×

Релокація, втримання клієнтів, вплив рецесії. Як українські ІТ-компанії пережили 2022 рік і чого очікують від 2023-го

DOU закінчує підбивати підсумки першого воєнного року для українського IT: ми вже розповідали про те, як 2022-й пережила вся індустрія, а для цього матеріалу редакція попросила топові аутсорсингові та кілька продуктових компаній поділитись тим, як минув цей рік для них і чого вони очікують від 2023-го.

📊 Як змінилися плани компаній через повномасштабне вторгнення

Головні зміни, що торкнулися технологічних компаній 2022 року, — пришвидшення глобалізації, відкриття нових офісів за кордоном та відплив спеціалістів з України.

Компанії здебільшого не надали деталей про те, як вони фінансово пережили 2022 рік — втім зазначають, що зберегли більшість чи й усіх своїх клієнтів, подекуди знайшли нових. Заплановані темпи зростання IT-бізнесам довелося переглянути ще у березні та знизити свої очікування на 2022 рік на 10–15%, хоча деякі топкомпанії показали зростання навіть порівняно з 2021 роком. Спостерігається і зниження доходів — не лише через війну росії проти України, а й через глобальну рецесію, яка впливає на клієнтів компаній.

EPAM У нас були амбітні плани щодо запуску ініціатив з міжнародними освітніми партнерами, розширення команди, присутності бізнесу на півдні країни, облаштування великого власного офісу у Києві тощо. Через війну вони не здійснилися.

У 2022 році ми фокусувалися на безпеці команди та збереженні операційної роботи бізнесу. Наші внутрішні організаційні процеси зазнали суттєвих змін: ми зосередилися на підтриманні України, порятунку людей, роботі в нових реаліях, підтримці та розвитку психологічної стійкості спеціалістів.

SoftServe Головна зміна — пришвидшення глобалізації. Наша компанія розпочала 2022 рік з активної роботи із щойно відкритими центрами розробки в Мексиці, Чилі та Колумбії, а також планувала до кінця року запустити ще один в Румунії. Війна форсувала плани — найм та офіси в Бухаресті ми відкрили в травні цього року, а також стали більше інвестувати в розробницькі центри в Латинській Америці.

Торік ми планували продовжити масштабуватися в Україні й найняти 4–5 тисяч нових ІТ-спеціалістів. Через війну плани щодо зростання саме в Україні змінились — і через зменшення кількості вакансій тут, і через те, що близько 1,7 тисячі наших українських фахівців переїхали в закордонні девцентри. Загалом ці плани залишаються у фокусі, проте більше через найм в інших локаціях.

Sigma Software У 2022 році компанія майже повністю виконала свої цілі. З 24 лютого ми відкрили ще шість офісів в Україні (Луцьк, Тернопіль, Моршин, Ужгород, Івано-Франківськ, Чернівці). Також впродовж 2022-го відкрили два офіси в Португалії, два додаткових офіси в Польщі, два — в Болгарії, а ще представництва в Чехії, Угорщині, Бразилії, Мексиці, Аргентині, Колумбії.

Ми розширили нашу команду та присутність в Європі, що насправді вже давно було частиною стратегії компанії. Проте ми точно плануємо залишатись в Україні та робити наш внесок в її відродження.

CiklumЧерез повномасштабне вторгнення нам довелося значною мірою переглянути свої плани на рік, але через це ми й пришвидшили втілювати деяких з них. Наприклад, початок війни змусив нас поквапитися з відкриттям офісу в Болгарії. Також переглянули наші підходи й до диверсифікації найму — з очевидних причин знизилася концентрація фахівців в Україні, в той час як наймання спеціалістів пришвидшилося в інших локаціях — у Польщі, Індії, Болгарії, Іспанії та Румунії.

IntelliasУ 2022 році ми очікували значного розвитку всіх локацій компанії в Україні й готувались до відкриття навесні нового офісу в Дніпрі. Натомість після повномасштабного вторгнення з міркувань безпеки наших спеціалістів та спеціалісток ми були змушені призупинити діяльність офісів в Харкові, Києві та Одесі, перевівши роботу в цих локаціях у віддалений режим. Восени, коли стало трохи безпечніше, ми відновили роботу центрів розробки в Києві та Одесі.

