Код професії: чим займається бізнес-аналітик і як ним стати

Business Analyst (ВА) — це фахівець, який відповідає за збір, аналіз та інтерпретацію складних наборів даних, щоб допомогти компаніям ухвалювати обґрунтовані рішення для ведення бізнесу.

За даними всесвітньої мережі з пошуку зайнятості Indeed, у США такий спеціаліст у середньому заробляє $83 тис. на рік, а у топових компаніях — $100–126 тис. В Україні, за статистикою DOU, медіанна місячна зарплата Business Analyst станом на грудень 2022 року становила $2250.

Посада бізнес-аналітика доволі популярна на ринку, на цей момент на DOU відкрито 174 вакансії, переважно у Києві або віддалено.

Ми поцікавилися у людей, які мають великий досвід у бізнес-аналізі, про те, чим займається спеціаліст на такій позиції, які знання йому потрібні, які є переваги й недоліки професії та як стати BА.

Наші співрозмовники: бізнес-аналітики Христина Станкевич, Святослав Пенгрин, Анна Шведова, Юрій Гончарук, Дмитро Липовець, Анастасія Коваль, Ксенія Зінкова, Микола Махров і Валерія Коломієць. Микола та Валерія є також лекторами онлайн-університету Choice31, а Юрій та Дмитро навчають бізнес-аналізу в IAMPM.

У статті розглянемо такі питання:

— Хто такий Business Analyst і чим він займається.
— Як потрапили у професію.
— Які знання та досвід потрібні Business Analyst.
— Як стати Business Analyst.
— Які книжки почитати майбутньому Business Analyst.
— Етапи роботи над проєктом. Різниця між роботою в аутсорс-компанії, на аутстафі та у продуктовій компанії.
— З чого складається робочий день Business Analyst.
— Плюси та мінуси професії.
— Найскладніший і найцікавіший проєкти.

🧐 Хто такий Business Analyst і чим він займається

Бізнес-аналітик — це посередник між бізнесом і командою розробників. Його функції можуть відрізнятися залежно від розміру компанії, величини і тривалості проєкту.

Є шість сфер завдань BA, які перетинаються:

  • комунікація з клієнтами та стейкхолдерами для визначення бізнес-потреб, збір і аналіз вимог;
  • документування вимог і відстеження змін;
  • стратегічний аналіз, який передбачає занурення у бізнес клієнта;
  • проєктування рішень під час спільної роботи з командою розробників з урахуванням бізнес-процесів клієнта;
  • планування власних завдань і завдань команди розробників, відстежування результатів;
  • оцінювання рішень.

Ілюстрація завдань бізнес-аналітика: BABOK

Дмитро: BA — це фахівець, який будує зв’язок між бізнес-замовником і технічною командою. Він має добре розуміти нішу клієнта, поняття, якими той оперує, його бізнес-процеси та потреби, обмеження, які накладаються на продукт. Володіти технічними тонкощами всіх етапів реалізації ІТ-проєкту, розмовляти з розробниками мовою технологій, вміти аргументувати вимоги до них, базуючись на потребах клієнта.

Залежно від особливостей проєкту та уявлення топменеджменту щодо ролі бізнес-аналітика у своїй компанії його обов’язки можуть варіюватися. ВА може частково займатися дослідженнями, управлінням командою, побудовою процесів чи продажами як консультант.

Юрій: Бізнес-аналітик збирає і виявляє вимоги до майбутнього продукту або функціоналу, після чого перекладає їх зрозумілою для команди розробників мовою. Тобто, з одного боку, BA розуміє, як формуються бізнес-моделі, знається на економіці, пріоритетах бізнесу та взаємодіє з клієнтом. З іншого — має технічну експертизу.

Христина: BA створює документацію проєкту, комунікує зі стейкхолдером і командою, веде дашборд (Jira, Asana тощо). Такий фахівець розуміє початковий і фінальний етапи рішення, запит замовника, логічно та детально описує всі функції, механізми майбутнього продукту. Кожен BA має бути готовий до величезної кількості нарад, які він найчастіше й організовує.

