«До закінчення війни дива не станеться». Чи справді на українському IT-ринку криза і з чим уже довелося стикнутися компаніям

IT-галузь — чи не єдина сфера економіки, яка зросла впродовж минулого року і сплатила до державного бюджету на 16% більше, ніж у 2021-му. Але разом з такою статистикою спрацьовують і деякі тривожні сигнали: порядок бронювання фахівців у постійному режимі work-in-progress, чимала кількість новачків у IT, яким важко знайти роботу, бенч і не такий частий перегляд зарплат, як раніше, а також вихід галузі на плато після стрімкого зростання.

DOU поговорив з ключовими гравцями індустрії, щоб зрозуміти, чи варто сподіватися на зростання українського IT цьогоріч, або ж, навпаки, є підстави говорити про кризу.

Що зараз відбувається в індустрії?

За даними Do IT like Ukraine — дослідження IT Ukraine Association, — з повʼязаними з війною викликами стикнулися абсолютно всі українські IT-компанії. Повністю пристосуватися до нових реалій вдалося лише 34,3%: обладнати приміщення генераторами на випадок блекаутів, перенести ключові системи у «хмару», оплатити релокацію в інший регіон чи коворкінг, диверсифікувати мережу провайдерів.

Уже в січні 2023 року обсяг експорту галузі впав на 30%, порівняно з груднем 2022-го. Замовники сумніваються, чи варто співпрацювати з українськими компаніями, зважаючи на безпекові ризики та залученість фахівців у робочі процеси. Водночас бронювання критичних працівників галузі досі не налагоджено — зокрема, через те, що не передбачено можливості бронювати ФОПів і гіг-контракторів.

При цьому частину спеціалістів переводять на бенч або скорочують. За минуле півріччя кількість працівників у 50 найбільших компаніях зменшилася на 5,3%. Натомість лише 14 компаній продовжили найм, а пʼять — змогли забезпечити роботою понад 100 людей.

Чи передбачають кризу представники IT-галузі

На ринку справді спостерігається падіння, каже виконавчий директор IT Ukraine Association Костянтин Васюк, однак через попереднє стрімке зростання воно не є критичним. Тож варто говорити не про падіння, а про суттєве зниження темпів зростання, додає він.

«Коли ти з високої вершини спускаєшся на 100 метрів — це не падіння. Падіння — це коли ти летиш у прірву. А ми у прірву не летимо. Так, відносно попереднього року спад є, але порівняно з іншими галузями української економіки — не критичний. Якщо вся економіка „на штучному диханні“, то IT-галузь — стабільна», — каже Васюк.

Водночас будь-які позитивні новини з фронту, зокрема зменшення активних бойових дій, можуть повернути показники до зростання, адже прямо корелюють зі сприйняттям України клієнтами. Крім того, варто очікувати сезонного позитивного коливання у травні 2023 року, додає директор IT Ukraine Association.

Васюк виокремлює дві категорії замовників:

  • більш вразливі до викликів, які вимагають перенести ключові частини проєкту за межі України;
  • ті, хто бачить в укладенні нових угод з українськими компаніями подекуди соціальну місію, тож продовжує співпрацювати з вітчизняними командами.

Загалом великі компанії залишаються прискіпливими до безпекових моментів, тоді як замовники меншого розміру легше йдуть на ризики. А ті, хто працював з українцями під час першого року великої війни й не відчув негативного впливу, зазвичай готові продовжувати співпрацю і цього року. Але й ті залежні від стану глобального ринку та рецесії світової економіки.

Читайте також інтерв’ю з Костянтином Васюком 👇Торік компанії довели, що можуть працювати в екстремальних умовах. Деякі клієнти не відчули б глобальної різниці, якби не знали про події в Україні, каже Васюк.

«Комбінація негативних факторів для розміщення замовлень у вітчизняних компаніях сформувала тренди, які не йдуть на користь Україні. Йдеться передусім про доступ до команди, бронювання і тимчасовий виїзд за кордон на конференції та зустрічі з клієнтами, налагодження зв’язків між замовниками та виконавцями. Якщо зі вже узгодженими проєктами допустимий онлайн-формат ведення бізнес-процесів, то про нові краще домовлятися наживо», — пояснює Васюк.

Тож унормування процесу бронювання критичних працівників і тимчасових відряджень за кордон для обговорення нових контрактів — принципове, зокрема для малих і середніх компаній, які не мають широкого представництва за кордоном.

Попри все компанії залишаються соціально відповідальними, донатять і діляться своїми ресурсами, які стають обмеженими, намагаються зберігати робочі місця.

Так, 2022 року харківські IT-компанії сплатили до державного бюджету на 9% більше податків, ніж у минулому, каже виконавча директорка Харківського IT- кластера Ольга Шаповал.

