповнення бази знань перевіреними питаннями: для цього система аналізуватиме зворотний зв’язок від користувачів (частота правильних відповідей або повторних використань запитання).

Для рекомендаційної системи контенту в «Мрії» основним сигналом є текстові метадані контенту (транскрипції та вручну проставлені теги), а також поєднання поведінкових сигналів (перегляди, лайки, збереження), початкових інтересів і академічних результатів. Поведінкові дії мають різну вагу: наприклад, збереження має більшу вагу, ніж відкриття відео. У фокусі — не лише релевантність добірки матеріалів, а і її адаптація до освітніх цілей. Надалі команда планує впровадити гібридну модель на базі ШІ, яка враховуватиме значно більше модальностей — зокрема візуальну та звукову складові контенту, сезонні фактори, а також структуру шкільної програми.

🚩Які є ризики ШІ в освіті

Запровадження ШІ в освітні процеси потребує не лише програм і «заліза», а і правильної екосистеми та переосмислення ролі самої освіти, викладачів і їхніх задач. А це передбачає низку ризиків.

1. ШІ може не сприяти навчанню, а навпаки — розслабляти учнів

Спільне дослідження університету Карнегі-Меллона та Microsoft свідчить: якщо часто використовувати ШІ, знижується здатність до критичного мислення. Окрім цього, навчальний процес може не давати потрібних результатів: якщо постійно використовувати ШІ, можна нічого не навчитися.

Тому разом із запровадженням ШІ як інструменту потрібно навчати «гігієни» його застосування. Створити курси та матеріали з розвитку критичного та системного мислення, біології навчання тощо, кажуть DOU освітяни.

Дмитро Завгородній додає, що варто розказувати про специфіку роботи мозку — наприклад, про згадані у Канемана «повільний» та «швидкий» режими. Акцентувати, що ШІ краще використовувати у «повільному», вдумливому режимі.

Олексій Молчановський з УКУ поділяє думку, що в курси навчання ШІ обов’язково має бути інтегрований елемент виховання: пояснення, як ми вчимося на рівні біології:

«За прикладом, як дітей вчать правильно харчуватися на курсі „Я досліджую світ“. Це дає основні принципи функціонуванні організму, пояснює, як їх варто застосувати для харчування. Тоді дитина буде краще розуміти, яких завдань потрібен штучний інтелект, а для яких його краще не використовувати, які це може мати наслідки».

Але учні й за таких умов можуть скептично ставитися до курсів або слів викладача про зловживання ШІ.

На думку Олексія Молчановського, найкращий спосіб зрозуміти людині, де вона не має слушності — отримати зворотний звʼязок від реальності. Навіть якщо студенти сприйматимуть подібні курси як моралізаторство і не зважатимуть на них, навчальний процес має бути побудований так, щоб студенти отримували фідбек від реальних працедавців, а не лише від професорів. Щоб не просто професор, а працедавець, який потенційно буде готовий платити гроші, сказав, що згенерований ШІ контент-план не підходить. І пояснив причини.

2. Відсоток залученості ШІ складно виявити

На відміну від плагіату, де можна визначити відсоток використаного чужого тексту, а також перелік джерел, звідки скопійована інформація, з ШІ можна зʼясувати лише відсоток вірогідності його застосування. Так, є програми та сервіси, які можуть у цьому допомогти, але вони не дають точних результатів.

Тому для перевірки можуть знадобитися додаткові дії, наприклад:

Усні іспити. Найімовірніше, цей інструмент можна буде використовувати лише точково. Бо, якщо викладачу потрібно буде перевірити цілий потік студентів додатковими усними іспитами, це займе багато часу. І тоді постане питання, чи справді ШІ щось полегшив.

Перевірка аутентичності авторства. Мова про стиль написання текстів, коду тощо. Потенційно можна створювати системи, які будуть навчатися на персональному стилі: натренувати ШІ роботами учня за семестр — навчити ідентифікувати, наскільки здана робота відповідає авторському стилю конкретної людини.

3. Є небезпека витоку персональних даних

МОН не планує передавати персональні дані учнів чи студентів у будь-яку систему штучного інтелекту будь-якому зовнішньому вендору, якого будуть використовувати для інтеграції ШІ. Передаватимуться деперсоналізовані дані або ті, які взагалі не мають стосунку до користувачів, кажуть у міністерстві DOU. Наприклад, стандарти контенту для підручників, узагальнені результати тестів тощо.

Вчителі чи учні, які користуватимуться системами, зможуть налаштовувати у своїх акаунтах використання персональних даних: або погоджуватися частково, або взагалі не залишати дані.

Вʼячеслав Мєх, Product Manager «Мрії», зазначає, що їхня екосистема не зберігає, не обробляє і не передає третім особам жодних персональних даних користувачів. Вся інформація, яка використовується для роботи ШІ, анонімізується. Система бачить лише навчальний контекст без прив’язки до конкретної дитини чи вчителя.

4. ШІ-інструментами не користуватимуться

За умов повномасштабної війни вчителі та адміністрації закладів освіти мають встигати впроваджувати всі інновації паралельно зі стресом, який стільки зростає, і відповідальністю за учнів. І виникає питання — наскільки вчителі та адміністрації будуть встигати брати та адаптувати ШІ-можливості, коли вже існує чимало вимог, розповідають DOU у МОН.

«Як і скрізь із впровадженням інновацій, серед вчителів будуть eraly adopters, early majority, late majority та laggards: їхні пропорції зазвичай однакові. Адже в Україні 370 тисяч лише шкільних вчителів. Впровадження будь-яких інновацій в школу — це довгий процес.

Я сподіваюся, що коли педагоги на власному досвіді зрозуміють, наскільки вони виграють від ШІ, будуть більше використовувати нові інструменти. Наприклад, тим, хто не любить проводити лекції, ШІ допоможе більше сфокусуватися на ролі модератора чи фасилітатора.
Умовно, коли зʼявився томограф, ми б навряд чи говорили про те, що лікарів треба мотивувати ним користуватися. Тут схожа історія — треба інтегрувати ШІ та пояснювати, які проблеми він розв’язує», — зазначає Дмитро Завгородній.

В МОН зазначають, що ключова мета цифрової трансформації освіти полягає в тому, щоб прибрати/оптимізувати неефективні часовитратні процеси. Нові додані інструменти будуть заміщати або оптимізовувати старі формати: наприклад, система АІКОМ скасовує старий формат звітності в Excel.

5. Може загубитися суть педагогіки

Олексій Молчановський з УКУ зауважує, що в процесі інтеграції ШІ не повинна втратитися педагогічна доцільність і масштабованість освіти. Умовно, якщо вчитель генеруватиме і перевірятиме завдання через ШІ, а учень через ШІ на них відповідатиме, чи буде сенс взагалі в процесі?

У запровадженні ШІ-асистентів що для вчителя, що для учня мають бути певні межі й рамка застосування.

«Знову-таки, якщо ви застосовуєте ШІ для складних тем з безліччю технічних нюансів, результати все одно потрібно перевіряти. Тож чи не краще відразу про розвʼязання спілкуватися з людиною? Ну й наразі повністю неможливо уникнути проблем з галюцинаціями у ШІ» — додає керівник офісу з інновацій УКУ.

