Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 30
×

Як потрапити в IT: 7 карток для початківців

Для того, хто тільки розпочинає свій шлях в ІТ, часто буває складно зорієнтуватися у великій кількості різної інформації. DOU вирішив структурувати цю інформацію у картках, щоб початківцям було легше зʼясувати, з яких кроків почати.

Ми розпитали спеціалістів з ІТ-галузі про те, з чого почати свій шлях айтівця, де шукати інформацію для навчання та які перспективи очікують на початківців в українських ІТ-компаніях.


1

З чого почати шлях в ІТ

Якими бувають IT-компанії?

Немає чіткого та стандартизованого поділу ІТ-компаній за типами, однак базово їх можна розділити на дві категорії: продуктові та сервісні.

Продуктові ІТ-компанії створюють власні продукти, як-от застосунок, гру, платформу тощо, для бізнесу чи кінцевого користувача. Така компанія має свою команду та робить продукт від ідеї до кодування й випуску на ринок. Продуктові мастодонти ІТ-галузі: Google, Microsoft, Samsung, Meta, а в Україні — Evoplay, Ajax, Genesis тощо. Спеціалісти в таких компаніях часто закріплені за певним продуктом.

Сервісні ІТ-компанії надають послуги та переважно працюють для бізнес-клієнтів, безпосередньо не надаючи послуги та продукти кінцевому користувачеві. Такі компанії можуть займатися розробленням застосунків, бізнес-аналітикою та підтримкою інфраструктури. Спеціалісти тут залучені в різних проєктах від різних замовників. Відомими сервісними компаніями є Oracle, SAP, EPAM, Softserve, GlobalLogic тощо.

Окремо йдуть стартапи — новостворені компанії, націлені на інноваційні технології. Багато успішних ІТ-компаній так чи інакше починалися як стартапи, серед них Twitter, Instagram, Slack тощо.

Які вакансії доступні айтівцям-початківцям?

Технічний спеціаліст-початківець має велику кількість варіантів для старту розвитку кар’єри. Однак розпочати доведеться з Junior-позиції. Нині в компанії готові наймати розробників без досвіду роботи або тільки після стажування за умови високої вмотивованості, хорошої бази власноруч виконаних проєктів, основних технічних знань і навичок, прокачаних soft skills.

Крім того, не варто боятися пробувати себе в інтернатурі. Інтернів (трейні, стажерів) часто залучають до чорнової роботи, а ще дають можливість розвинути свої навички під менторством більш досвідчених спеціалістів.

Знайти пропозиції роботи можна в розділі «Перша робота» на DOU, де для початківців є варіанти від Intern System Analyst до Back-end чи Apps Developer.

На яку зарплату розраховувати новачкам?

За даними DOU за червень 2022 року, трейні в українських ІТ-компаніях отримують $450–475. Оплата роботи Junior-розробника становить $950–1000 на місяць. Зарплата Junior QA-спеціаліста — в середньому $800 на місяць.


2

Де вчитися

Як обрати університет та факультет?

Михайло Майдан, Team Lead, Yalantis

Я вчився на комп’ютерній інженерії в Національному університеті «Львівська політехніка» і можу сказати, що там дають сильну базу. Звичайно, хотілося б, щоби деякі програми були оновлені, а деякі взагалі не брали до уваги.

Часто студенти розчаровуються в університеті, бо якість освіти не найкраща, але й очікування їх бувають доволі завищеними. Велика проблема у мотивації та професіоналізмі викладачів в університеті. Я сам почав викладати три роки тому, і неодноразово чую від студентів відгуки про якість навчання та мотивацію.

Якщо вже вирішили вступити на технічну спеціальність, то краще вибирати з програмної інженерії, комп’ютерної інженерії, комп’ютерних наук, прикладної математики, систем штучного інтелекту. Варто подивитися на університети нового зразка, такі як IT Step University та Католицький університет.

Чи обов’язково закінчувати виш, можливо, достатньо курсів?