Водночас до сьогодні не вдалося розвʼязати критичні для індустрії проблеми, додає вона, погоджуючись з Васюком: питання передбачуваності для замовників, збереження команд і поїздок за кордон для укладення нових контрактів.

«До того ж нерозвʼязане питання бронювання і закордонних відряджень накладається на світову рецесію — і виходить «ідеальний шторм», — розмірковує Шаповал.

Третій елемент, що погіршує ситуацію, — загальносвітовий спад попиту на IT-сервіси, що деякі експерти пов’язують із завершенням активної стадії пандемії COVID-19, каже Ольга Шаповал. Однак дещо вирівнює ситуацію те, що у ЄС та на Близькому Сході все ще є запит на диджиталізацію, з якою Україна має великий досвід. Наприклад, Об’єднані Арабські Емірати зацікавлені у використанні архітектури українського онлайн-сервісу «Дія», у США планують розробити технологічні продукти, схожі на «Дію», а в Естонії запускають застосунок mRiik на базі української «Дії».
Читайте також інтерв’ю з Ольгою Шаповал 👇

«Але європейський ринок — це про довіру. А вона вибудовується завдяки особистим контактам. І тут українці значно програють у конкуренції, наприклад, полякам, які не мають обмежень щодо вільних подорожей світом», — продовжує спікерка.

Замовникам важливо розуміти, хто працюватиме над проєктом у наступні пів року. А, за інформацією Шаповал, менше ніж 1% компаній отримали бронювання від мобілізації для своїх співробітників. Загального полегшення для індустрії це не приносить, і це радше точкові варіанти для збереження в команді найдосвідченіших спеціалістів.

Українські компанії змушені диверсифікувати ризики й виходять на закордонні ринки. Викликом для сфери, кажуть у Харківському IT-кластері, буде потреба зберегти фахівців для української IT-галузі, а не заповнити лакуни інших країн.

Розвиток галузі залежатиме від:

  • загального стану світової економіки, зокрема американської;
  • врегулювання державою проблем бронювання та виїзду;
  • кількості досвідчених фахівців на українському ринку праці та їх зайнятості в проєктах, адже нині ІТ-компанії майже відмовляються від бенчу та не завжди готові брати новачків, які мають недостатньо досвіду;
  • вступу на ІТ-спеціальності достатньої для розвитку галузі за 3–4 роки кількості абітурієнтів;
  • збереження пільги ПДВ на постачання програмної продукції та підтримання державою продуктових компаній.

Ольга Шаповал передбачає три можливі сценарії для розвитку IT-галузі:

  1. Позитивний. Якнайшвидша стабілізація світової економіки та мінімальний рівень рецесії, а з нею і стрімке повернення зростання індустрії.
  2. Реалістичний передбачає пожвавлення ринку наприкінці осені-початку зими 2023 року.
  3. Негативний сценарій передбачає продовження скорочень і поступове фокусування замовників на європейських, латиноамериканських, азійських, а не українських командах.

Степан Веселовський, CEO Львівського IT Кластера, розповідає, що ефект від торішніх блекаутів українська технологічна сфера, ймовірно, відчує лише наприкінці першого — на початку другого кварталу 2023 року. Так відбудеться тому, що замовники не можуть перестати працювати з компанією одномоментно, і навіть якщо виникають труднощі, за інерцією проєкти можуть тривати ще 3–6 місяців.

«Цього року ми можемо побачити вперше в історії українського IT, що загальний річний обсяг експорту буде меншим, ніж торік. Це моє найбільше побоювання щодо сфери у довгостроковій перспективі. Якщо дотепер всі тішили себе думкою, що галузь зростає попри війну, то 2023 рік може показати геть іншу динаміку».

Перше, із чим стикнувся ринок у 2023 році, — конкуренція галузі з іноземними країнами, каже Веселовський і додає, що цьогоріч умови важко назвати рівними: за кордоном компанії не мають ризиків, пов’язаних з війною та обмеженнями воєнного стану, тож можуть гарантувати більшу стабільність для клієнтів.

Тож якщо раніше про розробницькі центри в інших країнах насамперед думали великі та середні компанії, тепер на це доведеться звертати увагу навіть найменшим IT-бізнесам. Це завдання дещо полегшує те, що за кордоном через війну живуть багато українців, які лояльні до українських IT-компаній і готові розглядати офери в їхні закордонні офіси, зокрема, через знайому робочу культуру.