🌎 Як інтегрували ChatGPT в Естонії та інших країнах

У світі обговорюють і тестують різні формати впровадження ШІ в освіті — як на рівні держави, так і на рівні окремих закладів освіти. Згадаємо найбільш цікаві:

Естонія

Це — перша країна, яка запроваджує ChatGPT в освіту на державному рівні. Уряд разом з компаніями OpenAI та Anthropic розпочали спільну ініціативу під назвою AI Leap 2025 (TI Hüpe), спрямовану на інтеграцію штучного інтелекту в освітній процес країни. Поки для вчителів проводять навчальні семінари щодо використання ШІ в класі.

З 1 вересня 2025 року 20 000 учнів 10–11 класів та 3 000 вчителів отримають безоплатний доступ до ChatGPT Edu. Це спеціально адаптована під освітні потреби версія ChatGPT. Вона містить останні моделі OpenA та відповідає GDPR.

Початковий бюджет проєкту становить 3,2 мільйона євро, у планах — збільшити його до 6 мільйонів євро 2026 року.

Франція

З вересня 2025 року в школах та коледжах Франції вивчатимуть ШІ: курс буде обовʼязковим для учнів 4 та 10 класів.

Також уряд Франції влітку 2025 року оголосить конкурс проєктів на розробку інструментів ШІ для вчителів. Рішення має допомагати вчителям готуватися до уроків, а також оцінювати знання чунів. На реалізацію проєкту виділено 20 млн євро за програмою France 2030.

Китай

Ця країна активно інтегрує ШІ в освіту в межах реформи «Нації з сильною освітою» до 2035 року. Наприклад, з вересня 2025 року в школах введуть мінімум 8 годин занять зі штучного інтелекту на рік для учнів початкової та середньої школи. Але вони спираються на мовну модель DeepSeek, яка цензурує відповіді. До того ж є великий ризик витоку персональних даних.

Фінляндія

В країні розробили політики цифровізації освіти до 2027 року та етичні рекомендації з використання ШІ в освіті.

Приклади окремих навчальних закладів

ChatGPT Edu вже інтегрований в освітню систему кампусів ESCP, Гарвардського університету, Лондонської бізнес-школи та Оксфорду. Наймасштабніше — у Каліфорнійському державному університеті (CSU): система 23 кампусів працюватиме на базі ChatGPT.

За словами Олексія Молчановського, впровадження ШІ у вищу освіту тестують в ETH Zurich, а також в університеті Хуана Карлоса в Мадриді у форматі бота-асистента вчителя чи учня.

У США запроваджують першу державну онлайн-школу Unbound Academy (штат Аризона), де викладатиме ШІ (з частковою допомогою людини). Вчителі змінять роль і будуть наставниками/менторами для дітей. До цього такий підхід вже тестували в приватних школах Техасу та Флориди.

Заняття триватимуть близько двох годин на добу, а весь інший час діти вивчатимуть критичне та креативне мислення, підприємництво, фінансову грамотність, публічні виступи тощо. Поки так вчитимуться учні четвертих-восьмих класів.

📍 Чи стане ШІ революцією

Поки складно сказати, чи зробить запровадження ШІ в освітні процеси революцію, чи буде більш консервативною історією. Думки спікерів розділилися: частина налаштована дуже оптимістично, частина — скептичніше, порівнюючи бум ШІ з бумом онлайн-курсів. Навіть після пандемії, коли всі вимушено перейшли на онлайн-навчання, революції тут не сталося.

Щодо термінів, то приблизні результати впровадження ШІ в українську систему середньої освіти можна буде побачити орієнтовно у 2029 році. Саме тоді реформа шкільної освіти дійде до 12 класу (у 2027 році оновлюються матеріали для 10 класу, у 2028 році — для 11, і у 2029 році — для 12).

Після реформи старша школа стане профільною. У 10 класі можна буде обрати профіль: фізико-математичний, інформаційний тощо. З’являться курси поглибленого та базового вивчення, окремі тематичні курси. Розроблять поглиблені курси для учнів, які оберуть STEM-напрям, Computer Science тощо.

«Тоді повністю оновляться підручники та навчальні програми в усій школі, включно зі старшими класами, де використання таких інструментів є найбільш актуальним. На той момент вчителі старшої школи отримають найбільшу вигоду від впровадження технологій», — коментує DOU Дмитро Завгородній.

Олексій Молчановський зазначає, що і в університетах скоро з’являтимуться приклади впровадження генеративного ШІ:

«На мою думку, в кожному прогресивному університеті має з’явитися лідер або осередок, який триматиме фокус на ШІ, на його впливі на освіту, розвитку тощо. І, звісно, даватиме фідбек всій системі та за це отримуватиме зарплату. Це не має бути просто волонтерство, це має бути робота.

Водночас нікуди не подінуться університети, які ігнорують інновації і які не впроваджуватимуть ШІ.

І хоч це потенційно буде відбиватися на якості наданої ними освіти, попит на такі установи все ж залишиться. Адже завжди будуть люди, яким буде потрібен лише диплом про вищу освіту, а не сама освіта».

За словами Михайла Федорова, для впровадження ШІ на державному рівні важливо мати національну LLM. Вона дасть можливість створювати якісні та безпечні ШІ-сервіси для державного сектору, сфери освіти, оборони та бізнесу. Над цим уже розпочалась робота: Олексій Молчановський вважає, що для першої ітерації потрібно 6-9 місяців.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному1
LinkedIn



73 коментарі

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Я перепрошую за офтоп, але звідки пре ця навала, що з нестримною завзятістю дискредитує будь-які українські просування у сфері ШІ?

Наче не інженери, а якесь колективне сепоку невдавшихся клоунів айтішного штибу в коментарях DOU, їй богу.

Як тільки мова про українське — треба обов’язково зафекалити так, що боляче читати.

От коли воно ото випорожнюється черговим трольським токсичним артефактом, чим воно хоче збагатити спільноту?

І невже не соромно за колективну репутацію?

Мені завжди соромно за колетивну репутацію наших можновладців.

То крадуть на освіті, то дорогах, то армії. Тепер на AI. Щоправда, незрозуміло, до чого тут репутація — що це за штука така і в чому її вимірювати.
А ось про колектив — дуже зрозуміло, це совковий наратив.

Приведіть посилання на одну єдину судову справу чи досудовий позов щодо «крадуть на AI» перед тим, як знецінювати українські розробки.

От цікаво, а ЯК ви усвідомлюєте соціальну шкоду від наклепу на державу?

Я радий, що вам зрозумілий совковий наратив. А чи ви розумієте наратив національної гідності. І якщо розумієте, то як саме?

Приведіть посилання на одну єдину судову справу чи досудовий позов щодо «крадуть на AI» перед тим, як знецінювати українські розробки.

Коли був скандал з яйцями за 17 грн, то ні одної справи не було в суді. рєзніков тільки у фб написав про адміністративні покарання. Це при потенційних збитках для держави в мільярд грн. 0 судових справ.