Михайло Майдан, Team Lead, Yalantis

Університет часто дає гарну базу і вчить діяти в незнайомих ситуаціях, а ще це місце, де можна зустріти багато нових людей. Але це не обов’язково для того, щоби потрапити в індустрію. YouTube та Udemy може бути цілком достатньо, щоправда, для цього потрібна постійна мотивація, адже єдиним, хто змушуватиме вчитися, будете ви самі. В університеті це так чи інакше роблять викладачі.

Хорошим варіантом буде здобути мінімальну базу самостійно й податися на курси в компанії. Більшість компаній роблять безплатні курси, оскільки це добрий спосіб знайти молодих і мотивованих людей і найняти до проєктів після навчання. Такі курси допоможуть із працевлаштуванням і практичним досвідом.

Андрій Попович, CTO Livebeam @SocialTech

З власного досвіду скажу, що основна користь від курсів — це не знання, які дають викладачі, а вектори розвитку. Свого часу я обрав не той факультет КПІ та вступив на хімічну інженерію, тож вчитися програмування довелося самостійно, зокрема й на курсах. Там я дізнався, які матеріали читати, що вивчати глибше. Коли приходив на заняття, завжди занотовував моменти, у які варто заглибитися, отримував завдання і йшов далі вчитися додому, де читав додаткові матеріали й розвивався паралельно з курсами.

Абсолютно весь успіх залежить від того, наскільки багато часу людина готова інвестувати у свій розвиток і навчання. Курси та книжки не допоможуть, якщо людина не вкладатиме вдосталь часу. Якщо ви будете інвестувати в навчання дві-чотири години сім днів на тиждень, то результат однозначно не забариться.

Де шукати знання та інформацію для самостійного навчання?

Михайло Майдан, Team Lead, Yalantis

Часто можна знайти хороші курси на YouTube, на жаль, українською їх небагато, але якщо володіти англійською, то можна відшукати багато цікавого. Також у Google є безліч безкоштовних курсів з більшості технологій.

Добру базу можна почерпнути з тематичних книжок з конкретної технології, зазвичай вони дають глибше розуміння технології, ніж курси чи відео, але вимагають більшої зосередженості. Знову ж таки, коли гарно знаєте англійську, то з навчанням простіше, оскільки чимало корисної інформації подано цією мовою.


3

Що потрібно знати

Що має знати айтівець-початківець, перш ніж розпочати роботу в компанії?

Микола Аліменков, засновник XP Injection

Я б виокремив три головні пункти, які значно полегшують старт кар’єри в IT:

  1. Знання англійської мови. Початківцям доступна величезна кількість матеріалів для освіти та розвитку, більшість із яких створені англійською. Комунікація з колегами та представниками бізнесу, документація та інші джерела знань теж найчастіше ведуться цією мовою.
  2. Зацікавленість і вміння вчитися. На старті обсяг знань і вмінь обмежений, але є чудова можливість бачити свої прогалини та вчитися у колег. Тоді можна досягти експоненційного зростання в кар’єрі.
  3. Відповідальність за результати роботи та вміння визнавати помилки. Це позитивно вплине на взаємодію в команді та дасть змогу швидше розвиватися.

З яких мов програмування краще почати?

Микола Аліменков, засновник XP Injection

Усе залежить від обраного напряму розробки. На старті я б не радив розпорошуватися на кілька мов і технологічних стеків. Краще розібратися з одним і навчитися робити це з передбачуваною якістю. Для серверної розробки я рекомендую почати з Java через широту використання. Далі або освоїти cloud-native мікросервісний фреймворк, продовжити Kotlin, або писати десктоп-клієнтів чи класичні вебзастосунки.

Для Front-end напряму без JavaScript навряд чи вдасться успішно стартувати. Є ще непогані варіанти — Go або Python. Вони дуже затребувані через меншу кількість фахівців на ринку.

Раніше DOU писав про те, яку мову програмування краще обрати айтівцям-початківцям.

Які знання не принципові для старту кар’єри?

Микола Аліменков, засновник XP Injection

Точно не є важливими конкретні фреймворки або інструменти. Якщо розуміти принципи та вміти вчитися, то діло за практикою. Також я відніс би до необов’язкових на старті знання алгоритмів. Вони все рідше потрібні пересічним розробникам, а тим паче початківцям. Звісно, не без винятків, але це те, що можна розвинути за потреби. Необов’язковим є і розуміння процесів розробки. Їх дуже важко уявити собі за статтями, книжками та чужими історіями, але без реальної практики. Нерідко самонавчання тут більше шкодить, ніж приносить користі.


