Пошук клієнтів, найм і скорочення. Як війна впливає на ІТ-компанії в Україні — частина 2

DOU продовжує розповідати, як війна й економічна ситуація вплинули на українські ІТ-команди з переліку топ-50. Цього разу ми попросили компанії N-iX, ELEKS, Avenga, SQUAD і ALLSTARSIT максимально відверто розповісти, як у них нині з клієнтами і наймом, чи є бенч і який його обсяг, а також чи планово переглядають зарплати.

Про те, як справи в п’яти найбільших IT-компаній України (EPAM, SoftServe, GlobalLogic, Evoplay і Luxoft), читайте в попередньому матеріалі.

⚫️ ELEKS

> 2100 спеціалістів

Штат і найм. Зараз у нашій команді 2149 спеціалістів, 1701 з них перебуває в Україні, 448 — за кордоном. Попри всі труднощі нам вдалося продовжувати розвиватися як бізнес й розширювати свою присутність в інших країнах. У 2022-му відбулося певне сповільнення найму, якщо порівнювати з 2021 роком.

Кого найактивніше шукають. В ELEKS найбільше вакансій з .NET, AQA, BA та Support, а також менеджерських і Sales-позицій у різних регіонах світу. Викликом для рекрутерів є закриття закордонних позицій Senior+ рівня, які передбачають глибоке знання конкретної технології, адже іноземці часто мають більш загальний інженерний підхід. Наприклад, в Україні знайти хорошого розробника з 7+ років досвіду в .NET простіше. Натомість за кордоном кандидати за сім років зазвичай змінюють технологію кілька разів, тому не мають такого глибокого знання, якого ми очікуємо для позицій Senior+.

Фахівці на бенчі. У нас є стратегічний резерв — це коли спеціалісти розвивають свої компетенції для наступних проєктів. Також маємо внутрішні резервні проєкти, метою яких є розв’язати проблему або ж дослідити нове технологічне рішення в межах компанії. Нині таких проєктів у ELEKS є п’ять. Кількість спеціалістів у резерві змінна, але в середньому становить 3–8% від загальної кількості. Визначеної максимальної тривалості перебування на бенчі немає.

Активності й бонуси. Центри компетенцій продовжують свою роботу, діє програма менторства. Є внутрішні тренінги від ELEKS University і мовні курси від нашої Language School. У 2023 році ми стали pet-friendly в українських офісах і деяких офісах за кордоном. Це теж позитивно впливає на команду. Після початку повномасштабної війни почав діяти наш психологічний центр, який проводить внутрішні лекції від досвідчених психологів і психотерапевтів. Кожен елексівець може звернутися і за індивідуальною психологічною підтримкою. Центр вже опрацював понад 200 запитів щодо допомоги.

Подарунки й відпустки. Ми тимчасово припинили вручати подарунки на день народження, проте дарували гостинці дітям наших спеціалістів на Миколая. На Різдво надсилали корисні бокси колегам, які нині захищають Україну в лавах ЗСУ. Також влаштовуємо різні офлайн- і онлайн-події. Ми пропонуємо 18 днів оплачуваної відпустки, 15 днів оплачуваного лікарняного і 15 днів неоплачуваної відпустки. Додатково надаємо дей-офи з нагоди одруження, народження дитини. Підтримуємо спеціалісток, які йдуть у декретну відпустку. Крім цього, заохочуємо співробітників до донорства крові й надаємо їм вихідний.

Страхування. Компанія пропонує усім спеціалістам в Україні медичне страхування. Колеги можуть обрати програму для себе на страховий період (рік): стандарт, профілактика, стоматологія тощо. Також у компанії є корпоративні лікарі, які співпрацюють зі страховою і можуть проконсультувати. Залежно від типу співпраці спеціалістів з 1 квітня 2023 року страхування або фінансову компенсацію надаємо колегам в офісах Польщі, Хорватії та Естонії.

