Як стати інженером БПЛА у війську: що треба вміти, які курси пройти і скільки отримують спеціалісти

Інженер БПЛА проєктує, розробляє, тестує дрони та технічно їх підтримує. Професія вимагає знань і навичок з програмування, hardware, авіабудування тощо, тож її нерідко обирають фахівці з досвідом в ІТ.

Редакція DOU поспілкувалася зі спеціалістами галузі та з’ясувала, що необхідно для роботи інженером БПЛА, чим тут корисний ІТ-бекграунд і які є кар’єрні та зарплатні можливості в цій професії.

Приєднуйтеся до нашого збору на доукомплектування 1000 FPV-дронів! Зробити свій внесок можна за посиланням — на офіційну банку.

Основні завдання інженера-техніка БПЛА під час служби у війську

Умовно інженерів БПЛА можна поділити на дві категорії — інженери-конструктори та інженери-техніки. До першої групи належать спеціалісти, які розробляють і впроваджують нові рішення для дронів, створюючи нові типи. Зазвичай такі інженери працюють у мілтек-компаніях, які базуються в містах. До другої — військовослужбовці, які адаптують і модернізують дрони для виконання бойових завдань. У цьому матеріалі ми розповімо саме про інженерів, які перебувають у складі Збройних сил.

Інженер-технік має бути універсальним спеціалістом. Зокрема, інженер в екіпажі FPV-дрона повинен вміти паяти, складати, розумітися на електроніці, радіозв’язку, вміти працювати з різними типами конфігураторів (Betaflight, INAV, ArduPilot), а також знатися на вибухотехніці.

Які завдання виконує інженер у бойовому підрозділі:

  • стежить за тим, щоб дрони були в повній готовності до застосування;
  • налаштовує дрони до роботи;
  • стежить за трендами, знаходить нові рішення, тестує і впроваджує.
  • рідше — винаходить нові рішення самостійно.

Залежно від того, чим займається БПЛА-екіпаж, можуть змінюватись завдання і вимоги до інженера.

Зазвичай інженери не беруть участі в бойових завданнях, а перебувають на відстані 30 кілометрів і більше від лінії фронту. Для зручності спеціалісти всередині підрозділів можуть розподіляти обов’язки. Наприклад, один займається тільки хардвером — паяє, складає. Інший — тільки ПЗ, тобто прошиває, програмує і налаштовує.

Стандартний процес збірки FPV дрона. Паяння.

Кількість дронів, з якою інженери мають справу щодня або щомісяця, залежить від обсягу постачань, а також ділянки фронту. Тому цифри можуть сильно відрізнятися. Це залежить і від кількості інженерів та екіпажів БПЛА, які вони обслуговують. Тому на день може бути 10 дронів, а може —і 50.

Ще треба враховувати, що не всі дрони можна модернізувати. Тому завдання варіюються залежно від типів БПЛА, які застосовує підрозділ. Дрони літакового типу, наприклад «Лелеку» (Leleka-100), можна лише ремонтувати — відновити ергономічну схему, щільність конструкції тощо. А FPV-дрони мають широкі можливості для кастомізації і ремонту — можна надрукувати деталі на принтері, замінити антену і так далі.

Яким є типовий робочий день інженера БПЛА

Здебільшого робота інженера БПЛА — рутина.

«90% роботи — monkey job і 10% — творчий пошук», — каже інструктор школи БПЛА «Ятаган» під позивним «Груфало».

З самого ранку збирається вся команда для обговорення індивідуальних планів на день, оголошення новин, вирішення проблем.

«Це щось середнє між ранковим мітом в IT-компанії і планеркою на заводі», — каже начальник ремонтної майстерні підрозділу «Нахтіґаль».

Щодня інженер працює з великою кількістю дронів. Відрізняються завдання, для яких дрони треба підготувати. Наприклад, налаштувати на іншу частоту, оскільки стару більше застосовувати не можна через РЕБ ворога, або інтегрувати елементи з одного дрона в інший чи виготовити деталі на 3D-принтері.

Заміна окремих компонентів на волонтерських дронах

Значна частина щоденної роботи — спілкування з іншими інженерами в секретних чатах. В них обговорюють нові рішення, які потім тестують і застосовують на фронті.

