Чому українська освіта майже на дні й неминуче його досягне. Спецвипуск подкасту DOU

Ми не могли не зробити цей спецвипуск. Адже будь-яка галузь починається з кадрів та освіти, тим паче ІТ. Тож спробували розібратися, чому в нас все так погано з технічною освітою (і не тільки), чи є шанс виправити ситуацію (спойлер: схоже, що шансів майже немає) і що нас чекає у майбутньому в освіті. Допомагав нам у цьому Єгор Стадний, у минулому заступник міністра освіти (відповідав саме за вищу освіту), а нині — віцепрезидент Київської школи економіки.

Цей подкаст усе ще ведуть Юра Федоренко, Front-end Area Lead в MacPaw, Олекс Майстренко, Technical Lead в IntellectEU, і я, Влада Зацаринна, головред DOU.

Підписуйтеся на телеграм-канал подкасту — спілкуватимемося разом.

У нас інформаційно-розважальні випуски, тож якщо ми зможемо трішки поліпшити вам настрій, то для нас це найкраща винагорода :) Але не забувайте ставити лайки та підписуватися на улюблених платформах. А ще коментувати, звісно.

У випуску обговорюємо:

00:00:00 Вітання та пропозиція для аудиторії.
00:04:50 Хто як вчився у виші: особистий досвід.
00:15:00 Стан вищої технічної освіти в Україні.
00:26:36 Як обирають ректорів.
00:29:57 Чому ми ще не на дні освіти.
00:36:15 Як виправити ситуацію.
00:49:15 Чи всім потрібна вища освіта.
01:02:17 Що з ІТ-освітою і навіщо вона потрібна.
01:10:33 Чому важлива наука у вищій освіті.
01:13:28 Різниця між бакалавром і магістром.
01:21:39 Якщо дати багато грошей освіті, чи допоможе це?
01:34:10 Про гроші та процеси фінансування в освіті.
01:39:35 Чи має повноваження Мінцифри щодо реформування освіти.
01:41:06 Чому для трієчників вища освіта прекрасна в Україні.


Дисклеймер: усе, що сказано у цьому подкасті, може не збігатися з думкою редакції DOU, компаній-роботодавців, друзів та знайомих, а інколи навіть зі справжньою думкою самих ведучих.


👉 Підписуйтеся і слухайте нас на всіх платформах, зокрема на iTunes, SoundCloud, Google Podcast, RSS.

👍НравитсяПонравилось11
В избранноеВ избранном4
Подписаться на автора
LinkedIn


Лучшие комментарии пропустить

Випуск просто бомбезний, кращий зі всіх, що я бачив.
Оптимізму в тому, що освіта досягне дна — не поділяю. Адже досягнення дна означає, що гірше вже далі не буде. А я думаю, що буде.

Дуже хороша тема, дуже хороший гість, але дорога редакція... Нащо запрошувати експерта, щоб постійно його перебивати та не давати закінчувати думку? Або всі в редкції стали експертами з освіти, або щось не так не тільки з освітою, а й з вихованням.
Щось мені підказує, що половини ми не почули, бо найдорожчим ведучим (точніше, одному конкретному знайомому гостя) дуже кортілося щось вставити з власного досвіду.
А так дуже класний випуск.

91 комментарий

Подписаться на комментарииОтписаться от комментариев Комментарии могут оставлять только пользователи с подтвержденными аккаунтами.

Вырубает мозг сильнее рекламы. Наверное, это только зрители политических ток-шоу вынести могут. Я помню сидел в интернете на 9600 бит в секунду, но даже это быстрее, чем поток «воды» здесь.

Всім ведучім DOU бажаю сходити на курси театральної майстерності + ораторського мистецтва. Звісно якщо є така можливість та бажання. Це розвиває особистість загалом + додає якості ефірам.

Якщо є виходи на пані Ірму Вітовську, то можна отримати пораду в однієї з кращих актрис української сучасності.

Один фиг %usernameWithBeard% будет перебивать приглашенных... просто будет делать это с большим уровнем контроля дыхания и жестов.

