Drive your career as React Developer with Symphony Solutions!
×Закрыть

Як і навіщо IT-фахівці розвивають українськомовний YouTube

Зібрали найбільші українськомовні YouTube-канали, автори яких — ІТ-спеціалісти. Та наразі їх так мало, що в добірці, напевно, є всі, що мають аудиторію понад 100 підписників.

А ще поговорили з деякими контентмейкерами та дізналися, чому вони вирішили знімати відео, про що розповідають у своїх роликах, і поцікавилися, навіщо їм вкладати зусилля в розвиток саме українськомовного ютуба.

Якщо когось не згадали, то пишіть на пошту vlada@dou.ua або у коментарі.

«Падон», «Падон Живий», «Падон: Стріми»

Канали львівського програміста Юліана Грицевича. Зараз він знімає огляди ігор, скетчбуків, техніки, проводить стріми та інше. На основний канал — «Падон» — підписалися 52 тисячі користувачів.

ANDREEV

Ютуб-канал Володимира Андрєєва, Sales & Talent Acquisition Manager у XLNT Spaces. Тут автор публікує сатиричні вірші українською. Іноді на соціальні, буденні теми, іноді — про політику. Наразі канал має понад 48 тисяч підписників.

Огляд UA

Це канал, який веде IT-спеціаліст Юрій Гавалко. Тут виходять огляди різних гаджетів, поради, що придбати, а що ні, огляди на різні ІТ-заходи тощо. Наразі канал має понад 25 тисяч підписників.

Tokar.ua

Канал однойменного видання, засновником якого є девелопер Назар Токар. Спочатку сайт був особистим блогом Назара, але поступово перетворився на повноцінне ЗМІ. Згодом з’явився і ютуб-канал. Тут розповідають про історію, космос, технології та винаходи. Наразі на Tokar.ua підписалися майже 16 тисяч користувачів.

Musetang

Гітарні кавери, розбори українськомовних пісень від IT-спеціаліста Назара Весельського. Канал існує з 2013 року і має понад 12 тисяч підписників. Здебільшого відео виходять раз на тиждень.

Відвідати всі країни: в пошуках їжі

Про подорожі та їжу на своєму каналі розповідає програміст Дмитро Дячук. Каже, що таке хобі — чудовий спосіб перемкнутися на щось з рутини з кодом.

«Шукаємо в наших самостійних мандрах традиційну, автентичну, цікаву їжу, притаманну різним країнам, а також поглиблюємося в регіони й міста України, щоб розкрити всю її смачну різноманітність», — зазначає автор.

Зупини Гуся

Перше відео на цьому каналі з’явилося у лютому 2020 року. Автор — системний адміністратор з Черкас Віктор Волинець. Проєкт «Зупини Гуся» створили, аби стежити за тим, як водії дотримуються правил дорожнього руху, та пояснювати порушникам, що вони зробили не так. На канал вже підписалися майже 6 тисяч користувачів.

Dima Maleev

«Канал про життя програміста з України в Каліфорнії (але це не точно)», — каже сам автор. Налічує майже 5 тисяч підписників. На каналі виходять відео про життя в Америці, влоги, стріми, розмовні ролики на різноманітні теми.

Хороше кіно

У 2019 на ютубі з’явився новий канал з оглядами й рекомендаціями фільмів та серіалів. Контент виходить суто українською, а створює його Senior iOS Development Захар Гаран. Наразі канал має 1400 підписників.

Данко Гумницький

Богдан Гумницький, Project Coordinator в ELEKS, започаткував дріфт культуру на Західній Україні, також започаткував школу дріфту та став професійним коучем по дріфтингу. Богдан —багаторазовий учасник Чемпіонату України з дріфту. На своєму каналі ділиться видовищними відео та новинами. Має понад 2 тисячі підписників.

HighMess

Українськомовному каналу студента Олега Голодишина, який вчиться на IT Infrastructure Specialist у Швеції, 4 роки. Має понад 1300 підписників. Здебільшого на каналі виходять відео про кіно. Також є ролики гумористичного спрямування.

«Олександр Кіншов»

Канал UI/UX-дизайнера та артдиректора студії з розробки сайтів «Омега». Зараз автор фокусується на рецензіях на кіно та серіали (як українські, так і закордонні). Крім того, можна знайти старі ролики про подорожі, огляди українських додатків і сервісів, відео про мистецтво у жартівливому форматі тощо. На канал підписалося понад 1000 людей.

programming mentor ua

Канал В’ячеслава Колдовського, який в IT з 1990-х. Зараз працює у SoftServe менеджером компетенцій IT Академії та архітектором навчальних рішень. Українськомовний ютуб-канал створив для того, «щоб заповнювати потребу в технічному контенті рідною мовою (веб, фронтенд)». Там розміщує записи тренінгів, скрінкасти, а також мотиваційно-роз’яснювальні відео для початківців, які нерідко мають хибне уявлення про справжнє IT.

Nick Havryliak

Налічує майже 800 підписників канал Product Manager’а Миколи Гавриляка. У своїх відео він розповідає про те, як українці живуть закордоном, аби показати, «що це успішні люди», та ділиться оглядами міжнародних конференцій.

Sasha Bondar

На каналі Олександра Бондара, Co-founder та Developer Advocate у Reintech, виходять ролики про програмування, бізнес і життя. Наразі він має майже 500 підписників.

Transforma

Senior QA Engineer Олександр Заяць завів власний ютуб-канал про калістеніку, воркаут і трансформацію тіла. Він обіцяє раз на тиждень викладати відео-експеримент про те, що буде з його тілом, свідомістю і продуктивністю, якщо додавати чи забирати корисні та шкідливі звички. Наразі має понад 170 підписників.

Roman Koshovskyy

Канал про персональні фінанси, саморозвиток, корисні звички та книги Романа Кошовського, бізнес-аналітика в компанії-аутсорсері. Наразі має понад сто підписників.

kostrub.online

Канал створила сімейна пара IT-фахівців під час карантину. Кажуть, що в IT вже давно, але тільки нещодавно зрозуміли: «Класно було б поділитися своїм досвідом та цікавими інсайтами, знайти однодумців, разом побрейнштормити, відкрити для вас та для себе щось нове». Автори кажуть, що контент буде цікавий тим, хто давно є частиною IT, або ж, навпаки, тільки хоче почати кар’єру у цій сфері; для тих, хто цікавиться технологіями й стартапами, роботою в корпораціях та ін.

