Бронювання за «слово пацана». Чи зможе Закарпатський IT-кластер звільнити айтівців від мобілізації? Розбір

У Закарпатській області створюють національний ІТ-кластер. Автори ініціативи повідомили, що бронюватимуть від мобілізації всіх айтівців на території регіону. Ми вирішили розібратися, як це працюватиме, і поспілкувалися з юристами та представниками ІТ-сфери.

Що пропонує ІТ-кластер

Представники Закарпатської облдержадміністрації під час зустрічі з IT-бізнесом 3 квітня анонсували створення кластеру та провели презентацію процедури бронювання айтівців, яка складається з пʼяти кроків.

Механізм бронювання такий:

  1. ІТ-компанії потрібно зареєструватися на сайті Мінекономіки як підприємство, що має намір перемістити свою діяльність та потужності в Закарпатську область.
  2. Потрібно стати на облік (перереєструватися) з подачею заявки за формою «1ОП» до податкової служби області. Це доступно як для юридичних осіб, так і для ФОПів.
  3. Постановка на військовий облік. Працівник, що стоїть на військовому обліку (реєструвався у військкоматі до воєнних дій), може пройти процедуру дистанційно. Працівникам, які ніколи не були у військкоматі, треба фізично з’явитися і пройти цю процедуру.
  4. Подання й опрацювання пропозицій щодо бронювання. До Закарпатської ОДА подаються пропозиції щодо бронювання працівників, які працюють в IT-компанії — вони можуть подаватися від юридичних осіб, для ФОПів такого порядку немає. Опрацювання проходить спочатку в ОДА, потім заяви передаються Мінекономіки, далі в Міноборони та у військову адміністрацію.
  5. Отримання погодження і наказу щодо бронювання.

Коментарі юристів

На думку Арсенія Салалайка, CEO в Mitrax, заява Закарпатської ОВА не має під собою нормативного обґрунтування та не підтверджується позицією уряду.

Така позиція не підтверджена жодним офіційним документом, і навіть якщо дотримуватись цього порядку (процедури, описаної вище — ред.), це не гарантує вам звільнення від військової служби на час воєнного стану, оскільки:
  • на сайтах Кабінету міністрів України, Міністерства економіки та Міністерства оборони України не розміщено жодних заяв, які б підтверджували позицію Закарпатської ОВА. Відтак така опція є лише зі слів Закарпатської ОВА і не дає гарантій погодження такого порядку профільними міністерствами, які ухвалюють відповідні рішення;
  • зазначена постанова Кабміну від 03.03.2022 р. № 194 про порядок бронювання передбачає чіткий перелік дій. Жоден інший документ не визначає інших порядків, за якими Закарпатська ОВА могла б вирішувати питання бронювання;
  • окреслені Закарпатською ОВА дії щодо релокації бізнесу не передбачені урядом. Єдиною умовою для бронювання є участь в задоволенні потреб Збройних сил України, інших військових формувань, населення;
  • пропозиції заявників про бронювання погоджуються з Міністерством оборони та затверджуються наказом Мінекономіки. Жодного формування пропозицій спільно з Мінекономіки не передбачено, оскільки це міністерство затверджує, а не готує пропозиції;
  • очевидно, що Закарпатська ОВА має на меті бронювати ІТ-фахівців не за окремими підприємствами, а саме за Закарпатською ОВА. Звісно, за умови релокейту. Проте Кабмін не надає жодних прерогатив бронювання залежно від органу, який звернувся з такою пропозицією. Відтак Закарпатська ОВА не має жодних переваг щодо бронювання відносно інших установ, організацій, приватних підприємств, ФОПів тощо;
  • Міноборони заборонило бронювати певні види військово-облікових спеціальностей (снайпери, танкісти, артилеристи тощо). Якщо IT-фахівець належить до дефіцитного переліку, то навіть за умови релокейту Міноборони жодним чином не погодить бронювання.

Отже, заява Закарпатської ОВА не має під собою жодного нормативного обґрунтування та не підтверджується позицією уряду. Релокація IT-бізнесу в західні регіони України не забезпечує бронювання айтівців. Подати перелік працівників на бронювання може будь-хто, незалежно від релокації — головною умовою є участь в задоволенні потреб Збройних сил України, інших військових формувань, населення. Тому заява може мати силу лише на рівні особистих домовленостей між головою та керівниками «військкоматів» на кшталт «дав слово пацана» — «дай боже, подивимось».

