Китай забороняє експорт компонентів до дронів. Як це вплине на спільноту

Міністерство комерції Китаю нещодавно оголосило про нові заборони, пов’язані з експортом БПЛА та супутніх товарів. Мета цих змін — «захист національної безпеки та інтересів країни».

Слідом за заявою Китаю логістична компанія Meest China розмістила на своєму сайті перелік заборонених товарів у посилках. Серед них необхідні компоненти для збірки дронів, а також системи РЕБ.

У компанії зазначили: якщо перелічені товари находитимуть на склад Meest у Китаї, рух вантажу призупинять і повернуть постачальнику коштом клієнта. Компанія повідомила, що це вимога китайського законодавства, а не заводів, фабрик, маркетплейсів, перевізників чи української сторони.

FPV-дрони активно використовуються на фронті, тому спільноти та окремі волонтери збирають їх своїми руками й передають військовим. Ми поспілкувалися з представниками таких спільнот та айтівцями, які виготовляють дрони, і дізналися, як вплинуть на них зміни в експорті з Китаю.

🟡 Що заборонить експортувати китайська сторона

Переклад оголошення Міністерства комерції Китаю запропонував телеграм-канал «Міністерство кухонних дронів». У ньому описані характеристики заборонених товарів і зазначені їхні товарні коди. До переліку увійшли:


  • Авіаційні двигуни з потужністю понад 16 кВт.
  • Тепловізори з довжиною хвиль від 780 до 30 000 нм та кутом зору 2,5 мрад.
  • РЛС з дальністю дії понад 5 км, роздільною здатністю у смуговому режимі понад 0,3 м або у кластерному режимі понад 0,1 м.
  • Лазери для цілевказання, які можуть стабільно працювати при температурі понад 55°C, не потребують контролю температури або мають енергію понад 80 мДж, чи стабільність понад 15%, або кут розбіжності променя менше ніж 0,3 мрад.
  • Інерціальне вимірювальне обладнання (гіроскоп, акселерометр) з точністю визначення курсу менше ніж 2°, точністю позиціювання менше ніж 0,5° та роздільною здатністю менше ніж 0,1 градуса.
  • Обладнання радіозв’язку для БПЛА з відстанню передачі радіосигналу прямої видимості понад 50 км або можливістю одночасного керування понад 10 літальними апаратами.
  • РЕБ з дальністю дії понад 5 км.
  • Лазери для протидії БПЛА з вихідною потужністю понад 1,5 кВт.

Також в оголошенні є примітка про те, що продавці не повинні експортувати компоненти, які не увійшли до списку, якщо вони знають, що їх використають для розповсюдження зброї масового знищення, терористичної діяльності або у військових цілях.

Представники спільноти поділилися з редакцією DOU інструкцією, яку розробили в Meest. Вона надходить у застосунок Meest на електронну пошту користувачів компанії. У ній містяться поради, як замовити товари, вивіз яких з 1 вересня заборонила китайська сторона. Покупцям рекомендують вказати адресу складу Meest у Південній Кореї, а після отримання статусу «На складі» додати інформацію про одержувача у розділі «Адреси» в особистому кабінеті.

🟡 Як ситуація вплине на виробників і спільноти

Олексій Асанов, ​​співзасновник SocialDroneUA

Щодо заборон на експорт дронів і деталей до них, то у мене передусім виникає запитання, чи справді вони будуть реалізовані. А якщо так, то як саме. Складно уявити, що мільярд маленьких посилок по $10-20, 90% з яких підписані як toy parts, китайська митниця повинна перебрати, просканувати та переглянути.

Навіть якщо вдасться таку перевірку реалізувати вибірково (окремого продавця чи партію) і митниця помітить, що експортер порушив правила, то йому доведеться сплатити штраф. Але якщо продавець має сотні тисяч доларів з експорту, то, думаю, йому буде байдуже на штраф у кілька тисяч. Тож він продовжить надсилати товар в Україну чи куди завгодно, бо це його заробіток. Йому буде простіше віддати умовні 5% від свого заробітку під час перевірки. Або закласти ці ризики у вартість товару.