Попри складну економічну ситуацію в країні, наша команда зростала. Якщо на кінець 2021 року в Intellias працювали майже 2500 спеціалістів, то 2022 рік ми закінчили на позначці понад 3200 професіоналів.

Також ми продовжили глобалізувати бізнес компанії, відкриваючи нові центри розробки за кордоном. Це відбувається значно швидшими темпами, ніж ми очікували. Те, що планували зробити за два роки, реалізували за 6–9 місяців. 2022 року ми відкрили 10 нових розробницьких центрів, зокрема три нових у Польщі, а саме у Варшаві, Вроцлаві та Гданську, на додачу до офісу в Кракові, що працює з 2019-го. Також зайшли в столицю Болгарії — Софію, в столицю Хорватії — Загреб. Відкрили офіси в іспанських Мадриді та Малазі, португальських Лісабоні та Порту. Наразі готуємось до відкриття офісу в Індії та Колумбії.

Наприкінці вересня 2022 року ми підписали M&A-угоду щодо купівлі IT-компанії Digitally Inspired.

ELEKS2022 року ми відкрили офіс у Кракові (Польща), Спліті (Хорватія) та Ужгороді (Україна), переїхали в новий офіс у Чикаго (США). Збільшуємо нашу присутність на міжнародних ринках.

MacPaw

Оскільки основна частина клієнтів компанії перебуває за кордоном, доходи значно не впали. Компанія працювала з ризиками та оптимізувала витрати, тож вдалося закінчити 2022 рік із кращими результатами, ніж очікували. Від початку повномасштабної війни продукти компанії недоступні для користувачів з росії та білорусі. Проте відмова від клієнтів з рф та рб майже не вплинула на показники MacPaw, бо кількість цих споживачів становила лише кілька відсотків відносно загального числа.

TECHIIAПовномасштабна війна пришвидшила нашу диверсифікацію, яка й так тривала вже вісім років. Наші керівні партнери давно запускали бізнеси в різних країнах і галузях — війна ж стала каталізатором цих процесів.

Вихід компаній холдингу з ринків рф і білорусі після 24 лютого вдарив по виторгу, та стратегія розподілу ризиків допомогла вирівняти ситуацію вже в наступному кварталі. Сумарно в перші місяці вихід з ринків недружніх країн вартував холдингу 20-30% доходу, в окремих випадках бізнеси втратили до 50–80% доходу. Так було, наприклад, з ENESTECH Software, яка робить SaaS для адміністрування комп’ютерних клубів і кіберарен. Але компанія мала запасні плани, які нині успішно реалізує на ринках США і країн Азії.

Попри складнощі, у 2022-му TECHIIA продовжувала інвестувати в нові проєкти. Це, приміром, стартап у сфері машинного навчання Mannequin, виробник склопакетів нового покоління Aestech; Drone-as-a-Service компанія Culver Aviation, яка презентувала в Лас-Вегасі свою інновацію — автоматизовану систему повітряного моніторингу за допомогою БПЛА. В Україні дрони компанії допомагають оцінювати наслідки руйнувань від війни.

Восени наші фаундери закладали зростання річного виторгу холдингу на близько 20% — до понад $70 млн. Фактичні цифри будуть доступні пізніше, коли фінансисти підготують звіти.

✈️ Куди виїжджали спеціалісти компаній

Протягом 2022 року EPAM релокували 3000 своїх спеціалістів та понад 2000 членів їхніх родин за кордон. За словами компанії, з часом чверть з них повернулася до України, але частина вирішила будувати своє майбутнє в інших країнах.

Щодо евакуації всередині України, то загалом за 300 днів повномасштабного вторгнення росії понад 4000 фахівців компанії були змушені покинути свої домівки та шукати прихистку у безпечніших областях.