То нафіг не потрібно, не той формат. Але принаймні робити все так, як то роблять на мітингах — невже важко?

Когда-то вел свой YouTube канал, правда быстро сдулся по причине тотальной нехватки времени (все таки один монтаж занимал часа 3). Тем не менее по ораторскому искусству понял главное — до приемлемого уровня развивается за недели 2 самостоятельно.
— Много читайте вслух
— Скороговорки — must have
— Ряд достаточно простых упражнений для развития артикуляции. Если погуглить можно найти кучу методик, но самая быстрая (и самая болезненная) это с зажатым в зубах карандашом

и самая болезненная

и самая бесполезная. Ничто так не напрягает, как тупая бесполезность.

Дуже хороша тема, дуже хороший гість, але дорога редакція... Нащо запрошувати експерта, щоб постійно його перебивати та не давати закінчувати думку? Або всі в редкції стали експертами з освіти, або щось не так не тільки з освітою, а й з вихованням.
Щось мені підказує, що половини ми не почули, бо найдорожчим ведучим (точніше, одному конкретному знайомому гостя) дуже кортілося щось вставити з власного досвіду.
А так дуже класний випуск.

Там лише в одного з однокурсників шановного заступника міністра шило у відомому місці не давало на стільці сидіти. Навіть коли колеги в навушники вже казали що так не чемно, всеодно не терпів помовчати до своєї черги :)

Угу, бородатий чувак зовсім не в тему особливо для інтерв’ю.

Ну если честно, то гость тоже особо не слушал ведущих и постоянно их перебивал. Лично мне в формате подкаста гораздо больше интересен диалог, чем монолог/лекция.

Ну если честно, то гость тоже особо не слушал ведущих и постоянно их перебивал.

Я не помітив. Гість цікавий — можна було б і 2 випуски записати.
А ще добре було б мати на ДОУ статтю або посилання на вебінар гостя про те як обирати ВНЗ, особливо враховуючи, що зараз період вступу до пишів.

Погоджуюсь. Відчуття монологу було присутнє. Гість більше для інтерв’ю, ніж для активної подкастної бесіди 4 учасників.

Хоча, можливо, ведучі дещо втратили контроль або заснули, слухаючи цікаві розповіді гуманітарного гостя, бо про технічну освіту пов’язану в ІТ було мало.

всегда думал что формат видео — это от нарциссов для тех кто не может читать (ну кроме пусков коллайдеров)
а тут вот оно как, с образованием что-то не то))

Ну гуманитарии переводятся в точные науки формошлепить и не доучиваются. А физики с математиками как известно могут в научном споре друг другу морды шахматными досками побить. Программисты и того хуже, это известный факт.

Это все последние 90-х
Толковые учёные воспользовались методом Кожаева
Осталось то, что осталось

Кстати если Дия начнет реально душить — повториться но только в IT

У нас полностью отсутствует понятие долгосрочной стратегии. Это менталитет, увы.
И айтишники ничем не отличаются от тех же профессоров, просто им платят больше.
Но даже это большинство трамбует в бетонометры, не понимая что делают себя заложниками поборов в лучшем случае и жертвами в худшем.

Почему же, Дия — это IT. Но это совсем другое IT. Примерно как советский колхоз «Зорька» с работой за трудодни против современных сельскохозяйственных гигантов и высокоспециализированных ферм.

Что реально НЕ радует — что рейтинг страны свалится ниже Индии, и на фрилансе хрен что заработаешь. Потому что кастить-то тебя по стране будут. Так что Дию надо хоронить в ускоренном темпе, высасывая из неё все кадры, и жёстко посылая на три буквы за попытки предъяв по непереманиванию. В суд разумеется — в украинский «скромный» суд, который видя нестыковки законодательства, безусловно выставит конский ценник за «правильные» решения, такой что проиграть будет дешевле. Апелляционный суд, разумеется, умножит цифру в 5 раз. А решение не будет содержать ничего путного даже если куплено, в смысле никаких компенсаций дии-компашке.