💼 Як ви потрапили у професію

Христина: У мене був попередній досвід у сфері ІТ, зокрема, диджитал-маркетингу. Я розумілася на комунікаціях і документуванні процесів і дуже хотіла поринути в дослідження проєктів. Тому вирішила відіслати резюме в одну з найбільших ІТ-компаній — SoftServe. Успішно пройшла всі інтерв’ю і працюю тут уже два роки.

Анна: Я шість років вивчала інформаційні технології в Харківському політехнічному інституті й отримала першу роботу за програмою переддипломної практики. Спочатку об’єднувала ролі проджект-менеджера та бізнес-аналітика, потім сфокусувалася на BA.

Святослав: До того, як стати бізнес-аналітиком, два роки працював бухгалтером. Свічнутись в IT мотивували друзі, багато з яких працює у цій сфері. Спершу вирішив розібратися, які є спеціальності, і зупинився на нетехнічних — дата- і бізнес-аналізі. Подивившись вебінари про кожну з професій, обрав BA. У травні 2022-го, уже після повномасштабного вторгнення, пішов на курси в SoftServe, а у серпні став шукати роботу. Після дев’яти співбесід і багатьох тестових завдань у листопаді нарешті отримав офер і свою першу роботу бізнес-аналітиком — у SMIDA.

Юрій: Свою кар’єру в ІТ я будував як Automation QA. Далі перейшов у бізнес-аналіз. Такий перехід досить поширений, оскільки тестувальник добре знає продукт, спілкується з командою розробки та замовником. До того ж технічний бекграунд допомагає в роботі бізнес-аналітика.

Дмитро: Я ніколи не думав, що стану ВА. Коли починав свій шлях в ІТ, я був Research Analyst і планував будувати кар’єру розробника або тестувальника. Кодування давалося легко, але я швидко втрачав інтерес. Тому вирішив спробувати себе як Business Analyst, тим паче, що деякі завдання у цих професіях збігалися. Як Research Analyst я багато комунікував з різними людьми щодо доменних знань та обовʼязків співробітників. Це мені гарно вдавалось.

Це було 6–7 років тому, коли роль ВА тільки зароджувалася в Україні. Тоді майже не було курсів і вакансій. Я витратив понад рік на те, щоб прочитати профільну літературу, провалив понад 12 співбесід і зробив купу висновків, доки не знайшов свій перший проєкт у невеликій компанії, що займалася інтернет-магазинами.

Ксенія: Я починала свій шлях у бізнес-аналізі з курсів при компанії Netcracker, які були розраховані на підготовку ВА з нуля. Хоча у мене вже був некомерційний досвід роботи з формалізацією вимог і прототипуванням, курс дав добру базу і розуміння, як і куди розвиватися далі у бізнес-аналізі.

Курси складалися з лекцій (3 місяці) і практичних тренінгів. Ще місяць ми працювали над проєктом у невеликій команді під менторством. Вже на етапі перших виконаних завдань на проєкті мене запросили на співбесіду, хоча це мало статися після його захисту. Наскільки я знаю, офер отримала більша частина кандидатів, що проходили курс разом зі мною. Тобто усі, хто у цьому був зацікавлений і доклав зусиль.

Микола: Я хотів бути проджект-менеджером і вже працював на схожій посаді. Але під час роботи почав цікавитися бізнес-аналізом. Поштовхом стати BA були неефективні бізнес-процеси замовника, які я став налагоджувати. Так поступово і перейшов на цю позицію у двох нових його проєктах.

Валерія: Я світчерка і потрапила в ІТ після 30. До цього працювала технічною дизайнеркою у важкому машинобудівництві. Ця сфера дуже консервативна, а мені хотілося чогось більш сучасного та динамічного. Стала приглядатися до інших варіантів, і коли пішла в декретну відпустку, з’явився час повчитися. Спершу професію BA я не розглядала просто тому, що не знала про її існування. Чотири роки тому аналітиків було дуже мало.

Коли прийшла на співбесіду на посаду проджект-менеджера, мені запропонували спробувати себе аналітиком. Попередній досвід виявився релевантним: я працювала в проєктній сфері, мала справу з технічною документацією, ескізами. І моя порада іншим світчерам: не треба думати, що в ІТ ви все починаєте з нуля. Проаналізуйте свій бекграунд.