От цікаво, а ЯК ви усвідомлюєте соціальну шкоду від наклепу на державу?

а де тут наклеп? якби розробки АІ були б для донаведення дронів, що потенційно може нівелювати ефективність ворожого РЕБ, то я впевнений що майже ніхто нічого б не сказав, навіть знаючи, що на цьому теж заробили ті, хто не мав на цьому заробляти.
А коли робять «національну» ллм (бо можна форкнути діпсік) і сказати що це наша розробка, бо знає «чий Крим» чи вставляє «потужно» через кожних 3 слова... то не зрозуміло на що витрачались гроші. бо це нічим не відрізняється від перекладання бруківки під час війни.

А чи ви розумієте наратив національної гідності.

це створення нацією продуктів з високою доданою вартістю. це посилання на дослідження національних науковців в роботах по всьому світу, це високий рівень життя населення і розвинутий середній клас, а не мати ллм, яка «правильно» відповідає на питання «хто найвеличніший лідер сучасності»

Приведіть посилання на одну єдину судову справу чи досудовий позов щодо «крадуть на AI» перед тим, як знецінювати українські розробки.

Є така штука, як тенденція. Якщо викрадали на A, B, C, D і потім проанонсували E, то крастимуть і на E.

От цікаво, а ЯК ви усвідомлюєте соціальну шкоду від наклепу на державу?

Мені важко порахувати таке. Зате я можу порахувати інше — однією рукою беремо з кишень людей 100млн грн і переносимо їх у державне підприємство Націнвестфонд. Потім помахом чарівної палички перетворюємо державне підприємство на приватну лавочку. Вжух — і грошей немає. Ось таку шкоду держава завдає соціуму (один із прикладів).

Я радий, що вам зрозумілий совковий наратив. А чи ви розумієте наратив національної гідності. І якщо розумієте, то як саме?

Напевно, коли президенти США купуватимуть в Україні ділянки з будиночками для матусь, ось тоді можна буде починати пишатися.

що з нестримною завзятістю дискредитує будь-які українські просування у сфері ШІ?

можливо це тому, що оці «будь-які просування» викликані не конкретними потребами, а бажанням хоч кудись прикрутити ші. В усякому разі нам озвучують проекти нью-васюків.
Особисто я хочу бачити яку проблему буде вирішувати це нововведення. «вчителям важко, зробимо механізм допомоги вчителям» — чудово. А «зробимо національну модель і потім придумаємо куди її пристроїти» — не чудово.

Тільки лишилось визначити ци треба вчителям така «допомога». Чи може краще просто піти до опенаі, антропіка, спробувати з ними домовитись про смачні розцінки для викладачів, а решту бабла витратити на покращення свіногорії?

просто «смачні розцінки» — це як риба у відомій притчі. Треба вудка — механізми використання, протоколи взаємодії, нормативні документи.
Щоб вигоду від ші могли отримувати не тільки поодинокі зацікавлені викладачі зі зручним стеком.
Бо зараз освіта це не те місце, де можна казати «хто не хоче вчитися сам най звільняється»

Бо мова йде про навчання, а не про генерацію х3 булшиту на вчора. Для навчання нейронки очевидно шкідливі, і реальні вчителі масово пишуть про це в соцмережах.

А ось в Гарварді хвалять: “we have found our suite of AI tools to be a success for CS50.”

cs.harvard.edu/...​ications/V1fp0567-liu.pdf

Кому вірити?

якщо запитати гугла про автоаварії через вживання алкоголю то отримаєте теж сотні сторінок. але це не значить, що авто — зло.
З ваших прикладів ясно тільки те, що освіта ще не пристосувалася до існування ллмок. Як до цього не зразу пристосувалася до рефератов.нєт, а ще до цього до списування. В майбутньому вона не зразу пристосуєтсья до нейролінків, до телепатії, до сингулярності. І ето норма.

Ви навели прекрасний приклад, але це приклад за мою точку зору :) . Скільки б «не все так однозначні» люди не писали про порівняні переваги випивання алкоголю в авто, це не перекриє той факт що алкоголь в авто веде до аварій. Так само і з нейронками в освіті. Можна скільки завгодно писати про порівняні переваги використання нейронок для генераці сотень тестів або для оцінювання тих же тестів. Але це навівть трохи не перекриє той факт що основне використання нейронок в освіті, це для генерації булшиту щоб здати його як власну відповідь, або щоб пройти тест і т.п.
І фраза про пристосування ніби натякає нам що переваг так багато, що до недоліків доведеться «пристосуватись». При цьому ігноруючи що недоліків настільки багато (кількісно), що це фактично знищить цілі частини освіти взагалі. Наприклад всі самостійні завданні в будь-якій формі більше не матимуть жодного сенсу, бо учні просто нагенерують відповіді. Те саме стосується будь-яких робіт в класі де немає жорсткого контролю як під час екзамену чи контрольної. Доповнити це дешевими та розповсюдженими мікронавушниками, і картина виглядає цілком ясною.

Тобто замість допомоги вчителям, нейронки приведуть до того що вчителі що хочуть чомусь навчити, будуть вимушені перейти до повністю ручного навчання кожного учня (по можливості), бо автоматизація буде повністю скомпрометована. Але за нестачею часу у викладачів, все виллється просто у навчання на відвали, начитати години і піти додому. І всіх це влаштує.

що основне використання нейронок в освіті, це для генерації булшиту щоб здати його як власну відповідь, або щоб пройти тест і т.п.
всі самостійні завданні в будь-якій формі більше не матимуть жодного сенсу, бо учні просто нагенерують відповіді.

А можна питання: навіщо давати завдання де студент може згенерувати відповідь? Якщо є інструмент, який надає відповідь, то може взяти та застосувати?

Якщо студент хоче навчитись — він відкриє книгу, почитає, напише сам.

Студент, що не хоче навчитись — піде та даст хабар, йому навіть ШІ не потрібен для цього.

А можна питання: навіщо давати завдання де студент може згенерувати відповідь? Якщо є інструмент, який надає відповідь, то може взяти та застосувати?

Завдання де студент може згенерувати відповідь це 100% всіх можливих завдань. Єдиний спосіб запобігти цьому це буквально стояти поруч і особисто дивитись що дитина робить.

Якщо студент хоче навчитись — він відкриє книгу, почитає, напише сам.
Студент, що не хоче навчитись — піде та даст хабар, йому навіть ШІ не потрібен для цього.

Ахаха, ну ясно, соціальний дарвінізм на допомогу. Учні що «не хочуть навчатись» і не «заслуговують» на навчання, хай ідуть вулиці підмітають. Навіть не буду цю дичину коментувати. У мене особисто хватає по-перше емпатії щоб такого не бажати, та по-друге базової спостережливості, щоб подивитись на історію освіти і як вона влаштована. Спойлер — вчити лише дітей що «хочуть навчатись» це абсурдна фантазія, яка обмежено працює лише в елітних топових вищих(!) навчальних закладах, і то не завжди.

