Реформа «все по десять». Чи має шанси на майбутнє податкова система «10—10—10»

Нещодавно Офіс президента анонсував нову податкову реформу, яку охрестили «10—10—10». Вона передбачає зниження кількох ключових податкових ставок до 10 %: податку на прибуток підприємств і податку на доходи фізичних осіб, які нині становлять по 18 %, а також ПДВ, де податкова ставка наразі — 20 %. Крім того, пропонують скасувати єдиний соціальний внесок у розмірі 22% і підвищити військовий збір з 1,5% до 3 %.

Економісти жваво критикують пропоновану реформу, адже, за різними підрахунками, доходи держбюджету внаслідок її впровадження можуть знизитись на 30–40 %. Загальні втрати тоді можна буде оцінити у сотні мільярдів гривень. Автори «10—10—10» натомість сподіваються компенсувати зменшення надходжень у держбюджет через підвищення екологічного податку і ставок ПДВ для фармакологічних продуктів й пального із 7% до 10% тощо.

DOU поспілкувався на цю тему з економістами Юрієм Гайдаєм та Любомиром Остапівим і поставив їм найбільш актуальні питання, які нещодавно зібрав від спільноти.

Оновлено 9 вересня 14:00

9 вересня 2022 року Міністерство фінансів у відповідь на депутатський запит Ярослава Железняка повідомило, що законопроєкт стосовно концепції податкової реформи за моделлю «10-10-10» не розробляється.

Що податкова модель «10—10—10» в перспективі принесе для ІТ-сфери?

Любомир Остапів: З негативного — логічно очікувати, що, в разі ухвалення цієї моделі, оподаткування 10 % стосуватиметься і ФОПів на єдиному податку і замінить поточні 5 %.

З позитивного — ІТ-спеціалісти активно споживають товари та послуги й нині платять 20 % ПДВ, а платитимуть 10 %. Тобто зможуть отримувати більше товарів та послуг за ті ж гроші.

Крім того, серед айтівців є багато інвесторів, які скуповують акції компаній. Зараз там податок — 19,5 %. А за новою податковою системою буде 10 %.

Яке економічне обґрунтування саме цих рівнів податків? Зовні модель «10—10—10» виглядає так, ніби створена заради гарних цифр.

Юрій Гайдай: У світовій історії немає прикладів схожої війни, яка триває нині в нас, особливо якщо взяти до уваги економічний показник. Це перша повномасштабна війна з таким протяжним фронтом між двома великими арміями і, що більш важливо, двома відносно сучасними економіками, які тісно інтегровані у світову (гаразд, росія уже не так інтегрована), зі значною часткою нематеріальних активів. Тому досвіду інших країн недостатньо, щоб робити якісні висновки про наше становище.

Оптимальний рівень податків під час війни такий, який дасть змогу фінансувати оборонні та інші критичні видатки. Бо активи не вартують нічого, якщо їх не захистить армія. Якщо немає доступу до зовнішніх ринків запозичень, фінансувати війну можна лише через податки, зовнішню допомогу та емісію.

Емісія, тобто випуск в обіг нових грошових знаків, є найгіршим варіантом, бо це може призвести до гіперінфляції та зламати налагоджені економічні механізми, тоді втрати будуть неконтрольовані та нелінійні.

Я маю глибокий сумнів, що є економічне обґрунтування пропонованого рівня податків. Жодних якісних розрахунків оптимального рівня податків та компенсаторів за умови спаду надходжень я не бачив.

Хіба низькі податки для бізнесу не один із ключових факторів для його розвитку? Що робити малому бізнесу, якщо «10—10—10» запровадять?

Юрій Гайдай: Для розвитку бізнесу важливі: захист прав власності, однакові правила гри, зокрема щодо сплати податків, ринок і споживчий попит для продукту, який пропонує бізнес.

На конкурентному ринку прибутковість бізнесу визначає не рівень оподаткування, а рівень конкуренції, конкурентні переваги, інновації. Обсяг податкового навантаження ніколи не був вирішальним чи навіть критично важливим для бізнесу, що добре видно на прикладі країн Західної та Центральної Європи, у яких рівень прямих іноземних інвестицій набагато вищий при такому ж чи більшому податковому навантаженні.

Так, для пришвидшення повоєнного розвитку нам треба буде оптимізувати видатки держави, зменшити податкове навантаження, змінити акценти в податковій системі, щоби стимулювати внутрішнє виробництво.

Як країна буде існувати при зниженні ПДВ та ПДФО удвічі, якщо вони становлять більше як третину держбюджету?

Юрій Гайдай: Зниження ПДВ удвічі, ПДФО з 18 до 10 %, відмова від ЄСВ (а держава дофінансовує соціальні фонди з держбюджету) призведуть до ще жорсткішого дефіциту бюджету.

Перший можливий сценарій: скорочення видатків на війну і практично повна відмова від соціальних гарантій — пенсій, виплат по безробіттю, інвалідності, масові скорочення вчителів, медиків, держслужбовців.

Другий сценарій — фінансування видатків через викуп Нацбанком облігацій внутрішньої державної позики, тобто додруковування гривні. Це швидко спричинить вичерпання золотовалютних резервів, неконтрольовану девальвацію та гіперінфляцію, дефіцит імпорту.

Оскільки всі інституції, які відповідають за фіскальну та монетарну політику країни, усвідомлюють це, вважаю, що ніхто не ухвалить схожу реформу до завершення гарячих бойових дій.

Любомир Остапів: Це питання, яке зараз ставлять багато економістів. Щоби зрозуміти, як країна буде інвестувати, потрібно готувати економічні моделі виходу з «тіні»: коли й у яких обсягах це відбудеться. Зараз точаться дебати навколо питання, чи буде достатньо коштів у державному бюджеті, щоби принаймні покривати нагальні потреби?

Крім того, ми зараз обговорюємо сиру пропозицію реформи, щодо неї серед урядовців, економістів та й в Офісі президента немає єдиної позиції. Тож і шансів на її втілення найближчим часом геть небагато.

І не варто забувати про зовнішні фактори. Навіть якщо всередині країни реформу погодять, у нас ще є західні донори, МВФ тощо, які теж можуть впливати на схожі рішення.