Alex Korchevski

Канал графічної та діджитал-дизайнерки Олександри Корчевської. Як зазначає сама авторка, вона знімає відео «про дизайн, практику та кейси, дає рекомендації, а також розповідає про католицизм». Канал спеціалістка завела у 2020-му, поки що на ньому близько сотні підписників.

TakiRizni

Software Engineer Роман Іванків працює у SoftServe, а у вільний час знімає відео на канал TakiRizni. Там він і члени його родини розповідають про події зі свого життя. За словами автора, вони — «сімейка, яка може вас здивувати».

Про авторів і їхні хобі

Олександр Кіншов, UI/UX-дизайнер, артдиректор студії «Омега», Львів

Автор каналу: Олександр Кіншов

Я з дитинства мав схильність до творчості, з віком розвивав це в собі. А коли інтернет став більш доступний, зайнявся графікою для вебу. Нині працюю дизайнером у власній студії. Можливо, з часом перейду на роботу в міжнародну компанію.

Ютуб-канал запустив, бо, крім дизайну сайтів, інтерфейсів, люблю робити відео. Спочатку мав канал зі всілякими жартівливими роликами. Але два роки тому виклав повноцінний довгий відос із подорожі українською мовою. Тепер присвячую хобі 6-8 годин на тиждень. Я усе роблю сам: пишу сценарій, знімаю, монтую, готую прев’ю.

На ютубі орієнтуюся на «старших колег»: Nostalgia Critic, Chuck Review, Cut The Crap. Тобто тих, хто має по мільйону підписників. У них підглядаю формати, кількість роликів, підходи до роботи з відео. Ну і регулярно стежу за тим, що роблять українськомовні блогери: «Падон», AdrianZP, HighMess, Geek Journal, «Загін Кіноманів», MariAm, Dima Maleev.

Безумовно, я зацікавлений у тому, щоб підписників ставало більше. Але наразі не створюю такий контент, який зазвичай поширюють. Огляди фільмів, серіалів — так, а рецензії — навряд. Тому працюю з тією невеликою аудиторією, що є. Все ж особистий канал — це радше хобі.

Нині я зосереджений на тому, щоб канал мав чітку тематику. Щоб люди знали: якщо вони підпишуться, то отримають контент про кіно. Іноді хочеться поговорити про дизайн, але для того у мене є робота. Можливо, колись я зроблю окремий канал, присвячений суто дизайн-питанням. Та це радше плани на далеке майбутнє.

Для себе я вирішив, що відео будуть лише українською мовою, бо вважаю це важливим для країни загалом, особливо в наші буремні часи. Візьмімо для прикладу російськомовний контент. Він же не тільки мовою відрізняється. У росіян валюта — рубль, стара зірка — Кіркоров, репер — Скриптоніт. Споживаючи їхній контент, наші глядачі зовсім забувають про гривню, Зіброва і Хливнюка. А це неправильно. Культура ж не тільки в книжках, а і в колонках, які підлітки носять вулицями, у мемах, які вони надсилають. Хочеться, щоб серед цього було більше українського. Щоб українська була на хайпі.

Зараз я багато часу присвячую «Маніфесту» — спільноті українськомовних ютуберів. Історія з нею така. Спочатку на моєму каналі було кілька відео російською. Потім я вигадав шоу «Мала, а де ми є?». І вже на етапі ідеї воно було українською. Коли зняв відео, став думати, де ним поділитися. Так і вийшов на спільноту «Маніфесту» у фейсбуці. Звісно ж, зацікавився. Важливу роль відіграла назва — люблю, коли є ідеї, оригінальніші за «Відео українською» *сміється*. Написав, почав спілкуватися з адмінами, сидіти в чаті й знімати контент про те, як справи в українськомовного ютуба. Потім спало на думку розробити рейтинг, де ми змогли б зібрати всі українськомовні канали. Так з’явився сайт «Маніфест».

Мета платформи проста — робити й поширювати якісний контент українською мовою. І це стосується не тільки відео. Ми жваво обговорюємо будь-які елементи українського простору: фільми, музику, додатки, сайти, сервіси, меми знов-таки *сміється*.

Набирати аудиторію, думаю, усім ютуберам непросто. Але з українськомовним ком’юніті є ще одна проблема — відсутність інфоприводів. Оскільки український ютуб слабо сформований, успішних блогерів мало, то й можливостей небагато: тег не запустиш, одне одного не попіариш, шоу про ютуберів новинами не заповниш. Лідери рейтингу часто хайпують на російських або світових інфоприводах, бо український медіапростір не генерує достатньо цікавинок, з якими можна працювати. Хіба що в контексті політики у нас вдостальприводів.

Коли я створив сайт «Маніфесту», зрозумів, що виникне багато суперечливих питань. Від того, які категорії вводити, до того, чи варто додавати конкретні канали. Наприклад, канал пропагує те, що мені особисто не близьке, але загалом ідеї «Маніфесту» не порушує. Що тоді робити? Тому створив наглядову раду зі знайомих мені ютуберів, щоб ми обговорювали суперечливі питання. З останнього: чи додавати ТБ-проєкти і канали політиків, чи створювати релігійний розділ.

Проєкт некомерційний. «Маніфест» є на Patreon, але всі кошти, які ми там збираємо, йдуть на підтримку сайту.

Аби було більше контенту й регулярних новин, крім свого каналу, я долучився до ведення «Маніфесту» на ютубі. Там у нас є і графік, і плани. Усе серйозно. А власний канал наповнюю, коли є змога. Намагаюся не ігнорувати, але все ж він не в пріоритеті серед усіх моїх проєктів.

Дмитро Малєєв, Technical Lead у Affirm, Каліфорнія

Автор каналу: Dima Maleev

Перші гроші за програмування я отримав приблизно 2000 року — за написання програми генерації кросвордів. Щоправда, оплатили мені саме кросворди, а не програму. А справжнє і доросле IT почалося у 2006-му із SoftServe.

Чому IT? По-перше, у далекому 1995 році тато приніс додому ZX Spectrum 48K, і я одразу прикипів до нього. По-друге, на моєму шляху було багато людей, які прищепили мені любов до технологій ще з дитинства, частіше — через комп’ютерні ігри. Ну, і я був довготелесим, некрасивим хлопчиком, який не подобався дівчатам, але знався на математиці. Такий собі чеклист програміста початку 2000-х.