У китайському законі про обмеження експорту не йшлося про кримінальні справи, розслідування чи блокування рахунків, згадується просто штраф. Але його обсяг не назвали. На мою думку, Китай «грається» у зовнішню політику та й все. Я не вірю, що суми штрафів будуть великими, адже експорт — це все-таки важлива частина економіки Китаю.

Китайці ніколи не зупиняться продавати, ми бачили це два роки тому на прикладі заборони продажу дронів Dji. І два місяці тому вони ще раз забороняли експорт цих дронів. Але у нас немає проблем з дронами Dji. І після другої заборони компанія відкриває філію в Польщі для експорту в Україну.

Один з топменеджерів Dji у приватній розмові зазначив, що китайці говорять багато, але діють так, як їм вигідно. Тобто продовжують продавати нам цю техніку.

Те, що українська сторона Meest Express перелічила на своєму сайті серед заборон на експорт, не піддається логіці, я вважаю, що це їхні фантазії. Підігравання Китаю, адже вони з ними у хороших стосунках. Саме з державою, а не селерами, бо у Meest Express велике представництво в Китаї. Але залишаються інші перевізники, і їх безліч.

До того ж у китайському законі досить чіткі вимоги до дронів, які не можна експортувати. Один дрон повинен важити понад сім кілограмів, мати скид і перебувати в повітрі понад пів години. Водночас це має бути партія до 30 шт. Тобто якщо дрон важить 6,5 кг або ж ви купуєте їх 31 шт., то все окей.

Також цей закон не поширюється на комерційні партії. У нас, наприклад, є TAF Drones і «Ескадрон», які зможуть купувати компоненти для дронів у великих обсягах і реалізовувати їх в Україні.

Уявімо найгірший сценарій, коли все-таки з Китаю неможливо жодним чином замовити деталі до дронів. Залишаються інші держави, наприклад, Корея, країни Європи. В Україні теж є виробництво компонентів до дронів. Вони хоч і не такі якісні, як за кордоном, але вже готові до використання.

Селери, з якими ми поспілкувались, запевнили, що не варто перейматись через цю ситуацію, адже не буде жодних проблем. Отже, не варто боятись щось замовляти з Китаю далі. Не приїде — буде рефанд, замовите десь на OLX. Чи це є спроба саботувати масове виробництво дронів «на кухнях»? Можливо. Але не варто панікувати. Якщо не знаєте, де замовити, звертайтесь до нас, ми порадимо. Тому закликаю не зважати на гучні заголовки, аналізувати те, що відбувається навколо, і продовжувати збирати дрони.

Владлен Нікітін, засновник компанії «Українські авіаційно-космічні технології»

Обмеження на експорт компонентів до дронів з Китаю серйозно на нас вплине. Адже мораторій накладено на все, з чого можна зробити дрон і що можна застосувати для військового призначення.

Китайцям не дуже вигідно співпрацювати з нами як з державою, у них є сусід (росія), який купує ту ж техніку значно більшими обсягами та дорожче. Про це нам ще рік тому говорили представники китайського заводу, де ми замовляли тепловізори.

Звісно, хтось придумає способи доставлення компонентів в Україну. Але це може бути складно, дорого і незаконно. Але якщо ці деталі заїдуть неофіційно без сертифікатів походження, ми не зможемо взяти їх на баланс підприємства і використовувати.

За підтримки держави ми могли б зробити єдиний пул для створення електроніки та компонентів до БПЛА. Але це не рівень маленького виробника, а масштабний проєкт, на який потрібно залучити багато коштів.

Через це обмеження Китаю найбільша наша проблема — це плати. Адже дрібні компоненти: транзистори, резистори, чипи, процесори ми можемо купити в Америці або Тайвані. Можемо самостійно виготовляти камери, замовити у Sony матриці. А ось плати вийде придбати лише в Китаї або виготовити самостійно.