Чи ця модель допоможе вивести бізнес із тіні й чи унеможливить так званий сірий імпорт?

Любомир Остапів: Лише зменшенням податків не можна побороти контрабанду, сірий імпорт і тіньову економіку. Так, це може бути одним із кроків, але він має супроводжуватися реформами митниці. Нам потрібні справді жорсткі покарання для тих, хто не платить. Наприклад, американська податкова може блокувати рахунки та саджати за ґрати тощо. У Штатах люди розуміють, що якщо ти не платиш податки, то не можеш бути частиною цивілізованого світу. Так має бути й в Україні.

Ще один момент — технічний. Платити податки має бути легко, а законодавство в аспекті податків має бути стабільним та зрозумілим. Щоб не доводилося щороку відстежувати, що змінилось, куди та на який рахунок їх платити. Як зараз із ФОПами: раз у квартал заходиш у свій електронний кабінет, записуєш дані, сплачуєш, та й усе — так само просто це має бути і для підприємств.

Як нова реформа вплине на людей, котрі вимушені були виїхати за кордон?

Любомир Остапів: Ймовірно, ми говоритимемо про людей, які тимчасово проживають за межами України. Будуть усі ті аспекти, про які ми вже говорили: ставка податку на активні доходи може зрости, на пасивні доходи, теоретично, — впасти тощо. Та мушу зауважити, що ключове слово тут — «тимчасово». Ви не можете жити п’ять років у Німеччині, але платити податки в Україні. У різних країнах терміни можливості сплачувати податки в Україні різнитимуться, але в середньому ми говоримо про рік або два.

Якщо валюту на валютному рахунку ФОП не конвертувати в гривні, чи буде вона повторно оподатковуватись?

Любомир Остапів: Таких планів я не бачив. Наприклад, нині, якщо айтівець отримав валюту, коли курс був 29, а продав її, коли курс уже був 37, то він не платить цю різницю. Він платить за офіційним курсом НБУ станом на дату надходження.

Як зміниться перерахування в бюджет, якщо вийдуть з «тіні» підприємства та залучатимуться інвестиції? Як ми вже говорили, підприємства не вийдуть із «тіні» тільки завдяки «10—10—10». І, будьмо чесними, цю реформу зараз активно критикують за те, що вона знижує ставки, а де в бюджеті візьмуться кошти — незрозуміло.

За логікою ініціаторів, якщо тіньова економіка вийде з тіні, при меншій ставці податки платитимуть більше компаній — і завдяки цьому наповнюватиметься бюджет. Але потрібні детальні розрахунки, яких немає в публічному доступі. Навіть деякі економісти, що входять в економічний штаб, їх не бачили. Тому ми не знаємо, яким коштом компенсовуватимуть падіння надходжень у держбюджет.

Чи впливають зміни в рамках реформи на функціонування ФОПів і чи закладені в цій реформі певні ризики для них на спрощеній системі оподаткування?

Любомир Остапів: За останні роки ми не бачили заяв про скасування спрощеної системи. Впевнений, що вона існуватиме й надалі. А з ризиків конкретно для ФОПів — хіба що зростання податкових виплат до 10 %, якщо ми вже обговорюємо систему «все по 10».

Чи передбачає податкова реформа зміни в пенсійній системі? Та чи враховує те, що велика кількість людського капіталу виїхала за кордон і може не повернутися?

Любомир Остапів: Людський капітал — це не тільки про податки. Навіть на сьогодні податкова система для ФОПів України є однією з найкращих в усій Європі, тому ми вже маємо дуже конкурентні умови.

Але все одно люди виїжджають, і це питання не тільки податків і безпеки, а й якості життя: освіти, медицини, інфраструктури тощо. І щоби повернути людський капітал, самих лише лояльних податків мало — потрібен комплексніший підхід.

Але так, я бачу, що деяким айтівцям некомфортно замість п’яти відсотків податків платити 40 або 50 у Європі. Бо в Україні можуть заплатити 5 % і вже власним коштом забезпечити собі освіту, медицину та бажану якість життя.

Щодо пенсійної реформи, то це окремі з податковими реформами процеси. Сподіваюся, колись у нас зроблять так звані індивідуальні інвестиційні рахунки (звичайний брокерський рахунок, який має податкові пільги від держави, щоб залучити якомога більшу кількість потенційних інвесторів), коли наш айтівець кладе гроші на інвестиційний рахунок, купує акції, й от поки ці гроші лежать на індивідуальному інвестиційному рахунку — буде їхній приріст без сплати податків. Податки при цьому треба буде сплачувати тільки при виведенні коштів. За такою логікою побудовано багато пенсійних рахунків у країнах ЄС.

Підсумуймо, як ви ставитеся до «10—10—10» та її перспектив?

Юрій Гайдай: Ця модель не має перспектив для ухвалення. Проєкт бюджету подає Мінфін до 15 вересня, усі зміни мають бути узгоджені з ключовими міністерствами (Мінекономіки, Мінфіном, Мінсоцполітики); зміни до Податкового кодексу та підзаконних актів мають бути прописані у відповідних проєктах, має бути політична підтримка хоча б на рівні, достатньому для затвердження проєктів профільним комітетом і внесення у Верховну Раду. Нічого з вищепереліченого на сьогодні немає, є тільки активний піар у соцмережах, підкріплений Excel-таблицями, які не можна серйозно називати моделюванням.

Любомир Остапів: В мене двозначне ставлення до «10—10—10». З одного боку, я за те, щоби діяти радикально. Якщо вже змінювати податкове законодавство — то змінювати сильно. І я за те, щоби в Україні була найкраща податкова система в Європі, а це зокрема й про низькі ставки.

З іншого боку, якщо впроваджувати радикальні реформи зараз, це буде додатковим стресом для бізнесу. До того ж якщо переглянути опитування бізнес-асоціацій, то податкові ставки там ніколи не очолюють списки головних проблем. Там говорять про корупцію та суди. Тож об’єктивно є важливіші речі «тут і зараз», ніж податкова реформа. Хоча обговорюють нині здебільшого її.

На мою думку, ця реформа загалом має мало шансів втілитися. Але добре, що є фахова дискусія серед економістів. Думаю, ця дискусія має бути в межах економічного штабу й робочих груп, а не на форумах і фейсбуці :) І тоді вона зможе вивести нас до кращих рішень, які підтримає більшість фахівців.