Юрист та адвокат Олександр Смішко бачить ще декілька суттєвих перешкод для бронювання ІТ-фахівців. Одна з них — те, що надання відстрочки можливе лише для тих працівників, які перебувають у трудових відносинах з компанією. А, як відомо, більшість українських айтівців працюють як ФОПи. Далі повний коментар юриста:

Голова Закарпатської ОВА закликав ІТ-компанії «релокуватись» на територію Закарпатської області: «Ми бронюємо ІТ-фахівців від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний стан, надаємо локації для роботи, перероблені офісні площі та коворкінги, забезпечуємо їхню охорону, надаємо якісний сучасний інтернет (волокно, супутник), допомагаємо в супроводі економічної, податкової та господарської діяльності».

Якщо щодо надання належних офісів та коворкінгів критичних запитань не виникає, то питання бронювання ІТ-фахівців та релокейту ІТ-компаній викликає певні сумніви. Пропонуємо розглянути їх з юридичного погляду.

Порядок бронювання айтівців

Загальний порядок надання відстрочки від військової служби передбачено Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Так, цей закон передбачає, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані, зокрема заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за підприємствами, установами та організаціями в порядку, встановленому Кабінетом міністрів України.

Своєю чергою, встановлений Кабміном порядок передбачає можливість бронювання військовозобов’язаних за підприємствами, установами, організаціями, які задовольняють потреби Збройних сил, інших військових формувань, населення.

Для отримання відстрочки для айтівців необхідно надати Мінцифри перелік осіб, яким потрібна відстрочка, та обґрунтування цьому.

Як правило, як обґрунтування для надання відстрочки для ІТ-фахівців вказують:

  • загальну питому вагу ІТ-сектора в економіці України та важливість продовження роботи ІТ-сектора. Так, станом на грудень 2021 року Україна отримала $6,8 млрд експортної виручки від ІТ. ІТ-індустрія одна з небагатьох, що мають можливість продовжувати працювати в умовах війни;
  • розмір податків, сплачених конкретною компанією до державного бюджету;
  • підтримка ІТ-компанією Збройних сил України. Наприклад, у вигляді пожертв, благодійних внесків чи надання іншої допомоги;
  • участь безпосередньо ІТ-фахівців у кібервійськах.

Крім того, в обґрунтуванні також роблять посилання на лист міністра цифрової трансформації від 10.03.2022 року про необхідність надання відстрочки від призову для працівників ІТ-індустрії.

Важливо надати документальне підтвердження наведених в обґрунтуванні фактів.

Іншими словами, бронювання айтівців відбувається в загальному порядку, без будь-яких особливостей.

Чи можна буде забронювати айтівців Закарпатського ІТ-кластера

Найімовірніше, отримати відстрочку від військової служби за особливою процедурою «закарпатським айтівцям» навряд чи вдасться.

Наразі відсутні будь-які нормативні акти, які б регулювали порядок створення та особливості діяльності Закарпатського ІТ-кластера, а також особливості проведення бронювання працівників чи релокації підприємств на території Закарпатської області.

Враховуючи те, що особливої процедури бронювання працівників немає, очевидно, що надання «закарпатським айтівцям» відстрочки від військової служби буде здійснюватися в загальному порядку.

Найбільш поширені перешкоди для бронювання айтівців

Як відомо, більшість ІТ-спеціалістів працюють не за трудовим договором, а на підставі цивільно-правової угоди (як ФОП). Натомість порядок бронювання військовозобов’язаних передбачає можливість надання відстрочки тільки для працівників, які перебувають у трудових відносинах з компанією.

Відтак, якщо відносини між ІТ-фахівцем та компанією ґрунтуються на цивільно-правовій угоді, отримати відстрочку для такого фахівця неможливо навіть у разі релокейту компанії до Закарпатського ІТ-кластеру.

ІТ — доволі гнучка галузь. Багато ІТ-фахівців працюють дистанційно. Доволі часто айтівці та компанії, в яких вони працюють, фактично перебувають в різних областях.

Тому навіть за умови, що Закарпатська ОВА все-таки запровадить особливий порядок бронювання для працівників ІТ-кластера, відкритим залишиться питання, чи буде поширюватись таке регулювання на працівників, зареєстрованих в іншій області.

Крім того, ще 11.03.2022 р. Міноборони визначило дефіцитні військово-облікові спеціальності, яким не буде надаватись відстрочка від військової служби.