Кількість інженерів у підрозділах може відрізнятися. Наприклад, одне відділення має до трьох екіпажів БПЛА, які буде обслуговувати один інженер. Тобто виходить приблизно один інженер на 10 операторів. А буває, що інженерів більше, ніж пілотів, якщо, наприклад розрахунок оперує великою кількістю різних БПЛА, які обслуговують різні інженери.

Заряджання батарей перед польотом

Освіта та спеціалізації для інженерів БПЛА

На думку Тараса Славінського, більшість (близько 70%) інженерів у війську — це представники IT-сектору.

«Інженерам БПЛА, зокрема, легше адаптуватися до нових умов, особливо коли доходить до роботи з open-source застосунками, такими як ELRS чи INAV. Серед професій, які найбільше підходять для цієї роботи, — програмісти та розробники програмного забезпечення», — каже Тарас.

Проте інженерами БПЛА можуть ставати не лише IT-фахівці.

«Умовно кажучи, якщо людина вміє, наприклад паяти чи трохи програмувати, складати тощо, існує можливість підтягнути рівень і стати техніком. Найголовніше тут — уміння навчатися», — каже Riko, консультант фонду «Повернись живим» з тактики застосування БПЛА.

Курси та навчання для інженерів БПЛА

На ринку є різноманітні курси для підготовки інженерів БПЛА. Немає єдиного стандарту для такого навчання, деякі організації, як VictoryDrones, пропонують курси, відкриті для цивільних осіб, а також закриті програми для військових. Такі курси можуть допомогти отримати дипломи, зокрема для здобуття військово-облікової спеціальності № 216 — «зовнішніх екіпажів безпілотних авіаційних комплексів (безпілотних літальних апаратів)».

Навчальні програми охоплюють різні аспекти, пов’язані з інженерною підготовкою: від зміни частот і каналів до роботи з антенами та протоколами. Окрім курсів від професійних навчальних закладів, є ініціативи, як-от SocialDroneUA, які пропонують базову інформацію про конструкцію дронів та поширені помилки при їх складанні.

Окрім цього, курси з підготовки пілотів БПЛА можуть передбачати базові знання в інженерії. Тому після закінчення навчання деякі випускники обирають саме цей напрям.

Отже, отримати знання в інженерії БПЛА можна на таких курсах:

Також є освітні програми для підготовки інженерів безпілотних літальних апаратів при університетах, зокрема у:

Чи може пілот БПЛА стати інженером

Пілоти, які з певних причин (через поранення чи небажання постійно стикатися з ризиками) перестають виконувати польоти, можуть ставати інженерами. Їхній практичний досвід допомагає їм краще зрозуміти нюанси поведінки дронів у повітрі.

Часто пілоти, які зіткнулися з труднощами у роботі дронів, передають свої зауваження інженерам, які на основі цих даних налаштовують і модифікують апарат.

«Наприклад, нам терміново потрібно, щоб інженер швидко зібрав ретранслятор, який вішався раніше на мавік, а тепер має вішатися на FPV», — каже засновник школи підготовки інженерів БПЛА ArmDrones Тарас Славінський.

Іноді інженери самі починають випробовувати дрони в польотах, щоб детально оцінити їхню поведінку та відкоригувати роботу з урахуванням власних спостережень.

Буває, інженер стає пілотом дрона. Це може статися з різних причин: через поранення пілота, його переведення на іншу посаду тощо. У такому випадку інженер, який вже має технічний досвід, може взяти на себе обов’язки пілота, забезпечуючи безперервність виконання бойових завдань.

Крім того, інженери можуть опинитися безпосередньо у бойовій групі FPV-екіпажу, де виконуватимуть технічні завдання на місцях.

Перспективи для айтівців

Спеціалісти вважають, що айтівці найкраще підходять для ролі інженера дронів. Оскільки вони мають технічний склад розуму і їм набагато легше опанувати моменти, які стосуються налаштування, програмування, збірки дронів тощо.

Особливо цінуються розробники зі знанням мов Python або C, адже це спрощує роботу з open-source. Айтівців без спеціальних навичок на місці вчать основ налаштування і прошивки дронів, радіозв’язку, роботи з компонентами електроніки та збору пристроїв.

