Додаткові генератори й оптоволокно. Як інтернет-провайдери працюють, коли немає електроенергії, і що пропонують клієнтам
З початку повномасштабної війни росія пошкодила понад 400 об’єктів критичної інфраструктури, зокрема й у сфері електропостачання. Лише 15 листопада через дії ворога постраждали 15 таких точок. Вимикання електроенергії часто тягне за собою й зникнення інтернету, який необхідний як для комунікації з близькими, так і для стабільної роботи.
DOU зібрав інформацію про те, як провайдери Києва забезпечують доступ до інтернету, коли немає електроенергії, та що кожен абонент може зробити, щоб якнайдовше залишатися на зв’язку.
📌 Укртелеком
Фахівці «Укртелекому» у режимі 24/7 відстежують роботу телекомунікаційного обладнання. Запас міцності мережі забезпечують акумуляторні батареї, якими укомплектовані майже всі об’єкти зв’язку компанії. Ємність батарей розрахована на період від 2 до 5 годин, залежно від об’єкта зв’язку.
Найважливіші інтернет-вузли оператора обладнані генераторами автономного живлення та мають запас палива не менш ніж на добу роботи. Якщо електроживлення немає довше, то доставляють паливо, дозаправляють генератор, і мережа продовжує працювати. Такі генератори утримують зв’язок навіть під час тривалих вимкнень електроенергії. Але для того, щоб абоненти могли користуватися послугами фіксованого інтернету, потрібно, щоб і клієнтське обладнання — модем та роутер — працювало, не було знеструмленим.
3 14 листопада всі вузли центральних АТС Києва та вузли районних центрів Київської області «Укртелекому» забезпечені дизель-генераторами та дизпаливом на весь час від’єднання електроенергії, щоб надавати послуги клієнтам.
Додаткова добова інвестиція компанії у стабільність послуг зв’язку у Києві та Київській області становить до 30 тис. літрів дизпалива під час критичного навантаження на електромережу та аварійних відключень.
Для абонентів компанія розробила спеціальну інструкцію, як живити власне обладнання.
Наразі така можливість є для двох основних технологій:
- FTTH — оптичне волокно заведено безпосередньо до приміщення споживача, швидкість до 1 Гбіт/с;
- xDSL — доступ по інфраструктурі телефонної мережі, швидкість до 20 Мбіт/с (до 50 Мбіт/с у варіанті VDSL).
- Для технології FTTB (оптоволокно до будівлі) послуги доступні, тільки якщо є електроживлення будинку.
Щоби скористатися послугами, коли немає електроживлення, потрібно:
1. Проконсультуватися з представником «Укртелекому» і перевірити, чи вашу адресу обслуговує компанія: у Центрі обслуговування абонентів або за номером
2. Подивитися параметри живлення (напругу та потужність) абонентського пристрою (маршрутизатор, модем, оптичний термінал, роутер тощо).
- напруга вказана на зворотному боці пристрою. Вона може бути 9 В або 12 В.
- потужність: це напруга (В) * силу току (А).
3. Переконатись, що є Power Bank, який буде живити абонентський пристрій. Зокрема, пересвідчитеся, що потужності Power Bank вистачить на живлення. Потужність вказано літерами Вт або W.
4. Придбати кабель-перетворювач USB 5В/DC 9B (DC 5,5 мм) або USB 5В/DC 12B (DC 5,5 мм). Який саме кабель купувати — 9В або 12В — залежить від того, яку напругу споживає абонентський пристрій. Якщо під’єднання побудовано таким чином, що використовуються два послідовно увімкнених абонентських пристрої, треба придбати два кабелі на 9 чи на 12В.
5. У разі зникнення електроживлення, від’єднати від абонентського пристрою блок живлення та під’єднати Power Bank через придбаний кабель-перетворювач.
