×Закрыть

DOU Hobby: Автоспорт — це адреналін, робота у команді та довіра

[DOU Hobby — нова щомісячна рубрика про нетехнічні проекти IT-спеціалистів: творчість, цікаве хобі та інші lifestyle досягнення. Якщо вам є про що розповісти — пишіть на valentina@dou.ua]

Дмитро Захаров працює на позиції Engagement Manager в львівському офісі ELEKS. Крім того, Дмитро — КМС і неодноразовий призер та переможець різноманітних змагань з автомобільного спорту.

За словами Дмитра, автомобільний спорт — задоволення не з дешевих, проте це не означає, що потрібно бути власником нафтової вишки, щоб взяти участь у перегонах. Для більшості учасників змагань автоспорт — це хобі. Професійно «фуллтайм» займаються лише топові пілоти міжнародного рівня. Останнім часом серед спортсменів в Україні почало з’являтись чимало представників ІТ-спільноти.

— Автомобілі мене цікавили завжди, — розповідає Дмитро. — У 2005 році я працював менеджером з гарантії на автосервісі — це була моя перша робота. Власник фірми займався кільцевими перегонами, і я за компанію їздив з ним на змагання. Мені це дуже подобалось, все виглядало дуже антуражно. З того часу в мене в голові засіла думка, що дуже цікаво було б самому спробувати себе у ролі пілота. Хоча тоді це був якийсь недосяжний космос. З того часу я виношував цю ідею, і коли з’явилась можливість — це був 2013 рік — вирішив все-таки спробувати.

Моїми першими змаганнями став Чемпіонат України з гірських перегонів. Мені тоді пощастило — я «об’їхав» доволі швидких пілотів і посів 2-е місце. Йшов дощ, досвідчені учасники поспішали і їхали дуже агресивно. А моя на той час обережна їзда дала кращі результати. За підсумками наступного сезону отримав КМС.

Потім ми брали участь у Чемпіонаті України з ралі. Ралі, як і переважна більшість змагань з автомобільного спорту, поділяються на класи автомобілів — залежно від об’єму двигуна і від приводу (на одну вісь чи на дві). Ми змагалися з на клас вищими авто, бо в своєму класі нам було нецікаво, і здобули 3-є місце.

Автоспорт дуже захоплює, особливо участь у змаганнях. Немов наркотик — коли спробував раз, хочеться ще і ще. Це дуже класно і цікаво — адреналін, робота у команді, високий рівень довіри між пілотом та командою.

На першому змаганні

Як все влаштовано

Щоб брати участь у професійних змаганнях, треба пройти певне навчання та отримати ліцензію. Вони бувають декількох рівнів — для національних змагань, міжнародних тощо. Ліцензія для національних українських змагань коштує близько 1000 грн, видається на один рік і слугує членським квитком в Автомобільній федерації України. ФАУ є офіційним організатором всіх змагань в нашій країні, які мають міжнародну акредитацію.

Ралі. Екіпаж складається зі штурмана і пілота. Маршрут має дві стадії: переїзд між ділянками і сама спецділянка, де треба їхати на максимальній швидкості. Сума результатів по всіх спецділянках — це і є результат екіпажу. Переможцем стає той, у кого найкращий результат по часу.

Перед перегонами є етап ознайомлення із трасою. Під час ознайомлення команда двічі, дотримуючись ПДД, проїжджає спецділянки і записує всі повороти. Водій диктує штурману — штурман записує. Під час перегонів штурман зачитує цю інформацію назад водію так, щоб тому було зручно сприймати її у відповідний момент.

Гірські перегони. Це ралійна дисципліна, де є лише окрема спецділянка довжиною 3-5 км, якою піднімається тільки пілот. Регламент дозволяю мати одну машину на двох і їздити по черзі. Переможцем стає спортсмен, який показав найкращий час за сумою двох залікових підйомів.

Наш ВАЗ 2108

Бути автогонщиком

В Україні чемпіонати з автоспорту проводяться з 1993 року. Щорічно відбувається більше 10 Чемпіонатів та Кубків України у різних дисциплінах, у яких беруть участь більше 4500 спортсменів.

Головний пункт списку витрат автогонщика — це, звичайно, спортивна техніка. Зазвичай, авто для змагань коштує дорожче, ніж звичайне авто для повсякденної їзди. Вісімку для початкового рівня зараз можна придбати за ціною до $10 тис. Серйозніші автомобілі рівня призових місць Чемпіонату України коштують до $50 тис., рівня міжнародних змагань — $200-500 тис. Останніх в Україні є лише 2 авто, і всі у власності одної команди. Переважна кількість топових українських спортсменів їздить на машинах так званої групи N приблизно до $50 тис., наприклад, Mitsubishi Lancer Evolution чи Subaru Impreza WRX STI.

Інші витрати: гума (на сезон потрібно декілька комплектів вартістю до 250€ за колесо), бензин (для серйозних авто сума може досягати і 1000€ за етап), технічне оснащення і ремонт автомобіля, проїзд та проживання команди під час змагань.

