Проукраїнська позиція та психологічна допомога. Як змінилися запити кандидатів до компаній за час повномасштабної війни

Ми запитали кількох українських IT-рекрутерів про те, як змінилися запити кандидатів за час повномасштабного вторгнення росії до України.

Для людей важливими насамперед є проукраїнська позиція компанії, а також відсутність співробітників з росії та білорусі, втім цим все не обмежується. Розробники хочуть мати змогу отримати психологічну допомогу, піти на бенч у компанії, якщо скоротять проєкт, мати фінансову стабільність. Ще їх цікавить вжиті фірмами безпекові заходи під час перших місяців війни.

«Найчастіше запитують, чи є часткова компенсація коворкінгів»

Дар’я Біла, Talent Acquisition Manager в Gismart

Після початку війни запити претендентів на інтерв’ю частково змінилися. Більшість кандидатів хвилює офіційна та чітка позиція компанії щодо війни. Претенденти цікавляться релокаційним пакетом компанії — чи передбачений він загалом, куди є можливість переїхати, що туди входить.

Довідуються, чи допоможе компанія легалізуватися за кордоном, оформити документи, чи супроводжує під час релокації тощо.

Кандидати уточнювали, чи компанія компенсує роботу на власній техніці. Оскільки ми наймаємо кандидатів з різних локацій, у деяких віддалених місцях можуть виникнути проблеми із закупівлею техніки. Таким чином через перехід на формат remote first ми компенсуємо роботу на власному обладнанні співробітникам, які з певних причин не можуть використовувати корпоративну техніку.

У форматі remote first важливим є перетин у часі для проведення мітингів та комунікації в межах проєктів.

Чимало запитів є на офіс чи коворкінг. За нашою внутрішньою статистикою, приблизно 15–20% кандидатів питають про це під час співбесіди. Цікавий факт: часто такі запити надходять від сеньйорів і людей на керівних позиціях.

Найчастішим запитом є часткова компенсація коворкінгів. Ми нещодавно додали цю опцію в соцпакет, щоб дати співробітникам можливість вибирати, звідки їм найкомфортніше працювати.

Work-life balance продовжує бути важливим аспектом у претендентів, які більш усвідомлено ставляться до свого психологічного стану і до здоров’я загалом.

Наприклад, під час співбесід з’ясовується, що дедалі більше фахівців розраховують на гнучкість графіка. 20–30% кандидатів запитають про те, як роботодавець відстежує час роботи. А ще про початок та закінчення праці. Зокрема, ми ставимо на перше місце якість виконаної роботи, а не витрачений на неї час.

«Через політику НБУ одним із ключових факторів для кандидатів стала виплата винагороди на валютні рахунки»

Інна Шульгіна, Recruiter у компанії Sombra

Через війну помітні зміни відбулись і під час спілкування з кандидатами.

Багато хто насамперед запитує, чи є в нас офіси та/чи бізнес в росії, чи є замовники або ж працівники звідти. Людям критично важливо розуміти, яка у компанії позиція щодо війни, як вона підтримує ЗСУ, чи займається волонтерством.

У мене був кейс під час одного з останніх наймів: ключовим моментом для прийняття нашого оферу для кандидатки була чітка проукраїнська позиція компанії та активне волонтерство співробітників.

Також при зміні роботи для багатьох фахівців головну роль відіграє стабільність компанії. Кандидати цікавляться, як справи у компанії, як ми пережили перші місяці війни, чи є бенч на випадок скорочення проєкту, які прогнози та плани.

Останнім часом через політику НБУ щодо курсу валют одним з основних факторів для кандидатів є можливість виплати винагороди на валютні рахунки, дехто навіть запитує про розрахунок через різні платіжні системи.

Водночас почастішали питання про те, чи є офіси за кордоном і чи можна релокуватися.

«Ми ще довго все бачитимемо лише у чорно-білих тонах»

Соломія Соломка, Lead Talent Manager в Uxcel

Протягом повномасштабного вторгнення росії змінилися всі — претенденти та їхні запити, а також запити компаній на спеціалістів.

Час на реакцію суттєво скоротився. Подекуди люди були змушені змінити свої тривалі плани та мрії чи навіть ухвалювали невигідні, але своєчасні рішення.

Нині ми всі мусимо реагувати на події. Як це робити — не знає ніхто, бо нікого з нас не вчили ухвалювати рішення з укриття, під обстрілом. Як і говорити з роботодавцем про нагальну важливість забезпечити базові потреби людини.

З мого досвіду для кандидатів після 24 лютого стали більш важливими:

  • фінансова стабільність бізнесу та глобальність клієнтів/проєктів;
  • своєчасність виплат;
  • складові пакету релокейту (якщо такий взагалі існував).

Змінилися і запити роботодавців. Ключовими стали:

  • безпека співробітників та їхніх сімей тут і зараз;
  • знання міжнародних мов співробітниками;
  • можливість залучити співробітника до різнопланових проєктів.

Гостро стоїть питання найближчих планів: хтось вирішив покинути країну, хтось — залишитися. Хтось мусив переїхати в іншу країну з дітьми, хтось хотів би поїхати, та за законом не має на це права. Цей градієнт різниці в сенсах між «вирішив і мусив» став дуже видимим і болючим для багатьох. Тож ми ще довго все бачитимемо лише у чорно-білих тонах.