«Наприклад, впав дрон. Треба їхати в „інженерку“, щоб його збирати, ремонтувати, паяти. Там показують принципи паяння, як працювати з 3D-принтерами і як налаштовувати Betaflight», — коментує Riko.

Чергова стаціонарна майстерня для інженера БПЛА на тимчасовій базі дислокації

Зарплата та кар’єрні можливості

У цивільній сфері зарплата інженера БПЛА коливається від 20 до 50 тисяч гривень, залежно від складності виконуваних завдань і кваліфікації. Військова зарплата становить 25-30 тисяч гривень, але у випадку залучення інженера до бойових операцій передбачені додаткові премії та бойові виплати.

Щодо кар’єрного зростання, то в Збройних силах є можливість отримати підвищення, зокрема через проходження офіцерських курсів та отримання нових посад і звань. Проте для айтівців, які звикли до кар’єрного зростання в приватному секторі, можливості у військовій інженерії можуть здаватися обмеженими.

Попит на інженерів БПЛА

Інженер БПЛА — один з найпопулярніших напрямів вакансій як у війську, так і у miltech-компаніях. Зокрема, станом на початок листопада на сайті рекрутингової агенції Lobby X щонайменше 95 вакансій у війську за цією спеціальністю. На сайті DOU наразі існує 5 вакансій за напрямом «Інженер БПЛА» в українських компаніях.

За словами засновника компаній «Четвертий закон», Petcube та OddSystems Ярослава Ажнюка, є ділянки фронту, де 80% всіх уражень завдають дрони. Тому інженери БПЛА мають попит у бойових підрозділах як ключові спеціалісти. Вони забезпечують ефективність операцій із застосуванням дронів.

«Більшість підрозділів охоче візьмуть до себе IT-спеціаліста для роботи з БПЛА. Там він матиме перспективу зарекомендувати себе як хорошого фахівця в складі Сил оборони», — каже Груфало.

Дякуємо за підготовку та рецензування нашим експертам. Серед них:

  • Тарас Славінський — засновник школи підготовки інженерів БПЛА ArmDrones. Колишній співробітник SoftServe. Працював як QA Automation. На початку повномасштабного вторгнення мобілізувався у складі однієї з бригад.
  • Пінгвін — начальник ремонтної майстерні підрозділу у складі підрозділу «Нахтіґаль» у складі 413 ОББпС Сил безпілотних систем.
  • Груфало — інструктор школи підготовки спеціалістів безпілотних авіаційних комплексів «Ятаган».
  • Riko — консультант фонду «Повернись живим» з тактики застосування БПЛА.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось18
До обраногоВ обраному12
LinkedIn



52 коментарі

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

В мене побратим — екс.айтішник шукає собі інженера по бпла в 30 омбр, так, в донецькій області, але 30ку платять, в піхоту точно не заберуть, бо адекватне командування, мобілізацію теж гарантують до них, і щось бажаючих взагалі немає, чому мамкини царапки все ще думають якось відпетляти. Зате як бусіфікують так відразу «братік, як справи, а шо там по цій посаді, вже цікаво, офігєть який мотивований вже, заберіть з бзвп»

При всій повазі, на жаль, достатньо знати про ОДИН випадок з рекрутингу коли «щось пішло не так», щоб утриматись. Бо це не проект, де якщо щось пішло не так — здав ноутбук і звільнився.

А таких випадків безліч. Від ТЦК і БЗВП і аж до частини, де навіть комбриг — не «цар, бог і військовий начальник», бо якщо йому зверху накажуть... Дуже шкода, що воно ТАК.

Ну ось в мене перед повномасштабним вторгненням прийшов оффер на дуже приємну суму в одну з найбільш аутсорс компаній, якби його прийняв мав би онбордитись 6 березня, але та компанія по факту не онбордила людей, сидів би на бенчі без зп. Утримуватись тепер від переходу з роботи на роботу? Ну і 20% MacPaw, утримуватись від роботи?
Так, це форс-мажор, але і переводи людей в бойові підрозділи це теж форс-мажор через незадовільний процес мобілізації, зрозуміло що трохи з іншими наслідками, але факт є фактом.