Чи зможе Закарпатський ІТ-кластер забезпечити бронювання для дефіцитних військово-облікових спеціальностей, наразі також невідомо.

Також не варто забувати про думку самих айтівців. Ознайомившись з коментарями під новиною про Закарпатський ІТ-кластер, стає очевидною певна недовіра публіки. Чимало коментаторів скептично поставились до новини, неодноразово згадуючи факт вручення повісток переселенцям в Закарпатській області.

Заклик голови Закарпатської ОВА є дещо передчасним і може свідчити про відсутність у чиновників розуміння всіх особливостей роботи ІТ-галузі.

Отже, юристи вважають заяву очільників Закарпатської ОВА про можливість бронювання від призову для айтівців популістською. За їхніми висновками, далеко не всі айтівці після релокації у Закарпаття зможуть отримати відстрочку від призову.

Що думають представники ІТ-сфери

Ми поспілкувалися з ІТ-компаніями, які мають офіс на Закарпатті, про те, як вони ставляться до ініціативи. У компаніях SoftServe та Astound Commerce відмовились давати розгорнуті коментарі, оскільки процедура бронювання айтівців наразі не досить чітка.

У компанії EPAM мають схожу думку. Далі коментар Сергія Гаращука, старшого директора, очільника EPAM у Південному регіоні.

Ми вітаємо рішення про створення кластеру на Закарпатті. Поява такого професійного об’єднання у ще одному регіоні України — правильний крок, який допоможе консолідувати зусилля бізнесу та ІТ-фахівців, спрямовані на розвиток індустрії та підтримку нашої країни.

Закарпаття — регіон, який має значний потенціал для розвитку ІТ-бізнесу, ІТ-талантів. Ми зацікавлені в активній роботі у цій локації, готові підтримувати та розширювати тут присутність EPAM, долучаючись до локальних ініціатив.

Зараз ми ознайомлюємося з планами та пропозиціями, презентованими кластером. Визначаємо пріоритетні для компанії та спільноти сфери співпраці, напрями, де ми зможемо принести найбільшу користь своїми ресурсами чи експертизою.

Резервування критично важливих для бізнесу фахівців — пропозиція, механіка та практична імплементація якої наразі опрацьовується представниками місцевої влади за участі координаційної ради кластера.

Висновки

Наразі немає чіткої відповіді на питання, чи зможуть ІТ-компанії забронювати своїх спеціалістів від мобілізації в армію.

Немає відповідних нормативно-правових актів, які б підтверджували, що бронювання ІТ-фахівців буде розглядатися в особливому порядку. За законом, можливість бронювання розглядають лише для тих фахівців, які працюють за трудовим договором, хоча в заяві Закарпатської ОДА сказано, що це буде можливо і для ФОПів. Бронювання неможливе для представників певних військових спеціальностей, і, згідно з постановою уряду, не має значення, у якій галузі працює така людина. Крім того, механіку і практичне втілення ініціативи досі опрацьовує місцева влада.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось8
До обраногоВ обраному1
LinkedIn



9 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Чергове «бла-бла».
Лист Федоріва вже «допоміг»

Коротка відповідь: «Ні»

Іванно, дякую за такий заголовок статті. Це порівняння від пана Арсенія є дуже доречним, бо іншими словами надійність таких стверджень і не опишеш.

Давайте звеземо всіх айтішників о одну область/будівлю з відомими координатами і будемо по всім ЗМІ піарити що це тепер буде основа нашої економіки. Питання: Мішки для трупів вже роздали? Братську могилу вже викопали?

Зовсім пустий не обгрунтований вчинок.

ФОПів як би того хотів навіть Віктор Микита, не може забронювати ніхто

Кожен має право написати листа в Мінекономіки, відповідь буде проста

Зважаючи на викладене на сьогодні відсутні правові підстави щодо надання
відстрочки від призову на період мобілізації та на воєнний час шляхом бронювання
фізичних осіб-підприємців.

Це дуже мала частина з того що отримв я на свій запит, нікого не хвилює що ви айті та платите подадки, закону на те саме бронювання нема.

Відділ «К» СБУ — це свого роду достатня характеристика для людини яка там працювала, особливо тривалий час, і особливо на Закарпатті. ))
Я б не вірив жодному слову.

расшифруем инициативу: заманить к себе, а потом продавать «билеты» по ~10к$

Підписатись на коментарі