Фінансова допомога. З перших днів повномасштабного вторгнення компанія допомагала спеціалістам і їхнім рідним переїхати до західних областей. У львівському офісі понад рік діяв прихисток для колег з інших регіонів України. Також компанія організовувала щоденні автобуси до Кракова для жінок (спеціалісток компанії, а також дружин, сестер, матерів наших спеціалістів) і дітей. Допомагала фінансово колегам у перший місяць переїзду за кордон або в західні області України, а в період блекаутів надала командам можливість отримати генератори й системи Starlink.

Взаємодія з клієнтами. Нині у нас понад 150 клієнтів, активно намагаємося залучити нових. Чимало наших партнерів долучилися до підтримки України під час повномасштабної війни.

⚫️ N-iX

> 2000 спеціалістів

Штат, скорочення і найм. Сьогодні наша компанія налічує понад дві тисячі співробітників. Приблизно 15% з них працюють за кордоном. Багато людей переїхали через блекаути. Наприкінці 2022 року у нас теж відбулися скорочення. Головна причина — глобальна рецесія. Зараз ми спостерігаємо ознаки відновлення ринку, маємо близько 80 вакансій, понад 50% з них — в Україні.

Кого найактивніше шукають. Складно закривати позиції на рідкісні технології, тож шукаємо експертів з Computer Vision і Machine Learning. А Senior DevOps, Architect і бізнес-аналітики як були в дефіциті раніше, так і залишаються.

Співпраця з клієнтами. Нині N-iX має майже 200 активних проєктів. У 2022 році розпочали співпрацю з 43 новими клієнтами, виторг компанії зріс на 38%. Зараз темп сповільнився: очікуємо, що у 2023-му виторг зросте на 10–12%. Ще з 2014 року ми дотримуємося стратегії диверсифікації портфоліо клієнтів за їхнім розміром і сферою. Це зменшує ризики для бізнесу, якщо кілька замовників припинять співпрацю. Такий підхід допомагає подолати й нинішню нестабільність, оскільки втрата кількох клієнтів значною мірою не впливає на нашу роботу.

Резерв фахівців. Раніше ми заздалегідь набирали спеціалістів на бенч, щоб мати резерв талантів. Щойно проєкт заходив — ми стартували його одразу, а не чекали, поки знайдемо потрібних людей. Тепер для оптимізації витрат залучаємо туди фахівців, поки шукаємо для них новий проєкт. Під час піку глобальної хвилі скорочень у січні-лютому 2023 року орієнтовно 3% наших спеціалістів були на бенчі. На повністю оплачуваному бенчі перебувають контрактори для уже відкритих або потенційних вакансій на проєктах. Для решти співробітників пропонуємо залишатись у компанії на неоплачуваному бенчі й активно шукаємо для них нові можливості.

Перегляд компенсації. Після початку повномасштабного вторгнення ми змінили підхід до перегляду зарплат. Якщо раніше це відбувалося регулярно (щоб гарантувати співробітникам конкурентну компенсацію), то тепер ми збільшуємо зарплати за умови підвищення посади чи зміни кваліфікації. Ми спостерігаємо загальне зменшення середніх зарплат у галузі, це відбивається і на наших нових наймах.

Страхування й відпустки. Умови не змінилися. Кожен працівник може використовувати щорічний ліміт компенсації на свій вибір: для покриття видатків на медицину і спорт або ж для купівлі медичного страхування. Відпустки чинні. Окрім того, ми залишили всі вихідні, які тепер не відзначають на державному рівні через воєнний стан.

Фінансова допомога. Зараз ця історія вже не видається актуальною, але під час критичного періоду з блекаутами й обстрілами ми пропонували працівникам як тимчасову релокацію, так і часткову компенсацію витрат, пов’язаних із переїздом. Також допомагали з гуртовими закупівлями джерел живлень і систем Starlink.

Бонуси. Ми частково компенсуємо вартість навчання для наших працівників, розвиваємо й підтримуємо технологічні спільноти всередині компанії. Запустили програму покращення фізичного, соціального, фінансового, емоційного й професійного добробуту фахівців, проводимо тематичні вебінари, майстер-класи і лекції. Традиційні свята й подарунки для колег ми перевели у формат із фокусом на допомогу ЗСУ. Наприклад, замість традиційного святкування 20-річчя компанії організували благодійний стрім з Дімою Малєєвим, під час якого зібрали понад 12 мільйонів гривень для фонду «Повернись живим».