🧠 Які знання та досвід потрібні Business Analyst

Найперше, чого очікують від BA, — високий рівень розмовної англійської, знання бізнес-аналізу та вміння спілкуватися з клієнтами. Важливо мати аналітичні навички, знати методології Agile, Scrum, Kanban, вміти проводити фасилітації, створювати презентації, документацію для команди та клієнта (детальні User Stories, Use Cases), добре володіти офісними інструментами, знати моделювання бізнес-процесів (BPMN, UML) тощо.

Дмитро: Я виділяю п’ять груп навичок BA: Core, Hard, Soft, Tech, Business Domain skills. Технологічні навички багато в чому базуються на хардових і залежать від технологій, які використовують у конкретній IT-компанії.

Core skills: структурування інформації (пошук, обробка, аналіз), широкий кругозір і «зібрана валіза» технік і моделей, вміння їх правильно обирати, вміння розв’язувати конфлікти, вчитися та вибудовувати власну стратегію розвитку, критичне мислення, системне мислення. Важливо розуміти, що команда фахівців, бізнес-клієнтів, сторонні стейкхолдери — це різні системи з власними процесами. Завдання BA — розібратися в цьому й об’єднати в єдину велику надсистему.

Hard skills: розуміння аналітичних підходів до роботи, знання інструментів бізнес-аналізу (Visio, Excel, Confluence, Jira, Balsamiq, SQL), підходів й інструментів управління проєктами (Agile і Scrum, канбан-дошки, ретроспектива, діаграма Ґанта й інші PM-інструменти), методик і методів розробки, етапів життєвого циклу ПЗ, планування та модерація комунікаційних сесій.

Tech skills: Перегукуються з хард-скілами і залежать від технологій, які використовують у компаніях. Потрібні як бонус, що дасть більшу гнучкість і незалежність. Не забувайте, що деякі проєкти можуть не мати інтерфейсу і базові технічні навички стануть у пригоді.

Business Domain skills: ВА не може бути експертом в будь-якому домені, але він повинен мати здібності швидко вчитись і розбиратися у різних доменах.

Soft skills: З часом і досвідом стають найважливішими в арсеналі ВА. Вміння працювати в команді та знати сильні й слабкі сторони кожного спеціаліста, шукати конструктивні підходи до клієнта, стейкхолдерів. Це навички активного слухання. Гнучкість мислення та адаптивність поведінки. Здатність давати зворотній звʼязок і будувати міцні відносини з усіма стейкхолдерами.

Микола: ВА точно має любити спілкуватися. Щоб потім це зненавидіти [усміхається]. Серед інших софт-скілів важливо мати емпатію, вміти системно та креативно мислити, швидко адаптуватися до різних обставин.

Серед хард-скілів назву англійську на рівні Intermediate+, знання SDLC і розуміння базових понять в ІТ-сфері, сучасних методологій щодо роботи з вимогами. BA повинен вміти описувати та аналізувати бізнес-процеси за стандартом BPMN (хоча б), користуватися найбільш поширеними інструментами в роботі кожної ІТ-команди (Slack, Jira, Confluence, Figma тощо). Хоча останнє можна вивчити і в процесі.

🧑🏻‍💻 Як стати Business Analyst

Досвічені BA рекомендують спершу зрозуміти, що це за професія, і для цього послухати вебінари досвідчених бізнес-аналітиків (наприклад, Кирила Белявського), подивитися рубрику на DOU, глянути YouTube-курс з бізнес-аналізу для початківців.

Святослав: Подивіться вебінари про цю професію, почитайте загальні статті. Після цього варто обрати курси — щонайменше на три місяці, де викладачами є бізнес-аналітики з великим досвідом роботи.

Також початківцям раджу дивитися ютуб-канал Badass BA. І навіть після отримання першого оферу продовжувати читати книжки та форуми, щоб розширювати базу знань.

Валерія: Є хибне уявлення, що зараз в інтернеті є купа інформації, яка допоможе освоїти все. Але коли починаєте вчитися, на вас сиплеться інформація, яка часто суперечить одна одній, і новачку складно з цим розібратися. Я б радила скористатися курсами. Не для того, щоб вони всього навчили (будемо чесними, жодні курси не навчать всього за 2–3 місяці), а щоб отримати знання в структурованому вигляді. Далі зможете розширювати їх самостійно.

