Корупційний скандал навколо Держспецзв’язку. Що відомо

Цього тижня Кабмін звільнив очільника Держспецзв’язку і його заступника. Їм оголосили про підозру у заволодінні бюджетними коштами. Після цього Віталій Дейнега, засновник «Повернись живим» та колишній заступник міністра оборони з питань цифрового розвитку, виклав свою думку щодо корупції у Держспецзв’язку. Ми зібрали, що відомо про цю історію зараз, і отримали коментар в юристів щодо того, як справа може рухатися далі.

Що сталося

20 листопада Кабмін звільнив голову Держспецзв’язку Юрія Щиголя та його заступника з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій та цифровізації Віктора Жору. НАБУ та САП оголосили їм про підозру у заволодінні 62 мільйонами гривень із держбюджету.

За інформацією НАБУ, впродовж 2020-2022 років власник групи компаній у змові із керівництвом Держспецзв’язку розробили схему заволодіння бюджетними коштами, виділеними на закупівлю обладнання та програмного забезпечення.

Як зазначає Спеціалізована антикорупційна прокуратура, у 2021 році відбулася закупівля засобів інформатизації, призначених для створення системи захищених реєстрів даних. САП пише, що для цього залучили дві підконтрольні компанії, а закупівлю засекретили для уникнення відкритих торгів. ПЗ передавалося за завищеною вартістю до ДП «Українські спеціальні системи», котра належить до сфери Держспецзв’язку.

За умовами договорів, це підприємство перерахувало у 2021-2022 роках понад 285 млн грн. Проте реальна вартість придбаного ПЗ становила 223 млн грн. Зазначається, що учасники заволоділи різницею в 62 млн грн.

Наразі підозрюються шість осіб:

  • Голова Держспецзв’язку та його заступник;
  • гендиректор та співробітник держпідприємства;
  • власник групи компаній (організатор схеми) та один його працівник.

Кваліфікація справи: ч. 5 ст. 191 КК України — «Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем». Зараз триває досудове розслідування.

22 листопада Вищий антикорупційний суд обрав запобіжний захід організатору схеми. Підозрюваного помістили під варту.— із можливістю застави у 50 млн грн.

23 листопада ВАКС на два місяці арештував колишнього голову Держспецзвʼязку Юрія Щиголя з альтернативою внесення застави 25 млн грн.


22 листопада Президент України Володимир Зеленський виключив зі складу Ставки верховного головнокомандувача Юрія Щиголя і призначив міністра цифрової трансформації Михайла Федорова.

Що кажуть у Держспецзв’язку

У Держспецзв’язку заперечують існування корупційної схеми та зазначають, що всі закупівлі від 2020 року проводили з дотриманням чинного законодавства.

«Закликаємо утриматися від звинувачень щодо конкретних посадових осіб чи службовців, які зараз задіяні в організації захисту критичної інформаційної інфраструктури України, до завершення розслідування та надання результатам розслідування правової оцінки судом».

Віктор Жора опублікував свою заяву про звільнення з посади CDTO Держспецзв’язку. Він зазначив, що не розкриватиме деталі слідства і «переконаний, що зможе захистити своє чесне ім’я і репутацію в судовому порядку».

Обов’язки голови Держспецзв’язку тимчасово поклали на Дмитра Маковського. До цього він працював на посаді першого заступника голови відомства.

Публікація Віталія Дейнеги

Після заяви НАБУ Віталій Дейнега, засновник «Повернись живим» та колишній заступник міністра оборони з питань цифрового розвитку, опублікував пост, де виклав свою думку про корупцію Держспецзв’язку (далі ДССЗЗІ) у корупції. За його словами, ця структура навмисне перешкоджає цифровізації армії й «фактично стала „гаманцем і руками“ Мінцифри».

