«У нас „заліза“ — на понад мільйон доларів». Розмова з українськими розробниками музичного ПЗ, яким користуються голлівудські продакшени та відомі музиканти

Українські інженери компанії GlobalLogic уже понад десять років допомагають компанії Avid розробляти програмне забезпечення для звукозапису Pro Tools. Серед клієнтів компанії Avid — голлівудські продакшени, телестудії та медіа. За свої технічні продукти Avid отримала два «Оскари», нагороду «Греммі» та 16 нагород «Еммі».

Технології Avid, створені за участю українських інженерів, використовували для запису та аранжування музики у фільмах «Хоббіт», «Світ Юрського періоду», «Дедпул-2», «Людина-мураха та Оса», у серіалі «Гра престолів», а також запису альбомів гуртів Maroon 5, Coldplay, Linkin Park, «Океан Ельзи», «Друга ріка» та багатьох інших.

Ми поспілкувалися з молодшим віцепрезидентом з інжинірингу GlobalLogic в Україні Володимиром Воробйовим про особливості роботи з передовим програмним забезпеченням для звукозапису.

— Коли ви почали співпрацювати з Avid?

Я співпрацюю з GlobalLogic уже 15 років. Проєкт Avid з’явився приблизно через рік після того, як я долучився до команди — у 2008-му. До нас приїхали гості з Avid, щоб вибрати собі вендора. Це був аудіо підрозділ компанії, вони переходили на нову платформу для своїх аудіоплагінів, і їм потрібні були люди, які розуміються на цифровій обробці звуку, на оптимізації. І в нас на той момент якраз була вільна команда з такою експертизою, зокрема я. Після того як нас обрали вендором, ми поїхали до їхнього американського офісу для передачі знань, вивчали їхній інструментарій, продукти, фреймворки.

Після повернення до України стали будувати команду для роботи над цими проєктами. Одна з проблем, яку ми помітили вже тоді, — те, що нам вистачало технічних знань, але трохи забракло знань саме доменної ділянки: роботи зі звуком з погляду музиканта чи студії, реального workflow, який використовують музиканти.

Щоб розуміти, як продукт працює зсередини, треба знати, навіщо та як його застосовують користувачі. Це була невелика прогалина: ми не завжди могли достатньо адекватно і швидко зрозуміти на рівні функціонала, що саме потрібно користувачеві.

Нам вистачало технічних знань, але забракло знань роботи зі звуком з погляду музиканта чи студії

Стали шукати людей з таким досвідом: музикантів, співаків, композиторів. Врешті набрали команду тестувальників зі схожим бекграундом. Вони допомагали нам краще розібратися із завданнями та говорили однією мовою з Avid.

Тоді атмосфера була дуже творчою. Важко знайти розробників, що захоплюються музикою, а от в Avid всі були такими. Звичайний робочий день: ти йдеш, люди сидять у своїх кабінетах, пишуть музику, грають, випробовують плагіни, примочки, нові пристрої. Дуже креативне середовище.

Ми намагалися те саме створити у нас, культивували це, і я гадаю, нам вдалося. Якоїсь миті у нас виникла розкішна творча команда. Багато хлопців грали в гуртах — це могли бути маленькі кавер-бенди, більш-менш відомі групи або просто ентузіасти, які робили щось заради задоволення.

Такі люди мали подвійну мотивацію працювати, адже поєднували роботу на IT-компанію з власним хобі, тобто продовжували займатись тим, що їм подобається. Плюс ставали причетними до компанії Avid, яку знали ледь не з дитинства, інструментарій та програмне забезпечення якої використовували.

Згодом почали з’являтися інші проєкти компанії Avid. Наприклад, обробка відео, це Media Composer, відомий софт. Він нині є індустріальним стандартом, використовується у всіх великих голівудських студіях і телестудіях для пост-продакшену. Більшість сучасних фільмів, що виходять на екрани, монтують за допомогою Media Composer.

Згодом почали додаватися команди для storage, системи зберігання даних, де є рішення, оптимізовані під роботу з медіаданими — це спеціальні рішення, які купують телекомпанії або великі студії та які дуже добре інтегруються із засобами обробки звуку, відео тощо.

Далі ми почали працювати над продуктами для роботи з медіаконтентом. Такі продукти використовуються у студіях для отримання, індексування, пошуку, зберігання, передачі великої кількості медіаматеріалу, який зазвичай генерується або використовується студіями.