👍ПодобаєтьсяСподобалось5
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



Найкращі коментарі пропустити

Підсумовуючи — 10-10-10, це типова маніпуляція яку нам як завжди підсовують. За назвою «ми зменьшуєм податки» насправді йдеться про збільшення податків. В цілому нічого нового, у будь якої проблеми є першопричина яку треба вирішувати. Податкова реформа є нагальною, але її просто неможливо впровадити доки бюджету треба все більше і більше грошей на утримування адміністративних витрат. Через що все ще хочуть щіпати гуся, тобто збільшувати податки та чинити адміністративний тиск на бізнес, тільки щіпають вже майже дохлу птицю і вже доведеться запроваджувати адміністративні реформи і змінювати структуру економіки. Просто нема з чого вже брати ті податки 60-70% економіки України припинила своє існування, розпродавати залишки від УРСР більше теж нема можливості. Примисловість — тютю, переробка надр та сировина теж тютю, вугілля та метал — це перше, що захотіли москалі та понищіли в решті решт (а своє в них є та навіть після війни в них зменшиться конкуренція). Бурштин десь ще є, та нема людських законів про старательство та державна псевдо-монополія. Ліс попиляли на кругляк та вивезли, чекати наступної можливості коли виросте — 50 років. Залишилось лише аграрний сектор, для якого потрібна сільгосп техніка та паливо і енергетика.

нет, чтобы обрезать финансирование всех свиней из корыта, мусорских/прокурорских/судейских пожизненных пенсий, бесконечных субсидий своим людям, распильные статьи непонятно на что, но нет, надо поплакаться, что «бюджет уменьшается»

Почитав комєнти і таке враження що щось незворотньо втрачено в нашій шкільній освіті. Айтішники на серйозних щах кажуть що податки треба знижувати, а збільшення дефіциту бюджету покривати за рахунок західної допомоги бо «і так вже багато дають, хай іще дадуть». Хочется дожити до того моменту як заможна держава Україна вирішить за наші податки допомогти якійсь іншій країні, а та країна вирішить за наш рахунок ще й податки в себе знизити. Буде дуже цікаво подивитись на реакцію тих самих людей.

Ще одна секта каже що треба звільнити всіх всіх чиновників і тоді в нас звільниться купа грошей і за їх рахунок можна знизити податки. Але якихось детальних розрахунків які саме держ служби можна без проблем ліквідувати і скільки взагалі можна на цьому заощадити ніхто не приводить. Напевно тому що якоїсь серйозної перспективи по вивільненню грошей там немає.

Пані та панове, може пора усвідомити одну просту істину, в таких питаннях немає простої відповіді. Будьякі радикальні кроки треба детально прораховувати, продумувати, планувати щоб «продакшн» під назвою Україна випадково не «впав» через баг в системі.
А реформа 10-10-10 це із серії «хочемо переписати проект з нуля на нових модних технологіях», виглядає цікаво, але в процесі проект може здохнути.

Дуже сподіваюсь, що колись популізм буде визнано важким злочином.

Просто закопайте цю «реформу». Податки для ФОП мають бути на рівні 2-5%, доки корупція в Україні не перестане існувати як клас. Крапка.

85 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

просто посмотрите как живуст страны с высокими налогами и без корупции
не надо изобретать велосипед

Це дуже просто пояснити тим що вони можуть собі це дозволити. Якщо ви купите собі lamborghini в кредит це не зробить з вас заможню людину. Так само і з податками. Податки це в першу чергу витрати що несе суспільство. Шведи можуть собі дозволити перерозподіляти 44% ВВП, українці будуть приречені бути бідними за цієї моделі.
Ось дані за податковим трендом Швеції, можна бачити що до 1940х держава перерозподіляла не більше 12% www.ifn.se/...​media/1y4dwgzw/wp1052.pdf

Коли черговий популіст в черговий раз вам «задвигає» про революційну податкову модель, просто прпорсіть його показати розрахунки надходжень в бюджет в перші 3 роки «революції». І вам все одразу стане зрозуміло.

Нахуй бюжет! Все що надходить в бюджет — це збитки для громадян. Треба мислити зворотньо, а саме скільки грошей необхідно для конктретних цілей. Наразі всі державні функції окрім ЗСУ/МВС/МНС та МЗС мають бути ліквідовані.

А ще МОЗ, МОН, хтось хто займається переселенцями, хтось хто займається енергетикою, і так далі і так далі і ми приходимо до того що треба створити робочу группу і проводити аудит хто потрібен, а хто — ні )

Що ж, вперед! Створюй партію, яка буде декларувати саме такі зміни, отримуй популярність, заходи в парламент, створюй коаліцію, яка буде згодна на такі зміні і — вуаля! Приймай закони, які зроблять саме такі зміни в державних функціях, як ти декларуєш.

— Результати опитування ТПП у 2021 році щодо поліпшення умов ведення малого та середнього бізнесу:
скорочення корупції в органах державної влади;
дерегуляція підприємницької діяльності в напрямку здешевлення ведення бізнесу;
суттєве скорочення кількості державних регуляції та обмеження втручання держави у регулювання підприємницької діяльності;
спрощення законодавства про працю;
належне виконання органами влади вимог Закону про державну регуляторну політику;
надання державою дешевих кредитів та податкових пільг;
«промисловий безвіз» ;
зменшення ставки ЕСВ;
локалізація українського виробництва;
— Офіс Президента: Складно, якось. Це ж робити щось треба? О! А давайте зробимо податки десять десять десять! Ги, ги, і Балашова потролім!

Дуже сподіваюсь, що колись популізм буде визнано важким злочином.

Почитав комєнти і таке враження що щось незворотньо втрачено в нашій шкільній освіті. Айтішники на серйозних щах кажуть що податки треба знижувати, а збільшення дефіциту бюджету покривати за рахунок західної допомоги бо «і так вже багато дають, хай іще дадуть». Хочется дожити до того моменту як заможна держава Україна вирішить за наші податки допомогти якійсь іншій країні, а та країна вирішить за наш рахунок ще й податки в себе знизити. Буде дуже цікаво подивитись на реакцію тих самих людей.