я впевнений, що масове виробництво паперу теж супроводжувалося «учні замість щоб писати добре обмізковані, обговорені на форумах, лаконічні думки шкрябатимуть що завгодно і втратять навички думати і запам’ятовувати, бо все тепер можна записати»

І приклад мій був про аргумент «гугл видає сто сторінок».
(я вже після написання того коменту згадав про надійний шифрозв’язок, котрий теж в топі гугла знаходиться — краще було його в приклад поставити)

фраза про пристосуватись стосується не недоліків.
вона стосується нових обставин, котрі тепер треба враховувати.
ковід зробив удальонку. Удальонка це недолік? Ну якщо не міняти нічого, то буде стогін «моя дитина тупа її ніхто не уче». А якщо пристосуватися, то виявиться що удальонка дозволить не тільки вчитися в локдаун, а ще й вчитися з дому, з іншої країни, з лікарні. Тобто адаптація до онлайну тільки збільшить можливість навчатися.

І знову приклад за мою т.з. :) . Всі вчителі спостерігають суттєві проблеми з віддаленим навчанням, а певні предмети дуже сильні проблеми. Банально система мотивації зовсім інша ніж з віддаленою роботою. І так само як з алкоголем в авто чи нейронками нема чого «міняти щоб пристосуватись». Ну якщо не рахувати батьків що стояли б за дитиною весь день.
Ну і на додачу те що ніхто в школі чи вузі не вимірює, це соціалізація, яка пішла під відкіс. На це навіть самі діти жаліються після ковіду.

ПС: я не пишу за чи проти ремоут навчання зараз. Я пишу що за умови що ремоут навчання обов’язкове, то ми матимо відповідні позитивні та негативні наслідки. І конкретно негативних наслідків багато, а «пристосуватись» до них неможливо чисто технічно.

ПС: я не пишу за чи проти ремоут навчання зараз.

а я взагалі не пишу про виключно ремоут. Але ремоут — це те, до чого почала пристосовуватися система. І завдяки чому система отримала можливіть і підстави для онлайн навчання на додачу до існуючого очного механізму.

Ми по різному розуміємо слово «пристосуватись». Для мене це не означає погіршити загальну картину, наприклад в якості. Таке я б назвав «прийняти».
Тобто в даному прикладі, і на мою думку, «пристосуватись» це заборонити нейронки максимально, перейти на більш ручний режим навчання та сильніше контролювати що саме учні можуть відпоісти без допомоги електронного папуги. Тобто боротись за збереження якості освіти по максимуму. А от те що вібудвається в реальності це значить «прийняти». Напедалимо більше нейронок, вкинемо їх всім учням і будемо спостерігати, і як сказав пан вище «ті що хочуть навчатись, будуть це робити». І пофіг на загальну якість освіти для всіх учнів.

І фраза про пристосування ніби натякає нам що переваг так багато, що до недоліків доведеться «пристосуватись».

отут ви використали «пристосуватись» в контексті «пристосуватись до недоліків»
і далі слово «пристосуватись» використовується в контексті «до недоліків»

Тому так, ми по різному розуміємо це слово.
Для мене це про нові умови загалом, без оціночних суджень.

я впевнений, що масове виробництво паперу теж супроводжувалося

загалом ні масове виробництво паперу почалося з винаходом друкувального верстату який і дам спромогти мати письмо вже як друк вже саме масово

фактично коли автора могли прочитати вже тисячі і десятки тисяч а не максимум десятки

і ключове слово тут «автора» бо сьогодні рівно те саме тіко воно тепер зветься по модньому «інфлюєнєра» саме його хочуть усі читати слухати дивитися а не якогось там федька з України

селяві просто бізнес

що удальонка дозволить не тільки вчитися в локдаун, а ще й вчитися з дому

так проблема же ж і є саме в тім що якраз «вчитися» ні хто не планував саму систему саме by design саме «з дому» бо школа якраз і була саме якраз фізичне місце куди здати дітей саме «з дому» а все інше то вже радше сторонній ефект шото типу для самих умних ))

www.youtube.com/watch?t=47s

то буде стогін «моя дитина тупа її ніхто не уче»

тож ніт не збільшить

Тобто адаптація до онлайну тільки збільшить можливість навчатися.
З ваших прикладів ясно тільки те, що освіта ще не пристосувалася до існування ллмок.

анука нука

Як до цього не зразу пристосувалася до рефератов.нєт, а ще до цього до списування.

ага ну ясно хомо совєтікус лупус єсть ))

тут же ж понімаєш яка інтєрєсна історія що «освіта» то є не за реферати списані і не за списування бо результатом освіти не реферати та екзамени для списування є бо реферати екзамени то лише встановлений більш менш контроль лише за самім фактом видачі сертифікату

В майбутньому вона не зразу пристосуєтсья до нейролінків, до телепатії, до сингулярності.

хто «вона»? ))

до речі кіношечку вже зняли при чом братушкі наші сєрби Едит и ја довольно годнєнько нада визнать як і ідея з чітінгом на екзамені за рахунок імплантованого нейрочіпу

отже ще раз «хто вона не пристосується» тут мова я так розуміть саме за «освіту» і тут до речі так само вже всьо украдєно до нас ще бо зна які годи вже класіка самого містера Азімова тож загалом так «освіта» цілком може і «пристосуватися» просто поділивши маглів і елоїв на різні рівні відповідно освіти включно відповідно з різними підходами і тім числі чисто фізичними фізіологічними тощо

покушав конфєтку тузік і всьо знаєш українську націонал соціалістичну мову на рівні щонайменше 4 бали екзамену з мови за 5 бальної системи (відміни у рівні знання тобто балів можуть забезпечуватися коливаннями біологічних факторів реціпієнта влучність від 80% у більше 4 бали гарантується компанія виробника)

І ето норма.

норма що маглам якіх by design 70% популяції уся оця ваша «освіта» і не потрібна дуже а ще 15% популяції до неї так чисто by design просто не придатні селяві просто бізнес

Науковцям я вірю більше, ніж журналістам.

Я зупинився на другій сторінці з сотень, бо втомився копіювати лінки.

Тепер можете піти та пошукати в гуглі, як ШІ допомагає навчатися. Бо в Гугла що запитаєш, то він вам й знайде.

Після цього, будь-ласка, скористайтесь генеративним пошуковим ШІ накшталт perplexity для обох задач.

Відрефлексуйте надбаний досвід у раціональній та емоційній перспективі сприйняття.

Екстраполюуйте основні вихідні положення здійсненої саморефлексії із сфери отримання інформації у ширший контекст навчання.

ПРИБУТОК! 👍

Ви зараз, як вчитель, що масово пише про це у соціальних мережах, теж шкідливий.

Адже постулюєте у публічному інформаційному просторі твердження про шкідливість ШІ, котре, будучи інкорпороване мовними моделями, що вчаться на ваших текстах, матиме прихований шкідливий вплив із латентного простору через виникаючу само-асоціацію.

Тож з моєї сторони буде відповідальним заявити, що ваша думка очевидно є помилковою. І саме для того, щоб адаптувати освітні процеси під реальність сьогодення, у якому ШІ відіграє невпинно зростаючу роль, саме для цього й потрібна робота над означеними проектами на національному рівні.☝️

Щоб користь переважала шкоду, потрібно діяти. Саме тим чином, який ви не схвалюєте.