4

Де стажуватися

Чи обов’язкове стажування і чи є воно запорукою подальшого працевлаштування в компанії?

Команда Вікторії Придатко VP Team

Якщо в спеціаліста немає відповідного практичного досвіду, стажування — це можливість показати себе компанії та отримати роботу. Ви отримуєте зворотний зв’язок, тестуєте знання на конкретних завданнях, практикуєте роботу в команді. Тобто навіть якщо ви не отримали ту посаду, яку хотіли, з набутим досвідом можна сміливіше подаватися на Junior-позиції.

Є компанії, де стажування для новачків є обов’язковим. Є компанії, які не гарантують працевлаштування. Врешті існують різні формати самого стажування. Але найголовніше — чого хоче сам спеціаліст та що відбувається на ринку в цій темі.

Якщо ви думаєте, чи варто проходити стажування, врахуйте:

  1. Власні цілі. Ви хочете швидко отримати роботу? Чи практику? Чи тусовку для нетворкінгу в майбутньому? Вам потрібна робота з певним рівнем компенсації чи ви можете якийсь час працювати безкоштовно/з мінімальною ставкою? Скільки часу ви готові так пропрацювати?
  2. Ринок. Скільки спеціалістів із цієї позиції на ринку? Які середні зарплати? Чи є тенденція, що беруть без практичного досвіду? Які вимоги є типовими від компаній? Як ви відрізняєтеся на тлі конкурентів?

Визначте власні цілі та реальну ситуацію на ринку, оберіть компанії, у яких хочете працювати, детально вивчіть те, як вони наймають працівників, чи мають стажування та що воно дає. На основі цих даних ухвалюйте виважене рішення.

Де краще стажуватися: за кордоном чи в Україні?

Команда VP Team

Почніть з того, які у вас цілі та плани, де ви хочете працювати. Якщо досвіду немає і ви плануєте працювати за кордоном у компанії, у яку важко потрапити, то, звісно, подавайтеся на стажування. Можливо, варто почати з меншої компанії та позиції Junior, щоби потім з досвідом спробувати себе в більшій компанії. Головне — ніколи не забувати про аналіз ринку, особливо коли йдеться про міжнародних та іноземних працедавців.


5

Як почати працювати

З чого почати пошуки першої роботи? Як і де це робити?

Команда VP Team

Для пошуку першого місця роботи варто:

  1. Чітко зрозуміти, на яку позицію ви хочете подаватись, яку зарплату отримувати, що робити та в якій компанії. Що важливо саме для вас, що ви можете робити, а чого не можете.
  2. На основі цього аналізу обирати ті компанії та вакансії, які відповідають вашому запиту та знанням.
  3. Писати CV під кожну вакансію. Звісно, основну інформацію про себе можете дублювати, але фінальне резюме варто оформити та деталізувати під кожну позицію окремо.

Важливо розуміти, що «конвеєрний стиль» не спрацює. Оберіть 10 вакансій і поставтеся до перемовин з компанією серйозно. Підготуйте насправді якісне резюме, прочитайте максимум про компанію: яка в них культура, що для них важливо, як проходять етапи співбесід тощо. Після надсилання починайте готуватися до інтерв’ю. Будьте готові виконати тестові завдання. Попрацюйте над самопрезентацією.

На що звертати увагу під час пошуку роботи?

Команда VP Team

Насамперед потрібно визначити, наскільки компанія відповідає основним цінностям. Чи готові ви працювати в цій індустрії, чи комфортні для вас умови роботи. Усі критерії будуть індивідуальними, адже те, що підходить одній людині, може не підійти іншій.

На що справді варто звертати увагу, то на те, наскільки позиція відповідає вашому запиту. А щоби на це питання відповісти, треба мати аналіз і список цілей. Тому не оминайте цей пункт.

Як скласти «правильне» резюме?

Команда VP Team

Дуже радимо почати з цього. Happy Monday випустили цілу книгу про те, як скласти резюме.