На цьому проєкті у нас працюють люди, які мають вищу музичну освіту. Нотна грамота — це серйозна річ

Також ми розробляли рішення для 3D-графіки для телевізійної продукції, але згодом Avid відмовилися від цієї лінійки продуктів.

На певному етапі Avid ухвалив стратегічне рішення переводити свої рішення та сервіси у хмару. Ми з ними тоді вже тісно співпрацювали, у нас була більшість їхньої команди.

Також ми розробляли кілька поколінь інструментарію для створення новин. Його використовує велика кількість каналів та студій.

Крім того, можна відзначити систему для роботи з нотами. Це досить вузькоспеціалізована система, але застосована скрізь. У світі не так багато сильних продуктів подібного штибу, і це один з найсерйозніших — Sibelius. Це софт, який дає змогу працювати з нотами: заносити, зберігати, відтворювати, передавати, продавати, захищати авторськими правами тощо. На цьому проєкті у нас працюють люди, які мають вищу музичну освіту. Нотна грамота — це серйозна річ, там є багато нюансів, і їх треба розуміти.

— Музична освіта — обов’язковий скіл для всіх, хто працює з продуктом?

Для розробників досвід у музиці або відео зазвичай вказуємо як бажаний. Ми розуміємо, що знайти таких складно. Для тестувальників це зазвичай обов’язково. Ми шукаємо людей саме з цієї індустрії. Добре, що у нас вже є кістяк команди, багато зв’язків, і нам із цього середовища легко отримувати нових людей. Складно було знайти перших фахівців, зрозуміти, як вихопити таких, бо ІТ-рекрутери не дуже вміють це робити. Але коли ми набрали основу, почали працювати зв’язки.

У нас буває черга з людей, які б хотіли з нами попрацювати. Приходять хлопці, кажуть: «У мене друг хоче до вас». Особливо коли часи непрості (коронавірус, війна), і багато бізнесів, тим паче з артсфери, сильно трясе. А ІТ більш-менш показує стабільність, навіть зростання. Тому багато хто з кількох причин іде до нас: капіталізація своїх хобі та бажань; стабільне місце для роботи та зростання.

— З якими технологіями ви працюєте на проєктах?

Технології більш-менш стандартні, немає нічого надзвичайного. Бувають такі складні технології, куди важко знайти людей, як-от дуже низькорівневі мережеві речі та протоколи. Наприклад, ми працюємо з великими консолями (мікшерними чи для живих виступів). Йдеться про величезні пристрої розміром із стіл або навіть кілька. Такі консолі мають модульну систему, і ці модулі між собою спілкуються через певний мережевий протокол. До них є багато вимог: вони повинні бути реалтайм, мати чіткі характеристики, адже затримка сигналу має бути мінімальною, інакше буде неможливо працювати.

Таких людей важко знайти. Ми роками шукаємо їх

Тобто музикант очікує, що, коли він щось грає, це миттю з’являється у моніторах та навушниках, причому вже оброблене, з ефектами тощо. Відповідно ці протоколи варто знати в найдрібніших деталях: як вони реалізуються, як усе синхронізується, як керувати затримкою тощо.

Ось це, напевно, один із найскладніших стеків, які у нас є з Avid. Таких людей важко знайти. Ми роками шукаємо їх. Відповідні фахівці трапляються, але дуже рідко.

А більшість софту написано на С++. Іноді з’являється .NET, Java, JavaScript, тобто найрізноманітніша «кухня» з усього, що нині на ринку.

— Яка структура вашої команди, скільки людей залучено до проєкту?

У нас близько 10 великих продуктів і купа менших. Загалом у нас одна з найбільших лабораторій GlobalLogic. У 2015 році її розмір був максимальним, це була найбільша «лаба» в Україні. Але й зараз у нас є кількасот людей, досить серйозна команда. І багато тестувальників — щонайменше половина від усіх членів команди. А половина з тестувальників — автоматизатори. С++ — найпоширеніша мова.

У нас багато тестувальників — щонайменше половина від усіх членів команди

Тестувальники тут важливі, бо продукт є досить старим, складним. Він працює з величезною кількістю обладнання, яке виробляють у всьому світі різні компанії. І з кожною версією ми маємо переконуватися, що він продовжує працювати так, як раніше, зі старим «залізом» тощо. І на це потрібно дуже багато ресурсів. З хардверного погляду — це найважчий проєкт GlobalLogic. У нас «заліза» — на понад мільйон доларів.