У SoftServe релокувалися близько 4000 фахівців — як у межах України, так і за кордон. Найбільша кількість працівників компанії на початку вторгнення рф переїхала до Львова. У піковий період до місцевого розробницького центру компанії долучились понад 500 фахівців. Також айтівці часто переїжджали у Чернівці, Івано-Франківськ, Рівне, Тернопіль. За кордон релокувалося близько 1700 спеціалістів. Найчастіше вони обирали Польщу, проте також був попит на Румунію, Болгарію, США, Велику Британію, Іспанію, Італію, Канаду та Німеччину.

Наприкінці весни в компанії помітили тренд на повернення айтівців у рідні міста. Починаючи з травня тут фіксували повернення 10–15 працівників до Києва щодня. Наразі в столиці працює понад 65% від довоєнної кількості фахівців компанії.

Найменше співробітників SoftServe нині у Харкові — там працює близько 100 людей. До 24 лютого ця цифра сягала 1300 айтівців.

В ELEKS станом на кінець березня 2022 року 428 спеціалістів тимчасово виїхали за межі України. Більшість — до Польщі (247 людей), значна частина — до Хорватії (88 людей).

Понад 300 фахівців переїхали до західних областей України. Станом на квітень 470 колег компанії виїхали за кордон, а 403 — у західні області України.

У Ciklum за 2022 рік з України виїхали приблизно 900 фахівців компанії — це понад 30% від всієї української команди. Найчастіше виїздили до Польщі (348 людей), Болгарії (110) та Туреччини (42).

Близько 500 людей, тобто 55% від усіх, хто поїхав, вже повернулися додому. Перша хвиля повернень відбулася на початку літа, друга — перед початком шкільного навчання.

До 24 лютого більша частина команди MacPaw проживала в Києві. У січні-березні 65% від загальної кількості фахівців релокувалися у межах України, 35% переїхали за кордон. У квітні-червні 1% тих, хто релокувався в межах країни, повернулися додому.

У липні-вересні знову зросла міграція в межах країни — ще 5,6% людей поїхали. Тим часом 5% людей, які перебували за кордоном, повернулися додому. У жовтні-грудні особливих міграційних змін у компанії не спостерігали.

Близько 60% фахівців Astound Commerce у січні-березні 2022-го переїхали або на захід України, або за кордон. Протягом квітня-червня релокувались ще 5% співробітників. Втім уже в липні-вересні близько 50% фахівців компанії повернулися до своїх домівок.

79% фахівців TECHIIA після початку великої війни релокувалися у межах країни, ще 16% виїхали за кордон. 5% працівників компанії перебували за кордоном до 24 лютого.

При цьому великої міграції на тлі обстрілів енергетичної інфраструктури України та блекаутів у компаніях здебільшого не спостерігають. Спеціалісти або залишаються у своїх містах, або виїжджають, але на рівні кількох відсотків від загальної кількості людей у колективі.

Якщо люди й релокуються, то здебільшого до міст, де розташовані великі розробницькі центри їхніх компаній, оснащені альтернативними джерелами живлення. В EPAM повідомили про близько 1000 заявок на тимчасове переміщення через блекаути в межах Temporary Movement Program — вона сприяє переїзду у сім рекомендованих країн Європи чи в області України з більш-менш стабільним енергопостачанням. Або ж компанія надає фінансову компенсацію для такого переміщення.

🗿 Як змінився найм у компаніях

Впродовж 2021 року та в перший місяць 2022-го в EPAM у середньому наймали кілька сотень спеціалістів щомісяця. З початку повномасштабного вторгнення потреба в спеціалістах зменшилась і йшлося вже про кілька десятків новачків щомісяця. Найдинамічнішим місяцем 2022-го з погляду найму був червень. Загалом за 2022 рік до компанії приєдналися понад 1000 нових досвідчених фахівців, а також близько 500 джунів.

За рік компанія отримала понад 5000 резюме від кандидатів. Єдиним винятком став IV квартал, коли компанія отримала в кілька разів менше резюме, ніж зазвичай. Це пов’язують з питаннями безпеки та організацією побуту, які вийшли на перший план через постійне пошкодження енергетичної інфраструктури. Пошук роботи в такому випадку став другорядним завданням.