Анна: Всі мої знайомі колеги навчалися на цю спеціальність. Тому випадки, про які знаю, це університет — робота для досвіду — нормальна робота.

Юрій: Щоб вирости в бізнес-аналітика, потрібно зрозуміти роль BA у продуктовій компанії (де у фахівця є весь спектр обов’язків, в аутсорсі частину роботи аналітика вже може виконати клієнт — ред.). Також важливо визначити свої компетенції і порівняти з матрицею компетенцій BA. Іноді одне вміння (наприклад, володіння англійською або знання якогось домену) може стати вирішальним. Якщо чогось не знаєте чи треба підтягнути — пройдіть відповідне навчання.

Микола: Щоб стати бізнес-аналітиком, найперше потрібно здобути базову освіту. Найкраще відразу пройти базовий курс з BA (від Choice31, SoftServe тощо). Це дасть беззаперечну перевагу на будь-якій співбесіді. Читайте профільні статті на DOU чи сайті «Про бізнес-аналіз українською». Це необхідно, щоб почути різні точки зору і сформувати загальну картину для себе.

Проведіть скринінг власних навичок. Подивіться вакансії джуніор бізнес-аналітика та проаналізуйте хоча б 5–10 з них, щоб з’ясувати, чого хочуть від вас потенційні роботодавці. Спробуйте послідовно прокачати себе в цих напрямах.

Підготуйте CV і мотиваційний лист. Перегляньте на DOU ІТ-компанії, оберіть 10–20, які вам подобаються, і напишіть персоналізованого листа, чому хочете працювати з їхньою командою і чого вам вже вдалось досягти (наприклад, скільки ви часу на тиждень витрачаєте на навчання). Відправте листа разом з резюме. З таким підходом пов’язано більшість успішних джоб-оферів, про які я знаю.

📚 Які книжки почитати майбутньому Business Analyst

Рекомендуємо опрацювати такі видання:

  1. A Guide to the Business Analysis Body of Knowledge (BABOK).
  2. «Розробка вимог до програмного забезпечення» Карла Вігерса.
  3. Seven Steps to Mastering Business Analysis, Barbara A.
  4. Business Analysis for Practitioners A Practice Guide.
  5. Agile Guide to Business Analysis and Planning, The: From Strategic Plan to Continuous Value Delivery, Howard Podeswa.
  6. Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action, Simon Sinek.
  7. The Inmates Are Running the Asylum, Cooper.
  8. Business Analysis Methodology Book, Emrah Yayici.
  9. «Книга Дизайн. Книга для недизайнерів» Робіна Вільямса.

Юрій: Книжка, з якої варто розпочати ознайомлення з бізнес-аналізом — це «Розробка вимог до програмного забезпечення» Карла Вігерса. Саме вона дала мені міцну базу та розуміння професії, основних завдань. Також рекомендую почитати Говарда Подесву — він дає гарні поради й основні концепції, терміни та практики для BA, які можуть допомогти команді досягти успіху. Сімон Сінек показує мету та цінності. Це допомагає зосередитися на тому, що і як саме потрібно робити.

Валерія: Усі пропонують читати BABOK або Карла Вігерса. І це справді основи, на яких будується бізнес-аналіз. Але я б не рекомендувала це початківцям. Ці книжки надто складно зрозуміти, коли немає практичних навичок. Починайте читати про бізнес-аналіз зі статей в інтернеті, які м’яко, широко та не складно пояснять, на чому будується ця робота.

Микола: Почитайте Rework Джейсона Фрайда і Девіда Хенсона, «Від нуля до одиниці» Ганса Пітера Тіля, «Стартап без помилок» Еріка Райза. Чому книжки про стартапи, а не BABOK? Відповідь на це запитання ви зрозумієте, щойно закінчите свій перший проєкт.

🖱️ Етапи роботи над проєктом. Різниця між роботою в аутсорс-компанії, на аутстафі та у продукті

Робота BA переважно складається з таких етапів:
  1. Збір вихідних даних, аналіз стейкхолдерів і бізнес-цілей.
  2. Виявлення, документування та аналіз продуктових вимог у стейкхолдерів.
  3. Пошук найкращих рішень для замовника з командою і їх затвердження з клієнтом.
  4. Передача вимог розробникам і відстежування їхнього правильного втілення.