📌 Датагруп-Volia
Компанія заздалегідь готувалася до атак на енергетичну інфраструктуру. Зокрема, забезпечила ключові мереживні об’єкти системами безперебійного живлення. В останні місяці додатково закупили 40 генераторів для підтримання роботи міських мереж. І побудували 11 додаткових резервних мереж, щоб оперативно перекидати трафік зі знеструмлених частин мережі на інші.
Загалом масштаби від’єднання можна поділити на три категорії:
- Перша — найбільша, коли енергопостачання немає у всьому місті чи регіоні. В такому разі компанія, як національний магістральний провайдер, зосереджується на підтримці магістрального міжміського та міжнародного зв’язку. На об’єктах, що забезпечують ключові магістральні лінії, ми встановили генератори великої потужності.
- Друга категорія — це відключення району у великому місті чи району області. Тоді можливе знеструмлення на наших районних вузлах зв’язку. У такому разі використовуємо автономні джерела живлення та дизельні генератори для максимального подовження роботи послуг.
- Третя категорія — це коли немає енергоживлення саме у вашому домі. Можемо порадити приєднати кабель інтернету прямо до пристрою з автономними живленням (ноутбуку, планшету). І якщо на вашому районному мережевому вузлі є енергопостачання, то інтернет, найімовірніше, працюватиме.
📌 Lanet
Ми пропонуємо швидке технічне рішення — під’єднати додаткове обладнання, а саме потужний акумулятор до комутатора в будинку. Але це працює, якщо є певні технічні можливості. Наразі всі абоненти Lanet поділяються на три категорії:
- Користувачі, що живуть у будинках з під’єднаними акумуляторними батареями, які забезпечують обладнання безперебійним живленням протягом чотирьох годин. Все, що потрібно зробити абонентам у цьому випадку, — це приєднати інтернет-кабель до ноутбука або роутер до акумулятора чи павербанку.
- Мешканці будинків, де немає потрібних акумуляторів, але є технічна можливість їх встановити. Для цього провайдеру знадобиться допомога користувачів. Для абонентів діє акція «Стань Прометеєм свого під’їзду». Якщо абонент надасть у тимчасове користування одну чи декілька акумуляторних батарей, моделі яких підходять для під’єднання до комутаторів, а саме AGM (Absorbent Glass Mat), LiFePo4 (літій-залізо-фосфатні),
Li-іon (літій-іонні) абоLi-Po (літій-полімерні) з балансиром, наші майстри встановлять їх у під’їзді. Якщо світла не буде, підключення залишатиметься стабільним до чотирьох годин. - Абоненти, що мешкають у будинках, де немає можливості встановити додаткове обладнання.
Наразі ми шукаємо технологічні рішення, які допоможуть абонентам залишатися на зв’язку під час планових чи аварійних вимикань електроенергії. Є кілька варіантів на перспективу.
Використання літій-залізо-фосфатних акумуляторів. Зараз ми на етапі купівлі обладнання. Ці акумулятори швидко заряджаються, мають довший термін використання, якщо порівнювати зі звичайними батареями, а також здатні витримувати більшу кількість циклів зарядки. Проте сьогодні на них величезний попит, і нині їх можна замовити лише з-за кордону, тож це потребує часу.
Під’єднання оптоволоконного інтернету. Ми розглядаємо варіант частково добудувати мережу, щоб абоненти мали змогу під’єднуватися за технологією PON (оптика у квартиру). Працюємо над цим рішенням.
📌 Бест
Щоб стабільно надавати послуги, ми вжили таких заходів:
- На всіх критичних вузлах збільшили ємність акумуляторних батарей.
- Закупили додаткові генератори, за потреби вузли живляться від них.
- Знижуємо каскадність і від’єднуємо одні будинки від інших, щоб під час відключень не зникав сигнал.
- У багатоквартирних будинках та житлових комплексах почали встановлювати потужні джерела живлення, які подовжують роботу під час відключень.
- Проводимо «оптику» у квартири.
- Спільно з абонентами під’єднуємо телекомунікаційне обладнання до точок автономного безперебійного живлення.