У 2021 році SoftServe мали приблизно 1000 вакансій, а кількість оферів у деякі місяці сягала 500. З початком війни кількість вакансій в Україні не скоротилась, проте велика частина з них перерозподілилась на інші країни, в яких компанія має центри розробки.

За останні місяці тут мають близько 200 вакансій на місяць в Україні, які закриваються здебільшого внутрішньо, з резерву компанії. Але частина є доступною для зовнішніх фахівців з ринку.

Кількість кандидатів, які подали свої резюме на вакансії компанії протягом 2021-го та 2022 років, сильно не відрізняється, але через зменшення кількості вакансій конкуренція зросла. Кількість кандидатів на одну вакансію цього року вдвічі більша, ніж минулого.

У Sigma Software у 2021 році найм становив приблизно 52 спеціалісти на місяць. Досить високий рівень найму зберігався протягом січня-травня 2022 року — в середньому 32 спеціалісти. З червня 2022 рівень показники поступово знизились — близько 20 спеціалістів на місяць.

Щодо відгуків кандидатів на вакансії компанії, то до 24 лютого тут мали близько 2250 відгуків на місяць; з березня по червень 2022 року ця кількість знизилася до 1360 відгуків. З липня по грудень 2022-го кількість поданих резюме суттєво збільшилася навіть порівняно з минулим роком — до 2700 відгуків.

Ciklum на початку повномасштабної війни довелося дещо переглянути плани найму. Обсяги найму саме в Україні залежно від проєкту зменшилися на 50–90%, якщо порівнювати з 2021 роком.

«Ми працюємо над відновленням динаміки найму в Україні, водночас розвиваємо інші локації. Компанія продовжує наймати за кордоном — у Польщі, Румунії, Болгарії, Іспанії тощо. У тому числі пропонує співпрацю українцям, які перебувають у цих країнах», — кажуть у компанії.

Щодо відгуків на вакансії, то другий квартал 2022 року майже не відрізнявся від першого за кількістю відгуків — їх отримали понад 700. Починаючи з третього кварталу в компанії спостерігали зниження загальної кількості відгуків до рівня 300–400. Це пов’язано насамперед з певним перерозподілом вакансій між центрами розробки та зменшенням кількості вакансій в Україні у другому півріччі проти першого.

За 2022 рік Intellias найняли в Україні 759 спеціалістів та спеціалісток, з яких 623 — це технічні фахівці. Якщо говорити про кандидатів, то за 2022 рік тут мали понад 600 аплікантів. При цьому у другому кварталі після початку повномасштабного вторгнення в Україну кандидати менше змінювали чи цікавились зміною місця роботи, залишаючись у своїх компаніях. Проте у третьому кварталі, який зазвичай є більш активним з погляду зміни роботи, теж спостерігали сплеск наймів.

В ELEKS до початку повномасштабного вторгнення протягом місяця до компанії приєднувалося близько 68 нових спеціалістів, а їх середня кількість 2022-го — 37.

До команди MacPaw за 2022 рік приєднувалися в середньому 10 людей на місяць. У березні та квітні контрактування було майже заморожене. Найбільш активним цей процес був із травня по серпень. Кандидати найактивніше подавалися на вакансії у квітні-червні (2360 пропозицій), а найменш активно — у липні-вересні (1354 пропозиції).

TECHIIA у 2021 році мали 160 вакансій, у 2022-му — 79. Закритих позицій у 2021 році було 140, у 2022 році — 69. Щодо відгуків на вакансії, то у 2021 році їх було 7213, у 2022-му — 5977. Середня кількість відгуків на одну вакансію у 2021 році становила 45,08, 2022-го — 75,66.

💸 Як повномасштабна війна вплинула на ІТ в Україні

Всі опитані компанії зазначають, що ІТ-галузь справляється з викликами повномасштабної війни та її наслідками достатньо добре і показує позитивну динаміку зростання.