Канал на ютубі створив у квітні 2019-го. Я шукав хобі й хотів практикувати спілкування українською. Свідомо не робив канал про IT. Проблема цієї сфери у тому, що там одні й ті самі розмови, одні й ті самі думки. Я їх уже проговорив і сказав усе, що хотів *сміється*. Тому на ютубі «затираю» про життя і намагаюся максимально не зачіпати IT-тематику. Однак через те, що моя аудиторія здебільшого айтішна, ця тема все одно постійно виникає.

Щодо української мови. Я ніколи нею не спілкувався, власне, як ніколи не знімав відосики. Тому стало цікаво, чи зможу я краще розмовляти українською, якщо постійно зніматиму ролики. Як з’ясувалося — це працює, адже більшість моїх відео — імпровізація. Я нотую, які думки озвучуватиму, але говорю вже фрістайлом. Моя українська далека від ідеальної, проскакує чимало русизмів, але загалом я задоволений своїм прогресом.

Другий момент, чому українська — це книга «Першому гравцеві приготуватися» (науково-фантастичний роман Ернеста Клайна — ред.). У ній персонажі, наче археологи, копаються в попкультурі: книжки, фільми, ігри. І якщо наше покоління виділити в якусь епоху, то діджитал-контент буде тими слідами, які ми залишимо по собі. Навіть зараз цікаво бути археологом на ютубі: дивитися на роботи авторів, які раніше були на платформі, а тепер зникли. Таке є навіть у нашому маленькому українськомовному ютубчику. Тому якщо ми зараз лишаємо по собі сліди — наші відео — я хотів би, щоби контент, який я роблю, був українською. Як данина культурі. Це щось дуже ліричне, але те, у що я вірю.

Я входжу до наглядової ради «Маніфесту». Коли вперше відвідав цей сайт, мене одразу захопила ідея платформи! Тому я став її патреоном. Думаю, зараз ми на самому початку. Майданчик постійно розвивається: змінюються цілі, контент. Але загалом це центральна точка, де українськомовні ютубери можуть об’єднуватися, робити колаби, а користувачі — знаходити класні канали. Тому я радію, що є така платформа, і впевнений: у неї велике майбутнє.

Над своїм власним каналом я працюю щотижня. Найбільше часу йде на сценарій та запис, монтажем займається окрема людина. Не сказав би, що витрачаю понад 10 годин на тиждень, однак буває по-різному.

Я регулярно аналізую статистику, що подобається аудиторії, а що ні. База фанатів, які дивляться канал постійно, не дуже велика, тому робити висновки складно. Однак є затишна група людей, яка полюбляє мою творчість. Ми постійно спілкуємося, і я відчуваю навіть якусь близькість з ними.

На каналі від початку здебільшого було три рубрики: влог, інтерв’ю та просто розмовні відео. Тепер їх більше і вони постійно трансформуються. Серед незмінних — лише рубрика розмов на кухні Kitchen Nerd. Вважаю, ми ще не знайшли своєї ніші, тому й далі в пошуках та експериментах. В англомовному ютубі є канали, які мені подобаються і на які орієнтуюся. Це, зокрема, Casey Neistat та Matt D’Avella. Хочу навчитися знімати, як вони, але попереду ще довгий шлях.

Щотижня є кілька днів, коли я займаюся плануванням і створенням контенту. Тільки завдяки такому графіку я досі творю, навіть на карантині. Як і всі, коли він тільки почався, я набудував купу планів. І так само я їх провалив. Хотів би сказати, що став працювати над каналом більше, але ні *сміється*.

Юліан Грицевич, Software Engineer у Comarch, Львів

Автор каналів: «Падон», «Падон Живий», «Падон: Стріми»

Різноманітними підробітками в IT я займався ще з 2011 року, однак офіційно в компанії працюю з 2015-го. Все життя пишу переважно на C#, тепер займаюся Full Stack розробкою на .NET Core.

Думаю, що це не я обирав професію в IT, а вона мене. Комп’ютер мені купили у 1994-му. А коли комп’ютери з’явилися у моїх друзів, я вже зажив слави того чувака, який вмів перевстановити вінду і налаштувати ПК. Хоча мав щонайбільше 13 років. Орієнтовно тоді ж батько подарував мені інсталятор Macromedia Flash та самовчитель за нею, бо я хотів робити мультфільми. Виявилося, що у Flash можна було й ігри писати за допомогою ActionScript, який я активно почав вивчати. А самі ігри поширював серед друзів.

Коли помітив, що батько створює вебсторінки через Microsoft FrontPage, теж захотів навчитися. Швидко зрозумів, що FrontPage, м’яко кажучи, «шляпа». Знайшов Macromedia DreamWeaver і намагався реалізовувати свої дитячі ідеї. Буквально за літні канікули опанував HTML, CSS і PHP на базовому рівні. І коли настала пора вирішувати, куди вступати після школи, вибір був очевидний. Закінчив університет — і одразу на роботу.

Дві мої найбільші мрії з дитинства — малювати мультфільми та робити ігри. На жаль, жодна з них так і не стала реальністю. Виявилося, що у мене немає художнього таланту. Тому я вирішив: якщо не зможу сам створити цікавий продукт, то хоч українізую чужий. Натхнений озвучками «Сімпсонів» на «М1», я вперше у 2006 році спробував озвучити англомовний мультфільм українською з використанням надзвичайно потужного софту під назвою Windows MovieMaker *сміється*. Все виглядало непрофесійно і по-дитячому наївно, але мені цей процес сподобався.

У 2009-му я дізнався про ютуб. Знайшов канали людей, які озвучували іноземні ролики російською, і запалився робити аналогічне українською. Але мікрофона я тоді не мав, тож почав вести канал, де викладав субтитровані переклади вебмультфільма Cyanide and Happiness. У 2010-му з дуже поганим мікрофоном я зі своїми шкільними друзями став озвучувати ці ролики. Так з’явився мій перший ютуб-канал.

З озвучками тепер складно. Авторські права — це серйозна річ. Нехтування ними призводить не лише до блокування каналів, а й судових засідань. Тож 2015-го я покинув цей напрям. Але не остаточно — досі озвучую «Ріка та Морті» українською. Просто тепер результати роботи містяться на «Толоці» сайту «Гуртом».