«У ДССЗЗІ є своє лобі в парламенті й, зокрема, але не тільки, депутат Alex Fediienko в комітеті Нацбезпеки, який тягнув вигідні їм закони, навіть коли проти були Міноборони та ЗСУ. У них є лобі в уряді у вигляді багатьох заступників Мінцифри. У них доволі міцний ситуативний союз с СБУ. У них є лобі в Офісі Президента у вигляді Mykhailo Fedorov. І, якби не ІТ коаліція в Рамштайні, у них би була монополія на міжнародну допомогу у сфері ІТ та кібер», — додав Дейнега.

Також він перелічив пункти, що, на його думку, дозволять уникати таких проблем в майбутньому. Серед них:

  1. Повна незалежність Міноборони у сфері кіберзахисту від ДССЗЗІ. І передача ІТ сектору Міноборони права визначати вимоги до кіберзахисту систем ЗСУ.
  2. Передача дронів в профільні міністерства (Мінстратегпром та Міноборони).
  3. Повний перезапуск ДССЗЗІ, а не лише зміна кількох людей, вину яких змогли довести.
  4. Створення системи антикорупційного громадського нагляду за ДССЗЗІ.
  5. Зняття раз і назавжди з другого читання закону 8087, з яким я боровся з першого до останнього дня на посаді та який писали під керівництвом людей, яким сьогодні вручили підозри.
  6. Глибокий і прискіпливий аудит закупівель по «Армії дронів».

Реакція Мінцифри

Ми звернулися до Міністерства по коментар з приводу проєкту «Армія дронів» й потребу аудиту закупівель, а також щодо підтримки Держспецзв’язку з боку Мінцифри. Втім, відповіді поки що не отримали.

21 листопада у Мінцифри зазначили, що співпрацюють з правоохоронними органами, щоб «забезпечити прозорість та підзвітність у закупівлях безпілотників для державної програми Армія дронів».

«Для цього запровадили онлайн-моніторинг закупівель БпЛА та надали доступ Національному антикорупційному бюро (НАБУ). Також продовжуємо співпрацювати з правоохоронними органами, щоб забезпечити прозорість та підзвітність у закупівлях безпілотників для державної програми Армія дронів. Для цього запровадили онлайн-моніторинг закупівель БпЛА та надали доступ Національному антикорупційному бюро (НАБУ)», — йдеться у публікації.

Що кажуть у спільноті

Володимир Стиран, експерт з кібербезпеки, засновник компанії BSG, коментар для DOU:

«Віталій Дейнега правий лише і виключно в тому, що система КСЗІ в Україні застаріла та вимагає реформи. Але чомусь критики цієї системи не пропонують адекватної альтернативи. Натомість лунають заклики просто скасувати все і користуватися для захисту воєнних систем та критичної інфраструктури цивільними стандартами безпеки, запозиченими в західних партнерів. Звісно ж, бо західні військові стандарти вони не вивчали — а це пекло для виконання та прірва грошей для впровадження.

В цьому конкретному епізоді я не можу бути об’єктивний. Я вважаю, що тандем Щиголь-Жора зробив для зміцнення України в кіберпросторі більше, ніж будь-хто. Тому мої симпатії на їхньому боці. Звільнення вважаю катастрофічною помилкою. Спробу знищення репутації перед доведенням вини у суді вважаю ганьбою української політики та журналістики.»

Микита Книш, спеціаліст з кібербезпеки, засновник проєкту HackYourMom, коментар для DOU:

«Ця ситуація мене взагалі не здивувала, адже про ймовірні махінації у Держспецзвʼязку я вже давно пишу у своєму Telegram-каналі і часто згадував, що не підтримую Юрія Щиголя.

Щодо Віктора Жори, то варто також зважати на його конкретні дії та репутацію. Для мене він є компетентним фахівцем, у минулому активний член українського хакерського комʼюніті. Вважаю, що саме Жора стоїть за покращенням роботи CERT-UA. Метафорично можу сказати так: він свіжий огірок, якого закинули в діжку з солоними огірками. Як саме він опинився в цій ситуації — встановить слідство, мені цікаво буде послухати під час суду, в чому саме його звинувачують. Дуже хочу вірити, що він до всієї цієї історії непричетний.