⚫️ Avenga Ukraine

> 1300 спеціалістів

Штат і скорочення. У нашій компанії 1317 спеціалістів, з них 186 перебувають за кордоном. Упродовж 2022-го Avenga продовжувала активно наймати фахівців, за рік ми зросли на 13%. Зараз зростання компанії призупинилося на тлі загальносвітових тенденцій. Наразі оптимізовуємо витрати.

Кого найактивніше шукають. Найпопулярніші спеціалісти — ті, що мають комплексний набір навичок. Уже недостатньо знати лише Java чи Angular — фахівці мають вміти розвʼязувати й складні бізнес-задачі. За технологіями в нас найбільше вакансій на Java. Є багато запитів на вузькі технології або складні поєднання кількох стеків. Нині замовники критичніше ставляться до відбору фахівців через складну економічну ситуацію.

Співпраця з клієнтами. Нещодавно ми придбали аргентинську компанію IncluIt, тож у нас з’явилося більше можливостей працювати на західне узбережжя США, залучати нових клієнтів.

Перегляд компенсації відбувається в середньому раз на рік і базується на результативності роботи кожного спеціаліста. Нині підходимо до кожного перегляду більш виважено, додатково аналізуємо перформанс спеціалістів і ринкову ситуацію.

Резерв фахівців. У компанії є бенч. Через непросту ситуацію на ринку його обсяг довелося зменшити, тож нині це близько 6% співробітників компанії. Термін перебування в резерві може варіюватися залежно від інтересів спеціалістів і потреб бізнесу. Рівень компенсації для фахівців на бенчі не змінюється.

Страхування і відпустки. Медичне страхування надаємо всім спеціалістам компанії після першого місяця роботи, незалежно від проєкту чи посади. Також пропонуємо 15 оплачуваних лікарняних (з яких пʼять можна взяти без довідки від лікаря) і відпустку тривалістю 18 днів (або 23 дні, якщо людина пропрацювала в компанії понад п’ять років).

Фінансова допомога. Під час релокації за кордон компанія виплачує фіксований бонус $1200. Крім того, упродовж двох тижнів компенсує вартість оренди готелю в Польщі: за цей час фахівці та їхні родини можуть освоїтися і знайти постійне помешкання. Фіксовані бонуси отримують і ті спеціалісти, які вирішили переїхати з центрального, східного, північного чи південного регіонів у більш безпечні області. Додатково ми орендували готель на заході України для співробітників і їхніх сімей на період віялових вимикань електроенергії (з листопада 2022-го по березень 2023-го).

Бонуси. Від початку повномасштабної війни наш пакет бенефітів навіть дещо розширився. Ми продовжуємо вручати подарунки на річницю роботи в компанії і на день народження. Стали оплачувати консультації з психологом для співробітників за потреби. Також Avenga підтримує мобілізованих спеціалістів: ми зберігаємо за ними робочі місця й продовжуємо виплачувати 50% від зарплати.

⚫️ SQUAD

1000 спеціалістів

Штат, скорочення і найм. У компанії працює 1000 спеціалістів у різних локаціях України. Маємо чотири офіси — два у Києві й по одному в Ужгороді та Львові. Усі бізнес-підрозділи працюють в Україні. Невелика частина операційних команд тимчасово перебуває за кордоном. Після повномасштабного вторгнення у SQUAD відбулося не повʼязане з війною скорочення одного з бізнес-підрозділів — це орієнтовно 2% від загального штату. Паралельно за цей час до команди приєдналися 124 фахівці. Наразі кількість наших спеціалістів повністю покриває потреби бізнесу, тож усі вакансії закриті.

Перегляд компенсації. У нас двічі на рік відбувається перформанс-ревʼю, після якого можуть відбутися зміни у позиції та винагороді. Це збереглося і зараз. Перегляд компенсацій залежить від результатів роботи спеціаліста, стану справ у компанії та змін на ринку праці.