Мабуть причина в тому, що ціну своїх гарантій армія вже продемонструвала і бажаючих ними скористатись все менше. Тобто люди вибирають менше зло — чекають до останнього в надії що не бусифікують.
Якщо переведення в армії+ дійсно запрацюють (в чому є певні сумніви), то бажаючих добровільно мобілізуватись може стати ще менше, бо якщо і бусифікують, то можна буде сподіватись вже після бзвп перевестись в «адекватний» підрозділ.
А стосовно «не заберуть в піхоту» — вос у цього інженера який буде? Не стрілець часом? Бо командування воно таке, сьогодні мега-адекватне, а завтра там вже інші обличчя..

А Ви щиро не розумієте чому ? Ну спробуйте перечитати власний коментар, з незалежної позиції. Може щось різане по розумінню.

Вітаю. Трішки додам від себе про ситуацію з середини подібного підрозділу. БУДЕ ПРО НАБОЛІЛЕ. Людей катастрофічно не вистачає. Особливо кваліфікованих. Є можливість навчати майже з 0. Від простого до складного. Задачі є різні. Ремонт, монтаж, дослідження трофейних екземплярів, модернізація існуючих. Розробка софту, різних плат, проектування. Ми вже рік не можемо нормального спеціаліста для 3д моделювання знайти. В основному підрозділи укомплектовані всім необхідним обладнанням. Саме наш підрозділ користується своїм інструментом (За куплений державою потрібно нести мат відповідальність). Чимось допомагають волонтери. Чи потрапите ви в піхоту, скоріше НІ. Фрукти держава закуповує. Смузі за свої. Фізо доведеться підтягнути. П.С Прошу хейтерів не писати в коментарях. А прийти і допомогти. Роботи багато. Противник недооцінений(

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Саме рекрутінг вже працює адекватно, але чомусь люди згадують про рекрутінг з бзвп, коли поїзд вже тю тю

Ну то люди винні в тому що влада не здатна раціонально використати наявний потенціал...

В Славіку в Чудо Маркеті можна свіжий апельсиновий фреш зробити, ще один плюс стати в ряди)

Дивлюсь доу чистий телемарафон відпрацьовує. Коментар Яроша був цілком пристойним і по ділу.
Здається вже не тільки альтернативну думку забороняють але й здоровий глузд

Це така мода називати «техніків» «інженерами»... в них від цього чсв підростає та б’є рекорди.

Серед техніків є висококваліфіковані інженери, які розповідають техніку, ЯК ЙОМУ ПРАВИЛЬНО ЗРОБИТИ. Якщо не вірите, чекаю на резюме

Інженери... працюють в Matlab / simulink з відповідною підтримкою STM32 / px4 / ardupilot.
Та відповідно вміють в фотограметрію, всякі Kappa/Q-Kappa з LSTM-ом в ray.io
Треба там вміти в STM32, бажано щось поскладніше за Nuttx... там якийсь RTIC з HITL/PITL профілюваннями. Ну й дуже зараз заходять нові поробки на AMD Versal...

UAV Інженер й Інеженер-монтажник — це різні речі.

це навыть не інженер — просто слерась/монтажнік/ремонтнік — рівень пту.

Пайка BGA’шок й 0204 SMD — це вже ж четвертий розряд радіомонтажника УРСР ...

але це всеодно не інженерна посада, а паяти бга зара в кожній мобільній майстерні вміють взагалі без корочки і розрядів

А якщо треба розібратись, чому не працює, хто тоді?

те саме, чи думаєте що для ремонту чогось треба вищу освіту?

Не треба. Дітки на гуртках в 8-9ому класі справляються ж... все інше радянська мастурбація витраченого часу та відповідні академічні ритуали посвяти, й карго культи.
Досвід не вимірюється часом, а ті хто пробує — тупі бовдури.

Критерії кваліфікації переплутані з особистими компенсаторними потребами... а більшість подібних «інженерів» PID контроллер від MPC відрізнити й пояснити різницю не зможе.

Все працює за Аксіомою Ескобара...

Не завжди. А от для виготовлення правильної і робочої антени бажано.

Сподіваюсь, ви пишете це з «не інженерної» посади у війську ;)

А що військо достатньо компетентне для інженерних посад та науково-дослідницької діяльності, коли викладачів університетів заміняють депутатами ?... (питання риторичне)
Це просто неможливо.