Ще одна проблема для індустрії, яку називає Веселовський, — IT-освіта, яка щороку навчає тисячі нових спеціалістів в умовах перегрітого від кількості кандидатів ринку. І хоч не всі початківці можуть знайти робочі місця, зупиняти підготовку не можна, адже у довгостроковій перспективі це спричинить ризики, зокрема дефіцит спеціалістів. У короткостроковій — змусить компанії переглянути операційні процеси й автоматизувати наймання.

«Треба готуватися до того, що до закінчення війни дива не станеться й індустрія не зростатиме. На жаль, ситуація стає все важчою. Якщо раніше ніхто не кидав фрази „Наша ціль — врятувати бізнес“, то тепер я чую їх усе частіше», — резюмує Веселовський.

Розвиток команди сейлзів і скорочення рекрутерів. Як компанії адаптуються до умов ринку у 2023 році

Віталій Седлер, CEO та співзасновник Intellias, розповідає, що компанія щомісяця має меншу кількість нових проєктів проти 2021-го і навіть 2022 року, коли на ринку був ефект відкладеного під час пандемії попиту на цифровізацію бізнес-процесів.

За його словами, через глобальну рецесію постраждала індустрія Retail, натомість Automotive меншою мірою відчула негативний вплив, адже там залишається великий попит на інновації.

Припинення проєктів у компанії залишається поодиноким, невелика кількість клієнтів призупинять контракти до кращих часів, ділиться Седлер. Основне, що впливає на подальші рішення замовників про співпрацю, — складна система бронювання та виїзду ключових спеціалістів у короткострокові бізнес-відрядження за кордон.

Торік компанії вдалося глобалізувати свій бізнес. Тепер, крім України, центри розробки Intellias розташовані у Польщі, Болгарії, Хорватії, Іспанії, Португалії, Великій Британії. Крім того, незабаром компанія відкриє офіси в Колумбії та Індії.

«Така диверсифікація допомагає нам нівелювати ризики, пов’язані з нинішньою ситуацією в Україні. Ми маємо змогу пропонувати потенційним чи поточним клієнтам частково стартувати проєкти в одній з цих країн, а частково в Україні», — розповідає Седлер.

Рівень заробітних плат в Intellias залишився незмінним, стверджує топменеджер, але підтверджує наявність бенчу:

«Через оптимізацію витрат деякими клієнтами ми пропонуємо частині наших технічних спеціалістів та спеціалісток зачекати на нові контракти та проєкти у резерві. У цей період вони мають 50% від навантаження і відповідну винагороду. На сьогодні йдеться про близько 150 резервних місць. Щотижня кілька людей з резерву повертаються до повноцінної роботи. Ми очікуємо, що вже у третьому-четвертому кварталі 2023 року кількість нових замовлень збільшиться і ми зможемо запропонувати цікаві та масштабні проєкти людям, які на бенчі».

Водночас, щоби швидше адаптуватися до нових умов, компанія розвиває сейлз-команду та вдалася до незначного скорочення рекрутерів — утім цифри не називають.

Іван Портний, СОО MacPaw, каже, що успіхи минулого року і зростання галузі були тимчасовими. Через перестороги закордонних замовників у співпраці з Україною на ринку з’являється ще більше вільних кадрів.

«Водночас спостерігаємо, що попри насиченість ринку вільними кадрами наймати Senior-спеціалістів складно, як і до повномасштабної війни. Це відбувається з кількох причин. По-перше, спеціалістів високого рівня не стало набагато більше. По-друге, нині їм складніше змінювати місце роботи — всі хвилюються за свою безпеку. За нашою статистикою, удвічі зменшився response rate для топових позицій. При цьому кількість спеціалістів на Junior-позиції зросла в рази. Сьогодні є багато талановитих людей, які шукають роботу, але на ринку майже немає позицій для джунів», — пояснює він.

Українські компанії змушені диверсифікувати ризики, пов’язані з війною, й виходити на закордонні ринки, говорять співрозмовники DOU. Ілюстративне зображення

Така ситуація може помітно вплинути на розвиток стартапів в Україні, вважає Портний: спеціалісти, які залишилися без роботи, але мають бажання й енергію працювати та розвиватися, можуть кооперуватися та створювати нові проєкти.

«Розвиток військових дій на фронті може бути переломним моментом для багатьох людей, які виїхали за кордон і ще перебувають у стані невизначеності. Усередині компанії ми проводили дослідження, у межах якого запитали спеціалістів, які наразі за кордоном, хто з них розглядає повернення в Україну. Один з ключових факторів, який впливає на рішення повертатися — це результати на фронті, тобто наскільки може затягнутися війна, наскільки безпечно буде повертатися в Україну з родинами тощо», — каже COO MacPaw.

Хоч MacPaw працює на міжнародному ринку і менше залежить від локальної кризи, компанія все ж відчуває вплив глобальних процесів: купівельна спроможність користувачів їхніх продуктів просіла, люди частіше відмовляються від необов’язкових витрат на кшталт підписок на сервіси.