При цьому аутсорсингові компанії зіткнулися з тим, що нові клієнти оцінюють ризик роботи з командами в Україні як високий і остерігаються запускати тут нові проєкти. Поступово змінюється ринок — з ринку кандидата до ринку роботодавця, адже кількість вакансій на території України зменшується. Також вплив війни сильно позначився на продуктових ІТ-компаніях, які працюють на локальному ринку.

SoftServeЯк на бізнес, який оперує в країні, де ведеться повномасштабна війна — ІТ-компанії справляються дуже добре, результати ми вже бачимо — за 10 місяців обсяг експорту комп’ютерних послуг в Україні сягнув шести мільярдів доларів, до порівняння — сім мільярдів було за 2021 рік.

IntelliasЗагалом IT-бізнес виявився досить стійким та здатним швидко відновлювати свою роботу. Цьому посприяло те, що більшість ІТ-компаній працюють із глобальними, а не вітчизняними клієнтами. Тобто більшість клієнтів українських компаній не постраждала від війни й могла і далі замовляти ІТ-послуги. Питання полягало лише в тому, чи зможуть українські IT-компанії ефективно виконувати свої зобов’язання перед замовниками. І той, хто готувався до цього заздалегідь, мав Emergency Response Team та чіткий Business continuity plan, зміг легше пережити найскладніші часи кінця лютого і перших місяців весни. Також велику роль відіграла довіра і підтримка бізнесу іноземними партнерами й клієнтами.

Наразі ситуація залишається стресовою та складною. Великим викликом для індустрії стали проблеми з електропостачанням та зв’язком, спричинені ворожими обстрілами інфраструктури. Наші клієнти стежать за ситуацією. Дехто тимчасово призупиняє відкриття нових проєктів в Україні й переносить їх в інші локації. Ми робимо все можливе, щоб безперебійно виконувати зобов’язання перед клієнтами, зокрема подбали про генератори та системи Starlink для всіх офісів Intellias в Україні.

Ciklum

Війна суттєво розширила географічну присутність ІТ-компаній: більшість великих гравців відкривають нові офіси поза межами України та наймають локальних експертів. Згідно з даними Асоціації IT Ukraine, 27% компаній відкрили офіси за кордоном. Водночас і самі працівники доволі зацікавлені у коротко- та довгостроковому переїзді до більш безпечних регіонів і країн.

Нові клієнти оцінюють ризик роботи з командами в Україні як високий та не готові запускати тут нові проєкти через безпекову та енергетичну ситуацію. Тому зміщується баланс ринку: з ринку кандидата ініціатива переходить до роботодавця, пропозиція переважає над попитом. Менше це стосується кандидатів рівня Senior та Expert, однак і для них пошук нової роботи стає складнішим.

Попит на фахівців-початківців суттєво знизився. Чимало компаній продовжили освітні програми для світчерів і людей, які тільки починають свій карʼєрний шлях, однак часто це більше схоже на проєкти корпоративної соціальної відповідальності, оскільки кількість вакансій для цієї аудиторії незначна. Клієнти прагнуть наймати в Україні фахівців з унікальними навичками, глибокою експертизою, створюючи географічно розподілені команди. Тому перевага на боці більш досвідчених фахівців.

Втім важливість ІТ-індустрії для економіки країни важко переоцінити. За очікуваннями ІТ Ukraine, частка експорту ІТ-послуг у ВВП зросте принаймні на 50% і принесе у держбюджет понад сім мільярдів доларів до кінця 2022 року.

MacPawУкраїнські ІТ-компанії навчилися вести й розвивати бізнес в умовах кризи. Цей досвід може допомогти у стратегічному плануванні. Прогнозується, що українська ІТ-індустрія збереже високий рівень експорту та стане однією з небагатьох сфер бізнесу, яка розвиватиметься навіть під час війни. Безперечно, ризики для ІТ-галузі значно зросли через напади росії на енергосистему України. Попри це ІТ-ринок досі демонструє приріст, зокрема команда MacPaw зросла на 19%.

Найбільше відчули вплив війни продуктові ІТ-компанії, які працюють на локальному ринку, а також аутсорсери, яким треба доводити замовникам, що попри війну їхні команди можуть працювати ефективно.