— Автоспорт — недешеве хобі, якщо порівнювати, наприклад, з лижами або більярдом. Проте, не варто сліпо слідувати стереотипам і вважати цей спорт недосяжним, — ділиться досвідом Дмитро. — Досвідчені спортсмени знають нюанси: що і де знайти, щоб суттєво зекономити, аби це було цілком доступно.

Тож перша порада: хочете спробувати сили в автоспорті — не обов’язково звертатись «в лоб» до гугла з намаганням купити ралійний автомобіль і почати виступати :) Знайдіть собі ментора — людину, яка вже пройшла цей шлях і «вариться» в тій кухні. Він підкаже, як почати їздити без величезних фінансових вливань, як поводитись на перегонах тощо. Без сторонньої допомоги почати набагато складніше. Більшість спортсменів, які зараз активно беруть участь у змаганнях, самі нещодавно були на вашому місці і з радістю допоможуть, розкажуть, порадять. У дійсності майже в кожній області є свої команди та спортсмени, які відомі тим, що всіляко допомагають новим пілотам «стати на ноги». Я сам почав їздити завдяки таким людям, які тепер вже стали невід’ємною частиною нашої команди. Тому раптом в когось з читачів виникнуть будь-які питання після статті — можна звертатись до мене, допоможу чим зможу.

Друга — регулярно відпрацьовуйте правильні навички під час повсякденної їзди. Я в свій час читав теоретичні книжки, дивився відео про те, як відчувати автомобіль, як правильно їздити, і потім відпрацьовував це все під час повсякденної їзди на звичайному автомобілі. Щоб навчитись нормально їздити, не обов’язково весь час ввалювати на максимальній швидкості, але варто засвоїти базові навички — як правильно тримати кермо, як правильно рухатись. Саме ці вміння рятують у екстремальних ситуаціях, коли треба реагувати дуже швидко.

Згідно Міжнародної автомобільної федерації, основна мета автоспорту — популяризація безпеки дорожнього руху. З однієї сторони, опановуючи принципи безпечної їзди, водії зменшують ймовірність аварій на дорогах. З іншої, часто технології, які спочатку гонщики в якості експерименту впроваджують у своїх машинах, згодом стають масовими — так, наприклад, з’явилась ABS.

Задля популярізації безпечного водіння Дмитро започаткував серію майстер-класів в ELEKS, компанії, де він працює:

— Спочатку ми зробили дві 2-годинні сесії теоретичних занять, а потім провели практичну програму — відпрацьовували різні ситуації, маневри. На майстер-клас прийшли близько 30 людей, тож він виявився досить популярним. Думаю, будемо продовжувати розвивати цей напрямок — і навчати людей для повсякденного водіння, і залучати нових учасників до нашої команди.

Крім цього, формуємо з колегами команду однодумців — будемо в позаробочий час міркувати, як можна впровадити сучасні технології в автомобільну галузь і дорожній рух, щоб допомогти пересуватись безпечніше та розвивати цей напрямок. Вже є певні ідеї, пов’язані з Google Glass і з дронами. В ELEKS чимало людей, які постійно намагаються придумати та спробувати щось нове, і тут це всіляко вітається. Усі майстер-класи та заняття також проходили з-за повної підтримки ELEKS. Тому є шанси, що, можливо колись, такий автоспортивний рух набуде популярності і в інших компаніях, що точно дозволить автоспорту вийти на якісно новий рівень в нашій країні.

На майстер-класі з контраварійного водіння в ELEKS

У подальших планах Дмитра на наступні кілька років — пересісти на нову техніку, взяти участь у прибалтійському ралі та пройти майстер-класи відомих досвідчених гонщиків. А також — і далі популяризувати автоспорт, давати поради і допомагати всім охочим: «Адже, чим більше буде майстерних водіїв, тим безпечнішими будуть наші дороги».

19 комментариев

Подписаться на комментарииОтписаться от комментариев Комментарии могут оставлять только пользователи с подтвержденными аккаунтами.

Классная статья, сам призадумался. Думаю и правда неплохо начать с теоретической подготовки хотя бы и практиковать полученные знания на повседневном авто как самый первый шаг (но только не представляя угрозы остальным участникам движение конечно же :) ) А там уж если затянет, то можно двигаться дальше... Как минимум поможет научиться хоть немного лучше контролировать авто на дороге и безопаснее ездить.

Вставлю 5 коп

В ралли и гонках сейчас и вправду много ит-шников.
У Димы все конечно серйозно — и тру ралли )
Но есть и более простые — любительские соревнования, опишу свой лузерский опыт

Я после покупки старой subaru (wrx) два года боялся куда либо «участвовать» — а потом как пошло и за два года накатался немножко =)

Тем кто хочет попробовать ввайти-в-гоночки рекомендую смотреть любительские соревнования для начала.
ИМХО Наиболее бюджетные и простые — соревнования по авто слалому.
Приехать можно на чем угодно — от ланоса до турбо зажигалок.. обычно много старых хетчей — аля сивики — слалом их любимая дисциплина) у всех разные классы
Проводят их автоклубы — взнос символический обычно 100-200грн
Обычно нужен еще шлем (аренда 60грн) / и любительская лицензия фау (около 100грн разовая и 400грн год — точно не помню)
огентушитиль/ремни/аптечка — все стандарт..