Інженери пріцюють головою. Іноді руками. А то все інше інструменти, які оптимізують розумову діяльність

Я б не виправдовував відсутність кваліфікації, й підміну понять.
Багато хто не працює нормально, ні головою, ні руками — й хочуть щоб їх називали...

Тому такі підрозділи діляться на чотири відділи. Техніки, R&D, менеджмент, і забезпечення. Нажаль забезпеченням і менеджментом займаються люди з R&D. Тут проблема не в організації а у відсутності достатньої кількості кадрів

Ухти, дякую за лінки окремо!

Якщо мої коментарі порушують якісь правила спільноти, то прошу модераторів вказати які власне правила порушені з їх точки зору. Якщо звичайно надання такої інформації не травмує і не порушує правил спільноти і модерації.

* ні разу не цензура

просувають повесточку з марафону, треба бути пазітівним і радіти будьчому, іначе це розчаровує модераторів і решти зацікавлених осіб. У мене давно є запитання кого влесне репрезентує доу, але точно не програмістів.

Так це інфоцигани крім себе нікого не репрезентує

Які гарантії, що Сирський не переведе у піхоту через 2 місяці?

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Ніяких, це війна і результат проваленої мобілізації.

На виконання розпоряджень старшого начальника, приймає рішення по розподілу або перерозподілу особового складу зазвичай начальник штабу за узгодженням командира бригади.
В першу чергу в піхоту можуть відправити з підрозділів логістики (водіїв, кухарів і т.д.), потім почнуть висмикувати з інших забезпечуючих підрозділів (інженери, зв’язківці і т.п.), якщо зовсім все погано почнуть висмикувати з розвідки та ППО, потім з артилерії, і потім вже з підрозділів БпАК (дронщики). Так що спеціалісти безпілотних систем найбільш захищені від подібного негативного сценарія.

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Не зрозумів до чого ця емоція від Вас.
Я, як військовослужбовець, пояснив як воно працює в реальності, не даваючи ніякої оцінки цьому. Добре чи погано що воно працює так, немає ніякого значення, такі зараз реалії.

Нуль гарантій.

Лише неспроможність.

Сирський не переводить в піхоту. То вже роблять на місці. Коли знаходишся в нормальному підрозділі і добре робиш свою роботу, на тобі пилинки здувають

певно медичний персонал погано робив свою роботу, що виникла потреба перевести їх у штурмовики.

Яка користь з вентиляторів?

під час пайки виділяється дим (випаровується флус і тд) і щоб менше цим дихати то можна використовувати вентилятор. Так само під час змивки плати спиртом або спеціальним розчином, щоб не вдихати (ну або менше вдихати) ці всі випари

Мені здається то таке :) Ми ж не каструлі паяємо з ортофосфорною кислотою :) А запах каніфолі мені навіть подобається. Хоча зараз інші флюси, не такі приємні.
До того це зайвий предмет який тре розмістити десь недалеко від міста пайки. Ще й гудіти може.
Тому і цікавлюся досвідом, чи дійсно воно покращить ситуацію, чи то «баловство». Бо я сам вентилятори використовував хіба що пику собі влітку охолодити.

Все ж залежить від кімнати де паяєш і скільки часу це займає. Особисто для мене це прибрало запах флюсу з носу після пайки :)

чим вам вентилятор поможе — розжене дим по приміщенню, якщо ви за здоров’я то витяжку треба ставити над столом. або фільтруючий елемент

про «витяжки» ви все правильно написали. Якщо ще є звичайний вентилятор то я направляю на дрон підчас налаштування що б VTX не перегрівався, він розрахований на постійний потік повітря. Так що речі потрібні

Відводити дим від паяльника, напевно, він же не найкраща рідина для інгаляції.

відводити його треба з приміщення а не розганяти навколо

На робочих місцях радіомонтажників (навіть совіцьких) завжди була витяжка, бачив особисто.

Ну то ж інше. Вентиляція у приміщенні таки треба.

Паяльник Pinecil v2 ван лав

єдиний нюанс, що не можна замовити на прями. І так само не можна замовити на склад Нової Пошти, бо потрібно щоб прийняла фіз особа. Замовляв в Польщу на знайомих і потім передавали.

Коментар порушує правила спільноти і видалений модераторами.

Підписатись на коментарі