«Було б самовпевнено казати, що криза, яка вплинула на таких гігантів, як Amazon, обійшла стороною українські ІТ-компанії. На український бізнес це теж впливає, і ми бачимо сповільнення темпів приросту наших користувачів. Продуктам, які не є обовʼязковими для використання, а спрямовані на покращення життя людей та їхнього досвіду користування пристроями, доводиться інтенсивніше боротися за увагу, активніше інвестувати сили у залучення та утримання клієнтів. Але зараз для нашої команди ситуація не є критичною», — каже Іван Портний.

Стратегічна ціль MacPaw на 2023 рік — це підсилення стійкості бізнесу. Топменеджмент компанії провів детальний аналіз і виявив процеси, які ускладнюють чи уповільнюють роботу. Наприклад, у деяких команд було забагато синхронної комунікації (обов’язкових сінків і відеочатів), іншим командам такої взаємодії було недостатньо.

«Отримавши результати дослідження, менеджери переглянуть формати комунікації та синхронізації всередині та між командами й визначать найбільш ефективні варіанти під різні запити. Команда MacPaw створила беклог з процесів, які потребують покращення або скасування, та описала конкретні дії та плани. До того ж нещодавно MacPaw проводила дослідження ментального здоровʼя команди за методологією Всесвітньої організації охорони здоров’я, щоб запобігати вигоранню і виснаженню спеціалістів», — пояснює СОО MacPaw.

Усе ж Іван Портний радить сприймати кризу як час додаткових можливостей, щоб якісно зрости, оцінити доцільність тих чи інших процесів і витрат, а також підсилити команду новими фахівцями.

Чи справді ринок штормить? Що думають про це відомі айтівці

Олександр Холодов, CEO Yalantis

Останні місяці 2022 року для компанії були дуже складними. Всі проблеми, які могли виникнути, у нас сталися саме тоді, зокрема відплив клієнтів. Натомість більшість компаній вони наздогнали вже у перші місяці цього року. Коренева проблема — висока облікова ставка у США. Крім того, навіть найбільші світові компанії, наприклад Microsoft та Amazon, звільняють частину персоналу. А блекаути в Україні заважають «заводити» в країну новий бізнес. Якщо торік була проблема зі старими проєктами і замовлення зменшувалися, то тепер складніше укладати нові домовленості.

Скорочення в нас були, кількість угод впала, і нині ми робимо все, щоб знайти нових клієнтів.

Загалом мій прогноз позитивний, за нашими спостереженнями, бізнес-активність клієнтів зросла порівняно з минулим роком. Однак ніколи не знаєш, коли вони вирішать переглянути плани, можливо, хтось захоче скоротити кількість розробників на проєкті.

Замовники можуть, наприклад, почати шукати фінансування для підтримування компанії і захочуть скоротити витрати. Наприклад, минулого тижня з’явилася новина, що Lyft cкорочує 40 позицій. Тобто 40 українців втратять роботу.

А ще ми залежимо від подій у світі. І навіть коли все виглядає доволі позитивно, завжди щось може «прилетіти». Частина компаній усе менше хоче стафитися в Україні, це реальність. Вони прагнуть працювати з іншими локаціями. Але гроші у світі не зникли, і завжди знайдуться клієнти, які хочуть зростати разом з Україною.

Єдиний спосіб працювати з клієнтами — забезпечити їх усім, що потрібно, і в процесі показувати своєю присутністю та комунікацією, що все добре, що залишатися в Україні можна.

Ми змушені відкривати офіси за кордоном. Наразі частина нашої команди працює в Україні, частина — з інших держав. Питання з бронюванням залишається нерозвʼязаним, але є менеджери, які можуть подорожувати за кордон на ділові зустрічі, наприклад, жінки-топменеджери.

Я весь час перебуваю у рідному Дніпрі, а ситуацію, коли від українських розробників відмовляються, переживаю доволі болісно. Мені б не хотілося, щоб Україну сприймали як негативну локацію.

Коли клієнт припиняє співпрацю, це означає, що для компанії і загалом для держави грошей стає менше. Іноді ми робимо непопулярні дії, але намагаємося втримати команду.

Для бізнесу часи важкі. Моя порада — братися за будь-яку роботу, навіть якщо вона не така високооплачувана чи приємна, як раніше. Рано чи пізно це зміниться.

Олександр Соловйов, ​​консультант, ex-CTO Kasta.ua

З розсилок Djinni ми бачимо, що середня зарплата розробників зменшилася. Але з погляду роботодавця нічого не змінилося — знайти досвідченого кандидата так само складно, як раніше.