места проведение парковки / набережные / вднх иногда мото трек чайки или плошадки автошкол

Потренироватся для участия можно опять же на плошадках — ставим конусы и вперед

Мне нравится тем что слалом — безопасный достаточно, и часто показывает навыки кручения баранки — а не класса авто и вбуханым в него денег

Также проводятся и любительские Ралли — в Киеве это Чайка (из более трушных Боярка — но давно небыло ее)
Там уже чуть более серйозно — но супер ралийный допов с прыжками все же нету — для фана можно поучаствовать (если успеть зарегистрироватся =) канал набирается за сутки буквально)

Еще зимой Аскания рейсинг проводила учбный збор на своем поле

В общем — начать можно с самого простого... корчи стартуют сейчас от пару тис уе

( чуть больше отчетов любительском участии тут www.drive2.ru/r/subaru/402472 )

абсолютно верно все описано. Слалом действительно очень правильная дисциплина, с которой многие начинают. Вопрос в том, куда человек хочет прийти. Если все-таки к профессиаональному спорту — то тут лучше не тратится на гражданский хотхетч, который все-таки необходимо купить для любительских соревнований. А на сараях — универсалах ездить пусть и любительские гонки не так уж и интересно.

з слалолами з 2016 року все дуже погано. В києві практично нічого не організовують, ВДНГ для слалолів з кінця 2015 прикрили (а там доречі прям раллі-спрінт можна було робити, круті були дорожки). Була ще набережна в Вишгороді, але тож не була давно там покатух.

з раллі в нас все теж досить погано. З 2016 по суті залишились тільки Лимани (міні-раллі), в ЧУ там пічалька повна.

є ще декілька серій тайм-аттака. Є трек на Чайці, в Полтаві в Одессі і в Миколаєві (ну треками це все можна назвати з натяжкою, але сезона два можна покататись досить круто).

про драг не пишу, це відношення до гонок ніякого немає :)

я на цю тему можу довго говорити ))) Одним словом, дякую що приніс автоспорт на ДОУ, в мене давно була думка зробити «перекличку» серед ІТ спільноти кому це цікаво.

Одна поправка: лимани трокши до ралі не дотягують. Це радше кільцеві перегони з перервами: там всі траси вже давно вивчені і хздять їх по 7 разів.
А нормальні перегони в нас все ще лшились на Заході, але цього року з тими факапами щі статусами і передачі Херсонському клубу право на проведення ЧУ то, нажаль, нормальні перегони не будуть мати нормальних статусів. Хоч і обіцяється купа нових етапів згадно календаря, але наврядче це буде щось варте уваги.
Слалом на Заході теж має трошки інший формат і все ще нормально тримається

Ралли и драг рейсинг любимые дисциплины.

Забавно, я думал, я один тут у кого бензин вместо крови %) В прошлом году развалил свой nissan 240sx на две части об дерево на lanark rally, взял таймаут.

Нас тут много)

Отличная рубрика! Пошел писать заявку ,)

ну если будет интерес — можно и тут побольше порассказівать. Реально сейчас в Укриане в автоспорте немало представителей IT. Еще больше людей по отзывам «хотели бы попробовать но не знают с чего начать»:)

Расскажите в комментариях. :-)

Пароли, явки — куда идти и с чего начать, если кто-то из наших читателей захочет попробовать.

так в статье все сказано — для начала нужно понять что чеовек хочет и идти нужным людям задавать вопросы. Они в ответ зададут также очень важные вопросы. После этого «коучинга» человек уже лучше будет понимать какие шаги нужны, чтобы поездить. К сожалению, сама Автомобильная Федерация мало делает для того, чтобы делать информацию доступной. Приходится нам ей помогать :)

К сожалению, сама Автомобильная Федерация мало делает для того, чтобы делать информацию доступной.
AFAIR кроме сбора денег она вообще ничего не делает.

Как по мне, самый простой путь — приходите в школу на Чайку, там «менторы» которые в автоспорте не первый год. Есть спортивные программы под кольцевые гонки, картинг и дрифт. Помогут с постройкой или покупкой машины, настройкой, починкой и всем-всем, чтобы тренироваться и соревноваться.
Пароли, явки — chayka-school.com.ua/contacts.html

Я кстати недавно узнал, что DHH (автор Ruby on Rails) увлекается тем же. И тоже очень «вкусно» описывает. ;-)

ждем статью-отзыв на «очаровательном»:)

Очень интересная статья, спасибо!

Подписаться на комментарии