Я розповідав і про інше своє захоплення — ігри. У 2011 році я став активним користувачем багатьох геймерських спільнот і сайтів, як-от PlayUA. Тоді ж на ютубі почали набирати популярність let’s play та walkthrough в іграх. Їх було багато на теренах англомовного та російського ютуба. Я хотів знайти аналоги в українськомовному просторі, але марно.

Тож вирішив, що в наших глядачів має бути альтернатива. Так і почав записувати перші ігрові відео, ділитися особистим баченням, передавати враження від певної гри. Адже ігри — не лише розвага для дітей. Це серйозний пласт медіаконтенту на рівні з фільмами та книгами. Часом сюжети там набагато продуманіші, ніж у багатьох голлівудських блокбастерах.

За весь час пригод на ютубі я спробував себе в озвучках, ігрових проходженнях, оглядах та навіть стрімах, вів передачу про технології, оглядав техніку, намагався робити цікаві влоги, скетчі та й просто відео розважального характеру. Весь час працював над вдосконаленням монтажу. Не впевнений, що вийшло, але я намагався.

Сьогодні канал займає 45% мого вільного часу. Зазвичай це вихідні й вечори після роботи. Знімаю відео десь до 22:00, монтажем можу займатися і вночі.

Оскільки блогінг — це лише моє хобі й про заробіток на ньому я ніколи не задумувався, то варіант англомовного каналу відкинув одразу. Знімаю ролики лише українською, бо вважаю, що наші люди мають право знаходити будь-який контент рідною мовою. У виборі тем насамперед орієнтуюся на те, що цікаво мені. Це доволі неправильно, оскільки треба зважати на тренди. Але мені набагато приємніше створити відео, від якого я сам буду в захваті, навіть якщо це буде нішевий продукт. Чув думку, що аби ютуб-канал почав зростати, йому треба приділяти 110% свого часу. На такі жертви я, на жаль, йти не готовий.

Зараз я входжу до наглядової ради платформи «Маніфест». У 2015-му я був їхнім підписником у соцмережах, підвищував активність під відео інших контентмейкерів, пропонував нові канали до рейтингу. А потім мене запросили до наглядової ради. Думаю, це суто за «роки вислуги» перед українськомовним ютубом. Рада — це групка блогерів, які висловлюють свою думку щодо чергових змін на платформі, можуть голосувати за чи проти них і пропонують свої варіанти розв’язання проблеми. Я не беру на себе надто багато відповідальності й лише долучаюся до дебатів. Кінцеве рішення завжди за адміністраторами порталу. Але приємно, що вони дослухаються до думки інших.

Перші версії «Маніфесту» мали вигляд сторінки в соцмережі, де щодня публікували відео українськомовних блогерів. Це був один з найкращих способів знайти цікаві українські канали, тому що алгоритми ютуба працюють дивно і знайти в рекомендаціях український канал було складно.

Сьогоднішній «Маніфест» — солідний майданчик. На сайті є зручна сторінка рейтингу, де можна шукати українськомовні канали навіть за тематикою. Додалися розділи на кшталт «Журналу», де адміністратори роблять туторіали про те, як краще знімати відео, обробляти його, подають добірки роликів тощо. Словом, знайти канали українською з «Маніфестом» стало набагато легше.

Для мене ютуб є доволі нішевим хобі, яке приносить задоволення, бо дає змогу створити контент, пов’язаний з улюбленими видами мультимедіа. Тож, хай там як, до нього завжди хочеться повертатися.

Назар Весельський, Middle Developer у SimCorp, Київ

Автор каналу: Musetang

Сумарно я працюю в різних IT-компаніях років сім. З дитячого садка стати програмістом я не мріяв. Коли постало питання вибору професії на останніх роках навчання в школі, все звелося до економіки та IT. На економіку я не пройшов, а з IT склалося.

На ютубі я завів канал у 2013 році. Тоді вже 6-7 років я грав на гітарі й трохи вивчав, що в цій сфері відбувається на ютубі та в інтернеті загалом. Я часто переглядав відеорозбори, шукав акорди й періодично стикався з тим, що знайти правильний і якісний матеріал важко.

Якось мені дуже сподобалася пісня Валентина Стрикала «Кладбище самолетов». Там був прикольний програш на початку. Я ніде не міг його знайти, тож подумав: спробую-но сам підібрати перебір. Зробив це швидко, результатом був задоволений. Тоді ця пісня тільки вийшла, тож я вирішив залити відео на ютуб і стати першим, хто її зіграє.

Взяв у сусіда по квартирі iPad, записав ролик і закинув на канал. Відео зібрало кілька сотень переглядів, але тоді мені здавалося, що це дуже круто. Продовжив знімати, а потім, як це буває з будь-яким ютуб-каналом, підписники стали пропонувати нові й нові матеріали для відео: цю пісню зіграти, цю — розібрати, іншу — закаверити. Так все і закрутилося.

Канал я постійно змінюю: різні ракурси, світло, прев’ю, додаю все більше монтажу. Раніше були суто акорди, потім — тексти й акорди, пізніше — невеличкі жарти, далі — аплікатури акордів, повноцінні табулатури зі струнами, ладами, цифрами. Згодом став додавати більше анімацій, зробив інтро. Загалом іноді здається, що у мене дві роботи: IT і канал. Друга зміна настає, коли повертаюся додому, і займає вихідні. Каналу я приділяю 60-70% свого вільного часу.

Крім того, я активно працюю над залученням підписників. Для цього експериментую: обираю нових виконавців, гурти. От нещодавно пісню Зіброва заспівав. Чим не залучення нової аудиторії? Інколи виходять колаборації з іншими ютуберами. Для просування розвиваю і соцмережі. Важливо залучати нових підписників в інстаграмі, адже тоді вони будуть плавно переливатися на ютуб. Чого тільки варті теги: коли позначаєш у дописі або в сторі виконавця, а він це репостить — миттю приходять нові люди.

Мені важливо, щоб після перегляду людина могла повторити пісню і залишилася задоволена собою та уроком. Щоб мої справді дійсно були корисними, а не просто збирали перегляди. Власне, чому я створив такий канал? Бо була велика незаповнена ніша. Хлопці й дівчата вчаться грати на гітарі, а акордів ніде немає. Для мене розібрати пісню, пояснити, як її зіграти, та зробити відео про це — просто. Тому і взявся. Наприклад, в IT я такої ніші не бачу. І не бачу, як можу бути корисним у цій сфері. Але моя професія з ютубом все ж перетинається. Я маю додаток на Android-девайси з текстами й акордами пісень.