А щоби не дублюватися з основами, найголовніше з нашого досвіду:

  • Пишіть зрозуміло та структурно, щоби це було зручно читати.
  • Демонструйте результати, а не списки, «де ви були». Результати можна показати, навіть якщо практичного досвіду саме в цій спеціальності немає. Виберіть певний hard чи soft skill, що потрібен на цій посаді, та покажіть, як ви ним володієте на прикладі: «У цій ролі важливо бути командним гравцем. Я керував групою людей на таких-то позиціях, і ця група досягла таких-то успіхів».
  • Покажіть за допомогою резюме, яка ви людина, які цінності маєте, які підходи в роботі використовуєте, що конкретно шукаєте. Зрештою culture fit — перше, за чим обирає компанія.


6

Як успішно пройти співбесіду

Зі скількох етапів зазвичай складається співбесіда?

Команда VP Team

Це дуже залежить від позиції та компанії. У деяких випадках співбесіда складається із шести чи навіть десяти етапів, а буває, що офер пропонують після першої ж розмови.

Однак зазвичай план такий:

  1. Перше інтерв’ю з рекрутером, який відповідає за вакансію.
  2. Друге може бути з менеджером з найму.
  3. Між першим і другим чи між другим і третім можуть дати тестове завдання або поставити технічне інтерв’ю.
  4. Ще одним етапом часто буває інтерв’ю з CEO.

Для початківців найм може тривати довго через кількість кандидатів і циклу співбесід. До цього треба бути готовим.

На що звертають увагу HR під час співбесіди з айтівцем-початківцем?

Команда VP Team

  1. Наскільки спеціаліст відповідає портрету кандидата на цю позицію за soft і hard навичками.
  2. Наскільки конкретна людина за темпераментом та особистими якостями підійде конкретній команді.

На що СТО звертає увагу під час співбесіди з кандидатом?

Андрій Попович, CTO Livebeam @SocialTech

Усі компанії мають свої критерії, тож потрібно перевіряти цінності кожної та звертати на них увагу. Я завжди думаю про те, наскільки людина впишеться в колектив та чи виникне взаєморозуміння.

Другим важливим критерієм, звісно, є технічні знання та навички. Водночас я не дуже люблю, коли на співбесідах ставлять запитання про конкретну мову програмування чи технологію. Натомість запитую про базові інженерні знання, які потрібні для програмування будь-якою мовою. Важливо, щоби людина розбиралася в основах.

Третій важливий аспект — критичне мислення: як людина ухвалює рішення та на що спирається. Ну і, звісно, soft skills: вміння висловлювати думку та здорове спілкування.


7

Що робити далі

Як керівники розуміють, що людина готова до розвитку в компанії?

Андрій Попович, CTO Livebeam @SocialTech

Мабуть, основний критерій — це бажання людини, підкріплене діями. Якщо вона розвивається, інвестує в це час, я дам можливість для зростання. Важлива гнучкість і готовність до змін. Більшість навичок, які знадобляться в роботі, людина зможе здобути на практиці.

Звісно, важливі й успіхи людини в компанії. Я завжди звертаю увагу на те, як спеціаліст виконував завдання. Якщо успішно — буду більш впевнений у наступних кроках.

Якщо мені треба знайти нового тимліда, а в компанії немає людини, яка одразу готова обійняти цю позицію, то можна почати просувати співробітника, який має потенціал. Трапляється й навпаки, коли людина готова до підвищення, а вакантного місця немає. Тоді варто формувати для неї окреме місце й дати можливість проявити себе.

Які шляхи розвитку технічного спеціаліста в ІТ-компанії?

Андрій Попович, CTO Livebeam @SocialTech

Я б умовно розділив шлях розвитку для технічних спеціалістів у компанії на два сценарії: individual track та leadership track.

Individual track  це розвиток людини в індивідуальному напрямі самостійної роботи. Це ті спеціалісти, які орієнтуються на поглиблене вивчення технологій та роботу власними руками. Leadership track — це про рух до позиції тимліда, орієнтацію на менеджмент команди та її роботу.

Якщо узагальнити, то individual track  це розвиток в архітектора. Хоча й у цій професії є багато командної взаємодії, керувати командою, як правило, не доводиться.