Ми проводили підрахунок для заводу, який міг би виробляти плати для електроніки, на це потрібно $29 млн. У нашого ворога є чотири такі заводи, в Україні — жодного. Тож це нині найбільша наша перешкода.

Володимир Коваль, очільник спільноти «Крилаті батяри»

«Крилаті батяри» — закрита спільнота однодумців, які разом збирають дрони. Здебільшого передаємо на 80-ту окрему десантно-штурмову Галицьку бригаду, іноді закриваємо дрібні запити. На сьогодні ми зібрали і передали 170 7-дюймових дронів. Публічних сторінок спільнота не має з міркувань безпеки.

Усі деталі для дронів ми замовляємо з Aliexpress. Іноді брали через українських перекупників, але це були ті ж самі китайські компоненти. Український ринок ми поки що не досліджували. Тому, якщо заборона експорту компонентів до дронів справді запрацює, це дуже негативно вплине на нашу спільноту.

Сьогодні ми маємо деякі запаси компонентів, тож продовжуємо працювати. Поки що не маємо рішень, що будемо робити, якщо не вдасться замовляти деталі з Китаю. Спостерігаємо за ситуацією, а коли щось з’ясується, будемо шукати вихід.

У будь-якому разі ми не припинимо свою роботу. Якщо не буде змоги збирати нові дрони, візьмемося за переробку і ремонт дронів, 3D-друк, паяння компонентів.

🟡 Що про заборону експорту кажуть збирачі дронів

Олександр Близнюк, Head Of Engineering в Energi.ai

Я збираю дрони з січня цього року спільно з братом дружини. Всі деталі для них закуповую сам, переважно з Aliexpress. Ми зібрали разом близько сотні дронів.

Коли стоїть питання вибору деталей, я орієнтуюсь на рекомендації спільноти SocialDrone. Також стежу за різними каналами в телеграмі, наприклад, «Є-Дрон» та «Міністерство кухонних дронів». Дивлюсь, як вони тестують різні компоненти і доходять до того, що рекомендовані деталі від SocialDrone — оптимальні за ціною та якістю.

Окрім Aliexpress, я замовляв 10 чи 15 комплектів від компанії Pilotix. Це партнери SocialDrone, і для спільноти вони пропонують комплекти для збірки. Вони замовляють ці компоненти на заводі в Китаї. І на AliExpress можна знайти, наприклад, такий самий стек чи відеопередавач, як у Pilotix, тільки під назвою іншого бренду.

Деталей до дронів українських виробників я не тестував, але помітив, що вони значно дорожчі та поступаються в потужності китайським.

Щодо доставлення з Китаю, знаю, що є практика, коли клієнти просять продавців вказувати нижчу вартість, щоб не платити мито. І так само буває з описом товарів. Мені надходили посилки, на яких зазначалося не те, що реально було всередині, хоча я цього не просив у продавців. Наприклад, в описі пакунків з компонентами до дронів, писали Hobby accessories, Toys accessories, Toy on remote control.

Тож я маю певні сумніви, що з Китаю буде неможливо купувати деталі до дронів. Якось дружина замовила мені на день народження мінідрон, і продавець написав їй, що за правилами не може відправити його в Україну. Але натомість він запропонував розібрати дрон і надіслати як деталі. Тож я просто зібрав ці частини.

Наскільки я знаю, це не перші обмеження Китаю щодо експорту деталей до дронів. А тепер виник ажіотаж через публікацію Meest Express. Але якщо подивитися на документ від Міністерства комерції Китаю, то там насправді немає такого детального переліку, як опублікували Meest.

Наприклад, я звернув увагу на пункт про двигуни: їх забороняють експортувати потужніші за 16 кВт. Але це значно більше, ніж у 7-10 дюймових FPV, які ми збираємо вдома.

Думаю, що китайські продавці будуть і далі йти нам назустріч, адже ми для них — великий ринок збуту, вони не хочуть втрачати гроші.