— Розкажіть про умови роботи з компанією Avid.

Більшість наших команд гібридні та складаються з інженерів GlobalLogic та Avid. У нас справді тісна співпраця, щоденне спілкування на різних рівнях, і всі роблять одну й ту саму справу. Бувають випадки, коли нам дають якийсь окремий закінчений модуль, формулюють вимоги — і ми незалежно більш-менш незалежно його реалізуємо. Але загалом це щоденна робота однієї великої команди.

Віднедавна у нас додалися проксі Product Owner’и з нашого боку. Раніше все управління продуктами та програмами йшло з Avid. Але нині з’являються інші люди, які мають достатньо досвіду, розуміють внутрішню кухню, ринок і можуть також виконувати ці ролі.

У нас регулярно проводять івенти, пов’язані з інноваційною діяльністю, ті ж хакатони. Наші команди завжди генерують ідеї, багато з яких потрапляє у продукти — це такий безперервний процес. Люди розуміють, чого не вистачає, що треба додати. Вони бачать, що роблять конкуренти, і досить добре орієнтуються, пропонують інновації.

З відомих клієнтів я назвав би великі корпорації-мовники CNN, NBC, а також Disney

Цікаво відзначити, що, коли я почав працювати, у Avid був один великий китайський вендор, який працював з декількома напрямами — бродкаст і storage. Через кілька років ми його повністю витіснили, оскільки нам справді вдалося створити сильну команду. І з того часу ми є основним вендором. Локальні завдання Avid може виконувати з іншими партнерами, але загалом, стратегічно — з GlobalLogic.

— Яких відомих клієнтів продукції Avid можете назвати?

Ми раніше стежили за цим, років 10 тому нам було цікаво: побачили гурт, а у нього на бекстейджі — наша консолька. Або до нас приїжджають бенди, і ми бачимо, що вони розвантажують обладнання Avid. Зараз вже особливо не стежимо. Знаємо, що більшість відомих гуртів у світі використовують наш продукт у тому чи іншому вигляді.

З відомих клієнтів я назвав би великі корпорації-мовники CNN, NBC, а також Disney. А так на будь-якому рівні будь-який ентузіаст може купити Pro Tools, під’єднати гітару і почати використовувати.

Єдине, що для звичайного споживача є багато продуктів, які є більш доступними і простими. Але якщо хочете професійно пов’язати своє життя з музикою чи кіно, то рішенням Avid треба навчатися та намагатися їх використовувати.

— Що має знати та вміти людина, яка хоче працювати у вашій команді?

Треба бути справді сильним у своїй галузі. Відбір серйозний. Для сеньйорів зазвичай є інтерв’ю із замовником. Наприклад, для розробників C++ має бути хороша база — ми завжди звертаємо на це увагу, адже це потужна стартова точка. Людина має розуміти основи розробки, мов програмування, на чому все це будується. Якщо бракує інших речей, це легко надолужити, проте якщо людина не розуміє бази, стає складно.

Люди, які працюють тут, згодом самі зацікавлюються музикою

Ми беремо дуже багато людей, які або ще навчаються, або тільки-но закінчили виш. Ми готові їх вчити та допомагати. Але ця людина справді має бути ентузіастом у тому, що робить, «палати» цим напрямом. Люди, які працюють тут, згодом самі зацікавлюються музикою.

Для тестувальників зазвичай бажано розуміти технічну частину: що таке цифрова музика, як вона представляється, її особливості та характеристики; пристрої, які її обробляють, впливають на неї. Потрібно вміти підключати все це, розуміти на хоча б базовому рівні фізику процесу, що таке цифровий звук і що з ним роблять.

— Розкажіть про плани команди.

Є передумови до того, що з проєктом все буде добре, він розвиватиметься. Зараз у нас, звичайно, є певні складнощі, пов’язані з війною, але нас дуже підтримують партнери, замовники, всі розуміють, що вони ризикують великими грошима та мають відповідальність вже перед своїми клієнтами.

Але знаємо, що це тимчасово, і всі готові розширювати співпрацю. Компанія Avid в останні роки вийшла на прибутковість і є досить успішною, якщо подивитися на ринок акцій. Вони мали проблеми кілька років тому, але зараз все виглядає досить позитивно. Avid справді розвиваються, інвестують, створюють нові продукти, і ми для них є стратегічним партнером.