Я часто запитував себе (і досі іноді запитую), чому зробив канал саме українськомовним. Тут є кілька факторів, які практично рівноцінно вплинули на це рішення. Насамперед — незаповнена ніша. Якщо я, наприклад, зніму розбір російською і про російське, то стану одним з багатьох і загублюся в пошуковому запиті десь на третій сторінці. Якщо ж зніму українською, то буду на першій.

Крім того, що більше працюю, то частіше помічаю: аудиторія під російськомовними каверами агресивніша. Під українськомовними відео всі добрі. Навіть якщо ти щось не так зробив, отримаєш конструктивну критику, тобі підкажуть, що виправити і як. Під російським відео тебе одразу пошлють на три букви. І, звісно ж, військова агресія з боку Росії. Я відчував, що в такі часи неправильно співати російською. У якийсь момент всі фактори склалися в один і я вирішив займатися лише українськомовними піснями. Якщо я не розберу якусь українськомовну пісню, то цього банально ніхто не зробить.

На карантині став ще більше часу присвячувати каналу. Відпустка випала якраз на цей час. А оскільки для мене канал — це розвиток себе як особистості, професіонала, то й займатися цим в кайф.

LinkedIn

Лучшие комментарии пропустить

Перше відео залив у 2015 з виступу в Часописі.
Активно розвитком каналу почав займатись на карантині.
Вже більше 8000 підписників. За останній місяць 75 тисяч переглядів.

Ось останні відео
www.youtube.com/...​videos?view_as=subscriber

Привіт! Також на карантині створили свій youtube канал kostrub.onine про ІТ: www.youtube.com/...​UCpTD-6oR9t3KcbohdbAp76Q
Ділюся першими кроками, помилками та рекомендаціями. Вже доступні декілька цікавих топіків для початківців. А незабаром виходить перше інтерв’ю про роботу в корпораціях. Приєднуйтесь! :)

Тішить те, що обсяг україномовного контенту збільшується, пропонуючи людям вибір. Сам вже не один день замислююсь про заведення власного каналу, і, можливо, завдяки цій публікації-таки наважусь.
Тож, якщо хтось із блогерів це читає, чи не могли б ви відповісти на кілька запитань?
1. Ви купували якесь обладнання спеціально для цього, чи відео зняте на телефон без стабілізатора може бути прийнятним?
2. Наскільки важко навчитися монтувати відео?
3. Які програми ви використовуєте для монтажу. Платно чи ні?
4. Якщо говорити не про студійний запис, а про виїздний, який сумарний хронометраж ви відзнімаєте, щоб було достатньо для включення до ролика?
5. Чи доводиться платити за включення відео чи зображень не свого виробництва.

Бо сам подорожую час від часу, щось знімаю. Але, не маючи досвіду обробки відео, не можу проаналізувати власні помилки. А почати навчання за цим напрямом поки що жаба душить. Не в плані грошей, а радше часу.

87 комментариев

Подписаться на комментарииОтписаться от комментариев Комментарии могут оставлять только пользователи с подтвержденными аккаунтами.

Нещодавно теж створив свій україномовний YouTube канал — Рудний Максим Займаюсь програмуванням понад 8 років і є чим поділитися. Також веду англомовний канал Travels Code, але все-таки хочеться більше українською мовою розповідати.

Канал про створення ігор — www.youtube.com/c/BelladonGameDeverUA
Раніше працював системним адміністратором, а зараз вирішив змінити фах на ігротворця.

Забули додати ще один канал Огляд UA- www.youtube.com/...​UCC1NDWUoOELGpgAaaA5wCxg
До речі, теж працюю в ІТ )

Якщо вже зайшла мова про українські продукти, то я не можу не згадати одне гарне інтернет видання. Хочу це трохи поза топіком цієї статті, все ж таки гарний ресурс
codeguida.com

А есть ли в YouTube опция показывать только украинский контент?

Увы на смартфоне иконка YouTube, к которой ребенок привыкает практически сразу и ограничить ему контент выбрав необходимый язык нельзя, как и убрать жестокую рекламу 3+, как и убрать каналы и видео, которое вы не хотите, что бы ребенок смотрел. Есть конечно «детский ютьюб» но и там язык выставить нельзя.

Можно поставить пароль на смартфон, потом с ребенком посмотреть YouTube 10-20 минут, потом выключить смартфон. Также купить побольше хороших бумажных книжек, там нет жестокой рекламы и можно выбирать языки.

Мій скромний (скоріше IT-освітянина) канал «Навчаємося Разом» з 2000+ «глядачами».
Цільова аудиторія: вчителі інформатики, учні які цікавляться основами програмування, HTML/CSS, освітньою робототехнікою.

Ранкове. Ютуб то вчорашній день. Можна замутити айтішний хайп-хаус, десь на Борщазі чи селі на водосховищі, і жити на донати! Я б підписався на цей канал :)

Перед карантином створив україномовний канал Transforma www.youtube.com/...​/UCih4NYtDI51SC__lKCq1Vpw про калістеніку, тренуваннями з власною вагою на кожен день та харчуванням, що може добавити декілька років життя)
Кому цікава така тематика, приєднуйтесь, радий буду дискусіям та запитанням!

А просто цікаво — є такі, для кого це не лише хобі, а й заробіток? Я поки знаю лише підліткова «Вербу». Чи україномовна аудиторія надто мала, щоб це могло приносити гроші, і ситуація десь як з українським кіно? Бо гроші — найбільш здорова основа розвитку чогось.

Ну якщо рівняти ІТ і Ютуб, то на початку Ютуб приносить в рази меньше. Оплата іде за показ реклами перед відео. Наприклад в мене є відео, на якому 50 000 переглядів — www.youtube.com/watch?v=Wx6wXu_B0X8 . Монетизованих (там, де була реклама) — 13 000, отримав я за це відео 12 дол — 1 дол за 1000 комерційних переглядів. Відповідно з реклами Ютуба — це дуже мало (при цьому у мене вважається найбільш платоспроміжна аудиторія). Але тут вирішує також і пряма реклама. Там уже краще. Є рекламодавці і за рахунок прямої реклами можна отримувати оплату Джуна сисадміна.

Але тут вирішує також і пряма реклама. Там уже краще.

Це означає, що деградує контент, бо все більше стає «распаковочєк» і подібного трешу?