Ще одна секта каже що треба звільнити всіх всіх чиновників і тоді в нас звільниться купа грошей і за їх рахунок можна знизити податки. Але якихось детальних розрахунків які саме держ служби можна без проблем ліквідувати і скільки взагалі можна на цьому заощадити ніхто не приводить. Напевно тому що якоїсь серйозної перспективи по вивільненню грошей там немає.

Пані та панове, може пора усвідомити одну просту істину, в таких питаннях немає простої відповіді. Будьякі радикальні кроки треба детально прораховувати, продумувати, планувати щоб «продакшн» під назвою Україна випадково не «впав» через баг в системі.
А реформа 10-10-10 це із серії «хочемо переписати проект з нуля на нових модних технологіях», виглядає цікаво, але в процесі проект може здохнути.

в таких питаннях немає простої відповіді.

Є просто здоровий сенс, що треба відрізати все зайве. Нажаль воля до змін відсутня.

В таких розпливчастих формулюваннях так, воно гарно звучить. В нас дійсно є багато не потрібних держ органів, які треба ліквідувати, але скільки грошей це нам збереже? Якщо це умовно 10 млрд грн на рік то податки можна знизити аж на 1%. Можна навіть на 2%.
При цьому треба ще щось вкласти в команду людей, які проведуть аудит, виявлять непотрібних і доведуть процес ліквідації до кінця.

В конкретних формулюваннях Україна займає десь130 місце за економічними свободами.
Держслужбовці та інспектори це не просто мінус ЗП з бюжету, це кумулятивна шкода для будь-якої економічної діяльності. Точно порахувати маштаб цієї шкоди неможливо, достатньо того факту що їх існування суперечить економічним законам.

Справа в тому що зниження податків і дерегуляція це дещо паралельні речі. Дерегуляція, приватизація і т. п. це топ прайоріті але нинішній рівень оподаткування ніяк не заважає її робити. Давно пора лібералізувати трудові відносини, розпродати всі не стратегічні державні активи, відмінити не критичні ліцензії та перевірки типу держ праці, список довгий.

Держслужбовці
та інспектори. факт що їх існування суперечить економічним законам.

В цьому твердженні є логічна хиба. Чи є на світі хоч одна розвинена країна в якої немає держслужбовців і податкових інспекторів? Я таких не знаю. Відповідно або нам треба реформувати держ аппарат як в розвинених країнах(а це не обов’язково дасть зменшення видатків, бо треба напевно буде піднімати зарплати, вкладатись в автоматизацію процсів, тощо), або в нас запит на якусь країну єдинорога де немає поганих чиновників і все добре, але якої в природі ніхто не бачив.

А Ви цікавились історією цих розвинених країн? Більшість із них проходили період мінімальних податків, що й дало поштовх для розвитку економіки та збагачення населення, а уже пізінше збільшенню оподаткування, контролю та лібералізації.

Звісно цікавився. Коли в Польщі був період якихось наднизьких податків? Чи в Румунії? Чи в Угорщині? Розумієте, в нас в Україні дійсно високі податки, але вони умовно «для лохів», бо є безліч можливостей для оптимізації як ото спрощенка, конверти і т.п.
Вивчаючи історію я роблю висновок що найперше що треба зробити це лібералізувати економіку, спростити адміністрування та налагодити правоохоронну та судову системи. А далі вже можна гратися з податковою ставкою і робити її якоюсь прийнятною щоб і бізнес розвивався і бюджет не страждав.

Якщо Ваші орієнтири «розвинених країн» — це Польща/Угорщина/Румунія, тоді так, нам нічого кращого з поточним підходом й не світить. І то, це при умові що Європа нас інтегрує і заллє сюди стільки ж капіталу як свого часу в Польщу/Угорщину/Румунію. А це ще далеко не факт що відбудеться.

Я міркую так. Приведу аналогію. Наприклад я хочу навчитись грати в футбол. І є пацани, які разом зі мною в одному дворі росли і непогано так грають. Я можу піти до них, попросити допомоги і відповідно до їх досвіду вчитися. І може колись я буду грати на рівні з ними. А є умовно Мессі. І я можу сказати що мене не влаштовує як грають пацани. Я хочу як Мессі. Або ніяк. Як ви вважаєте, в якому випадку в мене є більше шансів покращити свої футбольні скіли? Коли є реальні цілі і реальний план їх досягнення або коли є якісь фантастичні плани і мрії які хз як втілити?

Ви берете свого сина/підопічного і повторюєте шлях/методи тренувань Мессі. Думаю що в такому випадку більший шанс на успіх, новий Мессі не виросте але й результат буде кращий ніж у ваших пацанів з двору.
Така аналогія буде більш правильною хоча й не менш абсурдною)

Справа в тому що Мессі то мегаталант, один на мільйон і можливо його шлях не дуже підійде середньостатистичному пацику з України. А от шлях яким пройшли багато таких самих пациків і в них вдалося — з більшою вірогідністю підійде. Може той пацик це новий Мессі і його треба тренувати як Мессі, але ми з вами знаємо теорію імовірності і можемо передбачити яка імовірність вища.

Все залежить від того як Ви будете вчитись. Якщо лежати на ліжку, дивитись на плакат Мессі і думати «хочу грати як він»... А можна дивитись його ігри, читати аналітику про стратегію команди, помічати якісь мікромоменти, типу «на ходу попадає по воротам з 25 метрів», а я так можу? Якщо не можу, то брати мяч і йти тренувати цей момент + можна брати «пацанів» і тренуватись вже з ними/на них.
+дивитись ігри де Мессі програвав і теж робити якісь висновки і аналізувати «а що я міг би зробити, щоб не допустити таких помилок». І о чудо, з часом вже пацани будуть просити Вас навчити їх грати у футбол=)
Ну але звісно легше лежати і дивитись на плакат.

Ідея аналогії з Мессі в тому що це дуже обдарована людина, таких людей одиниці. І повторити його шлях більшості не вдасться просто статистично. А от шлях пацана з двору це шлях яким пройшли мільйони людей і в них вийшло. Це проторена доріжка. І знову ж таки чисто статистично пройти цією доріжкою і досягти результати шанси набагато вищі.