В аутсорсі та продукті обов’язки бізнес-аналітика будуть схожими. Він працюватиме з вимогами, спілкуватиметься із замовниками, командою, розроблятиме найкраще рішення для проєкту. Може бути різною специфіка проєкту, домен, команда, замовник (і їхня кількість).

Валерія: У продуктовій компанії один замовник і більше творчості. Я можу вносити пропозиції, від мене очікують більше експертизи, до ідей більше дослухаються. Також зі внутрішнім продуктом є деяка свобода у визначенні дедлайнів.

На аутсорсі необхідно працювати над кількома проєктами відразу. Більшою мірою бізнес-аналітик реалізовує бачення свого клієнта. Зазвичай замовник приходить з готовою ідеєю, тому свободи для творчості менше.

Микола: Мені не подобається формат, коли протягом кількох місяців може бути в роботі шматками 3–5 проєктів. Я люблю заглиблюватися в продукт і працювати над чимось великим, зі стабільною командою рік чи два. Я бачу результат цієї роботи.

Дмитро: У продуктовій компанії процеси складніші та часто змінюються. Пов’язано це з тим, що, працюючи над власним продуктом, компанія його не тільки розробляє, а й просуває, продає, підтримує. Тобто у бізнес-аналітика буде більше стейкхолдерів. А якщо компанія велика й динамічно розвивається, то ці стейкхолдери можуть змінюватися, як і схеми їхньої взаємодії. Також треба не забувати про рівень відповідальності, більш динамічне та складне планування, кількість обовʼязків і ціну помилки, яка значно вища, у продукті. Все це дає більше викликів, але і більш потужне зростання.

На аутсорсі процесів, до яких долучається вендор (виконавець послуг), менше, вони стабільніші, але ставлення до якості суворіше. Маркетинг, продажі, підтримка клієнтів тощо на стороні замовника, але між вами є юридичний договір, що все одно знімає велетенську купу обовʼязків і відповідальності за ухвалення рішень з ВА. Те, що процесів в аутсорсі менше і вони стабільніші, дає аналітику можливість їх «полірувати» й доводити до високого рівня.

🗓️ З чого складається робочий день Business Analyst

Наповненість робочих днів бізнес-аналітика залежить від команди, процесів, етапу проєкту, кількості замовників. Попри це BA дотримуються певного планування та, якщо це можливо, структурують робочий день.

Святослав: Мій робочий день починається з перевірки скриньки та корпоративного Slack. Далі близько пів години планую день. Потім мітинги з командою, а після цього комунікую з головним бізнес-аналітиком для уточнення планів і завдань. Бувають сінки (коротки мітинги) з головним бізнес-аналітиком, дизайнерами, продукт-овнером тощо. Решту дня наповнюю беклог і аналізую нові завдання. В кінці дня перевіряю, що виконано згідно з планом.

Валерія: Мій розпорядок залежить від того, у якій фазі перебуває проєкт. На етапі збору вимог чи пресейлу більшість часу йде на комунікацію із замовником (листування, зустрічі), документування, підбір інструментів для аналізу даних і візуалізації.

На етапі документування вимог або побудови беклогу я працюю з документацією і мало часу витрачаю на комунікацію.

На третьому етапі я передаю документацію команді й маю постійно бути з нею на зв’язку для обговорення окремих вимог і роз’яснень. Може виявитися, що щось неможливо реалізувати, і мені доведеться повертатися до замовника.

Юрій: Робочий день BA я б структурував так:

🕙 Комунікація з командою. BA пояснює початкові бізнес-потреби клієнта і з’ясовує, чи може команда запропонувати рішення, яке займе менше часу та ресурсів і при цьому буде задовольняти бізнес.

🕛 Складання документації. Під час написання специфікацій BA визначає необхідні артефакти (сценарії роботи, звіти, скриншоти поточних систем, User Stories тощо) і детально описує вимоги. Документує усі виявлені й зібрані вимоги, використовуючи різні формати (Diagrams, Use Cases, User Stories etc).

🕑 Обід.

🕒 Комунікація з клієнтом. На робочих зустрічах BA докопується до реальної потреби клієнта. Під час інтерв’ю виявляє та уточнює вимоги, показує документи, прототипи, демо продукту або навіть готове рішення.