Отсюда мораль — вкладывать в свой бренд, а не в бренд страны.

Который всё равно будет помножен на коэффициент страны. Чудес не бывает.

Бывают. Только мало кто знает, что перед каждым чудом обычно долгие и изнурительные подготовки.

«Мало кто знает» — необходимый и достаточный критерий, чтобы что-либо назвать магией.

Було би круто почути міні-рейтинг кращих вузів по різним професіям.

Як було сказано в подкасті — авіатори, авіаконструктори мають чудову дуальну освіту в ХАІ, яка все ще жива і генерує висококласних спеціалістів.

Що там зараз з дуальністю відбувається? Коли я навчався, то зв’язків з виробництвом вже не спостерігалось. Хіба що у самому кінці — теми дипломних робіт у професора якось залежали від візитів дядьок у погонах до його лабораторії.

Це гість, пан Єгор Стадний, зазначив в подкасті, шо КБ Антонова та ХАІ активно проводжують дуальне навчання та готують висококласних спеціалістів.

Зрозумів, раз КБ Антонова, то мого ракетного факультету не стосується.

І хто та за якими критеріями має цей рейтинг скласти? Чому ти вважаєш, що хтось то зробить безкоштовно (для тебе), і при цьому рейтинг не буде маніпуляцією на користь його замовника?

Мене цікавила виключно думка гостя. Він добре відгукнувся про харківський авіаційний вуз.

Випуск просто бомбезний, кращий зі всіх, що я бачив.
Оптимізму в тому, що освіта досягне дна — не поділяю. Адже досягнення дна означає, що гірше вже далі не буде. А я думаю, що буде.

Тут дно мається на увазі як точка після якої почнеться ріст. Тому рано чи пізно буде)

Фіксувати дно можна буде тоді, коли щось кардинально зміниться. Гість чесно розказав, що зарплати педагогів — мізерні, програми — паршиві, змінам противится і влада, і профспілки. Я не почув жодного пункту, який би свідчив про те, що от зараз погано, але завдяки ось цьому і ось цьому через 5 років стане краще.

змінам противится і влада, і профспілки

Ось тут називається «хто що почув».
1) Яка влада? Особисто зеля? Чи голова сільради та директор школи, від яких ніхто не вимагає змін, а нічого не робити банально простіше?
2) Профспілки? Профспілки — це ті ж самі викладачі, який по вислузі простіше отримувати ЗП, аніж публікувати статті і робити реальний вклад в освіту.

Багатотисячна історія людства показує що рано чи пізно будь-який народ або кається, або вмирає. В будь-якому випадку на територіях починають жити більш пристосовані люди.

І да. Це гон.
Чисто по-суті і правда хз коли ми те дно намацаємо і чи після того виживемо.
Але єдине що заважає гарантувати що заважає сказати: «ми дістанемо дно» — це загроза апокаліпсису😂

зарплати педагогів — мізерні

Зарплаты педагогов примерно такие же как и в других профессиях.
Вообще погрешность между различными зарплатами в Украине, на уровне от 1x до 2x.

забыл написать что в гос учреждениях. в частном секторе зарплаты очень разные

i.imgur.com/gucmlWh.png

я не вижу, чтобы сколько бы то они отличались, ну максимум 3x + есть экстремумы, это реальный топ менеджмент с десятками тысяч долларов.

почнеться ріст.

А ви оптиміст.

Також доречі рекомендую почитати і переслати знайомим випускникам і старшокласникам dou.ua/forums/topic/33860

В першу чергу не так бомж-зарплати. На них ніколи не залучити мотивованих фахівців, які прагнуть саморозвитку.

Але це наслідок, а не причина. Класні фахівці знайдуть гроші. А от гроші просруть

Хотів би я глянути на класного фахівця з DOU, який іде на 5 тисяч гривень допомагати іншим заробляти 5 тисяч доларів, і шукати на це гроші))))

Ні — категорично не згідний. Малі зарплати — це жлобізм мудрого наріду(в тому числі ІТ фопів), який взагалі не поважає працю вчителя чи няні у дитсадку із зарплатою 5000 гривень. В той же час своїй няні платить 600 доларів і більше. І за приватний садочок чи школу платить 500 доларів.