У Держспецзвʼязку багато фахових людей, декого я знаю особисто, але всі вони знаходяться настільки далеко від топменеджменту, що, думаю, не можуть впливати на реальні процеси.»

Окрім того, кіберексперт Костянтин Корсун зібрав добірку з 27 своїх матеріалів на тему корупції у Держспецзв’язку.

DOU також отримав коментар юристки щодо того, як справа може рухатися далі

Які зараз є варіанти розвитку подій і скільки може тривати досудове розслідування справи

«Згідно з інформацією НАБУ, шістьом особам було оголошено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.

Таким чином, згідно з вимогами кримінально-процесуального законодавства, строк досудового розслідування становить 2 місяці з дня оголошення особі про підозру, та може за наявності підстав бути неодноразово продовженний слідчим суддею за клопотанням прокурора (слідчого) в межах загального 12-місячного строку.

Якщо досудовим розслідуванням та зібраними доказами буде встановлено наявність в діях осіб складу злочину, матеріали справи разом з обвинувальним актом будуть передані до суду.

Інші можливі варіанти розвитку подій - оскарження повідомлення про підозру, закриття кримінального провадження щодо всіх чи деяких осіб, перекваліфікація кримінального правопорушення, або ж зупинення досудового розслідування», — коментує Наталія Василечко, phD, адвокат, партнер Dexis Partners.

Яким є можливе покарання, якщо провина буде доведена

«Частина 5 ст. 191 КК України (Привласнення чи розтрата чужого майна, яке було ввірене особі чи перебувало в її віданні, що вчинене в особливо великих розмірах або організованою групою), передбачає покарання у вигляді позбавлення волі на строк від семи до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.

Проблемою розслідування та доказування таких злочинів є необхідність довести в діях осіб саме привласнення чи розтрату. В цьому випадку — чи мало керівництво Держспецзв’язку корисливий мотив, чи знало про закупівельну ціну програмного забезпечення, чи вступило в змову з іншими особами з метою привласнення коштів. Якщо ж таких доказів не буде — підозрювані завжди можуть посилатися на те, що здійснили купівлю за запропонованою ціною та не отримали незаконного збагачення внаслідок такої операції. Тому за відсутності належних та допустимих доказів, навіть після передання справи до суду, суд може винести виправдувальний вирок.

Важливо зазначити, що особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду», — зазначає Наталія Василечко, phD, адвокат, партнер Dexis Partners.

👍ПодобаєтьсяСподобалось5
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



17 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Згадується січень 22 року коли той Жора заперечував очевидний злам дії і виток держреєстрів..

Знаю Віктора Жору особисто багато років. Це чесна та порядна людина, яка прийшла у організацію, щоб щось реально покращити в Україні. Я була дуже рада новині, коли він ставив замом, сподівалася, шо от хоч зараз справді почнемо потрохи вилізати з державного дна. Але віз і нині там.
Ті, хто пише про статки, які «натирили за два роки», то хочу їх розчарувати — Віктор на геліку не почав їздити та будинок на Канарах не прикупив.
Все це дуже демотивує — виживати адекватних спеціалістів, щоб на їх місце поставити знову чінуш, які гарантовано почнуть собі класти в кишеню,... війна нічому не вчить.