Спостерігаю, що за останній рік певна кількість досвідчених спеціалістів звільнилися, і ніхто з них активно не шукає роботу. Так виникає проблема із зарплатами — людина звільняється, а наступній на її місці можуть запропонувати менші гроші або не так часто переглядати рівень заробітку.

Для початківців усе так само погано, як після 2014 року, — можливо, навіть гірше. На пошук роботи вони стали витрачати значно більше часу. Теоретично нині вдалий час для створення стартапів, але прозаїчно та на практиці — людям без достатнього досвіду роботи стало значно важче жити.

Неможливо кудись поїхати, тому справу потрібно починати всередині країни. Але зараз і екосистема недостатньо розвинута, і грошей вільних немає. Тож, можливо, ми пропустимо цей теоретично ідеальний час для створення продуктів.

З мого досвіду криза існує ще й тому, що у компаній поменшало грошей. Українські компанії, що залежать від локального ринку, заробляють менше, адже у населення впала фінансова спроможність, кошти обережніше витрачають. Відтак компаніям складно утримувати співробітників, а шукати нових доводиться два-три місяці.

Висновки

Опитані редакцією представники IT-галузі вважають, що поки зарано говорити про кризу, але стримано прогнозують нелегке майбутнє для індустрії. Компанії вже стикнулися з:

  • рецесією світової економіки;
  • недостатньою підтримкою з боку держави;
  • непрозорими механізмами бронювання та виїзду за кордон для укладання нових контрактів;
  • вимушеною диверсифікацією ризиків;
  • необхідністю залучати до команд евакуйованих українців, щоб зберегти корпоративну культуру та утримати фахівців на вітчизняному ринку;
  • необхідністю шукати способи для укладання нових контрактів, підсилення сейлз-команд;
  • посиленою потребою боротися за увагу користувача для продуктових компаній.


DOU стежитиме за розвитком ситуації на ринку й продовжить опитувати ключових гравців щодо їхніх прогнозів. Найсвіжішу статистику та аналітику стану індустрії читайте в розділі «Аналітика».

👍ПодобаєтьсяСподобалось12
До обраногоВ обраному3
LinkedIn



53 коментарі

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Ілюстрація з NES-like чорними лебедями — топчік.

Чи справді ринок штормить? Що думають про це відомі айтівці

У списку не вистачає Кожаєва, як найвідомішого айтівця «з народу»

«Але європейський ринок — це про довіру. А вона вибудовується завдяки особистим контактам. І тут українці значно програють у конкуренції, наприклад, полякам, які не мають обмежень щодо вільних подорожей світом», — продовжує спікерка.

Запитання на мільйон щиттокенів.
Хто закрив кордони для українських ІТ-фахівців?
1) Стара з журавлиною?
2) Відьма, що б’є лампочки?
3) Пролетар, що чистить сараї?
4) Свій варіант

кордони закрили для українців. чи айтішники мають інше громадянство?

Напевно не таке, яке у моряків та далекобійників, яким дозволили.

про «Паспорт моряка» ви, мабуть, не чули.

«Кожен спеціаліст, який працює на пасажирському або торговому флоті, повинен мати це посвідчення. У паспорті моряка повинні бути записи про прописку по судну, посада, терміни початку і закінчення робочих контрактів.»

можливо, не чули навіть про Дипломатичні паспорти.

Паспорт далекобійника точно не бачив. Покажіть, хоч як він виглядає?

нема. я не далекобійник. а покажіть свій паспорт програміста

А сенс? Якщо перепустка йде не за паспортами, а за бажанням лівої п’яти. Це я про далекобійників. Захотіли — і пустили, причому у далекобійника, що у айтішника — паспорти однакові і їм потрібно перетинати кордон.
Тим самим нам показали рівень значності ІТ-сектору для уряду.

далекобійник їде по роботі. і повернеться. а програміст — їде на корпоратив до клієнта. да і то, це дуже рідко трапляється, щоб програміста вимагали присутність десь в штатах чи європі у клієнта. team-building тіпа?

а гинути мають роботяги, да?

«Але європейський ринок — це про довіру. А вона вибудовується завдяки особистим контактам. І тут українці значно програють у конкуренції, наприклад, полякам, які не мають обмежень щодо вільних подорожей світом», — продовжує спікерка.

А Сантехнікам чому би не дозволити виїзд? от До німеччині, зніматись у порносеріалі «Man at work»

в то время как космические корабли, в едином порівє всє как одін, собралісь бороздіть большіє тєатри...