🕕 Консультації з техлідами. Тут обговорюють високорівневі вимоги: як їх краще спроєктувати, впровадити, декомпозувати, які є технічні обмеження тощо.

Христина: Робочий день починається з перевірки месенджерів та електронної скриньки, календаря. Далі проглядаю беклог, за потреби зідзвонююся з командою. Це обов’язкові моменти у роботі. Все інше залежить від періоду релізу чи спринту, статусу завдань, потреби працювати з документацією.

Дмитро: Мій робочий день у продуктовій компанії узагальнено містить такі завдання:

  1. Прочитати всі повідомлення в чатах, імейли за ніч від закордонних колег.
  2. Провести ранковий сінк-ап з командою щодо блокерів, статусів та інших завдань.
  3. Створити план завдань на день (чекліст, в який перенести завдання з попереднього дня, якщо вони не виконані, додати нові).
  4. Зустрітися з лідами та членами команд щодо спайків або досліджень вимог, якими вони займаються.
  5. Зустрітися з розробниками, якщо треба уточнити певні вимоги й обмеження системи, які я планую на майбутні спринти. Проведення грумінгів (аналіз історій користувачів).
  6. Зустрітися з бізнес-стейкхолдерами (підтримка, сейлз, маркетинг, продакт-менеджмент, СЕО, дизайнери) щодо відгуків користувачів, проведених опитувань, виявлених бізнес-проблем, які ми ще не перекриваємо, перегляду OKR (Objectives and Key Results), потенційної зміни пріоритетів тощо. (В аутсорсі зазвичай це все робить клієнт, до бізнес-аналітика він приходить з готовими ідеями.)
  7. Зустрітися з продуктовим менеджментом щодо моїх пропозицій і плану реалізації завдань з попереднього пункту. (В аутсорсі здебільшого клієнт сам скаже, що треба зробити, і поцікавиться вашою думкою як експерта.)
  8. Провести мітинги за розкладом на кшталт вечірнього дейлі, планування наступного спринту.

Микола: Робочий день бізнес-аналітика містить багато комунікації, аналізу проєкту та продумування синхронізації даних. Щодня у мене не менше як три заплановані зустрічі, а то і п’ять.

Розклад може бути приблизно таким:

🕙 Планування, сповіщення стейкхолдерів про зустрічі та розбір власних завдань з 09:00 до 10:00. 15-хвилинний стендап з командою, щоб синхронізуватися.

🕛 Кілька зустрічей зі стейкхолдерами, які мають розповісти щось важливе для процесу або ж яким потрібно пояснити/показати новий функціонал. Щотижня відбувається планова зустріч із представником бізнесу, на яку варто відводити найбільш продуктивний час — 10:00–12:00 і 13:00–16:00.

🕑 Обід 12:00–13:00.

🕒16:00—18:00 — робота над документацією, розшифруванням інтерв’ю чи створенням бізнес-логіки через моделювання бізнес-процесів. Бувають робочі дні, які завершувалися о 20:00 або 21:00. Але переважно я потрапляв у свій графік, коли завдання завершую до 18:00.

😀😔 Плюси та мінуси професії

Христина: З мінусів назву хіба що надмірне сидіння перед комп’ютером. Все інше приносить лише задоволення та прагнення розвиватися.

Анна: Найвагоміші для мене плюси — можливість дати волю власному перфекціонізму й організувати максимально прозору і структуровану документацію для продукту. З мінусів — що довше триває робота над одним проєктом, то важче перемкнутися на інший.

Ксенія: У професії бізнес-аналітика, як на мене, досить хиткі межі, і від проєкту до проєкту обов’язки дуже відрізнятимуться. Десь додатково потрібні навички роботи з даними, десь — аналіз ризиків чи прототипування. Це дає простір для розвитку, і це вагомий плюс.

Щодо мінусів, то назву адаптацію на проєкті з уже сформованою командою. Це вимагає надзвичайно багато ресурсів, особливо якщо це новий домен. Знайти спільну мову з замовником, налаштувати взаємодію з командою, і найскладніше — швидко розібратися у системі. Для якісної роботи потрібно добре розуміти продукт.