Є ще ось такий варіант. Дійсно, логічно: неугодних людей прибрали із ДССЗЗІ як раз перет тим, як туди мають зайти 45 млрд гривень (вкрадених ОПой у міських громад). Це дуже жирний шмат в Зермака, тому, вони намагатимуться зараз поставити там масимально лояльних собі людей, щоб вкрасти якомога більше із цього траншу.
www.youtube.com/...​i=72K_mjcbbFZ3eYdo&t=3397

Дивлюся на це все і відчуття, наче читаю сучасну версію Дон Кіхота і його боротьбу з вітряками. Проблема не в конкретних людях і у недосконалому законодавстві — проблема в самій біологічній/еволюційній природі людини, яка каже їй: «Тобі цього МАЛО! ЖЕРИ/БЕРИ БІЛЬШЕ!»

Вихід з цього я бачу лише один — дочекатися, коли АІ розвинеться настільки, що можна буде ним замінити 100% чиновників у яких є хоч якийсь потенційний спосіб красти державні кошти.
Бо на відміну від Homo Sapiens, у АІ немає бажання відкривати банківський рахунок, накопичувати там статки і купувати квартири/будинки/автівки десятками й сотнями. Плюс у нього немає емоцій, що є величезним плюсом у раціональному управлінні суспільством/державою.

Доки у людей є доступ до грошей — люди будуть красти. Нам потрібно прибрати з цього рівняння одну зі змінних: або людей, або гроші. Щоб не було кому красти чи що красти. Очевидно, що живучи у капіталізмі, простіше замінити людей на АІ, ніж відмовитись від грошей.

проблема зовсім не в природі людини, а в інститутах, де люди розпоряджаються привласненим/чужим, замість ефективно працювати.
зазвичай у нормальних людей треба працювати більше, щоб жерти більше, натомість в будь-якій паразитарній держструктурі треба просто привласнити чуже. чиновників можна вигнати на мороз і без АІ, повірте, від цього зміниться вкрай мало.

Моральний кодекс для AI теж встановлюють люди 🫡

Микита Книш, спеціаліст з кібербезпеки

DOU, ви це серйозно, чи просто щоб на вентилятор накинути?

У Держспецзв’язку заперечують існування корупційної схеми та зазначають, що всі закупівлі від 2020 року проводили з дотриманням чинного законодавства.

Сміявсь довго. Так, мої ви бубочки, схематоз працює в рамках чинного законодавства. На те він й схематоз! Все чесно, по закону. Закон дозволяв приховати витрати? Дозволяв. Закон дозволяє купувати ПЗ? Так! Все в рамках закону. Але давайте перевіримо статки вас та вашого найближчого кола. Чи не було там підозрілих витрат більших за ваші доходи... Найскладніша задача слідства — доводити злий умисел. З цим, на жаль, можуть бути проблеми, тому корупціонери такі знахабнілі.

dou.ua/forums/topic/46064
власне кому цікаво детальніше

О, дуже круто підмічено, що один з вельми дієвих способів щось не робити — це ігнорування. Держслужбовці дуже люблять таким займатися. Так вони створюють корупційний прецедент або проблему, яку тобі потім треба героїчно вирішувати...

Я оцей фрагмент мав на увазі

Питання з залу:

А чого не зробили так, щоб вимога «що зробити щоб наблизити перемогу» і вимога «при цьому не порушити закон» не суперечили одна одній? Чому не зроблено так, щоб «діяти згідно закону» і «наближати перемогу» доповнювало одне одного?

Бо не зробили.

Точних причин я не знаю.

З гіпотез

1. Є багато людей хто зацікавлені щоб все працювало саме так як працює.
Я вже говорив про замкомбрига який краде сотні тисяч і якому ніхто з його підлеглих не може нічого зробити, бо в нинішній системі «до***тись можна і до дерева». Можливість легко до***тись до-кого хочеш з підлеглих, задушити неугодних — це дуже потужний інструмент, від якого багато хто не хоче відмовлятись.

2. Дефіцит компетентності. Багато людей, в тому числі в високих органах (хто мали б розробляти реформи), просто надто тупі щоб осмислити проблему. І надто ЧСВшні щоб визнати свою тупість і дати дорогу компетентним. Вони якось там краєм серця розуміють, що щось не так. Але комплексного розуміння що саме не так у них нема. Вони просто в міру своєї некомпетентності не здатні придумати щось краще. І в міру своєї ЧСВшності нездатні допустити до реформ людей хто розбираються.