давайте краще-скоріше статю від злого близнюка, хоч правду почитати по сабжу

«Коли ти з високої вершини спускаєшся на 100 метрів — це не падіння. Падіння — це коли ти летиш у прірву. А ми у прірву не летимо. Так, відносно попереднього року спад є, але порівняно з іншими галузями української економіки — не критичний. Якщо вся економіка „на штучному диханні“, то IT-галузь — стабільна», — каже Васюк.

ага, ми не летимо, ми плануємо(

Чи є десь порівняння як впало українське ІТ у порівнянні з іншими країнами?
Бо стаття за статтей як все погано в українському ІТ, але жодної аналітики, яка б показувала порівняння українського з польским, чи грузинським, чи в ОАЕ, чи ще якісь країни / регіони.

Буду вдячна за будь-яку аналітику, а не просто ниття «як все погано» в статті за статтею. Їх ще хтось читає?

После сранения с Польшей нытья меньше не станет.

Справа ж в аналітиці, а не у нитті. :)
Кожного місяця Доу випускає статтю, що чат gpt захопить весь світ, українське айті загнеться, дія сіті — колгосп. Аналітики немає, це просто декілька фраз, кожен місяць різних людей, на основі чого робиться судження.

А досліджень, порівнянь, в цифрах, об’ємах, ринках немає. :)

Ну взагалі-то про ДіяСіті вже є безліч аналітики і статей і аналізів, що це антиконституційний закон, що це костиль, його мінуси вже ледь не у баладах оспівуються. Тому розділяйте типи ниття)
Про те, що українське ІТ загнеться — ну треба ж форуму підіймати активність, погодьтесь, ви все одно читаєте ці різні думки і ниття і формуєте якусь думку.

Редакционная политика доу, объективность чуток смешенная в позитив.
Если написать аналитику сравнения с соседями, то у многих разрушится иллюзия, что плохо не у нас, а это "мировой кризис"(тм).
Поэтому я думаю что сами писать не будут. А если напишите вы может даже опубликуют.

Ну, грузинское, армянское, ОАЕ и т.п. скорее всего даже выросло из-за понаеехов с запоребрика и отчасти наших.

Скорее всего — это не аналитика.
Аналитика — это факты, а не пустое нытьё от 3-ки человек.

Ну звісно українському IT-ринку криза, найбільша яка була за часи існування цього самого українського IT. Прямо от всі карти лягли «як треба»:
— світова постковідна криза;
— війна в Україні;
— вплив війни в Україні на світ, і, як наслідок, посилення постковідної кризи;
— поява та поширення в маси AI інструментів, типу ChatGPT та Github Copilot (підвищення продуктивності на 55% означає що тепер можна звільнити 55% девелоперів, а тим що лишилися, додати на 45% більше задач).

Звісно, після війни стане краще, але IT ринок більше ніколи не буде таким як раніше. Ми повертаємось до витоків, необхідності в девелоперах стане значно менше, а ті що лишаться будуть дуже висококваліфікованими. Це і добре і погано, погано зрозуміло чому — сотні тисяч людей будуть змушені змінювати кваліфікацію, а добре, тому що якщо все таки вдасться втриматись на ринку в таких умовах, то це означає що ви дуже крутий спеціаліст, а ваші скіли будуть цінуватись ще більше.
Що точно зникне найближчими роками, так це історії про «свічнувся в айті з заводу в 50 років».

Війна в Україні це і є російсько-українська війна. Вона почалась 20 лютого 2014 року. В моїй проукраїнськості можете не сумніватись :) Ви би знали скільки я сперечався на цю тему з різними людьми до повномасштабного вторгнення (але на щастя, це вторгнення, все-таки просвітило голови хоч скільки-небудь адекватним людям).
Хоча може справді треба завжди вживати «російсько-українська війна», так можна одразу всяких тупих кретинів виявити в коментах, і не вступати з ними в діалог.

Нє він прав тореба слідкувати за цим

Війна в Україні

Фсбшна пропаганда

російсько-українська війна

як воно є, і так з 2014 року

якби я писав підручники, то написав би взагалі що з 2003 (тузла і пропихування януковіча)

Українська спільнота вимагає від міжнародних ЗМІ називати правильно тому й ми на локальному рівні маємо називати правильно завжди війну російсько-українською.

підвищення продуктивності на 55% то ви мабуть загнули) Я за останній час лише раз використав, та й то доводилося його контролювати бо він помилявся. От в те що в студентів могла так продуктивність піднятися в це я повірю. Бо якщо нагуглити домашку було майже нереально, то зараз мб можливостей більше. Можливо. Не перевіряв.