Микола: Найбільший плюс бачу у тому, що я як BA є фактично продакт-овнером. Я розумію проєкт і можу впливати на всі його аспекти. Це дає змогу розвивати критичне і стратегічне мислення, управлінські навички. Саме тому, як на мене, бізнес-аналітики швидко переходять на керівні позиції.

Найбільший мінус — велике розумове навантаження і перевтома від нього. Багато комунікації, багато документації, яку читатимете та аналізуватимете лише ви у проєкті, а потім будете розповідати іншим членам команди, і постійно стежити, щоб проєкт не відійшов від очікувань замовника.

Валерія: Мене надихає те, що я бачу весь процес, — від зародження проєкту на одному аркуші до реалізації складної системи, впливаю на нього. Бізнес-аналітик — це та людина в команді, до якої приходять консультуватися розробники, менеджери, а іноді починає радитися і сам замовник. Це дає неабияке відчуття залученості.

Мінус у тому, що робота бізнес-аналітика не відпускає навіть під час вихідних чи відпустки. Це не так стресово, як у проджект-менеджера, але ти постійно думаєш про проєкт і весь час комунікуєш з різними людьми. З деякими це робити непросто.

🦾 Найскладніший і найцікавіший проєкти

Деталей своїх проєктів бізнес-аналітики не розповідають, посилаючись на NDA (угоду про нерозголошення). Але кожен має свою історію, яка «запалює» на втілення ще складніших і цікавіших завдань.

Христина: Найскладнішим для мене був проєкт у сфері фінансів. Він був один з перших, робота з рахунками та обчислюваннями давалася важко. Це була автоматизація електронного підписання документів для європейських локацій.

Валерія: Найцікавішим і найбільш неординарним був запит замовника, який прийшов із завданням створити свою криптомонету та власну біржу. Для мене було неабияким викликом вивчити цю сферу, адже про криптовалюту я майже нічого не знала. Все вдалося. Ми успішно реалізували проєкт, він функціонує уже протягом двох років.

Найскладніший проєкт — онлайн-страхування. Це було масштабне завдання зі складною логікою та документацією на 600–700 сторінок.

Анна: Найскладніший проєкт був пов’язаний з платіжними системами, як загалом вся сфера фінтеху для мене. Найцікавіший — застосунок для організації свят: весіль, випускних і вечірок в США. Частиною занурення у сферу був навіть перегляд весільних відео :)

Микола: Перший проєкт був найскладнішим. Я взагалі не очікував таких масштабів і рівня відповідальності. Але все склалося круто! А найцікавішим є фактично кожен новий проєкт, бо щось нове незвідане завжди «запалює» внутрішнього дослідника-перфекціоніста.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось11
До обраногоВ обраному12
LinkedIn



14 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Посилання на матрицю компетенцій, на яку посилається Юрій, веде на статтю на хабрі про стандартизацію БА министерством труда и социальной защиты рф. Варто прибрати

У багатьох героїв статті йде перетин з іншими ролями менеджера проектів, системного аналітика або ін. через проблеми з організацією, а не тому, що це входить у сферу відповідальності бізнес-аналітика. У когось перетин навіть досить суттєвий.

планування ... завдань команди розробників

Дмитро:

Володіти технічними тонкощами всіх етапів реалізації ІТ-проєкту.
... SQL...

,

... методик і методів розробки...

Ні, це сфера передовсім менеджера проекту, системного аналітика, техліда і безпосередньо розробників.

Залежно від особливостей проєкту та уявлення топменеджменту щодо ролі бізнес-аналітика у своїй компанії його обов’язки можуть варіюватися

Ні, є досить чіткий опис сфери відповідальності бізнес-аналітика.

Кожен BA має бути готовий до величезної кількості нарад, які він найчастіше й організовує.

Хіба що — з клієнтами. І «величезної» — звучить як неефективність процесів.

А Микола так і пише:

як BA є фактично продакт-овнером.

Але це різні ролі, які далеко не повинні суміщатись.

Agile, Scrum...

Тільки ми, як динозаври, за PRINCE2 проєкти вели в свій час.

Але до чого тут BA?