3. Небажання щось міняти. От постав себе на місце якогось полкана який працює якимось там важним хером десь в штабах в Києві або в міністерстві оборони. Він ходить на службу, робить свою непильну роботу, для нього війни нема, йому все окей. Його все влаштовує, він хоче спокійно дожити до пенсії, він не хоче змін, оце щось думати старатись. Аналогічно більшість нардепів. Аналогічно добротна частина суспільства. «Працює — не чіпай». Щось думати будемо коли в кінці кінців поламається.

Особливо на пункті 1

Якщо уникати бюрократії яку породжують сотні міністерств, груп, комісій, обєднань та організацій, то не потрібно буде боротись з корупцією у кожному з них. Ніби вже давно совка нема але його справа живе краще ніж при СРСР.

Тепер сюди клоуна Федорова ще додали. Архітектор Матриці з Троєщини. Проблему вирішено.

Судячи з монологів крадуть у нас російською, а не як нам в пропаганді кажуть :)

або у нас просто більшість людей розмовляє російською, а не державною мовою. Зараз розведемо швидко срач не по темі.

Цікаво, що ви пишете про срач не по темі, але в повідомленні вище самі ж його розводите. Чи у вас дійсно є якісь статистичні дані, що бюрократії стало більше, ніж у совку?
Чи може є докази, що Федорів дійсно клоун/архітектор матриці? І взагалі, яке відношення він має до корупції в держспецзв’язку?

або у нас просто корупцію у нас мутять здебільшого пронирливі істоти, для яких російська — це як товстий золотий ланцюг на шиї: наче й не треба, але «пацани кажуть, що то статусно».

За умовами договорів, це підприємство перерахувало у 2021-2022 роках понад 285 млн грн. Проте реальна вартість придбаного ПЗ становила 223 млн грн. Зазначається, що учасники заволоділи різницею в 62 млн грн.

Тільки сам держспецзв’язок було створено 23 лютого 2006 року, і вангую якщо зараз копати там було тих махінацій так само як і по усім іншим темам на астрономічні суми бо вони почались від самого початку, більше за те сама служба реально заради цих махінацій і створювалась. Тому посадять двох козлів відпущення, що це змінить ? Ну окрім посилу суспільству, що покарання за доведений злочин є невідворотнім — що дуже суттєво (хоча там є ще суд, з суддями яких так само беруть на мільйонних хабарях і т.д.). Думаю головне питання — а чи треба ця служба народу України взагалі ? Чи це якраз та сама армія чиновників заради якої щіпають гуся, і яка з рештою поповнює батальйон Монако з маєтками які коштують десятки мільйоні доларів. Може є сенс просто створити іншу службу чи взагалі нічого не створювати, а цей кучмізм ліквідувати як такий. Що це за така служба в цілому — це управління методів спеціального зв’язку КДБ СРСР (тобто там є кроти 100% і їх багато), потім СБУ, потім указом Ющенко відокремлено в окрему службу. Вона же стала Сomputer Emergency Response Team of Ukraine. Якщо є Мін Цифри — навіщо ще одна державна служба, яка по факту є управлінням в якому працює 11 тисяч людей, тобто 11 тисяч держ службовців та чиновників. Це усе нам із вами коштує шалені суми самі по собі, результат — доведена корупція в самому керівництві, заламані ворогом сайти на дешевих хостінгах та старому не абгрейженому софті, невідомо ким і невідомо як сконфігурованому на іноземних дешевих хостингах, скарги адмінів зокрема на цьому форумі, що їх фінансують аби як і т.д. Як на мене дуже багато аргументів — про перегляд діяльності організації в цілому.

Підписатись на коментарі