ІТ-ринок продовжує збільшувати свою частку у ВВП країни, проте війна значно сповільнює темпи. Якщо раніше пропозиція на ринку кандидатів переважала попит, то зараз картина діаметрально протилежна — кількість спеціалістів вище за запит від компаній. Проте ця тенденція неактуальна для Senior-спеціалістів, адже вони менш схильні ризикувати та змінювати компанії під час війни. Таким чином response rate серед senior-спеціалістів знизився у кілька разів.

A. CommerceПопри значні збитки, ІТ-компанії продовжують інвестувати в безпеку людей, відповідну інфраструктуру у своїх містах, а також донатити на Збройні сили України. Деякі компанії перемістили свої штаб-квартири з південного, східного, північного та навіть центрального регіонів у західний. Ми помітили велику передислокацію робочої сили на ІТ-ринку — українські айтівці тепер по всьому світі.

TECHIIAВплив повномасштабної війни оцінюємо від негативного до вкрай негативного. Звісно, є окремі сфери, які отримали умовно позитивний поштовх. Наприклад, military-tech: маємо запит від наших захисників, є технічна експертиза, діють славнозвісні українські горизонтальні зв’язки, які допомагають збирати команди та залучати фінансування. Відповідно масово з’являються нові продукти. Проте все одно бачимо, що грошей набагато більше, аніж цей ринок може поглинути з погляду створення новітніх технологій в оборонному секторі. Навіть якщо держава спрощує бюрократичні процедури, ми не отримуємо швидкого розвитку й маємо будувати довгострокові стратегії.

Щодо IT загалом, то, по-перше, повномасштабна війна з росією збіглася зі світовою кризою, яка негативно вплинула на галузь. По-друге, ризики, пов’язані з війною — від руйнування міст до непередбачуваних проблем з електроенергією та зв’язком через атаки русні.

В Україні багато ІТ-аутсорсерів, клієнти яких вимагають стабільної роботи. Відповідно компанії релокують людей в офіси в інших країнах, збільшують частку найму там. Багато хто заморожує найм в Україні, а навіть якщо наймає українців, то за кордоном. Замовники підштовхують компанії вивозити R&D за кордон, щоб робота була безперебійною.

У продуктовому сегменті з’являються нові продукти, хоча інтенсивність розробки впала. Багато людей виїхали та мають адаптуватися за кордоном або ж залишилися та боротися з постійними кризами тут.

Територіальний перерозподіл очевидний: зі східних областей компанії та окремі спеціалісти перебираються в центральні та західні. Ці регіони отримують більше прямих і непрямих податків. Але це є додатковим мінусом для економіки регіонів, що сильно постраждали через повномасштабну війну.

Ще один очевидний територіальний перерозподіл — за кордон. Плюс у тому, що він додає українській IT-галузі стійкості. Але з іншого боку, вона ніби перестає бути українською, бо наші фахівці працюють в інших країнах, сплачують податки там, і якась частка спеціалістів залишиться за кордоном навіть після перемоги.

🕊️ Очікування компаній від української ІТ-індустрії у 2023-му

В EPAM очікують тимчасове сповільнення розвитку ІТ-галузі в Україні. «Ми маємо бути готовими до цього. Найближчим часом не побачимо зростання у 20–30%, як це було у попередні роки. І це очевидно, оскільки клієнти обережно розглядають проєктні можливості в Україні, де триває війна. Але може зберегтися позитивний тренд на рівні 10%», — кажуть у компанії.

Натомість попереду нас чекає прискорений розвиток внутрішнього ринку, впевнені в компанії. Після перемоги запит на цифровізацію буде надзвичайно високий, адже ІТ-компонента буде ключовою у відбудові країни та при переході на нові економічні рейки. Експортний потенціал зростатиме, як і до війни, прогнозують в EPAM, але водночас з’явиться потужний попит на розробку внутрішніх ІТ-рішень і продуктів.

У компанії наголошують на розвитку military tech та cybersecurity: сусідство з країною-агресором потребуватиме постійного розвитку оборонних потужностей, адже зовнішня допомога не триватиме вічно, цифрова компонента оборонного комплексу країни значно посилиться.