Ні, я маю на увазі реклама у відео від рекламодавця. Типу ти можеш не розраховувати на дохід від ютуба, а шукати рекламодавця і вставляти пряму рекламу у відео (я рекламував кафешки чи магазин великів свого міста)

Ну тобто від цього деградує контент.

ні, контент не деградує, це ніяк не впливає на його якість)

Те що в контент є врізки реклами — ніяк не впливає на якість контенту? Не зрозумів.

Ну 1 реклама на перших хвилинах відео ніяк його не псує і глядачам норм. Майже всі це розуміють.

Як сказати :) Мене реклама на першій хвилині ютуба п**ц як дратує. Контенту це однозначно шкодить, питання щоб це не переходило певну межу коли народ починає тікати

купите себе Premiun Youtube и не будет рекламы

по-перше, така як каже автор, буде. по-друге, не про мене ж мова. Який % юзерів мають преміум?

Оплата іде за показ реклами перед відео.

Если мы уж говорим о рекламе до основного видео, то это как раз интеграции сервиса.

Який % юзерів мають преміум?

— в моем понимании процент довольно большой.

жодного не знаю такого.

У деяких каналів ще є Патреон, наприклад:
www.patreon.com/rationalist ($1534 per month)
www.patreon.com/CikavaNauka ($758 per month)

Якщо хтось і заробляє на україномовному каналі то це скоріше виняток, ніж правило. Знаю багато живе на донатах, на патреоні заводять акаунти. А так взагальному тримається все на ентузіазмі. Тут давав раз коментар скільки ми за 5 років з реклами заробили ms.detector.media/...​sikaviti-nimi-glyadachiv

Ще одне питання — наскільки це тайм-енержи-консумінг робота? Як я розумію, це серйозна робота — випускати новий якісний контент регулярно.

Якщо регулярно, ще й якісно, то це дуже серйозний підхід. Ми випускаємо, як прийдеться. Раз в рік або раз пів року, але порціями. Поїхали, зняли, змонтували 2-10 відео, виставили по тижнях. Потім тишина... Я розумію, що через це немає відповідного росту і розвитку для канала. Ці всі підписники через деякий час забувають про канал. Зараз виставляю нові відео, на каналі майже 10к. А нові відео дивляться 8-10% підписаних. Це означає, що будь яка довга пауза це втрата аудиторії. І потім її потрібно повертати якось. Бачив би я під відео 100к-1м епереглядів, був би стимул це робити регулярно. А так чисто хоббі.

Сабж про Тік-токерів буде?

але круто, що створили цю тему. Тепер буду сюди вам підкидати нових ІТ ютуберів!

ще ж є Тарас Демчук і його канал про подорожі: www.youtube.com/...​jebUBxHpmeLrn95fCw/videos

Котаны-ютуберы, есть пара технических вопросов. Пытаюсь освоит искусство стриминга монитора макбука с IDE на ютуб посредством OBS, но все время стреляю себе в ногу.

1) Что вы делаете с разрешением? У мака соотношение 16:10 (1680×1050@30FPS), ютуб говорит что не кошерно, при попытках рескейлинга в настройках в 16:9 (1920:1080@30FPS) у меня выходят черные полосы по периметру видео.

2) Какой оптимальный битрейт для стриминга? Ставил 4к, дропает фреймы, ставил 2.5к, все так же дропает фреймы. Различный тесты интернетов говорят, что у меня upload 9-10Mbps. На видео выглядит так, что пока я вещаю на фоне браузера, то более-менее нормально, как только переключаюсь на IDE и пытаюсь писать код, пропадают 1-2 секунды в рандомных местах. Не могу понять, то ли я дурак, то ли ноутбуки и стриминг не совместимы (пробовал еще и на виндовом ноуте, там еще хуже, хотя везде i7, 16gb оперативы, и все такое), то ли интернет на карантине и надо подорожник к модему приложить.

1. Робити стрім з полосками ( на їх місця можна додати інфу типу інсти\телеграма чи іншого тексту)
2. Бітрейт — support.google.com/youtube/answer/1722171 . І краще стрімити на віндовому ПК. Відео налаштувань є повно — www.youtube.com/watch?v=H01UC-lB5vU наприклад це.

написала листа з проханням добавити крутий канал про подорожі та сноубординг «Одной правой». Веде Влад Хільченко. 16 тисяч фолловерів :) www.youtube.com/user/PlayballCrew

оу, пардон, мова тільки про українськомовний ютуб.... (та ж все одно заходьте на канал:)

Влад очень крут и канал у него крутой, пусть вещает хоть на хинди, у него здорово получается.

афигенный канал! спасибо, что поделились!

Можливо ще «Kolegi Studio» також варто додати. Наскільки мені відомо, то очолює його Роман Гапачило, який доволі тривалий час працював директором HR відділу в EPAM.
www.youtube.com/...​UCGwARGVTJmetRpWEk2sIMYg

Ого, не знав що він HR в EPAM працював. Відео «Росіянин у Львівському Аеропорті» — це більш такий класичний. Але на мою думку більш цікавими є відео в яких доволі цікаві відсилки, я б сказав що вони шукають якісь історичні паралелі (будь-якої епохи від київської русі до сьогодення). Я навіть трошки комплексую коли я не розумію якісь жарт починаю досліджувати в цьому напрямку.

Також цікавим є такий такий підхід як «паралельна реальність» наприклад
«Поляки купують авто в Україні 2050 рік.»
Або «засідання ООН, 2050» де вони висміють таке поняття і канцеляризм світовою політики як «deeply concerned». Коли країни ООН «дуже стурбовані» ситуацією, зокрема в Україні але їм по*** якщо це їх ніяк не стосується (і це очікувано).

Або «Вся Правда про смерть Катерини II».
без меншовартості та малороства.

Або про «Юрія Рукосракого» тобто довгорукогово.
«Юра, ти ще Москву не заснував а вона мені вже не подобається»
«Біла Церква каже вже сто років стоїть, нащо тобі ця москва»
«Охрана отмєна»
www.youtube.com/watch?v=QWFX_l9-M1Y

Інджой.

«Наші без Раші» — то в цілому паралельна реальність, де хлопчина з сьогодення опинився у минулому і відмовив Хмельницького підписувати Переяславські статті з Московією. І з тих пір історія пішла зовсім іншим шляхом, де поляки їздять до України на заробітки, американці вчать українську мову, а росіяни проходять через біль і страждання у львівському аеропорті.