А ещё большинство из них проходили стадию развитого феодализма и переход на капиталистические рельсы. Начнём с этого? ;-)

З.Ы. Можно пример нескольких развитых государств, в которых минимальные налоги привели бы к расцвету экономики, желательно, в ретроспективе около полувека от текущего момента?

У нас в кінці 90х по суті й утвердився новий феодалізм :)
п.с. візьміть для прикладу колишні англійські колонії (Сингапур, Канаду і тд). Всюди відбулись податкові реформи, відмінили купу податків, ввели податкові пільги що сприяло розвитку економіки.

Неможливо будувати теперішню модель розвинених країн в наших реаліях, це ж очевидні речі.

А яку модель тоді будувати? Розумієте, є шлях, який багато країн вже пройшли і пройшли успішно. Ми можемо піти цим шляхом і дійти до більш меньш заможної країни. Або ми можемо шукати «свій особливий шлях». І це як поставити все на зеро в казино. Може ми звісно віднайдемо якусь неймовірну модель розвитку і обійдемо всіх, але яка вірогідність такої події? Я б вибрав важку але перевірену дорогу.

Просто якщо брати за орієнтир дійсно розвинені країни, то вони проходили безподаткові періоди й бурхливий розвиток. Вважаю це один із теоретичних варіантів тут щось кардинально змінити.
Вцілому, спираючись на поточні умови, з Вами згоден — глобалізм це більш-менш реальний варіант. І то, якщо ще нас інтегрують в Європку.

Давайте якусь конкретну країну візьмемо і проаналізуємо її шлях. Просто ви цілком праві про поточні умови і якщо ми візьмемо ті ж США, то їх умови настільки кардинально відрізнялися від наших умов що я не впевнений що це можна адаптувати. Тобто теоретично це може вистрілити, але може стати ще гірше, ризики дуже високі.

Згоден, гарантій ніяких і високі ризики, але є шанс кардинально щось змінити. Можливо стане гірше, але як кажуть «що мертве померти не може».
Щоб проводити детальний аналіз потрібно багато часу а також підготовка, явно не тут і не зараз)

Нажаль в світі є приклади коли стало набагато гірше і я такого Україні не хочу. Я за може не такий стрімкий але сталий розвиток.

В цьому твердженні є логічна хиба. Чи є на світі хоч одна розвинена країна в якої немає держслужбовців і податкових інспекторів? Я таких не знаю

Логічна хиба це комбінація argumentum ad populum та argumentum ad ignorantiam в одному цьому реченні. Є економічні закони, перевірені емпіричним досвідом: державне втручання в економіку призводить до корупції та системної бідності. Податки є одним з видів цього втручання.

Є економічні закони, перевірені емпіричним досвідом: державне втручання в економіку призводить до корупції та системної бідності. Податки є одним з видів цього втручання.

А можете якийсь пруф такого економічного закону надати? Типу дослідження вчених. Бо емпірично я бачу наступне — всі країни першого світу мають достатньо великий рівень втручання в економіку. Наприклад суди це ж втручання в економіку, правильно? І я не бачу жодної країни першого світу в якої немає податків. Тобто я не бачу жодного прикладу який би емпірично підтвердив вашу тезу. Принайні в тому вигляді як ви її вказали.
Ми можемо казати про те що якесь державне втручання працює добре(наприклад захист прав власності), а якесь- погано(наприклад регулювання цін).

А можете якийсь пруф такого економічного закону надати?

mises.org/...​undamental-laws-economics
Якщо коротко то державні інтервенції спотворюють попит та пропозицію, роблять складним або неможливим ефективну алокацію ресурсів, можете звернути уваги на наступні закони зі списку:
— 3. Production has costs
— 4. Value is subjective
— 6. Expenditure is income and costs
— 8. Labor does not create value
Держава любить ігнорувати саме ці закони.

всі країни першого світу мають достатньо великий рівень втручання в економіку

Це дуже просто пояснити тим що вони можуть собі це дозволити. Якщо ви купите собі lamborghini в кредит це не зробить з вас заможню людину. Так само і з податками. Податки це в першу чергу витрати що несе суспільство. Шведи можуть собі дозволити перерозподіляти 44% ВВП, українці будуть приречені бути бідними за цієї моделі.
Ось дані за податковим трендом Швеції, можна бачити що до 1940х держава перерозподіляла не більше 12%

Якщо коротко то державні інтервенції спотворюють попит та пропозицію, роблять складним або неможливим ефективну алокацію ресурсів, можете звернути уваги на наступні закони зі списку:
— 3. Production has costs
— 4. Value is subjective
— 6. Expenditure is income and costs
— 8. Labor does not create value
Держава любить ігнорувати саме ці закони.

В статті не наводиться що "

державне втручання в економіку призводить до корупції та системної бідності.

"

Це ваша оцінка цієї статті типу підтверджує вашу фразу, що no offence є просто вашою думкою, а не аргументом в дискусії.

Навпаки держава може своїм втручанням робити дуже корисні речі. Наприклад є таке економічне явище як монополія, цілком природнє але дуже шкідливе для економічного розвитку. В розвинених країнах дуже уважно стежать щоб в жодній сфері не було монопольного становища і мають повноваження втручатись.

Це дуже просто пояснити тим що вони можуть собі це дозволити. Якщо ви купите собі lamborghini в кредит це не зробить з вас заможню людину. Так само і з податками. Податки це в першу чергу витрати що несе суспільство. Шведи можуть собі дозволити перерозподіляти 44% ВВП, українці будуть приречені бути бідними за цієї моделі.

Ми ж зараз говоримо про втручання держави, а не про розмір ВВП який перерозподіляється через держ бюджет. Навіть якщо бюджет перерозподіляє 10% ВВП це ж всеодно втручання.

Ось дані за податковим трендом Швеції, можна бачити що до 1940х держава перерозподіляла не більше 12%

Після другої світової Європа була зруйнована та бідна. Сумніваюся що шведи до 40х років нажили все своє богатство за рахунок низьких податків а тепер проїдають. Та й взяти наших сусідів Польщу, Угорщину, Румунію, Чехію. Вони були такі ж бідні як і ми після розвалу совка але змогли залучити інвестиції та стрімко зрости за ці роки. Чи був в них період коли держава повністю не втручалася в економіку? Я такого не бачив.
Навпаки, вони правильно втручалися в економічне життя, поки Україна це робила неправильно. Певно справа в цьому, як ви вважаєте?