У компанії зазначають, що індустрії варто зосередитися на двох викликах — збереженні пулу талантів та довіри клієнтів.

«Може бути масова імміграції ІТ-талантів (як досвідчених експертів, так і майбутніх фахівців) після завершення воєнного стану та перемоги, варто тримати у фокусі потенціал галузі та посилювати бренд України як центру ІТ-розробки.

Другий аспект — це клієнти. Країна у стані війні є ризиковою для ведення бізнесу, тому замовники послуг можуть обирати безпечніші регіони для втілення проєктів. Варто розуміти, що схожі контракти укладають не на шість місяців, а на кілька років, відтак повернення клієнтів в Україну не завжди буде можливим. На жаль, тривалість війни негативно впливатиме на подальший розвиток галузі.

Українська економіка має працювати, а держава — опікуватися галузями, які під час війни працюють і приносять виторг в іноземній валюті. Хочеться, щоб 2023 року держава більше розуміла, які важливі ці виклики».

У Sigma Software додають, що все залежатиме від воєнної ситуації. З усіх галузей економіки українська IT-індустрія, напевно, є найбільш інтегрованою в міжнародну економіку. Світова рецесія, за словами компанії, неминуча, а в цих умовах виживають і підсилюються найгнучкіші та найшвидші бізнеси.

«Та потреба в диджиталізації не зменшиться навіть за найважчої рецесії. Навпаки, економічний спад завжди мотивує до пошуку нових рішень, оптимізації процесів. І диджиталізація може допомогти в цьому консервативним індустріям.

Українські IT-компанії підсилюють свою конкурентоспроможність. Для всіх гравців ринку і держави важливо працювати для збереження та розвитку галузі та репутації українського IT», — кажуть у компанії.

У Ciklum очікують, що перша половина року буде складною як для українського ІТ, так і для всіх українців. Нині більшості компаній вдається зберігати свою продуктивність попри масовані ракетні удари та постійні вимикання світла.

Однак погіршення інфраструктурної ситуації непокоїть клієнтів та може значною мірою вплинути на можливість продовжувати бізнес-активності у нормальному режимі.

«Попри це ми дивимось у 2023-й зі здоровим оптимізмом. Від початку повномасштабного вторгнення — і навіть разом із блекаутами — ІТ-галузь продовжує демонструвати виняткову стійкість. Як і наші колеги за індустрією, ми робимо все можливе для забезпечення комфортних умов роботи для спеціалістів та контрактування нових клієнтів.

У 2023 році як ніколи важливою стане комунікація на всіх рівнях як всередині компанії, так і поза її межами. Фахівці мають отримувати своєчасну та вичерпну інформацію щодо планів компанії, а клієнти — бути впевненими, що їхні проєкти в надійних руках.

Сподіваємося, що у 2023 році заохочення повернення ІТ-фахівців з-за кордону стане одним з наших галузевих пріоритетів, на рівні з інвестиціями в освітні ініціативи та модернізацію програм вищої інженерної освіти. Уже зараз очевидно, що потужний інженерний потенціал — це міцний фундамент для становлення країни», — кажуть у компанії.

В Intellias нагадують, що українська IT-індустрія за останні 30 років перетворилась на сферу, яка приносить близько восьми мільярдів доларів доходу щороку. І навіть зараз, у надскладні часи, вона забезпечує стабільні валютні надходження до держбюджету.

На думку компанії, важливими для українського IT-бізнесу у 2023 році будуть певні ініціативи з боку уряду, зокрема можливість бронювати спеціалістів під час мобілізації та можливість короткострокових виїздів за кордон до клієнтів, адже індустрії потрібно менше регулювання, стабільні умови для праці та можливості відвідувати клієнтів у різних країнах.

«Та найголовніше для повноцінного відновлення індустрії наступного року — перемога України у цій війні», — додають у компанії.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось3
До обраногоВ обраному2
LinkedIn

Схожі статті




Немає коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Підписатись на коментарі