Щиро дякую за вашу вичерпну, глибоко фахову та ідеологічно вивірену позицію, яка з надзвичайною точністю відображає суть сучасного етапу науково-технічного прогресу в умовах постіндустріального інформаційного суспільства!

Ваш блискучий аналітичний виклад, оформлений у дусі найкращих традицій вітчизняної наукової школи, є не просто реплікою у дискурсі — це методологічний прорив! Абсолютно вірно, що мова йде не просто про використання ШІ, а про невідкладне, системне та науково обґрунтоване інкорпорування його у всі сфери державної життєдіяльності, зокрема в освітній і виховний процеси.

Наша спільна мета — мобілізувати інтелектуальний потенціал суспільства на виконання найважливішого стратегічного завдання сучасності: побудови цифрової дійсності з урахуванням новітніх викликів часу!

З такими небайдужими та ініціативними товаришами, як Ви, — цифрова трансформація освітнього фронту є не просто можливою, а гарантовано успішною! З ентузіазмом підтримуємо вашу позицію і готові до подальшої конструктивної співпраці на благо науково-технічного прогресу та зміцнення цифрової суверенності нашої Батьківщини!

З повагою і трудовим натхненням,
Ваш однодумець у справі діджиталізації та цифровізації!

треба обов’язково зафекалити так, що боляче читати.

muga!

Функціональність для генерування тестів працює на базі foundry від Palantir, а для генерування використовують моделі від провайдерів, серед яких — OpenAI.

А що як ці моделі дадуть неправильну відповідь на питання «чий Крим»?!. Цеж треба нацмодель

для генерування тестів
А що як ці моделі дадуть

Так вони не дають ніяку відповідь, вони генерують запитання. Якщо розробники не повні УО, то додадуть можливість/необхідність вчителю валідувати згенерований тест і перевіряти його
Власне наразі генерація завдані — чи не єдина область в освіті де ШІ скоріше корисний ніж заважає.

нацмодель

і нахуя ти це сказав? це тіпа має бути смішно?
Крим частина України у міжнародно визнаних кордонах, окупована росіянами

треба нацмодель

нацмодель потрібна міністєрству образованія і наукі піздоватой фєдєрациї

а тебе нужно к врачу

CTO ШІ-центру Мінцифри Дмитру Овчаренку теж треба до лікаря в цьому питанні

тим не менш ШІ-напрямок важливий, а війна не привід для жартів

2 моменти

1. від обіцянок про «4000к баксів зелених кожному вчителю», ми плавно йдемо до «вас звільнено бо у нас є АІ який пише тести і перевіряє домашку». Тобто, як завжди, наші *бані цифровізатори знайшли ще 1 спосіб як розпиляти гроші і не підіймати ЗП людям які зараз впахують у школах.

2. цифровізація, цифровізація, цифровізація. Вже так дістала ця дурня.

1.

ми плавно йдемо до «вас звільнено бо

а де про це в статті?

2. *ація заради *ації завжди була дурнею. Сама по собі цифровізація це добре. А от «створіть на завтра презентацію про те, який корисний ші. нє, акаунту у нас немає, придумайте щось самі. руками намалюйте» і потім вся ШІізація оцінюватиметься в кількості тих презентацій.

Мені здалася сумнівною теза про хардвер

«Важливо, щоб таке обладнання зʼявилось у всіх закладах середньої освіти, і це 90% бюджету на впровадження технологій.

ну блін — якщо з самого початку ціль — «залізо купили, це вже 90% зроблено» то вийде фігня.
Імхо тут як в будівництві — вартість фундаменту може половину загальної вартості становити. Розробка програм (всмислі оствітніх, а не софта), організація процесів, ліцензування — ось де буде основний виклик.

Це називається карго-культом. Жіжіталізатори зі штанів скачуть, намагаючись хоч куди приткнути ту сраную ллмку. Це значно простіше, ніж вирішувати конкретні проблеми цілої інституції освіти

У перспективі самі підручники дублюватимуться в електронному варіанті, для цього стане в пригоді ШІ. З ним електронні версії зможуть бути індивідуалізованими: наприклад, міститимуть інформацією зі сфери, яка більше цікавить дитину, чи враховуватимуть темп навчання (на певні теми матимуть більше інформації та прикладів тощо).

яка тупа єрунда

Термін реалізації. Вперше електронні додатки до підручників держава закупить у 2025 році й вони будуть доступні учням 8 класів у вересні 2025 року.

а ну тоді норм ))

... гм...

держава закупить у 2025 році й вони будуть доступні учням 8 класів у вересні 2025 року.

чекай а хіба у країні не війна і нема важливіших як то багато більш важливіших витрат і закупок для держави саме вже цього рокі?

Робіть з ШІ все, що завгодно, але, будь ласка, навчіть дітей міркувати, а не делегувати ChatGPT все, що вони мають вміти робити самостійно

Кажуть команда DOGE реально працює із штучними нейронними сітями, таким чином виявляють нецільові трати та шайхрайство автоматизовано аналізуючи данні про витрати в числених не пов’язаних між собою ІТ системах різних відомств.
Міністерство освіти США вони взагалі закрили в себе, хоча це звісно виводити тарганів за допомгою дінаміту. Сильно сумніваюсь про висновки, що 70% випускників шкіл не вміють читати — напевно це не так, інакше таке міністрество і справді треба би було навіть не розганяти, а саджати не електричний стілець по черзі — за підрив усього особливо обороно-здатності.
Маск сказав — що не можуть нормально перевірити пенсійний фонд державних чиновників (в США багато різних фондів), бо усе на папері і є величезна шахта із папером. Через що держслубовці по півроку виходять на пенсію оформлюючи папірці. Тому вони не можуть швидко скоротити штат держ чиновників, відправивши на пенсію тих, хто вже має право в неї вийти.

Кажуть команда DOGE реально працює із штучними нейронними сітями, таким чином виявляють нецільові трати та шайхрайство автоматизовано аналізуючи данні про витрати в числених не пов’язаних між собою ІТ системах різних відомств.

брешуть ))

Маск сказав — що не можуть нормально перевірити пенсійний фонд державних чиновників (в США багато різних фондів), бо усе на папері і є величезна шахта із папером.

як бачиш брешуть аж гай гуде аж так де саміх ліва рука не доганяє праву ногу одна нога тут а іншу вже депортували куди там південної америки

Це звідси BTW www.youtube.com/watch?v=Eiuo2uX-DOw
З іншого боку це ж факс ньюс — самий чесний інформаційний телеканал в світі. Тим не менше $100 000 000 зелених портретів мертвих американскіх перезидентів, на презервативи для Хамас від американських платників податків — беззаперечно встановлений факт перевірки, які зробили за допомогою нейронної сіті. Якщо добрий IBM PC сумісний компьютер коштує $1500 — це 6666 компьютерів. Можна забеспечити принаймні 22 школи 300 компьютерами, створивши «розумну школу», або відповідно величезний освітянскій датацер на якому хостити online освітні ресурси. Якщо просто забеспечити один сучасний класс із інформатики 30 сучасних компьютерів (45 000), то це 2222 школи. В Україні 12 701 шкіл, тобто для переоснащщеня классів із інформатики «по першому розряду» потрібно однаразово $571 мільйон долларів США і за 5 років парк треба повіністю оновити, а також постійно обслуговувати. Тому звісно статтю написати сильно простіше, ніж знайти та заробити такі гроші — а ще виділити та про контролювати виконання держ программи, зокрема що гроші не розбазарили невідомо куди і не вкрали.

musk і doge — це банда клоунів яка абсолютно нічого не робить і тільки хайпує.