Класний фахівець притягне кошти. Йому будуть готові платити зарплату

В комерцiйному закладi — можливо, але не в державному, де зарплата вже встановлена зверху.
Але «класний фахiвець» не може весь час викладати. Вiн повинен працювати, аби бути в формi.

Ні. Почитайте закон 2014 року. Кожен університет є автономним і зарплати в значає сам. І відповідно наказом ректора можна регулювати ЗП кожній окремій людині

Ви мабуть розумiєте, що викладач не приносить грошi, а тому маю сумнiви до того, що викладач з IT буде мати 2-3 кiлобакси зп, а коло нього викладач лiтератури 300-400 в одному унiверситетi.

Ні, не розумію.
Викладач надає послугу, послуга коштує грошей.
Якщо клієнти готові платити викладачу літератури 3к — ок. Ні — проблеми до викладача літератури

От тiльки клiент(студент) платить грошi не викладачу, а унiверситету, а унiверситет не буде наймати вчителiв iз рiзницею у ЗП в 5-10 разiв.

Якщо в адміністрації університету криза менеджменту, то не будуть.
Якщо ж там грамотні управлінці, то будутьпристосовуватись

От тiльки клiент(студент)

Подивіться хоча б відос з теми. На даному етапі, студент — це далеко не найважливіший «клієнт» університетів (і навіть вищої освіти). І в принципі, він не має бути основним.

а коло нього викладач лiтератури 300-400 в одному унiверситетi.

Поцікавтесь реальними ЗП в вишах, вони значно більші, особливо у «професійних викладачів» (з ОР, степенями і тд)

Поцiкавився.
www.budgetnyk.com.ua/...​plata-vikladachv-vnz-2021

Професор — 11 688,88
Завідувач кафедри (якщо звання доцент) — 10 135,41

Питання не в тому як би це могло бути або як буде, а як це зараз для масового студента нашоi краiни

Поцiкавився.

Оклади ви знайшли, а тепер пошукайте суми з преміями, надбавками за вчене звання, наукове, педстаж, може ще щось забув.

а як це зараз для масового студента нашоi краiни

ЗП викладача, але для студента?
Щодо масовості теж не зрозуміло. Універів у нас як насрано, то варто розглядати лише топові (умовно КНУ, КПІ і тд)

Цей підхід в освіті можна застосовувати хіба що до репетиторства, стосовно системної вищої освіти він небезпечний, хоча я і сам за максимально ринкові механізми.
Я навіть не буду казати про гуманітарні предмети, більшість айтішників не розуміє про що це взагалі.
Скільки «клієнти» готові платити викладачам фізики, органічної хімії, мікробіології, «сопромату», матану, теоретичних основ електротехніки, ...?
Боюсь що небагато, — упс ми залишились взагалі без будь-яких інженерів (а вони ще потрібні, щоб той макбук було чим з мережі зарядити) та лікарів (а лікарі в приватній лікарні, куди біжуть айтішники, коли припече, несподівано теж з’являються з медвузу, а не з космосу прилітають).
Одні ІТ-курси залишаться з таким підходом, хоча і там 3К заробити важкувато буде.

А звідки державний університет фінансується й фактично отримуює гроші на ті зарплати?

За кошти фізичних юридичних осіб або державного чи комунального бюджетів.

Ні — категорично не згідний. Малі зарплати — це жлобізм мудрого наріду(в тому числі ІТ фопів), який взагалі не поважає працю вчителя чи няні у дитсадку із зарплатою 5000 гривень. В той же час своїй няні платить 600 доларів і більше. І за приватний садочок чи школу платить 500 доларів.

З чим саме ви не погоджуєтесь?
В першому реченні говорите, що не готові платити, а в другому, що вже платять за якісні послуги.