підвищення продуктивності на 55%

звідки такі дані?

www.linkedin.com/...​ers 1.55x more Productive

Звісно, думаю вони загнули з 55% (поки що). Але якщо так турбує конкретне число, то замініть мою фразу на

підвищення продуктивності на n% означає що тепер можна звільнити n% девелоперів

А еще это означает что можно делать более сложные проекты за те же деньги. Или удешевить разработку небольших проектов и открыть калитку для новых клиентов, которые, с одной стороны, хотели бы обновить/запустить свой продукт, но их смущали цены.

Забули додати, що не може ринок рости на 20% щороку, безкінечно.

There is no crysis, we plan for a mild soft fluffy puffy landing in 2024 © Jerome Powell

рецесією світової економіки

+3.2% world gdp in 2022
+2.6% us gdp in 2022
+3.5% eurozone gdp in 2022

Я не дуже шарю в макроекономіці, це в надрукованих ще під час ковіду доларах з єврами, чи якийсь інтегральний показник літрів бензину, кіловатт-годин, кілограм зерна, бетонометрів оренди та інших товарів з послугами? По відгукам знайомих біженців, скоріше все ж таки перше.

це відкриті дані

рецесії у світі нема, є сповільнення росту і є висока інфляція, є лейофи

рецесія — фантазії журналістів

а фантазія про рецесію — ледь не ключовий пасил статті

Позитивний. Якнайшвидша стабілізація світової економіки та мінімальний рівень рецесії, а з нею і стрімке повернення зростання індустрії.
Компанії вже стикнулися з:

рецесією світової економіки;

Слова вірні, але.

Вже за десятиліття засвідчили феномен богатошвидкісної економіки, тобто розшарування економічних суб’єктів за здібністю отримати пропорційну участь у зростанні. Так от, щоб у перегонах кожному дісталось бодай що, потрібен призовий фонд зросту від 5-7% на рік.

3% ВВП — це гарно для газет. Але за суттю є висловом: «середня температура по клініці 37» Тобто непогано, але в когось 40, в когось 37, а в когось 34 — дві третини пацієнтів майже вмирають. Якщо бути цинічним й ототожнити розподіл суб’єктів перегонів з розподілом у харчовому ланцюзі, то узагальнення: «усе пропало!»- просто каже про те, що айтішка в Україні обслуговує переважно слабкий прошарок, у якого дійсно не все добре.

айтішка в Україні обслуговує переважно слабкий прошарок, у якого дійсно не все добре.

Валидный вывод был бы для мирного времени.
А в реальности главный фактор кризиса украинского айти это война + действия(не действия) властей.

Згоден, але.
По-перше, в цій гілці розглядався вплив світового ринку окремо.
По-друге, якщо не відокремлювати й робити бенчмарк, то врахування інфантильності ІТ суб’єктів суттєво зменшує вплив війни на остаточний результат.

Пропоную розібратися у другій тезі, з огляду на вашу ідентичність «Аrch», що може буте інтерпретовано, як належність до ІТ архітектури. Вважаю, що належна атрибуція чинників є вагомою компонентою кожної ІТ архітектури.

У системі «закордонний замовник + виконавець з України» війна є атрибутом переважно виконавця. Тож перший висновок: ІТ-галузь України повинна була структурувати свою діяльність так, щоб нівелювати вплив. Перекладати відповідальність на державну владу можна, але так саме наївно, як нічого не робити, чи перекладати обов’язки адміністрування ризиків на замовника.

Наступне, як сильно вплинула війна на ККД ІТ в Україні? Рахуючи по наявним потенційним годинам роботи (пропозиція на ринку праці), приблизно в двічі менше, ніж реакція замовників. Тобто, замовники від жаху біжать від українського розробника один поперед одного. А то є ознакою фінансової та організаційної слабкості замовника. Такий замовник не може абсорбувати 1/2 вартості ризику, який за моїми спостереженнями загалом зараз менше 10% контрактного фонду. У перекладі на фінансову мову, потенціал втратити <5% є нестерпною втратою для великої кількості замовників. А це і є позиція слабкого прошарку. Якщо точніше рахувати, то абсорбувати потрібно приблизно то менше 1/4 вартості ризику, що відповідає втратам у 2.5%. Це нижче розкачки ККД за культурною відзнакою. Тобто перекладання розробки з України у Індію по факту може виявитися дорожче. Таке прийняття рішень та норма ризику є індикатором, що питома частка замовників то є взагалі дно слабкого прошарку.

Дуже не хотів би, щоб з’явилась гілка дискусії «замовники у всьому винні». Винні ми, ІТ-галузь України. Криза не через війну як явище, а через те, що Айтіші виявились справжніми інфантильними тупанами. Замість того, щоб на своєму місці адмініструвати цілком нормальні бізнес ризики, ми їх роздмухуємо, погіршуємо їх сприяння, та перекладаємо відповідальність на інших. Наприклад, я наочно бачив, як замість того, щоб фокусувати увагу на міжнародному профілі компанії, що зменшує ризик замовника; наші на виставці хизувалися прапором у надії знайти симпатиків, не розуміючи, що жодний менеджер, який працює на іншу особу, не може підписати такий новий контракт з доданою компонентою ризику.