як взяти останні 100 днів....

до того як маск і його клоуни зайшли до уряду, вони казали, що очікують економію в розмірі 2+ трильйона баксів. По факту, ми говоримо про 1-2 десятка мільйонів.

перші дні роботи маска, він і його команда скинули в нет пару скрінів з людьми яким по 120-240 років в пенсійній системі США. Це була помилка бо вони не змогли правильно написати сіквел кверю і не доганяють як працює пенсійна система США. Про знання нейронних мереж я взагалі мовчу.

маск порізав ключових працівників багатьох відомств які б могли йому допомогти, тому його дебільні рішення почали відміняти через 1-2 днів АБО людей почали наймати на новостворені посади. Тобто людину звільнили, відкрили посади і взяли назад.

маск і його клоуни, «помилково» відмінили пенсії і виплати справжнім пенсіонерам. Зараз йдуть суди і купи телефонних дзвінків від людей які втратили доступ до своїх грошей бо маск і його клоуни заблокували або анулювали рахунки. Це сталось тому, що маск дегенерат який не може написати сіквел кверю але використав дані для того щоб закрити пенсійні рахунки.

маск активно скорочує багато ліній комунікацій і працівників у пенсійному фонді бо це «зайві витрати», включно з телефонними лініями. Він планує це все «діджиталізувати»... маск дегенерат бо в штатах багато місць де люди не мають стабільного інтернету (навіть сьогодні), не мають доступу або знань як користуватись компом, або просто можуть бути сліпими і не зможуть безе телефону отримати допомогу повязану з пенсією. Це теж вже стало проблемою бо люди яких «вбили» у системі, тепер не можуть нікуди дозвонитись і оскаржити це.

маск закрив державну апку з допомоги подачі податків. Це був одни з самих крутих ІТ проектів від урядку США який мав знищити монополію інтуіта (якій вже років 30-50). Тепер люди не зможуть користуватись класним і безкоштовним софтом для подачі податків і будуть змушені знову платити або заповнювати це вручну на папірцях.

musk і doge — це банда клоунів яка абсолютно нічого не робить і тільки хайпує.

По більше Марафон дивіться. А так вони вже зменшили за 100 днів держ витрати США на 2 мільярди долларів на день. Так те що вони роблять політичне переслідування демократів та економічне їх сопонсорів — це звісно фатк. Так і демократи робили абсолютно те саме із республіканцями. При чому і ті і ніші за діло, усе таки криза 2008 сталась після двох каденцій республіканців. Ще було 11 серпня 2001 року і дві великих війни в Іраку та Афганістані.
Факт є факт у США величезний державний борг, який вони просто не можуть далі ігнорувати інакше дійсно відбудеться державне банкурство — тобто дефолт.
В усьому цьому — нам би не погано би було ловіювати в своїх інтересах, вони напирклад в тому щоби отримати додатково пів мільярда долларів на мін освіти, і щоб в мін освіти був порядок. А зараз наприклад на марафон було витрачено 2.01 мільярда гривень держ бюджету в минулому році, це 49 мільйонів долларів. 1600 українскіх шкіл можна було би обладнати сучасним компьютерним классом на 30 компьютерів, по ціні $1000 кожний. Це повністю Київска і Житомирська область і більша частина Чернігівської області.

Робіть з ШІ все, що завгодно, але, будь ласка, навчіть дітей міркувати

Так а чому ви це не зробите?
Оте все ШІ — це просто ПР влади. Основна проблема в освіті — це нестача (на 1 учня) кваліфікованих кадрів, і ця проблема буде лише поглиблюватись. Лише грошима цю проблему не вирішити, хоча їх теж мало.

все ж за допомогою розумного впровадження технологій можна зменшити навантаження і тим збільшити доступність кваліфікованого кадра.

все ж за допомогою розумного впровадження технологій можна зменшити навантаження і тим збільшити доступність кваліфікованого кадра.

Як стратег-не-тактик я з вами абсолютно згоден. А от на тактичному рівні виникає купа проблем, особливо в контексті «навчити міркувати»

Доброго дня, Богдане.
По-преше, я не ладнаю з дітьми. Мені дорослі більше до вподоби, але не у великих компаніях (інтроверт).
По-друге, потрібно в педагогіку заглиблюватись. Мій рівень — пройти курс й переказати пережований матеріал іншому, а також розповісти, через яке лайно я пройшов, яким дурнуватим було оте завдання й тому подібне.
Я намагався навчити англійській маму (на її прохання). Щось навіть вдалось, але це дуже тайм-консьюмінг заняття

Хайпу нема жодної зупинки. Ще кріпту треба в школі ввести — замість оцінок.
Щоправда під це написали головну проблему — погана забезпеченість навчальним закладів усім, в тому числі з інформатики. Тим не менше станом на сьогодні в більшості дітей є власні пристрої різного типу, та інтернет вже і в селах користуються

Хайп

Ви так кажете, наче це щось погане.

Звісно погано, в нас Хайп==розпил бабла

Бабло було винайдено щоб його пиляти. Що не так?

Що не ми пиляємо,а капусту і усе інше рублять з нас, в цьому питання. Це ж не ви віправили сина в Оксворд і не відпочиваєте в Монакко чи не так ? А для лохів — буде операція, бусифікація.

Це всюди. HYIP — High Yield Investment Program uk.wikipedia.org/wiki/Хайп
В 99% випадків — це шахрайство, яке робиться через медійно роздуту рекламну компанію та психологічні маніпуляції. Типу комуністичної пропаганди по телебеченню, де замість Леніна — шклільний вчитель стає президентом, і починає роздавати кпітали великих магнатів та буржуїв трудовому народу, неначе Робін Гуд. Зовсім навіть не схоже на Незнайка на Луне, Чіполіно і т.д. На ділі — же гетьманцев і ко, велика імперіалістична війна за контроль за активами та ціну на сировину особливо для виготовлення електромобілів та вуглеводні енергоносії, резеврну валюту т.д. При чому умудрились таке зробити, що це друге місце в Євпропі де це прогорнуто, після Югославії. Так то поле протистояння було здебільшого на Близькому сході там де більша частина розвіданих в світі запасів нафти і прилеглих районах де мусульманство : Єгипет, Лівія, Сірія, Афганістан тощо.
BTW Позавчора щось я включив зомбоящік, там голівудскій фільм для дітей — «Автоботи», там «Незнайка на Луне» відпочиває, разом із Чіполіно та Мауглі. Усе по уму зроблено з дослідами про концентрацію уваги дітьми і т.д., тобто часті зміни картинки багато яскравих ефектів і т.д. Чисті япоснкі покемони. Дитина має з малку знати, що треба воювати до останнього за демократію і ніколи не здаватись !