Малі зарплати — це жлобізм мудрого наріду(в тому числі ІТ фопів)

Мудрий нарід не встановлює зарплат няням і вчителям. Це робить держава, яка є монопольним роботодавцем на ринку праці в освітній галузі.
І у держави гроші є, але лише для тих спеціалістів, яких вона цінує. Наприклад судді або керівники державних компаній (в більшості збиткових та корумпованих) отримують просто фантастичні зарплати. А нянь і вчителів держава чомусь не цінує і вони змушені працювати за копійки.
Звичайно мудрий нарід може платити ще більше податків, але ж справа не в тому, що держава не має грошей. Ні, вона буквально тоне в грошах. Кожен українець віддає державі десь від 25 до 50 відсотків свого місячного доходу. Але ці гроші несправедливо розподіляються, тому одні державні працівники отримують фантастичні зарплати і купу привілеїв а інші ледве виживають на мінімалку. Крім того велика частка зібраних державою грошей виводиться з бюджету в руки наближених до держави приватних осіб через різноманітні корупційні механізми.

В першу чергу не так бомж-зарплати. На них ніколи не залучити мотивованих фахівців, які прагнуть саморозвитку.

Для ІТ — це не проблема. Висока ЗП в універі не є необхідністю для досвідченого ІТ спеціаліста, бо і з ІТ роботи нормальний дохід.

Це якщо тiльки вести кiлька лекцiй на тиждень.
А якщо спецiалiсту буде потрiбно вести 10-15 лекцiй на тиждень, вести всю державну бюрократiю, перевiряти роботи студентiв та приймати перездачi, йому буде нема коли робити

Університет має право робити процеси без бюрократії. Це все визначається на місцях

А якщо спецiалiсту буде потрiбно вести 10-15 лекцiй на тиждень

Це типу 2-4 предмети на кожному з 4 курсів? Це вже якась людина-кафедра. :)
Не думаю, що таке є навіть у викладачів, які лише викладанням і займаються.
В реальності буде 1-2 предмети, а це 1.5-2 лекції + практики тут залежить від кількості груп.

перевiряти роботи студентiв

Залежить від вашої прискіпливості і кількості студентів. В мене виходила десь година на тиждень на 30 чоловік, тут треба розуміти, що багато з них забивать болт, тому робіт менше.

та приймати перездачi

Якщо ви про лаби, то тут рішення — приймати лаби не коли студент хоче, а коли пара (маємо константний час).
Якщо ви про заліки/екзамени, то тут теж умовно 1 день (8 годин) на 3 групи якщо письмово, підозрюю, що усний зайняв би 1 група — 1 день.
Знову ж більшість отримає хоч і слабенький але автомат. І треба розуміти, що пар під час сесій немає
---
Залежно від вашого перфекціонізму та того скильки груп ви взяли на практику, виходить десь 4-12 годин на тиждень.
Основний час — це підготовка до лекції. Знову ж залежить від перфекціонізму та того наскільки ви орієнтуєтесь в темі.

вести всю державну бюрократiю

Яку саме?

Даже несколько лекций в неделю требует производства огромного количества макулатуры, и соотвественно много времени на ее производство.

Даже несколько лекций в неделю требует производства огромного количества макулатуры

Якщо ви про затвердження програми і тд, то можливо.
Якщо мова саме про лекції, то 1-3 набора по 5-10 слайдів (найчастіше 1 набір на 8 слайдів) на лекціяю. Але це залежить від предмету, напевне.

У меня был препод который работал программистом и приходил читать несколько лекций в неделю. Ушел из-за количества бумажной работы не связаной с подготовкой лекций.

У меня был препод ... Ушел из-за количества бумажной работы не связаной с подготовкой лекций

Був коли, де і що викладав? Те що я описав — це мій досвід у цьому році в КПІ.

КНУ Шевченка, кибернетика, 2014 год, предмет не помню.

КНУ Шевченка, кибернетика, 2014 год, предмет не помню.

1) За час між табачником і шкарлетом таки були проведені якісь реформи.
2) От справді цікаво, яка там макулатура треба була для лекцій

Это было давно, я уже не помню. Помню только жалобы что бюрократическая возня забирала больше времени чем лекции.