Страхування. Усі наші колеги мають однакове медичне страхування, яке надаємо з першого дня роботи в компанії, незалежно від посади чи досвіду. Також співробітники можуть застрахувати своїх родичів власним коштом на корпоративних умовах.

Відпустки. Спеціалісти щороку мають 21 календарний день відпустки, 5 днів на навчання, 5 лікарняних днів без потреби надавати довідку, більше — зі скеруванням від лікаря. Хто працює у SQUAD три і більше років мають додаткові два дні відпустки. Також зберегли вихідні на державні свята.

Фінансова допомога. Після початку повномасштабного вторгнення всі співробітники отримали компенсації на релокацію, пізніше — на оснащення домашнього офісу під час блекаутів. Окрім того, наші колеги можуть працювати з будь-якої локації SQUAD у Києві, Львові та Ужгороді. У більшості офісів ми облаштували спеціальні укриття.

Бонуси. Ми не змінювали наш пакет бенефітів. Медичне страхування, навчання, Well-being програми, курси англійської і внутрішні заходи — усе продовжує діяти. Корпоративний мерч і подарунки в еквівалентній вартості пропонуємо задонатити в один з благодійних фондів або ж отримати на руки. Змінили стратегію навчання. Тепер більше зосереджуємося на програмах підтримки психічного здоровʼя й роботі з командами під час довготривалого стресу і воєнного часу.

⚫️ ALLSTARSIT

< 1000 спеціалістів

Штат і скорочення. У компанії до тисячі фахівців. 30% наших співробітників перебувають за кордоном, а 70% залишилися в Україні. Ми продовжуємо відкривати нові вакансії.

Резерв і перегляд компенсацій. У нас немає бенчу. Наша компанія надає послуги аутстафу, тож у кожного проєкту своя система перегляду зарплати.

Бонуси й активності. Ми збільшили штат психологів, які займалися як із працівниками, так і з їхніми родинами. Компанія переформатувала більшу частину івентів у волонтерські: розбирання завалів будинків після ракетного обстрілу, свято для дітей-сиріт, благодійний заїзд на велосипедах, виготовлення окопних свічок тощо. Також ми проводили вебінари про надання першої медичної допомоги, збалансований харчовий раціон і фінансову грамотність. На постійній основі у нас діють мовні курси, можна вивчати англійську, іспанську та португальську. В офісі організовуємо вакцинацію, а колегам на лікарняному надсилаємо healthy bag з вітамінами й солодощами.

Страхування і вихідні. Медичне страхування доступне всім працівникам на однакових умовах після проходження випробувального періоду в три місяці. Ми не скасовували страхування під час війни. Навпаки, знайшли кращого страхувальника, який надає якісніші послуги. Колеги за кордоном мають окремий бюджет на це. Умови відпусток не змінилися, маємо вихідні на всі державні свята, а на початку повномасштабного вторгнення спеціалісти могли взяти додаткові вихідні для релокації та адаптації.

Допомога під час блекаутів. У нас є річний бюджет на home office. Останнім часом цей бенефіт став дуже популярним. Ми провели аналітику витрат і отримали такі дані: 38% home office бюджету наші спеціалісти використали на придбання потужних павербанків, 30% — на купівлю EcoFlow, 12% — на генератори, 12% — на старлінки, 8% — на акумулятори. Окрім того, компанія покривала витрати фахівців на роботу в коворкінгах.

Взаємодія з клієнтами і гарячі вакансії. Ми планово підсилили Lead Generation команду, адже цьогоріч активно розвиваємося на ринку США, що вимагає додаткових ресурсів. Компанія продовжує масштабуватися і на ринках Європи, Південної Америки, Азії та Ізраїлю. Нині працюємо над тим, щоб залучити нових клієнтів, які зацікавлені в рекрутингу саме в Україні. Щодо гарячих вакансій, то шукаємо Cloud Automation Engineer, Java Developer, Senior Data Engineer, Front-end Developer і DevOps.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному1
LinkedIn


Підписатись на коментарі