Олександр Юрчук, Principal C++ Developer у GlobalLogic

Я зібрав близько 20 дронів, деталі до них замовляв переважно на Aliexpress. В Україні міг замовляти щось на маркетплейсах у перекупників, коли певна деталь була потрібна терміново. Кілька разів випадково натрапляв на українські компоненти. Один раз брав політний контролер «Галичина», але він мені не сподобався, тому вирішив повторно не купувати.

Помітив, що нашим виробникам компонентів для дронів бракує досвіду. Якось до списку рекомендованих компонентів від SocialDrone потрапили українські пропелери. Але буквально за тиждень їх звідти прибрали, бо багато з них виявилися неякісними.

Якщо поглянути на список заборонених товарів від Meest Express, то у ньому перелічені всі компоненти, які потрібні для збірки дрона. І, на мій погляд, жоден із цих сегментів українські виробники поки що не готові взяти на себе.

Якщо ці товари реально перестануть експортувати в Україну, думаю, на перший час нам вистачить того, що є в українських перекупників. А потім можуть розширитися й наші виробники. Я чув, що є компанії, які виконують держзамовлення по безпілотниках, вони й можуть почати масштабуватися на українському ринку. Але не можу сказати напевне.

Дрони робити потрібно, і ми будемо якось викручуватись. Наприклад, замовляти компоненти з Європи чи США, навіть якщо це дорожче. Або купувати через баєрів з Китаю. Або ж українські бізнеси зможуть робити великі замовлення і перепродавати деталі, адже заборона не стосується комерційних замовлень.

🟡 Чому дрони важливі для військових

Пілот FPV, підрозділ БПАК «Десяточка»

FPV-дрони — це, мабуть, основний спосіб ураження техніки противника та зупинки ворожих штурмів ще на підходах до наших позицій. Поки що інструмента, який зможе їх замінити, немає. Артилерія та міномети мають швидший час реакції (снаряд летить 40 сек, а дрон 5-7 хвилин), але їхня ефективність ведення вогню по рухомих цілях та ціна снаряда порівняно з ціною дрона залишає бажати кращого.

Якість дронів сильно різниться, залежно від виробника, нині майже половину наших потреб у цьому закриває спільнота Social Drone. Ми хотіли б і більше, бо це єдиний наш постачальник. Зазвичай на підготовку одного дрона до бойового застосування витрачається додаткові пів години — година.

Комерційні дрони зазвичай значно дорожчі, можуть нести значно меншу корисну вагу (БК), на значно меншу відстань, але мають набагато кращу камеру та якість картинки. Саме через ці характеристики найчастіше вони використовуються для розвідки та спостереження за противником. Замінити ударні дрони вони точно не зможуть.

Саме тому, на мою думку, треба розвивати власне виробництво компонентів для FPV-дронів. Знаю, що вже існують українські розробки різної електроніки, але можливості їхнього виробництва поки що, на жаль, не можуть покрити потреби Збройних сил.

Оператор FPV, 80-та ОДШБр

Я вже тривалий час працюю з FPV. Ми працюємо на напрямках, де ворог день у день штурмує наші позиції, а тому витрата дронів за один день може бути до 30 штук. Це велика кількість.

Відчутна частина дронів надходить від людей, які самі їх збирають, і багато їх не буває.

👍ПодобаєтьсяСподобалось10
До обраногоВ обраному3
LinkedIn



6 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Самий час розвивати власне виробництво компонентів. Залежати від ідеологічного противника концептуально не правильно, навіть якщо це дає поточну вигоду.

Зобов’язати компанії виробляти)))

так воно вже є.
Просто локалізоване і не в тих масштабах..

Мотори, стеки, рами, антени, ресівери, пропи — роблять вже повним ходом в Україні.

З VTX і камери наразі ніби не роблять

Замовляв деталі у ці дні, жодних змін не помітив.

аналогічно перша партія в вересні відправлена вже.. подивимось

Підписатись на коментарі