Помню только жалобы что

Скарги то цікава річ, якось десь біля 2008-го року обин викладач військового вишу жалівся, що військових не цінують: от як можна прожити на 30К грн пенсії (в 2008).
Нелюдиські умови. Правда?

Якщо ви про затвердження програми і тд, то можливо.

Класнi журнали, журнали розкладу, журнали того, журнали сього. Я трошки не вiрю що ви зовсiм не в курсi про бюрократiю державних закладiв навчання.

Класнi журнали, журнали розкладу, журнали того, журнали сього.

Ну відомості 1 (для деяких студнів 3) рази в семестр заповнити.
Атестацію 2 рази краще проставити.
Силабус раз на курс. Білети на екзамен, які і так доведеться робити.

Про «класні журнали» не зрозуміло, бо відвідування пар наче не трекається.
Розклад робить деканат (або навіть головний корпус).

Де тут робота саме викладача?

випуск просто топовий, лайк.

Також доречі рекомендую самому ознайомитись і переслати знайомим випускникам і старшокласникам dou.ua/forums/topic/33860

в моєму віці знайомих випускників вже не буває ))

Брати сестри сусіди внуки сусідів і т д

ну хіба що внуки сусідів, але я з ними не настільки добре знайомий ))

Сэкономлю вам два часа времени)
С укр образованием все не так)
Не благодарите

а когда с ним было так?

Сэкономлю вам два часа времени)
С укр образованием все не так)
Не благодарите

Немає за що дякувати, бо гість пояснив що саме не так і дав підґрунтя для вирішення цих проблем, а ваш комент не несе корисного навантаження.

А вы думаете сообщение задумывалось как полезное?)

А вы думаете сообщение задумывалось как полезное?)

З незнайомими людьми я стараюсь виходит з того, що вони достойні і адекватні, поки не побачив зворотнього, тому варіант, що той комент був написаний примітивним дурником, я відкинув.

Сэкономлю вам 60 лет времени: в этом мире всё можно назвать «не так». Чтобы сказать «нет» — много ума не надо. А вот чтобы сказать «да» — тут уж надо всё, что только доступно.

Высшее образование даёт только одно: умение сказать «да». Там где другие говорят «нет». Умение сделать хорошо, там где у других всегда всё плохо.

А с образованием в Украине (и не только в ней) плохо только одно: БЮРОКРАТИЯ. Та самая, которая раковая опухоль, способная убить любой бизнес. И система образования готовит в первую очередь бюрократов. Образования, дающего право на риск — исчезающе мало в Украине.

Для львиной доли IT задач высшее образование не нужно. Это средне-специальное. IT на галерах — не искусство, а ремесло.

А є в світі якийсь університет, що із посередності робить крутого спеціаліста?
Освіта переоцінена.

Университет не обязан выпускать крутых специалистов. Он выпускает просто специалиста. Сделать крутого из себя или нет, это уже ваше дело.

Крутость это величина амбиций умноженная на потенциал. Соответственно университет может дать амбиции, но не изменить потенциал.

Того я й сказав, із посередності. Спеціаліст має вийти з кого завгодно!

Є університети, куди посередності не потрапляють

Так отож. Подивишся на вимоги які ще при вступі висуває «ліга плюща» і думаєш, а навіщо такій крутій людині п’ять років витрачати на Гарвард?

звісно ж щоб отримати зв’язки і запис в резюме, але деякі кидають ще на 3му курсі та засновують власні корпорації

Того як тільки отримують — валять робити роботу ще з першого-другого курсу, ага :)

Є університети, куди посередності не потрапляють

[голосом НашаРаші:] Саме в такому університеті вивчився Ілля Ківа — видатний експерт з правознавства, який нещодавно захистив кандидатську дисертацію.

Доречі можеш глянути оце. Припускаю що може пригодитись тобі чи комусь із знайомих

dou.ua/forums/topic/33860

Подписаться на комментарии