ДевОпс. Закрилися вже декілька проєктів протягом останніх 5 місяців з якими співпрацював. Нового дуже мало. Раніше писали постійно, невистачало ДевОпсів, можна було і хорошу ЗП мати й команду і тули та все що забажаєш.
Наразі навіть якщо готовий йти на майже будь-які тули та зниження вилки всеодно набагато важче щось знайти. Вже декілька вакансій були готові взяти, але не давали офер, бо коли взнавали що в Україні то просили переїхати й тоді співпрацювати з ’більш безпечної зони’.

Мушу зазначити, що я не казав що все настільки апокаліптично :) Ідея писати від мене «мою пряму мову» навіть не показавши мені цю мою пряму мову — це не етично :)

Ідея писати від мене «мою пряму мову» навіть не показавши мені цю мою пряму мову — це не етично :)

Це епічно.
Поки це топовий зашквар доу за останні кілька років :)

Варто додати, що розмова з журналістом у мене, звісно, була. Мені задавали запитання, я на них давав відповідь) Але це ніяким чином не перетворюється на довгу «мою пряму мову» по темі, як нам всім кірдик :) Хоча ситуація в ІТ дійсно складна, я міг би і позитивні речі розказати, тільки ж не було такого запиту)

У вас є змога додати позитиву в коментарях =)

Ми на своїх розмірах задонатіли сумарно вже під $1m, а ми навіть в топ 50 не входимо. Djinni та N-iX, знаю, задонатіли набагато більше — цим компаніям від мене серце) Намагаємося мати такі ж світлі асоціації з собою, як і від них :)

Один великий європейський ентерпрайс зайшов у нашу компанію вже після початку війни і зараз там працює велика команда. Можливо на розмірах умовного Ciklum це і не багато, а для нас це значна перемога. Деякі проекти виросли в декілька разів, і це не про проекти в 5-10 людей розмова. Наша IoT практика за час війни виросла рази в два, а можливо і більше. В Україні з українськими інженерами зросли. Healthcare та Cybersecurity активно розвивається. До нас заходять нові проекти з Ізраіля, чого до війни практично не було.

Це все сильно допомогає пережити зкорочення інших великих проектів, але і з тими проектами ситуація вирівнюється — один вже повернувся в компанію, інший в web3 і там йде потеплішання.

Міжнародну експансію ми можливо б ще довго не розпочали, а тепер нарешті маємо закордонні офіси і кооперація з клієнтами пішла живіше.

Багато компаній почали займатися тим, на що завжди не вистачало часу в ситі роки — стратегієй, розвитком інженерного бренду на зовнішних ринках, маркетингом, продажами. Те саме можу сказати про інженерів — активно розвивають англійську. Звісно, що це на фоні стресу на ринку, але я би порівняв цей саморозвиток зі спортом — не всі туди доходять, поки тобі 17 і ти підтягнутий.

Ну це що загадав за 5 хвилин.

Варто додати, що розмова з журналістом у мене, звісно, була.

Ну якби ще й розмови не було, то це був би якісно новий рівень, вище лише було б вигадати вас. ... Стоп, а звідки ми знаємо що ви реальна особа? :)

Начебто фахівці читають рекламні тексти від CEO, прочитали одного CTO, всіх інших переглянути швиденько й пішли пити каву.

Як показує досвід — всі СЕО говорять приблизно одне і те ж саме, особливо якщо це стосується Дія.City

У нас в Україні відсутній фондовий ринок тому мало слідкую за висловлюваннями CEO, це в США слідкують бо слова в Twitter-і можуть вплинути на ціну акцій.

chat gpt трішки прикрасив ))

Олександре, вітаю! Експертні коментарі ми не узгоджуємо. Втім, якщо ви вважаєте, що журналістка неточно передала ваші слова або ви хочете щось доповнити — то напишіть, внести уточнення не є проблемою.

Експертні коментарі ми не узгоджуємо

Ми їх пишемо :)

Ідея писати від мене «мою пряму мову» навіть не показавши мені цю мою пряму мову

Так це такий стиль у ДОУ завжди був. Я колись, пам’ятаю, давав короткий коментар вже не пам’ятаю про що. Потім глянув, що опублікували — жодного мого речення там не було. Так, переписаний текст на тему. Я так розумію, що їм не подобається, що люди говорять, ну своїми словами, як живі люди. Треба гарно і літературно. Ну ок.

Підписатись на коментарі