Також є вдалі кейси співпраці з нашими абонентами, наприклад:
- Ми спільно встановили джерела живлення на будинки. Разом з абонентами обладнали десятки будинків та забезпечили безперебійну роботу під час вимкнення електроенергії. Абоненти купують джерело, компанія надає акумулятори та виконує роботи.
- Абоненти будинку проклали оптичний кабель у квартири (кабель надала компанія), а оператор швидко підвів сигнал і запустив інтернет по оптичному волокну.
- Жителі кількох будинків об’єдналися та придбали велике джерело живлення. Компанія надала акумулятори та запустила в роботу. Інтернет одночасно та швидко отримало кілька сотень абонентів.
- Мешканці ЖК розвели електрокабель резервного живлення по будинку. Компанія встановила джерело живлення і запустила п’ять під’їздів.
- Абонент допоміг купити компанії за адекватною ціною джерела живлення, які встановили протягом кількох днів.
- Абоненти організували чергування біля генератора, що допомогло оператору вивільнити персонал для аварійних робіт.
- Абоненти запропонували підзаряджати акумуляторні батареї від сонячних панелей на випадок тотальних відключень (рішення ще оцінюємо).
- Абонент працює у логістичній компанії, яка возить з-за кордону обладнання, запропонував привезти дефіцитне обладнання, зараз комплектуємо та узгоджуємо постачання.
📌 Кристал
Ми почали готуватися до вимикань електроенергії заздалегідь, придбали потужні генератори, акумулятори, щоб забезпечити абонентів доступом до інтернету.
Щоб інтернет працював, коли немає світла, потрібно:
1. Залишити заявку на перехід на сучасну технологію підключення PON за посиланням.
Якщо у вас вдома вже встановлений ONU (оптичний абонентський термінал), дзвонити чи залишати заявку не потрібно — ви вже користуєтеся оптичним інтернетом.
2. Вам потрібно підживити роутер та ONU-термінал. Для цього ви самостійно повинні придбати безперебійник, акумулятор або потужний павербанк. Якщо мешкаєте у приватному будинку, це може бути генератор або сонячні батареї.
Ми маємо потужні генератори на магістральному обладнанні, тому сигнал від нас користувачі отримують навіть тоді, коли електроенергії немає.
📌 IPnet
Через планові обмеження електропостачання в Києві можливі тимчасові перебої із доступом до інтернету. Відключення та відновлення енергопостачання проводяться «пофазово», а вузли доступу компанії IPnet під’єднані до електромережі згідно з технічними умовами власника енергорозподільчої мережі. Відновлення роботи вузлів може не збігатися в часі з відновленням подачі електроенергії до приватних осель.
В окремих випадках після некоректного вимкнення або перепадів напруги комутаційне обладнання потребує перезапуску в ручному режимі співробітником технічної служби.
Ми докладаємо максимум зусиль, аби розвʼязати проблему. Закупили нові акумуляторні батареї, посилюємо бригади техніків і збільшуємо їхню кількість, критичні сервіси переносимо на локації зі стабільнішим електроживленням. Щодо перенесення електроживлення на іншу фазу — вже почали обробляти заявки, але це відбувається не дуже швидко.
📌 Фрінет
Сьогодні ми збільшуємо ємність акумуляторів на резервному живленні, додатково закуповуємо генератори та блоки безперебійного живлення, розширюємо кількість точок резервування електроживлення на кінцевому обладнанні, зокрема й в житлових будинках, але на це потрібен час, а також обладнання у постачальників.
Стан електромережі не впливає на швидкість надання послуг з доступу до інтернету. На це впливає якість побудови мережі, а в нашої компанії з цим проблем немає. Якщо в інтернет-кабелі є сигнал, то для доступу до інтернету необхідно зарезервувати живлення свого обладнання (Wi-Fi-роутера, комутатора тощо) за допомогою блоку безперебійного живлення або павербанку.