Знайшов цікавий prooflink (шукати в тексті «директор відділу рекрутингу»)

Технічні топіки орієнтовані на початківців (і не лише) у вебі плюс розмови на важливі теми для починаючих айтішників від мене: www.youtube.com/c/programmingmentorua
Роблю це в першу чергу щоб розвивати україномовний контент, великі плани на майбутнє, які поступово реалізовую :)
Ютуб для запису/стрімінгу різних занять/тренінгів використовую вже багато років, але більшість записів закриті, в мене загалом всіх відео далеко за тисячу — більше ніж підписників :)

Оце ви ловко придумали. На вихідних ознайомлюсь.

Добрий день! Я розумію, що мій канал занадто молодий, щоб сюди попасти, тому підтримайте, будь ласка! Канал по створенню ігор на Unreal Engine 4: www.youtube.com/...​UCUhb7QzZ1Z133Dx_lkufxdA

Треба якось буде відновити діяльність свого каналу. Бо соромно навіть лізти в цей список. Років 3 не оновлював нічого там.
Дякую авторам за добірку каналів. Корисно та цікаво, поширив!

Привет. Так а интересное что-то есть?

Вітаю! Ще є молодий канал про сучасне мистецтво)) www.youtube.com/c/HorsePenguin

Перше відео залив у 2015 з виступу в Часописі.
Активно розвитком каналу почав займатись на карантині.
Вже більше 8000 підписників. За останній місяць 75 тисяч переглядів.

Ось останні відео
www.youtube.com/...​videos?view_as=subscriber

Тішить те, що обсяг україномовного контенту збільшується, пропонуючи людям вибір. Сам вже не один день замислююсь про заведення власного каналу, і, можливо, завдяки цій публікації-таки наважусь.
Тож, якщо хтось із блогерів це читає, чи не могли б ви відповісти на кілька запитань?
1. Ви купували якесь обладнання спеціально для цього, чи відео зняте на телефон без стабілізатора може бути прийнятним?
2. Наскільки важко навчитися монтувати відео?
3. Які програми ви використовуєте для монтажу. Платно чи ні?
4. Якщо говорити не про студійний запис, а про виїздний, який сумарний хронометраж ви відзнімаєте, щоб було достатньо для включення до ролика?
5. Чи доводиться платити за включення відео чи зображень не свого виробництва.

Бо сам подорожую час від часу, щось знімаю. Але, не маючи досвіду обробки відео, не можу проаналізувати власні помилки. А почати навчання за цим напрямом поки що жаба душить. Не в плані грошей, а радше часу.

Спробую відповісти. Але думаю все буде залежати, який тип контенту плануєте знімати.
Буду відповідати по своєму кейсу. Тематика подорожі.

1) Купляв на початку (десь 5 років назад) GoPro Hero 3. В гопрошках є якась цифрова стабілізація, а у 8 версії то взагалі норм. Без стабілізації тревел не рекомендую знімати (взагалі без стабілізації не рекомендую знімати). Можна і без, але все залежить наскільки рівно руки будуть камеру тримати. Зараз використовую DJI Osmo Pocket (маленька камера з джімбалом) + Lumix GH3+дрон. Для прикладу,
Кременець знімався на OsmoPocket + dron www.youtube.com/watch?v=G-CFy3J1lbk
Львів на OsmoPocket + Lumix GH3 www.youtube.com/watch?v=AlStch3EUrA )
Знаю кейс, де використовують телефон, але з ним використовують ручний стабілізатор + петличний мікрофон.
До речі, на звук варто теж серйозно увагу звертати. В тих двох відео з прикладів, я також використовув петличний мікрофон, який був до телефона під’єднаний. Не знаю на скільки вдало вийшло.

2) Якщо звичайна нарізка, то не важко. А там з часом удосконалюєшся, пробуєш додавати якісь спецефекти.

3) Спочатку Adobe Premiere, але зараз перейшов на DavinciResolve 16. Якщо рендерити відео в HD 1080, то прога безкоштовна і має всі інструменти: анімація, робота зі звуком, кольорокорекція потужна. Але варто подивитися перед використанням туторіали про кожний інструмент. Я ці всі можливості/інструменти використовую відсотків на 20%. Так що можна для початку щось простіше пошукати.

4) Все по різному. Але в мене місто виходить 3-4 години. Потім з нього роблю ролик 15-20 хв. Якщо 4 дні в якомусь місті, то може матеріалу з двох камер назбиратися 100-200GB. Їхав в подорож на 14 днів, то довелося віртуальне сховище купляти на 1Tb, хоча можна і фізичний накопичувач взяти. Але подумав, що так надійніше, бо той розбити можна, вкрасти можуть. А контент то золото і його потрібно берегти ))))

5) Стараюся не використовувати інших зображень, відео. Якщо використовую то вказую джерело. З музикою більш проблемніше. Будуть приходити в ютубі Copyright Claims. Тому варто використовувати безкоштовну зі студії ютуб, або є повно сервісів з підписками де платиш в місяць і качаєш музику, яку можна використовувати. Інколи домовлявся з українськими виконавцями напряму за музику (B&B Project, Atmasfera ). Раз взяв відео ONUKA без дозволу, то відео закрили для монетизації, але на репутацію каналу ніяк не повпливало. Просто зароблених 1.8$ пішло Онуці))))

Дякую за те, що не полінувалися це все написати. :)
Отже, все зводиться до того, що без спеціального обладнання — нікуди, і залишаться усі мої наявні записи для особистого використання. Хоча я й до цього розглядав можливість їхньо застосування лише у якості відеоряду, а текст окремо записати й накласти. Ну то вже під час «проби пера» зрозумію, чи годяться мої архіви. Буде прикро, якщо ні, бо вже стільки місць відвідано і дуже низька ймовірність, що я туди повернуся.
Думаю, що ключовий момент для мене на сьогодні — це ПЗ. Вдячний за рекомендацію. Поколупаю на дозвіллі. А після вже розбиратимусь: чи Onuka, чи Garage band...

Насправді ютуб нас не обмежує який контент знімати. То тільки ми себе обмежуємо, кожен по своїх упередженнях ;) Можна зняти крутий відос і на телефон і він стрельне. Але от питання що таке крутий відос і як його зняти, то вже творчість або банальна випадковість, яка перетворюється у віральний контент. Тобто, все залежить не від камери, а від контенту. Можна криві кадри подати з такою начиткою, що людей в людей рука автоматично буде це поширювати...
Так що експерементувати і тестити свої гіпотези обов’язково потрібно, бо потім будеш ходити і думати. От я мав таку ідею і не зробив.... Успіхів.