таке враження що щось незворотньо втрачено в нашій шкільній освіті

Сначало всех оскорбил, а потом какой-то полу-бредок понес.
Ок. Молодец.

Аргументація топ. Ок, молодець. Вибач якщо образив, на меті був виклик до дискусії, а не «ви всі тупі».

Ок, ну смотри:

Айтішники на серйозних щах кажуть що податки треба знижувати, а збільшення дефіциту бюджету покривати за рахунок західної допомоги бо «і так вже багато дають, хай іще дадуть»

Очень четко, лаконично описал суть.

Но тут надо понять с некоторыми нюансами:
1. Согласен ли ты что снижение фискального процента ВВП, значительно ускоряет % роста ВВП? Тоесть не забранные деньги у предпринимателя — пойдут в инвестиции этим предпринимателем. Можно конечно ждать иностранных инвестиций, но и предприятиями будут владеть они (что менее положительно для платежного баланса в будущем).
2. Ты описываешь это так, будто мы клянчем у соседа на водку, но если посмотреть на цели, то снижением налогов и быстрый рост экономики, это и в их интересах. И если лишние всего 8 млрд $ в год это помогут произвести, то почему нет. Быстрый рост — это еще и надежность возврата предыдущих долгов.

1. Ця теза насправді трохи складніше ніж бінарне так/ні. Зниження податків дійсно може призвести до економічного зростання, але за умови що всі інші фактори теж будуть сприяти. Ці фактори це наприклад робота правоохоронної системи, безпека, ліберальне трудове законодавство і бла бла бла. Тобто факторів багато. Якщо просто знизити податки без урахування інших факторів, наприклад безпеки, або стабільності національної валюти або ... то може так статися що вивільнені ресурси бізнес не буле інвестувати, а буде виводити свої капітали закордон і ніякого зростання ВВП не станеться. Саме тому всі притомні економісти просять авторів будьяких ідей про податкову лібералізацію надати детальні розрахунки, моделі, обгрунтування щоб зрозуміти чи всі фактори враховані.
2. Тут дивись п 1. Тобто для партнерів теж треба надати детальне обгрунтування, чому саме така податкова ставка, як плануємо зростати, як це вплине на інші фактори, чому це їм вигідно і т.п. І наші партнери цілком справедливо можут сказати «а давайте ви спочатку розберетесь з своїм законодавством, налагодите судову систему, боротьбу з корупцією, а потім будемо експериментувати з податками за наші гроші».

бизнес будет выводить капиталы за границу при любой ставке налогов, если ему тут выкручивают руки всякие черти-смотрящие, а его права на собственность — иллюзорны. как ни странно, это очень сильно коррелирует с ролью дыржавоньки и ее нарванностью в процессах «общипывания гусей»)

Ну я про це й кажу, саме по собі зниження податків взагалі не вирішує проблему.

воно робить доступ до держ бюжету меньш привабливим з економічноі точки зору, і це вже перемога

я з цим не згоден. Маленький бюджет навпаки змушує державу пропонувати низькі зарплати на державні посади що в свою чергу сприяє негативному відбору. Тобто % потенційних крадіїв в держустанові на зарплаті 6 500 буде більше ніж на зарплаті 20 000 тому що на зарплату 20 000 буде більше бажаючих і шанс що пролізе хтось нормальний вище. Звісно це залежить від політичної волі але навіть найсвятіший політик не зможе на неринкову зарплатню набрати нормальну команду.

Не треба давати державі брати на себе зайві функції. І не буде нікому непотрібних посад. Взагалі державна служба не має сприйматись в суспільстві як кар’єра. Вона є служба. Ії виконують або за чергою (привіт пряма афінська, або швейцарська демократія), або ті хто вже забезпечив своє життя.

Не треба давати державі брати на себе зайві функції. І не буде нікому непотрібних посад.

Тут повністю згоден. Але питання які функції зайві — дуууже широке )

Взагалі державна служба не має сприйматись в суспільстві як кар’єра. Вона є служба. Ії виконують або за чергою (привіт пряма афінська, або швейцарська демократія), або ті хто вже забезпечив своє життя.

Вам не здається що це трохи того, популізм? Я впринципі за те щоб мати механізми як залучати громадян до управління державою як в Швейцарії, але наприклад судді, прокурори, слідчі — це якраз кар’єра, яка потребую багато часу та здібностей щоб ефективно виконувати роботу. Очікувати що ми просто будемо періодично насильно призивати людей на ці посади і вони будуть ефективно працювати — ну якось наївно. Я вже не кажу про «ті хто вже забезпечив своє життя». Тобто наш ідейльний держслужбовець це міліонер на пенсії в якого раптом прокинувся альтруїзм і він готовий 2-5 років безкоштовно працювати на інших?

Я за ринкові механізми відбору на держслужбу, якщо айтішник на ринку отримує 5к і ми хочемо класні державні сервіси, то треба і на держ службі платити 5к.

Хороша реформа, бізнес України потребує зменшення податків

Просто закопайте цю «реформу». Податки для ФОП мають бути на рівні 2-5%, доки корупція в Україні не перестане існувати як клас. Крапка.

Чи ця модель допоможе вивести бізнес із тіні й чи унеможливить так званий сірий імпорт?

нет.
Тему можно закрывать

А я думаю, що так. Можна не закривати.
Наразі бізнес, щоб залишатись в сірих схемах, платить більше, ніж 10%. Безліч ФОПів обходяться бізнесу не лише 5% чи умовні 2500 грн. Ведення і здача звітності, ключі МЕДОК, штат бухгалтерів по ФОП. А якщо це компанія з мутками з ПДВ, то тільки обнал вже від 10 до 12 %. І якщо приходять в таку компанію з обшуками — це все виявляється дуже швидко і тоді ідуть торги, скільки дати «на лапу». З податком 10% сенс цих схем пропадає, а займатись такими махінаціями за умовних 5%, щоб це було вигідно, та ще й якщо покарання збільшити — ніхто не буде. От вам і вирішення.
Ви, мабуть, оцінюєте зі своєї маленької ніші.
І так, корупція виникає не тому, що беруть, а тому, що дають. Слід вже нашим людям про це задуматись