📌 Київстар
Наша мережа складається з базової станції, оптичного кабелю, будинкового комутатора і мідного кабелю, який абонент приєднує до свого обладнання, наприклад, до Wi-Fi роутера. Для роботи інтернету потрібно забезпечити постійним електроживленням усі ці складові.
Перебої з домашнім інтернетом можливі, навіть якщо світло у вашому будинку є. Кабель мережі проходить через кілька будинків. Тож інтернет може зникнути, навіть якщо електропостачання вимкнули не за вашою адресою, а там, де розташоване обладнання. Інтернет з’явиться знову тоді, коли відновиться електропостачання в цій локації. Після появи світла радимо перезавантажити роутер.
Забезпечити джерело безперебійного живлення лише в квартирі недостатньо, щоб інтернет не зникав. Живлення має бути і на базовій станції, і на комутаторах, і в квартирі.
Щоб поліпшити ситуацію, ми вже встановлюємо додаткові акумуляторні батареї й безперебійники на обладнанні в будинках, а також модернізуємо оптичну мережу, що нівелює вплив сусідніх будинків.
📌 Кузя
Архітектура мережі «Кузя» збудована таким чином, щоб між основними роутерами мережі та будинковим обладнанням користувачів було мінімум активного обладнання для безперебійного надання послуг. Але, на жаль, в особливо віддалених районах доступ до інтернету залежить від того, чи є електроживлення на районних центрах агрегації, а також у деяких випадках і від сусідніх будинків. Крім того, через особливості під’єднання електроживлення на технічних поверхах будинків електропостачання у квартирі може бути, а на технічному поверсі — ні.
Через часті вимикання електроживлення акумулятори ДБЖ не встигають підзарядитись повністю, тож час автономної роботи комутаційних вузлів як районних, так і будинкових, скорочується.
Відділ експлуатації мережі працює у посиленому режимі: в офісі підзаряджає чергові акумулятори для районних центрів агрегації, встановлює акумулятори на будинкові комутатори. Насамперед — у будинках, до яких під’єднані об’єкти критичної інфраструктури: бомбосховища, школи, дитсадки, лікарні тощо.
На жаль, через дефіцит у постачальників акумуляторів та пристроїв, до яких вони під’єднуються (як ДБЖ, так і комутаторів, до яких акумулятори можуть приєднатися напряму), ми фізично не можемо зарезервувати живлення кожного будинку.
Але в деяких будинках мешканці згуртовуються та пропонують закупити акумулятори та/або відповідне обладнання своїми силами. Їх ми консультуємо та встановлюємо у такі будинки придбане обладнання позачергово.
📌 Домонет
Якщо сталося знеструмлення магістрального обладнання, що обслуговує район, працюють штатні резервні акумулятори, які встановлені за замовчуванням і тримають
Що відбувається, якщо трапилося знеструмлення обладнання у сусідніх будинках? Інтернет — це мережа пов’язаних серверів. Наша мережа побудована за топологією «кільце». Наприклад, в один район об’єднано 50 будинків. Якщо світла не буде в одному, то це не вплине на інші. Головне, щоб працював магістральний майданчик. Але якщо більше будинків від’єднані від живлення, то інтернет зникає й в інших. Тоді ми скеровуємо бригаду з генератором, щоб підживити конкретний будинок і повернути зв’язок.
Може трапитися ситуація, коли електроенергії в будинку немає, а інтернет є, однак коли світло відновили, інтернет зник. Це відбувається тому, що різні фази живлення будинку підпадають під різні графіки. Найчастіше обладнання провайдера перебуває в «технічній» фазі живлення. Після вимкнення світла ви можете під’єднати кабель прямо до ноутбука або, якщо є домашній UPS, продовжувати користуватися послугою через Wi-Fi. Якщо не працює, варто очікувати відновлення штатного електроживлення нашого обладнання.
Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU
Найкращі коментарі пропустити