«Я постійно помічаю навколо себе наш продукт»

Ми також попросили інших членів української команди розповісти про те, як це — працювати з відомим продуктом і бачити результат своєї роботи у повсякденному житті.

Олексій Шлапак, QA-інженер GlobalLogic

Найбільш зворушливим моментом для мене став вихід Pro Tools 2020.12, де мене нарешті вказали у титрах. Враховуючи, що до цього я чимало років займався звуком і музикою, де Pro Tools — стандарт індустрії, це було дуже особливе відчуття належності. Відчуття, що твоїм софтом користуються улюблені музиканти та звукорежисери.

Також досі приємно, коли знайомі музиканти схвально усміхаються, коли бачать мою кофту з логотипом Avid! Я постійно помічаю навколо себе наш продукт. Весь великий продакшн, всі відомі музичні команди працюють на Pro Tools. Маючи доступ до сесій музикантів, особливо цікаво подивитися, як «усередині» облаштований трек однієї з улюблених команд моєї юності — Crystal Method — Wild, sweet & cool.

Микола Пунтус, інженер GlobalLogic

В одному з кліпів Linkin Park хтось із музикантів сидів у студії на тлі відкритого Pro Tools — той момент, коли я пишався тим, що роблю в Avid.

Віктор Сарапулов, інженер GlobalLogic

Я неодноразово бачив у позаробочому житті результат свої роботи. Відчуття дуже різні. Особливо коли ловиш сучасних відомих виконавців на користуванні застарілими піратськими версіями Pro Tools. Не знаєш, як тим виконавцям по шапці надавати :)

Артем Шевченко, інженер GlobalLogic

У мене багато знайомих зі звукорежисерської тусовки, у нас великий чат (там звукорежисери, які працювали і зі «СКАЙ», і з «Бумбокс», і навіть із закордонними музикантами). І я часто бачу їхню реакцію на вихід нових фіч, чую їхні «хотілки». Це круто, я розумію, що продукт, над яким працюємо з командою, приносить користь. Для мене дуже важливо відчувати належність до створення такого крутого проєкту — це те, що справді мотивує ще більше втілювати в життя нові ідеї.

Anonymous, інженер GlobalLogic

Хтось скидав відео про те, як Кіану Рівз озвучував свого героя в Cyberpunk. В тому відео видно, що звукорежисери використовують Pro Tools. Захопливо!

Валентин Павлюченко, інженер GlobalLogic

Купив якось два квитки на концерт Hurts, бо дружина їх любить. У день концерту їхав на роботу у метро, і раптом мені надійшло повідомлення в WhatsApp від знайомого колеги з Avid із Бельгії. Написав, що в його команди виникла проблема з пультом, і їм потрібна моя допомога, аби полагодити його.

Запитую: де пульт? Відповідає: на «Олімпійському». А я щойно вийшов із метро і був за 200 метрів від нього. Їхній звукорежисер думав, що він у чужій країні опинився віч-на-віч з проблемою, і планував уже збирати концерт на старому пульті гурту розігріву. А тут я за 10 хвилин опинився прямо під стадіоном.

Упродовж години ми все полагодили — довелося замінити «залізо». Зрештою я обідав з кейтерингом самої групи та отримав all stage pass. Навіщо квиток купував — не знаю :)

Все про українське ІТ в Телеграмі — підписуйтеся на канал редакції DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось14
До обраногоВ обраному1
LinkedIn



24 коментарі

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Все класно крім того що всі ці розробники і глобалйожик отримують дрібні крихти з панського столу замовника.

краще би нічого не робили. лол. отоді би діло було. ще раз лол.

особисто я був на цьому проекті і спілкувався з колегами з боку ейвід про ринок ойті в сша та україні

так ось. укр деви по суті отримували і отримують на рівні якщо врахувати купівельні спроможності в Сша та в Україні

п.с якби глобаллоджик був збитковий то його би не купляли західні компанії.
А це відбулось здається десь так разів зо 4 за остані 8 років.

То саме можна про трактористів говорити, які погані агррофірми.

Якби у бабусі виконавця було б яйця володіння продуктом, він був би дідусем замовником і платив би крихти іншим виконавцям.
Капіталізм 101, не дякуйте.

У кожного свій вибір. Уяви: хтось кайфує від самого проєкту, на якому працює. Декому цього ніколи не зрозуміти, але є люди, для кого фінанси — не на першому місці. Я перейшов на цей проєкт, повністю змінивши стек і знизившись по ЗП (з планами поступово вийти на попередній рівень). Вже більше року тут і не пошкодував жодного разу.