платить більше, ніж 10%

это не так. Не знаю как сейчас, но до войны обнал стоил меньше 5% (в Киеве).
Все, кто хотел уже и так давно сидят на ФОПах и платят даже меньше 5% вбелую, поинтересуйтесь, например, какие налоги платят валютные обменки при миллионных оборотах, НБУ как раз очень по этому поводу возбудились последнее время, хотя раньше их все устраивало :)
Потому никто при 10% не ломанется платить налоги просто так, если не будет на то четкой и вполне осязаемой причины в виде кнута. Пряники у нас на работают

Кнут потрібен у вигляді більш жорсткого покарання за несплату. Але якщо буде тільки кнут — виросте ціна за «порішать» і більш нічого. І ви змушені будете шукати схеми і «рішалу», інакше конкурент, який ними вже користується, просто вижме вас із ринку ціною −10%.
Обнал — це, в основному, надання послуг ФОПами, які самі платять 5% доходів, так що він менше 5% не може бути. Плюс накиньте ризики на податкові перевірки + ЗП бухгалтеру + своя вигода — отримаєте в середньому 10% ±2%.
Будуть платити, якщо стане питання навіть 7% нелегально чи 10% легально. Зараз питання 7 чи 20.

якщо буде тільки кнут — виросте ціна за «порішать» і більш нічого.

Абсолютли.
Пока не будет норм решения с наказаниями и со взятками/обналом менять что-то смысла нет.

если налог фоп и физ лица с доходов будет 10%, в чем тогда смысл быть фопом?

Немає сенсу, просто платиш податок, як усі. Чому це погано?
У нас наразі 90% підприємств — умовні ФОПоферми, а боротьба з ними виливається в маєток в Козині для рядового податківця. Може досить воювати з вітряками, збиваючи один і ставлячи на його місці такий же?

Це важко назвати реформою, просто зменшення податкових ставок. Введення ПнВК замість податку на прибуток — це була б реформа (здається в оригіналі концепції 10-10-10 так і було, але потім ПнВК викинули і повернули старий податок на прибуток).

Это может быть плавным повышением налогов ФОПов. Повысят до 10%, но снизят ПДВ. ФОПы согласны. Потом ПДВ вернут на прежний уровень. Скажут, что просчитались, а повышенные налоги ФОПов пойдут на благое дело (например на ВСУ). ФОПы недовольно побурчат и смирятся.

Ага зменшимо пдв і всі виробники знизять ціни?.. Дзуськи, будемо платити скільки платили а заодно й більше податків)

нет, чтобы обрезать финансирование всех свиней из корыта, мусорских/прокурорских/судейских пожизненных пенсий, бесконечных субсидий своим людям, распильные статьи непонятно на что, но нет, надо поплакаться, что «бюджет уменьшается»

І знову популістські фрази «забрать у чиновников, раздать рабочим». Може слід з коренем проблеми боротись, а не з наслідками?
«мусорских» — це ви пропонуєте ЗП 8000-12000 патрульним урізати? На їх пенсіях ви особливо не зекономите. А політика уряду «забираем пенсии у мусоров/прокуроров/судей» — щось з ідіотського.
«распильные статьи» це що? приклади можна?
У вас якесь совкове мислення, яке чомусь не виходить ніяк. Щоб поліцейський знав за що сьогодні лізе під кулі, а суддя чесно робив свою роботу — у нього МАЄ бути гідна оплата праці і гідна пенсія. А зміни в державі робляться не «давайтє забірьом у мусаров», а розумними реформами, які попередять корупцію, а не боротимуться з наслідками
П.С. Я дивуюсь стільком лайкам під відверто популістичним та безглуздим коментом. Невже наші люди настільки недалекі?

Тобто загальна кількість бюджетників, які задіяні в процесі споживання бюджетних засобу в Україні що становить не менше 5,2 млн осіб це не корінь проблеми?

5.2 млн бюджетників — це перш за все лікарі, вчителі, вихователі дит. садочків, військові, поліцейські, комунальники. Ви кого скорочувати збираєтесь? Чиновників з них відсотків 5-7. З яких скоротити можна 1-2.
Я розумію, що деякі працівники ІТ сфери не бувають в держ закладах. Дитина в приватній школі, лікар в Добробуті, з законом питання — ми бакси дістаєм. Але якщо ви хочете, щоб середнє IQ по нашій країні виросло і середня продовженість життя була вища — треба думати про фінансування медицини, освіти і захисту країни, а не про свої дупи. Зрозуміло, ви перші звалите в тайланд і будете кричати «Власть всьо рзваравала», а вихователь українських дітей отримуватиме 5500 грн в місяць, відповідатиме за життя і здоров’я дітей і слухатиме, що «бюджетників треба скоротити».
ПС Ви, до речі, знали, що бюджетника, який недогледів на роботі, можуть посадити на кілька років. А вас просто на мітингу випоруть.

Ви кого скорочувати збираєтесь?

Всіх, чиї функції може виконувати вільний ринок. Як мінімум нема ніякої необхідності субсидувати вихователів, вчителів і тим паче комунальників із центрального бюджету. Всі ці питання можуть і мають вирішуватись на місцях і за необхідності фінансуватися місцевими громадами. Доречі відсоток бюджетників у нас в 2 рази більший ніж в соціалістичному UK.

это не популистская фраза (никаким рабочим раздавать ничего не надо), это констатация засилья дыржавных бездельников, которых сотни тысяч при отрицательном эффекте на благосостояние продуктивной части населения. все, что они делают — регулируют то, что регулировать не надо, и перераспределяют то, что перераспределять не надо, искажая рыночные условия. поэтому корень проблемы и есть 90% или 95% бесполезных клоунов в пиджаках, которые именуют себя «дыржавными органами», от санитарных служб до клоунских министерств культуры и т.д.
вы бы знали, сколько гнили в погонах «не лезет под пули», а трусит бизнес и занимается обычным рекетом, или придумывает сотни бумажек, чтобы потом их администрировать и носить с этажа на этаж, продвигаясь по бессмысленной карьерной лестнице. все, что требуется — убрать свои лапищи и не лезть.