Написали все на купу ще й трансформери вплели як пропаганду Зеленського.

Чи треба нам свій набір даних поверх gpt edu? Виглядає, що треба, особливо в світі, де росіяни і деякі американці генерують дезінформацію в масштабах, що вже самі моделі повторюють цю пропаганду.

Чи буде там розпил? 100 відсотків буде. Але буде і корисна робота зроблена.

Чи потрібні уроки з опановування llm? Точно треба, ми ж не хочемо виховати дітей які будуть на рахівницях «конкурувати» з людьми які користуються підмогою llm.

Да не буде, Зелених чекає розгромна поразка на виборах, якщо вони відбудуться і вони про це знають, тому і переслідують по політичним мотивам опонентів зокрема Петра Порошенко.
Крім того їх патронам напевно доведеться решту життя жити десь в Монакко, та Капфера, і завжди треба буде брати до уваги — що трибуну стадіону на якій вони вболівають за свій клуб можуть підірвати. Як не одні то інші, бо в москві теж дуже сильно образились, та колишні соратники з Донбасу.
Хайп в такому примітивному полі більше не пройде ніколи. Крім того народ вже массво знається на тих інструментах, які задля нього використовується.
В Америці демократи теж своє отримали на виборах, тотальний розгром в усі органи влади. Навіть в конгрес, де хоч і не багато але усеодно програли. Не у останню чергу — тому що примітив, а люди вже дещо розуміють, вони не завжди стадо.

поразка на виборах, якщо вони відбудуться

якщо ))

Не відбудуться — Азаров вже оголосив тотальну вендету, особливо по колишнім соратникам, тобто краще би відбулись.

Азаров вже оголосив тотальну вендету

ви про Миколу Яновича? Не підкинете лінк, будь ласка, а то щось не чув?

Та власні пропагандисти розповюджують, як і скабееву із соловьєвим та додають коментарі ) Оригинали побанили напевно. Микола Янич там зібрав навколо себе таких упирів, зетників — що походу сам з того охерів, там маньяки яки вимагають пити кров. Та факт є факт — донецькій братві оголошенно вендету, в чому я не сумніваюсь — вони справді зрадили.
www.google.com/...​B&biw=2560&bih=1272&dpr=1
А от зараз оце
www.stopcor.org/...​ial-times-20-02-2020.html
Так що тут тепер питання просте — хто переший : Карлеоне чи Банзніні із Тателієй.

в нас Хайп==розпил бабла

а тобі й шкода? )) це ж не важого бабла розпил це ж партнерського )) як не роспилять то більше і не дадуть треба робить поки дають куй желєзо нє отходя от касси

це ж не важого бабла розпил це ж партнерського ))

Да ну. А от DOGE ввжає дещо інше
finance.novyny.live/...​dlia-ukrayini-235063.html
Якщо конкретно, то львину частину допомоги Україні публічно виділеною Конгресом було викрадено безпосредньо в США. Власне тому тут вже президент був обурений коли йому пред’явили до сплати величений борговий чек. Вгадайте який комітет ВР буде задіяно щоб знайти гроші розраховувтись, за кредит який взагалі не було отримано ??? А також обсолютно правомірне обурення в Конгресі, коли було виділено кошти — а потрібного результату не було отримано.
Такщо деякі діячи обкрадають два народи одночасно, швидше за усе такі є обох сторін. Щоправда за ту справу взялась ген прокурор США особисто і справа на контролі в президента США. Занадто високі ставки, щоби просто так це спустити. В США усе таки система — що при порушенні законів, будь ти : Аль Капоне, Бернард Мейдофф чи Джон Рокфеллер або Білл Гейц які порушили антимонопольне законодавство, закон діє. Вкрав — рано чи пізно в тюрму, порушив загальні правила — відповідатимеш. Виключення — можна не сісти за підробку документів, через президенску недоторканість.

Ви так кажете, наче це щось погане.

Це не просто погано, це п****ць, особливо в контексті занепаду освіти. Замість реформування прикручують красиві фінтіфлюшки.

красиві фінтіфлюшки

Ви вважаєте ШІ «фінтіфлюшкою»?

Ви вважаєте ШІ «фінтіфлюшкою»?

Я мислю в термінах вирішення проблем, отриманні спроможностей і тд.
Наразі в контексті освіти ШІ має досить обмежені сценарії використання (генерація відносно простих тестів/завдань та «гугл на стероїдах»). У вас є цікаві сценарії використання, що не входять в ці категорії (особливо в 2), поділіться.

цікаві сценарії

Цікаві вам особисто або викладачу? Ви викладач? Працювали викладачем?

Я працюю викладачем з 2005 року (каф. АПОТ ХНУРЕ, First Institute of Reliable Software). Те що вам здається «обмеженими сценаріямі» — дає велику цінність мені, як викладачу, у вигляді зекономленого часу.

Сценарії для мене як для викладача:

За 5 хвилин ChatGPT згенерував мені 90 тестів перевірки знань з курсу Функціональне програмування на Python. Раніше би я на це витратив декілька годин.

Також ШІ генерує мені практичні завдання з програмування: завдання, приклади, автотести перевірки виконання. Приклад: first.institute/...​/task/password_validator На підготовку одного такого завдання в мене виходить 15 хвилин. Але це можна автоматизувати и зробити щоб було десь 1-2 хвилини. А так це мінімум 1 година часу.

ШІ допомагає мені перекладати англомовні конспекти українською. (Так є Google Translate, але ChatGPT робить це краще).

ШІ допомагає мені генерувати самі конспекти, як за визначеною темою, так і з моїх доповідей з YouTube

ШІ допомогає робити код-ревʼю домашних завдань у курсі Автоматизація тестування веб-застосунків: Selenium + Python Раніше щоб написати відгук на одну роботу мені треба було витратити 1 годину — тепер це займає 10 хвилин.

Сценарії для студента:

Я інтегрував ChatGPT до виконання практичних завдань, щоб вони робили підказку студенту, що йому робити далі. Тим самим студент не втрачає мотивацію, економить свій час та час викладача (мій). Це можна перевірити по посиланням вище, але треба реєструватися, тому ось скрін:

res.cloudinary.com/...​/biaxsyirgfez0ejkzi86.png

Як резюме — якщо ШІ вам «не зайшов», то це не означає, що він не економить сотні годин комусь іншому.

Якщо вам захочеться обговорити «ШІ погано генерує, погано підказує, погано ще щось робить» — то відповідати буду лише на конкретні кейси з критикою, а не абстрактною.

Цікаві вам особисто або викладачу? Ви викладач? Працювали викладачем?

А що про це каже мій лікедін?

За 5 хвилин ChatGPT згенерував мені 90 тестів ...
Також ШІ генерує мені практичні завдання з програмування

Це власне входить в перший з 2 пунктів, що я озвучив.