Leadership track — розвиток у тимліда й до позиції СТО. Водночас архітектор теж може стати СТО, якщо має бажання та навички.

Звісно, є й інші варіанти розвитку розробників, але, на мою думку, вони вимагають суттєвої зміни напряму. Наприклад, будь-який розробник може в будь-який момент почати рух у бік продакт-менеджера чи продакт-оунера. Серед таких спеціалістів великий відсоток інженерів, які вирішили відповідати не лише за технічну частину, а й за продуктову.

Коли я став тимлідом, зрозумів, що хочу займатися бізнесом і зростати до С-рівня. Тоді став активно спілкуватися з С-рівнем компанії та вирішувати питання з огляду на бізнес-результат. За кілька років мені запропонували вакансію СТО. Це був швидке та нетипове зростання, оскільки здебільшого між позицією ліда команди та СТО є кілька ланок, які мені довелось перестрибнути. Наразі вже понад три роки я обіймаю цю посаду й маю змогу очолювати неймовірно круту команду.

Як планувати свій розвиток в ІТ-компанії?

Михайло Майдан, Team Lead, Yalantis

Коли ви молодий спеціаліст, дуже важливо мати ментора з того напряму, в якому працюєте. Ментор допоможе знайти правильну інформацію й покаже на практиці, як робити ті чи інші речі. Важливо не боятися ставити питання, навіть якщо вони здаються безглуздими.

Багато компаній дають нецікаву роботу молодим спеціалістам, потрібно не боятися просити складніші завдання і проявляти ініціативу. Навіть якщо ви припуститеся помилок, здобудете цінний досвід. Але якщо ваш ментор допомагатиме, ви здобудете досвід і принесете більше користі.

Я часто проводжу співбесіди й віддаю перевагу ініціативним і тим, хто горить своєю справою, адже технології можна вивчити, а от навчитися проактивності не завжди вдається. Людину, яка не горить, важко мотивувати на вивчення чогось нового, а тих, хто не боїться вчитися, легко спрямувати в правильне русло.

На початку важливо вибрати нішу й не пробувати все потроху, адже тоді ви ризикуєте стати спеціалістом в нічому. Потрібно націлитися на одну мову програмування й один домен і розвиватися себе в ньому. Коли отримаєте достатньо досвіду, спробуєте інші домени та мови програмування.

Складайте особистий план розвитку з конкретними кроками. Записуйте туди пункти, які хочете вивчити та спробувати на практиці. Робота в ІТ потребує постійного навчання.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось21
До обраногоВ обраному19
LinkedIn

Схожі статті




9 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Не ходи в айти, не ходи в айти, да
Не ходи в айти, не ходи, никогда
Не ходи в айти, не ходи, не надо
Потерянную жизнь не компенсирует зарплата

Жизнь потерять можно на многих профессиях, а деньги заплатять не на многих

Не боятися, пробувати ходити на співбесіди, підтягувати на те, що не знали на співбесіді й знову ходити на співбесіди

шо потрібно знати? увійти важко, вийти ще важче)

Це якась ганьба, а не стаття.
Стаття начебто для початківців, але намішано для всіх рівнів одразу.

Наприклад:

Можливо, варто почати з меншої компанії та позиції Junior, щоби потім з досвідом спробувати себе в більшій компанії.
Ще одним етапом часто буває інтерв’ю з CEO.

ці рекомендації точно для початківців?

У VP Team кажуть, що порядок проведення співбесіди залежить від компанії. У деяких компаніях (наприклад, невеликих стартапах) засновники або менеджери різних рівнів можуть бути особисто включеними в інтервʼю навіть з джунами та трейні. У статті описані можливі етапи співбесіди, не обовʼязково це означає, що кожен початківець з цим стикнеться, однак має знати про таку можливість.

На мою першу Junior позицію у мене була співбесіда з CEO. На той момент фірма була не велика, можна сказати стартап. Тому всяке буває))

Возражаю. Junior — это от полугода коммерческого опыта. Без опыта — это Trainee

Можливо ця градація залежить від ваших фактичних обов’язків в компаніі, а не від стереотипів? Ги, ФОП-трейні, прикольно звучить

Підписатись на коментарі