непопулярна думка, та й більшість людей не розуміють цієї проблеми

очень жаль, лучше бы читали книги и эссе Мизеса и Хайека в школе или раннем университете, хоть какой-то шанс на просветление бы был, а так полная безнадега, патернализм и карго-культы

Вы ж понимаете бюджет доется из экономики.
Бюджет уменьшается -> экономика спасается.

тоесть отобрать у одних и дать другим, это спасает экономику — ну ок.

А ви дивились, яка частка ПДВ реально не платиться чи повертається державою за рахунок сірих схем з закупівлею умовних «послуг» і наступним обналом цих коштів? Якщо ця цифра хоча би близька до 50%, то в зменшенні ПДВ є сенс. Плюс ми залучимо велику купу бізнесів, які згодяться платити 10% у нас, ніж 20+ в європі

модель не має перспектив для ухвалення.

Преждевременно обсуждаем короче говоря.

Підсумовуючи — 10-10-10, це типова маніпуляція яку нам як завжди підсовують. За назвою «ми зменьшуєм податки» насправді йдеться про збільшення податків. В цілому нічого нового, у будь якої проблеми є першопричина яку треба вирішувати. Податкова реформа є нагальною, але її просто неможливо впровадити доки бюджету треба все більше і більше грошей на утримування адміністративних витрат. Через що все ще хочуть щіпати гуся, тобто збільшувати податки та чинити адміністративний тиск на бізнес, тільки щіпають вже майже дохлу птицю і вже доведеться запроваджувати адміністративні реформи і змінювати структуру економіки. Просто нема з чого вже брати ті податки 60-70% економіки України припинила своє існування, розпродавати залишки від УРСР більше теж нема можливості. Примисловість — тютю, переробка надр та сировина теж тютю, вугілля та метал — це перше, що захотіли москалі та понищіли в решті решт (а своє в них є та навіть після війни в них зменшиться конкуренція). Бурштин десь ще є, та нема людських законів про старательство та державна псевдо-монополія. Ліс попиляли на кругляк та вивезли, чекати наступної можливості коли виросте — 50 років. Залишилось лише аграрний сектор, для якого потрібна сільгосп техніка та паливо і енергетика.

Ну як вже лисий і дохлий — то так.

10-10-10 — це щось типу 5.10 v2.0?)

Так, тепер зрозуміло чого Балашова на нари запхнули — зачистка медійного поля від конкурентів)

Балашова «запихнули» такі ж «рєшали», як і він сам) Особливо не слідкував, але там схоже на якусь історію розбірок двох хитродупих

Почитал, статья чистой воды манипуляция. Основанная, на скрытии макроданных. Если сюда выложить эти числа, сразу становиться ясно бессмысленность выводов и опций статьи.

Так може ви й викладете їх? Цікаво що це за макродані.

2021:
ВВП = 5,459 млрд грн
Расходы Бюджета = 1,844 + 334 млрд грн
Налоги = 1,453 млрд грн
Пенсионный (по сути налог) = 334 млрд грн
Дефицит = 391 млрд грн

2022
ВВП = 4,540 млрд грн
Расходы Бюджета = 2,633 + 380 млрд грн
Налоги = 1,239 млрд грн
Пенсионный (по сути налог) = 380 млрд грн
Дефицит = 1,394 млрд грн

Зниження ПДВ удвічі, ПДФО з 18 до 10 %, відмова від ЄСВ (а держава дофінансовує соціальні фонди з держбюджету) призведуть до ще жорсткішого дефіциту бюджету.

В этом манипуляция без учета цифр. «Еще более жесткий дефицит». Например, у тебя украли 1000$, а потом подошел мальчик и выхватил еще 5 грн из кармана, мальчик сделал ограбление еще более ужасным.

Перший можливий сценарій: скорочення видатків ...

Другий сценарій — фінансування видатків через викуп Нацбанком ...

Оскільки всі інституції, які відповідають за фіскальну та монетарну політику країни, усвідомлюють це, вважаю, що ніхто не ухвалить схожу реформу до завершення гарячих бойових дій.

Чистой воды манипуляция. Забыли слона в комнате.
А кто же сейчас покрывает дефицит в аж 1394 млрд грн?
Что измениться если дефицит будет 1500 или 1700?
Все это работает только за счет долга и помощи, которой ожидается 30+ млрд $ (1080 млрд грн по текущему курсу)

Вся суть в том, что расходы так огромны (можно ли без них обойтись мы выносим за скобки), что их просто невозможно покрыть налогами и об этом статья умалчивает.
Нельзя добровольно отобрать у 95% населения 75% их денег и отдать их 5% населения. Население не может жить на 25% своей зп.

По структуре расходов, бюджета есть крайне большие вопросы. Если взять прошлый год, без
полномасшиабной войны old.cost.ua/budget То по структуре впереди тройка — дотации в пенсионный фонд, образование и «поддержка экономики». Если первые два это гарантированный пассив т.е. тут и так не хватает и очень много как и фонд обороны в этом году, то за статьями «поддержка экономики» скрывается финансирование армии чиновников, из разряда 500-та человек антимонопольного комитета и прочих разных инспекций которые проверяют всех подряд — а потом и друг-друга но по итогу имеют около-нулевой и отрицательный результат. Не обязательно все банально стыривают, огромные суммы уходят просто на административные расходы — здания и сооружения, как правило офисы находятся в лучших деловых районах, оргтехника и расходники, бумага в гигантских количествах на различные справки о наличии справки, отчёты и прочую бюрократию с разрешительно-запретительством, связь, коммунальные, электро-энергия, гаражи и служебный транспорт и т.д. Брать налоги из экономики на финансирование поддержки самой экономики — уже рекурсивный бред. Если хотят поддержать — то банально не надо сначала забирать. Как мы знаем поддерживается по итогу экономика конкретных людей, с виллами яхтами и т.д.

З негативного — логічно очікувати, що, в разі ухвалення цієї моделі, оподаткування 10 % стосуватиметься і ФОПів на єдиному податку і замінить поточні 5 %.

Кухар раз десять у себя на странице сказал что ФОП оно не касается. К чему разводить этот срач?

Ти досі віриш нашому уряду щодо фінансових обіцянок? =)

Таким ж макаром, можно, ввести в зал 10-10-10, а на выходе окажется 20-20-20.
Я не учитываю подобные варианты.

Підписатись на коментарі