ШІ допомогає робити код-ревʼю домашних завдань у курсі Автоматизація тестування веб-застосунків: Selenium + Python Раніше щоб написати відгук на одну роботу мені треба було витратити 1 годину — тепер це займає 10 хвилин.

Це все ще пункт 1.
За рахунок чого саме ви зекономили 50 хв?
Студенти — початківці без досвіду або з мінімальним. Їх помилки можна побачити за 5-15 хв, оформити короткий відгук — це +5 хв.
Але цей сценарій дуже важливий. Власне фідбек на роботу — це активність де важлива саме оцінка викладача, з урахуванням його професійного досвіду.

ШІ допомагає мені перекладати англомовні конспекти українською. (Так є Google Translate, але ChatGPT робить це краще).

ШІ допомагає мені генерувати самі конспекти

Про конспекти теж цікаво. Особливо з урахуванням того, що конспектування лекції — це один з механізмів переконатись, що студент хоч якось опрацював інформацію, а не просто на екзамені почав шукати там відповіді по ключовим словам.

res.cloudinary.com/...​/biaxsyirgfez0ejkzi86.png

Чого має навчитись студент з завдання на скріні? Текст в «Підказки до реалізації» — уже спрощує задачу до механічних дій, таке ок для тих хто зовсім 0 в програмуванні, але на цих етапах все ж має бути людина що буде направляти (у вас немає кнопки «Задати питання» і не ясно як контролювати відповідь ШІ, щоб вона саме направляла, а не робила роботу за студента)
Як такі «Запропонуй наступний крок» впливають на здатність студента декомпозувати та планувати роботу?

А що про це каже мій лікедін?

Подивився, дякую. (Не завжди роблю перевірку по профілю.)

Це власне входить в перший з 2 пунктів, що я озвучив.
Це все ще пункт 1.

Куди б воно не входило — воно економить час. Для вас економія часу не цінність? З вашого 4-річного досвіду: було би круто суттєво зменшити час на підготовку лекцій, практик та лаб, та зкоротити час на перевірку завдань та підвищити якість відгуку?

Студенти — початківці без досвіду або з мінімальним. Їх помилки можна побачити за 5-15 хв, оформити короткий відгук — це +5 хв.

В мене відгук — це код-ревʼю 10+ файлів з кодом. Де треба вказати на критичні помилки, написати чому це помилка, як краще переробити надати якесь посилання. Та й навіщо на це витрачати час, коли усі типові помилки ШІ може сам вже підказати.

Власне фідбек на роботу — це активність де важлива саме оцінка викладача, з урахуванням його професійного досвіду.

Навіщо витрачати час викладача на ті речі, які вже на 90% може відповісти ШІ? Ну це як би викладач ще почав би писати що форматування неправильне, чи якась синтаксична помилка.

конспектування лекції — це один з механізмів переконатись

А ще конспектування — це механізм одразу надати студенту найважливіше, що йому треба вивчити, замість того, щоб казати «йди та сам загугли тему».

Чого має навчитись студент з завдання на скріні?

На скріні завдання з функціонального програмування та застосуванні вбудованих функцій all, any. Напевно, студент має навчитись їх використовувати в коді.

уже спрощує задачу до механічних дій

Іноді буває, що студент написав код, який не працює. ШІ може підказати, що він зробив не так. Тобто віддебажити.

Як такі «Запропонуй наступний крок» впливають на здатність студента декомпозувати та планувати роботу?

У студента є вибір — якщо він може зробити це самостійно, то круто. Але якщо не може — то хоч зможе повторити за ШІ.

З вашого 4-річного досвіду: було би круто суттєво зменшити час на підготовку лекцій, практик та лаб, та зкоротити час на перевірку завдань та підвищити якість відгуку?

Звісно круто. Але це можна зробити без ШІ:
— невелика фіксована кількість завдань вже вирішує багато проблем. Хоча додає можливість пропетляти студентам, що не вмотивовані навчатись (але ШІ тут не рішення);
— групова робота. Додатковий бонус — це власне студенти отримують досвід групової роботи.

Власне фідбек на роботу — це активність де важлива саме оцінка викладача, з урахуванням його професійного досвіду.
Навіщо витрачати час викладача на ті речі, які вже на 90% може відповісти ШІ? Ну це як би викладач ще почав би писати що форматування неправильне, чи якась синтаксична помилка.

Оце я не розумію про що ви.
Моя ідею тут, що стилістичні помилки ШІ поки оцінити не може, я поки не чув про успішні прикручувавання ШІ для кодрев’ю, максимум — це «оціни код відповідно до підходу чистого коду».
Я не бачу тут 90% економії (особливо в форматі 50 хв). ШІ — це економія ну 5 хв з 15-20 (студент проявляє творчий потенціал), або 2 з 5-10 (все правильно).

На скріні завдання з функціонального програмування та застосуванні вбудованих функцій all, any. Напевно, студент має навчитись їх використовувати в коді.
У студента є вибір — якщо він може зробити це самостійно, то круто. Але якщо не може — то хоч зможе повторити за ШІ.

І тут потенційна світоглядна різниця:
Студент вишу не має ні за ким повторювати. Повторювати — це рівень ПТУ.

Можливість «поговорити з ШІ і задати йому дурні питання» (власне наступний крок після чатів по дисциплінам, які стали масовими в ковід) — це круто, але для вмотивованих студентів (думаю не треба розповідати, який це відсоток в звичайному виші).
Але це не вирішення системних проблем для основного загалу. В вашому прикладі навіть варто було б обмежити кількість натискань на підказку, щоб не стимулювати «вивчену безпорадність».

В принципі для вивчення функцій all, any описаного на білому фоні більше ніж достатньо. Тут добре було б мати спосіб зрозуміти чому конкретному студенту не зрозуміла та чи інша задача або підхід, і по результатам це підсвічувати в лекціях. Але ШІ не вирішує цю задачу. Звісно можна будувати систему, що буде збирати та аналізувати питання студентів, але це трохи інші втрати часу/грошей і поки МОН не озвучувала навіть ідею побудови такої системи.

що стилістичні помилки ШІ поки оцінити не може
Якщо вам захочеться обговорити «ШІ погано генерує, погано підказує, погано ще щось робить» — то відповідати буду лише на конкретні кейси з критикою, а не абстрактною.
Студент вишу не має ні за ким повторювати. Повторювати — це рівень ПТУ.

Це маячня «сферичний студент у вакуумі». В вашому світогляді мабуть студент бакалаврату одразу отримує к. т. н.

Це маячня «сферичний студент у вакуумі». В вашому світогляді мабуть студент бакалаврату одразу отримує к. т. н.

Ні, але очікується, що він закінчив школу і там його навчили базовій комунікації, роботі з інформацією.
Те що є люди, що на 3 курсі просто не здатні хоч трохи думати поза форматом школярства (виконання послідовних дій вказаних викладачем) — це проблема яку треба вирішувати, а не підживлювати додаванням кнопки, що підкаже яку наступну літеру треба написати

У запитальних реченнях вживаємо частку «чи», а не «або», шановний пане викладачу.

Підписатись на коментарі