Якщо чесно, то комерційних цілей зараз не ставлю. Зняв би, у першу чергу, щоб поділитися з близькими і самому передивитися через багато років. А там як піде. Нещодавно почав «збирати спогади» у вигляді сторіс в Instagram, але це трішки не те, що хотілося б мати.
Тому звісно що буду починати експерименти з тим матеріалом, який вже є. А там, дивись, і з’явиться уявлення про те, який матеріал більш прийнятний для монтажу.

DJI Osmo Pocket (маленька камера з джімбалом) + Lumix GH3

А тепер питання дилетанта: для чого вам дві різні камери?

1) DJI OSMO з джімбалом компактна камера, використовується як влогова, коли записую себе. Може тримати дружина і буде відчуття, що то знімає професійний оператор. Правда картинка через її харакеристикм не така якісна.
2) Lumix GH3 + 12-35 скло видає більш якісну картинку і там можна більш творчо підійти до кадру. Нею зараз страви знімаю...

Ясно. Я подивився на ціни обох камер і, зважаючи на свій «професіоналізм» у жанрі фотографії, думаю, що витрачати стільки грошей на другу модель було б марнотратсвом. Сам-то я точно не оціню ту якість, яку пропонує апарат.

Але можна влоги і одною знімати. Я спочатку Lumix GH3 + 12-35 купляв для інших цілей, а зараз почав цю камеру використовувати під час створення тревел відео.

Добрий день! Я зможу сказати тільки щодо монтажу. Монтаж не тяжко, але довго. Я знаю чудову безкоштовну програму з багато хороших функцій Davinci Resolve. Якщо не хочете ним користуватися і підтримати розробників, то є ще варіант піратський Adobe Premier. Але я раджу безкоштовний аналог.
Я не використовую Камеру, бо знімаю екран. Зараз для мого каналу це не є обов’язковим )

І вам дякую. Поки що все йде до Леонардо)

Ни разу не блоггер, но на 1-й вопрос ответить могу.
В последних поколениях флагманов телефонов (знаю на примере galaxy note 9 / 10) стабилизация видео — отличная. Я думаю, аналоги от Huawei / Xiaomi должны уметь не хуже, можно по DXOMark глянуть.

Привет, попытаюсь ответить:

1. В начале многие начинают на телефон. В зависимости от того, какой вы будете делать контент — вам или хватит картинки или нет. К примеру, если вы снимаете какой-то эктив, там прыгаете по крыше, или еще чего — скорее хватит, если вам нужно качество картинки — то будете гнаться за девайсами:) тогда уже начинается удивительный мир камер, и того, что разные камеры — для разного типа съемки

2. В интернете очень много видосов, и опять же зависит от эфекта который вы хотите достичь. Тут еще зависит от того как вы снимаете:) Чем хуже снимаете — тем сложнее монтаж. Монтаж это не только нарезка: это динамика, светокор, и видео эфекты

3. Premier + After Effects. Платные

4. Опять же — зависит от того как вы умеете снимать:) У нас обычно на выездных — час — два записи компилиться в 15 минут видоса. С друго стороны просто talking head — его легче снимать со временем.

5. Да. Мы покупаем доступы на стоки, оттуда берем иногда мини видосики

Якщо привідкрити завісу, то хотілося б зробити документалки про ті місця, у яких буваю. На сьогоднішній день це, переважно, Китай. Сам не дуже полюбляю дивитися тревел-блогерів, але все йде до того, що перетворюся на одного з них.

тогда уже начинается удивительный мир камер, и того, что разные камеры — для разного типа съемки

Оцей момент мене найбільше засмутив. Ніколи не цікавився ні мистецтвом фотографії, ні відеозйомки. А тут ще виявляється й одного комплекту обладнання може не вистачити. Ну що, у будь-якому разі спробую з чимось одним, а потім, за обставинами, вирішуватиму, чи влаштовує мене результат. Ну і плюс за відгуками, якщо такі будуть.

час — два записи компилиться в 15 минут видоса.

А ось до цієї відповіді я був готовий.
Дякую за ваш час.

Почему нету Сергея Немчинского?
У него каждое видео в майке с гербом

дык пост же про украиноязычный ютуб:)

З Юліаном колись познайомився випадково, коли поверталися з подорожі Польщею) Прикольна зустріч була. Три години в потязі їхали про юутуб україномовний говорили))
До речі рейтинг Маніфест це дуже потрібна штука. Видно картину по україномовному ютубі. Каналів зі срібною кнопкою всі більше, і більше!!! А коли бачиш, що в людей «стріляє», то і сам не здаєшся... Ну і звичайно такі матеріали теж дуже сильно допомагають в розвитку. Дякую і Всім успіхів.

Надіслав на vlada@dou.ua +1 канал. Не вистачає в списку каналу про подорожі ;)

ЛІЛ, в мого каналу тисяча підписників, але мене тут явно немає :-)

Якщо когось не згадали, то пишіть на пошту vlada@dou.ua або у коментарі.

написав на пошту)
Роблю огляди конференцій (в часи до коронавірусу з цим було легше), а також багато мандрую і спілкуюсь з українцями, які виїхали і роблять щось круте:
www.youtube.com/watch?v=5F684Gy4nfk

давай лінк на канал 👍

Шкода що автор статті зібрала у цей список лише своїх знайомих 😅

Не шукайте зраду, де її немає. Ми додали ваш канал.

І у мене є канал, про Кіно 🙃
youtube.com/c/хорошекіно 🎬
Оглядаю нові цікаві стрічки та серіали, намагаюсь без спойлерів 😇
Вже понад 1400 підписників! 😅

Привіт! Також на карантині створили свій youtube канал kostrub.onine про ІТ: www.youtube.com/...​UCpTD-6oR9t3KcbohdbAp76Q
Ділюся першими кроками, помилками та рекомендаціями. Вже доступні декілька цікавих топіків для початківців. А незабаром виходить перше інтерв’ю про роботу в корпораціях. Приєднуйтесь! :)

А зачем заклеивать лого ноута?

Привіт, Vasiliy! Насправді не потрібно :) я його зняла. Хоча всі постійно запитували для чого він там, тим самим проявляючи увагу. Тепер думаю, може треба було залишити)

как только вендор начнет оплачивать рекламу — снимут

Подписаться на комментарии