Глобал платит по рынку в целом, или даже чуть выше. Не вижу тут никаких претензий.

Трохи смішно, що ДОУ вибрав для заголовку статті не щось про сотні розробників чи концерти світових виконавців, а про те, що заліза у людей АЖ НА МІЛЬЙОН :) Типу, це найкрутіше, чого команда досягла.
А продукт класний, авіду та Глобал лоджику — моє шанування.

заголовок дійсно хайповий.

але це більше про рівень довіри між замовником і виконавцем.

Аж настільки хороші і довірливі стосунки з клієнтом це таки гарне досягнення

. У світі не так багато сильних продуктів подібного штибу, і це один з найсерйозніших — Siberius.

Мабуть таки Sibelius, на честь фінського композитора Яна Сібеліуса:

uk.wikipedia.org/wiki/Sibelius
uk.wikipedia.org/wiki/Ян_Сібеліус

Так, ви маєте рацію, виправили. Дякую!

Приємно чути, що музичний топ софт пишеться в Україні. І це не один бренд.

А хто ваш основний конкурент? Cubase? Все ж Ableton, Logic, Bitwig і їм подібні — то трошки інша ЦА.

Немає конкурентів. Pro Tools це стандарт де-факто для серйозних студій.
А по функціям всі DAW уже давно ±однакові. Я переконаний що і на ріпері за 60$ звукорежисер зможе працювати так само ефективно як і на протулзі з кастомними картками.

Маркетинг рішає.

стандарт де-факто для серйозних студій.
За свої технічні продукти Avid отримала два «Оскари», нагороду «Греммі» та 16 нагород "Еммі".

Ну, хтось же взяв усі решту Оскарів і Греммі?

ну коли на Pro Tools зводять 70%(приблизно, я не цікавився статистикою в останій час)
Голівудського кіно то це вже таки стандарт.

Ніт. трішки не так.

Хоч різені DAW і мають приблизно схожі функції але вони де-факто мають різні спрямування і спеціалізації. Щось краще для діджеїв заходить, щось для концертів, щось інше для постпродакшену. І тут ще вирішує інфраструктура плагінів та заліза. Avid це не тільки Pro Tools але і купа заліза як для постпродакшену так і для лайв виступів.

Якщо мова про концерти то Pro Tools дає змогу зробити пост продакшен музики з використанням певних плагінів, А потім на цих ще протулівських плагінах і інфраструктурі зробити конценрт і добитися за рахунок цього майже ідентичного звучання. Адже плагіни одні і ті ж. І все розробляється так щоб звучання було ідентичним як для постпродакшену так і для лайву.
В цьому якраз і є сила та популярність рішень від Avid.

за 60$ звукорежисер зможе працювати так само ефективно

це погане формулювання. так само ефективно дуже розмите поняття у музиці.

дійно звукорежисер зможе зробити свою роботу і дасть гарний результат.
ось тільки музика і звук досить суб’єктивно сприймаються. і на іншому засобі звук буде відрізнятись. А задача часто до звукачів ставиться якраз набилизити по максимуму різні звучання.

Всратий де-ессер у маркетинговому відео — також стандарт «серйозних студій»?
Припускаю, що про тулз тримається на «нішових» користувачах, для яких перехід на інші DAW надто болючий.
Мені дуже затратно по часу переходити на Reaper(linux=>pipewire) з Studio one (OSX/WIN). Якби не відсутність затримки — навіть не пробував би. Вартує кожної секунди, якщо шукаєш себе, але будучи іменитим і знаючи про тулз — не кожен вважатиме вартим часу.

Цікавить обробка звуку, як і більшість того шо ± пов’язано з музикою. Які потрібні знання в цій сфері?

Думаю, для початку можна пройти якийсь курс по sound design, розібратися шо таке частота, фаза, типи хвиль, типи синтезу і всяке таке. Без цього однаково ніяк, але і сам по собі процес цікавий.

А щодо технологій, то наскільки я знаю, то там все найцікавіше на C++.

Можно знайти базові знання в книжці за авторством Петеліних: Steinberg Cubase 5. Запись и редактирование музыки.

а також в Сочинение и Аранжировка МУЗЫКИ на компьютере від ціх же авторів

Дякую за статтю, не знав шо Про Тулз — наші!

Підписатись на коментарі