Дякуємо за корисну публікацію! Дуже приємно бачити серед героїв статті спікерів IAMPM.
Якщо стаття відгукнулась вам і ви замислюєтесь над тим, щоб стартувати та розвиватись в IT на позиції BA, ловіть кар’єрний план — drive.google.com/...​-OTjvxeSfc5lnkjNH8fq/view від Business Analyst trainee до C-level BA. А ще чекаємо усіх на вебінарах з бізнес-аналізу.
iampm.club/ua

Можу ще на цю тему від нас порекомендувати ось ці статті:
iampm.club/...​dit-den-biznes-analitika
iampm.club/...​ya-ba-instrumenti-j-soft

Не знаю почему, но я только после вот этих книжок осознал что делает и как думает BA и PO.

www.businessanalysisexperts.com/...​ss-analysis-fundamentals

Читать в этом порядке, т.к. поясняются все просто все как для полных идиотов, поймет даже школьник кто владеет средним инглишем. Есть тестовые вопросы и пояснения. Супер-дупер просто!

1. Business Analysis Defined for an introduction to the fascinating field of business analysis
2. Writing Effective User Stories if you are working in an Agile environment
3. How to Write Effective Requirements for IT — Simply Put! for strategic business analysis or projects following traditional approaches
4. Functional and Non-Functional Requirements — Simply Put! will guide anyone involved in expressing what they need a proposed application to deliver
5. Requirements Elicitation Techniques for those tasked with getting requirements from other stakeholders
6. Requirements Elicitation Interviews and Workshops — Simply Put! for the full-time business analyst
7. Data Flow Diagrams — Simply Put! for a simple technique for process and workflow visualization

Там прям как для даунов прям с самого начала раскладывается откуда пошло все это, зачем нужно было, и как сейчас работает. Причем заточка книжек именно под IT. Почему про этих авторов никто не говорит, загадка, но это лучшее что я читал вообще по BA в ИТ.

BOBOK это как библия...ее нужно читать только когда уже осознал в чем суть и это по факту срез знаний, но сразу это дело не понять.

Можна трохи побурчати:
"

великий досвід у сегменті бізнес-аналітики

"
1. У сегменті «бізнес-аналізу», бо бізнес-аналітика — це робота із даними.
2. Великий досвід — це скільки? Чому б не залучити до обговорення теми тих, хто займається бізнес-аналізом 15-20 років?
3. Трохи дивує підбір учасників. Здавалося, є профільна організація — Міжнародний інститут бізнес-аналізу і її Українське відділення (ukraine.iiba.org). Чому б не звернутись до них з цими питаннями.
4.

Ілюстрація завдань бізнес-аналітика: BABOK

— це не завдання, а галузі знань з бізнес-аналізу.
5.

Є шість сфер завдань BA, які перетинаються:

— тут взагалі все змішалось і не відповідає наведеній ілюстрації з BABOK
6.

Це було 6–7 років тому, коли роль ВА тільки зароджувалася в Україні.

- посміявся. І конференція для бізнес-аналітиків проводились 10+ років назад, і Київське відділення IIBA відкрилось більше 10 років назад.

А в цілому цікаво послухати, як бачать професію ті, хто розпочинає свій шлях в цій професії

Дочитала до «чотири роки тому аналітиків було дуже мало», пішла передивитися свої матеріали з 2003-го))))

Дякую за статтю, цікаво! Додаю книги що в мене стоять на полці:
Software Requirements by Karl Wiegers
Guide to the Business Analysis Body of Knowledge (BABOK)
Мапа історій користувача Джеф Петтон і Пітер Ікономі
Business Knowledge Blueprints by Ronald Q. Ross
Successful Business Analysis Consulting by Karl Wiegers
Управляя Изменениями — Ицхак Адизес
A guide to a pre-project resarch phase for an IT business analyst by Olga Azimbaeva
Черный Лебедь и Антихрупкость Нассим Талеб
Психоаналатическая диагностика Нэнси Мак-Вильямс
Games People Play by Eric Berne, M.D.

Денисе, розкажіть, як ви використовуєте Ненсі Мак-Вільямс в роботі?

у роботі зі складними стейкхолдерами

Доречі, зовсім скоро, 16.05 стартує навчання з Кирилом в Web Academy ( IIBA)

Важливо мати аналітичні навички, знати методології Agile, Scrum, Kanban,CRM

CRM це методологія, ясно, так і запишемо

Підписатись на коментарі