Після 24 лютого на внутрішньому ринку для спеціаліста виникли проблеми. Багато компаній закрили свої офіси та бізнеси. Деякі клієнти не можуть собі дозволити працювати з країною, яка перебуває у стані війни.

Є чимало компаній міжнародного рівня, які підтримують Україну, але, на превеликий жаль, не можуть собі дозволити наймати спеціалістів, доки для їхнього життя є реальна загроза. І я розумію ці компанії.

Що можуть зробити спеціалісти? Швидше намагатися переходити на міжнародний ринок. І тут важливо знати іноземні мови.

Це саме той випадок, коли глобалізація наступила українцям не просто на п’яти, а на дуже давній та болючий мозоль під назвою «проблеми країни з пережитками пострадянського простору». Ми довго закривали очі на схожі питання.

Щодо внутрішнього ринку для бізнесу, то у мене немає свого бізнесу, аби щось радити тим, у кого він є. Але я б дуже хотіла, аби власники не практикували скорочення або зменшення зарплат співробітникам.

Виходьте на міжнародні замовлення, розширюйте або змінюйте асортимент послуг чи товарів. Зберегти команду та швидко підлаштовуватися під зміни навколо — це розвиток. Нові підходи, моделі роботи, ринки, нові послуги — все це про розвиток.

Зрізати зарплати людям, які й так опинилися в дуже скрутній ситуації, щонайменше не є людяним вчинком. І це якраз про цінності компанії, про культуру. Про них роками говорять, але зараз їх можна оцінити на прикладі реальних дій.

Ось гарний приклад реагування компаній. Моя рідна сестра — людина з інвалідністю. Коли місто почали обстрілювати ракетами, одразу постало питання, як дістати життєво необхідні медикаменти, яких було замало і в мирний час. Потреба релокуватися була гострою. Причому переїхати треба було дуже швидко, а це суперскладно через фізичний стан людини. Не вдаватимусь у деталі, проте EPAM допоміг перевезти співробітника у польський офіс, все юридично оформити, виділив окремі від зарплатні кошти на особисті потреби.

Щодо зовнішнього ринку для спеціаліста, то усі компанії реагують та змінюються відповідно до ситуації на світовому ринку праці постфактум. Тобто не компанії формують запити — вони лише реагують на події.

Тут маємо трохи менше проблем, але вони все одно існують. Найпоширеніша — це відмова співпрацювати з людиною, якщо вона фізично перебуває на території, де тривають військові дії. Тобто йдеться про територію всієї України.

Але компанії повернуться. Хтось раніше, хтось пізніше. Наше завдання — пришвидшити цей процес, активно комунікувати із закордонним ринком. Ми можемо вивчати та використовувати іноземні мови, підписуватись на міжнародні новинні канали тощо.

Крім того, треба враховувати, що на реакції компаній дуже впливають HR та рекрутери — саме вони мають аналітику змін на ринку. На моїй практиці зі 100% міжнародних компаній відмовилися від співпраці з людьми на території України 40%. 10% з них вже повернулися на ринок.

«У нас були співбесіди з кандидатами, які покинули зони активних бойових дій. Рівень їхньої тривоги дуже відчутний»

Ольга Гурак, Recruiter у Zeeks

Ми все частіше отримуємо питання від кандидатів про засновників бізнесу, коріння компанії та чи працюють у нас громадяни рф та рб — проукраїнська позиція фахівців дуже відчутна, і це позитивний тренд для розвитку ІТ-бізнесу.

А от питань щодо допомоги ЗСУ та евакуації найменше. Можливо, через те, що кандидати дізнаються з наших соцмереж та сайту про пожертви військовим, досвід евакуації команди в перші дні війни.

Протягом перших трьох місяців з початку повномасштабного вторгнення в Україну ми спостерігали збільшення відгуків на всі наші вакансії учетверо! Також кандидати стали частіше виконувати тестові завдання.

Через зниження попиту та пропозиції на ринку праці багато спеціалістів зменшували свої зарплатні очікування, проте ми не занижували виплати, адже через фінансову стабільність і відсутність будь-яких зв’язків із росією не зазнали проблем.

Також нині відчувається підвищена лояльність до компанії, коли ми розповідаємо про наш соцпакет, медичне страхування та інші бенефіти. Не всі компанії змогли зберегти довоєнний рівень підтримки спеціалістів, і кандидати стали цінувати це ще більше. Дуже важливою для фахівців є можливість відвідувати безплатні сесії з особистим або корпоративним психологом.

Ще в нас було кілька співбесід з кандидатами, які покинули зони активних бойових дій, і їхня тривога дуже відчувалася. Тоді головне створити довіру та відчуття безпеки під час розмови.

Також ми бачимо, що опція віддаленої роботи стала ще бажанішою для кандидатів. Адже ми живемо у час невизначеності, й потреба переїхати може виникнути у будь-який момент.

Все про українське ІТ в Телеграмі — підписуйтеся на канал редакції DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось9
До обраногоВ обраному1
LinkedIn



1 коментар

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.
Зрізати зарплати людям, які й так опинилися в дуже скрутній ситуації, щонайменше не є людяним вчинком

може й так, але нові вакансії вже будуть мати відсотків на 10-20 меньший бюджет. На які придуть ті самі українці, що втратили роботу через війну.

Підписатись на коментарі